Sabtu, 7 Disember 2013

Syahidnya Fatimah as

Post Imam di Facebook : Syahidnya Fatimah as
19 Mac 2013 Super User

  
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Penyayang.
Segala puji bagi Allah.
Salam atas kamu, dan rahmat Allah dan keberkatanNya..

Pertengahan Jamadi al-Awwal akan menjadi ulang tahun kesyahidan Fatimah al-Zahra, ‘alaiha s-salaam, akibat luka beliau dari serangan terhadap rumah Muhammad Rasul Allah sawas, oleh Umar dan sekumpulan orang dengannya.

Saya berharap Allah menolong orang-orang mukmin untuk menubuhkan peringatan pada 13, ke-14 dan ke-15 Jamadi al-Awwal dan menyatakan apa yang berlaku, dan bagaimana Umar menyerang rumah Rasulullah sawas dan mengugut untuk membakarnya bersama-sama dengan orang-orang di dalam, iaitu Ali, Fatimah dan anak-anak mereka, ‘alaihimu s-salaam.

Saya berharap tuan-tuan yang dihormati dan sheikh-sheikh di kalangan pelajar-pelajar Hauzah Imam al-Mahdi, semoga Allah melindungi mereka, dan daripada kalangan orang lelaki dan wanita beriman yang lain, semoga Allah melindungi mereka, menjelaskan kebenaran di sebalik serangan ke atas rumah Fatimah kerana ia benar dan kerana ia berlaku dengan bukti-bukti sejarah dari buku-buku pihak bertentangan, tanpa menghina atau mengutuk penyerang.

Dan kita tinggalkan untuk orang-orang mulia dari kalangan umat Islam untuk berlaku adil kepada diri sendiri dan menghukum dengan adil antara Fatimah anak perempuan Nabi Muhammad, Penghulu dan wanita nombor satu dunia, dan orang-orang yang menyerang rumahnya dan menyebabkan kecederaannya dan mati syahid, dan untuk mencari sebab-sebab yang menyebabkan serangan ini, titik pentingnya adalah Wasiat Muhammad Rasulullah sawas, yang baginda sifatkan sebagai buku pencegah kesesatan. Bagi Rasulullah sawas yang mahu menulis untuk orang awam pada hari Khamis, semasa sakit yang membawa kepada kematiannya, tetapi di sini, Umar dan kumpulannya membantah dan menuduh Rasulullah sawas meracau, dan dengan itu kejadian itu terkenal sebagai bencana Khamis. Dan Rasulullah sawas enggan menulis buku pencegahan bagi mereka yang menolaknya pada hari Khamis, dan beliau menulis selepas itu pada malam kematiannya bagi mereka yang menerimanya. Dan pujian kepada Allah, buku ini telah dilindungi oleh Ali as yang disalin, dan oleh anak-anaknya, Imam-Imam as. Dan mereka as membawa keluar kepada umat dan ia sampai kepada Sheikh al-Tusi, semoga Allah memberi rahmat kepadanya, dan dia menceritakan dalam kitab al-Ghayba, dan diterangkan perawi itu adalah orang-orang tertentu yang bererti mempercayai Syiah, yang membuktikan kejujuran mereka kerana tidak ada fitnah diwujud terhadap mereka. Oleh itu, Wasiat itu mempunyai rantaian perawi yang sahih bagi mereka yang menggunakan rantaian perawi sebagai hujah, ia juga sering diriwayatkan dan ada riwayat lain yang membawa makna yang sama sepertinya, semua itu membuktikan kesahihannya. Dan kerana ia digambarkan dengan sendirinya cukup untuk mengelakkan umat dari kesesatan, ia tidak boleh dituntut oleh orang lain selain daripada pemilik sah yang disebut dalamnya. Kerana jika ia mungkin dituntut oleh orang lain selain daripada pemilik yang sah, Allah swt, yang menyifatkan ia menjadi cukup dengan sendiri untuk mengelakkan dari kesesatan, akan sama ada dituduh berbohong, kerana Dia berkata, ia adalah satu pencegahan dari kesesatan sedangkan ia tidak begitu, atau dituduh jahil mengenai perkara yang ghaib, atau dituduh sebagai tidak berupaya untuk melindungi dari yang dituntut oleh pemalsu sehinggalah ia dituntut oleh pemilik yang sah, dan Dia swt adalah jauh dari apa yang para pemalsu tuntutkan.

Berbahagialah orang-orang yang bergantung kepada Wasiat Muhammad Rasulullah sawas.

Maka celakalah bagi orang-orang yang menentangnya pada masa-masa awal dan cuba untuk menghalang beliau dari menulis dan berkata bahawa dia meracau hanya kerana ia mengandungi nama Ali as, pengganti yang pertama.

Maka celakalah bagi orang-orang yang mengikuti jejak langkah mereka hari ini dalam menentang Wasiat, manakala mengemis nasib malang mereka sendiri untuk mana-mana cubaan terdesak untuk memfitnah Wasiat Muhammad Rasul Allah, hanya kerana ia mengandungi nama Ahmed, Mahdi yang pertama itu.

✡✡✡✡✡

- Lihat lebih lanjut di:

Tiada ulasan: