3.3. Al-Yamani
- Kesinambungan Risalah ilahi
Jika
kita mengkaji dan bezakan ramalan sebelum kedatangan Muhammad dan Ahmed
terdapat juga ramalan dalam kitab-kitab sebelumnya, kita dapati bukan sahaja
Allah swt telah memelihara banyak kitab-kitab yang diberkati tetapi kini kita
boleh melihat makna ramalan yang ulamak masa lalu tidak dapat mentafsirnya.
Dengan menyusun atur ramalan-ramalan itu kita dapat melihat aliran maklumat
yang menunggu pemilik yang sah untuk disebarkan pengetahuan ini kepada manusia.
Kesimpulannya
di sini, bahawa riwayat Wasiat bukan sahaja disokong oleh perilaku Ahlulbayt
seperti yang akan kita lihat kemudian, tetapi juga melalui kenyataan-kenyataan,
kenyataan al-Quran, kenyataan kitab-kitab suci lalu. Malah, ramalan-ramalan
mengenai penyelamat akhir zaman melebihi ramalan langsung tentang nabi-nabi dan
rasul-rasul yang lalu atas sebab-sebab yang jelas iaitu bahawa konteks
agama-politik di mana penyelamat akan muncul menimbulkan cabaran yang begitu
besar bukan sahaja kepada manusia secara umum tetapi juga secara langsung
kepada keselamatan dan kesucian agama Allah, oleh itu ia adalah satu cabaran
yang lebih besar untuk agama Islam yang sebenar daripada yang dihadapi oleh
mana-mana nabi-nabi terdahulu termasuk Muhammad, penghulu alam semesta dan
penciptaan pertama dan Allah di dalam penciptaan.
Kebanyakan mereka adalah
rujukan langsung kepada Muhammad, keluarganya termasuk Penyelamat atau
Juruselamat itu sendiri. Terdapat beberapa yang terpakai bagi kedua-dua
Muhammad dan Penyelamat sebagai sejarah berulang dan kewujudan pengulangan ini
biasanya menyediakan pengesahan tambahan kepada penyokong dari sumber yang
diberkat,i mereka sokong. Jadual di bawah menunjukkan poin-poin di atas.
Petunjuk A = Ada, T = Tiada
Ramalan
|
Rujukan
|
Muhammad
|
Imam-imam
|
Yamani
|
|
1
|
Kalimah
Tuhan
|
John
1:1
|
A
|
T
|
T
|
2
|
Ramalan
Ilya
|
Metthew
17:11-13
|
T
|
T
|
A
|
3
|
12
raja-raja Kedar
|
Genesis
25:12-16
|
T
|
A
|
T
|
4
|
Muhammad
dalam Bible
|
Song
of Solomon
Cant.
5:16
|
A
|
T
|
T
|
5
|
Yang
duduk di atas takhta
|
Revelation
4:2-3
|
A
|
T
|
T
|
6
|
24
tua-tua duduk di sekeliling takhta
|
Revelation
4:4
|
N
|
A
|
A
|
7
|
Allah
datang dari Tayman
|
Habakkuk
3:3
|
A
|
T
|
T
|
8
|
al
Quddus datang dari gunung Faran
|
Habakkuk
3:3
|
T
|
A
|
A
|
9
|
Penampilan
di Gunung Faran
|
Deuterono
my 33:2
|
A
|
T
|
T
|
10
|
Akar
daripada Jesse
|
Isaiah
11:1-10
|
T
|
T
|
A
|
11
|
Anak
Domba di Gunung Zion dengan nama bapanya dan 144,000
|
Isaiah
14:1
|
T
|
T
|
A
|
12
|
Singa
dari suku Yehuda dan akar David
|
Revelation
5:5
|
T
|
A
|
A
|
13
|
10,000
yang suci*
|
Jude
1:14-15
|
A
|
T
|
A
|
Ramalan
|
Rujukan
|
Muhammad
|
Imam-imam
|
Aamani
|
|
14
|
Roh
Kebenaran
|
John
15:26
|
T
|
T
|
A
|
15
|
Penghibur
(Pembela) dalam Bible
|
John
14:26
|
T
|
T
|
A
|
16
|
John
Pelbagai ramalan 'Ilahi' lain seperti wanita dengan mahkota 12 bintang
|
Revelations
|
A
|
A
|
A
|
17
|
Aahudha
dalam Injil Yudas
|
Injil
Judas 3rd scene
|
T
|
T
|
A
|
18
|
Utusan
dihantar ke Umm Al Quraa '(Makkah)'
|
Jumuah
1-2
|
A
|
T
|
T
|
19
|
'And
others from umm al Quraa (of his time)
|
'Jumuah
3-4
|
T
|
T
|
A
|
20
|
Rasul
dari aali Muhammad untuk setiap zaman
|
Yunus
47
|
A
|
A
|
A
|
21
|
Ahmad
dalam Quran*
|
Surah
61:6
|
A
|
T
|
A
|
22
|
Pra-pembalasan
Rasul
|
Dukhan
10-16
|
T
|
T
|
A
|
23
|
Sungai
Talut
|
Bihar
al Anwar vol 52, p. 332
|
T
|
T
|
A
|
24
|
Wasiat
untuk Imam-Imam
|
Lihat
Wasiat
|
T
|
A
|
T
|
25
|
Wasiat
untuk Ahmed
|
Lihat
Wasiat
|
T
|
T
|
A
|
26
|
Waliy
amrik dalam Dua al Iftitah
|
Mafatih
al Jinan
|
T
|
T
|
A
|
27
|
Hal
Sahabat di Basrah
|
Beshara
Al-Islam p.181
|
T
|
T
|
A
|
28
|
Bendera
ditarik balik untuk negara-negara dari jauh ... tidak akan tidur
|
Isaiah
5:26-30
|
T
|
T
|
A
|
* Ramalan berulang . Satu lagi contoh
adalah sungai yang penyokongnya telah diuji dengan: sungai hari ini adalah Syed
Ahmed as17
.
3.4. Apa
yang membezakan misi Yamani ini?
Dari
analisa Risalah Muhammad dan seperti itu jugalah Syed Ahmed yang kita lihat
bahawa tugas risalah sebelum ini adalah untuk menegakkan Syariah dengan
Kebijaksanaan Allah swt dan Dia maha tahu bahawa ajaran Muhammad tidak akan
tersebar meluas ke seluruh dunia sehingga kebangkitan Imam Mahdi, begitulah
lebih kurang makna dan tujuan hadith berikut:
3.4.1.
Berita Baik mengenai Imam Mahdi
قال رسول الله : ألا ابشركم - أيها الناس - بالمهدي؟
قالوا : بلى . قال : فاعلموا أن الله تعالى يبعث في أمتي سلطانا
عادلا و أماما قاسطا يملأ الأرض قسطا وعدلا كما ملئت جوار وظلما . و هو التسع من ولدي
الحسين . اسمه إسمي وكنيتيه كنيتي . ألا و لاخير في الحياة بعده . و لا يكون انتهاء
دولته إلا قبل القيامه بأربعين يوما -
'Perlukah
aku memberitahu kamu berita gembira , wahai manusia, tentang Imam Mahdi ?
'Ya
sudah tentu,' kata mereka.
'
Ketahuilah bahawa Allah akan mengutus pemerintah adil dan pemimpin yang saksama
pada umatku yang akan memenuhi bumi dengan kesaksamaaan dan keadilan
sebagaimana ia telah dipenuhi dengan kezaliman dan ketidakadilan.
Beliau
adalah yang ke sembilan dari anak ku al-Husain: namanya seperti namaku dan
gelarannya seperti gelarannya. Bahkan, tidak akan ada kebaikan dalam kehidupan
selepasnya dan tetapi pemerintahannya tidak akan berakhir 40 hari sebelum
kiamat. '
✡✡✡✡✡
-------------------
Tiada ulasan:
Catat Ulasan