Rabu, 11 Disember 2013

Beribadah kepada Allah di Tepian


Beribadah kepada Allah di Tepian
30 Disember, 2012
pengguna Super


Soalan 63:

وَمِنَ النَّاسِ مَن يَعْبُدُ اللَّـهَ عَلَىٰ حَرْفٍ ۖ فَإِنْ أَصَابَهُ خَيْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ ۖ وَإِنْ أَصَابَتْهُ فِتْنَةٌ انقَلَبَ عَلَىٰ وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةَ ۚ ذَٰلِكَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِينُ

Allah berfirman:
Dan ada di antara manusia yang menyembah Allah dengan sikap dan pendirian yang tidak tetap, iaitu kalau ia beroleh kebaikan, senanglah hatinya dengan keadaan itu; dan kalau pula ia ditimpa fitnah kesusahan, berbaliklah ia semula (kepada kekufurannya). (Dengan sikapnya itu) rugilah ia akan dunia dan akhirat, itulah kerugian yang terang nyata. Surah al-Hajj 22:1

Apa yang di maksudkan dengan ayat yang suci ini?

Jawapan:

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani,
Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan sekalian alam.
Selawat dan salam dari Allah ke atas Muhammad dan keturunan Muhammad para Imam dan Mahdi-Mahdi .

Ayat ini turun ditujukan kepada orang yang berjalan di atas kebenaran, padahal tidak mengetahui kebenaran, jadi kamu akan dapati satu kakinya berada di dalam dan dengan satu kaki lagi berada di luar, jadi dia ragu-ragu dan dia mencari sebab atau kekeliruan untuk menjadikan alasan kepadanya untuk meninggalkan kebenaran atau mungkin untuk menentangnya. Oleh itu, beliau tidak bersedia untuk mengorbankan wang, dirinya atau nama baik kebenaran yang didakwanya untuk diikuti. Dan jika imannya benar, ujian akan meningkatkan imannya dan dia akan mengorbankan wangnya dan dirinya sendiri dari awal-awal lagi demi kebenaran yang diimaninya.

Jadi iman mestilah bebas daripada sebarang permintaan manfaat duniawi. Selain itu, orang yang beriman itu mesti bersedia untuk menghadapi apa-apa kemudaratan duniawi yang merupakan hasil daripada iman. Dan jika orang yang beriman itu berada di puncak sebuah  gunung (1), Allah akan menghantar kepadanya orang yang membahayakannya agar dia diberi ganjaran dengannya dan untuk menaikkan darjatnya. Selain itu, orang yang paling besar ditimpakan penderitaan adalah para nabi dan wasi, diikuti oleh orang-orang yang lebih baik, kemudian orang-orang yang lebih baik. (2).

Juga, iman mesti dikurangkan pencemarannya dengan kebendaan atau keraguan, oleh itu beriman kepada yang ghaib itu bersih dari keraguan, kerana iman disebabkan oleh kebendaan adalah tanda jelas dan tegas tidak diterima, dan jika ia telah diterima maka iman Firaun akan telah diterima –

{Dan Kami bawakan Bani Israil ke seberang Laut Merah, lalu dikejar oleh Firaun dan tenteranya, dengan tujuan melakukan kezaliman dan pencerobohan, sehingga apabila Firaun hampir tenggelam berkatalah ia (pada saat yang genting itu): "Aku percaya, bahawa tiada Tuhan melainkan yang dipercayai oleh Bani Israil, dan aku adalah dari orang-orang Islam."} Surah Yunus 10:90 .

Jadi di sini, dia mengisytiharkan iman dan Islam selepas dia disentuh dinding air yang merupakan tanda tegas, tetapi Allah tidak menerima kepercayaan yang tidak sah pada yang ghaib ini, kerana Allah adalah yang Ghaib Mutlak

{"Adakah sekarang (baharu engkau beriman), padahal sesungguhnya engkau dari dahulu telah kufur derhaka, dan engkau telahpun menjadi dari orang-orang yang melakukan kerosakan?} Surah Yunus 10:91.

Juga iman orang-orang kafir pada hari Pembukaan bolehkah diterima?

قُلْ يَوْمَ الْفَتْحِ لَا يَنفَعُ الَّذِينَ كَفَرُوا إِيمَانُهُمْ وَلَا هُمْ يُنظَرُونَ

{Katakanlah: "Pada Hari Pembukaan, tidak ada gunanya lagi kepada orang-orang kafir kiranya mereka hendak beriman, dan mereka pula tidak akan diberi tempoh. "} Surah as- Sajdah 32:29 .



Lebih-lebih lagi, jika keraguan meresap dalam kepercayaan, ia membatalkan kepercayaan. Jadi orang yang beriman itu mesti beramal tidak seperti dari orang-orang yang hanya mendengar atau melihat kebenaran, tetapi menjadi dari orang-orang yang telah terpanggang olehnya. Lebih-lebih lagi, yang terbaik daripada yang terbaik untuk orang yang beriman itu adalah untuk menjadi dari orang-orang yang benar-benar dibakar oleh api yang benar sehingga orang yang beriman itu sendiri menjadi kebenaran dan juru cakap kebenaran.

                        

----------------------------------------
(1) (1) Rasulullah sawas berkata, {"Aku dan para nabi dan orang yang beriman sebelum ku tetap tertindas dengan mereka yang membahayakan kami. Dan jika orang yang beriman itu berada di puncak sebuah gunung, Allah akan menghantar kepadanya orang yang membahayakannya agar dia diberi ganjaran dengannya. "} Ilal al-Sharaai’ Ji;id. 1 halaman 45 [Ditambah oleh pengulas]. 

(2) Ibrahim bin Muhammad al-Hamadani berkata, { "Aku bertanya kepada Imam al-Redha as mengapa Allah menenggelamkan Firaun selepas dia beriman kepada-Nya , lalu dia as berkata, "Kerana dia beriman selepas dia melihat azab itu dan beriman selepas melihat azab tidak diterima. Dan itu adalah janji Allah swt , Dia menyebutnya kepada orang-orang yang sebelumnya. Allah (awj) berfirman,

{Maka ketika mereka melihat azab Kami, mereka berkata: "Kami beriman kepada Allah semata-mata, dan kami kufur ingkar kepada benda-benda yang dengan sebabnya kami menjadi musyrik". Maka iman yang mereka katakan semasa melihat azab Kami, tidak berguna lagi kepada mereka; yang demikian adalah menurut "Sunnatullah" (undang-undang peraturan Allah) yang telah berlaku kepada hamba-hambaNya. Dan pada saat itu rugilah orang-orang yang kufur ingkar..} Surah Ghafir 40:84-85 .

Dan yang Maha Kuasa berfirman, { Pada hari datangnya sebahagian dari tanda-tanda Tuhanmu itu, tidak berfaedah lagi iman seseorang yang tidak beriman sebelum itu, atau yang tidak berusaha mengerjakan kebaikan menerusi imannya.} Surah al- Anaam 6:158 . Dan itulah yang berlaku dengan Firaun apabila dia akan lemas , beliau berkata , {"Aku percaya, bahawa tiada Tuhan melainkan yang dipercayai oleh Bani Israil, dan aku adalah dari orang-orang Islam."} Surah Yunus 10:90 . ' "} Bihar al-Anwar Jilid. 6 halaman 23 [ Ditambah oleh pengulas ].

- Lihat lebih lagi di:
http://www.saviorofmankind.com/homepage/88-english-uk/article/469-worshipping-allah-on-an-edge#sthash.1LTrXG6y.dpuf

Tiada ulasan: