Khamis, 5 Disember 2013

Soalan 28: Berdasarkan kata-kata Al-Khomaini - Hijab, Zulumat dan Nur

Kiriman oleh Hanizi Mohamad (Read Only, hanya untuk bacaan dan pembetulan)

Soalan 28: Berdasarkan kata-kata Al-Khomaini (semoga Allah merahmatinya) dalam bukunya Al-Adab Al-Ma'nawiyya, Imam Ahmad al-Hassan as telah ditanya dengan soalan-soalan berikut:

1) Adakah selubung (hijab) yang gelap (zulumat) ini bercampur dengan selubung cahaya (nur)?
2) Apakah yang dimaksudkan dengan selubung yang gelap dan selubung cahaya?
3) Bagaimana lapisan selubung yang gelap dan selubung cahaya ditarik balik ?
4) Adakah selubung ini tidak pernah diangkat seperti yang dikatakan Al-Khomaini (semoga Allah memberi rahmat kepadanya)? Apakah yang akan berlaku jika ianya telah ditarik balik ?

Selubung gelap adalah tentera kejahilan, yang telah disebut oleh Imam Al-Sadiq as,4 dan adab yang tercela dan "Aku" yang diimplan dalam sifat manusia. Jadi semakin meningkat "Aku" bagi seorang manusia, semakin meningkatlah selubung ini. Dan semakin berkurang "Aku" bagi seorang manusia, semakin berkuranglah selubung ini.

_________________________________
4. Lanjut mengenai tentera kejahilan yang disebut dalam Lampiran 6 dalam kitab “Perjalanan Nabi Musa as Ke Pertemuan Dua Laut”

Halaman 1


Jadi selubung ini berasal dari kegelapan, ketiadaan, dan kebendaan. Dan ia tidak lain selain dari cara-cara untuk menguasai setiap yang baik.

Bagi selubung cahaya, mereka adalah kalimah Allah swt dan limpahan yang turun dari Allah awj kepada makhluk-Nya, dan ia mempunyai keadaan pada setiap darjat kedudukan dan bagi setiap orang yang berjuang di jalan Allah swt. Jadi bagi makhluk yang terbaik, Muhammad saw, selubung cahayanya adalah Al-Quran, atau selubung berayun, seperti dalam riwayat dari Al -Sadiq as, di mana beliau berkata,

Jibril meminta kepada baginda untuk berhenti di suatu tempat sambil berkata, "Tunggu di sana wahai Muhammad (bermaksud ini adalah pangkat kamu, Jibril tidak dapat mencapai kedudukan nabi, maka dia berkata kepada baginda untuk meninggikan kedudukan baginda saw), kamu telah berdiri di tempat di mana tiada malaikat atau nabi yang pernah berdiri sebelum kamu. Adalah Tuhan kamu berdoa. "
         
Baginda bertanya, "Ya Jibril, bagaimana Dia berdoa?"
[Jibril] berkata, "Dia berkata, Kegemilangan, Kesucian, Aku Tuhan para malaikat dan Roh. Rahmat Ku melebihi kemarahan Ku."
Baginda [Nabi saw] kemudian berkata, "Ya Tuhan, aku mohon keampunan-Mu, aku memohon keampunan-Mu."
"Sehingga menjadilah jarak sekadar dua hujung busaran panah, atau lebih dekat lagi.)"
- Surah An-Najm (The Star ) 53.

Abu Basir kemudian bertanya, "Semoga jiwaku menjadi tebusan kamu, apakah  panjang dua hujung busaran panah, atau lebih dekat lagi) ?"
Jadi dia as berkata, "Ia adalah jarak antara lengkungan dan kepala busur."
Beliau as kemudian berkata, "Dan di antara mereka ada tabir yang bersinar dan berayun1...," sehingga dia as berkata, "Ia adalah zamrud. Dia melihat ke dalam apa yang Allah kehendaki dari cahaya Kebesaran sehalus mata jarum."2

Selubung zamrud hijau yang berayun ini adalah petunjuk selubung yang gelap dan selubung cahaya, dan terangkatnya selubung kegelapan dengan pembukaan yang seperti mata jarum, dan terangkatnya selubung cahaya oleh ayunan yang berlaku pada selubung. Oleh itu, selubung yang gelap adalah kecacatan yang ditinggalkan oleh tentera kejahilan dan "Aku", dan selubung cahaya yang menyelubungi manusia akan menghapuskannya apabila dia memperoleh tentera akal dan akhlak yang diredhai. Beginilah bagaimana manusia itu dalam perjalanan menuju kesempurnaan, dia berusaha untuk mencapai dan mengangkat "Aku" dari halaman kewujudan dan untuk memperoleh semua tentera akal, dan ini adalah pembukaan yang jelas.

1. (Sesungguhnya Kamilah Yang membuka untuk kamu dengan pembukaan yang jelas). - Surah Al-Fath (Kemenangan ini ) 48.

Dan ini adalah darjah pujian yang telah dicapai Ar Rasul Muhammad saw yang baik hati, dan dalam kedudukan ini, Allah swt menampakkan diri kepada Muhammad saw pada detik-detik tersebut,

"Antaranya ada satu halangan yang bercahaya dan berayun...,"

_________________________________
1. Bergerak dan ayunan ke belakang dan sebagainya
2. Tafsiran Al- Safi, Surah An- Najm.


Halaman 2


bererti pada masa selubung diangkat dan pulang semula pada masa yang lain, dan pada masa ia diangkat ini, Muhammad saw tidak kekal, sebaliknya dia hilang dan terbakar di hadapan wajah Allah, Muhammad saw, tidak kekal, sebaliknya yang kekal hanya Allah Yang Esa, lagi Maha Berkuasa.

Dan riwayat di atas dari mereka (Aimmah) as tidak semua menafikan pembukaan selubung kegelapan dan cahaya, ia bukan penafian pembukaan kekal yang lengkap. Bagi detik-detik pada pembukaan yang lengkap, ianya telah berlaku pada Muhammad saw dan baginda saw berayun dengan ayunan selubung. Dan seluruh alam semesta berayun dengan Muhammad saw. Dan jika kamu membaca Al-Quran, kamu akan berayun dengan ayunan itu, ke depan dan ke belakang, dengan niat kamu untuk tidak berbuat demikian, sebaliknya sebagai jika anda dipaksa untuk berbuat demikian.

1) Adakah selubung yang gelap ini bercampur dengan selubung cahaya?
2) Apakah yang dimaksudkan dengan selubung yang gelap dan selubung cahaya?

Jawapan kepada soalan 1 dan 2: cahaya atau selubung cahaya dari Allah swt, dan selubung yang gelap adalah dari bahan atau ketiadaan. Dan makhluk diwujudkan oleh sinar cahaya ke dalam kegelapan, atau disebut manifestasi cahaya dalam kegelapan. Dan pencampuran yang berlaku antara cahaya dan kegelapan tidak seperti pencampuran keseragaman, sebaliknya ia adalah satu manifestasi pencampuran dan penampilan, sebagai Amirul Mukminin as berkata yang bermaksud,

Dalam perkara-perkara yang tidak mempunyai keseragaman (jenis) dan yang selain daripadanya tidak boleh disingkirkan.

3) Bagaimana lapisan selubung yang gelap dan selubung cahaya ditarik balik?

Jawapan kepada Soalan 3: selubung yang gelap dan cahaya diangkat oleh Allah menuju ke arahNya swt dan mendapatkan kepuasan-Nya. Dan selubung yang gelap khususnya diangkat dengan meninggalkan tentera kejahilan dan akhlak yang tercela, dan dengan beralih dari "Aku" dan meninggalkannya. Dan selubung cahaya diangkat oleh pengetahuan, mengamalkan pengetahuan, memperoleh tentera akal dan akhlak yang terpuji, dan memanjat tangga kenaikan kepada kedudukan darjat suci dalam [tahap] penghuni langit ketujuh.

4) Adakah selubung ini tidak pernah diangkat seperti yang dikatakan Al-Khomaini (semoga Allah memberi rahmat kepadanya)? Apakah yang akan berlaku jika ianya telah ditarik balik ?

Jawapan kepada Soalan 4: Ia telah dijelaskan dari apa yang telah dinyatakan sebelum ini bahawa ianya telah ditarik balik sepenuhnya untuk Muhammad saw tetapi tidak kekal, sebaliknya untuk sementara. Dan seperti yang telah dijelaskan, bahawa sebab ianya tidak diangkat selama-lamanya kerana jika demikian, hamba itu tidak akan ada identiti yang tinggal, agak tidak kekal melainkan Allah Yang Maha Esa, Maha Berkuasa selepas terbakar dan sirnanya hamba ke dalam Diri Nya. Dan selubung ini tidak benar-benar diangkat untuk selain daripada Muhammad saw dan dia adalah seorang yang berpangkat terpuji. Dan Penghulu orang-orang yang Berilmu, Ali as berkata,



Jika perlindungan itu diturunkan kepada saya, saya tidak akan meningkat dengan pastinya.

Inilah selubung dan penutup yang telah diangkat untuk Muhammad saw, sedangkan Ali as mempunyai selubung diangkat untuk beliau di tahap lebih rendah daripada kedudukan baginda saw yang disebutkan [dalam riwayat di atas], dan beliau as akan berjalan di tanah perkuburan kota Kufah dan bercakap dengan orang mati, seperti yang Haba Al-Arni telah sampaikan.






✡✡✡✡✡


Tiada ulasan: