Isnin, 9 Disember 2013

Muzik dan Hukumnya

Muzik dan Hukumnya
12 November 2012 Super User


Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah dan lagi Maha Penyayang
Segala puji-pujian tertentu bagi Allah , Tuhan semesta alam
Selawat dan salam Allah ke atas Muhammad dan keturunannya, para Imam dan paraMahdi .




Ini adalah kenyataan hukum muzik merujuk kepada menggunakannya atau mendengar atau menggunakan alat, seperti yang dijelaskan oleh Imam Ahmad al- Hassan as sebagai tindak balas kepada soalan-soalan yang telah dihantar kepadanya as. Dan saya akan menyebut perkara itu dengan empat perkara:

Pertama: Adakah dilarang (haram) untuk menggunakan alat muzik.
S: Bolehkah (halal) pergi ke majlis perkahwinan yang hanya wanita hadir, walaupun ada acara menyanyi dan menari?
J: Adalah dibenarkan jika terdapat hanya wanita, dan lelaki tidak boleh mendengarnya. Juga, jika tiada ada yang dilarang seperti penggunaan alat muzik.
Rujukan : Jawapan Fiqh, Hal Ehwal Pelbagai.

Kedua: Ia adalah dilarang mendengar muzik dan tidak dilarang untuk mendengarnya. Dalam jawapan kepada soalan yang dihantar kepada Imam Ahmad al-Hasan as tentang muzik dan lagu-lagu, beliau berkata , "Muzik adalah dilarang dan lagu-lagu adalah dilarang dan mendengarnya juga adalah dilarang. Dan mendengar dengan sengaja, dan ia bukan seperti pendengaran yang tidak disengajakan. Apa yang dibenarkan hanyalah gendang perang dan meniup tanduk (tetuang) untuk pemberitahuan. "
Rujukan : Al- Jawab al- Monir Vol. 3 Q. 251.

Dan beliau saw ditanya mengenai perselisihan ulama mengenai keharusan mendengar muzik klasik , jadi dia saw berkata,
" Ia tidak dibenarkan untuk mendengar muzik. "
Rujukan : Al-Jawab al-Monir Jilid. 4 Soalan. 351.
Dan beliau as ditanya mengenai majlis-majlis agama yang diadakan di mana Nasyid adalah diperdengarkan, yang mengandungi muzik di samping bertepuk tangan dan halahil .* Jadi jawapan dari beliau as adalah, "Bertepuk tangan adalah dibenarkan. Bagi halahil wanita, ia adalah dibenarkan di hadapan wanita dan tidak dibenarkan di hadapan lelaki asing. Dan adalah dilarang untuk mendengar muzik."
Rujukan : Jawapan Fiqh, Hal Ehwal Pelbagai.
* Halahil : jeritan (hilaian) nada tinggi kegembiraan dilaungkan oleh wanita semasa perayaan atau majlis-majlis perkahwinan atau sambutan perkahwinan. -Pentj .

Ketiga: muzik yang ditegah untuk mendengar dan dilarang untuk digunakan adalah muzik lagu-lagu dan perayaan atau sama jenis hiburan, yang meluas hari ini.
S : Apakah keputusan menggunakan kesan bunyi dalam filem?
J: Merujuk kepada muzik, jika ia adalah muzik lagu-lagu atau yang serupa maka ia tidak dibenarkan untuk menggunakannya. Bagi kesan bunyi yang bagi tujuan menunjukkan bahawa keadaan sedih, atau yang berkenaan dengan menakutkan ... dan lain-lain , maka ia adalah dibenarkan. Ini bermakna bahawa ia adalah dibenarkan untuk menggunakan jenis kesan seperti kesan bunyi dalam filem.
Rujukan : Jawapan Fiqh , Hal Ehwal Pelbagai.

Keempat: Terdapat bunyi yang dibuat oleh alat-alat elektronik yang dihasilkan dan digunakan dalam puisi dan Nasyid . Dan hukumnya dijelaskan dalam soalan seterusnya dan jawapan.

S: Kami bekerja dalam menghasilkan puisi dan Nasyid yang berkaitan dengan panggilan yang diberkati , dan kami meminta suatu ketetapan berkenaan kesan-kesan bunyi yang dibenarkan seperti bunyi gendang dan tanduk dan bertepuk tangan atau beberapa bunyi organ-organ dan piano . Apakah keputusan mengenai ini?

J: Bunyi bertepuk tangan, gendang dan tanduk (tetuang) digunakan untuk pemberitahuan, seperti yang telah digunakan dalam peperangan, atau apa yang dekat dengannya, adalah dibenarkan untuk digunakan.

Bunyi yang dihasilkan oleh alat-alat elektronik juga dibenarkan jika tidak seperti untuk cara perayaan dan hiburan; satu contoh apa yang dibenarkan dari peranti elektronik membunyikan seperti titisan hujan, siulan angin, bunyi gendang perang atau bunyi sedih ... dan lain-lain .

Dan mana-mana bentuk puji-pujian atau pengucapan yang biasa digunakan oleh orang ramai satu perbuatan yang songsang , hiburan dan keramaian harus dielakkan walaupun ia bebas daripada muzik atau kesan bunyi.
Rujukan : Jawapan Fiqh, Hal Ehwal Pelbagai.

Ini adalah satu kenyataan ringkas beberapa perkara-perkara yang berkaitan dengan muzik, dan saya berharap dari Allah bahawa hamba-hambanya yang beriman akan mendapat manfaat daripadanya.
Dan puji tertentu bagi Allah, Tuhan sekalian alam.

Disediakan oleh Sheikh Alaa al–Salem




Tiada ulasan: