Khutbah untuk Pelajar Hauzah
13 Oktober 2012
Super User
Khutbah Kepada Pelajar Hauzah
Dengan nama Allah yang Maha
Pemurah lagi Maha Penyayang
Segala puji tertentu bagi Allah
untuk firmanNya dan nikmatNya yang besar.
وَإِذْ قَالَتْ أُمَّةٌ مِّنْهُمْ
لِمَ تَعِظُونَ قَوْمًا ۙ اللَّـهُ مُهْلِكُهُمْ أَوْ
مُعَذِّبُهُمْ عَذَابًا شَدِيدًا ۖ قَالُوا مَعْذِرَةً إِلَىٰ
رَبِّكُمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ ﴿١٦٤﴾فَلَمَّا نَسُوا مَا ذُكِّرُوا
بِهِ أَنجَيْنَا الَّذِينَ يَنْهَوْنَ عَنِ السُّوءِ وَأَخَذْنَا الَّذِينَ
ظَلَمُوا بِعَذَابٍ بَئِيسٍ بِمَا كَانُوا يَفْسُقُونَ ﴿١٦٥﴾
164 Dan ketika segolongan di
antara mereka berkata: "Mengapa kamu menasihati kaum yang Allah akan
membinasakan mereka atau mengazabkan mereka dengan azab yang amat berat?"
Orang-orang (yang memberi nasihat) itu menjawab: "(Nasihat itu ialah)
untuk melepaskan diri dari bersalah kepada Tuhan kamu, dan supaya mereka bertaqwa".
165 Maka ketika mereka melupakan (tidak menghiraukan) apa yang telah
diperingatkan kepada mereka, Kami selamatkan orang-orang yang melarang daripada
perbuatan jahat itu, dan Kami timpakan orang-orang yang zalim dengan azab seksa
yang amat berat, disebabkan mereka berlaku fasik (derhaka).Surah al- Araf,
7:164-165 .
Kepada pelajar-pelajar Hauzah
ilmiah di Najaf al-Asyraf dan di Qom, dan di setiap tempat di atas muka bumi
ini, Berlaku adillah kepada diri kamu sendiri, dan arahkan hati kamu ke arah
kebijaksanaan, dan renunglah kata-kata saya dengan memikirkannya dengan adil,
dan janganlah mengabaikan keluarga Muhammad - kerana ia tergantung di atas arasy,
"Wahai Tuhan, jagalah sesiapa yang mengambil berat terhadap ku, dan abaikan
sesiapa mengabaikan ku. "
Bimbingan yang mana satu dari
tsaqalain (dua perkara berat) telah kamu pegang, al-Quran atau keturunannya?
Pernahkah kamu bertanya diri kamu? Bagi al-Quran, kamu buang dan membelakangnya
dan menjadikannya perkara yang paling ringan pada pertimbangan kamu. Bagi
keturunannya, kamu telah terbangkan kebijaksanaan Yamani dan hadith suci mereka
seperti sekam yang berterbangan dalam angin. Dan kamu terima apa yang berlawanan
dengan keinginan kamu walaupun perawinya sedikit, dan kamu buang apa yang menentang
pendapat kamu walaupun ia sering diriwayatkan dari mereka as .. Kamu mengatakan
bahawa riwayat daripada mereka yang mereka huraikan mengenai ku bukan suatu
bukti, dan bahawa wasiat Rasulullah sawas. Yang menyebut para Imam dan Mahdi-Mahdi
bukan suatu bukti, dan bahawa pengetahuan Al-Quran dan laluan-laluan langit
bukan suatu bukti. Jadi betapa ringannya Muhammad, Al-Quran dan keturunannya
pada pertimbangan kamu, dan bagaimana lemah mereka di dalam fikiran kamu.
Dan kebenaran yang aku katakan
kepada kamu, telah ditulis di dalam Taurat,
(5) Percayalah
kepada TUHAN dengan segenap hatimu, dan janganlah bersandar kepada pengertianmu
sendiri.
Dan dalam al-Quran,
وَالَّذِينَ
جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا ۚ وَإِنَّ اللَّـهَ
لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ
Dan orang-orang yang berusaha
untuk Kami, Kami pasti akan memimpin mereka ke jalan-jalan Kami. Dan sesungguhnya
Allah berserta orang-orang yang berbuat baik. Surah Al-Ankabut 29:69.
Kamu berkata, "Kami
menerima keterangan daripada orang-orang yang adil," jadi di sini adalah
Allah memberi keterangan kepada saya, dan Muhammad memberi keterangan kepada saya,
dan Ali memberi keterangan kepada saya, dan Fatima memberi keterangan kepada saya,
dan al-Hassan memberi keterangan kepada saya, dan al -Hussain memberi
keterangan kepada saya, dan Ali bin al-Hussain dan Muhammad dan Jafar dan Musa
dan Ali dan Muhammad dan Ali dan al-Hasan dan Muhammad memberi keterangan kepada
saya dalam beratus-ratus visi dilihat oleh orang-orang yang beriman. Jadi kamu
tidak menerima keterangan, kata-kata mereka dan nasihat mereka kepada kamu?
Adakah mereka tidak memberitahu kamu bahawa mereka akan berkumpul di sekeliling
seorang yang amat benar, apabila beliau tiba? Dan mereka as. berkata,
"Jika kamu melihat kita berkumpul di sekeliling seorang lelaki, maka
datang kepada kami dengan senjata kamu." Al-Ghayba oleh al-Numani halaman
197.
Kamu mengatakan bahawa syaitan
menyamar Rasulullah Muhammad sawas,
قَدْ
جِئْتُمْ شَيْئًا إِدًّا ﴿٨٩﴾ تَكَادُ
السَّمَاوَاتُ يَتَفَطَّرْنَ مِنْهُ وَتَنشَقُّ الْأَرْضُ وَتَخِرُّ الْجِبَالُ
هَدًّا ﴿٩٠﴾
89 Demi sesungguhnya, kamu
telah melakukan satu perkara yang besar salahnya!
90 Langit nyaris-nyaris pecah
disebabkan (anggapan mereka) yang demikian, dan bumi pula nyaris-nyaris
terbelah, serta gunung-ganang pun nyaris-nyaris runtuh ranap, - Surah Maryam
19:89-90.
Allah berfirman:
210 Dan Al-Quran itu pula
tidak sekali-kali dibawa turun oleh Syaitan-syaitan.. 211 Sesungguhnya mereka
dihalang sama sekali daripada mendengar wahyu yang dibawa oleh Malaikat. Surah ash-Shuara 26:210-211.
Jadi, jika syaitan tidak boleh
menyebut surat daripada al-Quran, bagaimana dia boleh menyamar sebagai Muhammad
sawaw. Kerana baginda adalah keseluruhan Al-Quran?
قُلْ مَن بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ
شَيْءٍ وَهُوَ يُجِيرُ وَلَا يُجَارُ عَلَيْهِ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
Tanyakanlah lagi: Siapakah yang
memegang kuasa pemerintahan tiap-tiap sesuatu, serta ia dapat melindungi dan
tidak ada sesuatupun yang dapat disembunyi daripada kekuasaannya? (Jawablah)
jika kamu mengetahui!" ⸩ Surah Al-Mu’minun 23:88.
Dia yang di tanganNya Kerajaan
Langit dan bumi. Kamu tidak adil terhadap Allah jika sekali kamu berkata bahawa
Kerajaan Langit ada di tangan syaitan, dan kamu telah melanggar kesucian
Rasulullah sawas. Dan tidak ada kekuatan atau kekuasaan kecuali dengan Allah
Yang Maha Tinggi lagi Maha Besar .
Kamu memperkecilkan orang dan
mengatakan kepada mereka, "Sudahkah kamu melihat Rasulullah lalu kamu mengenal
di dalam dalam visi (mimpi)?" Maha Suci Allah , dan adakah sesiapa di
zaman Imam al-Sadiq as. melihat Rasulullah sawas, kerana Imam al-Sadiq as. telah
berkata, "Sesiapa yang mahu melihat Rasulullah dalam visi, hendaklah dia
melakukan begini dan begitu "? Dan terdapat banyak riwayat dalam makna yang
serupa, jadi rujuklah pada Dar as-Salam dan kitab-kitab hadith lain.
Kamu mengatakan bahawa wawasan
hanya bukti kepada yang mengalaminya, jadi kamu menolak kesaksian orang beriman
yang adil yang melihat dan mendengar Rasulullah sawas. dalam Kerajaan Langit
dan memberitahu kebenaran dari baginda swas. Jadi kenapa kamu terima keterangan
baginda mengenai apa yang telah dilihat dan dengar dalam dunia (alam) nyata ini
?
تِلْكَ إِذًا
قِسْمَةٌ ضِيزَىٰ
Pembahagian yang demikian,
sudah tentu suatu pembahagian yang tidak adil. Surat an-Najm 53:22.
Dalam hadits yang diriwayatkan
dari Imam al-Hassan al-Askari as. setelah al-Fathil bin al-Harits melihatnya
dalam suatu penglihatan (visi) dan berkata kepadanya apa yang dia telah
katakan, dia as. mengatakan, "Kata-kata kita saat tidur adalah sama dengan
kata-kata kita saat terjaga." Safinat al-Bihar Vol. 10 halaman 199.
Apakah Rasulullah sawas. tidak
menerima iman dari Khalid bin Said al-Amawi karena ia melihat suatu penglihatan
(visi/mimpi)? Apakah Rasulullah sawas. tidak menerima iman dari orang Yahudi
yang melihat visi Musa as yang. mengatakan kepadanya bahwa Muhammad adalah
benar? Apakah Imam al-Redha as. tidak menerima iman dari al-Waqifiyya karena
mereka melihat visi bahwa dia as. adalah benar? Apakah Imam al-Husain as. tidak
menerima iman Wahab al-Nasrani, karena ia melihat suatu penglihatan? Apakah
Narjis, ibu dari Imam al-Mahdi as. tidak pergi ke Imam al-Hassan al-Askari karena
visi yang dilihatnya? Apakah mereka tidak, dan apakah mereka tidak ...?
Kita milik Allah dan kepada-Nya
kita akan kembali. Bagaimana berat dunia ini pada ukuran Kamu, dan bagaimana ringannya
Kerajaan Langit dikaitankan dengan keinginan dan pendapat Kamu? Renungkan keadaan
negara-negara sebelumnya dengan nabi-nabi as mereka ..
Saya akan menyarankan Kamu dan
memperingatkan Kamu dan membuka halaman al-Hussain ‘alaihi s-salam sebagai
pintu kepada nasihat saya, mungkin di antara Kamu ada yang berfikir dengan waras
dan dengan fikiran yang sehat dan ingin menyelamatkan diri dari terhunjam di
jurang api neraka.
Al-Husain as. adalah
pengorbanan untuk Arasy Allah swt., dan agama yang suci tidak akan mempunyai
laluan yang mudah dan menghasilkan Negeri Keadilan Ilahi pada akhir zaman jika
ia tidak kerana darah al-Hussain as.. Imam al-Hussain as. menunjukkan bahawa
agama yang suci tidak akan diluruskan melainkan dengan darah yang suci.
Jadi,
jika ia tidak kerana darah al- Hussain as . yang menumpahkan seluruh tanah
Karbala, usaha para nabi dan Rasul akan pergi ke sisa , dan usaha-usaha
Muhammad pbuhap . dan Ali as . dan Fatima saw . dan al- Hussain as .. Dan para
Imam dari anak-anak al- Hussain as . tidak akan dapat menubuhkan peraturan
agama ilahi, kesetiaan ilahi dan keagungan Allah swt ..
Dan
sesiapa yang cuba untuk membuat al- Hussain as . sebagai hanya seorang Imam
yang terbunuh agar orang ramai menangis mengenai beliau , beliau adalah seorang
rakan kongsi dalam penumpahan darah al- Hussain as . , dan dia adalah dari
orang-orang yang cuba untuk membunuh al- Hussain as . dalam masa ini.
Di
Karbala , al- Hussain as berhadapan dengan syaitan (la) dan semua simbol-simbol
jahat mereka. Al- Hussain as . berhadapan dengan pemerintah yang menguasai
negara Islam dan melanggar keagungan Allah swt, dan al- Hussain as . berhadapan
ulamak yang tidak beramal, seperti Syuraih al-Qathi, Shabth bin Rabie, Shimr
bin Thi al-Jaushan dan orang-orang seperti mereka. Dan mereka adalah penghubung
yang paling berbahaya dalam rantaian pertentangan, kerana mereka tidak adil dan
diri mereka secara palsu berpakaian dengan pakaian agama, dan menipu umat
dengan fikiran bahawa mereka menggunakan pedang Muhammad sawas . terhadap
al-Hussain as, dan mereka mendakwa sebagai wakil-wakil suci agama Allah, dengan
berdusta dan mereka-reka terhadap Allah swt. Dan Ahlul Bayt as. berkata tentang
mereka bahawa mereka mengeluarkan pedangnya (al-Hussain as) dengan tangan kanan
mereka dan digunakan untuk menentangnya.
Dan di
Karbala, al-Hussain as. berhadapan dunia dan perhiasan, dan tidak ada yang terlepas
darinya dan tiada siapa menyertai barisan al-Hussain barisan dari Nabi-nabi dan
Rasul dan barisan kebenaran dan cahaya kecuali sangat sedikit daripada mereka
yang memenuhi ikrar, janji dan baiah Allah swt.
Dan di
Karbala, al-Hussain as. berhadapan dengan "Ana". Dan Pahlawan dalam Konfrontasi
(pertentangan) terhadap al-Hussain as., Dan yang terbaik daripada orang-orang
yang telah melalui keadaan huru-hara adalah al-Abbas bin Ali as. apabila dia
melemparkan air jauh-jauh dan menerima al-Quran,
وَيُؤْثِرُونَ عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ وَلَوْ كَانَ
بِهِمْ خَصَاصَةٌ ۚ
dan mereka juga
mengutamakan orang lain itu lebih daripada diri mereka sendiri,
sekalipun mereka dalam keadaan kekurangan dan amat berhajat. Surah al-Hasyr
59:9.
Dan
kekurangan itu adalah kekurangan al-Abbas as. dan apakah mengutamakan orang
lain daripada ke atas dirinya itu?!! Dan adakah keutamaan itu, atau sesuatu
perkara yang kata-kata tidak dapat gambarkan?
Dan di
Karbala, al-Hussain as. berhadapan Iblis (semoga Allah mengutuk mereka), musuh
lama anak-anak Adam, yang berjanji untuk menyesatkan mereka dari jalan yang
lurus dan melemparkan mereka ke dalam jurang api neraka.
Dan
al-Hussain as. dan sahabat-sahabatnya pbut. menang dalam pertentangan (konfrontasi)
ini.
Bagi
pemerintah yang zalim, al-Hussain as. membunuh mereka dan menjelaskan
ketidaksahan Ketuanan Manusia dalam semua bentuk, sama ada oleh syura di antara
mereka (pilihan raya) atau dengan pelantikan oleh rakyat. Dan al-Hussain as.
menjelaskan bahawa ketuanan adalah untuk Allah swt. kerana Dia adalah Pemilik Kerajaan,
maka Dia swt. boleh melantik dan manusia mesti menerima pelantikanNya. Dan
sesiapa yang menolak pelantikan Allah swt. telah meninggalkan dari menyembah
Allah swt. seperti yang lakukan oleh Iblis (la), apabila dia membantah atas
pelantikan Adam as, Khalifah Allah di muka bumiNya, dan tidak mahu taat dan
mengikutinya. Jadi jangan biarkan Iblis menarik kamu oleh seruannya , dan tidak
dijangkiti oleh wabak itu. Yang Maha Kuasa berfirman,
قُلِ اللَّـهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي
الْمُلْكَ مَن تَشَاءُ وَتَنزِعُ الْمُلْكَ مِمَّن تَشَاءُ وَتُعِزُّ مَن تَشَاءُ
وَتُذِلُّ مَن تَشَاءُ ۖ بِيَدِكَ الْخَيْرُ ۖ إِنَّكَ عَلَىٰ كُلِّ
شَيْءٍ قَدِيرٌ
Katakanlah "Ya Allah yang memiliki
pemerintahan! Engkaulah yang memberi pemerintahan kepada sesiapa yang Engkau
kehendaki, dan Engkaulah yang mencabut kuasa pemerintahan dari sesiapa yang
Engkau kehendaki. Engkaulah juga yang memuliakan sesiapa yang Engkau kehendaki,
dan Engkaulah yang menghina sesiapa yang Engkau kehendaki. Dalam tangan Engkaulah
sahaja adanya segala kebaikan. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap
sesuatu. [Surah Aali Imran 3:26 ].
Bagi ulamak yang tidak beramal,
al-Hussain as. mendedahkan mereka dan menanggalkan topeng kesucian palsu dari
muka gelap dan kotor mereka, dan pendirian al-Hussain as . di Karbala kekal
sebagai ukuran kebenaran, keadilan dan tauhid, dan ia digunakan oleh sesiapa
yang ingin menggunakannya dalam setiap zaman, untuk melihat melaluinya muka
cacat daripada ulamak yang tidak beramal dengan kesesatan di sebalik topeng
kesucian palsu itu.
Bagi dunia ini, al-Hussain as.
dan sahabat-sahabatnya melepaskan dan berjalan dalam barisan kebenaran dan menuju
cahaya ilahi dan ini adalah ukuran kedua yang diteguhkan oleh al-Hussain as.
dengan darah yang suci, dan dengan tindakan dan bukan dengan kata-kata. Jadi
dia as. menunjukkan, dengan tindakannya, bahawa dunia dan akhirat adalah dua
musuh yang tidak berhimpun dalam hati seseorang. Jadi, jika salah satu darinya ingin
masuk ke dalam hati seseorang, yang satu lagi akan berjalan keluar. Dan jika
seseorang berjalan menuju ke arah salah satu darinya, dia akan berjalan menjauhi
yang satu lagi. Jadi orang yang menuju Allah swt dan di akhirat tidak mempunyai
pilihan melainkan melepaskan dunia ini.
Adapun "Ana", cukuplah
dengan mengatakan kemurahan hati dan dengan memberikan diri sendiri kemurahan
hati yang muktamad. Pertarungan "Ana" sangat besar di Karbala dan
kemanusiaan menang atas "Ana" di Karbala, kemenangan dijadikan
sebagai suatu yang adil dan ukuran suci yang memberikan setiap orang yang benar
hak mereka, keterangan ukuran kesaksian diberi oleh al- Hussain as . dan
sahabat-sahabatnya as. dengan darah mereka, bahawa tidak ada Tuhan melainkan
Allah.
Adapun Iblis (la), dalam perang
Karbala, al-Hussain as . merantai tangan dan kakinya dan membenamkan tombak di
dadanya. Tetapi ia masih berjuang dalam darahnya, dalam kesakitan dari bencana
besar yang melandanya sehingga Al-Qaim menebas lehernya di Masjid al-Kufah.
Al-Hussain as. membuka jalan
kepada Negera Keadilan Ilahi, seolah-olah al-Hussain as. telah disembelih di
Karbala bagi membolehkan al-Qaim as dari anak-anak untuk memerintah, dan
seolah-olah al-Hussain as. adalah satu pengorbanan bagi Negeri Keadilan Ilahi
dan untuk kuasa pemerintahan Allah swt.,
وَفَدَيْنَاهُ
بِذِبْحٍ عَظِيمٍ
Dan Kami tebus anaknya itu
dengan seekor binatang sembelihan yang besar ⸩ Surah
as-Saaffat 37:107.
Dan dengan cara ini,
pengorbanan ini adalah yang paling jelas daripada tanda-tanda jalan kepada
Allah swt, Dan ulamak sesat yang tidak beramal, di sepanjang zaman, tidak dapat
membunuh al-Hussain as. atau memadamkannya, dan dia masih kekal dan akan kekal
bendera di langit untuk sesiapa yang mahukan kebenaran.
Dan kita tidak bimbang
al-Hussain as. apabila menghadapi suara keldai-keldai, Yang Maha Kuasa berkata,
مَثَلُ الَّذِينَ
حُمِّلُوا التَّوْرَاةَ ثُمَّ لَمْ يَحْمِلُوهَا كَمَثَلِ الْحِمَارِ يَحْمِلُ
أَسْفَارًا
Perbandingan orang-orang yang
telah diamanahkan Kitab Taurat dan kemudian tidak menyempurnakannya samalah seperti
keldai yang membawa sejumlah Kitab-kitab. ⸩ Surah
Al-Jumuah (Jumaat) 62:5.
Dan Yang Maha Kuasa berfirman,
“...sesungguhnya seburuk-buruk
suara ialah suara keldai". Surah Luqman (Luqman ) 31:19
atau mengatakan ulamak
yang tidak beramal yang memutuskan untuk membunuh al-Hussain as. itu berkata
al- Hussain menyokong ketuanan manusia, semasa dia telah dibunuh untuk
menafikan ketuanan manusia dan menegakkan ketuanan Allah swt ..
Dan dengan tindakan mereka dan
tuntutan mereka untuk mewakili beliau as. Mereka mengatakan bahawa al- Hussain
as. mengemukakan dan meredakan Amerika, padahal dia as. Penentang Ketidakadilan
yang menghunus pedangnya dalam menentang ketidakadilan dan kefasikan sehingga
saat-saat akhir daripada hidupnya as. Dan mereka berkata bahawa al-Hussain
menyokong kebebasan dan demokrasi Amerika, padahal al-Hussain as. adalah
seorang hamba Allah swt. dan tidak tahu selain untuk menyembah Allah swt. dan menyerah
kepada kehendak dan perintah -Nya swt ..
Ulamak-ulamak yang tidak
beramal tidak beriman dengan keagungan Allah swt. dan percaya pada demokrasi (demokrasi
ala Amerika) dan memanggilnya kebebasan.
Dan kebenaran yang saya katakan
kepada kamu, bahawa ulamak yang tidak beramal bekerja yang menyokong kebebasan
dan demokrasi Amerika adalah orang yang bebas, kerana jika mereka seorang hamba
Allah, mereka akan berrasa malu di hadapan Allah.
Kebebasan dikenali oleh
al-Hussain as dan bapa-bapa suci dan anak-anaknya as. adalah tidak beriman kepada
memperhambakan diri kepada penzalim dan beriman kepada memperhambakan diri
kepada Allah swt,
فَمَن يَكْفُرْ
بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِن بِاللَّـهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَىٰ
Oleh itu, sesiapa yang tidak
percayakan Taghut (Pelampau), dan ia pula beriman kepada Allah, maka
sesungguhnya ia telah berpegang kepada yang tali paling boleh dipercayai. - Surah
al-Baqarah 2:256
Berlaku adil kepada diri kamu
sendiri dan halakan hati kamu ke arah kebijaksanaan. Jangan terlibat dalam
pembunuhan al-Hussain as. Jangan pukul dada dan melusuhkan pakaian dan
menitiskan air mata pura-pura, bohong dan palsu, janganlah kamu mengadakan
perhimpunan untuk al-Hussain as. kerana kamu membunuh al-Hussain as . semula, janganlah
mengatakan apa yang kamu tidak lakukan,
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ
تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ ﴿﴾ كَبُرَ
مَقْتًا عِندَ اللَّـهِ أَن تَقُولُوا مَا لَا تَفْعَلُونَ
2 Wahai orang-orang yang
beriman, mengapa kamu mengatakan apa yang kamu tidak lakukan? 3 Amat besar kebencian
di sisi Allah - kamu mengatakan apa yang kamu tidak lakukan. (Surah as-Saff)
61:2-3 ).
Jika kamu mahu mengadakan perhimpunan
untuk al-Hussain as. Persiapkan jiwa kamu sebelum tubuh kamu, dan biarkan darah
kamu menangis ke atas beliau sebelum kamu menangis. Adakah kamu tidak melihat
bahawa dunia ini telah berundur dan akhirat semakin hampir, dan daratan dan
lautan dikuasai oleh yang paling jahat, fasik dan tidak adil terhadap ciptaan
Allah, Amerika dan pengikut mereka yang tidak beriman.
ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ
وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُم بَعْضَ الَّذِي
عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ
Telah timbul berbagai kerosakan
dan bala bencana di darat dan di laut dengan sebab apa yang telah dilakukan
oleh tangan manusia; kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian dari
balasan perbuatan-perbuatan buruk yang mereka telah lakukan, supaya mereka
kembali (insaf dan bertaubat). Surah ar-Rum 30:41
Kesucian Islam telah dicabul,
dan Islam telah berjuang begitu lama dan meluas, jadi apa lagi?
Jika kamu benar dan jujur berkata
kepada al-Hussain as . "Kami ingin bersama kamu supaya kita boleh
memenangi kemenangan besar," di sinilah al-Hussain as. di kalangan kamu
dengan anaknya Imam al-Mahdi as, melihat kamu dan tindakan-tindakan kamu dan
menjangkakan sokongan kamu dan menyeru kamu, "Adakah kamu akan menggagalkan
kami dan berpaling dari menyokong kami? Cukuplah Allah bagi kami, dan Dia
adalah tempat bergantung yang terbaik.
"Adakah kamu menggunakan
taqiyya sebagai alasan untuk menggagalkan keturunan Muhammad as, atau adakah kamu
kekurangan bilangan dan kelengkapan? Bukankah Talut memerangi tentera Jalut dengan
kekurangan bilangannya dan perlengkapan, walaupun saiz tentera mereka besar dan
betapa besarnya perlengkapan mereka? Bukankah Muhammad sawas. berjuang dengan
kekurangan bilangan dan perlengkapan di Badar, dan Allah swt . menjadikan
mereka menang? Adakah Al-Quran tidak menyeru kepada pendengaran kamu ,
كَم مِّن فِئَةٍ
قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللَّـهِ ۗ وَاللَّـهُ مَعَ الصَّابِرِينَ
"Berapa banyak (yang
pernah terjadi), golongan yang sedikit berjaya menewaskan golongan yang banyak
dengan izin Allah; dan Allah (sentiasa) bersama-sama orang-orang yang
sabar"- Surah al -Baqarah ( Lembu ) 2:249
Wahai orang yang gagal menyokong
Imam al-Mahdi as. Adakah kamu tidak menantikan sesuatu selain apabila diselaraskan
dengan al-Sufyani (laknatu Allah), pewaris Yazid bin Muawiyah (laknatu Allah)
selepas kamu selaras dengan Dajjal yang paling besar (Amerika)? Jika demikian
api neraka dijanjikan
وَقُودُهَا النَّاسُ
وَالْحِجَارَةُ ۖأُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ
yang bahan-bahan bakarannya:
manusia dan batu-batu (berhala), (iaitu neraka) yang disediakan untuk
orang-orang kafir.- Surah al-Baqarah 2:24 .
Apa yang kamu akan katakan?
"Kami menangis dan memukul dada kami atas al-Hussain as "? Jawapan
al-Hussain as . akan datang kepada kamu, "Kamu adalah terdiri daripada
mereka yang mengambil bahagian dalam tertumpahnya darahku, kerana kamu menentang
anakku al-Mahdi. " Apa lagi? Kamu akan berkata, " Kami ambil
pendirian yang neutral"? Nanti jawapan kepada kamu adalah, " Semoga
Allah mengutuk umat yang mendengar tentangnya dan berpuas hati dengannya."
Kamu berfikiran waras semaklah
sendiri, kerana peluang berlalu bagaikan awan. Jika kamu meminta kebenaran,
menyokong al-Hussain as. pada masa ini, janganlah takut,
وَلَا تَهِنُوا وَلَا
تَحْزَنُوا وَأَنتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ
Jadi jangan lemah dan jangan berdukacita,
malah kamulah orang-orang yang tertinggi jika kamu orang-orang yang beriman. - Surah
Aali Imran ( Keluarga Imran ) 3:139 .
Jangan takut dengan orang-orang
yang membunuh tubuh , tetapi takutlah yang boleh membuat kedua-dua badan dan
roh binasa dalam api neraka.
Jika keputusan kamu untuk tidak
bersama al-Hussain as . pada masa ini, dan jika kamu memilih untuk tidak adil
kepada diri kamu sendiri, saya memberi amaran kepada kamu dan saya memberi
amaran kepada kamu tentang azab Allah swt. di dunia dan akhirat, dan tidak ada
alasan untuk kamu, dan tiada pengecualan .
Dan saya, dan saya memohon
perlindungan kepada Allah dari "Ana", tidak akan berdoa menyegerakan
dan diturunkan azab kepada yang kamu, walaupun saya melihat ia telah membayangi
kamu . Dan saya akan bersabar selama seribu tahun jika Allah izinkan, sehingga
Allah melakukan suatu perkara yang sudah ditakdirkan.
Dan saya tidak akan mengadu
mengenai kamu kepada Allah, dan tidak datuk saya Rasulullah sawas juga akan
berbuat demikian, kerana baginda menyebut saya dalam wasiatnya dan disebutnya
nama saya, keturunan, dan sifat-sifat dan bapa saya para Imam as. juga akan berbuat
demikian kerana mereka yang menyebut nama saya, keturunan, sifat-sifat dan
kediaman. Dan darah al-Hussain yang tumpah di Karbala kerana Allah kerana bapa
saya as. dan bagi saya akan mengadu tentang kamu. Dan Yesaya, Yeremia , Daniel
, Isa dan Yahya orang gasar (John the Barbarian) akan mengadu tentang kamu
kerana mereka menjelaskan perkara saya kepada manusia di bumi bertahun-tahun
yang lalu. Dan dalam Taurat, Injil dan Al-Quran di mana saya telah disebut akan
mengadu tentang kamu. Semua ini, namun kamu menolak saya. Saya mahu kamu hidup
dan saya mahu kamu untuk terus hidup, jadi sokonglah saya atas diri kamu.
Berbahagialah orang yang
menyembelih dirinya antara tangan-tangan Tuhannya. Berbahagialah orang yang melepasi
dan melalui kesukaran. Berbahagialah dia jika tidak menolak saya. Berbahagialah
orang-orang yang pelik dan gila kepada penduduk bumi, dan waras kepada penduduk
langit. Dan saya, dan saya memohon perlindungan Allah dari "Ana",
penyembah yang hina antara tangan-tangan Tuhannya, saya menyeru setiap seorang yang
waras yang mahukan kebenaran supaya membawa kapak seperti Ibrahim as. lakukan
dan untuk merobohkan yang semua patung-patung yang disembah selain Allah,
termasuk satu yang ada di dalam dirinya, yang merupakan "Ana", dan
mengingati Allah swt sebanyak mungkin, dan mengetahui bahawa bagaimanapun banyak
kamu mengingatNya, kamu tidak akan mengatasi orang-orang yang lalai sehingga
kamu menyokong pendokong Allah dan menjadi dari orang-orang yang sujud, dan
mengurangkan pertimbangan kamu di dunia ini, dan mengetahui tidak kira berapa
banyak yang kamu menahan diri daripadanya, kamu masih tetap menginginkannya,
sehingga kamu melepasi ujian sukar dan membebaskan
tengkukmu kamu dari dari belenggu api dunia dan akhirat,
فَلَا اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ ﴿﴾ وَمَا أَدْرَاكَ مَا
الْعَقَبَةُ
11 Tetapi manusia tidak merempuh
masuk mengerjakan amal-amal yang tinggi darjatnya di sisi Tuhan;12 Dan apa
jalannya engkau dapat mengetahui: apa dia amal-amal yang tinggi darjatnya di
sisi Tuhan itu?
Surah Al- Balad 90:11-12 .
Ubban bin Taghlub berkata,
"Saya bertanya kepada Imam Abu Abdullah saw, 'Semoga jiwa saya di dalam
pengorbanan kepada tuan, (apa yang di maksudkan dengan firman-Nya, “( فَلَا
اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ) Tetapi manusia tidak merempuh masuk
mengerjakan amal-amal yang tinggi darjatnya di sisi Tuhan?” Beliau as. berkata,
"Seseorang yang dianugerahkan Allah supaya taat setia kepada kami telah merempuh
masuk melepasi ujian sukar, dan kamilah ujian sukar itu dan sesiapa yang melepasinya
akan terselamat. ' Beliau diam seketika dan kemudian berkata kepada saya, '
Adakah saya perlu memberitahu kamu perkataan yang lebih baik bagi kamu daripada
dunia ini dan segala yang ada di dalamnya? ' saya berkata,' Ya, semoga jiwaku
berada di dalam pengorbanan kepada tuan.' Beliau as. berkata, Berkenaan firmanNya
{(فَكُّ رَقَبَةٍ) Ia adalah memerdekakan hamba} Surah
Al-Balad 90:13 , orang semua hamba api neraka, kecuali kamu dan sahabat kamu, kerana
Allah membebaskan kamu dari api neraka dengan kesetiaan (baiah) kepada kami,
Ahlul Bayt. ' "Al- Kafi Jilid. 1
Dan Isa as. berkata (6)
Berbahagialah orang yang tidak ada alasan untuk menolak Aku!" Matthew/Matius
11:06.
Korbankan diri kamu antara Tangan-Tangan
Tuhan kamu supaya kamu menang hari ini dan esok, dengan segelas selepas itu kamu
tidak akan dahaga,
1 Sesungguhnya Kami telah
mengurniakan kepadamu al-Kauthar. 2 Oleh itu, kerjakanlah sembahyang kerana
Tuhanmu semata-mata, dan berkorbanlah. Surah al-Kawthar 108:1-2.
Imam al-Redha as. berkata,
"Saya mendengar bapa saya Musa bin Jafar berkata, 'Saya mendengar bapa
saya Jafar bin Muhammad berkata," Saya mendengar bapa saya Muhammad bin
Ali berkata,' Saya mendengar bapa saya Ali bin al-Hussain berkata, "Saya
mendengar bapa saya al -Hussain bin Ali berkata, 'Saya mendengar bapa saya Amirul
Mukminin Ali bin Abi Talib as. berkata, "Saya mendengar Nabi sawas.
berkata, 'Aku mendengar Allah (awj). berfirman, "Tidak ada Tuhan selain
Allah adalah Kubu Ku, jadi sesiapa yang memasuki Kubu Ku akan selamat dari
azab-Ku." Dia kemudian menyeru kita dengan syarat-syaratnya, dan aku adalah
syarat-syaratnya. '"'" '"'" Uyun Akhbar al-Retha saw.,
halaman 145.
Dan
kebenaran yang saya katakan kepada kamu, saya dari syarat-syaratnya. Saya
datang kepada kamu atas nama Imam al-Mahdi as, dan saya tidak meminta atas
keinginan saya, bukan keinginan orang yang mengutus saya . Dan saya tidak
meminta kemuliaan, dan juga bukan kemuliaannya. Jadi sesiapa yang tidak menerima
saya tidaklah menerima bapa saya yang mengutus saya. Dan kebenaran yang saya
katakan kepada kamu, sesiapa yang tidak menghormati anak tidak menghormati bapa
yang mengutusnya.
Bapa
saya Imam al-Mahdi as . menyuruhku untuk mengatakan kata-kata, "Saya adalah
batu di tangan kanan Ali bin Abi Talib as, beliau pada satu masa
mencampakkannya yang dengannya membimbing kapal Nuh as, dan pada satu masa
menyebabkan Ibrahim untuk terus hidup dari api Namrud, dan pada satu masa untuk
membawa Yunus keluar dari perut ikan paus, dan dengannya dia bercakap kepada
Musa di atas gunung, dan dia menjadikan tongkat yang membelah laut dan perisai
bagi Daud as, dan dia menggunakannya sebagai perisai di Uhud , dan dia melipat
di dalam tangan kanannya di Siffin . "
Barang siapa mempunyai telinga,
biarlah dia mendengar: Ini adalah makhluk bumi yang bercakap kepada manusia,
dan ini adalah Ali bin Abi Talib yang dimaksudkan untuk datang,
وَإِذَا وَقَعَ
الْقَوْلُ عَلَيْهِمْ أَخْرَجْنَا لَهُمْ دَابَّةً مِّنَ الْأَرْضِ تُكَلِّمُهُمْ
أَنَّ النَّاسَ كَانُوا بِآيَاتِنَا لَا يُوقِنُونَ
Dan apabila sampai masa
berlakunya hukuman atas manusia, Kami keluarkan untuk mereka sejenis makhluk dari
bumi, yang akan menyatakan kepada mereka, bahawa manusia telah tidak meyakini
ayat-ayat keterangan dan pengajaran Kami. - Surah an- Naml (The Ant ) 27:82
.
Ya
Allah, saksikanlah bahawa saya telah sampaikan, Ya Allah, saksikanlah bahawa saya
telah dimaklumkan, Ya Allah, saksikanlah bahawa saya telah sampaikan.
Dengan
nama Allah, Yang banyaknya Maha Pemurah, lagi gigih lagi Maha Mengasihani.
1. Alif, Laam, Miim, Shaad.
2. (Al-Quran ini) sebuah Kitab yang
diturunkan kepadamu (Wahai Muhammad). oleh itu, janganlah ada perasaan bimbang
dalam dadamu mengenainya, supaya engkau memberi amaran dengan Al-Quran itu, dan
supaya menjadi peringatan bagi orang-orang yang beriman.
3. (Wahai umat manusia):
"Turutlah apa yang telah diturunkan kepada kamu dari Tuhan kamu dan
janganlah kamu menurut pemimpin-pemimpin Yang lain dari Allah; (tetapi sayang)
amatlah sedikit kamu mengambil peringatan".
4. Dan berapa banyak negeri
Yang Kami binasakan, Iaitu datang azab seksa Kami menimpa penduduknya pada
malam hari, atau ketika mereka berehat pada tengah hari.
5. Maka tidak ada yang mereka katakan
ketika datangnya azab Kami kepada mereka, melainkan mereka (mengakui dengan)
berkata: "Sebenarnya kami adalah orang-orang yang zalim".
6. Maka Sesungguhnya Kami
(Allah) akan menyoal umat-umat yang telah diutuskan (Rasul-rasul) kepada
mereka, dan Sesungguhnya Kami akan menyoal juga Rasul-rasul itu.
7. Kemudian Sesungguhnya Kami
akan ceritakan kepada mereka, dengan (berdasarkan) pengetahuan, dan sememangnya
Kami tidak sekali-kali ghaib.
8. Dan timbangan amal pada hari
itu adalah benar; maka sesiapa yang berat timbangan amalnya (yang baik), maka
mereka itulah orang-orang yang berjaya.
9. Dan sesiapa yang ringan
timbangan amalnya (yang baik), maka mereka itulah orang-orang yang merugikan
dirinya sendiri, Dengan sebab mereka berlaku zalim terhadap ayat-ayat Kami.
10. Dan Sesungguhnya Kami telah
menetapkan kamu (dan memberi kuasa) di bumi, dan Kami jadikan untuk kamu
padanya (berbagai jalan) penghidupan (supaya kamu bersyukur, tetapi) amatlah
sedikit kamu bersyukur.
11. Dan Sesungguhnya Kami telah
menciptakan kamu, lalu Kami membentuk rupa kamu, kemudian Kami berfirman kepada
malaikat-malaikat: "Sujudlah kamu kepada Adam", lalu mereka sujud
melainkan Iblis, ia tidaklah termasuk Dalam golongan Yang sujud.
12. Allah berfirman:
"Apakah penghalangnya Yang menyekatmu daripada sujud ketika Aku
perintahmu?" Iblis menjawab: "Aku lebih baik daripada Adam, Engkau
(Wahai Tuhan) jadikan daku dari api sedang Dia Engkau jadikan dari tanah."
13. Allah berfirman:
"Turunlah Engkau dari syurga ini, kerana tidak patut Engkau berlaku
sombong di dalamnya; oleh sebab itu keluarlah, Sesungguhnya Engkau dari
golongan Yang hina".
14. Iblis berkata: berilah
tempoh kepadaKu hingga hari mereka dibangkitkan (hari kiamat)".
15. Allah berfirman:
"Sesungguhnya Engkau dari golongan Yang diberi tempoh (ke suatu masa Yang
tertentu)".
16. Iblis berkata: "Oleh
kerana Engkau (Wahai Tuhan) menyebabkan daku tersesat (maka) Demi Sesungguhnya
Aku akan mengambil tempat menghalangi mereka (dari menjalani) jalanMu Yang
lurus;
17. "Kemudian Aku datangi
mereka, dari hadapan mereka serta dari belakang mereka, dan dari kanan mereka
serta dari kiri mereka; dan Engkau tidak akan dapati kebanyakan mereka
bersyukur".
18. Allah berfirman:
"Keluarlah Engkau dari syurga sebagai makhluk Yang terhina serta terusir.
Sesungguhnya sesiapa di antara mereka Yang menurutmu, tetaplah Aku akan
memenuhi neraka jahanam Dengan (golongan) kamu (yang derhaka) semuanya;
Ahmad
al- Hassan
8 Rabie al-Thani, 1426 A.H.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan