3. Risalah
Al-Yamani
Adalah penting
untuk menyedari lebih awal lagi sama ada seseorang
menerima atau menolaknya Dakwah Syed Ahmed al Hasan kerana ia unik dari banyak
perspektif dan ini adalah inti daripada cabaran kepada para pencari baru dalam
arena pembinaan ini. Pada mulanya, orang sering akan mencabar aspek-aspek
tertentu Dakwah beliau seperti riwayat (hadith) Wasiat dengan melabelkannya
sebagai bidaah dari Syiah atau mengatakan bahawa riwayat itu sendiri direka,
walau bagaimanapun, saya akan ajak mereka terlebih dahulu memberi tumpuan
kepada gambaran yang lebih besar dengan menyedari bahawa Syed Ahmed as datang
dengan bukti-bukti bukan sahaja daripada al-Quran dan hadith-hadith tetapi juga
dengan bukti-bukti dari kitab-kitab suci sebelumnya - Injil dan Taurat. Pihak
yang menolaknya perlu membahas seruannya dengan betul dan dengan segala pengetahuan
yang menyeluruh atau tidak menolaknya sama sekali .
Sebelum
menganalisis teks-teks (nash) suci salah satu keperluan untuk memahami lebih
lanjut mengenai individu yang membuat tuntutan (dakwaan) jika tidak, mereka
tidak akan membina mesej (keterangan) yang betul dari penyelidikan mereka.
3.1.
Mengenal Syed Ahmed al Hasan as
Memahami
watak Syed Ahmed sama ada akan menambah keyakinan seseorang pada dirinya
sebagai seorang individu atau menjadikan seseorang untuk menolak beliau dan
akan membolehkan anda, para pembaca, memutuskan sama ada terus membaca atau
tidak karya ini.
Sifat
Syed Ahmed seperti yang diberikan oleh salah seorang pendokong (Ansar)11
awal, Shaykh Nazim al Uqaili 12, menggambarkan watak yang tiada
kekurangan yang luar biasa dan memiliki ciri-ciri yang sama seperti Rasulullah
dan para Imam keluarganya .
----------------
11
Berasal dari perkataan ناصر dilafaz
nasir, أنصاري ansari
bermakna pendokong; kata majmuk adalah أنصار ansar
12 كيف عرفت السيد أحمد الحسن عليه السلام
الشيخ ناظم العقيلي
✡✡✡✡✡
Pendaman
rohani dalam mengasihi Rasulullah dan keluarganya, pecinta dan Syiah mereka memberikan
inspirasi kepada seseorang yang juga menganggap dirinya sebagai salah seorang
pendokong mereka.
Dari
catatan ansar yang lain kita mengetahui bahawa kemurahan hati Syed Ahmed tidak
dapat ditandingi oleh sesiapa pun yang mereka lihat di sepanjang hayat mereka: dia
telah dikenal untuk memberikan kunci rumah (iaitu rumahnya ) kepada Ansari yang
memerlukan, dia telah dikenal akan mencari kerja untuk mengumpul wang untuk
diberikan kepada Ansar yang memerlukan, beliau juga dikenal akan menghantar Ansar
ke hospital untuk usaha-usah menyelamat dilakukan ke atas mereka. Ansar
menggambarkan beliau sebagai nafas udara segar (nafas lega), jawapan kepada
semua soalan-soalan mereka, penyelamat, orang yang beriman yang tidak melakukan
dosa. Beliau menunjukkan kerendahan hati dan akhlak yang baik kepada orang yang
telah bertemu beliau dan mengajar semua penyokong dan orang ramai untuk
membunuh ego yang dia sebut الأنــانــية atau
'keakuan' kerana ini menyebabkan kejatuhan dan kemusnahan umat-umat silam.
Tulisan-tulisan
dan ucapan-ucapan beliau meletup di ke arena ilmiah pada awal alaf baru. Beliau
adalah seorang penulis subur yang telah mengarang pelbagai kitab mengenai
topik-topik yang pelbagai dari تــوحــيد
13 dan مــعرفـــة 14 kepada
doa yang menyembuhkan penyakit kanser dan juga doa-doa kepada mengukuhkan
ingatan seseorang; ada juga sebuah buku mengenai evolusi yang sedang berjalan.
Beliau telah menangani semua aspek kehidupan dan perubahan secara
beransur-ansur dalam sikap beliau dapat dilihat pada awal dakwah cara orang
mencemuh beliau dari kebanyak orang biasa yang bertaklid (taqleedi) telah menjadi
senyap: ramai orang yang sebelum ini tidak menyedari usahanya kini sama ada
sedar, semakin tertarik atau bahkan menjadi pendukung setia. Ansar menemukan huraian
dan kaedah penjelasannya yang mudah untuk diikuti dan isi buku-bukunya tidak
hanya suara tetapi sangat meyakinkan namun pada zaman yang penuh tentangan.
-----------------------
13
ma'rifah Disebut , ertinya pengiktirafan Allah
14 tauhid Disebut bermakna
keesaan Allah
✡✡✡✡✡
3.2.
Penerangan mengenai Ansar
Datang
dari pelbagai latar belakang etnik dan kepercayaan agama, ansarnya menceritakan
pengalaman rohani yang sama ketika menyahut seruan ini. Orang yang menolak seruan
ini cenderung mempunyai sebab yang sama untuk tidak menerimanya, bagaimanapun
faktor-faktor asas biasanya bahawa mereka mempunyai pemahaman agama dan
kepercayaan yang mereka tidak sanggup untuk melihat semula walaupun Ansar bersumpah
bahawa sistem kepercayaan Syed Ahmed adalah lebih lengkap malah lebih mendalam
dan lebih kuat.
Ada
sesuatu yang luar biasa tentang bagaimana Syed sedang mengumpul ansar dan
bagaimana dia telah membangunkan mereka, meskipun yang bersamaan dengan sebilangan
besar daripada mereka adalah pada jarak. Walaupun ebanyakan Ansar tersebar di
seluruh kepadatan terbesar kumpulan Ansar boleh didapati di Mesir, Iraq dan
Iran yang ketiga-tiganya mengenal pasti dengan ramalan penting dalam riwayat
daripada ahlulbayt. Lain-lain kumpulan Ansar lebih kecil boleh didapati pelbagai
negara termasuk United Kingdom, Kanada, Sweden, Jerman, Perancis, Belanda,
Amerika Selatan dan juga di Saudi Arabia.
Dari
bertemu dengan beberapa Ansar yang mulia saya telah belajar perjalanan mereka
ke al-Yamani adalah pelbagai dan sangat menarik. I sering mempunyai tema-tema
berikut di dalamnya :
•
Permulaan
•
Mempersoalkan isu yang mereka lihat dalam masyarakat
•
Menjauhkan diri daripada ibadat amalan tradisi
✡✡✡✡✡
•
Bergerak
•
Mencari kebenaran dan penyelesaian untuk masyarakat
•
Belajar seruan al-Yamani as
•
Membuat perubahan
•
Meningkatkan kehidupan dan sakhsiah diri
• Berhubung
dengan Allah swt dan mendapatkan hubungan ke alam rohani
•
Melangkah awam
• Mengembangan
manfaat yang mereka dapat kepada orang lain
•
Menyokong Ansar baru untuk membina diri mereka
Salah satu perkara yang paling
luar biasa mengenai adalah dakwah dan salah satu yang paling meyakinkan ialah
Syed Ahmad telah memberi inspirasi kepada orang ramai untuk berhubung dengan
Pencipta mereka dan untuk belajar mengenal diri. Setiap langkah dan ajarannya
memberi inspirasi rasa revolusi kepada semua pendokongnya tanpa mengira dari
mana latar belakang mereka, tidak ada halangan di antara mereka terhadap Allah.
Kesimpulannya di sini adalah, Allah tidak memerlukan ibadah kita tetapi Dia menerima
kita kerana selagi kita bersedia untuk membetulkan jalan kita. Inilah sebabnya mengapa
Syed Ahmed as berkata bahawa dia datang untuk orang-orang berdosa yang
bertentangan dengan ulamak dan orang yang suka pamerkan ibadah. Jenis ini
bahasa seruan yang sangat menyerupai Nabi Isa as menarik orang dari semua jenis
latar belakang termasuk Kristian dan Yahudi dan orang-orang tiada kepercayaan.
✡✡✡✡✡
Pada ketika ini satu riwayat
daripada riwayat Sunni terlintas di fikiran:
Walaupun
kenyataan yang akhir itu bersifat kiasan dan amat sukar untuk memahaminya
kecuali seseorang itu mempunyai pengetahuan Syed Ahmed. Walaupun begitu, Ibn
Kathir telah mengklasifikasikan hadith yang boleh dipercayai di dalam kitabnya,
‘Tanda-tanda Hari
Pembalasan
16. Kelihatan hadith ini, bahawa dia berkait rapat dengan tanda-tanda
Kecil Kiamat. Kita tidak boleh ragu-ragu bahawa Rasulullah menggambarkan
hubungan yang jelas antara Imam Mahdi dan Isa dalam watak dan tujuan.
--------------------
15
Penting untuk diperhatikan di sini bahawa al Hasan adalah nama yang sangat
biasa dan mudah boleh dirujuk kepada al Hasan al Basri jika ia boleh
membuktikan bahawa kedua-duanya adalah kawan lama sezaman dan juga dipenuhi.
Rahmat itu tidak diberikan kepada riwayat Will dengan masyarakat Syiah
16 halaman 33 - kitab itu juga
merujuk kitab perbicaraan dalam koleksi hadith Ibn Majah ini
Tiada ulasan:
Catat Ulasan