Ahad, 22 Disember 2013

Mengenal Syed Ahmed al Hasan as, Risalah dan ansar

3. Risalah Al-Yamani

Adalah penting untuk menyedari lebih awal lagi sama ada seseorang menerima atau menolaknya Dakwah Syed Ahmed al Hasan kerana ia unik dari banyak perspektif dan ini adalah inti daripada cabaran kepada para pencari baru dalam arena pembinaan ini. Pada mulanya, orang sering akan mencabar aspek-aspek tertentu Dakwah beliau seperti riwayat (hadith) Wasiat dengan melabelkannya sebagai bidaah dari Syiah atau mengatakan bahawa riwayat itu sendiri direka, walau bagaimanapun, saya akan ajak mereka terlebih dahulu memberi tumpuan kepada gambaran yang lebih besar dengan menyedari bahawa Syed Ahmed as datang dengan bukti-bukti bukan sahaja daripada al-Quran dan hadith-hadith tetapi juga dengan bukti-bukti dari kitab-kitab suci sebelumnya - Injil dan Taurat. Pihak yang menolaknya perlu membahas seruannya dengan betul dan dengan segala pengetahuan yang menyeluruh atau tidak menolaknya sama sekali .

Sebelum menganalisis teks-teks (nash) suci salah satu keperluan untuk memahami lebih lanjut mengenai individu yang membuat tuntutan (dakwaan) jika tidak, mereka tidak akan membina mesej (keterangan) yang betul dari penyelidikan mereka.

3.1. Mengenal Syed Ahmed al Hasan as

Memahami watak Syed Ahmed sama ada akan menambah keyakinan seseorang pada dirinya sebagai seorang individu atau menjadikan seseorang untuk menolak beliau dan akan membolehkan anda, para pembaca, memutuskan sama ada terus membaca atau tidak karya ini.

Sifat Syed Ahmed seperti yang diberikan oleh salah seorang pendokong (Ansar)11 awal, Shaykh Nazim al Uqaili 12, menggambarkan watak yang tiada kekurangan yang luar biasa dan memiliki ciri-ciri yang sama seperti Rasulullah dan para Imam keluarganya .

----------------
11 Berasal dari perkataan ناصر  dilafaz nasir, أنصاري ansari bermakna pendokong; kata majmuk adalah أنصار ansar
12 كيف عرفت السيد أحمد الحسن عليه السلام الشيخ ناظم العقيلي

✡✡✡✡✡

Pendaman rohani dalam mengasihi Rasulullah dan keluarganya, pecinta dan Syiah mereka memberikan inspirasi kepada seseorang yang juga menganggap dirinya sebagai salah seorang pendokong mereka.

Dari catatan ansar yang lain kita mengetahui bahawa kemurahan hati Syed Ahmed tidak dapat ditandingi oleh sesiapa pun yang mereka lihat di sepanjang hayat mereka: dia telah dikenal untuk memberikan kunci rumah (iaitu rumahnya ) kepada Ansari yang memerlukan, dia telah dikenal akan mencari kerja untuk mengumpul wang untuk diberikan kepada Ansar yang memerlukan, beliau juga dikenal akan menghantar Ansar ke hospital untuk usaha-usah menyelamat dilakukan ke atas mereka. Ansar menggambarkan beliau sebagai nafas udara segar (nafas lega), jawapan kepada semua soalan-soalan mereka, penyelamat, orang yang beriman yang tidak melakukan dosa. Beliau menunjukkan kerendahan hati dan akhlak yang baik kepada orang yang telah bertemu beliau dan mengajar semua penyokong dan orang ramai untuk membunuh ego yang dia sebut الأنــانــية atau 'keakuan' kerana ini menyebabkan kejatuhan dan kemusnahan umat-umat silam.

Tulisan-tulisan dan ucapan-ucapan beliau meletup di ke arena ilmiah pada awal alaf baru. Beliau adalah seorang penulis subur yang telah mengarang pelbagai kitab mengenai topik-topik yang pelbagai dari تــوحــيد 13 dan مــعرفـــة  14 kepada doa yang menyembuhkan penyakit kanser dan juga doa-doa kepada mengukuhkan ingatan seseorang; ada juga sebuah buku mengenai evolusi yang sedang berjalan. Beliau telah menangani semua aspek kehidupan dan perubahan secara beransur-ansur dalam sikap beliau dapat dilihat pada awal dakwah cara orang mencemuh beliau dari kebanyak orang biasa yang bertaklid (taqleedi) telah menjadi senyap: ramai orang yang sebelum ini tidak menyedari usahanya kini sama ada sedar, semakin tertarik atau bahkan menjadi pendukung setia. Ansar menemukan huraian dan kaedah penjelasannya yang mudah untuk diikuti dan isi buku-bukunya tidak hanya suara tetapi sangat meyakinkan namun pada zaman yang penuh tentangan.

-----------------------
13 ma'rifah Disebut , ertinya pengiktirafan Allah
14 tauhid Disebut bermakna keesaan Allah

✡✡✡✡✡

3.2. Penerangan mengenai Ansar

Datang dari pelbagai latar belakang etnik dan kepercayaan agama, ansarnya menceritakan pengalaman rohani yang sama ketika menyahut seruan ini. Orang yang menolak seruan ini cenderung mempunyai sebab yang sama untuk tidak menerimanya, bagaimanapun faktor-faktor asas biasanya bahawa mereka mempunyai pemahaman agama dan kepercayaan yang mereka tidak sanggup untuk melihat semula walaupun Ansar bersumpah bahawa sistem kepercayaan Syed Ahmed adalah lebih lengkap malah lebih mendalam dan lebih kuat.

Ada sesuatu yang luar biasa tentang bagaimana Syed sedang mengumpul ansar dan bagaimana dia telah membangunkan mereka, meskipun yang bersamaan dengan sebilangan besar daripada mereka adalah pada jarak. Walaupun ebanyakan Ansar tersebar di seluruh kepadatan terbesar kumpulan Ansar boleh didapati di Mesir, Iraq dan Iran yang ketiga-tiganya mengenal pasti dengan ramalan penting dalam riwayat daripada ahlulbayt. Lain-lain kumpulan Ansar lebih kecil boleh didapati pelbagai negara termasuk United Kingdom, Kanada, Sweden, Jerman, Perancis, Belanda, Amerika Selatan dan juga di Saudi Arabia.

Dari bertemu dengan beberapa Ansar yang mulia saya telah belajar perjalanan mereka ke al-Yamani adalah pelbagai dan sangat menarik. I sering mempunyai tema-tema berikut di dalamnya :

• Permulaan
• Mempersoalkan isu yang mereka lihat dalam masyarakat
• Menjauhkan diri daripada ibadat amalan tradisi   

✡✡✡✡✡


• Bergerak
• Mencari kebenaran dan penyelesaian untuk masyarakat
• Belajar seruan al-Yamani as
• Membuat perubahan
• Meningkatkan kehidupan dan sakhsiah diri
• Berhubung dengan Allah swt dan mendapatkan hubungan ke alam rohani

• Melangkah awam
• Mengembangan manfaat yang mereka dapat kepada orang lain
• Menyokong Ansar baru untuk membina diri mereka

Salah satu perkara yang paling luar biasa mengenai adalah dakwah dan salah satu yang paling meyakinkan ialah Syed Ahmad telah memberi inspirasi kepada orang ramai untuk berhubung dengan Pencipta mereka dan untuk belajar mengenal diri. Setiap langkah dan ajarannya memberi inspirasi rasa revolusi kepada semua pendokongnya tanpa mengira dari mana latar belakang mereka, tidak ada halangan di antara mereka terhadap Allah. Kesimpulannya di sini adalah, Allah tidak memerlukan ibadah kita tetapi Dia menerima kita kerana selagi kita bersedia untuk membetulkan jalan kita. Inilah sebabnya mengapa Syed Ahmed as berkata bahawa dia datang untuk orang-orang berdosa yang bertentangan dengan ulamak dan orang yang suka pamerkan ibadah. Jenis ini bahasa seruan yang sangat menyerupai Nabi Isa as menarik orang dari semua jenis latar belakang termasuk Kristian dan Yahudi dan orang-orang tiada kepercayaan.


✡✡✡✡✡

Pada ketika ini satu riwayat daripada riwayat Sunni terlintas di fikiran:


Diriwayat dari Yunus ibn Abd al A'laa, dari Muhammad ibn al Idrees Shafi'ee dari, Muhammad ibn Khalid al Jundee meriwayatkan kepadaku, dari Aban ibn Salih, daripada al Hasan15, dari Anas bin Malik bahawa Rasulullah saw bersabda: Tidak akan bertambah urusan melainkan kekasaran, tidak pada dunia melainkan pada berpaling, dan tiada manusia yang melainkan kedekut, tidak akan datang as-sa’ah melainkan pada kejahatan manusia dan tidak akan datang Imam Mahdi melainkan Isa bin Maryam.

Walaupun kenyataan yang akhir itu bersifat kiasan dan amat sukar untuk memahaminya kecuali seseorang itu mempunyai pengetahuan Syed Ahmed. Walaupun begitu, Ibn Kathir telah mengklasifikasikan hadith yang boleh dipercayai di dalam kitabnya, ‘Tanda-tanda Hari
Pembalasan 16. Kelihatan hadith ini, bahawa dia berkait rapat dengan tanda-tanda Kecil Kiamat. Kita tidak boleh ragu-ragu bahawa Rasulullah menggambarkan hubungan yang jelas antara Imam Mahdi dan Isa dalam watak dan tujuan.

--------------------
15 Penting untuk diperhatikan di sini bahawa al Hasan adalah nama yang sangat biasa dan mudah boleh dirujuk kepada al Hasan al Basri jika ia boleh membuktikan bahawa kedua-duanya adalah kawan lama sezaman dan juga dipenuhi. Rahmat itu tidak diberikan kepada riwayat Will dengan masyarakat Syiah
16 halaman 33 - kitab itu juga merujuk kitab perbicaraan dalam koleksi hadith Ibn Majah ini


✡✡✡✡✡


 Bab 1 << Sebelumnya |✡|Seterusnya >> 3.3 

Tiada ulasan: