Soalan 19:
Apakah Muhkam dan Mutasyabih (Al-Mutasyabih wa Al-Muhkam) ? Dan bagaimana kita
mengenailnya?!
Jawapan
Mutasyabih adalah
"Apa
yang samar-samar kepada orang yang tidak tahu, " seperti yang diriwayatkan
daripada mereka (as). [127]
Dan ayat-ayat
yang jelas adalah Ibu Kitab (Ummu l-Kitab). [128] Dan Al-Umm (ibu) adalah
tempat lahir dan tempat kembali, yang bermaksud bahawa ibu adalah asal. Jadi
untuk mengetahui apa yang dimaksudkan dari ayat-ayat Mutasyabihah (kiasan), ia
mesti kembali kepada ayat-ayat yang Muhkam (jelas). Dan untuk tahu perbezaan
antara yang Muhkam dan Mutasyabih, mestilah mengetahui isi kandungan al-Quran,
hadits-hadits Qudsi, dan kata-kata para nabi dan para Imam (as) yang mengandungi:
1)
Perkataan-perkataan dari ibu kitab - Umm Al-kitab (Kitab Al-Muhkamaat) dan ia
adalah Al-Lauh yang menyediakan apa sahaja yang ditulis dalamnya tidak
yang ditangguhkan atau diganti. Dan ia adalah pengetahuan tentang apa yang
telah atau akan berlaku, sehingga hari penghakiman, tanpa penggantian
sedikitpun. Dan ia adalah pengetahuan yang ghaib, yang Allah swt tidak
tunjukkan kepada sesiapa kecuali kepada para nabi, para rasul, dan Imam-imam
(as). Dia swt menunjukkan kepada mereka sesuai dengan keperluan, dalam
kepentingan terbaik bagi menyampaikan seruan atau melaksanakan tugas-tugas
Imamah..
﴿عَالِمُ
الْغَيْبِ فَلا يُظْهِرُ عَلَى غَيْبِهِ أَحَـداً * إِلَّا مَنِ ارْتَضَى مِنْ
رَسُولٍ فَإِنَّهُ يَسْلُكُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ رَصَداً *
لِيَعْلَمَ أَنْ قَدْ أَبْلَغُوا رِسَالاتِ رَبِّهِمْ وَأَحَاطَ بِمَا لَدَيْهِمْ
وَأَحْصَى كُلَّ شَيْءٍ عَدَداً﴾
{[Dia adalah] mengetahui yang gaib dan tidak memberitahu
perkara ghaib itu kepada sesiapapun * kecuali yqng diredai dari utusan yang telah Dia pilih dan
kemudian Dia memperlihatkan di hadapan dan di belakangnya penjaga * Supaya Dia mengetahui, bahwa mereka memang menyampaikan
seruan (risalah ) dari Tuhan mereka . Dia mengelilingi semua yang mereka miliki
dan Dia terus menghitung segala sesuatu. } [129 Al-Jin 72:26-28]
2 )
Kata-kata dari Tulisan Lauh penghapusan dan pengesahan (Kitab Mutasyabihaat),
dan juga pengetahuan tentang sesuatu atau yang akan terjadi, tetapi pada banyak
sudut, dan berbagai kemungkinan, untuk kejadian yang sama. Salah satu darinya
akan terjadi, dan itu adalah kemungkinan yang ada pada Ibu Kitab. Adapun
kemungkinan yang lain, hal tersebut tidak terjadi atas beberapa alasan, mungkin
suatu kejadian tertentu akan berhenti terjadi. Sebagai contoh: Tertulis untuk
seorang yang berusia 50 tahun mati pagi ini dengan sengatan kalajengking,
tetapi jika ia menghabiskan wang dalam amalnya, kejahatan ini akan menjauh dari
dia, dan dia akan hidup selama lebih sepuluh tahun lagi. Setelah sepuluh tahun
lebih, jika ia memperlakukan orangtuanya dengan baik, hidupnya akan diperpanjang
selama lima tahun lagi.
Jadi, dalam
Tulisan Lauh penghapusan dan pengesahan (ada banyak kemungkinan untuk kehidupan
manusia. Orang ini, misalnya, mungkin tidak akan hidup setelah disengat
kalajengking, dan mungkin ia menghabiskan dengan amalan dan akan hidup selama
sepuluh tahun lagi, dan mungkin ia mati setelah 10 tahun, dan mungkin ia
memperlakukan orang tuanya dengan baik dan hidup selama lima tahun lagi.[130]
Jika bukan karena takdir ilahi, akan sia-sialah amalan dan doa. Allah swt
berfirman,
﴿مَا أَصَابَ
مِنْ مُصِيبَةٍ فِي الْأَرْضِ وَلا فِي أَنْفُسِكُمْ إِلَّا فِي كِتَابٍ مِنْ
قَبْلِ أَنْ نَبْرَأَهَا إِنَّ ذَلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِير﴾
{Tidak ada sesuatu kesusahan yang ditimpakan di bumi, dan tidak juga yang menimpa diri kamu, melainkan telah sedia ada di Dalam Kitab sebelum Kami menjadikannya; Sesungguhnya yang demikian itu bagi Allah adalah mudah.} [131 Al Hadiid 57:22]
Adapun pada
Ibu Kitab, hanya satu dari kemungkinan ini tertulis di dalamnya untuk orang
tersebut, dan kemungkinan ini tidak boleh berubah. Sebagai contoh:
Tertulis
bagi seseorang akan hidup selama 65 tahun, atau tertulis bahawa orang yang
hidup selama 60 tahun atau 50 tahun. Hanya satu kemungkinan ini ada di dalam
Lauh Ummu l-Kitab.
Oleh itu, Lauh
Penghapusan dan Pengesahan (لوح المحو و الإثبات)
adalah Lauh mutasyabihat. Tetapi bagi mereka yang tahu butir-butir mutasyabihat ini,
seperti Imam-Imam (as), ia adalah muhkam (jelas). Tidak ada mutasyabihat kepada
maksumin (as), kerana semua ayat-ayat al-Quran adalah muhkam (jelas) bagi
mereka.[ 132] Dan tiada sesuatu perkara yang muhkam (jelas) bagi
manusia selain daripada mereka, kecualilah jika orang yang mengambil
[pengetahuan] daripada mereka (as). Al-Quran, pada bukan maksumin, adalah
mutasyabihat (kiasan).[ 133] Ia adalah kerana yang tidak maksum tidak boleh
membezakan ayat muhkam atau mutasyabihat di dalamnya. Dan bagaimana boleh orang
lain selain daripada mereka (as) membezakannya, semasa Al-Sadiq (as)
menggunakannya sebagai bukti terhadap Abu Hanifah bahawa tidak ada yang mengenal
yang muhkam atau mutasyabihat, kecuali Imam-Imam (as)?! [134]
Selain itu,
bahawa orang tidak tahu apa-apa dari Al-Quran kecuali kata-kata, [135] dan
perkataan adalah kulit dan hanya sebahagian daripada makna yang mereka
dapatkan.
Mereka sama ada mendapatkan
makna dari khayalan dan dari alam-alam rendah, oleh itu ia sebagai palsu, atau
dari Kerajaan Langit dan hakikat sesuatu di sana, oleh itu dari Lauh
penghapusan dan pengesahan (لوح المحو و الإثبات). [136]
Dan
perkara-perkara dalam (Lauh) itu sama ada tidak berlaku semuanya, oleh itu,
makna kata-kata yang berkaitan dengannya juga tidak berlaku pada bila-bila
masa, atau apabila ia berlaku ia adalah kebenaran, tetapi ia berada dalam
pelbagai aspek. Setiap aspek mempunyai orangnya, masa dan tempat berlaku. ini
menjelaskan kepada orang-orang di alam-alam rendah ini oleh Imam maksum (as) itu.
.
Oleh itu,
ayat Al-Quran yang sama ditafsirankan pada zaman Al-Sadiq (as) dengan tafsiran
yang berbeza sepenuhnya pada zaman Imam Al -Mahdi (as), kerana masa, tempat,
dan orang yang berbeza, atau dikatakan, kerana pembolehubah digantikan dalam
alam-alam dunia turunnya al-Quran, sama ada di dunia turunnya adalah Kerajaan
Langit , atau Kerajaan dunia ini. [137]
Oleh itu,
membuat hukum-hukum mutasyabihat (Ihkaam al- mutasyabihat ) adalah tugas Imam
Maksum , dan tiada yang mengetahui hukum-hukum mutasyabihat, selain daripada
Imam Maksum. [138]
Dan
mutasyabihat dalam ayat-ayat termasuk makna yang dikehendaki, dan
peristiwa-peristiwa yang berlaku dan berlaku pada zamannya. Kata-kata Al-Quran
yang sama boleh mempunyai banyak makna, dan masing-masing satu makna akan
berlaku untuk pelbagai acara. Oleh itu, Al-Quran mempunyai banyak
luaran-luaran, yang tiada siapa mengetahuinya selain Allah, dan sesiapa yang
Allah pilih untuk menunjukkannya, dan orang- orang itu adalah al-Makshumun
(as). Oleh itu, ia tidak hairanlah bahawa apa yang Amirul Mukminan Ali (as)
boleh menulis tentang Basmalah boleh dibawa oleh tujuh puluh ekor unta. [139]
Dan terdapat
kebijaksanaan disebalik ayat-ayat mutasyabihat:
· seperti mengetahui kehendak dan
keperluan maksum (as), [140]
· menghidupkan semula harapan dalam
diri-diri manusia , [141]
· ujian-ujian, dan saring-saring , [142]
dan banyak kebijaksanaan yang saya tidak akan sebutkan.
Dan
al-mutasyabihat adalah perkara-perkara yang pasti, yang tidak dapat dipisahkan
dari tempat turunnya al-Quran ke alam dunia dan alam (Malakut) Kerajaan Langit,
atau tempat turunnya Lauh Ummu l-Kitab alam dunia kepelbagaian , dan
pembolehubah, dan pendaraban dalam dunia ini untuk membentuk Lauh penghapusan
dan pengesahan. [143]
Dan pada
al-mutasyabihat ada adalah penyelesaian yang sempurna bagi membolehkan para
nabi, rasul-rasul, dan Imam-Imam (as) bercakap kepada orang-orang dengan
keupayaan mereka untuk difahami. [144]
Dan untuk
membuat ayat-ayat mutasyabihat itu muhkam (jelas), yang merupakan tugas
yang Imam maksum (as), adalah tanda dan bukti untuk mengenali Imam Al-Mahdi
(as), yang sesiapa meriwayatkan dari beliau (as). Itulah sebabnya Imam
Imam-Imam (as) meriwayatkan apa yang berikut:
"Jika
seorang lelaki yang mendakwanya [Imamah], kemudian bertanyalah kepadanya
tentang Perkara-perkara Besar di mana seorang manusia seperti beliau [Imam]
akan menjawabnya." [145]
Dan
Perkara-perkara Besar hari ini adalah membuat Bahtera dari keturunan Muhammad (as) belayar di lautan dalam dan bergelora besar, dan mengakhiri pemerintahan penindasan di muka bumi.
✡✡✡✡✡
--------------------------------------
[127] Masada Bin
sadaqa berkata bahawa dia bertanya kepada Abu Abdullah (as) mengenai yang nasikh dan mansuh, dan
muhkamaat dan mutasyabihat. Jadi dia (as) berkata, "Nasikh halaman adalah
sesuatu yang tetap, yang diguna dengannya, dan mansukh apa yang telah
digunakan sehingga sesuatu datang dan memansuhkannya. Dan mutasyabihat (kiasan)
adalah apa yang samar-samar untuk sesiapa yang tidak tahu mengenainya. "
Tafsir Al-Ayashi Jilid. 1 halaman 11.
[128] FirmanNya
SWT: Dialah yang menurunkan Al Kitab (Al Quran) kepada kamu. Di antara (isi)nya
ada ayat-ayat yang muhkamaat, itulah pokok-pokok isi Al qur'an dan yang lain
(ayat-ayat) mutasyaabihaat. Adapun orang-orang yang dalam hatinya condong
kepada kesesatan, maka mereka mengikuti sebahagian ayat-ayat yang
mutasyaabihaat daripadanya untuk menimbulkan fitnah untuk mencari-cari
ta'wilnya, padahal tidak ada yang mengetahui ta'wilnya melainkan Allah. Dan
orang-orang yang mendalam ilmunya berkata: "Kami beriman kepada ayat-ayat
yang mutasyaabihaat, semuanya itu dari sisi Tuhan kami". Dan tidak dapat
mengambil pelajaran (daripadanya) melainkan orang-orang yang berakal.
[129] Al-Jin
72:26-28
[130] Dari Abu
Jafar (as) berkata, " Berbuat baik dan sedekah menafikan kemiskinan, umur
meningkat, dan menolak dari sembilan puluh kematian jahat. " Al-Kafi
Jilid. 4 hal. 2 .
[131] Al Hadiid
57:22
[132]. Dari Barid
Bin Mu'awiyah meriwayatkan bahawa dia bertanya kepada Abu Jafar (as) mengenai
firman Allah swt, {Ia adalah ayat-ayat yang jelas dalam hati orang-orang yang
diberi ilmu}, dan dia bertanya," Adakah tuan orang-orang itu?"
Jadi dia (as)
berkata, "Siapa lagi selain daripada kami?" Al- Wasail Syiah Jilid.
27 hal 198.
[133] Jabir bin
Yazid berkata, "Aku bertanya kepada Abu Jafar perkara (as) mengenai
sesuatu tafsiran dan dia menerangkan kepada ku, lalu aku bertanya kepadanya
lagi lalu dia memberikan aku jawapan yang berbeza, jadi aku bertanya,"
tetapi tuan memberikan padaku jawapan yang berbeza sebelumnya," lalu
dia (as) menjawab dengan berkata, 'Ya Jabir, Al-Quran mempunyai dalaman [dan
dalaman yang mempunyai dalaman] dan ia mempunyai luaran dan bahagian luaran
yang mempunyai luaran . Wahai Jabir tiada yang lebih jauh tercapai dari akal
manusia selain daripada tafsiran al-Quran. Pada permulaan ayat akan ada suatu
tafsiran sementara pada akhirnya pula tentang sesuatu yang lain, kesemuanya ia
adalah ucapan yang terkait yang mempunyai berbagai aspek.'" Al- Wasail
Syiah Jilid. 27 hal 192.
[134] Al-Majlisi
menyebutkan kejadian terpeinci dalam buku Al Bihar, dan ini adalah sebahagian
daripadanya.
Shuaib Bin Anas
meriwayatkan dari beberapa orang sahabat Abu Abdullah (as) yang berkata, "
Kemudia dia (as) berkata 'Adakah kamu ulama penduduk Iraq? 'Maka Abu
Hanifah berkata,'Ya'. Jadi Imam (as) berkata lagi, "Dengan apa yang kamu
ajar mereka?" Jadi dia berkata, "Dengan kitab Allah dan Sunnah Nabi
-Nya." Jadi dia (as) menjawab , 'Wahai Abu Hanifah , adakah kamu mendakwa mengetahui
kitab Allah sebagaimana sepatutnya ia perlu diketahui, dan kamu tahu ayat-ayat
nasikh dan mansukh? " Jadi dia menjawab, ’Ya’. Imam (as) berkata, 'Wahai
Abu Hanifah, kamu telah membuat dakwaan pengetahuan palsu. Celakalah kamu,
Allah tidak memberikan kepada sesiapa selain daripada orang-orang yang Al-Kitab
diturun ke atasnya. Celakalah kamu, ia hanya untuk orang-orang tertentu dari
keturunan Nabi kita saw. Dan Allah tidak membiarkan kamu mewarisi satu huruf
pun dari KitabNya... ' dan lain-lain "
[135] Abu Jafar
(as) berkata kepada Amru Bin Ubaid, "Manusia mesti membaca al-Quran dalam
bentuk di mana ia diturunkan, jadi jika mereka perlu tafsiran, maka Ya Amru,
petunjuk adalah adalah kami dan kepada kami." Al- Wasail Syiah Jilid. 27
hal 202.
[136] Dan pada
bahagian ini, memperoleh pengetahuan kitab ini terhad kepada sesiapa yang ingin
hidup bersama Ahlul Bayt (as).
[137] Ishak Bin
Ammar berkata bahawa dia telah mendengar Abu Abdullah (as) berkata.
"Al-Quran mempunyai satu tafsiran, ada yang telah berlaku, dan ada yang
tidak. Jadi, jika tafsiran itu berlaku pada zaman salah seorang Imam, maka Imam
pada masa itu adalah untuk mengetahui tafsirannya itu. " Al-Wasail Syiah
Vol. 27page 196.
[138] Banyak
riwayat berlaku yang menyatakan bahawa al- mutasyabihat Al-Quran yang tidak
diketahui oleh sesiapa kecuali wasi Nabi Muhammad saw, seperti: Abu Jafar (as)
berkata, "Kami adalah orang-orang yang teguh serta mendalam dalam
pengetahuan, dan kami tahu maknanya." Al- Wasail Syiah Vol. 27page 198.
[139] Amirul Mukminan
Ali (as) berkata, "Jika saya mahu, saya akan membuat tujuh puluh ekor unta
membawa tafsiran Al -Fatihah." Mostadrak Safinat Al-Bihar untuk Sheikh Ali
Namazi Vol. 2page 338.
140]. Dalam satu
ucapan mengenai pengetahuan Al-Quran , Amirul Mukminin (as) berkata, "Dan
sebahagian yang tidak tahu, kecuali Allah, malaikat-malaikat -Nya, dan
orang-orang yang mendalam ilmunya . Dan Dia swt telah berbuat demikian dalam
usaha supaya tidak seorang pun dari para pendusta, dapat merampas warisan Nabi
Allah saw, dengan mendakwa mempunyai ilmu pengetahuan darinya, melainkan Allah
swt telah berikan kepada mereka (wasi Rasulullah), dan supaya keperluan untuk
membawanya mengikuti wasi yang diberikan ke atas mereka, sehingga mereka
menjadi terlalu bangga untuk taat kepadanya . " Al- Wasail Syiah Vol.
27page 194.
[141] Yang
bermaksud bahawa jika ia bukan untuk Lauh penghapusan dan pengesahan
(al-mutasyabihat) maka tiada apa yang ditulis akan berubah, dan manusia tidak
akan berharap untuk memperbaiki keadaan mereka, untuk meningkatkan rahmat dan
umur mereka, dan bagi mereka untuk mempunyai kesudahan yang baik [di akhirat],
melalui doa , amal kebajikan, layanan yang baik kepad ibu bapa, kebaikan kepada
saudara-mara , dan lain-lain perbuatan yang baik.
142] Jika seluruh
ayat-ayat Al-Quran adalah (Muhkam) jelas kepada semua orang, setiap orang itu
akan menjadi imam sendiri, dan tiada lagi akan menjadi ujian dengan kembali
kepada al-maksum, dan merujuk kepada beliau mengenai tafsiran al-Quran. Tetapi
Allah swt telah menjadikannya dalam al-mutasyabihat, dengannya Dia mengetahui
ketaatan manusia diberikan kepada khalifah, dan bagaimana orang melakukan apa
yang telah diriwayatkan dari mereka (as), dan bagaimana orang ramai tidak akan
terlalu bangga untuk mengikuti mereka, dan tidak mengambil ilmu al-Quran dari
yang lain se;ain daripada mereka.
[143] Alam Aqal,
atau Langit Ketujuh, adalah Alam Perintah Umum (‘Alam Jawami’ Al-Kalam),
dan setiap pengetahuan turun ke Langit Keenam, bulatan ilmu menjadi lebih luas,
dan ia berbagai jurusan, dan maklumat dan jurusannya meningkat sehingga
mencapai puncaknya di Alam Dunia (Alam al-Mulk) yang kita hidup ini, itulah
sebabnya Ahlul Bayt (as) menyebut bahawa mereka boleh bercakap mengenai tujuh
puluh bidang (jurusan), dan mereka mempunyai alasan yang kuat bagi setiap
sesuatu. Abu Abdullah (as) berkata, "Aku bercakap tentang tujuh puluh
bidang, dan dalam setiap bidang daripadanya ada alasan yang kuat." Basair
Al- Darajat halaman 349-350 .
[144] Nabi saw bersabda,
"Kami para nabi diperintahkan untuk bercakap kepada manusia dengan
keupayaan mereka untuk difahami." Al- Kafi Jil. 1 hal. 23.
Oleh itu, jika pengetahuan seluruh agama adalah ayat-ayat yang muhkam (jelas) dengan hanya satu bidang, bagaimana nabi boleh dapat bercakap dengan orang mengikut kemampuan kefahaman mereka?
Oleh itu, jika pengetahuan seluruh agama adalah ayat-ayat yang muhkam (jelas) dengan hanya satu bidang, bagaimana nabi boleh dapat bercakap dengan orang mengikut kemampuan kefahaman mereka?
[145] Kitab ghaib
oleh Sheikh al-Numani halaman 173.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan