Khamis, 24 Oktober 2013

Soalan 9 - Dari Kitab Mutasyabihat – 3 tunggak kebenaran dan hidayah

Kiriman oleh Hanizi Mohamad (Read Only, hanya untuk bacaan dan pembetulan)

Soalan 9 : Apa yang dimaksudkan dengan kata Gabriel as apabila Imam Ali as dibunuh:

"Demi Allah, tiang petunjuk telah dirobohkan. "?

Bukankah Al-Hassan dan Al-Hussein tiang petunjuk, yang masih hidup selepas pembunuhan Imam Ali as?

Rukun pertama ialah Muhammad saw, tiang yang kedua adalah Ali as, dan tunggak ketiga adalah Fatimah as . Muhammad saw adalah kota ilmu, dan Ali dan Fatimah adalah pintunya, dan mereka bertiga adalah tunggak-tunggak kebenaran dan hidayah [2 ], atau Nama Teragung Lagi Teragung Lagi Maha Teragung (Nya) , dan tiang (Kota Kesempurnaan Ketuhanan), Allah swt, dan pintu itu : Al-Rahman dan Al-Rahim. Jika pintu itu adalah selain dari kedua-dua nama ini, maka hukuman akan menjadi terlalu keras pada penghuni bumi ini, dan tidak seorang pun daripada mereka akan selamat.

Dan kemunculan nama-nama ini di kalangan makhluk ciptaan adalah dengan Muhammad, Ali dan Fatimah. Muhammad adalah manifestasi Allah pada penciptaan, dan Ali adalah manifestasi Al-Rahman, dan Fatimah adalah manifestasi Al- Rahim pada penciptaan. Dan dengan syahidnya Rasulullah, tunggak pertama telah dirobohkan, dan dengan syahidnya Fatimah, tiang kedua telah dirobohkan, tetapi mereka masih ada dengan baki [tunggak] ketiga, iaitu Ali as. Oleh itu, apabila Ali as syahid, tiang ketiga telah dirobohkan, malah tunggak yang pertama dan yang kedua telah dirobohkan bersama-sama dengannya. Itulah sebabnya Jibril as berkata,

"Demi Allah, tiang petunjuk telah dirobohkan ."

Al-Hassan dan Al-Hussein as, walaupun mereka masih ada selepas Imam Ali as, mereka tidak mewakili tunggak hidayah dengan maksud tersebut.

Oleh itu, tiang petunjuk [hidayah] ada tiga dan tidak lebih, dan Imam-Imam as kesemua tiang petunjuk, tetapi mereka adalah tunggak-tunggak [tiga] tunggak ini, bermakna bahawa Imam-Imam as adalah tunggak Muhammad, Ali dan Fatimah as .


۞ ۞ ۞ ۞


---------------------------------------
1. Kepunyaan Muhammad. -Trans .
2. Al-Sadiq as berkata, bahawa bapanya as berkata, "Jabir bin Abdullah Al-Ansari berkata bahawa dia mendengar Rasulullah saw bersabda kepada Ali Bin Abu Talib tiga hari sebelum kematiannya, “Salam sejahtera kepada kamu, bapa kepada dua jenis selasih. Saya menggesa anda untuk menjaga selasih saya di dunia ini, selepas masa yang singkat dua tiang kamu akan dirobohkan, dan Allah adalah pelindung kamu” Jadi , apabila Rasulullah saw meninggal dunia, Ali berkata, "Ini adalah salah satu dari tiang ku, yang Muhammad saw cakapkan.” Dan apabila Fatimah as meninggal dunia, Ali berkata, “ini adalah rukun kedua ku yang Muhammad saw cakapkan. 'Al- Amali oleh Al-Sadooq, halaman 198.

Tiada ulasan: