Selasa, 15 Oktober 2013

Bolehkah saya mendapat penghormatan untuk bertemu dengan Tuan satu hari nanti Wahai Imam?

Soalan: Assalamualaikum tuan,

Bolehkah saya mendapat penghormatan untuk bertemu dengan Tuan satu hari nanti Wahai Imam? Dan mengapa salah seorang Ansar melihat (mendapat mimpi) yang seolah-olah saya meninggalkan seruan walaupun saya berpegang kepadanya dan saya telah mengorbankan segala-galanya untuk kepentingan tersebut?

Ali / Baghdad, Iraq.

Jawapan: Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Penyayang.
Segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam, selawat ke atas Muhammad dan keturunannya Imam-Imam dan Mahdi-Mahdi.

Mengenai permintaan anda untuk melihat Ahmad Al-Hassan, saya meminta Allah untuk memudahkan tempat yang selamat untuk kita atas nikmat-Nya, dan mempermudahkan orang-orang yang beriman kepada kebenaran, yang memberi perlindungan daripada musuh-musuh Allah terlaksana, dan penolakan daripada Iblis dan tenteranya yang wujud di atas muka bumi ini terlaksana, maka kita dapat mendirikan sembahyang untuk orang lelaki yang beriman dan wanita yang beriman, dan bertemu dengan mereka dan menjelaskan kebenaran kepada orang ramai dan secara terbuka mendedahkan ideologi orang-orang yang palsu yang menyimpang dari agama Allah, orang-orang dari ulama yang sesat; cara yang sama Allah memudahkan Yathrib dan Ansar untuk Rasul Allah, Muhammad [saw]. Sebelum penghijrahan ke Yathrib (Madinah Al-Munawwara), 

Muhammad [saw] adalah tidak selamat selama bertahun-tahun, dan dia telah menjauhkan diri dari orang-orang kafir Quraisy di bahagian pegunungan dan di dalam gua dan beliau berhijrah ke Al-Taif tetapi orang-orangnya juga mahu membunuh baginda, jadi baginda melarikan diri dari mereka dan orang Islam berhijrah ke Al-Habashah di mana Najashi memberikan kepada mereka keselamatan dengan nikmat Allah kepadanya, dan sebagainya sehingga Allah mahu memberi RasulNya dan Islam diberi kuasa dan kemenangan apabila Aus dan Khazraj menyokong Rasulullah [saw] dan membuka bandar mereka untuk beliau dan terlindung baginda di dalamnya, dan menjadikan beliau selamat dan memberi jaminan, menyeru manusia kepada agama yang benar. 

Oleh itu, bukti baginda menjelaskan kepada semua manusia dan kebenaran terserlah dan kepalsuan telah didedahkan. Dan ini adalah jalan Allah dan dunia ini adalah dunia kesusahan dan ujian, dan ganjaran pahala dicapai atas kesusahan dan mereka yang paling besar kesusahan, kepenatannya dan ganjaran yang terhasil daripada semua ujian  itu, adalah pengganti Allah di muka bumi-Nya.
                                                   
أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُمْ مَثَلُ الَّذِينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلِكُمْ ۖ مَسَّتْهُمُ الْبَأْسَاءُ وَالضَّرَّاءُ وَزُلْزِلُوا حَتَّىٰ يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ مَتَىٰ نَصْرُ اللَّهِ ۗ أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ

{Atau adakah anda berfikir bahawa anda akan masuk syurga manakala belum ada apa-apa [percubaan] didatangkan kepada kamu seperti yang didatangkan kepada orang-orang yang terdahulu sebelum kamu? Mereka ditimpa dengan kemiskinan dan kesusahan dan telah digoncang sehingga Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya berkata, "Bilakah pertolongan Allah?" Sesungguhnya, pertolongan Allah adalah hampir}-Baqarah: 214.

Ingatlah bahawa ia adalah sehingga Rasulullah bersabda, "bilakah pertolongan Allah?" Yang bermakna ia sehingga isu kemenangan (pertolongan) mencapai ambang berputus asa dan ia adalah sehingga kesabaran Rasulullah sendiri hampir kehabisan, jadi baginda meminta pertolongan kerana baginda boleh hampir tidak terus dapat bersabar semasa dia dalam keadaan tiada tempat berteduh dan penentangan.

حَتَّىٰ إِذَا اسْتَيْأَسَ الرُّسُلُ وَظَنُّوا أَنَّهُمْ قَدْ كُذِبُوا جَاءَهُمْ نَصْرُنَا فَنُجِّيَ مَنْ نَشَاءُ ۖ وَلَا يُرَدُّ بَأْسُنَا عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمِينَ

{Sehingga apabila Rasul-rasul berputus asa dan percaya bahawa mereka telah dinafikan, datang kepada mereka pertolongan kami, dan sesiapa yang Kami kehendaki diselamatkan. Dan azab Kami tidak akan dapat ditolak daripada orang-orang yang berdosa} - Yusuf: 110.

Secara umum, risalah bermula dengan seruan (dakwah), dan apabila rasul mengisytiharkan panggilan beliau mampu untuk tempoh masa untuk dijelaskan di hadapan orang ramai dan menyeru mereka kepada kebenaran oleh baginda sendiri dan apabila seruan baginda secara terrang-terangan dan pengikutnya meningkat, pemuka (ulama) agama menjadi takut kerana kedudukan palsu mereka lalu mereka bersekongkol dan mengeluarkan (kenyataan) fatwa kepada orang-orang yang menyembah mereka selain Allah untuk membunuh Rasul. Dan pengikut yang sesat tidak memikirkan bahawa sebab fatwa itu adalah kelemahan ulama yang sesat dan ketidakupayaan kepalsuan mereka untuk tetap teguh dalam menghadapi kebenaran.

Oleh itu, rasul berselindungi diri sehingga Allah memberi kuasa kepada mereka. Oleh itu, adalah biasa bagi rasul-rasul yang berjuang dan mereka berselindungi diri untuk suatu tempoh masa sehingga Allah membukakan bagi mereka dengan bilangan yang mencukupi dan persediaan peralatan untuk perlindungan dan penentangan terhadap kejahatan tentera iblis itu dari ulama agama yang digoda Iblis dan orang-orang yang menyembah mereka selain Allah.

Untuk apa yang kamu telah katakan, seseorang yang melihat mimpi (visi), anda meninggalkan seruan kebenaran, memberi kebajikan dan insyaallah, Allah akan menghindari [nya] dari anda dan mengekalkan anda di jalanNya yang lurus.

Ahmad Al-Hassan

Rabi Al-Thani/1433 H


Tiada ulasan: