Isnin, 14 Oktober 2013

Rahsia Keluarga Muhammad (as)

Rahsia Keluarga Muhammad (as)
oleh Baqiyat Allah                        

Soalan 180: Salam kepada sesiapa yang telah beriman dan mendapat petunjuk

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah, lagi Maha Penyayang
Assalamu ‘alaikum wa rahmatullahi wa barakatuh

Saya telah diberitahu bahawa anda mendakwa anda mempunyai visi dan [yang anda] utusan dan berjumpa Baqiyyat Allah di bumi ini. Jadi saya hendak mengemukakan pertanyaan kepada anda, jika anda menjawab, maka anda telah berkata benar, dan jika anda telah tidak berjaya menjawab, maka ketahuilah bahawa Allah melihat anda, dan bahawa anda telah meminta satu perkara yang besar, dan yang telah melantik diri sendiri kepada satu tugas yang besar.

Saya tahu bahawa kita telah dimaklumkan dari Muhammad bin Al Hassan Al Shaffar Al Sadiq (as) berkata :

(Sesungguhnya perkara kami adalah perkara yang benar, dan kebenaran yang benar, dan ia adalah jelas, dan dalaman jelas, dan dalaman kepada dalaman, dan ia adalah rahsia, dan rahsia kepada rahsia, dan rahsia yang dilindungi dengan rahsia, dan satu rahsia yang disembunyikan oleh rahsia),

dan dari beliau (as):

(perkara kami adalah rahsia yang dilindungi, dan rahsia yang tidak memberi manfaat kecuali dengan rahsia, dan rahsia kepada rahsia, dan rahsia berpelitupkan (bertutupkan) rahsia).

Jadi, apa yang maksudkan dengan kedua-dua Hadis ini? Dan apakah tafsiran mereka? Dan di manakah letaknya di dalam kitab Allah?
Jelaskan bukti anda, dan buktikan kebenaran seruan anda, Wassalamu ‘alaikum wa rahmatullahi wa barakatuh

Jawapan : Dengan nama Allah yang Maha Penyayang, lagi Maha Penyayang
Dan Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam.
Ya Allah sanjung-muliakan ke atas Muhammad dan keluarga Muhammad, para Imam dan Mahdi-Mahdi.

Hakikat / kebenaran daripada kedua-dua hadis ini besar, dan tiada siapa yang boleh membawanya kecuali orang-orangnya: (dan mereka adalah keluarga Muhammad as), tetapi saya akan menjelaskan kepada anda sesuatu daripada itu, mudah-mudahan Allah memberikan anda panduan dan mengetahui kebenaran dan orang-orang yang benar dari penjelasan ini.

Dari Abi Abdillah (as), beliau berkata: (Pengetahuan adalah dua puluh tujuh huruf. Semua yang nabi-nabi telah bawa keluar hanya dua huruf, supaya orang tidak mengetahuinya kecuali dua huruf sehingga hari ke ini. Jadi jika Qai'm kami (bangkit) zahir, dia hendaklah mengeluarkan dua puluh lima huruf, dan dia hendaklah menyebarkannya di kalangan manusia, dan dia hendaklah menambah dua huruf kepadanya, sehingga dia menyebarkan dua puluh tujuh huruf) [1].

Pada hakikatnya, ilmu yang manusia mungkin boleh tahu ialah (dua puluh lapan huruf), di mana dua puluh tujuh akan disebarkan sebagaimana yang disebut dalam riwayat, bagi [huruf]yang lain, itu adalah apa yang [hanya diberikan kepada] Keluarga Muhammad (as), dan ia adalah rahsia yang mereka dilindungi yang bertutup dengan rahsia, yang bermaksud, [bertutup dengan] dua puluh tujuh huruf, dan ia adalah ilmu yang tidak boleh dikendalikan kecuali oleh seorang utusan Nabi, atau malaikat yang rapat, atau seorang mukmin yang diuji yang Allah telah uji hatinya dengan iman.

Bagi baki huruf (dari dua puluh lapan huruf), tidak seorang utusan Nabi, mahupun malaikat dekat, dan tidak seorang mukmin yang diuji yang Allah telah uji hatinya dengan iman boleh tahan dengannya.

Dari Abi Basir, beliau berkata: Abu Abdullah (as) berkata: (Wahai Abu Muhammad, sesungguhnya bersama kami ada rahsia dari rahsia Allah, dan pengetahuan dari pengetahuan Allah, demi Allah, tidak seorang utusan nabi, tidak malaikat yang dekat, dan tidak juga orang beriman yang diuji Allah hatinya dengan keimanan boleh bertahan, demi Allah, Allah tidak berikannya kepada sesiapa selain daripada kami, dan Dia tidak pernah menjadikan [seseorang pun] menyembah Dia dengannya kecuali kami. dan sesungguhnya bersama kami adalah rahsia dari rahsia Allah, dan pengetahuan dari pengetahuan Allah, Allah telah memerintahkan kami untuk memberitahu manusia [mengenainya]. Oleh itu, kami memberitahu mereka apa yang telah diperintahkan kami untuk menyampaikannya, tetapi kami tidak jumpa tempat, mahupun orang, atau pembawa yang boleh menanggungnya, sehinggalah Allah telah menjadikan orang-orang yang boleh [menanggungnya], mereka telah diciptakan daripada tanah liat, dari [tanah liat yang sama] Muhammad dan keluarga dan sahabat keturunan .baginda (as) [dicipta], dan dari cahaya yang Allah telah jadikan Muhammad dan keturunannya, dan Dia menjadikan mereka dair kemurahan rahmatNya dari yang Dia jadikan Muhammad dan keturunan baginda. Oleh itu, kami telah dimaklumkan dari Allah apa yang Dia telah perintahkan kami untuk disampaikan, dengan itu mereka menerimanya, dan mereka mengendalikannya [mereka telah dimaklumkan tentang perkara ini dari kami, lalu mereka menerimanya dan boleh menanggungnya ], dan mereka telah dimaklumkan untuk mengenang kami, maka hati mereka cenderung ke arah mengenal kami dan hadiths-hadith kami. Jika bukanlah [hakikatnya] mereka telah diciptakan dari itu, mereka tidak akan menjadi seperti itu, tidak demi Allah, mereka tidak akan mengendalikannya.

Kemudian dia berkata:
Allah telah menjadikan manusia untukdihumban ke dalam jurang api neraka, maka Dia memerintahkan kami untuk memperingatkan mereka seperti yang kami ingatkan [yang lain], tetapi mereka menghina dengan [apa yang kami sampaikan kepada mereka], dan hati mereka telah menolak[nya], dan mereka kembalikan kepada kami dan mereka tidak bertahan dengannya, dan mereka tidak mempercayainya (mendustakannya), malah mereka berkata, 'seorang ahli sihir yang berdusta’. Oleh itu, Allah telah tutup hati mereka dan menjadikan mereka melupakannya, maka Allah menjadikan lidah mereka menyebut beberapa kebenaran, dengan apa yang mereka katakan, manakala hati mereka menafikan, supaya ini boleh menjadi perlindungan bagi orang-orang pilihanNya dan orang mentaatiNya. Dan jika tidak kerananya, Allah tidak akan disembah di bumiNya. Maka Dia telah memerintahkan kami untuk berhenti dari mereka dan untuk menyembunyikan dan merahsiakannya. Jadi rahsia dari mereka yang Allah telah perintahkan untuk dihentikan, dan disembunyikan dari sesiapa yang Allah telah perintahkan untuk disembunyikan dan dirahsiakan.
              
Dia berkata: kemudian dia (as) mengangkat tangannya dan menangis, dan beliau as berkata: (Ya Allah, sesungguhnya mereka adalah kumpulan kecil, jadi Engkau jadikanlah kehidupan mereka kehidupan kami, dan kematian mereka kematian kami, dan janganlah beri kuasa kepada musuh-musuh mereka ke atas mereka, kerana membuat kami menderita atas mereka [dari tragedi yang boleh menimpa mereka], kerana jika Engkau membuat kami menderita atas mereka [dari tragedi yang boleh menimpa mereka] Engkau tidak akan pernah disembah di bumi Mu, dan selawat dan salam dan rahmat Allah ke atas Muhammad dan keluarga Muhammad). [2]

Dua puluh lapan huruf ini adalah bilangan sama dengan kedudukan Bulan, empat belas bulan (dan mereka adalah Muhammad dan keluarga Muhammad) pada umat ini: (Muhammad, Ali, Fatimah, Al- Hassan, Al-Hussein, Ali, Muhammad, Ja'afar, Musa, Ali, Muhammad, Ali, Al-Hassan, dan Muhammad (as)), dan empat belas bulan sabit, dan mereka adalah Keluarga Muhammad di akhir zaman umat ini, (dan mereka adalah dua belas Mahdi dari anak-anak Imam Al-Mahdi (as), dan yang pertama daripada mereka tergolong dalam dua pangkat / jawatan (Al-Risalah (Mesej) dan Al-Wilayah (Khalifah / Wasi)), yang bermaksud, [kepunyaannya ] dua kedudukan dari kedudukan Bulan (bulan sabit), maka dia dikira dari Bulan-bulan dan bulan sabit, dan untuk itu dia telah dikira termasuk dari kalangan Imam dalam beberapa riwayat.

Abu Ja'afr (as) berkata:

(Dua belas Imam dari keluarga Muhammad (as) semua dilahirkan dari Rasulullah (saw & Keluarga .baginda), dan dari keturunan Ali, dan Rasulullah dan Ali (as) adalah bapa-bapa) [3].

Dan dari Abu Ja'afar (as), bahawa Jabir Ibn Abdullah Al Ansari berkata:
(Saya berjumpa Fatimah (as) dan antara tangannya ada sekeping papan yang tertulis nama-nama bagi wasi dari keturunannya, jadi saya kira dua belas, yang terakhir dari mereka adalah Al Qa'im (Al Nahdi), tiga daripada mereka adalah Muhammad, dan tiga daripada mereka adalah Ali) [4].

Dan Abi Ja'afar (as) berkata (Sesungguhnya Allah telah mengutus Muhammad (saw & Keluarga baginda) kepada jin dan manusia, dan yang dibuat selepas dia dua belas khalifah, sesetengah daripada mereka mendahului dan sebahagian daripada mereka masih kekal, dan setiap khalifah mengamalkan Sunnah. dan wasi yang datang selepas Muhammad (saw & Keluarga baginda) berada di Sunnah bagi wazir Nabi Isa dan mereka dua belas, dan amirul Mukminin (as) berada di atas Sunnah Kristus) [5]

Dan pada kuasa Zirara, beliau berkata: Aku mendengar Abu Ja'afar (as) berkata:
(Kami dua belas Imam, dari mereka Hassan dan Hussein, kemudian [datang] Imam dari keturunan Al Hussein (as)) [6].

Dan Abu Ja'afar (as) berkata: (Rasulullah (saw & Keluarga baginda) berkata:
Saya, dan dua belas dari keturunanku, dan engkau Ali, adalah butang Bumi, bermakna pasak dengan gunungnya. Dari kami Allah telah menyusun Bumi [supaya ia] tidak mencair dengan penduduknya. kerana jika dua belas dari keturunanku pergi, Bumi akan cair dengan penghuninya dan mereka tidak akan selamat) [7].

Dan Abu Ja'afar (saw) berkata: (Rasulullah (saw & Keluarga baginda) berkata : Dari keturunan saya dua belas ketua, dipilih, Mohadathun [orang-orang yang bercakap dan tahu makna hadith/ilmu Nabi Muhammad (saw & Keluarga baginda)] dan Mufahamun [orang-orang yang memahami dan membuat memahami hadith/ilmu Nabi Muhammad (saw & Keluarga .baginda)], yang terakhir daripada mereka adalah Al-Qa'im (Al Mahdi), dia hendaklah mengisinya dengan keadilan sebagaimana ia telah dipenuhi dengan kezaliman) [ 8].
Dan masih ada satu kedudukan, yang anda boleh dapati tafsiran dalam Tafsir Surah Al-Tauhid (Tafsiran Surah Al- Tauhid), apabila masa itu datang dan akan diterbitkan, insya Allah. Oleh itu, ini adalah kedudukan dua puluh lapan, yang sama dalam bilangan huruf pengetahuan, dan yang sama dalam bilangan Muhammad dan keluarga Muhammad (as).

Seperti apa yang kekal dari bulan ini, ia adalah satu hari, atau sehari dan sebahagian / beberapa hari, bulan hilang / menjadi tidak kelihatan padanya (bulan adalah dua puluh sembilan atau tiga puluh), dan hari atau sehari dan sebahagian / beberapa hari yang bermakna huruf atau huruf dan beberapa / sebahagian daripada huruf itu mengikut pangkat / kedudukan yang Terpilih. Pada Muhammad (saw & Keluarga .baginda) ada satu hari sahaja, dan pada Ali dan Fatimah (as) ada suatu hari dan beberapa / sebahagian dari sehari, dan dalam hal Al-Hassan dan Al-Hussein sebahagian daripada pertambahan hari, dan oleh itu pada Imam dan Mahdi (as).

Dan zaman ini adalah zaman Ghaibah (Keghaiban / Ketiadaan itu), dan ia adalah Nama yang dilindungi dan dijaga yang tersembunyi, yang tidak akan dikeluarkan Allah, Yang Maha Suci, kepada makhluk-Nya, dan ia adalah rahsiaNya, Yang Maha Suci, Maha mulia,. Tiada siapa yang tahu melainkan Dia, Yang Maha Suci, Yang Maha Tinggi.

Bagi (ada / sebahagian daripada sehari), ia adalah: (selubung yang beralun), dan yang telah dibuka kepada Muhammad (saw & Keluarga .baginda), oleh itu tiada apa yang kekal untuknya kecuali hari (huruf) daripada Ghaibah (Keghaiban / Ketiadaan itu), atau huruf daripada Nama Besar, dan ia adalah yang tersembunyi dan dilindungi dengan-Nya, Yang Maha Suci, Yang Maha Maha, atau Nama Yang Maha Besar... Agung... Tinggi.

Dan dalam hadith dari Al-Sadiq (as):

Jibril as meminta kepada baginda untuk berhenti di suatu tempat sambil berkata, "Tunggu di sana wahai Muhammad (saw & Keluarga .baginda), kamu telah berdiri di tempat di mana tiada malaikat atau nabi yang pernah berdiri sebelum kamu. Tuhan kamu berdoa."
         
Baginda [saw & Keluarga .baginda] bertanya, "Ya Jibril, bagaimana Dia berdoa?"

[Jibril as] berkata, "Dia berkata, Kegemilangan, Kesucian, Aku Tuhan para malaikat dan Roh. Rahmat Ku melebihi kemurkaan Ku."

Baginda [saw & Keluarga .baginda] kemudian berkata, "Ya Tuhan, aku mohon keampunan-Mu, aku memohon keampunan-Mu."

Kemudian [Imam Sadiq as] berkata, "Ia adalah seperti firman Allah,"

"Sehingga menjadilah jarak sekadar dua hujung busaran panah, atau lebih dekat lagi.)"
- Surah An-Najm (The Star ) 53

Imam as berkata, "Ia adalah jarak antara gerbang dan kepala tunduk."
Abu Basir kemudian bertanya, "Semoga jiwaku menjadi tebusan kamu, apakah
(panjang dua hujung busaran panah, atau lebih dekat lagi)
Imam as berkata, "Ia adalah jarak antara lengkungan dan kepala busur."
Beliau as kemudian berkata, "Dan di antara keduanya ada tabir yang bersinar dan berayun?" sehingga dia as berkata, "Ia adalah zamrud. Dia melihat ke dalam apa yang Allah kehendaki dari cahaya Kebesaran sehalus mata jarum."

maka Allah yang Maha Suci, Yang Maha Maha, berkata ...)) [ 9].

 (Sesungguhnya Kamilah Yang membuka untuk kamu dengan pembukaan yang jelas). Allah mengampunkan salah dan silapmu Yang telah lalu dan Yang terkemudian dari dosa-dosamu dan menyempurnakan nikmatNya kepadaMu, serta menambahkanmu hidayah ke jalan Yang lurus). – 1-2 Surah Al-Fath (Kemenangan) 48.

Bagi beralunnya selubung, dan pada masa-masa tertentu, tiada yang tinggal melainkan Allah yang Maha Esa, lagi Maha Berkuasa, dan itu adalah pengampunan dosa yang tertinggal [yang wujud] dengan hanya yang tinggal Muhammad (saw & Keluarga .baginda) kerana ia adalah “aku” dan sifat-sifatnya (Baca Kitab Sesuatu dari The Tafsiran Surah Al-Fatihah, dan Mutasyabihaat, jadi perkara Pembukaan yang Jelas mungkin menjelaskan kepada anda).

Oleh itu, pada masa pembukaan, tiada apa yang kekal kecuali Allah, tiada apa yang kekal kecuali Cahaya yang tidak mempunyai kegelapan, kegelapan adalah dosa diampunkan pada Muhammad (saw & Keluarga .baginda), maknanya [dosa diampunkan] yang telah dinaikkan daripada halaman kewujudan (saw & Keluarga .baginda), dan oleh itu, tiada apa yang kekal bagi Muhammad (saw & Keluarga .baginda) kecuali Kebenaran dan Hakikat [Allah yang Maha Suci, Maha Berkuasa ], atau (Nama Yang Maha Besar... Agung... Tinggi), atau nama yang tersembunyi dilindungi dengan-Nya, Yang Maha Suci, Maha Berkuasa, atau Zaman Ghaibah (hari Keghaiban / Ketiadaan itu), atau Huruf ini.

Dan yan tinggal untuk keluarga Muhammmad sehari dan sebahagian daripada sehari, kerana tudung ini tidak terdedah / diturunkan kepada mereka. Amirul Mukminin as berkata: (Jika selubung itu diturunkan / terdedah kepada saya, saya tidak akan meningkat kepada keyakinan (iman)) [10]. Dan pada keluarga Muhammad (as) bahagian dari hari pada kenaikan atau berkurangan mengikut taraf dan kedudukan.

Adalah ketahuilah bahawa Ghaibah (Keghaiban / Ketiadaan itu) Imam Al -Mahdi (as) itu adalah mengikut pangkat (taraf), bermakna sehari dan sebahagian daripada sehari, makna, seribu tahun dan beberapa ribu tahun:

{Dia mengawal urusan dari langit ke bumi, kemudian ia akan diangkat naik kepada-Nya dalam satu hari langkah yang adalah seribu tahun daripada apa yang kamu harapkan} [Surah Al- Sajdah 32:5]

Dan juga tahu bahawa Mahdi-Mahdi adalah tanda-tanda kiamat dan zamannya, untuk dunia fizikal ini ditutup dengan yang terakhir dari mereka, dan [kemudian] bermula dunia Raja 'a (alam Kembali pada Allah), kemudian Hari Kiamat ( kiamat itu)

{Mereka bertanya kepadamu tentang bulan-bulan/bulan sabit baru. katakanlah, " Ia adalah ukuran masa untuk manusia dan untuk mengerjakan ibadat Haji. " Dan ia tidak dibenarkan untuk memasuki rumah-rumah dari belakang, tetapi kebenaran adalah [di ] seseorang yang bertakwa. Dan memasuki rumah-rumah dari pintu nya. Dan bertakwalah kepada Allah supaya kamu berjaya} [ Surah Al -Baqarah 2:189 ]

Adapun Hadis Rahsia (dari Jawami' Al- Kilm), ia adalah kata-kata yang mudah tetapi dengan kata-kata yang banyak makna yang dimaksudkan. (Rahsia) adalah keluarga Muhammad (as), kerana mereka berselindung dari manusia, kerana tiada siapa yang mengenali mereka dengan selengkapnya kecuali Allah, Yang Maha Suci, Yang Maha Berilmu, kerana mereka adalah rahsia pertama yang sebenar / hakikat dalam barisan menaik, dan merekalah Rahsia di dalam penciptaan (makhluk).

Bagi (Rahsia kepada Rahsia kepada Rahsia), ia adalah Zat Ilahi, atau Allah, atau Nama-nama yang Indah Allah (Asmaa 'Allah Al- Husna).

Bagi (Rahsia kepada Rahsia kepada Rahsia) - dan ia tidak disebut di dalam Hadis - kerana ia terselindung dari mereka (as), dan ia bukan urusan mereka - kerana ia adalah Nama Yang Maha Besar Yang Maha Agung Yang Maha Tinggi: atau (Dia), adalah Kebenaran dan Hakikat.

Oleh itu mereka adalah Rahsia, dan perkara mereka (ilmu dan pengetahuan mereka) dilampirkan kepada Rahsia dalam Rahsia (Allah), dan mereka juga merupakan Rahsia berpelitup (ditutup) oleh Rahsia, dan tutup ini, atau rahsia yang akhir, bukan rahsia sebenar dalam penciptaan, sebaliknya, ia adalah satu rahsia dalam hal seluruh penciptaan. Dan menurut Muhammad dan keluarga Muhammad, dan mereka adalah dari penciptaan, ia bukan rahsia, sebaliknya, ia adalah tutup mereka, dan hijab di antara mereka dan penciptaan. Dan rahsia ini adalah: Para Nabi dan Rasul dan para Malaikat yang rapat dan orang-orang beriman yang teruji, kerana ia telah menjelaskan bahawa mereka (as) adalah satu rahsia dalam rahsia, dan rahsia dilindungi oleh rahsia, dan rahsia yang tidak memberi manfaat kecuali oleh rahsia (bermaksud [rahsia] yang tidak diketahui kecuali oleh rahsia, dan mereka adalah Nabi-nabi dan Rasul dan para Malaikat yang rapat dan orang-orang beriman yang teruji).

Dan Rahsia bertutup oleh Rahsia (maknanya, satu rahsia yang bertudung oleh rahsia, dan mereka adalah Nabi-nabi dan Rasul dan para Malaikat yang rapat dan orang-orang beriman yang teruji).
Tempat bagi [kedua hadis] dalam kitab Allah, Dia Allah , Yang Maha Tinggi, berfirman:

أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا

{Dan tidakkah mereka merenungkan al-Quran? atau atas hati ada kunci penutup?} [ Surah Muhammad 47:24]

Dan puji-pujian hanya kepada Allah.


- Ahmad Al Hassan
_______________________
[1] Kelantan Al Anwar : jilid 52, halaman 336
[2] Al Kafi : jilid 1, ms 402, hadith 5
[3] Al Kafi : jilid 1, ms 531 , hadith 7
[4] Al Kafi : jilid 1, ms 532 , hadith 9
[5 ] Al Kafi : jilid 1, ms 532 , hadith 10
[6 ] Al Kafi : jilid 1, ms 533 , hadith 16
[7 ] Al Kafi : jilid 1, ms 534 , hadith 17
[8 ] Al Kafi : jilid 1, ms 534 , hadith 18
[9] Lihat penjelasan ini dalam Hadis Mulia ( Rahsia Imam Al-Mahdi/Something dari Tafsiran Fatihah )

[10 ] Al- Manaqib oleh Ibn Shahr Ashoub : jilid 1, ms 317

Tiada ulasan: