Rahsia Keluarga
Muhammad (as)
oleh Baqiyat
Allah
Soalan 180: Salam
kepada sesiapa yang telah beriman dan mendapat petunjuk
Dengan nama Allah
yang Maha Pemurah, lagi Maha Penyayang
Assalamu ‘alaikum wa
rahmatullahi wa barakatuh
Saya telah
diberitahu bahawa anda mendakwa anda mempunyai visi dan [yang anda] utusan dan
berjumpa Baqiyyat Allah di bumi ini. Jadi saya hendak mengemukakan pertanyaan
kepada anda, jika anda menjawab, maka anda telah berkata benar, dan jika anda
telah tidak berjaya menjawab, maka ketahuilah bahawa Allah melihat anda, dan
bahawa anda telah meminta satu perkara yang besar, dan yang telah melantik diri
sendiri kepada satu tugas yang besar.
Saya tahu bahawa
kita telah dimaklumkan dari Muhammad bin Al Hassan Al Shaffar Al Sadiq (as)
berkata :
(Sesungguhnya perkara kami adalah
perkara yang benar, dan kebenaran yang benar, dan ia adalah jelas, dan dalaman
jelas, dan dalaman kepada dalaman, dan ia adalah rahsia, dan rahsia kepada
rahsia, dan rahsia yang dilindungi dengan rahsia, dan satu rahsia yang
disembunyikan oleh rahsia),
dan dari beliau
(as):
(perkara kami adalah rahsia yang
dilindungi, dan rahsia yang tidak memberi manfaat kecuali dengan rahsia, dan
rahsia kepada rahsia, dan rahsia berpelitupkan (bertutupkan) rahsia).
Jadi, apa yang
maksudkan dengan kedua-dua Hadis ini? Dan apakah tafsiran mereka? Dan di
manakah letaknya di dalam kitab Allah?
Jelaskan bukti anda,
dan buktikan kebenaran seruan anda, Wassalamu ‘alaikum wa rahmatullahi wa
barakatuh
Jawapan : Dengan
nama Allah yang Maha Penyayang, lagi Maha Penyayang
Dan Segala puji bagi
Allah, Tuhan sekalian alam.
Ya Allah
sanjung-muliakan ke atas Muhammad dan keluarga Muhammad, para Imam dan
Mahdi-Mahdi.
Hakikat / kebenaran
daripada kedua-dua hadis ini besar, dan tiada siapa yang boleh membawanya
kecuali orang-orangnya: (dan mereka adalah keluarga Muhammad as), tetapi saya
akan menjelaskan kepada anda sesuatu daripada itu, mudah-mudahan Allah
memberikan anda panduan dan mengetahui kebenaran dan orang-orang yang benar
dari penjelasan ini.
Dari Abi Abdillah (as), beliau
berkata: (Pengetahuan adalah dua puluh tujuh huruf. Semua yang nabi-nabi telah
bawa keluar hanya dua huruf, supaya orang tidak mengetahuinya kecuali dua huruf
sehingga hari ke ini. Jadi jika Qai'm kami (bangkit) zahir, dia hendaklah
mengeluarkan dua puluh lima huruf, dan dia hendaklah menyebarkannya di kalangan
manusia, dan dia hendaklah menambah dua huruf kepadanya, sehingga dia
menyebarkan dua puluh tujuh huruf) [1].
Pada hakikatnya,
ilmu yang manusia mungkin boleh tahu ialah (dua puluh lapan huruf), di mana dua
puluh tujuh akan disebarkan sebagaimana yang disebut dalam riwayat, bagi
[huruf]yang lain, itu adalah apa yang [hanya diberikan kepada] Keluarga
Muhammad (as), dan ia adalah rahsia yang mereka dilindungi yang bertutup dengan
rahsia, yang bermaksud, [bertutup dengan] dua puluh tujuh huruf, dan ia adalah
ilmu yang tidak boleh dikendalikan kecuali oleh seorang utusan Nabi, atau
malaikat yang rapat, atau seorang mukmin yang diuji yang Allah telah uji hatinya
dengan iman.
Bagi baki huruf
(dari dua puluh lapan huruf), tidak seorang utusan Nabi, mahupun malaikat
dekat, dan tidak seorang mukmin yang diuji yang Allah telah uji hatinya dengan
iman boleh tahan dengannya.
Dari Abi Basir, beliau berkata: Abu
Abdullah (as) berkata: (Wahai Abu Muhammad, sesungguhnya bersama kami ada
rahsia dari rahsia Allah, dan pengetahuan dari pengetahuan Allah, demi Allah,
tidak seorang utusan nabi, tidak malaikat yang dekat, dan tidak juga orang
beriman yang diuji Allah hatinya dengan keimanan boleh bertahan, demi Allah,
Allah tidak berikannya kepada sesiapa selain daripada kami, dan Dia tidak
pernah menjadikan [seseorang pun] menyembah Dia dengannya kecuali kami. dan
sesungguhnya bersama kami adalah rahsia dari rahsia Allah, dan pengetahuan dari
pengetahuan Allah, Allah telah memerintahkan kami untuk memberitahu manusia
[mengenainya]. Oleh itu, kami memberitahu mereka apa yang telah diperintahkan
kami untuk menyampaikannya, tetapi kami tidak jumpa tempat, mahupun orang, atau
pembawa yang boleh menanggungnya, sehinggalah Allah telah menjadikan
orang-orang yang boleh [menanggungnya], mereka telah diciptakan daripada tanah
liat, dari [tanah liat yang sama] Muhammad dan keluarga dan sahabat keturunan
.baginda (as) [dicipta], dan dari cahaya yang Allah telah jadikan Muhammad dan
keturunannya, dan Dia menjadikan mereka dair kemurahan rahmatNya dari yang Dia
jadikan Muhammad dan keturunan baginda. Oleh itu, kami telah dimaklumkan dari
Allah apa yang Dia telah perintahkan kami untuk disampaikan, dengan itu mereka
menerimanya, dan mereka mengendalikannya [mereka telah dimaklumkan tentang
perkara ini dari kami, lalu mereka menerimanya dan boleh menanggungnya ], dan
mereka telah dimaklumkan untuk mengenang kami, maka hati mereka cenderung ke arah
mengenal kami dan hadiths-hadith kami. Jika bukanlah [hakikatnya] mereka telah
diciptakan dari itu, mereka tidak akan menjadi seperti itu, tidak demi Allah,
mereka tidak akan mengendalikannya.
Kemudian dia
berkata:
Allah telah menjadikan manusia
untukdihumban ke dalam jurang api neraka, maka Dia memerintahkan kami untuk
memperingatkan mereka seperti yang kami ingatkan [yang lain], tetapi mereka
menghina dengan [apa yang kami sampaikan kepada mereka], dan hati mereka telah
menolak[nya], dan mereka kembalikan kepada kami dan mereka tidak bertahan
dengannya, dan mereka tidak mempercayainya (mendustakannya), malah mereka
berkata, 'seorang ahli sihir yang berdusta’. Oleh itu, Allah telah tutup hati
mereka dan menjadikan mereka melupakannya, maka Allah menjadikan lidah mereka
menyebut beberapa kebenaran, dengan apa yang mereka katakan, manakala hati
mereka menafikan, supaya ini boleh menjadi perlindungan bagi orang-orang
pilihanNya dan orang mentaatiNya. Dan jika tidak kerananya, Allah tidak akan
disembah di bumiNya. Maka Dia telah memerintahkan kami untuk berhenti dari
mereka dan untuk menyembunyikan dan merahsiakannya. Jadi rahsia dari mereka
yang Allah telah perintahkan untuk dihentikan, dan disembunyikan dari sesiapa
yang Allah telah perintahkan untuk disembunyikan dan dirahsiakan.
Dia berkata: kemudian dia (as)
mengangkat tangannya dan menangis, dan beliau as berkata: (Ya Allah,
sesungguhnya mereka adalah kumpulan kecil, jadi Engkau jadikanlah kehidupan
mereka kehidupan kami, dan kematian mereka kematian kami, dan janganlah beri
kuasa kepada musuh-musuh mereka ke atas mereka, kerana membuat kami menderita
atas mereka [dari tragedi yang boleh menimpa mereka], kerana jika Engkau
membuat kami menderita atas mereka [dari tragedi yang boleh menimpa mereka]
Engkau tidak akan pernah disembah di bumi Mu, dan selawat dan salam dan rahmat
Allah ke atas Muhammad dan keluarga Muhammad). [2]
Dua puluh lapan
huruf ini adalah bilangan sama dengan kedudukan Bulan, empat belas bulan (dan
mereka adalah Muhammad dan keluarga Muhammad) pada umat ini: (Muhammad, Ali,
Fatimah, Al- Hassan, Al-Hussein, Ali, Muhammad, Ja'afar, Musa, Ali, Muhammad,
Ali, Al-Hassan, dan Muhammad (as)), dan empat belas bulan sabit, dan mereka
adalah Keluarga Muhammad di akhir zaman umat ini, (dan mereka adalah dua belas
Mahdi dari anak-anak Imam Al-Mahdi (as), dan yang pertama daripada mereka
tergolong dalam dua pangkat / jawatan (Al-Risalah (Mesej) dan Al-Wilayah
(Khalifah / Wasi)), yang bermaksud, [kepunyaannya ] dua kedudukan dari
kedudukan Bulan (bulan sabit), maka dia dikira dari Bulan-bulan dan bulan
sabit, dan untuk itu dia telah dikira termasuk dari kalangan Imam dalam
beberapa riwayat.
Abu Ja'afr (as) berkata:
(Dua belas Imam dari keluarga
Muhammad (as) semua dilahirkan dari Rasulullah (saw & Keluarga .baginda),
dan dari keturunan Ali, dan Rasulullah dan Ali (as) adalah bapa-bapa) [3].
Dan dari Abu Ja'afar (as), bahawa
Jabir Ibn Abdullah Al Ansari berkata:
(Saya berjumpa Fatimah (as) dan
antara tangannya ada sekeping papan yang tertulis nama-nama bagi wasi dari
keturunannya, jadi saya kira dua belas, yang terakhir dari mereka adalah Al
Qa'im (Al Nahdi), tiga daripada mereka adalah Muhammad, dan tiga daripada
mereka adalah Ali) [4].
Dan Abi Ja'afar (as) berkata
(Sesungguhnya Allah telah mengutus Muhammad (saw & Keluarga baginda) kepada
jin dan manusia, dan yang dibuat selepas dia dua belas khalifah, sesetengah
daripada mereka mendahului dan sebahagian daripada mereka masih kekal, dan
setiap khalifah mengamalkan Sunnah. dan wasi yang datang selepas Muhammad (saw
& Keluarga baginda) berada di Sunnah bagi wazir Nabi Isa dan mereka dua
belas, dan amirul Mukminin (as) berada di atas Sunnah Kristus) [5]
Dan pada kuasa Zirara, beliau
berkata: Aku mendengar Abu Ja'afar (as) berkata:
(Kami dua belas Imam, dari mereka
Hassan dan Hussein, kemudian [datang] Imam dari keturunan Al Hussein (as)) [6].
Dan Abu Ja'afar (as) berkata:
(Rasulullah (saw & Keluarga baginda) berkata:
Saya, dan dua belas dari keturunanku,
dan engkau Ali, adalah butang Bumi, bermakna pasak dengan gunungnya. Dari kami
Allah telah menyusun Bumi [supaya ia] tidak mencair dengan penduduknya. kerana
jika dua belas dari keturunanku pergi, Bumi akan cair dengan penghuninya dan
mereka tidak akan selamat) [7].
Dan Abu Ja'afar (saw) berkata:
(Rasulullah (saw & Keluarga baginda) berkata : Dari keturunan saya dua
belas ketua, dipilih, Mohadathun [orang-orang yang bercakap dan tahu makna
hadith/ilmu Nabi Muhammad (saw & Keluarga baginda)] dan Mufahamun
[orang-orang yang memahami dan membuat memahami hadith/ilmu Nabi Muhammad (saw
& Keluarga .baginda)], yang terakhir daripada mereka adalah Al-Qa'im (Al
Mahdi), dia hendaklah mengisinya dengan keadilan sebagaimana ia telah dipenuhi
dengan kezaliman) [ 8].
Dan masih ada satu kedudukan, yang
anda boleh dapati tafsiran dalam Tafsir Surah Al-Tauhid (Tafsiran Surah Al-
Tauhid), apabila masa itu datang dan akan diterbitkan, insya Allah. Oleh itu,
ini adalah kedudukan dua puluh lapan, yang sama dalam bilangan huruf
pengetahuan, dan yang sama dalam bilangan Muhammad dan keluarga Muhammad (as).
Seperti apa yang
kekal dari bulan ini, ia adalah satu hari, atau sehari dan sebahagian /
beberapa hari, bulan hilang / menjadi tidak kelihatan padanya (bulan adalah dua
puluh sembilan atau tiga puluh), dan hari atau sehari dan sebahagian / beberapa
hari yang bermakna huruf atau huruf dan beberapa / sebahagian daripada huruf
itu mengikut pangkat / kedudukan yang Terpilih. Pada Muhammad (saw &
Keluarga .baginda) ada satu hari sahaja, dan pada Ali dan Fatimah (as) ada suatu
hari dan beberapa / sebahagian dari sehari, dan dalam hal Al-Hassan dan
Al-Hussein sebahagian daripada pertambahan hari, dan oleh itu pada Imam dan
Mahdi (as).
Dan zaman ini adalah
zaman Ghaibah (Keghaiban / Ketiadaan itu), dan ia adalah Nama yang dilindungi
dan dijaga yang tersembunyi, yang tidak akan dikeluarkan Allah, Yang Maha Suci,
kepada makhluk-Nya, dan ia adalah rahsiaNya, Yang Maha Suci, Maha mulia,. Tiada
siapa yang tahu melainkan Dia, Yang Maha Suci, Yang Maha Tinggi.
Bagi (ada /
sebahagian daripada sehari), ia adalah: (selubung yang beralun), dan yang telah
dibuka kepada Muhammad (saw & Keluarga .baginda), oleh itu tiada apa yang
kekal untuknya kecuali hari (huruf) daripada Ghaibah (Keghaiban / Ketiadaan
itu), atau huruf daripada Nama Besar, dan ia adalah yang tersembunyi dan
dilindungi dengan-Nya, Yang Maha Suci, Yang Maha Maha, atau Nama Yang Maha
Besar... Agung... Tinggi.
Dan dalam hadith
dari Al-Sadiq (as):
Jibril as meminta kepada
baginda untuk berhenti di suatu tempat sambil berkata, "Tunggu di sana
wahai Muhammad (saw & Keluarga .baginda), kamu telah berdiri di tempat di
mana tiada malaikat atau nabi yang pernah berdiri sebelum kamu. Tuhan kamu
berdoa."
Baginda [saw & Keluarga
.baginda] bertanya, "Ya Jibril, bagaimana Dia berdoa?"
[Jibril as] berkata,
"Dia berkata, Kegemilangan, Kesucian, Aku Tuhan para malaikat dan Roh.
Rahmat Ku melebihi kemurkaan Ku."
Baginda [saw & Keluarga
.baginda] kemudian berkata, "Ya Tuhan, aku mohon keampunan-Mu, aku memohon
keampunan-Mu."
Kemudian [Imam Sadiq as] berkata,
"Ia adalah seperti firman Allah,"
"Sehingga menjadilah jarak
sekadar dua hujung busaran panah, atau lebih dekat lagi.)"
- Surah An-Najm (The Star )
53
Imam as berkata, "Ia adalah
jarak antara gerbang dan kepala tunduk."
Abu Basir kemudian bertanya,
"Semoga jiwaku menjadi tebusan kamu, apakah
(panjang dua hujung busaran panah,
atau lebih dekat lagi)
Imam as berkata, "Ia adalah
jarak antara lengkungan dan kepala busur."
Beliau as kemudian berkata, "Dan
di antara keduanya ada tabir yang bersinar dan berayun?" sehingga dia as
berkata, "Ia adalah zamrud. Dia melihat ke dalam apa yang Allah kehendaki
dari cahaya Kebesaran sehalus mata jarum."
maka Allah yang Maha Suci, Yang Maha
Maha, berkata ...)) [ 9].
(Sesungguhnya Kamilah Yang membuka untuk kamu
dengan pembukaan yang jelas). Allah mengampunkan salah dan silapmu Yang telah
lalu dan Yang terkemudian dari dosa-dosamu dan menyempurnakan nikmatNya
kepadaMu, serta menambahkanmu hidayah ke jalan Yang lurus). – 1-2 Surah Al-Fath
(Kemenangan) 48.
Bagi beralunnya
selubung, dan pada masa-masa tertentu, tiada yang tinggal melainkan Allah yang
Maha Esa, lagi Maha Berkuasa, dan itu adalah pengampunan dosa yang tertinggal
[yang wujud] dengan hanya yang tinggal Muhammad (saw & Keluarga .baginda)
kerana ia adalah “aku” dan sifat-sifatnya (Baca Kitab Sesuatu dari The Tafsiran
Surah Al-Fatihah, dan Mutasyabihaat, jadi perkara Pembukaan yang Jelas mungkin
menjelaskan kepada anda).
Oleh itu, pada masa
pembukaan, tiada apa yang kekal kecuali Allah, tiada apa yang kekal kecuali
Cahaya yang tidak mempunyai kegelapan, kegelapan adalah dosa diampunkan pada
Muhammad (saw & Keluarga .baginda), maknanya [dosa diampunkan] yang telah
dinaikkan daripada halaman kewujudan (saw & Keluarga .baginda), dan oleh
itu, tiada apa yang kekal bagi Muhammad (saw & Keluarga .baginda) kecuali
Kebenaran dan Hakikat [Allah yang Maha Suci, Maha Berkuasa ], atau (Nama Yang
Maha Besar... Agung... Tinggi), atau nama yang tersembunyi dilindungi
dengan-Nya, Yang Maha Suci, Maha Berkuasa, atau Zaman Ghaibah (hari Keghaiban /
Ketiadaan itu), atau Huruf ini.
Dan yan tinggal
untuk keluarga Muhammmad sehari dan sebahagian daripada sehari, kerana tudung
ini tidak terdedah / diturunkan kepada mereka. Amirul Mukminin as berkata:
(Jika selubung itu diturunkan / terdedah kepada saya, saya tidak akan meningkat
kepada keyakinan (iman)) [10]. Dan pada keluarga Muhammad (as) bahagian dari
hari pada kenaikan atau berkurangan mengikut taraf dan kedudukan.
Adalah ketahuilah
bahawa Ghaibah (Keghaiban / Ketiadaan itu) Imam Al -Mahdi (as) itu adalah
mengikut pangkat (taraf), bermakna sehari dan sebahagian daripada sehari,
makna, seribu tahun dan beberapa ribu tahun:
{Dia mengawal urusan dari langit ke
bumi, kemudian ia akan diangkat naik kepada-Nya dalam satu hari langkah yang
adalah seribu tahun daripada apa yang kamu harapkan} [Surah Al- Sajdah 32:5]
Dan juga tahu bahawa
Mahdi-Mahdi adalah tanda-tanda kiamat dan zamannya, untuk dunia fizikal ini
ditutup dengan yang terakhir dari mereka, dan [kemudian] bermula dunia Raja 'a
(alam Kembali pada Allah), kemudian Hari Kiamat ( kiamat itu)
{Mereka bertanya kepadamu tentang
bulan-bulan/bulan sabit baru. katakanlah, " Ia adalah ukuran masa untuk
manusia dan untuk mengerjakan ibadat Haji. " Dan ia tidak dibenarkan untuk
memasuki rumah-rumah dari belakang, tetapi kebenaran adalah [di ] seseorang
yang bertakwa. Dan memasuki rumah-rumah dari pintu nya. Dan bertakwalah kepada
Allah supaya kamu berjaya} [ Surah Al -Baqarah 2:189 ]
Adapun Hadis Rahsia
(dari Jawami' Al- Kilm), ia adalah kata-kata yang mudah tetapi dengan kata-kata
yang banyak makna yang dimaksudkan. (Rahsia) adalah keluarga Muhammad (as),
kerana mereka berselindung dari manusia, kerana tiada siapa yang mengenali
mereka dengan selengkapnya kecuali Allah, Yang Maha Suci, Yang Maha Berilmu,
kerana mereka adalah rahsia pertama yang sebenar / hakikat dalam barisan
menaik, dan merekalah Rahsia di dalam penciptaan (makhluk).
Bagi (Rahsia kepada
Rahsia kepada Rahsia), ia adalah Zat Ilahi, atau Allah, atau Nama-nama yang
Indah Allah (Asmaa 'Allah Al- Husna).
Bagi (Rahsia kepada
Rahsia kepada Rahsia) - dan ia tidak disebut di dalam Hadis - kerana ia
terselindung dari mereka (as), dan ia bukan urusan mereka - kerana ia adalah
Nama Yang Maha Besar Yang Maha Agung Yang Maha Tinggi: atau (Dia), adalah
Kebenaran dan Hakikat.
Oleh itu mereka
adalah Rahsia, dan perkara mereka (ilmu dan pengetahuan mereka) dilampirkan
kepada Rahsia dalam Rahsia (Allah), dan mereka juga merupakan Rahsia berpelitup
(ditutup) oleh Rahsia, dan tutup ini, atau rahsia yang akhir, bukan rahsia
sebenar dalam penciptaan, sebaliknya, ia adalah satu rahsia dalam hal seluruh
penciptaan. Dan menurut Muhammad dan keluarga Muhammad, dan mereka adalah dari
penciptaan, ia bukan rahsia, sebaliknya, ia adalah tutup mereka, dan hijab di
antara mereka dan penciptaan. Dan rahsia ini adalah: Para Nabi dan Rasul dan
para Malaikat yang rapat dan orang-orang beriman yang teruji, kerana ia telah
menjelaskan bahawa mereka (as) adalah satu rahsia dalam rahsia, dan rahsia
dilindungi oleh rahsia, dan rahsia yang tidak memberi manfaat kecuali oleh
rahsia (bermaksud [rahsia] yang tidak diketahui kecuali oleh rahsia, dan mereka
adalah Nabi-nabi dan Rasul dan para Malaikat yang rapat dan orang-orang beriman
yang teruji).
Dan Rahsia bertutup
oleh Rahsia (maknanya, satu rahsia yang bertudung oleh rahsia, dan mereka
adalah Nabi-nabi dan Rasul dan para Malaikat yang rapat dan orang-orang beriman
yang teruji).
Tempat bagi [kedua
hadis] dalam kitab Allah, Dia Allah , Yang Maha Tinggi, berfirman:
أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ
الْقُرْآنَ أَمْ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا
{Dan tidakkah mereka merenungkan
al-Quran? atau atas hati ada kunci penutup?} [ Surah Muhammad 47:24]
Dan puji-pujian
hanya kepada Allah.
- Ahmad Al Hassan
_______________________
[1]
Kelantan Al Anwar : jilid 52, halaman 336
[2] Al Kafi : jilid 1, ms 402, hadith
5
[3] Al Kafi : jilid 1, ms 531 ,
hadith 7
[4] Al Kafi : jilid 1, ms 532 ,
hadith 9
[5 ] Al Kafi : jilid 1, ms 532 ,
hadith 10
[6 ] Al Kafi : jilid 1, ms 533 ,
hadith 16
[7 ] Al Kafi : jilid 1, ms 534 ,
hadith 17
[8 ] Al Kafi : jilid 1, ms 534 ,
hadith 18
[9] Lihat penjelasan ini dalam Hadis
Mulia ( Rahsia Imam Al-Mahdi/Something dari Tafsiran Fatihah )
[10 ] Al- Manaqib oleh Ibn Shahr
Ashoub : jilid 1, ms 317
Tiada ulasan:
Catat Ulasan