Terjemahan
beperingkat
'The
Call of the Yamani and The Will'
oleh Anis Kotia - Ansar UK
Risalah
Al Yamani dan Wasiat Rasulullah
1. Pengenalan
Saya bukan orang yang suka
bercampur atau terbuka, sebenarnya, saya suka menyendiri dan menghargainya sehingga
saya sempat memulakan tulisan ini dengan pengenalan kecil mengenai diri saya.
Ia tidak datang secara semula jadi kepada saya dan saya pun tidak menikmatinya,
terutamanya kerana saya menganggap diri saya sebagai seseorang yang tidak
menarik, bagaimanapun dalam hal ini ia akan membantu menjelaskan proses
pemikiran di sebalik perbincangan dalam tulisan ini. Saya berlindung kepada
Allah dari ananiah, ego, dan walaupun saya mempunyai ego yang cukup
degil, sebanyak yang ada, saya tidak meminta dari saudara sebarang pujian bagi usaha
atau kerja ini, saya hanya berharap agar hak-hak Rasulullah dan Ahlulbayt baginda
as dikembalikan semula dan diiktiraf supaya kebenaran dan keadilan untuk tersebar
ke seluruh pelusuk bumi supaya keredaan Allah swt berlaku ke atas penduduk bumi
.
Setelah mengkaji buku-buku Syed
Ahmed al Hasan as yang diberkati Saya merasakan bahawa kita, sepatutnya Ansar,
perlu untuk mengukuhkan lagi pendirian kita untuk menghadapi cabaran pihak
lawan, bahkan seorang ansar bukan saja tidak boleh satu menggambarkan seruan
(risalah-mesej) yang salah dan membawa seseorang kepada kesesatan tetapi mereka
juga akan mengekalkan kerosakan yang tidak boleh diperbaiki semasa perbahasan
dan juga semasa melepaskan perbahasan. Tulisan Yamani ini jelas tentang perkara
Wasiat dan begitu juga riwayat (hadith) dari Ahlulbayt as , bagaimanapun ,
masyarakat telah menjadi begitu bergantung kepada ajaran yang berat sebelah,
ulamak yang tidak berwibawa telah kehilangan keupayaan untuk belajar sendiri
dan seterusnya membuat keputusan yang rasional dari kajian itu. Perjalanan saya
dalam menerima Syed Ahmed al Hasan as, merupakan satu penerimaan yang sangat
lambat dan beransur-ansur.
Selepas beberapa tahun bekerja
dengan masyarakat Islam untuk menyatukan pelbagai mazhab dalam persediaan untuk
Imam Mahdi as, saya menyedari bahawa kelambatan bukan sahaja disebabkan oleh
masyarakat yang tidak berminat untuk bergabung sama tetapi ia tidak benar-benar
mempunyai kefahaman yang jelas tentang siapa al Imam al Mahdi as dan tidak tahu
apa yang dia akan lakukan apabila dia akhirnya zuhur. Pada masa saya bekerja
dengan kedua-dua komuniti Syiah dan Sunni, walaupun masyarakat Syiah yang
mendakwa berhubung rapat dengan Ahlulbayt, tetapi tidak dapat memberikan saya
beberapa panduan yang jelas dalam ruang ini dan saya meneruskan kajian saya
sehingga Allah swt memberkati saya mengenal seruan Syed Ahmed al Hasan as.
Datang dari latar belakang
Sunni dan membesar di Barat memberikan saya kebebasan yang cukup untuk membuat
pilihan saya sendiri dalam hidup dan untuk melanjutkan pembangunan rohani saya dalam
usia muda. Galakan daripada arwah ibu saya melihat saya memulakan perjalanan
agama antara UK dan Pakistan yang berlanjutan lebih daripada 30 tahun. Melalui
beberapa tahun saya berjumpa daripada satu kumpulan Islam ke satu kumpulan
Islam yang lain dan berangkat dari setiap kumpulan kepada kumpulan seterusnya
disebabkan oleh kelemahan demi kelemahan yang saya akan yang temui dalam
ideologi atau amalan mereka:
·
dengan
kumpulan-kumpulan yang bergiat dalam dakwah kepada orang Islam, seperti Jamaatu
t-Tablighi, ada pengalaman rohani tetapi mereka kurang berpengetahuan,
·
dengan
ulama Sunni berorientasikan tasawuf - pengalaman itu hampir ajaib dalam rasa
tradisional tetapi mereka terkeluar dari hubungan dengan realiti,
·
dengan
Salafi yang angkuh dan mengagumkan tetapi terdapat ketidakupayaan untuk memberi
jawapan kepada soalan-soalan teologi (ketuhanan) yang lebih kompleks dalam
Islam, selain daripada untuk mengatakan “menerima secara membuta tuli dan secara
teks,” tambahan pula kegagalan mereka untuk melihat perhambaan politik mereka yang
sepatutnya mereka memusuhi Barat, akibat mereka telah tidak dipercayai.
✡✡✡✡✡
Kerana sebab-sebab ini dan
walaupun telah menghabiskan masa bertahun-tahun dengan setiap kumpulan ini,
saya perlahan-lahan menyedari bahawa tiada satu pun daripada mereka boleh
dianggap berada pada (Shirata al-Mustaqim)1 dan bahawa tidak semua ulamak
di dunia Sunni mempunyai niat suci di mana ramai daripada mereka lebih berminat
untuk mendapatkan kedudukan kuasa di masjid-masjid daripada benar-benar memikirkan
diri sendiri berkhidmat kepada masyarakat.
Dari awal perjalanan saya di
atas saya masih ingat saya selalu tertarik pada ingin tahu tentang Imam Mahdi
as dan saya selalu memendam perasaan yang sangat kuat, bahkan, dengan begitu
pasti bahawa suatu hari nanti saya akan bertemu dengannya dan bekerja untuknya
. Saya menunggu hari yang saya lakukan seperti awal-awal dahulu, dan hanya
berdoa supaya saya temukan dalam diri saya kekuatan dan bertekad untuk
melakukannya buat kali kedua .
Perjalanan saya menuju ke
ahlulbayt as itu dipercepatkan melalui Pengajian Islam peringkat Sarjana yang
saya lakukan pada 2008-2010 selepas saya mendengar peristiwa Ghadir. Saya
kemudiannya membaca sendiri iaitu menggunakan otak saya sendiri untuk kali
pertama. Kajian saya membawa saya melalui sejarah, al Muraja'aat, Malam
Peshawar dan Yanabi 'al Mawaddah dan dan dan di antara pelbagai aktiviti Iman,
sebelum berpeluang pertemuan dengan seorang ansar yang memperkenalkan
saya kepada Yamani as. Aku kemudiannya membaca tulisan Yamani a.s. mengenai
Tauhid (keesaan Allah), ma'rifah (al-Mutasyaabihaat) termasuk rujukan dari Bihar
ul Anwar, al Kafi, al-Ghaybah oleh al-Nu'mani, al-Ghaybah oleh al-Tusi, Kamaluddin
wa tamamu n-ni'mah , dan juga buku-buku lain seperti Al-’Ijl, al Jawab al Muneer
dan al Wasiyyah ...
Walaupun saya menghabiskan
hampir dua tahun bersama masyarakat Syiah, saya tidak pernah secara rasmi
menjadi Syiah dan dari pengalaman yang lalu ia tidak diperlukan. Syiah menggunakan
istilah 'Syiah' yang terlalu longgar dan tanpa alasan yang kuat seolah-olah
hanya mempercayai dua belas Imam akan membawa ke hentian (makam) iman yang tertinggi.
-------------------------------
1 Diterjemahkan sebagai jalan
yang lurus dan yang disebut dalam al-Quran terutamanya dalam surah al Fatihah:
1. Yang ahlulbayt as dianggap jalan ini sebagai jalan kepada Ali as.
✡✡✡✡✡
Pada hari ini saya menolak
orang yang menggunakan istilah 'Syiah' yang longgar dan tanpa alasan
yang kuat seolah-olah ia hanya mempercayai dua belas imam kerana ia adalah
gelaran yang perlu diperolehi dan pada pendapat saya yang dhaif ini, seseorang
perlu menjadi pejuang revolusi, seorang pahlawan, seorang hamba yang taat,
seorang ulamak semuanya sekaligus pada satu masa yang sama. Saya merasakan
bahawa apabila saya mendengar riwayat dari ahlulbayt, ia seolah-olah saya mengenali
individu-individu ini dan mempunyai pertalian dengan mereka, lebih dekat
daripada masyarakat Syiah itu sendiri. Apabila saya mendengar tentang
tindakan-tindakan orang-orang yang membantu Imam as saya akan memahami
maksud di sebalik tindakan ini tanpa perlu untuk diberitahu oleh mereka, rasanya
seperti saya telah pulang ke rumah.
Saya dapati beberapa
pertolongan dari masyarakat Syiah Ithna Ash’ari dalam perkara bahawa mereka
seolah-olah adalah satu-satunya kumpulan yang saya dengan mudah boleh terima
yang bukan sahaja menghormati ahlulbayt dengan cara yang Rasulullah sawas
lakukan dan juga bersedia untuk menolak individu-individu sejarah yang tindakannya
merosakkan warisan Islam kita, sedangkan Ahlussunnah yang datang dekat
dengan orang Syiah kerana rasa cinta mereka kepada ahlulbayt, enggan untuk bercakap
yang sebenarnya (berterus-terang) 2. Saya juga merasakan bahawa
usaha dan ajaran masyarakat Syiah yang berkaitan dengan Ahlulbayt perlu untuk dipertingkatkan
supaya Ahlussunnah dan masyarakat Sunni mendapat faedah daripada pengetahuan
yang boleh dipercayai yang datang daripada keluarga Nabi sendiri.
Saya telah menubuhkan beberapa
bengkel untuk membina keharmonisan dalam masyarakat Muslim yang berlangsung
lebih dari setahun. Manafaat dari program ini adalah bahwa masyarakat kecil Syiah
yang saya terlibat menjadi bagian yang diperpanjang melingkupi pemandangan Ahlussunnah
dan pertemuan antara kedua masyarakat berlanjut sampai hari ini.
----------------------------
2 Satu istilah Bahasa Inggeris
yang merujuk kepada seseorang dengan jelas menunjukkan hakikat yang sebenar
dan ia adalah satu kiasan
kepada masalah yang dibancuh di antara 'sahabat' dan ahlulbayt .
✡✡✡✡✡
Menjelang akhir tempoh ini dan
selepas saya menyahut seruan daripada Yamani saya mendekati masyarakat Syiah untuk
menyeru mereka dan saya amat kecewa dengan tindak balas mereka apabila mereka
terus menolaknya. Secara perlahan-lahan saya menyedari bahawa rasa tidak senang
saya akan sering dialami apabila bercakap dan bergaul dengan sebahagian ulamak
Syiah berpunca daripada rasa dalaman ketulenan mereka yang mungkin
sebahagiannya berpunca penyalahgunaan konsep ولاية الفقه 3 yang disokong oleh Syed Khomeini, bagaimanapun, kini dirampas
oleh segala-galanya. Walaupun Syed Ahmed baru-baru ini telah memuji beberapa orang
ulamak sebagai ممهدين
للمهدي
, sebahagian besar akan muncul dan telah jatuh ke dalam perangkap keegoan dan
memperoleh gelaran:العلماء
غير العاملين 5. Gabungan kepercayaan palsu yang
Syed 6 tambahkan oleh orang ramai melakukan penyembahan kepada ulamak Syiah
merupakan campuran minuman keras yang kuat meracuni pemikiran dan mewujudkan
keangkuhan yang sukar kepada akal pelakunya.
---------------------------
3 disebut wilayat al faqih ia
merujuk kepada tanggapan bahawa ketika ghaybah (ketiadaan jelas) Imam Mahdi,
ulamak agama adalah tempat rujuk untuk semua hal-hal agama dan politik
4 disebut mumahhideen lil mahdi
bermaksud orang-orang yang membuka jalan untuk Imam Mahdi as. Ini termasuk Syed
Baqir al Sadr, Syed Sadiq al Sadr dan Syed Khomeini.
5 disebut al'ulama'u ghair ul
'alimeen yang bermaksud ulamak yang tidak beramal atau yang tidak mematuhi ...
tidak mengamalkan apa yang mereka ajar.
6 salah satu keturunan
Rasulullah
✡✡✡✡✡
Selepas itu saya menubuhkan
bengkel untuk membincangkan seruan Yamani, menjemput ahli-ahli masyarakat
termasuk ulamak, ada ahli-ahli setiap masyarakat menghadiri tetapi tidak
seorang pun daripada ulamak hadir. Daripada orang-orang yang hadir, reaksi mereka
adalah sama ada menolak, bermusuh atau bersikap acuh tak acuh.
Walaupun pada mulanya saya terkejut
dan amat sedih terhadap masyarakat Islam dengan sikap yang negatif terhadap
Syed Ahmed al Hasan as. Saya faham sekarang bahawa ini tidak dapat dielakkan
dan kemudian saya menerokanya. Beliau merupakan semua yang saya bayangkan iaitu
seperti Nabi sawas yang mulia dan saya amat yakin bahawa dia adalah kemuncak
dan arah kepada semua Kehendak Tuhan dan saya telah bernasib baik untuk melihatnya
lebih 25 tahun yang lalu. Saya tidak memahaminya, barulah sekarang saya memahaminya.
1.1 Mengapa buku ini?
Sudah ada banyak kerja-kerja
yang ditulis oleh Ansar mengenai seruan Yamani as yang boleh didapati di
internet dan juga di beberapa buah kedai-kedai buku yang dibuka oleh ansar,
namun saya tidak menemuinya dalam bahasa Inggeris yang diwarnai gambaran tahap tinggi
yang meliputi aspek-aspek utama dakwah dan cabaran yang dihadapi oleh Ansar. Oleh
itu buku ini mempunyai objektif utama seperti berikut:
1. Untuk membantu meletakkan
beberapa bahagian utama dakwah Syed Ahmed as ke dalam perspektif dan gambaran ke
tahap yang lebih tinggi.
2. Untuk meringkaskan beberapa
ajaran utama Syed Ahmed al Hasan as untuk umat Islam awam yang lain seperti
diri saya dan membuat mereka lebih mudah untuk memahaminya.
3. Menggambarkan proses
pengalaman apabila mempelajari seruan ini dan apa perubahan yang dengannya mereka
akan genggam.
4. Menyediakan tajuk ringkas
yang boleh bertindak sebagai agenda untuk perbincangan dan perbahasan dengan
ulamak dan orang-orang di dalam komuniti dalam, terutamanya di UK dan mungkin
juga di Amerika Syarikat, di mana tumpuan besar diletakkan di atas analisis
kritikal objektif dalam perbincangan agama.
Izinkan saya menjadi yang
pertama untuk memohon maaf kepada Syed Ahmed al Hasan as untuk bukan sahaja
diskriminasi yang tidak adil bahawa dia telah menghadapi masyarakat Islam
khususnya, tetapi juga meminta maaf bagi saya mengambil masa yang lama untuk
mencapai panggilan dan untuk memahami asas-asas itu.
Dengan izin Allah kita akan
terus bekerja pada diri kita dan mudah-mudahan dapat memahami kerumitan yang
lebih halus. Setelah berkata bahawa, tidak kira apa yang berlaku pada masa akan
datang - sama ada orang yang lemah yang berfikiran seperti saya kekal teguh
pada dakwah atau tidak - saya berdoa agar Allah swt memberikan Yamani as dan
Mahdi as dan Ahlulbayt as kejayaan di dunia dan akhirat. Ini adalah personaliti
mulia yang kepentingannya Muhammad Rasulullah sawas berikan penekanan dalam
hidupnya, khususnya minggu kedua dan bulan.
Saya telah masukkan indeks yang
panjang dan terperinci untuk memudahkan rujukan dan saya telah masukkan gambar
rajah, graf dan jadual di mana saya merasakan ia mungkin menambah nilai. Saya
berhasrat untuk memuat naik ini pada satu atau lebih laman web ada host tesis
supaya ahli akademik boleh merujuk kepadanya yang seharusnya mereka pilih.
✡✡✡✡✡
1.2. Penghargaan
Untuk menyusun tulisan ini saya
rujuk kepada kitab-kitab dan khutbah dan pengalaman Yamani yang diperolehi dari
kerjasama Ansar di Eropah dan Timur Tengah. Memberi pandangan pertalian yang jelas
saya kepada Yamani kerana ini adalah lebih dari kritikan terhadap orang-orang
yang telah menolak karya-karya beliau daripada analisis yang objektif daripada
mereka tetapi tuan akan mendapati analisis dari beberapa sudut akhirnya membawa
tuan kepada kesimpulan bahawa dia adalah yang dia katakan.
Anda boleh mendapatkan tulisan
ini terus pada bila-bila masa dan ia amat penting bagi masyarakat Islam, yang
mengatakan bahawa, ia adalah satu pemerhatian jujur tentang bintang semasa, dan
usaha untuk membawa perubahan perlu menggunakan teknik ubat yang pahit. Sebagai seorang individu saya tidak
penting berbanding penubuhan Kerajaan Allah swt. Saya berdoa agar Allah swt
membolehkan hamba yang lemah, yang tidak lebih daripada seseorang yang
mencintai Ahlulbayt as, untuk memberi peluang berkhidmat kepadanya dan saya
memohon kepada Allah untuk menghalang saya daripada menjadi penghalang dalam Dakwah
Kebenaran Yamani. Dan saya dengan rendah diri memohon kepada Allah bukan sahaja
untuk orang yang masih baru seperti saya tetapi bagi pihak Ansar diberkati di
UK, bahawa Dia menerima kita menjadi pengikut para MaksuminNya di dunia dan
akhirat.
Saya ingin mengucapkan terima
kasih kepada saudara saya yang dikasihi Ali Saffari untuk mendapatkan nasihat
berterusan beliau sepanjang usaha kami bagi menyebarkan dakwah di UK dan
sumbangan beliau kepada tulisan ini. Saya mengucapkan terima kasih dan berdoa
untuk orang-orang Ansar yang baik di UK mereka yang menyahut cabaran, Allah dan
Imam kita mengetahuinya. Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Shaykh
Nazim al Uqaili untuk buku-buku yang telah disediakan yang bertindak sebagai
titik rujukan yang baik untuk orang baru seperti saya dan saya mengucapkan
terima kasih kepada Syaikh Abdul aali al Mansouri dan Shaykh ‘Aala 'al Salim
dan juga kepada Shaykh Muhammad al Sadr dan semua ulamak lain yang telah memahami
secara mendalam sifat Imam Mahdi dan harapan yang terus membara dan masih terus
menyemarakkannya.
Akhir sekali, saya berlindung
dari ‘ananiah’, ego: Saya tidak mencari terkenal untuk apajua cara sekalipun,
bagaimanapun, saya meminta jika saudara mendapati tulisan ini berguna, tolonglah
jangan cuba untuk menjiplak kerja ini tetapi bebas untuk menggunakannya semula
dan hanya membuat beberapa rujukan asas darinya untuk orang lain yang ingin mengikut
mana-mana aspek bersama saya. Karya ini adalah suatu pembetulan kepada
karya-karya saya sebelum ini yang saya tulis sewaktu saya melengkapkan sarjana
dalam pengajian Islam pada 2010 sebelum saya tahu daripada seruan Syed Ahmad al
Hasan as. Ia juga merupakan dokumen kerja dan memberikan sebilangan kecil
penutur Bahasa Inggeris yang telah menulis sastera mengenai Syed Ahmed,
terdapat peluang untuk penelitian selanjutnya mengenai gaya penulisan, oleh
itu, saya menjangkakan untuk mengemas kinikannya lagi karya ini pada masa akan
datang dan juga sebagai satu peluang untuk menyiarkannya di Scribd.com dan
Academia.net.
Saya mohon kepada saudara untuk
mengingati hamba hina lagi lemah ini dalam doa saudara dan memohon kepada Allah
untuk memberi hidayahNya agar tidak lupa objektif utama usaha ini adalah untuk
mendapatkan sokongan kepada kebenaran,
Syed Ahmed al Hasan as. Semoga Allah swt memberikannya kejayaan kepada kita dan
semoga Dia menyucikan kita dan menerima kita sebagai penyokong ahlulbayt.
Anis Kotia
24 Jun 2013/14 Syaaban 1434
Tiada ulasan:
Catat Ulasan