Khamis, 17 Oktober 2013

Imam Ahmad Al Hassan A.S Ketika Memperingati Syahadah Bonda Zahra' (a.s)

Dikirim oleh Muhammad Eshraq
Imam Ahmad Al Hassan A.S Ketika Memperingati Syahadah Bonda Zahra' (a.s)

Pada satu tahun, Imam (a.s) telah jatuh sakit pada hari memperingati Syahadahnya Bonda Zahra' (a.s), lalu berkata: Ia adalah sakit yang ditimpakan ke atasku pada sebahagian musibah Keluarga Muhammad (a.s) dan ia adalah niKmat Allah, segala pujian hanya bagi Allah.

Maka saya (Syeikh Abu Hassan) berkata: Tiada daya dan kekuatan melainkan dengan Allah yang Maha Tinggi lagi Maha Agung. Segala puji bagi Allah yang telah menjadikan pembunuhan kalian sebagai adat dan kemuliaan Syahadah kalian daripada Allah. Semoga Allah membesarkan ganjaranmu wahai mawlaku dan memperbanyakkan kurniaanNYA buatmu dalam setiap keluhan dan rintihan.

Lantas (a.s) berkata: Ini adalah kata-kata Amirul Mukminin (a.s) yang tidak pernah berlalu satu hari pun ke atasku melainkan membuatkanku menangis, aku pindahkannya kepada kamu agar kamu dapat mengambil manfaat darinya: "Sesungguhnya kami dari Allah dan kepadaNYA lah kami kembali, aku telah memulangkan kembali pertaruhan dan mengambil gadaian, serta mengambil senyap-senyap Az Zahra', apakah tumbuhan hijau dan debu-debu tanah lebih keji wahai Rasulullah." (Al Kafi, jilid 1, ms 459 dan Bihar Al Anwar, jilid 43, ms 193)

Diceduk dari kitab Ma'al Abdus Soleh oleh Imam Ahmad Al Hassan a.s, ms 109.


Tiada ulasan: