Sabtu, 7 Disember 2013

Campur Tangan Allah Apabila Berlaku Ketidakadilan

Campur Tangan Allah Apabila Berlaku Ketidakadilan
Post oleh Super User 23 April 2013        


Dengan nama Allah, Maha Pemurah, lagi Maha Penyayang.
Ya Allah! sanjunglah dan sejahaterkanlah ke atas Muhammad dan keluarga Muhammad, para Imam dan para Mahdi.
Assalaamu ‘alaikum w.w.
.
Mengapa apabila seorang lelaki cuba untuk meletakkan tangannya pada isteri Nabi Ibrahim as, tangannya bertukar menjadi batu, manakala tidak kepada isteri, anak-anak perempuan dan anak-anak Muhammad sawa telah menyakitkan hati, dipenjarakan dan tudung mereka ditanggalkan deagan keras oleh Yazid terkutuk?

Zainab as bukanlah seorang wanita yang biasa, jadi bagaimana Yazid (la) adakah apa yang dia lakukan kepada mereka tanpa campur tangan Ilahi jelas seperti apa yang berlaku kepada isteri Nabi Ibrahim as?



Jawapan:
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Penyayang
Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan semesta alam
Selawat doa dan salam Allah-lah atas Muhammad dan keturunan Muhammad, Imam-Imam dan Mahdi-Mahdi

Semoga Allah menolong kamu dan meluruskan langkah-langkah kamu.

Allah swt tidak campur tangan dan mengubah undang-undang semula jadi, kecuali apabila perlu dan apabila kerana ia amat bijaksana. Oleh itu, Dia boleh campur tangan dan menyebabkan satu keajaiban untuk melindungi maruah penyokong-Nya dan ada hikmah di dalamnya, terutamanya jika keputusan campur tangan ini dalam membimbing orang-orang yang meminta bimbingan. Walau bagaimanapun, ia tidak bijak untuk-Nya untuk campur tangan dan mengelakkan musuh-musuh-Nya dari merosakkan dan menghina penyokong-Nya, dan itu adalah kerana dunia ini adalah dunia-ujian, jadi penyokongNya diuji oleh bahaya ini. Dan mereka menerima yang baik di akhirat dan kehendak Allah dengan kesabaran mereka terhadap bahaya tersebut, penghinaan dan penafian mereka bertahan kerana Allah. Selain itu, musuh-musuh-Nya akan diuji di dunia ini. Keberanian mereka untuk menyakiti penyokongnya menyediakan kayu api untuk akhirat mereka. Dan mereka akan mendapati mereka selepas dibakar dengan kayu api yang mereka sediakan.

Semoga Allah menyokong kamu; ketidakadilan terhadap Fatima as serta kesabarannya apabila orang-orang menyerang rumahnya dan patah tulang rusuknya adalah sebab untuk membiarkan orang tahu hak pengganti (Wasi) Allah, Ali bin Abi Talib as. Begitu juga dengan ketidakadilan terhadap Zainab as dan kesabarannya dengan kekal dalam bahaya, penjara dan penghinaan. Peranan Fatimah as dalam menyebarkan agama suci benar tidak kurang daripada peranan Ali as. Peranan Zainab as juga tidak kurang daripada peranan al-Hasan dan al-Hussein as.

Ahmed al-Hasan
Rabi al-Thani
1434 A.H.


✡✡✡✡✡

Tiada ulasan: