Isnin, 9 Disember 2013

Soalan 93: Rahsia 4

Soalan 93: Apakah rahsia 4, pada orang yang mati adalah 4 dan kanak-kanak itu dilahirkan 4 dan pada keikhlasan 4?


Jawapan: Nama-nama Yang Maha Terpuji dan Maha Tinggi adalah 4, 3 daripadanya jelas (zahir) dan satu daripadanya ghaib, untuk yang zahiradalah: Allah, Al-Rahman  dan Al-Rahim , bagi yang ghaib itu ia adalah yang meliputiNya dan hakikat (Al-Kunhu Wa Al-Haqiqah) dan ia dilambangkan dengan "Hua" atau nama yang Teragung, Maha Agung. Lagi Maha Teragung, (Al-A3dzam Al-A3dzam Al-A3dzam). .


Dan dengan ditajallikan nama-nama ini di semua alam yang nyata dan kewujudan muncul selepas selepas sesuatu pun belum disebutkan lagidan alam-alam ada sepuluh, ia adalah: Tujuh lapis langit, Suradiq Arasy Al-A3dzam (Lembayung Singgasana Teragung), dan Arasy Al-A3dzam (Singgasana Teragung), Kursiy (Takhta), Arasy Al-3adzim (Singgasana Agung), jumlahnya tiga semasa haji tujuh ketika kembali.


وَأَتِمُّوا الْحَجَّ وَالْعُمْرَةَ لِلَّـهِ ۚ فَإِنْ أُحْصِرْتُمْ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ ۖ وَلَا تَحْلِقُوا رُءُوسَكُمْ حَتَّىٰ يَبْلُغَ الْهَدْيُ مَحِلَّهُ ۚ فَمَن كَانَ مِنكُم مَّرِيضًا أَوْ بِهِ أَذًى مِّن رَّأْسِهِ فَفِدْيَةٌ مِّن صِيَامٍ أَوْ صَدَقَةٍ أَوْ نُسُكٍ ۚ فَإِذَا أَمِنتُمْ فَمَن تَمَتَّعَ بِالْعُمْرَةِ إِلَى الْحَجِّ فَمَا اسْتَيْسَرَ مِنَ الْهَدْيِ ۚ فَمَن لَّمْ يَجِدْ فَصِيَامُ ثَلَاثَةِ أَيَّامٍ فِي الْحَجِّ وَسَبْعَةٍ إِذَا رَجَعْتُمْ ۗ تِلْكَ عَشَرَةٌ كَامِلَةٌ ۗذَٰلِكَ لِمَن لَّمْ يَكُنْ أَهْلُهُ حَاضِرِي الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ ۚ وَاتَّقُوا اللَّـهَ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّـهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ


Dan sempurnakanlah ibadat Haji dan Umrah kerana Allah; maka sekiranya kamu dikepong (dan dihalang daripada menyempurnakannya ketika kamu sudah berihram, maka kamu bolehlah bertahallul serta) sembelihlah Dam yang mudah didapati; dan janganlah kamu mencukur kepala kamu (untuk bertahallul), sebelum binatang Dam itu sampai (dan disembelih) di tempatnya. Maka sesiapa di antara kamu sakit atau terdapat sesuatu yang menyakiti di kepalanya (lalu ia mencukur rambutnya), hendaklah ia membayar fidyah. Iaitu berpuasa, atau bersedekah, atau menyembelih Dam. Kemudian apabila kamu berada kembali dalam keadaan aman, maka sesiapa yang mahu menikmati kemudahan dengan mengerjakan Umrah, (dan terus menikmati kemudahan itu) hingga masa (mengerjakan) ibadat Haji, (bolehlah ia melakukannya kemudian wajiblah ia) menyembelih Dam yang mudah didapati. Kalau ia tidak dapat (mengadakan Dam), maka hendaklah ia berpuasa tiga hari dalam masa mengerjakan Haji dan tujuh hari lagi apabila kamu   kembali (ke tempat masing-masing); semuanya itu sepuluh (hari) cukup sempurna. Hukum ini ialah bagi orang yang tidak tinggal menetap (di sekitar) masjid Al-Haraam (Makkah). Dan hendaklah kamu bertaqwa kepada Allah; dan ketahuilah bahawasanya Allah Maha berat balasan seksaNya (terhadap orang-orang yang melanggar perintahNya).- [176]

Dan tiga dalam masa Haji bermaksud rumah Allah - ia adalah: Al-Kursi, yang Al-Arsh Terbesar, dan Astaka Arsh Terbesar (سرادق العرش الأعظم). Untuk tujuh jika kamu kembali mereka adalah: tujuh langit. Itu adalah untuk orang-orang yang keluarga mereka bukan di Masjid Al-Haram: bermaksud orang yang bukan dari keluarga Muhammad as.


Dan berpuasa dari (Ana-aku-ego) ada (10 peringkat): 3 dalam masa Haji: AlKursi dan Arsh dan pavilion daripada Arsh, dan tujuh apabila kamu kembali: 7 langit, dan pada setiap pangkat adalah 4 keadaan dan ia adalah manifestasi dan rupa empat nama (Allah, Al-Rahman, Al-Rahim, Huwa), jadi puasa ‘Ana-aku-ego’ mempunyai 40 keadaan dan sesiapa yang ikhlas kerana Allah pada 40 pagi mata air kebijaksanaan akan mengalir dari hatinya kepada lidahnya.[177]

Dan jiwa (diri) memerlukan 40 keadaan ini untuk memindahkan dirinya daripada satu alam ke alam lain dengan pemindahan lengkap, jadi, roh kanak-kanak yang baru dilahirkan tidak akan berlangsung hanya selepas 40, dan jiwa (diri) orang mati tidak akan berlangsung hanya selepas 40. Dan bercakap tentang 40 akan berpanjangan tetapi untuk semua yang dinyatakan adalah memadai.



✡✡✡✡✡
                   
---------------------------
[176] - Al-Baqarah 2:196

[177] - Rasulullah (S) bersabda: (Tidak akan diberikan pada keikhlasan seorang hamba Allah SWT selama empat puluh pagi melainkan diadakan baginya mata air kebijaksanaan dari hatinya ke atas lidahnya) 3uyun Akhbar Al-Ridha (as): Jilid 1 halaman 74.

Tiada ulasan: