Rabu, 16 Oktober 2013

Bagaimana Seorang Ansariah Dapat Membantu Imam (as)?

JAWAPAN BALAS IMAM AHMAD AL HASSAN (AS) BERKENAAN SOALAN: BAGAIMANA SEORANG ANSARIAH DAPAT MEMBANTU IMAM (AS)?
Di kirim oleh: Muhammad Eshraq


Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

Segala pujian bagi Allah, Tuhan sekalian alam dan selawat Allah serta limpahan kesejahteraan ke atas Muhammad dan keluarga Muhammad, para Imam dan para Mahdi.
Saya memohon kepada Allah untuk memberikan anda kejayaan dan membimbing jejak langkah anda.
Seseorang diwajibkan menolong Allah Yang Maha Tinggi dan ianya dapat dicapai dengan menolong khalifah Allah di bumi-Nya pada setiap masa. Tidak diwajibkan baginya menolong selain daripada khalifah Allah di bumi-Nya, walaupun dia menyeru kepada kebenaran

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ
"Hai orang-orang yang beriman, jika kamu menolong [agama] Allah, niscaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu." (Surah Muhammad 47: 7)

Seorang wanita itu tidak perlu menolong khalifah Allah di bumi-Nya dalam kerja-kerja yang dia fikir boleh menjatuhkan kemuliaannya atau yang dia lemah untuk melaksanakannya seperti jihad dan sebahagian jalan yang menyuruh kepada ma'ruf dan mencegah dari kemungkaran.

Secara umumnya, semoga Allah memberikan anda kejayaan, salah satu cara terbaik yang sedia ada bagi wanita untuk menolong kebenaran adalah Media melalui internet atau mana-mana mekanisma sedia ada, di mana dia boleh menyampaikan kebenaran kepada orang ramai untuk membimbing mereka dan menyelamatkan mereka. Inilah jalan yang telah diambil oleh Fatima Al-Zahra' (as), Zainab (as), Khadijah (as), Asiah (as) dan Mariam (as). 
Anda memiliki wanita terbaik sekalian alam sebagai contoh terbaik. Oleh itu, ikutilah contoh perjalanan mereka yang diberkati lagi disucikan. Dengan harapan Allah akan merahmati dan memberkati anda sebagaimana Dia mengasihani dan memberkati mereka, selawat Allah Allah ke atas mereka.


Ahmad Al-Hassan
1433 H


Tiada ulasan: