Isnin, 28 Oktober 2013

Soalan 19- Dari Kitab Mutasyabihat – Muhkam dan Mutasyabih


Soalan 19: Apakah Muhkam dan Mutasyabih (Al-Mutasyabih wa Al-Muhkam) ? Dan bagaimana kita mengenailnya?!
        
Jawapan
                
Mutasyabih adalah

"Apa yang samar-samar kepada orang yang tidak tahu, " seperti yang diriwayatkan daripada mereka (as). [127]

Dan ayat-ayat yang jelas adalah Ibu Kitab (Ummu l-Kitab). [128] Dan Al-Umm (ibu) adalah tempat lahir dan tempat kembali, yang bermaksud bahawa ibu adalah asal. Jadi untuk mengetahui apa yang dimaksudkan dari ayat-ayat Mutasyabihah (kiasan), ia mesti kembali kepada ayat-ayat yang Muhkam (jelas). Dan untuk tahu perbezaan antara yang Muhkam dan Mutasyabih, mestilah mengetahui isi kandungan al-Quran, hadits-hadits Qudsi, dan kata-kata para nabi dan para Imam (as) yang mengandungi:

1) Perkataan-perkataan dari ibu kitab - Umm Al-kitab (Kitab Al-Muhkamaat) dan ia adalah Al-Lauh yang menyediakan apa sahaja yang ditulis dalamnya tidak yang ditangguhkan atau diganti. Dan ia adalah pengetahuan tentang apa yang telah atau akan berlaku, sehingga hari penghakiman, tanpa penggantian sedikitpun. Dan ia adalah pengetahuan yang ghaib, yang Allah swt tidak tunjukkan kepada sesiapa kecuali kepada para nabi, para rasul, dan Imam-imam (as). Dia swt menunjukkan kepada mereka sesuai dengan keperluan, dalam kepentingan terbaik bagi menyampaikan seruan atau melaksanakan tugas-tugas Imamah..

﴿عَالِمُ الْغَيْبِ فَلا يُظْهِرُ عَلَى غَيْبِهِ أَحَـداً * إِلَّا مَنِ ارْتَضَى مِنْ رَسُولٍ فَإِنَّهُ يَسْلُكُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ رَصَداً * لِيَعْلَمَ أَنْ قَدْ أَبْلَغُوا رِسَالاتِ رَبِّهِمْ وَأَحَاطَ بِمَا لَدَيْهِمْ وَأَحْصَى كُلَّ شَيْءٍ عَدَداً﴾

{[Dia adalah] mengetahui yang gaib dan tidak memberitahu perkara ghaib itu kepada sesiapapun  * kecuali yqng diredai dari utusan yang telah Dia pilih dan kemudian Dia memperlihatkan di hadapan dan di belakangnya penjaga * Supaya Dia mengetahui, bahwa mereka memang menyampaikan seruan (risalah ) dari Tuhan mereka . Dia mengelilingi semua yang mereka miliki dan Dia terus menghitung segala sesuatu. } [129 Al-Jin 72:26-28]

2 ) Kata-kata dari Tulisan Lauh penghapusan dan pengesahan (Kitab Mutasyabihaat), dan juga pengetahuan tentang sesuatu atau yang akan terjadi, tetapi pada banyak sudut, dan berbagai kemungkinan, untuk kejadian yang sama. Salah satu darinya akan terjadi, dan itu adalah kemungkinan yang ada pada Ibu Kitab. Adapun kemungkinan yang lain, hal tersebut tidak terjadi atas beberapa alasan, mungkin suatu kejadian tertentu akan berhenti terjadi. Sebagai contoh: Tertulis untuk seorang yang berusia 50 tahun mati pagi ini dengan sengatan kalajengking, tetapi jika ia menghabiskan wang dalam amalnya, kejahatan ini akan menjauh dari dia, dan dia akan hidup selama lebih sepuluh tahun lagi. Setelah sepuluh tahun lebih, jika ia memperlakukan orangtuanya dengan baik, hidupnya akan diperpanjang selama lima tahun lagi.

Jadi, dalam Tulisan Lauh penghapusan dan pengesahan (ada banyak kemungkinan untuk kehidupan manusia. Orang ini, misalnya, mungkin tidak akan hidup setelah disengat kalajengking, dan mungkin ia menghabiskan dengan amalan dan akan hidup selama sepuluh tahun lagi, dan mungkin ia mati setelah 10 tahun, dan mungkin ia memperlakukan orang tuanya dengan baik dan hidup selama lima tahun lagi.[130] Jika bukan karena takdir ilahi, akan sia-sialah amalan dan doa. Allah swt berfirman,

﴿مَا أَصَابَ مِنْ مُصِيبَةٍ فِي الْأَرْضِ وَلا فِي أَنْفُسِكُمْ إِلَّا فِي كِتَابٍ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَبْرَأَهَا إِنَّ ذَلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِير﴾

{Tidak ada sesuatu kesusahan yang ditimpakan di bumi, dan tidak juga yang menimpa diri kamu, melainkan telah sedia ada di Dalam Kitab sebelum Kami menjadikannya; Sesungguhnya yang demikian itu bagi Allah adalah mudah.} [131 Al Hadiid 57:22]

Adapun pada Ibu Kitab, hanya satu dari kemungkinan ini tertulis di dalamnya untuk orang tersebut, dan kemungkinan ini tidak boleh berubah. Sebagai contoh:

Tertulis bagi seseorang akan hidup selama 65 tahun, atau tertulis bahawa orang yang hidup selama 60 tahun atau 50 tahun. Hanya satu kemungkinan ini ada di dalam Lauh Ummu l-Kitab.

Oleh itu, Lauh Penghapusan dan Pengesahan (لوح المحو و الإثبات) adalah Lauh mutasyabihat. Tetapi bagi mereka yang tahu butir-butir mutasyabihat ini, seperti Imam-Imam (as), ia adalah muhkam (jelas). Tidak ada mutasyabihat kepada maksumin (as), kerana semua ayat-ayat al-Quran adalah muhkam (jelas) bagi mereka.[ 132] Dan tiada sesuatu perkara yang muhkam (jelas) bagi manusia selain daripada mereka, kecualilah jika orang yang mengambil [pengetahuan] daripada mereka (as). Al-Quran, pada bukan maksumin, adalah mutasyabihat (kiasan).[ 133] Ia adalah kerana yang tidak maksum tidak boleh membezakan ayat muhkam atau mutasyabihat di dalamnya. Dan bagaimana boleh orang lain selain daripada mereka (as) membezakannya, semasa Al-Sadiq (as) menggunakannya sebagai bukti terhadap Abu Hanifah bahawa tidak ada yang mengenal yang muhkam atau mutasyabihat, kecuali Imam-Imam (as)?! [134]

Selain itu, bahawa orang tidak tahu apa-apa dari Al-Quran kecuali kata-kata, [135] dan perkataan adalah kulit dan hanya sebahagian daripada makna yang mereka dapatkan.

Mereka sama ada mendapatkan makna dari khayalan dan dari alam-alam rendah, oleh itu ia sebagai palsu, atau dari Kerajaan Langit dan hakikat sesuatu di sana, oleh itu dari Lauh penghapusan dan pengesahan (لوح المحو و الإثبات). [136]

Dan perkara-perkara dalam (Lauh) itu sama ada tidak berlaku semuanya, oleh itu, makna kata-kata yang berkaitan dengannya juga tidak berlaku pada bila-bila masa, atau apabila ia berlaku ia adalah kebenaran, tetapi ia berada dalam pelbagai aspek. Setiap aspek mempunyai orangnya, masa dan tempat berlaku. ini menjelaskan kepada orang-orang di alam-alam rendah ini oleh Imam maksum (as) itu.
.
Oleh itu, ayat Al-Quran yang sama ditafsirankan pada zaman Al-Sadiq (as) dengan tafsiran yang berbeza sepenuhnya pada zaman Imam Al -Mahdi (as), kerana masa, tempat, dan orang yang berbeza, atau dikatakan, kerana pembolehubah digantikan dalam alam-alam dunia turunnya al-Quran, sama ada di dunia turunnya adalah Kerajaan Langit , atau Kerajaan dunia ini. [137]

Oleh itu, membuat hukum-hukum mutasyabihat (Ihkaam al- mutasyabihat ) adalah tugas Imam Maksum , dan tiada yang mengetahui hukum-hukum mutasyabihat, selain daripada Imam Maksum. [138]

Dan mutasyabihat dalam ayat-ayat termasuk makna yang dikehendaki, dan peristiwa-peristiwa yang berlaku dan berlaku pada zamannya. Kata-kata Al-Quran yang sama boleh mempunyai banyak makna, dan masing-masing satu makna akan berlaku untuk pelbagai acara. Oleh itu, Al-Quran mempunyai banyak luaran-luaran, yang tiada siapa mengetahuinya selain Allah, dan sesiapa yang Allah pilih untuk menunjukkannya, dan orang- orang itu adalah al-Makshumun (as). Oleh itu, ia tidak hairanlah bahawa apa yang Amirul Mukminan Ali (as) boleh menulis tentang Basmalah boleh dibawa oleh tujuh puluh ekor unta. [139]

Dan terdapat kebijaksanaan disebalik ayat-ayat mutasyabihat:
·        seperti mengetahui kehendak dan keperluan maksum (as), [140]
·        menghidupkan semula harapan dalam diri-diri manusia , [141]
·        ujian-ujian, dan saring-saring , [142] dan banyak kebijaksanaan yang saya tidak akan sebutkan.

Dan al-mutasyabihat adalah perkara-perkara yang pasti, yang tidak dapat dipisahkan dari tempat turunnya al-Quran ke alam dunia dan alam (Malakut) Kerajaan Langit, atau tempat turunnya Lauh  Ummu l-Kitab alam dunia kepelbagaian , dan pembolehubah, dan pendaraban dalam dunia ini untuk membentuk Lauh penghapusan dan pengesahan. [143]

Dan pada al-mutasyabihat ada adalah penyelesaian yang sempurna bagi membolehkan para nabi, rasul-rasul, dan Imam-Imam (as) bercakap kepada orang-orang dengan keupayaan mereka untuk difahami. [144]

Dan untuk membuat ayat-ayat mutasyabihat  itu muhkam (jelas), yang merupakan tugas yang Imam maksum (as), adalah tanda dan bukti untuk mengenali Imam Al-Mahdi (as), yang sesiapa meriwayatkan dari beliau (as). Itulah sebabnya Imam Imam-Imam (as) meriwayatkan apa yang berikut:

"Jika seorang lelaki yang mendakwanya [Imamah], kemudian bertanyalah kepadanya tentang Perkara-perkara Besar di mana seorang manusia seperti beliau [Imam] akan menjawabnya." [145]

Dan Perkara-perkara Besar hari ini adalah membuat Bahtera dari keturunan Muhammad (as) belayar di lautan dalam dan bergelora besar, dan mengakhiri pemerintahan penindasan di muka bumi.



✡✡✡✡✡


--------------------------------------
[127] Masada Bin sadaqa berkata bahawa dia bertanya kepada Abu Abdullah  (as) mengenai yang nasikh dan mansuh, dan muhkamaat dan mutasyabihat. Jadi dia (as) berkata, "Nasikh halaman adalah sesuatu yang tetap, yang diguna dengannya, dan mansukh apa yang telah digunakan sehingga sesuatu datang dan memansuhkannya. Dan mutasyabihat (kiasan) adalah apa yang samar-samar untuk sesiapa yang tidak tahu mengenainya. " Tafsir Al-Ayashi Jilid. 1 halaman 11.
[128] FirmanNya SWT: Dialah yang menurunkan Al Kitab (Al Quran) kepada kamu. Di antara (isi)nya ada ayat-ayat yang muhkamaat, itulah pokok-pokok isi Al qur'an dan yang lain (ayat-ayat) mutasyaabihaat. Adapun orang-orang yang dalam hatinya condong kepada kesesatan, maka mereka mengikuti sebahagian ayat-ayat yang mutasyaabihaat daripadanya untuk menimbulkan fitnah untuk mencari-cari ta'wilnya, padahal tidak ada yang mengetahui ta'wilnya melainkan Allah. Dan orang-orang yang mendalam ilmunya berkata: "Kami beriman kepada ayat-ayat yang mutasyaabihaat, semuanya itu dari sisi Tuhan kami". Dan tidak dapat mengambil pelajaran (daripadanya) melainkan orang-orang yang berakal.
[129] Al-Jin 72:26-28
[130] Dari Abu Jafar (as) berkata, " Berbuat baik dan sedekah menafikan kemiskinan, umur meningkat, dan menolak dari sembilan puluh kematian jahat. " Al-Kafi Jilid. 4 hal. 2 .
[131] Al Hadiid 57:22
[132]. Dari Barid Bin Mu'awiyah meriwayatkan bahawa dia bertanya kepada Abu Jafar (as) mengenai firman Allah swt, {Ia adalah ayat-ayat yang jelas dalam hati orang-orang yang diberi ilmu}, dan dia bertanya," Adakah tuan orang-orang itu?"
Jadi dia (as) berkata, "Siapa lagi selain daripada kami?" Al- Wasail Syiah Jilid. 27 hal 198.
[133] Jabir bin Yazid berkata, "Aku bertanya kepada Abu Jafar perkara (as) mengenai sesuatu tafsiran dan dia menerangkan kepada ku, lalu aku bertanya kepadanya lagi lalu dia memberikan aku jawapan yang berbeza, jadi aku bertanya," tetapi tuan memberikan padaku jawapan yang berbeza sebelumnya," lalu dia (as) menjawab dengan berkata, 'Ya Jabir, Al-Quran mempunyai dalaman [dan dalaman yang mempunyai dalaman] dan ia mempunyai luaran dan bahagian luaran yang mempunyai luaran . Wahai Jabir tiada yang lebih jauh tercapai dari akal manusia selain daripada tafsiran al-Quran. Pada permulaan ayat akan ada suatu tafsiran sementara pada akhirnya pula tentang sesuatu yang lain, kesemuanya ia adalah ucapan yang terkait yang mempunyai berbagai aspek.'" Al- Wasail Syiah Jilid. 27 hal 192.
[134] Al-Majlisi menyebutkan kejadian terpeinci dalam buku Al Bihar, dan ini adalah sebahagian daripadanya.
Shuaib Bin Anas meriwayatkan dari beberapa orang sahabat Abu Abdullah (as) yang berkata, " Kemudia dia (as) berkata 'Adakah kamu ulama penduduk Iraq? 'Maka Abu Hanifah berkata,'Ya'. Jadi Imam (as) berkata lagi, "Dengan apa yang kamu ajar mereka?" Jadi dia berkata, "Dengan kitab Allah dan Sunnah Nabi -Nya." Jadi dia (as) menjawab , 'Wahai Abu Hanifah , adakah kamu mendakwa mengetahui kitab Allah sebagaimana sepatutnya ia perlu diketahui, dan kamu tahu ayat-ayat nasikh dan mansukh? " Jadi dia menjawab, ’Ya’. Imam (as) berkata, 'Wahai Abu Hanifah, kamu telah membuat dakwaan pengetahuan palsu. Celakalah kamu, Allah tidak memberikan kepada sesiapa selain daripada orang-orang yang Al-Kitab diturun ke atasnya. Celakalah kamu, ia hanya untuk orang-orang tertentu dari keturunan Nabi kita saw. Dan Allah tidak membiarkan kamu mewarisi satu huruf pun dari KitabNya... ' dan lain-lain "
[135] Abu Jafar (as) berkata kepada Amru Bin Ubaid, "Manusia mesti membaca al-Quran dalam bentuk di mana ia diturunkan, jadi jika mereka perlu tafsiran, maka Ya Amru, petunjuk adalah adalah kami dan kepada kami." Al- Wasail Syiah Jilid. 27 hal 202.
[136] Dan pada bahagian ini, memperoleh pengetahuan kitab ini terhad kepada sesiapa yang ingin hidup bersama Ahlul Bayt (as).
[137] Ishak Bin Ammar berkata bahawa dia telah mendengar Abu Abdullah (as) berkata. "Al-Quran mempunyai satu tafsiran, ada yang telah berlaku, dan ada yang tidak. Jadi, jika tafsiran itu berlaku pada zaman salah seorang Imam, maka Imam pada masa itu adalah untuk mengetahui tafsirannya itu. " Al-Wasail Syiah Vol. 27page 196.
[138] Banyak riwayat berlaku yang menyatakan bahawa al- mutasyabihat Al-Quran yang tidak diketahui oleh sesiapa kecuali wasi Nabi Muhammad saw, seperti: Abu Jafar (as) berkata, "Kami adalah orang-orang yang teguh serta mendalam dalam pengetahuan, dan kami tahu maknanya." Al- Wasail Syiah Vol. 27page 198.
[139] Amirul Mukminan Ali (as) berkata, "Jika saya mahu, saya akan membuat tujuh puluh ekor unta membawa tafsiran Al -Fatihah." Mostadrak Safinat Al-Bihar untuk Sheikh Ali Namazi Vol. 2page 338.
140]. Dalam satu ucapan mengenai pengetahuan Al-Quran , Amirul Mukminin (as) berkata, "Dan sebahagian yang tidak tahu, kecuali Allah, malaikat-malaikat -Nya, dan orang-orang yang mendalam ilmunya . Dan Dia swt telah berbuat demikian dalam usaha supaya tidak seorang pun dari para pendusta, dapat merampas warisan Nabi Allah saw, dengan mendakwa mempunyai ilmu pengetahuan darinya, melainkan Allah swt telah berikan kepada mereka (wasi Rasulullah), dan supaya keperluan untuk membawanya mengikuti wasi yang diberikan ke atas mereka, sehingga mereka menjadi terlalu bangga untuk taat kepadanya . " Al- Wasail Syiah Vol. 27page 194.
[141] Yang bermaksud bahawa jika ia bukan untuk Lauh penghapusan dan pengesahan (al-mutasyabihat) maka tiada apa yang ditulis akan berubah, dan manusia tidak akan berharap untuk memperbaiki keadaan mereka, untuk meningkatkan rahmat dan umur mereka, dan bagi mereka untuk mempunyai kesudahan yang baik [di akhirat], melalui doa , amal kebajikan, layanan yang baik kepad ibu bapa, kebaikan kepada saudara-mara , dan lain-lain perbuatan yang baik.
142] Jika seluruh ayat-ayat Al-Quran adalah (Muhkam) jelas kepada semua orang, setiap orang itu akan menjadi imam sendiri, dan tiada lagi akan menjadi ujian dengan kembali kepada al-maksum, dan merujuk kepada beliau mengenai tafsiran al-Quran. Tetapi Allah swt telah menjadikannya dalam al-mutasyabihat, dengannya Dia mengetahui ketaatan manusia diberikan kepada khalifah, dan bagaimana orang melakukan apa yang telah diriwayatkan dari mereka (as), dan bagaimana orang ramai tidak akan terlalu bangga untuk mengikuti mereka, dan tidak mengambil ilmu al-Quran dari yang lain se;ain daripada mereka.
[143] Alam Aqal, atau Langit Ketujuh, adalah Alam Perintah  Umum (‘Alam Jawami’ Al-Kalam), dan setiap pengetahuan turun ke Langit Keenam, bulatan ilmu menjadi lebih luas, dan ia berbagai jurusan, dan maklumat dan jurusannya meningkat sehingga mencapai puncaknya di Alam Dunia (Alam al-Mulk) yang kita hidup ini, itulah sebabnya Ahlul Bayt (as) menyebut bahawa mereka boleh bercakap mengenai tujuh puluh bidang (jurusan), dan mereka mempunyai alasan yang kuat bagi setiap sesuatu. Abu Abdullah (as) berkata, "Aku bercakap tentang tujuh puluh bidang, dan dalam setiap bidang daripadanya ada alasan yang kuat." Basair Al- Darajat halaman 349-350 .
[144] Nabi saw bersabda, "Kami para nabi diperintahkan untuk bercakap kepada manusia dengan keupayaan mereka untuk difahami." Al- Kafi Jil. 1 hal. 23.
Oleh itu, jika pengetahuan seluruh agama adalah ayat-ayat yang muhkam (jelas) dengan hanya satu bidang, bagaimana nabi boleh dapat bercakap dengan orang mengikut kemampuan kefahaman mereka?

[145] Kitab ghaib oleh Sheikh al-Numani halaman 173.

Tiada ulasan: