Beribadah
kepada Allah di Tepian
30
Disember, 2012
pengguna
Super
Soalan 63:
وَمِنَ النَّاسِ مَن
يَعْبُدُ اللَّـهَ عَلَىٰ حَرْفٍ ۖ فَإِنْ أَصَابَهُ
خَيْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ ۖ وَإِنْ أَصَابَتْهُ
فِتْنَةٌ انقَلَبَ عَلَىٰ وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةَ ۚ ذَٰلِكَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِينُ
Allah berfirman:
Dan ada di antara manusia yang
menyembah Allah dengan sikap dan pendirian yang tidak tetap, iaitu kalau ia
beroleh kebaikan, senanglah hatinya dengan keadaan itu; dan kalau pula ia
ditimpa fitnah kesusahan, berbaliklah ia semula (kepada kekufurannya). (Dengan
sikapnya itu) rugilah ia akan dunia dan akhirat, itulah kerugian yang terang
nyata. Surah al-Hajj 22:1
Apa yang di maksudkan dengan
ayat yang suci ini?
Jawapan:
Dengan nama Allah yang Maha
Pemurah lagi Maha Mengasihani,
Segala puji tertentu bagi
Allah, Tuhan sekalian alam.
Selawat dan salam dari Allah ke
atas Muhammad dan keturunan Muhammad para Imam dan Mahdi-Mahdi .
Ayat ini turun ditujukan kepada
orang yang berjalan di atas kebenaran, padahal tidak mengetahui kebenaran, jadi
kamu akan dapati satu kakinya berada di dalam dan dengan satu kaki lagi berada di
luar, jadi dia ragu-ragu dan dia mencari sebab atau kekeliruan untuk menjadikan
alasan kepadanya untuk meninggalkan kebenaran atau mungkin untuk menentangnya. Oleh
itu, beliau tidak bersedia untuk mengorbankan wang, dirinya atau nama baik kebenaran
yang didakwanya untuk diikuti. Dan jika imannya benar, ujian akan meningkatkan imannya
dan dia akan mengorbankan wangnya dan dirinya sendiri dari awal-awal lagi demi
kebenaran yang diimaninya.
Jadi iman mestilah bebas
daripada sebarang permintaan manfaat duniawi. Selain itu, orang yang beriman
itu mesti bersedia untuk menghadapi apa-apa kemudaratan duniawi yang merupakan
hasil daripada iman. Dan jika orang yang beriman itu berada di puncak sebuah gunung (1),
Allah akan menghantar kepadanya orang yang membahayakannya agar dia diberi
ganjaran dengannya dan untuk menaikkan darjatnya. Selain itu, orang yang paling
besar ditimpakan penderitaan adalah para nabi dan wasi, diikuti oleh
orang-orang yang lebih baik, kemudian orang-orang yang lebih baik. (2).
Juga, iman mesti dikurangkan pencemarannya
dengan kebendaan atau keraguan, oleh itu beriman kepada yang ghaib itu bersih
dari keraguan, kerana iman disebabkan oleh kebendaan adalah tanda jelas dan
tegas tidak diterima, dan jika ia telah diterima maka iman Firaun akan telah
diterima –
{Dan Kami bawakan Bani Israil
ke seberang Laut Merah, lalu dikejar oleh Firaun dan tenteranya, dengan tujuan
melakukan kezaliman dan pencerobohan, sehingga apabila Firaun hampir tenggelam
berkatalah ia (pada saat yang genting itu): "Aku percaya, bahawa tiada
Tuhan melainkan yang dipercayai oleh Bani Israil, dan aku adalah dari orang-orang
Islam."} Surah Yunus 10:90 .
Jadi di sini, dia
mengisytiharkan iman dan Islam selepas dia disentuh dinding air yang merupakan
tanda tegas, tetapi Allah tidak menerima kepercayaan yang tidak sah pada yang
ghaib ini, kerana Allah adalah yang Ghaib Mutlak
{"Adakah sekarang (baharu
engkau beriman), padahal sesungguhnya engkau dari dahulu telah kufur derhaka,
dan engkau telahpun menjadi dari orang-orang yang melakukan kerosakan?} Surah
Yunus 10:91.
Juga iman orang-orang kafir
pada hari Pembukaan bolehkah diterima?
قُلْ يَوْمَ الْفَتْحِ لَا يَنفَعُ الَّذِينَ
كَفَرُوا إِيمَانُهُمْ وَلَا هُمْ يُنظَرُونَ
{Katakanlah: "Pada Hari
Pembukaan, tidak ada gunanya lagi kepada orang-orang kafir kiranya mereka
hendak beriman, dan mereka pula tidak akan diberi tempoh. "} Surah as-
Sajdah 32:29 .
Lebih-lebih lagi, jika keraguan
meresap dalam kepercayaan, ia membatalkan kepercayaan. Jadi orang yang beriman
itu mesti beramal tidak seperti dari orang-orang yang hanya mendengar atau
melihat kebenaran, tetapi menjadi dari orang-orang yang telah terpanggang
olehnya. Lebih-lebih lagi, yang terbaik daripada yang terbaik untuk orang yang
beriman itu adalah untuk menjadi dari orang-orang yang benar-benar dibakar oleh
api yang benar sehingga orang yang beriman itu sendiri menjadi kebenaran dan juru
cakap kebenaran.
----------------------------------------
(1) (1) Rasulullah sawas berkata,
{"Aku dan para nabi dan orang yang beriman sebelum ku tetap tertindas
dengan mereka yang membahayakan kami. Dan jika orang yang beriman itu berada di
puncak sebuah gunung, Allah akan menghantar kepadanya orang yang membahayakannya
agar dia diberi ganjaran dengannya. "} Ilal al-Sharaai’ Ji;id. 1 halaman
45 [Ditambah oleh pengulas].
(2) Ibrahim bin Muhammad al-Hamadani
berkata, { "Aku bertanya kepada Imam al-Redha as mengapa Allah
menenggelamkan Firaun selepas dia beriman kepada-Nya , lalu dia as berkata,
"Kerana dia beriman selepas dia melihat azab itu dan beriman selepas
melihat azab tidak diterima. Dan itu adalah janji Allah swt , Dia menyebutnya
kepada orang-orang yang sebelumnya. Allah (awj) berfirman,
{Maka ketika mereka melihat
azab Kami, mereka berkata: "Kami beriman kepada Allah semata-mata, dan
kami kufur ingkar kepada benda-benda yang dengan sebabnya kami menjadi
musyrik". Maka iman yang mereka katakan semasa melihat azab Kami, tidak
berguna lagi kepada mereka; yang demikian adalah menurut
"Sunnatullah" (undang-undang peraturan Allah) yang telah berlaku
kepada hamba-hambaNya. Dan pada saat itu rugilah orang-orang yang kufur ingkar..}
Surah Ghafir 40:84-85 .
Dan yang Maha Kuasa berfirman,
{ Pada hari datangnya sebahagian dari tanda-tanda Tuhanmu itu, tidak berfaedah
lagi iman seseorang yang tidak beriman sebelum itu, atau yang tidak berusaha
mengerjakan kebaikan menerusi imannya.} Surah al- Anaam 6:158 . Dan itulah yang
berlaku dengan Firaun apabila dia akan lemas , beliau berkata , {"Aku
percaya, bahawa tiada Tuhan melainkan yang dipercayai oleh Bani Israil, dan aku
adalah dari orang-orang Islam."} Surah Yunus 10:90 . ' "} Bihar al-Anwar
Jilid. 6 halaman 23 [ Ditambah oleh pengulas ].
- Lihat lebih lagi di:
http://www.saviorofmankind.com/homepage/88-english-uk/article/469-worshipping-allah-on-an-edge#sthash.1LTrXG6y.dpuf
Tiada ulasan:
Catat Ulasan