Rabu, 23 Oktober 2013

Soalan 6 - Dari Kitab Mutasyabihat – ب dan ن

        
Kiriman oleh Hanizi Mohamad (Read Only, hanya untuk bacaan dan pembetulan)




Soalan 6 : Apakah yang dimaksudkan dengan " seluruh Quran adalah titik di bawah huruf ب (Ba), dan Ali as adalah titik itu "?

Jawapan:

Bentuk huruf ب (Ba) [Arab] adalah bekas yang telah diisi dan kini melimpah ke atas yang lain, dan kandungannya menitis dari bawah, manakala bentuk huruf ن (Nun) adalah bekas yang menerima dari atas, dan ilmu menitis ke dalamnya dari tuannya.

{dan katakanlah, Wahai Tuhanku, tambahkan aku ilmu }1

Dan Allah swt telah menujukan Rasul-Nya Muhammad saw sebagai ن (Nun). Allah berfirman,

ن ۚ وَالْقَلَمِ وَمَا يَسْطُرُونَ

{ ن (Nun), dengan pena dan apa yang mereka tulis .} 2

Bagi pen di dalam ayat ini, adalah Ali as. Imam Al -Sadiq as berkata,

" ن (Nun) adalah nama Rasulullah saw, dan pena adalah Amirul Mukminin." 3

Pen menerima dakwat dari ن (Nun), dan dipindahkan kepada buku, dan ia menulis di dalamnya. Oleh itu pena telah menyatakan: kadang-kadang ia adalah ن (Nun), kadang-kadang ب (Ba), kadang-kadang ia adalah titik di atas ن (Nun), dan kadang-kadang ia adalah titik di bawah ب (Ba). Begitu juga dengan Amirul Mukminin as: dia adalah pintu kepada Rasul Allah saw dan ke Kota Ilmu, melalui dia-lah melimpahnya kepada penciptaan, dia adalah ب (Ba ), titik ب (ba), pen dan dakwat yang dibawa pen. Dan titik telah menyatakan: ia adalah limpahan yang datang dari Allah swt kepada Rasulullah saw, dari Rasulullah saw kepada Ali as, dan dari Ali as kepada penciptaan. Titik yang turun dari Allah swt kepada RasulNya adalah Al-Quran, dan Rasulullah saw adalah ن (Nun), dan dia adalah titik ن (Nun) ini. Rasulullah kepada Ali as yang mewakili ب (Ba ) dan titiknya. Dan Ali kepada Rasulullah saw mewakili ن (Nun) ini dan titiknya. Dan Ali as kepada penciptaan mewakili ب (Ba ) dan titiknya.

۞ ۞ ۞ ۞

---------------------------------------------
1. S Taa  Haa 20:114
2. S Al Qalam 68:1

3. Mostadrak Safinat Al-Bihar oleh Sheikh Ali Al- Namazi Vol. 8page 582-583 .

Tiada ulasan: