Selasa, 15 Oktober 2013

Keikhlasan: Satu cara kita mendapatkan Yaqeen

Keikhlasan: Satu cara kita mendapatkan Yaqeen adalah melihat kata-kata Imam Ahmed Al Hassan 

Dikirim (Post by) Rafiey Afif Ali 


1- "Is it too hard for you to prostrate and not raise your head until you hear the response of your Lord in order for you to save yourself in this world and the next? is it hard to fast for three days and plead in its nights to Allah that he answer you and make you know the truth? May Allah grant you success, go to Allah and you shall find him a fortified cave wich does not waste away those who go to Him". Jawab Al Muneer part 6.

“Adakah ia terlalu sukar bagi anda untuk sujud dan tidak mengangkat kepala anda sehingga anda mendengar respon Tuhanmu untuk membolehkan anda menyelamatkan diri di dunia ini dan yang akan datang? adakah sukar untuk berpuasa selama tiga hari dan bermunajat dalam malamnya kepada Allah hingga Dia menjawab anda dan membuat anda mengenali kebenaran? Semoga Allah memberikan kejayaan kepada anda, pergilah kepada Allah dan anda akan mendapati Dia adalah gua yang kukuh yang tidak mensia siakan mereka yang pergi kepada-Nya ". Jawab Al Muneer bahagian 6.
July 28 at 4:30am

2- Imam Ahmad a.s said,"if you are asking for yaqeen and being at peace, then prepare your food for travel for travel to Allah and ask him and he will respond, and how light is the food of traveling (to Allah) and it is Sencerity to Him Swt, and how short is the path to traveling to Him for it does not need except only intention, for He does not go far from his creation," it was We who created man, and We know what dark suggestions his soul makes to him: for we are nearer to him than (his) jugular vein.” 

Imam Ahmad sebagai berkata, "Jika anda meminta Yaqeen dan keadaan sejahtera, maka sediakan makanan untuk perjalanan untuk perjalanan kepada Allah dan serulah kepadaNya dan Dia akan respon, dan bagaimana ringan makanan untuk perjalanan (kepada Allah) dan ia adalah Ikhlas kepada Allah swt, dan bagaimana singkatnya jalan untuk perjalanan kepada-Nya kerana ia tidak perlu apa apa kecuali hanya niat, kerana Dia tidak pergi jauh dari ciptaanNya, "Adalah Kami yang mencipta manusia, dan Kami tahu apa seruan gelap jiwanya buat untuk dia, kerana Kami lebih dekat kepadanya daripada urat leher(nya).”


3- Imam Ahmad a.s said," By sincerity the human being is given success to the true Dhikr (rememberence),and by remembrance he is given success to Knowing, and the ways of Knowing is Inspiration, and the result of Inspiration is an increase in Knowing and it is supposed to be that the more the human moves towards Allah, the more Sincere he becomes.And also the success coming down upon him from Allah (increase) and as such the Inspirations from Allah and Knowing with the Human being until the human realizes the true knowing is his inability to know the Truth and Reality". Al Jawab Al Muneer part 4. 

Imam Ahmad sebagai berkata, "Dengan Ikhlas manusia diberikan kejayaan kepada Zikir yang sebenar, dan dengan Mengingati maka dia diberi kejayaan untuk Mengetahui(Ma’rifah), dan cara-cara untuk Mengetahui adalah dengan Ilham(Inspirasi), dan hasil daripada Ilham adalah peningkatan dalam Mengetahui dan sepatutnya bahawa (apabila) manusia itu semakin bergerak kepada Allah, dia akan lebih Ikhlas.Dan juga kejayaan turun kepadanya dari Allah (meningkat) dan sebagaimana Inspirasi dari Allah dan Pengetahuan pada manusia itu sehingga manusia itu menyedari Pengetahuan Sebenar adalah ketidakupayaannya untuk mengetahui Kebenaran dan Realiti ". Al Jawab Al Muneer bahagian 4.


Tiada ulasan: