Jumaat, 25 Oktober 2013

Soalan 14- Dari Kitab Mutasyabihat – kata Al-Hussein: Asy-syahid dan Al-Fath


Kiriman oleh Hanizi Mohamad (Read Only, hanya untuk bacaan dan pembetulan)

Halaman 1

Soalan 14 : Apa yang dimaksudkan dengan kata-kata Al-Hussein as, " Sesiapa yang mengikutku adalah mati syahid, dan sesiapa yang tidak mengikutku tidak sedar akan pembukaan.. ? " [1]

Terdapat tiga perkataan [dalam kata-katanya] untuk diteliti dan ia adalah: mengikut, syahid dan pembukaan. Jika kita sedar makna ketiga-tiga, kita sedar apa yang dimaksudkan oleh Al-Hussein as dari perkataan mulia beliau.

Mengikut (al-lahuq): rapat/sayang kepada sesuatu, atau untuk mencapai dan seiring dengannya, iaitu jika perkara yang diikuti adalah manusia. Pada perkara ini, manusia yang diikuti adalah sama ada Imam petunjuk atau kesesatan, dan sesiapa yang bergerak ke hadapan Imam, atau lewat [mengikut Imam], tidak dikira sebagai seorang pengikut Imam as. Dan barangsiapa yang memelihara seiringan dengan Imam adalah pengikutnya, tetapi ia bergantung kepada ketepatan kadar-jagaannya. Sesiapa yang rajin dalam seiringan dengan Imam as di dalam setiap perkara [2] tidak sama dengan orang yang seiringan dengan Imam secara umum.

syahid (asy-syahadah): makna biasanya, di kalangan umum, adalah untuk mati di jalan Allah, dan makna asalnya adalah untuk mengisytiharkan kebenaran dengan kata-kata atau tindakan, seperti mengisytiharkan (syahadah) bahawa tidak ada tuhan melainkan Allah, dan pengisytiharan inilah yang dilakukan oleh seorang syahid yang terbunuh di medan perang untuk meninggikan kalimah Allah. Al-Hussein adalah dari orang-orang yang bersaksi bahawa tidak ada tuhan melainkan Allah, tetapi dia adalah yang terkenal [daripada orang lain] kerana dia bersaksi dengan darah-Nya bahawa tidak ada tuhan melainkan Allah`, dan ini adalah bukti yang paling besar dan jalan yang terbaik. Inilah sebabnya mengapa perkataan syahid telah digunakan untuk orang yang terbunuh di medan perang untuk meninggikan kalimah Allah,

---------------------------------------
1. Mokhtasar Basair Al-Darajat halaman 6.
2. Ia disebut di dalam Doa, "Ya Allah selawat ke atas Muhammad, dan keluarga Muhammad, Bahtera yang belayar di lautan dalam. Sesiapa yang menaiki bahtera ini akan selamat, dan sesiapa yang meninggalkan mereka akan tenggelam. Sesiapa yang mendahului (beramal tanpa) mereka adalah murtad, dan sesiapa yang tertinggal di belakang mereka pasti akan sesat, dan sesiapa yang mematuhi oleh mereka akan selamat. "Oleh itu, patuhilah mereka as istiqamah dengan mereka, dan jangan menentang jalan atau cara mereka, kerana meneruskan (melaksana) tanpa mereka bermakna menjadi murtad, dan meninggalkan mereka bermakna sesat dan binasa...


Halaman 2


...hampir setiap masa, sungguh sesiapa yang mempunyai kedudukan di hari kiamat di mana dia menjadi saksi seluruh umat atau kumpulan adalah syahid: 

seperti Imam-Imam as, para nabi dan Rasul as, Al-Zahra as, Zainab as, Mariam as, Narjis as, Wahab Al-Nasrani, Khalid bin Said bin Al-As Al-Omawy, setiap seorang daripada mereka ke tahap mereka sendiri.

Di dalam kitab Al-Mahasen, Ubban bin Taghleb berkata,

"Jika orang terbunuh di medan pertempuran yang pernah disebut dalam kehadiran Imam Abu Abdullah as, dia akan berkata, ' Celakalah mereka, mengapa mereka berbuat demikian supaya mereka membuat pembunuhan di dunia ini dan pembunuhan akhirat kedua-duanya datang lebih dekat. Aku bersumpah demi Allah, bahawa tidak ada orang yang mati syahid kecuali Syiah kami, walaupun mereka mati di atas katil mereka. '"[ 1]

Di dalam kitab Al-Ayashi, Al-Minhal Qassab berkata,

"Saya memberitahu Imam Abu Abdullah as mendoakan untuk saya supaya Allah mengurniakan syahid kepada saya, jadi dia as berkata, 'Mukmin akan mati syahid, dan beliau kemudian membaca kata-kata Allah swt, {Mereka adalah orang-orang yang benar dan syuhada'.}. [2 ] "[ 3]

Dan Al-Baqir as berkata,

"Sesiapa daripada kamu yang tahu urusan menunggu kebaikan ini adalah seperti mana berjihad, aku bersumpah demi Allah bersama Al-Qaim dari keturunan Muhammad as dengan pedang mereka." Beliau kemudian berkata, "Bahkan, aku bersumpah demi Allah, seperti mana berjihad bersama Rasulullah saw di khemahnya. Allah swt telah berfirman tentang kamu,

وَالَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ أُولَٰئِكَ هُمُ الصِّدِّيقُونَ ۖ وَالشُّهَدَاءُ عِندَ رَبِّهِمْ لَهُمْ أَجْرُهُمْ وَنُورُهُمْ ۖ وَالَّذِينَ كَفَرُوا وَكَذَّبُوا بِآيَاتِنَا أُولَٰئِكَ أَصْحَابُ الْجَحِيمِ
-----------------------------------------------
1. Al- Mahasen oleh Al- Barqi Jilid. 1 hal. 164.
2. Al Quran 57:19.
3. Bihar Al-Anwar Jilid. 2 4 hal. 38, diriwayatkan daripada Al- Tubrusy yang menyampaikan dari Al- Ayashi.


Halaman 3


{Dan orang-orang yang beriman kepada Allah dan Rasul-Nya, mereka adalah orang-orang yang benar dan orang yang syahid di sisi Tuhan mereka, mereka beroleh ganjaran dan cahaya mereka. Dan orang-orang kafir dan yang mendustakan ayat-ayat Kami , mereka adalah ahli neraka al-Jahim.}. [1]

Beliau kemudian berkata, "Saya bersumpah demi Allah, anda telah menjadi orang yang mati syahid yang jujur ​​dengan Tuhan kamu. " [2]

Pembukaan (al-Fath): adalah untuk menghapuskan apa yang menghalang seseorang daripada melalui sesuatu, melihat padanya, atau ke dalamnya, sama ada melalui penglihatan dan pandangan mata, atau dengan pengelihatan dan ia tersingkap dalam hati.

Al- Qummi meriwayatkan bahawa Imam Al -Sadiq as berkata pada firman Allah swt,

{[ نَصْرٌ مِنَ اللَّهِ وَفَتْحٌ قَرِيبٌ] pertolongan dari Allah dan pembukaan yang hampir.}, [3 ] dia berkata , "yang bermakna di dunia ini, dengan pembukaan Al- Qaim as ..." [ 4]

Tidak syak lagi bahawa pembukaan Al-Qaim as adalah dengan pembukaan semua negara, dan menegak agama ikhlas padanya, dan meninggikan kalimah "[ لا إله إلا الله، محمد رسول الله، علي ولي الله], Tidak ada tuhan melainkan Allah, Muhammad itu pesuruh Allah, Ali adalah wali Allah. "Ia juga adalah pembukaan alam-alam Malakut (‘Awalam al-Malakutiyah), dan disingkap (diperlihatkan) kepada ramai orang yang beriman [ yang ] bersama Al-Qaim as.

Oleh itu, apa yang dimaksudkan oleh Al-Hussein as dengan kata-kata, "yang mengikuti beliau," adalah sesiapa yang berjalan di atas jalan (minhaj) Al-Hussein as, dan prinsip Al-Hussein Dan setiap zaman seperti Hussein, jadi sesiapa yang mengikuti Hussein pada zamannya adalah mengikuti Al-Hussein as, dan sesiapa yang tertinggal di belakang Imam zamannya tertinggal di belakang Al-Hussein as . Selain itu, dalam mengikuti Al-Hussein as ada darjat yang tertinggi adalah mematuhi prinsip Al-Hussein as , dan minhaj (jalan) Al-Hussein, dan selebihnya dengan zaman Hussein hidup di dalamnya orang beriman [ Ia disebut ] dalam doa Sya’ban,

----------------------------------
1. Al Hadiid 57:19.
2. Bihar Al -Anwar Vol. 24page 39.
3. Ash Shaff 61:13
4. Tafsir Al- Qommi Vol. 2page 366.



Halaman 4


"Sesiapa yang mendahulu (beramal tanpa) mereka adalah murtad, dan dan sesiapa yang tertinggal di belakang mereka pasti akan sesat, dan sesiapa yang mematuhi oleh mereka akan selamat." [1]

Dia maksudkan dengan Mati syahid, terbunuh di jalan Allah, sama ada terbunuh badan, atau terbunuh watak (tokoh, sahsiah) yang lebih besar daripada matinya badan. Mereka yang menegakkan kebenaran selalunya mempunyai watak-watak yang dihina dalam masyarakat kerana dikatakan mereka kononnya membawa perkara-perkara palsu, berdusta, dan menuduh mereka, semua yang pernah dilakukan oleh musuh-musuh para nabi dan Rasul as, sama seperti ulamak sesat dan pengikut mereka berteriak [2] dengan sesuatu yang mereka tidak tahu. Sebaliknya, [ia juga bermakna] setiap orang yang dianiaya itu menyeru (berdakwah) kepada kebenaran, keadilan, kejujuran, dan menegakkan ketentuan-ketentuan Allah swt dan kalimahNya.

Dan sesiapa yang dibunuh di jalan Allah adalah saksi ke atas umat yang telah membunuhnya, atau berpuas hati dengan membunuh dan menghapuskan watak atau badan sucinya.

Dia maksudkan, dengan pembukaan, satu pembukaan dunia (alam-alam) yang lebih tinggi, dan oleh itu, mengetahui kebenaran, dan akhirnya mempunyai pembukaan yang jelas , dan mengenal Allah swt, setiap orang sampai batasnya sendiri.

Jadi, sesiapa yang tidak mengikuti Al-Hussein as, tidak ikut kerja-kerja cara Hussein, atau tidak ikut Hussein zamannya, menjadi mati syahid; yang bererti dia tidak terbunuh di jalan Allah, juga tidak menjadi saksi kebenaran, dan, oleh itu, dia tidak akan menyedari pembukaan tersebut, yang bermaksud dia tidak tahu pembukaan, tidak memahaminya, dan dia tidak mencapai apa-apa daripadanya. Bagaimana mungkin dia tahu cahaya, semasa dia seumpama tikus yang tidak tahu sesuatu selain kegelapan dan lubang kehidupannya?

Dan sesiapa yang mengikut Al-Hussein as adalah benar-benar syahid, dan dia sedar sebahagian pembukaan mengikut pangkat (taraf) kedudukannya, dan berapa banyak dia mengikut Al -Hussein as, bermakna dia sedar pembukaan dengan Al-Qaim as.

Akhir sekali, Al-Hussein as adalah benar, perkataan, pedang, dan prinsip yang kekal selagi langit dan bumi kekal. Dan sesiapa yang menentang kebenaran yang telah diseru Al-Hussein as, dan mengabaikan kata-kata Al-Hussein as, "Adakah penyokong lain yang akan menyokong kita," dan sesiapa yang tidak membawa pedang yang dibawa Al-Hussein as, dan tidak berfikir berasaskan kepada prinsip Al-Hussein as, membiarkan Al-Hussein as jatuh, walaupun dia berpura-pura menangisi Al-Hussein. Al-Hussein memerangi orang-orang yang berpura-pura mencintai Rasulullah, Muhammad saw, dan berpura-pura untuk berjalan di atas jalan baginda saw dan Al-Qaim as akan memerangi orang-orang yang berpura-pura mencintai Al-Hussein, dan menangisi peristiwanya, semoga laknat Allah ke atas orang-orang menindas, dan mereka tidak sedar sesuatu pun tentang pembukaan, kerana mereka tidak mengikut Al-Hussein as pada suatu hari pun.


۞۞۞۞


-------------------------------
1. Misbah Al- Mujtahid halaman 45. 2
2. Seperti teriakan keras gagak .

Tiada ulasan: