Sabtu, 7 Disember 2013

Dari Imam Ahmed Al Hassan as pada Ansariah!



Imam Ahmed Al Hassan asmengenai wanita : -

Apakah hukum mengenai perbualan antara lelaki dan wanita secara umum, dan melalui internet khususnya? Dan adakah berbual peribadi di Paltalk dibenarkan?

Jawapan: Dengan nama Allah, Yang banyaknya Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
Segala puji bagi Allah Tuhan semesta alam .
Selawat dan salam diberikan Allah ke atas Muhammad dan keturunan Muhammad, para Imam dan Mahdi-Mahdi .

Saya sebelum ini menyebut bahawa perbualan antara lelaki dan wanita pada umumnya adalah dibenarkan dan berbual dalam talian adalah sebahagian daripadanya .

( ( Berbual antara lelaki dan wanita dibenarkan melainkan jika ia mendatangkan syak wasangka dan perbicaraan yang ditakuti; dalam kes ini ia mesti dielakkan.

Allah Yang Maha Kuasa berfirman, {Dan katakanlah kepada wanita yang beriman supaya menyekat pandangan mereka, dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan untuk membalut tudung kepala mereka hingga ke dada mereka, dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya.} Surah An-Nur (Cahaya) 24:31 )) Syare’at Islam , jilid. 3
                                             
Oleh itu , berbual, antara lelaki dan wanita secara umum dibenarkan.

Adapun perbualan peribadi antara seorang lelaki dan seorang wanita secara peribadi, ia tidak digemari melainkan jika bertunangan atau kerana keperluan..

Oleh itu, wanita suci yang beriman dan dihormati itu harus mengelakkan bercakap secara peribadi dengan seorang lelaki yang bukan dari mahramnya kecuali kerana keperluan dan ia perlu dihadkan berdasarkan keperluan, dan dengan jumlah kurangnya kata-kata dan yang memadai, dan ini terpakai kepada perbualan secara langsung bersemuka atau di internet dan apabila menggunakan program sembang dan seumpamanya.

Dan segala puji bagi Allah Tuhan semesta alam .

Ahmed al -Hasan
Jamadi al- Awal 1434 A.H

✡✡✡✡✡


Soalan daripada Ansariah: -

1. Adakah memberikan kemenangan kepada Imam, pada peribadi Imam?
2. Contoh , Apakah kewajipan saya sebagai seorang wanita apabila saya menerima khabar menegakkan perjuangan Imam Hussain?
3. Apakah kewajipan saya sebagai seorang wanita, jika saya berada di zaman Imam Kazim as, Dan mengetahui Imam saya telah dibawa ke penjara?
4. Apakah kewajipan saya dalam memberi kemenangan kepada Baqir al Sadr apabila mereka memenjarakannya dan saya berada di negara lain?
5. Apakah tugas saya dalam memberi kemenangan kepada Khoei ketika beliau di bawah tahanan rumah ?
6. Adakah saya perlu menunggu arahan dari Imam a.s? atau menunggu arahan dari ulama seperti pada zaman Al- Kazim as? Dan orang-orang yang membiarkan dia jatuh?
7. Atau adakah dibolehkan saya bertindak secara individu?
8. Bolehkah saya sekarang, bahawa saya meninggalkan rumah saya dan anak-anak saya untuk menyertai Imam saya Imam Ahmed as \?
9. Apakah kewajipan saya sekarang ? Memaklumkan orang ramai? Saya telah maklumkan kepada seberapa ramai yang saya boleh?
10. Saya mahu beri kemenangan kepada Imam saya dan tidak membiarkan dia jatuh? Bagaimana?
11. Saya tidak mahu menerima dosa membiarkan Imam saya jatuh, jadi apa yang perlu saya lakukan? Saya mahu jawapan yang jelas, kerana saya melihat bahawa jawapan yang betul adalah untuk bertindak secara individu dan mengambil tiket ke Iraq untuk menyertai Imam tanpa memberitahu keluarga saya atau suami dan anak-anak saya. Anak-anak saya percaya kepada Tuan Sayyed tidak seperti suami saya dan keluarganya. Jadi saya meninggalkan mereka di tangan suami saya dan keluarganya yang kafir itu?

Seperkara lagi saya tidak kenal sesiapa di Iraq, saya pergi ke sana bertawakal kepada Allah dan Dia menetapkan sesuatu bagi saya.. Adakah ini betul? Perlu saya bertanya Sayyed Ahmed as sendiri ?

Saya takut bahawa dia memberitahu saya apa yang Hussain as katakan kepada Nafi, ini adalah waktu malam, jadi ambillah ia sebagai perhiasan . Atau bahawa masa untuk soalan ini belum tiba?

Jawapan: -

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani. Segala puji bagi Allah Tuhan semesta alam . Semoga selawat dan salam Allah ke atas Muhammad dan keturunan Muhammad, para Imam dan Mahdi-Mahdi.

Sokongan wajib yang kekal atas seorang wanita yang dikenakan adalah untuk memberikan kemenangan kepada Allah swt. Ini dilakukan dengan memberi kemenangan kepada wazirnya di bumi di setiap zaman dan bukan kepada orang lain, walaupun orang itu memanggil untuk kebenaran. ( Wahai orang yang beriman , jika kamu membantu jalan Allah swt, Dia akan membantu kamu dan meneguhkan pendirian kamu. Muhammad 47:7). Dan janganlah seorang wanita memberi kemenangan kepada khalifah Allah di muka bumi ini dengan suatu tindakan yang dia mungkin fikir sendiri, ia akan memudaratkan maruahnya atau ia mungkin melemahkan prestasi (khalifah) dalam jihadnya dan dan dalam beberapa situasi menyuruh kepada yang ma'ruf dan mencegah dari yang mungkar. Bagaimanapun, mungkin Allah swt memberikan kejayaan anda, dari cara-cara yang terbaik untuk wanita hari ini, dalam memberi kemenangan kepada yang benar adalah media, melalui internet atau mana-mana teknologi peranti yang ada, di mana dia boleh menyampaikan kebenaran kepada manusia, untuk membimbing mereka dan menyelamatkan mereka. Dan cara ini telah diambil oleh Fatimah a.s. juga Zainab, khadijah, Asiah, dan Maryam as dan kamu mempunyai contoh yang baik di kalangan wanita yang terbaik di dunia. Jadi ikut jalan mereka yang suci dan diberkati, yang mungkin Allah swt memberi rahmat kepada kamu dan merahmati kamu kerana dia memberkati mereka dan menaruh belas kasihan kepada mereka, semoga rahmat Allah ke atas mereka ,

Dan semoga keamanan, rahmat dan barkah Allah kepada kamu.

Ahmed Al-Hassan ; Safar 1433 AH - http://vb.almahdyoon.org/showthread.php?t=12975



✡✡✡✡✡


Di dalam dedikasi (kata ditujukan khas) beliau dalam Kitab Tauhid Imam berkata: -

Untuk Hussain bin 'Ali as, dan kepada semua orang-orang yang menjadi saksi dengan kesakitan dan darah mereka untuk keagungan Allah swt .
Untuk Zainab as anak Ali as, dan kepada semua wanita yang menjadi saksi kepada kebenaran, dan kepada semua wanita yang lantang suaranya dalam menuntut keagungan Allah swt .

Aku menyaksikan bahawa yang menjadi bukti kepada kamu telah ditulis dan sedang ditulis . Dan musuh-musuh kamu akan dipersoalkan.
(Maka sesungguhnya Kami (Allah) akan menyoal umat-umat yang telah diutuskan (Rasul-rasul) kepada mereka, dan sesungguhnya Kami akan menyoal juga Rasul-rasul itu. Kemudian sesungguhnya Kami akan ceritakan kepada mereka, dengan (berdasarkan) pengetahuan, dan sememangnya Kami tidak sekali-kali ghaib. Dan timbangan amal pada hari itu adalah benar; maka sesiapa yang berat timbangan amalnya (yang baik), maka mereka itulah orang-orang yang berjaya. Dan sesiapa yang ringan timbangan amalnya (yang baik), maka mereka itulah orang-orang yang merugikan dirinya sendiri, dengan sebab mereka berlaku zalim terhadap ayat-ayat Kami.} Al-Quran 7: 6-9 ).




Khadammu Ahmed Al Hassan


✡✡✡✡✡


Imam Ahmed Al Hassan as berkata pada akaun Twitter beliau;

'' Zainab binti Ali as adalah seorang ulama, dengan demikian bagi wanita yang beriman hendaklah mengikut jejak langkahnya, perlu ada Hauzah-Hauzah yang bertanggungjawab dalam pengajaran wanita''.

'' Dan sesungguhnya anak kesayanganku sayang kepada ku, bahawa orang-orang yang paling buruk ciptaan Allah, melontarkan kata-kata kesat dan melibatkan diri dalam perbincangan yang tidak bermoral kepada wanita suci beriman, tetapi akutidak boleh menghalang wanita yang beriman dalam mengikuti jejak langkah Al Zahraa as dan Zainab as, tetapi aku perlu menganjurkan kepada mereka untuk memulakan jalan yang mulia ini walaupun mereka tercedera kerana mereka mempunyai keselesaan halus dan contoh pada Al Zahraa as, Khadijah, Zainab, Fatimah binti Asad (ibu Imam Ali), Mariam, Narjis, dan Asiah isteri Firaun dan senarai panjang wanita yang mengambil pendirian mulia dalam memberi kemenangan kepada kebenaran dan mengalami kesakitan di jalan Allah swt -. Pencerahan jawapan melalui soalan 322 di internet, juga pautan ini untuk soalan - http://vb.almahdyoon.org/showthread.php ... z2hjgBiB7t



✡✡✡✡✡


Satu lagi Soalan oleh Ansariah: -


Dengan nama Allah yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. Segala puji bagi Allah Tuhan semesta alam . Semoga selawat dan salam Allah ke Muhammad dan keturunan Muhammad, para Imam dan para Mahdi.
Tuan yang mulia, Al-Yamani Aali Mohammed saw
Salam kepada kamu, Rahmat Allah dan Berkat.

1. Apakah Taqiyya wajib pada masa ini dan apakah hadnya kerana kami di sini bertaqqiya tetapi kami tidak tahu cara yang betul untuk melakukannya dan apakah perbezaan antara taqiya dan sabar?
2. Dan apakah kewajipan ke atas wanita dalam semua perkara mengenai dakwah seperti saudara-saudara Ansar mengatakan tuan belum tugaskan dan ini sahaja sudah sakit di atas semua rasa sakit?
3. Bagaimana kita berurusan dengan mereka yang menerapkan permusuhan yang nyata terhadap kita seperti dalam peristiwa-peristiwa ini yang mereka telah tunjukkan apa yang ada di dalam hati mereka tetapi mereka tidak menyedarinya?

Dan segala puji bagi Allah swt semata-mata dan tertentu sahaja dan salam kepada kamu rahmat Allah swt.
Hambamu Ibu Yusuf (Um Yusuf),
Tuan yang mulia, pujian bagi Allah atas rahmatNya dan seksaanNya yang besar dan bukan atas kehendak kami tetapi atas kehendakNya dan ampunkan kami wahai tuan untuk masa singkat mendatang..

Jawapan oleh Imam as: -

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah banyaknya , yang gigih lagi Maha Mengasihani. Segala puji bagi Allah Tuhan semesta alam . Semoga doa dan keamanan Allah ke Muhammad dan keturunan Muhammad, para Imam dan Mahdis .

Perempuan yang beriman adalah sama seperti seorang lelaki yang beriman kerana dia bersolat, puasa, dan beramal menurut kehendak Tuhan yang menjadi pujian kepadanya tepat seperti orang lelaki beriman kecuali dalam beberapa perkara dan pengkhususan. Wanita itu bertanggungjawab dan dituntut mengetahui agamanya dan memaklumkan orang lain dan mengajar mereka tahu kebenaran mengikut kemampuannya. (Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya ( Al-Baqarah 2:286)

Jadi jangan lemah dalam memaklumkan orang ramai dan berkata benar, sama ada pemberitahuan maklumat yang bersemuka atau melalui alat media disediakan untuk anda seperti Internet. dan seperti saudara Ansari anda lakukan dengan menulis artikel-artikel di akhbar, yang dibaca oleh orang-orang di seluruh dunia, dan ini mempunyai kesan yang besar pada sesetengah orang dari negara-negara yang berbeza yang dipercayai dalam dakwah ini.

Juga kepada wanita yang beriman boleh mengatur sendiri untuk bekerja mengikut kebolehan mereka dan menubuhkan jemaah (persatuan) yang menerangkan ketidak keselesaan dan penyesalan (belas kasihan) dan untuk menarik balik malapetaka dan musibah terhadap  keluarga Muhammad ‘alaihimu s-salam, dan menyampaikan yang benar dari yang salah dan mendedahkan kepalsuan kepada orang ramai. Sesungguhnya Zainab as mempunyai peranan besar selepas peristiwa Kerbala, dalam menjelaskan kebenaran dan mendedahkan kepalsuan. Saya memohon kepada Allah swt bahawa dia memberikan kejayaan kepada anda berdiri menentang kezaliman zaman ini seperti Zainab as, untuk mendedahkan orang-orang yang salah dan merombak mereka, dan menunjukkan jenayah yang dilakukan, kezaliman, penolakan, dan kafir (ingkar) jelas dalam agama Muhammad dan keluarga baginda as, dan penafian mereka Hakimiyyah Allah swt dan menyerahkannya ke pangkuan Amerika dan demokrasi.

Bagi taqqiya itu, ia adalah untuk orang yang beriman untuk memelihara nyawa kerana menyokong kebenaran, dan tidak memelihara hidupnya hanya demi memelihara kemudaratan, kerana memelihara kebenaran itu bukan dengan taqiyya, dan saya memohon kepada Allah swt agar dia membuka untuk anda sebagai wanita yang menyebabkan dan memudahkan perkara untuk anda untuk memberi kemenangan kepada kebenaran dan menjelma dan menunjukkan kebenaran dengan lidah dan tangan anda, dan membuat anda memulakan jalan orang yang benar iaitu Fatimah, Khadijah, Mariam, Zainab , dan isteri Firaun Asiah yang berkata (Dan Allah mengemukakan satu misal perbandingan kepada orang-orang mukmin, iaitu: perihal isteri Firaun, ketika ia berkata: "Wahai Tuhanku! Binalah untukku sebuah rumah di sisiMu dalam Syurga, dan selamatkanlah daku dari Firaun dan perbuatannya, serta selamatkanlah daku dari kaum yang zalim)  (al-Quran 66:11).

Dan dia berdiri di pihak yang menentang kepada penzalim dan mempertahankan haknya sehingga dia pergi menemui Tuhannya yang ridha dengan dirinya, dan juga menyenangkannya, dalam usaha dan keberanian. Allah swt yang menyebutkan dalam KitabNya yang terbaik yang dia telah turunkan dan itulah Al-Quran dan sesungguhnya ini adalah limpah kurnia yang besar dari Allah swt

لِمِثْلِ هَـٰذَا فَلْيَعْمَلِ الْعَامِلُونَ

( untuk kemenangan serupa inilah hendaknya berusaha (beramal), melakukan amal usahanya dengan bersungguh-sungguh. Ash-Shaafat 37:61 ).


✡✡✡✡✡

Tiada ulasan: