Selasa, 22 Oktober 2013

Soalan 4 - Dari Kitab Mutasyabihat - Tajalli Allah

Soalan 4 - Dari Kitab Mutasyabihat
     
Kiriman oleh Hanizi Mohamad (Read Only, hanya untuk bacaan dan pembetulan)

Soalan 4 : Jika Allah swt wujud pada setiap masa dan tempat, dan Dia tajalli (muncul) pada yang wujud (mutajalli fi al-maujudaat), bagaimana ia boleh dijelaskan bahawa Dia swt wujud dan tajalliNya pada nisbah najis (kotoran)?


Jawapan:
Hendaklah diketahui bahawa tajalli Allah dalam semua yang wujud tidak bermakna Dia adalah sebahagian daripada-nya atau bahawa Dia di dalamnya, sebaliknya, Ia bermakna bahawa tidak ada penciptaan yang sedia ada akan wujud melainkan Allah, dan (sesuatu) tidak akan muncul tanpa cahaya Allah, sama ada sesuatu yang sedia ada (wujud) ini yang paling dekat atau paling jauh dariNya Yang Maha Suci. Dan Allah tidak ada sesuatu sepertiNya.

Begitulah pada cahaya matahari wujud di muka bumi ini tidak bermakna wujud matahari di bumi. Dan hakikat bahawa kita melihat benda-benda di bumi dengan cahaya matahari tidak bermakna bahawa cahaya matahari itu menetap di bumi. Bahkan, matahari menjelma di bumi dalam satu cara atau cara lain dan ia mempengaruhi bumi dalam satu cara atau cara lain, walaupun cahaya dan pengaruhnya sampai ke bumi dan yang lain-lain. Dan hakikat bahawa cahaya matahari akan menunjukkan kekotoran kepada kita dalam usaha untuk kita melihat kekotoran dengan mata kita sendiri itu, tidak bermakna bahawa cahaya matahari telah kotor oleh kekotoran yang ada atau ia terkesan dengan menyentuhnya (kena padanya).

Untuk penjelasan lanjut, saya katakan: makhluk yang sedia ada (wujud) sama ada terdiri daripada cahaya yang mempunyai beberapa kegelapan di dalamnya, atau kegelapan yang mempunyai cahaya di dalamnya , bergantung kepada mana yang utama, cahaya atau kegelapan. Dan setiap makhluk yang wujud mempunyai kedudukan tetap yang tidak berubah, kecuali untuk penciptaan yang diuji seperti Manusia dan Jin . Setiap satu daripada kedua-duanya mempunyai pilihan untuk menjadi lebih dekat kepada cahaya dengan mentaati Allah SWT sehingga dia menjadi cahaya yang mempunyai beberapa kegelapan di dalamnya, masing-masing ke tahap yang berbeza, atau menjadi lebih dekat dengan kegelapan dengan mengingkari Allah SWT sehingga dia menjadi kegelapan yang mempunyai cahaya di dalamnya, masing-masing ke tahap yang berbeza. Manusia adalah unik kerana mereka mempunyai keupayaan untuk naik ke darajat cahaya sehingga malaikat yang dekat dengan Allah SWT tidak sedekat mereka [pada taraf kedudukan], maka dengan itu manusia boleh mengatasi malaikat-malaikat. Manusia juga mempunyai keupayaan untuk menurunkan taraf kedudukan kepada kegelapan sehingga ke taraf Iblis (laknatu Allah) dan tenteranya yang bergelumang dengan najis (kotoran).

: ﴿لَقَدْ خَلَقْنَا الْإنْسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ * ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِينَ﴾

{Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya ۞ Kemudian, Kami kembalikan dia menjadi rendah serendah-rendah.} 1
.
Adalah diketahui bahawa penciptaan tertinggi yang wujud dalam alam-alam cahaya adalah seorang manusia bernama Muhammad saw, atau Aqal pertama (Al-‘Aqlu Al-Awwal).2

Dan penciptaan yang paling rendah yang wujud dalam alam kegelapan juga seorang manusia, yang kedua. Dia adalah Si Jahil yang telah berjalan (pergi) jauh dan tidak pernah kembali, seperti yang diriwayatkan oleh Ahlul Bayt as.3

Adalah sedia maklum: Setiap maksiat membawa seorang yang beriman lebih rendah. Sebaliknya, setiap giliran ke dunia ini, dan setiap kelalaian terhadap Allah, menjadikan manusia yang turun ke dalam kegelapan, dan disentuh najis dan kotoran dan api neraka. Itulah sebabnya Allah mewajibkan wuduk dan mandi. Telah diriwayatkan daripada Ahlul Bayt as, "Seorang mukmin tidak menjadi kotor (najis), walaupun dia berwuduk dengan sekali sapuan sudah cukup untuknya." 4

Seseorang yang prihatin akan memahami bahawa dunia ini keseluruhannya adalah najis dan sesiapa yang mengejarnya juga akan menjadi najis. Dan Allah telah memuliakan orang beriman, bahawa mereka tidak bernajis (kotor) dengan kemuliaan dariNya SWT.

Amirul Mukminin Ali as berkata,

"Dunia ini adalah najis, dan orang-orang yang mengejarnya adalah anjing."5

Beliau (as) menggambarkannya sebagai:

"Peluh babi di tangan pesakit kusta." 6

Jangan menipu diri sendiri dengan berfikir bahawa Ali as adalah membesar-besarkan, sebaliknya, ini adalah kebenaran yang diperlihatkan (kasyaf) oleh Allah kepada AuliakNya.


۞ ۞ ۞ ۞ ۞

--------------------------------------
1. At-Tin 95:4-5 .
2. Abu Jafar as berkata, "Ya Jabir, apabila Allah mula mencipta, Dia mencipta Muhammad saw, dan keturunannya pemberi panduan." Al- Kafi Jilid. 1page 442. Dan dalam riwayat yang lain di Bihar Al-Anwar , Jilid. 1 halaman 97, Nabi saw berkata, "Yang pertama diciptakan oleh Allah adalah akal." Dan juga diriwayatkan sebagai, "Apabila Allah (swt) mencipta akal, Dia menyuruhnya, ' keluar,' maka ia pun keluar, maka Dia menyuruhnya, 'berjalanlah,' maka ia berjalan jauh, maka Dia swt berfirman, 'Dengan KemuliaanKu Aku tidak menciptakan ciptaan yang lebih digemari oleh Ku selain kamu. Dengan kamu saya ganjaran dan oleh anda saya menghukum , dengan kamu Aku mengambil dan dengan kamu Aku memberi."
3. Sama'a meriwayatkan bahawa beliau bersama Abu Abdullah as, dan beberapa pengikutnya yang hadir, dan akal dan kejahilan telah disebut. Jadi dia as berkata, "Ketahuilah akal ada tentera, dan tahu jahil ada tentera, supaya kamu mendapat petunjuk. " Jadi Sama'a berkata, "Semoga jiwaku dikorbankan keranamu, kami hanya tahu apa yang tuan ajar kepada kami." Abu Abdullah as berkata, "Allah swt menciptakan akal dari cahaya -Nya, dan dia adalah ciptaan pertama Allah swt dari roh di sebelah kanan Arasy. Dia swt berfitman kepadanya, "Marilah keluar,' maka ia keluar, dan Dia kemudian menyuruhnya, ''berjalanlah, 'maka ia berjalan jauh, maka Dia swt berfirman," Aku telah menciptakan kamu dengan kejadian yang hebat, dan Aku suka kamu lebih dari semua ciptaan Ku. "Dia swt kemudian mencipta kejahilan, dari laut air masin, makhluk yang gelap. Dia menyuruhnya, 'berjalanlah, 'maka ia berjalan jauh, maka Dia memanggilnya , 'Marilah ke mari, ‘Tetapi ia tidak datang.’ Dia swt berfirman kepadanya , 'Adakah kamu mempunyai terlalu banyak kebanggaan?' Maka Dia swt melaknatnya. " Bihar Al-Anwar Jilid. 1 hal. 110.
4. Juga diriwayatkan daripada Abu Jafar as bahawa beliau berkata, "Wuduk hanyalah undang-undang Allah, Allah mengetahui yang taat kepada-Nya dan yang tidak taat kepadanya, dan sesungguhnya orang yang beriman tidak menjadi kotor dengan sesuatu, seperti hanya menyapu [air] adalah cukup untuknya. "Al- Kafi Jilid. 3 hsl 21
5. Sharh Al-Akhlaq by Al-Haq Al-Mareshi Jilid. 32 hal 237.

6. Nahj Al-Balagha Jilid. 4 hal 52,Khutbah 236.

Tiada ulasan: