Selasa, 29 Oktober 2013

Soalan 22-Dari Kitab Mutasyabihat – Tumbukan Musa a.s

   
                      
Kiriman oleh Hanizi Mohamad (Read Only, hanya untuk bacaan dan pembetulan)

Soalan 22: Allah itu berfirman,

{(14). Dan ketika Musa sampai ke peringkat umurnya yang cukup kekuatannya dan sempurna, Kami beri kepadanya kebijaksanaan serta ilmu pengetahuan; dan demikian Kami membalas orang-orang yang berusaha memperbaiki amalannya. (15) Dan masuklah ia ke bandar (Mesir) dalam masa penduduknya tidak menyedarinya, lalu didapatinya di situ dua orang lelaki sedang berkelahi, - seorang dari pengikutnya sendiri dan yang seorang lagi dari pihak musuhnya. maka orang yang dari golongannya meminta tolong kepadanya melawan orang yang dari pihak musuhnya; Musa pun menumbuknya lalu menyebabkan orang itu mati. Musa berkata: "Ini adalah dari kerja Syaitan, Sesungguhnya Syaitan itu musuh Yang menyesatkan, Yang nyata ".(16) Ia merayu: "Wahai Tuhanku, Sesungguhnya aku telah menganiaya diri sendiri; oleh itu ampunkanlah - dosaku". lalu diampunkan dosanya; Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (17) Ia merayu lagi: "Wahai Tuhanku, demi nikmat-nikmat Yang Engkau kurniakan kepadaku, supaya Aku tidak akan menjadi penyokong kepada golongan Yang bersalah".(18) Semenjak itu, Tinggalah ia di bandar (Mesir) Dalam keadaan cemas sambil memerhatikan, maka tiba-tiba orang yang meminta pertolongan kepadanya semalam, memanggil meminta pertolongannya lagi. Musa berkata kepadanya: "Sesungguhnya engkau ini orang yang nyata sesatnya!" (19). Maka ketika ia bersedia hendak menumbuk orang yang menjadi musuh bagi mereka berdua berkatalah orang itu: "Wahai Musa, adakah engkau hendak membunuhku sebagaimana engkau membunuh satu jiwa semalam? Sebenarnya engkau hanyalah hendak menjadi seorang yang kejam di bumi, dan tidaklah engkau hendak menjadi seorang pendamai."} Al Qashash 28:14-19

Terdapat beberapa soalan mengenai ayat-ayat ini :

1 ) Adakah Nabi Musa as membunuh seorang Qibti dengan tidak sengaja, bermakna tanpa niat untuk membunuhnya, tetapi ia berlaku kerana tumbukan? Dan jika membunuh Musa daripada Qibti itu sengaja, adakah itu ia satu maksiat kepada Allah atau tindakan yang tidak disenangi?
2) Perkara ini digambarkan sebagai {kerja syaitan}, adakah ini tindakan pembunuhan (oleh Musa)?
3) Untuk apa Musa as minta ampun? Dan apa kesalahan yang dia telah lakukan?
4) Mengapa Musa tidak membunuh seorang lelaki Qibti yang lain?
5) Mengapa Musa menggambarkan Bani Israel (pengikutnya) jelas sesat?


Halaman 2


1) Pembunuhan Musa ke atas Qibti itu sengaja dan dipertimbangkan, dan ia berlaku selepas dia {mencapai kekuatan sepenuhnya }, dan selepas { Allah memberikan kepadanya kebijaksanaan dan pengetahuan }. Oleh itu, pembunuhan ini bukan satu perbuatan maksiat dari Musa , dan bukan perbuatan yang tidak disenangi, sebaliknya ia adalah satu perbuatan yang betul memandangkan ia adalah pembunuhan musuh Allah, dan penyokong Syaitan.1

2) Perkara ini digambarkan sebagai {kerja syaitan} adalah Qibti itu sendiri, memandangkan bahawa dia adalah pembuatan syaitan dan salah satu daripada pengikutnya.2 Allah berfirman, dalam keterangan anak yang tidak taat (kepada ibu bapanya ) dan anak Nuh tidak beriman:

{Sesungguhnya amalannya bukanlah amal Yang soleh} .3

Jadi , Dia SWT menyifatkan anak Nuh amalannya bukanlah amal Yang soleh. Dan Allah swt berkata tentang Musa,

{Dan Aku telah memilihmu bagi diriKu},4

Mengelirukan dan musuh yang jelas dalam ayat ini adalah Qibti itu sendiri, memandangkan beliau adalah dari tentera syaitan, dan dia menunjukkan permusuhan kepada pengganti Allah swt.

------------------------------------
1. Dalam dialog antara Imam Al-Retha as dan pemerintah Abbasid , Al-Maamun , Al-Maamun berkata, " Tuhan memberkati anda wahai Aba Al-Hassan, beritahu saya tentang firman Allah , { Lalu Musa pun menumbuknya dan membunuhnya . Beliau berkata, " Ini adalah kerja syaitan. '} " Jadi Al-Retha as berkata, " Musa memasuki salah satu daripada bandar-bandar Firaun pada satu masa apabila orang-orang yang tidak menyedari, di antara matahari terbenam dan petang, {dan dia mendapati di situ dua orang lelaki sedang berkelahi, salah seorang pengikut sendiri, dan lain-lain musuh-musuh beliau. Dan pengikut beliau meminta sokongan terhadap orang yang dari musuhnya. Musa pun menumbuknya beliau. }. Musa membunuh musuh, oleh pemerintah yang disebutkan oleh Allah swt, maka dia meninggal dunia "Al- Ihtijaj oleh Sheikh Al- Toosi :. Vol. 2, muka surat 218.
2. Dalam dialog yang sama dengan Al-Maamun, Imam Al- Ridha as berkata, "{Dia berkata, ' Ini adalah kerja syaitan } , iaitu, perjuangan antara kedua-dua lelaki, dan bukan Musa telah membunuhnya, kerana dia, Syaitan adalah musuh yang jelas mengelirukan "Al- Ihtijaj oleh Sheikh Al- Toosi :. Vol. 2, muka surat 218.
3. The 11:46 Quran.
4. The 20:41 Quran.


Halaman 3


3) Nabi Musa as meminta ampun dari Allah swt, dan bertaubat kepada-Nya, untuk tinggal di istana Firaun (Allah mengutuk mereka) selepas dia tahu bahawa dia adalah musuh Allah swt. Oleh itu, dia rasa bersalah kerana tinggal di istana Firaun (Allah mengutuk mereka ) .1

Beliau membuat orang di sekeliling Firaun bertambah, walaupun Musa telah tidak berpuas hati dengan tindakan-tindakan Firaun. Itulah sebabnya dia berkata selepas diampun, {Dia berkata, "Tuhanku, untuk sebanyak yang Kau telah menyenangi ku, aku tidak akan menjadi penyokong kepada kejahatan "} , bermakna nikmat pengampunan, dan memihak kepada kekuatan fizikal . Dan penindas adalah
Firaun dan askar-askarnya.

4) Ini adalah kerana, apabila Qibti kedua menyaksikan Musa as mengucapkan kata-kata ini, dia pergi berjalan kerana takutan Musa. Dia memberitahu Firaun (Allah mengutuk mereka) mengenai apa yang Nabi Musa as telah dilakukan.

5) Nabi Musa as menggambarkan Bani Israel (pengikutnya) jelas sesat kerana dia, Israel , sepatutnya lebih berhati-hati dan bijaksana , dan tidak sepatutnya mendedahkan dirinya kepada pertembungan dengan tentera Firaun sekali lagi dalam tempoh yang singkat masa, dan tidak secara terbuka. Pengikutnya itu kemudian memanggil Musa as, dan menjerit ( bermakna dia memanggilnya dengan suara kuat) , untuk membuat ia jelas kepada semua orang bahawa orang yang membunuh Qibti hari sebelumnya adalah Musa as .



۞ ۞ ۞


-------------------------

1. Dalam dialog yang dinyatakan , Al-Maamun berkata, "Jadi apa yang dimaksudkan dengan kata-kata Musa, {' Ya Tuhanku , sesungguhnya aku telah menzalimi diriku sendiri, oleh itu maafkan aku.'} ?" Beliau as berkata, "Dia berkata, 'Diriku telah tersesar dengan memasuki bandar ini.' "Al- Ihtijaj oleh Sheikh Al- Toosi : Vol. 2, muka surat 218.It diketahui bahawa Imam Al-Ridha as adalah dalam kedudukan yang membentangkan bukti-bukti kepada Al-Maamun, dan bercakap kepadanya semampu yang boleh difahami Al-Maamun. Dan apabila beliau as berkata, "Dia berkata, 'Aku telah tersesar..., " dia mahu menunjukkan bahawa Nabi Allah , Musa as, bermakna kehadiran mutlak dengan Firaun, termasuk kehadiran di istananya dan bukan hanya memasuki salah satu daripada bandar-bandar Firaun.

Tiada ulasan: