Isnin, 9 Disember 2013

Doa, Takdir dan Kepuasan







Doa, Takdir dan Kepuasan
14 November 2012 Super User

Soalan: Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
Ya Imam, Wasi dan Yamani .
Salam kepada kamu, rahmat Allah dan keberkatanNya.

Terdapat kekeliruan tentang bagaimana untuk membezakan di antara ketentuan Allah yang patut berpuas hati dengan nasib dan ketentuan Allah untuk berdoa dan bermohon kepada -Nya swt dan meminta sesuatu walaupun perkara yang paling kecil.
Dalam erti kata lain, tidakkah perintah untuk berpuas hati dengan nasib bercanggah dengan perintah untuk berdoa? Dan bagaimana kita boleh mengamalkan kedua-dua arahan?


Jawapan: Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
Dan puji-pujian tertentu bagi Allah, Tuhan sekalian alam.
Dan selawat dan salam Allah ke atas Muhammad dan keturunan Muhammad, para Imam dan para Mahdi


Doa kita untuk nasib yang akan datang agar menjadi baik untuk kita tidak berlawanan dengan kita berpuas hati dengan nasib dan realiti semasa pada kita. Sebagai contoh , saya berpuas hati dengan penyakit saya sekarang kerana ia termasuk dalam takdir Allah dan pada masa yang sama saya berdoa agar saya sembuh selepasnya. Jadi pengetahuan saya bahawa penyakit saya pada masa ini termasuk dalam takdir Allah dan kepuasan saya dengannya tidak bermakna yang saya tahu atau mengatakan bahawa Allah menentukan supaya saya tetap sakit selama satu hari atau setahun lagi atau terus kekal dalam hidup saya, dan seterus mengatakan bahawa saya berpuas hati dengan takdir Allah yang tidak berubah dan oleh itu saya tidak perlu berdoa.

Dan walaupun anda tahu dari Allah melalui satu daripada laluan bagi mengetahui perkara ghaib, seperti visi (alamat mipi) amaran, bahawa peristiwa ini akan berlaku esok dan ia adalah berbahaya dan menyakitkan, anda tetap boleh berdoa kepada Allah atau bersedekah supaya Allah akan menolak perkara yang membahayakan ini, kerana ia bukan satu takdir Allah yang tidak berubah dan juga tidak ditulis dalam Ibu Kitab (Ibu Suratan), sebaliknya ia adalah begitu ketara dalam salah satu kemungkinan yang sedia ada dalam Lauh Penghapusan dan Pengesahan bagi sesuatu perkara dan ia mungkin tidak berlaku tetapi kemungkinan lain mungkin berlaku sebaliknya.

Oleh itu, kita berdoa kerana kita tidak tahu keputusan akhir dan muktamad yang akan berlaku, yang mana takdir masa depan Allah untuk kita. Dan kita berdoa agar kemudaratan kita dikenakan dengan kerana kesilapan kita tidak dikekalkan.

وَمَا أَصَابَكُم مِّن مُّصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَيَعْفُو عَن كَثِيرٍ

((Dan apa jua yang menimpa kamu dari sesuatu kesusahan (atau bala bencana), maka ia adalah disebabkan apa yang kamu lakukan (dari perbuatan-perbuatan yang salah dan berdosa); dan (dalam pada itu) Allah memaafkan sebahagian besar dari dosa-dosa kamu.)) Surah ash- Shura  42:30 .

Dan doa kita tidak bercanggah dengan kita kepuasan hati dengan takdir Allah diletakkan kepada kita sekarang, dan ia adalah satu realiti kita di dalam hidup dan kita bersyukur kepada Allah untuk itu.

Ahmad al- Hassan
1433 A.H.

- Lihat pula di:


Tiada ulasan: