Selasa, 10 Disember 2013

Khutbah untuk Pelajar Hauzah

Khutbah untuk Pelajar Hauzah

13 Oktober 2012
Super User







Khutbah Kepada Pelajar Hauzah
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang
Segala puji tertentu bagi Allah untuk firmanNya dan nikmatNya yang besar.


وَإِذْ قَالَتْ أُمَّةٌ مِّنْهُمْ لِمَ تَعِظُونَ قَوْمًا ۙ اللَّـهُ مُهْلِكُهُمْ أَوْ مُعَذِّبُهُمْ عَذَابًا شَدِيدًا ۖ قَالُوا مَعْذِرَةً إِلَىٰ رَبِّكُمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ ﴿١٦٤﴾فَلَمَّا نَسُوا مَا ذُكِّرُوا بِهِ أَنجَيْنَا الَّذِينَ يَنْهَوْنَ عَنِ السُّوءِ وَأَخَذْنَا الَّذِينَ ظَلَمُوا بِعَذَابٍ بَئِيسٍ بِمَا كَانُوا يَفْسُقُونَ ﴿١٦٥

164 Dan ketika segolongan di antara mereka berkata: "Mengapa kamu menasihati kaum yang Allah akan membinasakan mereka atau mengazabkan mereka dengan azab yang amat berat?" Orang-orang (yang memberi nasihat) itu menjawab: "(Nasihat itu ialah) untuk melepaskan diri dari bersalah kepada Tuhan kamu, dan supaya mereka bertaqwa". 165 Maka ketika mereka melupakan (tidak menghiraukan) apa yang telah diperingatkan kepada mereka, Kami selamatkan orang-orang yang melarang daripada perbuatan jahat itu, dan Kami timpakan orang-orang yang zalim dengan azab seksa yang amat berat, disebabkan mereka berlaku fasik (derhaka).Surah al- Araf, 7:164-165 .

Kepada pelajar-pelajar Hauzah ilmiah di Najaf al-Asyraf dan di Qom, dan di setiap tempat di atas muka bumi ini, Berlaku adillah kepada diri kamu sendiri, dan arahkan hati kamu ke arah kebijaksanaan, dan renunglah kata-kata saya dengan memikirkannya dengan adil, dan janganlah mengabaikan keluarga Muhammad - kerana ia tergantung di atas arasy, "Wahai Tuhan, jagalah sesiapa yang mengambil berat terhadap ku, dan abaikan sesiapa mengabaikan ku. "

Bimbingan yang mana satu dari tsaqalain (dua perkara berat) telah kamu pegang, al-Quran atau keturunannya? Pernahkah kamu bertanya diri kamu? Bagi al-Quran, kamu buang dan membelakangnya dan menjadikannya perkara yang paling ringan pada pertimbangan kamu. Bagi keturunannya, kamu telah terbangkan kebijaksanaan Yamani dan hadith suci mereka seperti sekam yang berterbangan dalam angin. Dan kamu terima apa yang berlawanan dengan keinginan kamu walaupun perawinya sedikit, dan kamu buang apa yang menentang pendapat kamu walaupun ia sering diriwayatkan dari mereka as .. Kamu mengatakan bahawa riwayat daripada mereka yang mereka huraikan mengenai ku bukan suatu bukti, dan bahawa wasiat Rasulullah sawas. Yang menyebut para Imam dan Mahdi-Mahdi bukan suatu bukti, dan bahawa pengetahuan Al-Quran dan laluan-laluan langit bukan suatu bukti. Jadi betapa ringannya Muhammad, Al-Quran dan keturunannya pada pertimbangan kamu, dan bagaimana lemah mereka di dalam fikiran kamu.

Dan kebenaran yang aku katakan kepada kamu, telah ditulis di dalam Taurat,

(5) Percayalah kepada TUHAN dengan segenap hatimu, dan janganlah bersandar kepada pengertianmu sendiri.
(6) Akuilah Dia dalam segala lakumu, maka Ia akan meluruskan jalanmu. (Proverbs - Amsal 3:5-6)

Dan dalam al-Quran,

وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا ۚ وَإِنَّ اللَّـهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ

Dan orang-orang yang berusaha untuk Kami, Kami pasti akan memimpin mereka ke jalan-jalan Kami. Dan sesungguhnya Allah berserta orang-orang yang berbuat baik. Surah Al-Ankabut 29:69.

Kamu berkata, "Kami menerima keterangan daripada orang-orang yang adil," jadi di sini adalah Allah memberi keterangan kepada saya, dan Muhammad memberi keterangan kepada saya, dan Ali memberi keterangan kepada saya, dan Fatima memberi keterangan kepada saya, dan al-Hassan memberi keterangan kepada saya, dan al -Hussain memberi keterangan kepada saya, dan Ali bin al-Hussain dan Muhammad dan Jafar dan Musa dan Ali dan Muhammad dan Ali dan al-Hasan dan Muhammad memberi keterangan kepada saya dalam beratus-ratus visi dilihat oleh orang-orang yang beriman. Jadi kamu tidak menerima keterangan, kata-kata mereka dan nasihat mereka kepada kamu? Adakah mereka tidak memberitahu kamu bahawa mereka akan berkumpul di sekeliling seorang yang amat benar, apabila beliau tiba? Dan mereka as. berkata, "Jika kamu melihat kita berkumpul di sekeliling seorang lelaki, maka datang kepada kami dengan senjata kamu." Al-Ghayba oleh al-Numani halaman 197.

Kamu mengatakan bahawa syaitan menyamar Rasulullah Muhammad sawas,

قَدْ جِئْتُمْ شَيْئًا إِدًّا ﴿٨٩ تَكَادُ السَّمَاوَاتُ يَتَفَطَّرْنَ مِنْهُ وَتَنشَقُّ الْأَرْضُ وَتَخِرُّ الْجِبَالُ هَدًّا ﴿٩٠

89 Demi sesungguhnya, kamu telah melakukan satu perkara yang besar salahnya!
90 Langit nyaris-nyaris pecah disebabkan (anggapan mereka) yang demikian, dan bumi pula nyaris-nyaris terbelah, serta gunung-ganang pun nyaris-nyaris runtuh ranap, - Surah Maryam 19:89-90.

Allah berfirman:

وَمَا يَنبَغِي لَهُمْ وَمَا يَسْتَطِيعُونَ ﴿٢١١ إِنَّهُمْ عَنِ السَّمْعِ لَمَعْزُولُونَ ﴿٢١٢﴾       

210 Dan Al-Quran itu pula tidak sekali-kali dibawa turun oleh Syaitan-syaitan.. 211 Sesungguhnya mereka dihalang sama sekali daripada mendengar wahyu yang dibawa oleh Malaikat. Surah ash-Shuara 26:210-211.

Jadi, jika syaitan tidak boleh menyebut surat daripada al-Quran, bagaimana dia boleh menyamar sebagai Muhammad sawaw. Kerana baginda adalah keseluruhan Al-Quran?

 قُلْ مَن بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْءٍ وَهُوَ يُجِيرُ وَلَا يُجَارُ عَلَيْهِ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ

Tanyakanlah lagi: Siapakah yang memegang kuasa pemerintahan tiap-tiap sesuatu, serta ia dapat melindungi dan tidak ada sesuatupun yang dapat disembunyi daripada kekuasaannya? (Jawablah) jika kamu mengetahui!" Surah Al-Mu’minun 23:88.

Dia yang di tanganNya Kerajaan Langit dan bumi. Kamu tidak adil terhadap Allah jika sekali kamu berkata bahawa Kerajaan Langit ada di tangan syaitan, dan kamu telah melanggar kesucian Rasulullah sawas. Dan tidak ada kekuatan atau kekuasaan kecuali dengan Allah Yang Maha Tinggi lagi Maha Besar .

Kamu memperkecilkan orang dan mengatakan kepada mereka, "Sudahkah kamu melihat Rasulullah lalu kamu mengenal di dalam dalam visi (mimpi)?" Maha Suci Allah , dan adakah sesiapa di zaman Imam al-Sadiq as. melihat Rasulullah sawas, kerana Imam al-Sadiq as. telah berkata, "Sesiapa yang mahu melihat Rasulullah dalam visi, hendaklah dia melakukan begini dan begitu "? Dan terdapat banyak riwayat dalam makna yang serupa, jadi rujuklah pada Dar as-Salam dan kitab-kitab hadith lain.

Kamu mengatakan bahawa wawasan hanya bukti kepada yang mengalaminya, jadi kamu menolak kesaksian orang beriman yang adil yang melihat dan mendengar Rasulullah sawas. dalam Kerajaan Langit dan memberitahu kebenaran dari baginda swas. Jadi kenapa kamu terima keterangan baginda mengenai apa yang telah dilihat dan dengar dalam dunia (alam) nyata ini ?

تِلْكَ إِذًا قِسْمَةٌ ضِيزَىٰ

Pembahagian yang demikian, sudah tentu suatu pembahagian yang tidak adil. Surat an-Najm 53:22.

Dalam hadits yang diriwayatkan dari Imam al-Hassan al-Askari as. setelah al-Fathil bin al-Harits melihatnya dalam suatu penglihatan (visi) dan berkata kepadanya apa yang dia telah katakan, dia as. mengatakan, "Kata-kata kita saat tidur adalah sama dengan kata-kata kita saat terjaga." Safinat al-Bihar Vol. 10 halaman 199.

Apakah Rasulullah sawas. tidak menerima iman dari Khalid bin Said al-Amawi karena ia melihat suatu penglihatan (visi/mimpi)? Apakah Rasulullah sawas. tidak menerima iman dari orang Yahudi yang melihat visi Musa as yang. mengatakan kepadanya bahwa Muhammad adalah benar? Apakah Imam al-Redha as. tidak menerima iman dari al-Waqifiyya karena mereka melihat visi bahwa dia as. adalah benar? Apakah Imam al-Husain as. tidak menerima iman Wahab al-Nasrani, karena ia melihat suatu penglihatan? Apakah Narjis, ibu dari Imam al-Mahdi as. tidak pergi ke Imam al-Hassan al-Askari karena visi yang dilihatnya? Apakah mereka tidak, dan apakah mereka tidak ...?

Kita milik Allah dan kepada-Nya kita akan kembali. Bagaimana berat dunia ini pada ukuran Kamu, dan bagaimana ringannya Kerajaan Langit dikaitankan dengan keinginan dan pendapat Kamu? Renungkan keadaan negara-negara sebelumnya dengan nabi-nabi as mereka ..

Saya akan menyarankan Kamu dan memperingatkan Kamu dan membuka halaman al-Hussain ‘alaihi s-salam sebagai pintu kepada nasihat saya, mungkin di antara Kamu ada yang berfikir dengan waras dan dengan fikiran yang sehat dan ingin menyelamatkan diri dari terhunjam di jurang api neraka.

Al-Husain as. adalah pengorbanan untuk Arasy Allah swt., dan agama yang suci tidak akan mempunyai laluan yang mudah dan menghasilkan Negeri Keadilan Ilahi pada akhir zaman jika ia tidak kerana darah al-Hussain as.. Imam al-Hussain as. menunjukkan bahawa agama yang suci tidak akan diluruskan melainkan dengan darah yang suci.

Jadi, jika ia tidak kerana darah al- Hussain as . yang menumpahkan seluruh tanah Karbala, usaha para nabi dan Rasul akan pergi ke sisa , dan usaha-usaha Muhammad pbuhap . dan Ali as . dan Fatima saw . dan al- Hussain as .. Dan para Imam dari anak-anak al- Hussain as . tidak akan dapat menubuhkan peraturan agama ilahi, kesetiaan ilahi dan keagungan Allah swt ..
Dan sesiapa yang cuba untuk membuat al- Hussain as . sebagai hanya seorang Imam yang terbunuh agar orang ramai menangis mengenai beliau , beliau adalah seorang rakan kongsi dalam penumpahan darah al- Hussain as . , dan dia adalah dari orang-orang yang cuba untuk membunuh al- Hussain as . dalam masa ini.

Di Karbala , al- Hussain as berhadapan dengan syaitan (la) dan semua simbol-simbol jahat mereka. Al- Hussain as . berhadapan dengan pemerintah yang menguasai negara Islam dan melanggar keagungan Allah swt, dan al- Hussain as . berhadapan ulamak yang tidak beramal, seperti Syuraih al-Qathi, Shabth bin Rabie, Shimr bin Thi al-Jaushan dan orang-orang seperti mereka. Dan mereka adalah penghubung yang paling berbahaya dalam rantaian pertentangan, kerana mereka tidak adil dan diri mereka secara palsu berpakaian dengan pakaian agama, dan menipu umat dengan fikiran bahawa mereka menggunakan pedang Muhammad sawas . terhadap al-Hussain as, dan mereka mendakwa sebagai wakil-wakil suci agama Allah, dengan berdusta dan mereka-reka terhadap Allah swt. Dan Ahlul Bayt as. berkata tentang mereka bahawa mereka mengeluarkan pedangnya (al-Hussain as) dengan tangan kanan mereka dan digunakan untuk menentangnya.

Dan di Karbala, al-Hussain as. berhadapan dunia dan perhiasan, dan tidak ada yang terlepas darinya dan tiada siapa menyertai barisan al-Hussain barisan dari Nabi-nabi dan Rasul dan barisan kebenaran dan cahaya kecuali sangat sedikit daripada mereka yang memenuhi ikrar, janji dan baiah Allah swt.

Dan di Karbala, al-Hussain as. berhadapan dengan "Ana". Dan Pahlawan dalam Konfrontasi (pertentangan) terhadap al-Hussain as., Dan yang terbaik daripada orang-orang yang telah melalui keadaan huru-hara adalah al-Abbas bin Ali as. apabila dia melemparkan air jauh-jauh dan menerima al-Quran,

وَيُؤْثِرُونَ عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ وَلَوْ كَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ ۚ

dan mereka juga mengutamakan orang lain itu lebih daripada diri mereka sendiri, sekalipun mereka dalam keadaan kekurangan dan amat berhajat. Surah al-Hasyr 59:9.

Dan kekurangan itu adalah kekurangan al-Abbas as. dan apakah mengutamakan orang lain daripada ke atas dirinya itu?!! Dan adakah keutamaan itu, atau sesuatu perkara yang kata-kata tidak dapat gambarkan?

Dan di Karbala, al-Hussain as. berhadapan Iblis (semoga Allah mengutuk mereka), musuh lama anak-anak Adam, yang berjanji untuk menyesatkan mereka dari jalan yang lurus dan melemparkan mereka ke dalam jurang api neraka.

Dan al-Hussain as. dan sahabat-sahabatnya pbut. menang dalam pertentangan (konfrontasi) ini.              

Bagi pemerintah yang zalim, al-Hussain as. membunuh mereka dan menjelaskan ketidaksahan Ketuanan Manusia dalam semua bentuk, sama ada oleh syura di antara mereka (pilihan raya) atau dengan pelantikan oleh rakyat. Dan al-Hussain as. menjelaskan bahawa ketuanan adalah untuk Allah swt. kerana Dia adalah Pemilik Kerajaan, maka Dia swt. boleh melantik dan manusia mesti menerima pelantikanNya. Dan sesiapa yang menolak pelantikan Allah swt. telah meninggalkan dari menyembah Allah swt. seperti yang lakukan oleh Iblis (la), apabila dia membantah atas pelantikan Adam as, Khalifah Allah di muka bumiNya, dan tidak mahu taat dan mengikutinya. Jadi jangan biarkan Iblis menarik kamu oleh seruannya , dan tidak dijangkiti oleh wabak itu. Yang Maha Kuasa berfirman,

قُلِ اللَّـهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَن تَشَاءُ وَتَنزِعُ الْمُلْكَ مِمَّن تَشَاءُ وَتُعِزُّ مَن تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَن تَشَاءُ ۖ بِيَدِكَ الْخَيْرُ ۖ إِنَّكَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ

Katakanlah "Ya Allah yang memiliki pemerintahan! Engkaulah yang memberi pemerintahan kepada sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang mencabut kuasa pemerintahan dari sesiapa yang Engkau kehendaki. Engkaulah juga yang memuliakan sesiapa yang Engkau kehendaki, dan Engkaulah yang menghina sesiapa yang Engkau kehendaki. Dalam tangan Engkaulah sahaja adanya segala kebaikan. Sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu. [Surah Aali Imran 3:26 ].

Bagi ulamak yang tidak beramal, al-Hussain as. mendedahkan mereka dan menanggalkan topeng kesucian palsu dari muka gelap dan kotor mereka, dan pendirian al-Hussain as . di Karbala kekal sebagai ukuran kebenaran, keadilan dan tauhid, dan ia digunakan oleh sesiapa yang ingin menggunakannya dalam setiap zaman, untuk melihat melaluinya muka cacat daripada ulamak yang tidak beramal dengan kesesatan di sebalik topeng kesucian palsu itu.

Bagi dunia ini, al-Hussain as. dan sahabat-sahabatnya melepaskan dan berjalan dalam barisan kebenaran dan menuju cahaya ilahi dan ini adalah ukuran kedua yang diteguhkan oleh al-Hussain as. dengan darah yang suci, dan dengan tindakan dan bukan dengan kata-kata. Jadi dia as. menunjukkan, dengan tindakannya, bahawa dunia dan akhirat adalah dua musuh yang tidak berhimpun dalam hati seseorang. Jadi, jika salah satu darinya ingin masuk ke dalam hati seseorang, yang satu lagi akan berjalan keluar. Dan jika seseorang berjalan menuju ke arah salah satu darinya, dia akan berjalan menjauhi yang satu lagi. Jadi orang yang menuju Allah swt dan di akhirat tidak mempunyai pilihan melainkan melepaskan dunia ini.

Adapun "Ana", cukuplah dengan mengatakan kemurahan hati dan dengan memberikan diri sendiri kemurahan hati yang muktamad. Pertarungan "Ana" sangat besar di Karbala dan kemanusiaan menang atas "Ana" di Karbala, kemenangan dijadikan sebagai suatu yang adil dan ukuran suci yang memberikan setiap orang yang benar hak mereka, keterangan ukuran kesaksian diberi oleh al- Hussain as . dan sahabat-sahabatnya as. dengan darah mereka, bahawa tidak ada Tuhan melainkan Allah.

Adapun Iblis (la), dalam perang Karbala, al-Hussain as . merantai tangan dan kakinya dan membenamkan tombak di dadanya. Tetapi ia masih berjuang dalam darahnya, dalam kesakitan dari bencana besar yang melandanya sehingga Al-Qaim menebas lehernya di Masjid al-Kufah.

Al-Hussain as. membuka jalan kepada Negera Keadilan Ilahi, seolah-olah al-Hussain as. telah disembelih di Karbala bagi membolehkan al-Qaim as dari anak-anak untuk memerintah, dan seolah-olah al-Hussain as. adalah satu pengorbanan bagi Negeri Keadilan Ilahi dan untuk kuasa pemerintahan Allah swt.,

وَفَدَيْنَاهُ بِذِبْحٍ عَظِيمٍ

Dan Kami tebus anaknya itu dengan seekor binatang sembelihan yang besar Surah as-Saaffat 37:107.

Dan dengan cara ini, pengorbanan ini adalah yang paling jelas daripada tanda-tanda jalan kepada Allah swt, Dan ulamak sesat yang tidak beramal, di sepanjang zaman, tidak dapat membunuh al-Hussain as. atau memadamkannya, dan dia masih kekal dan akan kekal bendera di langit untuk sesiapa yang mahukan kebenaran.

Dan kita tidak bimbang al-Hussain as. apabila menghadapi suara keldai-keldai, Yang Maha Kuasa berkata,

مَثَلُ الَّذِينَ حُمِّلُوا التَّوْرَاةَ ثُمَّ لَمْ يَحْمِلُوهَا كَمَثَلِ الْحِمَارِ يَحْمِلُ أَسْفَارًا 

Perbandingan orang-orang yang telah diamanahkan Kitab Taurat dan kemudian tidak menyempurnakannya samalah seperti keldai yang membawa sejumlah Kitab-kitab. Surah Al-Jumuah (Jumaat) 62:5.

Dan Yang Maha Kuasa berfirman,
“...sesungguhnya seburuk-buruk suara ialah suara keldai". Surah Luqman (Luqman ) 31:19

 atau mengatakan ulamak yang tidak beramal yang memutuskan untuk membunuh al-Hussain as. itu berkata al- Hussain menyokong ketuanan manusia, semasa dia telah dibunuh untuk menafikan ketuanan manusia dan menegakkan ketuanan Allah swt ..

Dan dengan tindakan mereka dan tuntutan mereka untuk mewakili beliau as. Mereka mengatakan bahawa al- Hussain as. mengemukakan dan meredakan Amerika, padahal dia as. Penentang Ketidakadilan yang menghunus pedangnya dalam menentang ketidakadilan dan kefasikan sehingga saat-saat akhir daripada hidupnya as. Dan mereka berkata bahawa al-Hussain menyokong kebebasan dan demokrasi Amerika, padahal al-Hussain as. adalah seorang hamba Allah swt. dan tidak tahu selain untuk menyembah Allah swt. dan menyerah kepada kehendak dan perintah -Nya swt ..

Ulamak-ulamak yang tidak beramal tidak beriman dengan keagungan Allah swt. dan percaya pada demokrasi (demokrasi ala Amerika) dan memanggilnya kebebasan.
Dan kebenaran yang saya katakan kepada kamu, bahawa ulamak yang tidak beramal bekerja yang menyokong kebebasan dan demokrasi Amerika adalah orang yang bebas, kerana jika mereka seorang hamba Allah, mereka akan berrasa malu di hadapan Allah.

Kebebasan dikenali oleh al-Hussain as dan bapa-bapa suci dan anak-anaknya as. adalah tidak beriman kepada memperhambakan diri kepada penzalim dan beriman kepada memperhambakan diri kepada Allah swt,

فَمَن يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَيُؤْمِن بِاللَّـهِ فَقَدِ اسْتَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَىٰ

Oleh itu, sesiapa yang tidak percayakan Taghut (Pelampau), dan ia pula beriman kepada Allah, maka sesungguhnya ia telah berpegang kepada yang tali paling boleh dipercayai. - Surah al-Baqarah 2:256

Berlaku adil kepada diri kamu sendiri dan halakan hati kamu ke arah kebijaksanaan. Jangan terlibat dalam pembunuhan al-Hussain as. Jangan pukul dada dan melusuhkan pakaian dan menitiskan air mata pura-pura, bohong dan palsu, janganlah kamu mengadakan perhimpunan untuk al-Hussain as. kerana kamu membunuh al-Hussain as . semula, janganlah mengatakan apa yang kamu tidak lakukan,

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ مَا لَا تَفْعَلُونَ ﴿﴾ كَبُرَ مَقْتًا عِندَ اللَّـهِ أَن تَقُولُوا مَا لَا تَفْعَلُونَ

2 Wahai orang-orang yang beriman, mengapa kamu mengatakan apa yang kamu tidak lakukan? 3 Amat besar kebencian di sisi Allah - kamu mengatakan apa yang kamu tidak lakukan. (Surah as-Saff) 61:2-3 ).

Jika kamu mahu mengadakan perhimpunan untuk al-Hussain as. Persiapkan jiwa kamu sebelum tubuh kamu, dan biarkan darah kamu menangis ke atas beliau sebelum kamu menangis. Adakah kamu tidak melihat bahawa dunia ini telah berundur dan akhirat semakin hampir, dan daratan dan lautan dikuasai oleh yang paling jahat, fasik dan tidak adil terhadap ciptaan Allah, Amerika dan pengikut mereka yang tidak beriman.

 ظَهَرَ الْفَسَادُ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُم بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ

Telah timbul berbagai kerosakan dan bala bencana di darat dan di laut dengan sebab apa yang telah dilakukan oleh tangan manusia; kerana Allah hendak merasakan mereka sebahagian dari balasan perbuatan-perbuatan buruk yang mereka telah lakukan, supaya mereka kembali (insaf dan bertaubat). Surah ar-Rum 30:41

Kesucian Islam telah dicabul, dan Islam telah berjuang begitu lama dan meluas, jadi apa lagi?

Jika kamu benar dan jujur ​​berkata kepada al-Hussain as . "Kami ingin bersama kamu supaya kita boleh memenangi kemenangan besar," di sinilah al-Hussain as. di kalangan kamu dengan anaknya Imam al-Mahdi as, melihat kamu dan tindakan-tindakan kamu dan menjangkakan sokongan kamu dan menyeru kamu, "Adakah kamu akan menggagalkan kami dan berpaling dari menyokong kami? Cukuplah Allah bagi kami, dan Dia adalah tempat bergantung yang terbaik.

"Adakah kamu menggunakan taqiyya sebagai alasan untuk menggagalkan keturunan Muhammad as, atau adakah kamu kekurangan bilangan dan kelengkapan? Bukankah Talut memerangi tentera Jalut dengan kekurangan bilangannya dan perlengkapan, walaupun saiz tentera mereka besar dan betapa besarnya perlengkapan mereka? Bukankah Muhammad sawas. berjuang dengan kekurangan bilangan dan perlengkapan di Badar, dan Allah swt . menjadikan mereka menang? Adakah Al-Quran tidak menyeru kepada pendengaran kamu ,

كَم مِّن فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللَّـهِ ۗ وَاللَّـهُ مَعَ الصَّابِرِينَ

"Berapa banyak (yang pernah terjadi), golongan yang sedikit berjaya menewaskan golongan yang banyak dengan izin Allah; dan Allah (sentiasa) bersama-sama orang-orang yang sabar"- Surah al -Baqarah ( Lembu ) 2:249

Wahai orang yang gagal menyokong Imam al-Mahdi as. Adakah kamu tidak menantikan sesuatu selain apabila diselaraskan dengan al-Sufyani (laknatu Allah), pewaris Yazid bin Muawiyah (laknatu Allah) selepas kamu selaras dengan Dajjal yang paling besar (Amerika)? Jika demikian api neraka dijanjikan

وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ ۖأُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ

yang bahan-bahan bakarannya: manusia dan batu-batu (berhala), (iaitu neraka) yang disediakan untuk orang-orang kafir.- Surah al-Baqarah 2:24 .

Apa yang kamu akan katakan? "Kami menangis dan memukul dada kami atas al-Hussain as "? Jawapan al-Hussain as . akan datang kepada kamu, "Kamu adalah terdiri daripada mereka yang mengambil bahagian dalam tertumpahnya darahku, kerana kamu menentang anakku al-Mahdi. " Apa lagi? Kamu akan berkata, " Kami ambil pendirian yang neutral"? Nanti jawapan kepada kamu adalah, " Semoga Allah mengutuk umat yang mendengar tentangnya dan berpuas hati dengannya."

Kamu berfikiran waras semaklah sendiri, kerana peluang berlalu bagaikan awan. Jika kamu meminta kebenaran, menyokong al-Hussain as. pada masa ini, janganlah takut,

وَلَا تَهِنُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَنتُمُ الْأَعْلَوْنَ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ

Jadi jangan lemah dan jangan berdukacita, malah kamulah orang-orang yang tertinggi jika kamu orang-orang yang beriman. - Surah Aali Imran ( Keluarga Imran ) 3:139 .

Jangan takut dengan orang-orang yang membunuh tubuh , tetapi takutlah yang boleh membuat kedua-dua badan dan roh binasa dalam api neraka.

Jika keputusan kamu untuk tidak bersama al-Hussain as . pada masa ini, dan jika kamu memilih untuk tidak adil kepada diri kamu sendiri, saya memberi amaran kepada kamu dan saya memberi amaran kepada kamu tentang azab Allah swt. di dunia dan akhirat, dan tidak ada alasan untuk kamu, dan tiada pengecualan .

Dan saya, dan saya memohon perlindungan kepada Allah dari "Ana", tidak akan berdoa menyegerakan dan diturunkan azab kepada yang kamu, walaupun saya melihat ia telah membayangi kamu . Dan saya akan bersabar selama seribu tahun jika Allah izinkan, sehingga Allah melakukan suatu perkara yang sudah ditakdirkan.

Dan saya tidak akan mengadu mengenai kamu kepada Allah, dan tidak datuk saya Rasulullah sawas juga akan berbuat demikian, kerana baginda menyebut saya dalam wasiatnya dan disebutnya nama saya, keturunan, dan sifat-sifat  dan bapa saya para Imam as. juga akan berbuat demikian kerana mereka yang menyebut nama saya, keturunan, sifat-sifat dan kediaman. Dan darah al-Hussain yang tumpah di Karbala kerana Allah kerana bapa saya as. dan bagi saya akan mengadu tentang kamu. Dan Yesaya, Yeremia , Daniel , Isa dan Yahya orang gasar (John the Barbarian) akan mengadu tentang kamu kerana mereka menjelaskan perkara saya kepada manusia di bumi bertahun-tahun yang lalu. Dan dalam Taurat, Injil dan Al-Quran di mana saya telah disebut akan mengadu tentang kamu. Semua ini, namun kamu menolak saya. Saya mahu kamu hidup dan saya mahu kamu untuk terus hidup, jadi sokonglah saya atas diri kamu.

Berbahagialah orang yang menyembelih dirinya antara tangan-tangan Tuhannya. Berbahagialah orang yang melepasi dan melalui kesukaran. Berbahagialah dia jika tidak menolak saya. Berbahagialah orang-orang yang pelik dan gila kepada penduduk bumi, dan waras kepada penduduk langit. Dan saya, dan saya memohon perlindungan Allah dari "Ana", penyembah yang hina antara tangan-tangan Tuhannya, saya menyeru setiap seorang yang waras yang mahukan kebenaran supaya membawa kapak seperti Ibrahim as. lakukan dan untuk merobohkan yang semua patung-patung yang disembah selain Allah, termasuk satu yang ada di dalam dirinya, yang merupakan "Ana", dan mengingati Allah swt sebanyak mungkin, dan mengetahui bahawa bagaimanapun banyak kamu mengingatNya, kamu tidak akan mengatasi orang-orang yang lalai sehingga kamu menyokong pendokong Allah dan menjadi dari orang-orang yang sujud, dan mengurangkan pertimbangan kamu di dunia ini, dan mengetahui tidak kira berapa banyak yang kamu menahan diri daripadanya, kamu masih tetap menginginkannya, sehingga kamu melepasi  ujian sukar dan membebaskan tengkukmu kamu dari dari belenggu api dunia dan akhirat,

فَلَا اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ ﴿﴾ وَمَا أَدْرَاكَ مَا الْعَقَبَةُ

11 Tetapi manusia tidak merempuh masuk mengerjakan amal-amal yang tinggi darjatnya di sisi Tuhan;12 Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui: apa dia amal-amal yang tinggi darjatnya di sisi Tuhan itu?
Surah Al- Balad 90:11-12 .

Ubban bin Taghlub berkata, "Saya bertanya kepada Imam Abu Abdullah saw, 'Semoga jiwa saya di dalam pengorbanan kepada tuan, (apa yang di maksudkan dengan  firman-Nya, “( فَلَا اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ) Tetapi manusia tidak merempuh masuk mengerjakan amal-amal yang tinggi darjatnya di sisi Tuhan?” Beliau as. berkata, "Seseorang yang dianugerahkan Allah supaya taat setia kepada kami telah merempuh masuk melepasi ujian sukar, dan kamilah ujian sukar itu dan sesiapa yang melepasinya akan terselamat. ' Beliau diam seketika dan kemudian berkata kepada saya, ' Adakah saya perlu memberitahu kamu perkataan yang lebih baik bagi kamu daripada dunia ini dan segala yang ada di dalamnya? ' saya berkata,' Ya, semoga jiwaku berada di dalam pengorbanan kepada tuan.' Beliau as. berkata, Berkenaan firmanNya {(فَكُّ رَقَبَةٍ) Ia adalah memerdekakan hamba} Surah Al-Balad 90:13 , orang semua hamba api neraka, kecuali kamu dan sahabat kamu, kerana Allah membebaskan kamu dari api neraka dengan kesetiaan (baiah) kepada kami, Ahlul Bayt. ' "Al- Kafi Jilid. 1

Dan Isa as. berkata (6) Berbahagialah orang yang tidak ada alasan untuk menolak Aku!" Matthew/Matius 11:06.

Korbankan diri kamu antara Tangan-Tangan Tuhan kamu supaya kamu menang hari ini dan esok, dengan segelas selepas itu kamu tidak akan dahaga,
1 Sesungguhnya Kami telah mengurniakan kepadamu al-Kauthar. 2 Oleh itu, kerjakanlah sembahyang kerana Tuhanmu semata-mata, dan berkorbanlah. Surah al-Kawthar  108:1-2.

Imam al-Redha as. berkata, "Saya mendengar bapa saya Musa bin Jafar berkata, 'Saya mendengar bapa saya Jafar bin Muhammad berkata," Saya mendengar bapa saya Muhammad bin Ali berkata,' Saya mendengar bapa saya Ali bin al-Hussain berkata, "Saya mendengar bapa saya al -Hussain bin Ali berkata, 'Saya mendengar bapa saya Amirul Mukminin Ali bin Abi Talib as. berkata, "Saya mendengar Nabi sawas. berkata, 'Aku mendengar Allah (awj). berfirman, "Tidak ada Tuhan selain Allah adalah Kubu Ku, jadi sesiapa yang memasuki Kubu Ku akan selamat dari azab-Ku." Dia kemudian menyeru kita dengan syarat-syaratnya, dan aku adalah syarat-syaratnya. '"'" '"'" Uyun Akhbar al-Retha saw., halaman 145.

Dan kebenaran yang saya katakan kepada kamu, saya dari syarat-syaratnya. Saya datang kepada kamu atas nama Imam al-Mahdi as, dan saya tidak meminta atas keinginan saya, bukan keinginan orang yang mengutus saya . Dan saya tidak meminta kemuliaan, dan juga bukan kemuliaannya. Jadi sesiapa yang tidak menerima saya tidaklah menerima bapa saya yang mengutus saya. Dan kebenaran yang saya katakan kepada kamu, sesiapa yang tidak menghormati anak tidak menghormati bapa yang mengutusnya.

Bapa saya Imam al-Mahdi as . menyuruhku untuk mengatakan kata-kata, "Saya adalah batu di tangan kanan Ali bin Abi Talib as, beliau pada satu masa mencampakkannya yang dengannya membimbing kapal Nuh as, dan pada satu masa menyebabkan Ibrahim untuk terus hidup dari api Namrud, dan pada satu masa untuk membawa Yunus keluar dari perut ikan paus, dan dengannya dia bercakap kepada Musa di atas gunung, dan dia menjadikan tongkat yang membelah laut dan perisai bagi Daud as, dan dia menggunakannya sebagai perisai di Uhud , dan dia melipat di dalam tangan kanannya di Siffin . "

Barang siapa mempunyai telinga, biarlah dia mendengar: Ini adalah makhluk bumi yang bercakap kepada manusia, dan ini adalah Ali bin Abi Talib yang dimaksudkan untuk datang,

وَإِذَا وَقَعَ الْقَوْلُ عَلَيْهِمْ أَخْرَجْنَا لَهُمْ دَابَّةً مِّنَ الْأَرْضِ تُكَلِّمُهُمْ أَنَّ النَّاسَ كَانُوا بِآيَاتِنَا لَا يُوقِنُونَ

Dan apabila sampai masa berlakunya hukuman atas manusia, Kami keluarkan untuk mereka sejenis makhluk dari bumi, yang akan menyatakan kepada mereka, bahawa manusia telah tidak meyakini ayat-ayat keterangan dan pengajaran Kami. - Surah an- Naml (The Ant ) 27:82 .

Ya Allah, saksikanlah bahawa saya telah sampaikan, Ya Allah, saksikanlah bahawa saya telah dimaklumkan, Ya Allah, saksikanlah bahawa saya telah sampaikan.

Dengan nama Allah, Yang banyaknya Maha Pemurah, lagi gigih lagi Maha Mengasihani.

1. Alif, Laam, Miim, Shaad.
2. (Al-Quran ini) sebuah Kitab yang diturunkan kepadamu (Wahai Muhammad). oleh itu, janganlah ada perasaan bimbang dalam dadamu mengenainya, supaya engkau memberi amaran dengan Al-Quran itu, dan supaya menjadi peringatan bagi orang-orang yang beriman.
3. (Wahai umat manusia): "Turutlah apa yang telah diturunkan kepada kamu dari Tuhan kamu dan janganlah kamu menurut pemimpin-pemimpin Yang lain dari Allah; (tetapi sayang) amatlah sedikit kamu mengambil peringatan".
4. Dan berapa banyak negeri Yang Kami binasakan, Iaitu datang azab seksa Kami menimpa penduduknya pada malam hari, atau ketika mereka berehat pada tengah hari.
5. Maka tidak ada yang mereka katakan ketika datangnya azab Kami kepada mereka, melainkan mereka (mengakui dengan) berkata: "Sebenarnya kami adalah orang-orang yang zalim".
6. Maka Sesungguhnya Kami (Allah) akan menyoal umat-umat yang telah diutuskan (Rasul-rasul) kepada mereka, dan Sesungguhnya Kami akan menyoal juga Rasul-rasul itu.
7. Kemudian Sesungguhnya Kami akan ceritakan kepada mereka, dengan (berdasarkan) pengetahuan, dan sememangnya Kami tidak sekali-kali ghaib.
8. Dan timbangan amal pada hari itu adalah benar; maka sesiapa yang berat timbangan amalnya (yang baik), maka mereka itulah orang-orang yang berjaya.
9. Dan sesiapa yang ringan timbangan amalnya (yang baik), maka mereka itulah orang-orang yang merugikan dirinya sendiri, Dengan sebab mereka berlaku zalim terhadap ayat-ayat Kami.
10. Dan Sesungguhnya Kami telah menetapkan kamu (dan memberi kuasa) di bumi, dan Kami jadikan untuk kamu padanya (berbagai jalan) penghidupan (supaya kamu bersyukur, tetapi) amatlah sedikit kamu bersyukur.
11. Dan Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu, lalu Kami membentuk rupa kamu, kemudian Kami berfirman kepada malaikat-malaikat: "Sujudlah kamu kepada Adam", lalu mereka sujud melainkan Iblis, ia tidaklah termasuk Dalam golongan Yang sujud.
12. Allah berfirman: "Apakah penghalangnya Yang menyekatmu daripada sujud ketika Aku perintahmu?" Iblis menjawab: "Aku lebih baik daripada Adam, Engkau (Wahai Tuhan) jadikan daku dari api sedang Dia Engkau jadikan dari tanah."
13. Allah berfirman: "Turunlah Engkau dari syurga ini, kerana tidak patut Engkau berlaku sombong di dalamnya; oleh sebab itu keluarlah, Sesungguhnya Engkau dari golongan Yang hina".
14. Iblis berkata: berilah tempoh kepadaKu hingga hari mereka dibangkitkan (hari kiamat)".
15. Allah berfirman: "Sesungguhnya Engkau dari golongan Yang diberi tempoh (ke suatu masa Yang tertentu)".
16. Iblis berkata: "Oleh kerana Engkau (Wahai Tuhan) menyebabkan daku tersesat (maka) Demi Sesungguhnya Aku akan mengambil tempat menghalangi mereka (dari menjalani) jalanMu Yang lurus;
17. "Kemudian Aku datangi mereka, dari hadapan mereka serta dari belakang mereka, dan dari kanan mereka serta dari kiri mereka; dan Engkau tidak akan dapati kebanyakan mereka bersyukur".
18. Allah berfirman: "Keluarlah Engkau dari syurga sebagai makhluk Yang terhina serta terusir. Sesungguhnya sesiapa di antara mereka Yang menurutmu, tetaplah Aku akan memenuhi neraka jahanam Dengan (golongan) kamu (yang derhaka) semuanya;

Ahmad al- Hassan
8 Rabie al-Thani, 1426 A.H.


Tiada ulasan: