Sabtu, 14 Disember 2013

Satu Pencerahan dari Keikhlasan Nabi Daud as



Facebook Post : Satu Pencerahan dari Keikhlasan Nabi Daud as
17 Januari 2013 Super User


Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi gigih lagi Maha Mengasihani.
Segala puji bagi Allah .

Satu Pencerahan dari Keikhlasan Daud

فَهَزَمُوهُم بِإِذْنِ اللَّـهِ وَقَتَلَ دَاوُودُ جَالُوتَ وَآتَاهُ اللَّـهُ الْمُلْكَ وَالْحِكْمَةَ وَعَلَّمَهُ مِمَّا يَشَاءُ ۗ وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّـهِ النَّاسَ بَعْضَهُم بِبَعْضٍ لَّفَسَدَتِ الْأَرْضُ وَلَـٰكِنَّ اللَّـهَ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْعَالَمِينَ

{Oleh sebab itu, mereka dapat mengalahkan tentera Jalut dengan izin Allah, dan Nabi Daud membunuh Jalut. Dan Allah memberikan kepadanya (Nabi Daud) kuasa pemerintahan, dan hikmat (pangkat kenabian) serta diajarkannya apa yang dikehendakiNya. Dan kalaulah Allah tidak menolak setengah manusia dengan setengahnya yang lain nescaya rosak binasalah bumi ini; akan tetapi Allah sentiasa melimpah kurniaNya kepada sekalian alam.} Surah al- Baqarah 2:251 .

Daud, anak bongsu daripada anak bapanya - bapanya telah menyuruhnya mengembala kawanan biri-biri dan dia belum menjadi tentera lagi - dan lastik digunakan untuk melempar batu-batu , tiada orang menyangka bahawa ia akan menjadi aeauatu untuk menamatkan peperangan.

Seseorang yang tidak disangka (David), dan perlengkapan (senjata) yang tidak diendahkan manusia (batu-batu) adalah kelengkapan dan perlengkapan mengikut kehendak Allah. Batu yang pembina buang menjadi asasnya. Itu adalah rencana manusia, dan ini adalah rencana Allah swt . manusia melihat alat dan tubuh badan, sedangkan Allah melihat semangat dan keikhlasan. Dia swt melihat keikhlasan anak yang dikasihi ini, Daud as, maka Dia menambatnya untuk kemenangan. Dan apa pengajaran yang penting bagi orang-orang yang bersama Talut as, dengan orang-orang yang memberikan keutamaan badan yang sasa daripada pemikiran kebendaan, jadi apabila  

وَقَالَ لَهُمْ نَبِيُّهُمْ إِنَّ اللَّـهَ قَدْ بَعَثَ لَكُمْ طَالُوتَ مَلِكًا ۚ قَالُوا أَنَّىٰ يَكُونُ لَهُ الْمُلْكُ عَلَيْنَا وَنَحْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْكِ مِنْهُ وَلَمْ يُؤْتَ سَعَةً مِّنَ الْمَالِ ۚقَالَ إِنَّ اللَّـهَ اصْطَفَاهُ عَلَيْكُمْ وَزَادَهُ بَسْطَةً فِي الْعِلْمِ وَالْجِسْمِ ۖوَاللَّـهُ يُؤْتِي مُلْكَهُ مَن يَشَاءُ ۚ وَاللَّـهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ

{"Dan Nabi mereka pula berkata kepada mereka: "Bahawasanya Allah telah melantik Talut menjadi raja bagi kamu. Mereka menjawab: "Bagaimana dia mendapat kuasa memerintah kami sedangkan kami lebih berhak dengan kuasa pemerintahan itu daripadanya, dan ia pula tidak diberi keluasan harta kekayaan?" Nabi mereka berkata:" Sesungguhnya Allah telah memilihnya (Talut) menjadi raja kamu, dan telah mengurniakannya kelebihan dalam lapangan ilmu pengetahuan dan kegagahan tubuh badan". Dan (ingatlah), Allah jualah yang memberikan kuasa pemerintahan kepada sesiapa yang dikehendakiNya; dan Allah Maha Luas lagi meliputi ilmuNya. "} Surah al- Baqarah 2:247 .

Dan apabila mereka melihat bilangan dan perlengkapan tentera Jalut , {mereka berkata, "Tidak ada kuasa untuk kita hari ini untuk melawan Jalut dan tenteranya."} Surah al- Baqarah 2:249.

Dalam pengajaran penting ini, Allah swt menunjukkan dalam (amal) tindakan dan di medan perang bahawa hujjah kebendaan tidak mempunyai nilai berbanding keikhlasan kepada-Nya swt. Maka Dia swt yang menghadapi tentera besar Jalut, yang dilengkapi dengan senjata yang paling moden dan dahsyat pada masa itu, dengan keikhlasan Daud as.

Dan hari ini, kita berada dalam keperluan yang begitu besar untuk pelajaran penting ini untuk mempelajari erti keikhlasan dan pergantungan kepada Allah swt, tanpa mengira nilai kebendaan sahaja di bumi ini yang mampu menghalang kita daripada yang menghadapi Iblis dan tenteranya.

Semoga salam, rahmat dan barkah Allah ke atas kamu.


✡✡✡✡✡

- Lihat lebih lagi di:

Tiada ulasan: