Kiriman oleh Hanizi Mohamad (Read Only, hanya
untuk bacaan dan pembetulan)
Soalan 28: Berdasarkan kata-kata Al-Khomaini (semoga Allah merahmatinya) dalam
bukunya Al-Adab Al-Ma'nawiyya, Imam Ahmad al-Hassan as telah ditanya dengan
soalan-soalan berikut:
1) Adakah selubung (hijab) yang gelap (zulumat) ini bercampur dengan selubung cahaya (nur)?
2) Apakah yang dimaksudkan
dengan selubung yang gelap dan selubung cahaya?
3) Bagaimana lapisan selubung yang gelap dan selubung cahaya ditarik balik ?
4) Adakah selubung ini tidak pernah diangkat seperti yang
dikatakan Al-Khomaini (semoga Allah memberi rahmat kepadanya)? Apakah yang akan
berlaku jika ianya telah ditarik balik ?
Selubung gelap adalah tentera kejahilan, yang telah disebut
oleh Imam Al-Sadiq as,4 dan adab yang tercela dan "Aku"
yang diimplan dalam sifat manusia. Jadi semakin meningkat "Aku" bagi
seorang manusia, semakin meningkatlah selubung ini. Dan semakin
berkurang "Aku" bagi seorang manusia, semakin berkuranglah selubung ini.
_________________________________
4. Lanjut mengenai tentera
kejahilan yang disebut dalam Lampiran 6 dalam
kitab “Perjalanan Nabi Musa as Ke Pertemuan Dua Laut”
Halaman 1
Jadi selubung ini berasal
dari kegelapan, ketiadaan, dan kebendaan. Dan ia tidak lain selain dari
cara-cara untuk menguasai setiap yang baik.
Bagi selubung cahaya,
mereka adalah kalimah Allah swt dan limpahan yang turun dari Allah awj kepada
makhluk-Nya, dan ia mempunyai keadaan pada setiap darjat kedudukan dan bagi
setiap orang yang berjuang di jalan Allah swt. Jadi bagi makhluk yang terbaik,
Muhammad saw, selubung cahayanya adalah Al-Quran, atau selubung berayun,
seperti dalam riwayat dari Al -Sadiq as, di mana beliau berkata,
Jibril meminta kepada baginda untuk berhenti di
suatu tempat sambil berkata, "Tunggu di sana wahai Muhammad (bermaksud ini
adalah pangkat kamu, Jibril tidak dapat mencapai kedudukan nabi, maka dia
berkata kepada baginda untuk meninggikan
kedudukan baginda saw),
kamu telah berdiri di tempat di mana tiada malaikat atau nabi yang pernah
berdiri sebelum kamu. Adalah Tuhan kamu berdoa. "
Baginda bertanya, "Ya Jibril, bagaimana Dia berdoa?"
[Jibril] berkata, "Dia berkata, Kegemilangan, Kesucian, Aku Tuhan
para malaikat dan Roh. Rahmat Ku melebihi kemarahan Ku."
Baginda [Nabi saw] kemudian berkata, "Ya Tuhan, aku mohon keampunan-Mu, aku memohon
keampunan-Mu."
"Sehingga menjadilah jarak sekadar dua hujung busaran panah, atau lebih
dekat lagi.)"
- Surah An-Najm (The Star ) 53.
Abu Basir kemudian bertanya, "Semoga
jiwaku menjadi tebusan kamu, apakah panjang
dua hujung busaran panah, atau lebih dekat lagi) ?"
Jadi dia as berkata, "Ia adalah jarak
antara lengkungan dan kepala busur."
Beliau as kemudian berkata, "Dan di antara
mereka ada tabir yang bersinar dan berayun1...," sehingga dia
as berkata, "Ia adalah zamrud. Dia melihat ke dalam apa yang Allah
kehendaki dari cahaya Kebesaran sehalus mata jarum."2
Selubung zamrud hijau yang
berayun ini adalah petunjuk selubung yang gelap dan selubung cahaya, dan
terangkatnya selubung kegelapan dengan pembukaan yang seperti mata jarum, dan
terangkatnya selubung cahaya oleh ayunan yang berlaku pada selubung. Oleh itu,
selubung yang gelap adalah kecacatan yang ditinggalkan oleh tentera kejahilan
dan "Aku", dan selubung cahaya yang menyelubungi manusia akan
menghapuskannya apabila dia memperoleh tentera akal dan akhlak yang diredhai.
Beginilah bagaimana manusia itu dalam perjalanan menuju kesempurnaan, dia
berusaha untuk mencapai dan mengangkat "Aku" dari halaman kewujudan
dan untuk memperoleh semua tentera akal, dan ini adalah pembukaan yang jelas.
1. (Sesungguhnya Kamilah Yang membuka untuk
kamu dengan pembukaan yang jelas). - Surah Al-Fath (Kemenangan ini ) 48.
Dan ini adalah darjah
pujian yang telah dicapai Ar Rasul Muhammad saw yang baik hati, dan dalam kedudukan
ini, Allah swt menampakkan diri kepada Muhammad saw pada detik-detik tersebut,
"Antaranya ada satu halangan yang
bercahaya dan berayun...,"
_________________________________
1. Bergerak dan ayunan ke
belakang dan sebagainya
2. Tafsiran Al- Safi,
Surah An- Najm.
Halaman 2
bererti pada masa selubung
diangkat dan pulang semula pada masa yang lain, dan pada masa ia diangkat ini,
Muhammad saw tidak kekal, sebaliknya dia hilang dan terbakar di hadapan wajah
Allah, Muhammad saw, tidak kekal, sebaliknya yang kekal hanya Allah Yang Esa,
lagi Maha Berkuasa.
Dan riwayat di atas dari
mereka (Aimmah) as tidak semua menafikan pembukaan selubung kegelapan dan
cahaya, ia bukan penafian pembukaan kekal yang lengkap. Bagi detik-detik pada
pembukaan yang lengkap, ianya telah berlaku pada Muhammad saw dan baginda saw
berayun dengan ayunan selubung. Dan seluruh alam semesta berayun dengan
Muhammad saw. Dan jika kamu membaca Al-Quran, kamu akan berayun dengan ayunan
itu, ke depan dan ke belakang, dengan niat kamu untuk tidak berbuat demikian,
sebaliknya sebagai jika anda dipaksa untuk berbuat demikian.
1) Adakah selubung yang gelap ini bercampur dengan selubung cahaya?
2) Apakah yang dimaksudkan dengan selubung yang gelap dan selubung cahaya?
Jawapan kepada soalan 1 dan 2: cahaya atau selubung cahaya dari Allah swt, dan
selubung yang gelap adalah dari bahan atau ketiadaan. Dan makhluk diwujudkan
oleh sinar cahaya ke dalam kegelapan, atau disebut manifestasi cahaya dalam
kegelapan. Dan pencampuran yang berlaku antara cahaya dan kegelapan tidak
seperti pencampuran keseragaman, sebaliknya ia adalah
satu manifestasi pencampuran dan penampilan, sebagai Amirul Mukminin as berkata
yang bermaksud,
Dalam perkara-perkara yang tidak mempunyai keseragaman (jenis) dan yang selain daripadanya tidak
boleh disingkirkan.
3) Bagaimana lapisan selubung yang gelap dan selubung cahaya ditarik balik?
Jawapan kepada Soalan 3: selubung yang gelap dan cahaya
diangkat oleh Allah menuju ke arahNya swt dan mendapatkan kepuasan-Nya. Dan selubung yang gelap khususnya diangkat dengan
meninggalkan tentera kejahilan dan akhlak yang tercela, dan dengan beralih dari
"Aku" dan meninggalkannya. Dan selubung cahaya diangkat oleh
pengetahuan, mengamalkan pengetahuan, memperoleh tentera akal dan akhlak yang
terpuji, dan memanjat tangga kenaikan kepada kedudukan darjat suci dalam
[tahap] penghuni langit ketujuh.
4) Adakah selubung ini tidak pernah diangkat seperti yang
dikatakan Al-Khomaini (semoga Allah memberi rahmat kepadanya)? Apakah yang akan
berlaku jika ianya telah ditarik balik ?
Jawapan kepada Soalan 4: Ia telah dijelaskan dari apa yang telah dinyatakan
sebelum ini bahawa ianya telah ditarik balik sepenuhnya untuk Muhammad saw
tetapi tidak kekal, sebaliknya untuk sementara. Dan seperti yang telah
dijelaskan, bahawa sebab ianya tidak diangkat selama-lamanya kerana jika
demikian, hamba itu tidak akan ada identiti yang tinggal, agak tidak kekal
melainkan Allah Yang Maha Esa, Maha Berkuasa selepas terbakar dan sirnanya
hamba ke dalam Diri Nya. Dan selubung ini tidak benar-benar
diangkat untuk selain daripada Muhammad saw dan dia adalah seorang yang
berpangkat terpuji. Dan Penghulu orang-orang yang Berilmu, Ali as berkata,
Jika perlindungan itu diturunkan kepada saya,
saya tidak akan meningkat dengan pastinya.
Inilah selubung dan penutup yang telah diangkat untuk Muhammad
saw, sedangkan Ali as mempunyai selubung diangkat untuk beliau di
tahap lebih rendah daripada kedudukan baginda saw yang disebutkan [dalam
riwayat di atas], dan beliau as akan berjalan di tanah perkuburan kota Kufah
dan bercakap dengan orang mati, seperti yang Haba Al-Arni telah sampaikan.
✡✡✡✡✡
Tiada ulasan:
Catat Ulasan