Ahad, 22 Disember 2013

Terjemahan beperingkat The Call of the Yamani adn The Will – Anis Kotia UK

Terjemahan beperingkat

'The Call of the Yamani and The Will'

oleh Anis Kotia - Ansar UK

Risalah Al Yamani dan Wasiat Rasulullah     
  

1. Pengenalan

Saya bukan orang yang suka bercampur atau terbuka, sebenarnya, saya suka menyendiri dan menghargainya sehingga saya sempat memulakan tulisan ini dengan pengenalan kecil mengenai diri saya. Ia tidak datang secara semula jadi kepada saya dan saya pun tidak menikmatinya, terutamanya kerana saya menganggap diri saya sebagai seseorang yang tidak menarik, bagaimanapun dalam hal ini ia akan membantu menjelaskan proses pemikiran di sebalik perbincangan dalam tulisan ini. Saya berlindung kepada Allah dari ananiah, ego, dan walaupun saya mempunyai ego yang cukup degil, sebanyak yang ada, saya tidak meminta dari saudara sebarang pujian bagi usaha atau kerja ini, saya hanya berharap agar hak-hak Rasulullah dan Ahlulbayt baginda as dikembalikan semula dan diiktiraf supaya kebenaran dan keadilan untuk tersebar ke seluruh pelusuk bumi supaya keredaan Allah swt berlaku ke atas penduduk bumi .

Setelah mengkaji buku-buku Syed Ahmed al Hasan as yang diberkati Saya merasakan bahawa kita, sepatutnya Ansar, perlu untuk mengukuhkan lagi pendirian kita untuk menghadapi cabaran pihak lawan, bahkan seorang ansar bukan saja tidak boleh satu menggambarkan seruan (risalah-mesej) yang salah dan membawa seseorang kepada kesesatan tetapi mereka juga akan mengekalkan kerosakan yang tidak boleh diperbaiki semasa perbahasan dan juga semasa melepaskan perbahasan. Tulisan Yamani ini jelas tentang perkara Wasiat dan begitu juga riwayat (hadith) dari Ahlulbayt as , bagaimanapun , masyarakat telah menjadi begitu bergantung kepada ajaran yang berat sebelah, ulamak yang tidak berwibawa telah kehilangan keupayaan untuk belajar sendiri dan seterusnya membuat keputusan yang rasional dari kajian itu. Perjalanan saya dalam menerima Syed Ahmed al Hasan as, merupakan satu penerimaan yang sangat lambat dan beransur-ansur.

Selepas beberapa tahun bekerja dengan masyarakat Islam untuk menyatukan pelbagai mazhab dalam persediaan untuk Imam Mahdi as, saya menyedari bahawa kelambatan bukan sahaja disebabkan oleh masyarakat yang tidak berminat untuk bergabung sama tetapi ia tidak benar-benar mempunyai kefahaman yang jelas tentang siapa al Imam al Mahdi as dan tidak tahu apa yang dia akan lakukan apabila dia akhirnya zuhur. Pada masa saya bekerja dengan kedua-dua komuniti Syiah dan Sunni, walaupun masyarakat Syiah yang mendakwa berhubung rapat dengan Ahlulbayt, tetapi tidak dapat memberikan saya beberapa panduan yang jelas dalam ruang ini dan saya meneruskan kajian saya sehingga Allah swt memberkati saya mengenal seruan Syed Ahmed al Hasan as.

Datang dari latar belakang Sunni dan membesar di Barat memberikan saya kebebasan yang cukup untuk membuat pilihan saya sendiri dalam hidup dan untuk melanjutkan pembangunan rohani saya dalam usia muda. Galakan daripada arwah ibu saya melihat saya memulakan perjalanan agama antara UK dan Pakistan yang berlanjutan lebih daripada 30 tahun. Melalui beberapa tahun saya berjumpa daripada satu kumpulan Islam ke satu kumpulan Islam yang lain dan berangkat dari setiap kumpulan kepada kumpulan seterusnya disebabkan oleh kelemahan demi kelemahan yang saya akan yang temui dalam ideologi atau amalan mereka:

·        dengan kumpulan-kumpulan yang bergiat dalam dakwah kepada orang Islam, seperti Jamaatu t-Tablighi, ada pengalaman rohani tetapi mereka kurang berpengetahuan,
·        dengan ulama Sunni berorientasikan tasawuf - pengalaman itu hampir ajaib dalam rasa tradisional tetapi mereka terkeluar dari hubungan dengan realiti,
·        dengan Salafi yang angkuh dan mengagumkan tetapi terdapat ketidakupayaan untuk memberi jawapan kepada soalan-soalan teologi (ketuhanan) yang lebih kompleks dalam Islam, selain daripada untuk mengatakan “menerima secara membuta tuli dan secara teks,” tambahan pula kegagalan mereka untuk melihat perhambaan politik mereka yang sepatutnya mereka memusuhi Barat, akibat mereka telah tidak dipercayai.


✡✡✡✡✡


Kerana sebab-sebab ini dan walaupun telah menghabiskan masa bertahun-tahun dengan setiap kumpulan ini, saya perlahan-lahan menyedari bahawa tiada satu pun daripada mereka boleh dianggap berada pada (Shirata al-Mustaqim)1 dan bahawa tidak semua ulamak di dunia Sunni mempunyai niat suci di mana ramai daripada mereka lebih berminat untuk mendapatkan kedudukan kuasa di masjid-masjid daripada benar-benar memikirkan diri sendiri berkhidmat kepada masyarakat.

Dari awal perjalanan saya di atas saya masih ingat saya selalu tertarik pada ingin tahu tentang Imam Mahdi as dan saya selalu memendam perasaan yang sangat kuat, bahkan, dengan begitu pasti bahawa suatu hari nanti saya akan bertemu dengannya dan bekerja untuknya . Saya menunggu hari yang saya lakukan seperti awal-awal dahulu, dan hanya berdoa supaya saya temukan dalam diri saya kekuatan dan bertekad untuk melakukannya buat kali kedua .

Perjalanan saya menuju ke ahlulbayt as itu dipercepatkan melalui Pengajian Islam peringkat Sarjana yang saya lakukan pada 2008-2010 selepas saya mendengar peristiwa Ghadir. Saya kemudiannya membaca sendiri iaitu menggunakan otak saya sendiri untuk kali pertama. Kajian saya membawa saya melalui sejarah, al Muraja'aat, Malam Peshawar dan Yanabi 'al Mawaddah dan dan dan di antara pelbagai aktiviti Iman, sebelum berpeluang pertemuan dengan seorang ansar yang memperkenalkan saya kepada Yamani as. Aku kemudiannya membaca tulisan Yamani a.s. mengenai Tauhid (keesaan Allah), ma'rifah (al-Mutasyaabihaat) termasuk rujukan dari Bihar ul Anwar, al Kafi, al-Ghaybah oleh al-Nu'mani, al-Ghaybah oleh al-Tusi, Kamaluddin wa tamamu n-ni'mah , dan juga buku-buku lain seperti Al-’Ijl, al Jawab al Muneer dan al Wasiyyah ...

Walaupun saya menghabiskan hampir dua tahun bersama masyarakat Syiah, saya tidak pernah secara rasmi menjadi Syiah dan dari pengalaman yang lalu ia tidak diperlukan. Syiah menggunakan istilah 'Syiah' yang terlalu longgar dan tanpa alasan yang kuat seolah-olah hanya mempercayai dua belas Imam akan membawa ke hentian (makam) iman yang tertinggi.


-------------------------------
1 Diterjemahkan sebagai jalan yang lurus dan yang disebut dalam al-Quran terutamanya dalam surah al Fatihah: 1. Yang ahlulbayt as dianggap jalan ini sebagai jalan kepada Ali as.

✡✡✡✡✡

Pada hari ini saya menolak orang yang menggunakan istilah 'Syiah' yang longgar dan tanpa alasan yang kuat seolah-olah ia hanya mempercayai dua belas imam kerana ia adalah gelaran yang perlu diperolehi dan pada pendapat saya yang dhaif ini, seseorang perlu menjadi pejuang revolusi, seorang pahlawan, seorang hamba yang taat, seorang ulamak semuanya sekaligus pada satu masa yang sama. Saya merasakan bahawa apabila saya mendengar riwayat dari ahlulbayt, ia seolah-olah saya mengenali individu-individu ini dan mempunyai pertalian dengan mereka, lebih dekat daripada masyarakat Syiah itu sendiri. Apabila saya mendengar tentang tindakan-tindakan orang-orang yang membantu Imam as saya akan memahami maksud di sebalik tindakan ini tanpa perlu untuk diberitahu oleh mereka, rasanya seperti saya telah pulang ke rumah.

Saya dapati beberapa pertolongan dari masyarakat Syiah Ithna Ash’ari dalam perkara bahawa mereka seolah-olah adalah satu-satunya kumpulan yang saya dengan mudah boleh terima yang bukan sahaja menghormati ahlulbayt dengan cara yang Rasulullah sawas lakukan dan juga bersedia untuk menolak individu-individu sejarah yang tindakannya merosakkan warisan Islam kita, sedangkan Ahlussunnah yang datang dekat dengan orang Syiah kerana rasa cinta mereka kepada ahlulbayt, enggan untuk bercakap yang sebenarnya (berterus-terang) 2. Saya juga merasakan bahawa usaha dan ajaran masyarakat Syiah yang berkaitan dengan Ahlulbayt perlu untuk dipertingkatkan supaya Ahlussunnah dan masyarakat Sunni mendapat faedah daripada pengetahuan yang boleh dipercayai yang datang daripada keluarga Nabi sendiri.

Saya telah menubuhkan beberapa bengkel untuk membina keharmonisan dalam masyarakat Muslim yang berlangsung lebih dari setahun. Manafaat dari program ini adalah bahwa masyarakat kecil Syiah yang saya terlibat menjadi bagian yang diperpanjang melingkupi pemandangan Ahlussunnah dan pertemuan antara kedua masyarakat berlanjut sampai hari ini.


----------------------------
2 Satu istilah Bahasa Inggeris yang merujuk kepada seseorang dengan jelas menunjukkan hakikat yang sebenar
dan ia adalah satu kiasan kepada masalah yang dibancuh di antara 'sahabat' dan ahlulbayt .


✡✡✡✡✡


Menjelang akhir tempoh ini dan selepas saya menyahut seruan daripada Yamani saya mendekati masyarakat Syiah untuk menyeru mereka dan saya amat kecewa dengan tindak balas mereka apabila mereka terus menolaknya. Secara perlahan-lahan saya menyedari bahawa rasa tidak senang saya akan sering dialami apabila bercakap dan bergaul dengan sebahagian ulamak Syiah berpunca daripada rasa dalaman ketulenan mereka yang mungkin sebahagiannya berpunca penyalahgunaan konsep ولاية الفقه 3 yang disokong oleh Syed Khomeini, bagaimanapun, kini dirampas oleh segala-galanya. Walaupun Syed Ahmed baru-baru ini telah memuji beberapa orang ulamak sebagai ممهدين للمهدي , sebahagian besar akan muncul dan telah jatuh ke dalam perangkap keegoan dan memperoleh gelaran:العلماء غير العاملين  5. Gabungan kepercayaan palsu yang Syed 6 tambahkan oleh orang ramai melakukan penyembahan kepada ulamak Syiah merupakan campuran minuman keras yang kuat meracuni pemikiran dan mewujudkan keangkuhan yang sukar kepada akal pelakunya.

 ---------------------------
3 disebut wilayat al faqih ia merujuk kepada tanggapan bahawa ketika ghaybah (ketiadaan jelas) Imam Mahdi, ulamak agama adalah tempat rujuk untuk semua hal-hal agama dan politik
4 disebut mumahhideen lil mahdi bermaksud orang-orang yang membuka jalan untuk Imam Mahdi as. Ini termasuk Syed Baqir al Sadr, Syed Sadiq al Sadr dan Syed Khomeini.
5 disebut al'ulama'u ghair ul 'alimeen yang bermaksud ulamak yang tidak beramal atau yang tidak mematuhi ... tidak mengamalkan apa yang mereka ajar.
6 salah satu keturunan Rasulullah

 ✡✡✡✡✡


Selepas itu saya menubuhkan bengkel untuk membincangkan seruan Yamani, menjemput ahli-ahli masyarakat termasuk ulamak, ada ahli-ahli setiap masyarakat menghadiri tetapi tidak seorang pun daripada ulamak hadir. Daripada orang-orang yang hadir, reaksi mereka adalah sama ada menolak, bermusuh atau bersikap acuh tak acuh.

Walaupun pada mulanya saya terkejut dan amat sedih terhadap masyarakat Islam dengan sikap yang negatif terhadap Syed Ahmed al Hasan as. Saya faham sekarang bahawa ini tidak dapat dielakkan dan kemudian saya menerokanya. Beliau merupakan semua yang saya bayangkan iaitu seperti Nabi sawas yang mulia dan saya amat yakin bahawa dia adalah kemuncak dan arah kepada semua Kehendak Tuhan dan saya telah bernasib baik untuk melihatnya lebih 25 tahun yang lalu. Saya tidak memahaminya, barulah sekarang saya memahaminya.

1.1 Mengapa buku ini?

Sudah ada banyak kerja-kerja yang ditulis oleh Ansar mengenai seruan Yamani as yang boleh didapati di internet dan juga di beberapa buah kedai-kedai buku yang dibuka oleh ansar, namun saya tidak menemuinya dalam bahasa Inggeris yang diwarnai gambaran tahap tinggi yang meliputi aspek-aspek utama dakwah dan cabaran yang dihadapi oleh Ansar. Oleh itu buku ini mempunyai objektif utama seperti berikut:

1. Untuk membantu meletakkan beberapa bahagian utama dakwah Syed Ahmed as ke dalam perspektif dan gambaran ke tahap yang lebih tinggi.
2. Untuk meringkaskan beberapa ajaran utama Syed Ahmed al Hasan as untuk umat Islam awam yang lain seperti diri saya dan membuat mereka lebih mudah untuk memahaminya.
3. Menggambarkan proses pengalaman apabila mempelajari seruan ini dan apa perubahan yang dengannya mereka akan genggam.


4. Menyediakan tajuk ringkas yang boleh bertindak sebagai agenda untuk perbincangan dan perbahasan dengan ulamak dan orang-orang di dalam komuniti dalam, terutamanya di UK dan mungkin juga di Amerika Syarikat, di mana tumpuan besar diletakkan di atas analisis kritikal objektif dalam perbincangan agama.

Izinkan saya menjadi yang pertama untuk memohon maaf kepada Syed Ahmed al Hasan as untuk bukan sahaja diskriminasi yang tidak adil bahawa dia telah menghadapi masyarakat Islam khususnya, tetapi juga meminta maaf bagi saya mengambil masa yang lama untuk mencapai panggilan dan untuk memahami asas-asas itu.

Dengan izin Allah kita akan terus bekerja pada diri kita dan mudah-mudahan dapat memahami kerumitan yang lebih halus. Setelah berkata bahawa, tidak kira apa yang berlaku pada masa akan datang - sama ada orang yang lemah yang berfikiran seperti saya kekal teguh pada dakwah atau tidak - saya berdoa agar Allah swt memberikan Yamani as dan Mahdi as dan Ahlulbayt as kejayaan di dunia dan akhirat. Ini adalah personaliti mulia yang kepentingannya Muhammad Rasulullah sawas berikan penekanan dalam hidupnya, khususnya minggu kedua dan bulan.

Saya telah masukkan indeks yang panjang dan terperinci untuk memudahkan rujukan dan saya telah masukkan gambar rajah, graf dan jadual di mana saya merasakan ia mungkin menambah nilai. Saya berhasrat untuk memuat naik ini pada satu atau lebih laman web ada host tesis supaya ahli akademik boleh merujuk kepadanya yang seharusnya mereka pilih.


 ✡✡✡✡✡


1.2. Penghargaan

Untuk menyusun tulisan ini saya rujuk kepada kitab-kitab dan khutbah dan pengalaman Yamani yang diperolehi dari kerjasama Ansar di Eropah dan Timur Tengah. Memberi pandangan pertalian yang jelas saya kepada Yamani kerana ini adalah lebih dari kritikan terhadap orang-orang yang telah menolak karya-karya beliau daripada analisis yang objektif daripada mereka tetapi tuan akan mendapati analisis dari beberapa sudut akhirnya membawa tuan kepada kesimpulan bahawa dia adalah yang dia katakan.


Anda boleh mendapatkan tulisan ini terus pada bila-bila masa dan ia amat penting bagi masyarakat Islam, yang mengatakan bahawa, ia adalah satu pemerhatian jujur tentang bintang semasa, dan usaha untuk membawa perubahan perlu menggunakan teknik ubat yang pahit. Sebagai seorang individu saya tidak penting berbanding penubuhan Kerajaan Allah swt. Saya berdoa agar Allah swt membolehkan hamba yang lemah, yang tidak lebih daripada seseorang yang mencintai Ahlulbayt as, untuk memberi peluang berkhidmat kepadanya dan saya memohon kepada Allah untuk menghalang saya daripada menjadi penghalang dalam Dakwah Kebenaran Yamani. Dan saya dengan rendah diri memohon kepada Allah bukan sahaja untuk orang yang masih baru seperti saya tetapi bagi pihak Ansar diberkati di UK, bahawa Dia menerima kita menjadi pengikut para MaksuminNya di dunia dan akhirat.

Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada saudara saya yang dikasihi Ali Saffari untuk mendapatkan nasihat berterusan beliau sepanjang usaha kami bagi menyebarkan dakwah di UK dan sumbangan beliau kepada tulisan ini. Saya mengucapkan terima kasih dan berdoa untuk orang-orang Ansar yang baik di UK mereka yang menyahut cabaran, Allah dan Imam kita mengetahuinya. Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Shaykh Nazim al Uqaili untuk buku-buku yang telah disediakan yang bertindak sebagai titik rujukan yang baik untuk orang baru seperti saya dan saya mengucapkan terima kasih kepada Syaikh Abdul aali al Mansouri dan Shaykh ‘Aala 'al Salim dan juga kepada Shaykh Muhammad al Sadr dan semua ulamak lain yang telah memahami secara mendalam sifat Imam Mahdi dan harapan yang terus membara dan masih terus menyemarakkannya.

Akhir sekali, saya berlindung dari ‘ananiah’, ego: Saya tidak mencari terkenal untuk apajua cara sekalipun, bagaimanapun, saya meminta jika saudara mendapati tulisan ini berguna, tolonglah jangan cuba untuk menjiplak kerja ini tetapi bebas untuk menggunakannya semula dan hanya membuat beberapa rujukan asas darinya untuk orang lain yang ingin mengikut mana-mana aspek bersama saya. Karya ini adalah suatu pembetulan kepada karya-karya saya sebelum ini yang saya tulis sewaktu saya melengkapkan sarjana dalam pengajian Islam pada 2010 sebelum saya tahu daripada seruan Syed Ahmad al Hasan as. Ia juga merupakan dokumen kerja dan memberikan sebilangan kecil penutur Bahasa Inggeris yang telah menulis sastera mengenai Syed Ahmed, terdapat peluang untuk penelitian selanjutnya mengenai gaya penulisan, oleh itu, saya menjangkakan untuk mengemas kinikannya lagi karya ini pada masa akan datang dan juga sebagai satu peluang untuk menyiarkannya di Scribd.com dan Academia.net.

Saya mohon kepada saudara untuk mengingati hamba hina lagi lemah ini dalam doa saudara dan memohon kepada Allah untuk memberi hidayahNya agar tidak lupa objektif utama usaha ini adalah untuk mendapatkan sokongan kepada  kebenaran, Syed Ahmed al Hasan as. Semoga Allah swt memberikannya kejayaan kepada kita dan semoga Dia menyucikan kita dan menerima kita sebagai penyokong ahlulbayt.

Anis Kotia

24 Jun 2013/14 Syaaban 1434


✡✡✡✡✡


Seterusnya >> Seterusnya Bab 3

Tiada ulasan: