Selasa, 29 Oktober 2013

Soalan 21-Dari Kitab Mutasyabihat – Mencium Tangan Ulamak Agama

                         
Kiriman oleh Hanizi Mohamad (Read Only, hanya untuk bacaan dan pembetulan)

Soalan 21 : Adakah dibenarkan mencium tangan ulamak agama?
                                                                                                                                        
Tidak dibenarkan untuk mencium tangan ulamak agama, kerana mencium tangan adalah tidak dibenarkan melainkan jika ia adalah tangan seorang nabi atau wasi, sebagai Imam Jafar Al-Sadiq as berkata. Riwayat ini di dalam buku Al-Usool Kafi.[1]

Oleh itu, ulamak agama yang menghulurkan tangannya untuk dicium, atau berpuas hati dengan tindakan ini dan membolehkan orang ramai untuk mencium tangannya, adalah derhaka kepada perintah Allah, Rasul-Nya, para Imam, dan Imam Al-Mahdi as. Dan ulamak mesti merendah diri, dan tunduk kepada perintah Allah, Rasul-Nya, para Imam , dan Imam Al-Mahdi as, dan mereka mesti mematuhi apa yang datang dari beliau as, dan tidak bangga dan meninggikan diri mereka ke atas orang lain, dan menghulurkan tangan mereka untuk dicium, meniru maharaja dan penzalim. Dan aku tidak meminta Allah untuk membimbing mereka kecuali sesiapa yang enggan dan ingkar.


۞ ۞ ۞

-----------------------------------

1. Riwayat Imam Ahmad Al-Hassan as rujuk adalah dari Ali bin Mazeed , dan dia berkata bahawa dia bertemu Imam Abu Abdullah as, dan dia telah mengambil tangannya dan mencium , jadi dia as berkata, "Ia adalah hanya untuk nabi atau nabi wasi. "Al- Kafi Jil. 2 halaman 185.

Tiada ulasan: