Jumaat, 6 Disember 2013

Soalan 32, 33 dan 34


Kiriman oleh Hanizi Mohamad (Read Only, hanya untuk bacaan dan pembetulan)

Asalan dikirim oleh darren »Mon 8 Okt 2012 22:02

Soalan 32: Kenapa Allah menjadikan zikir dengan bilangan ganjil?

Jawapan: Allah adalah tunggal yang suka ketunggalan, dan keistimewaan atau bilangan ganjil dirujukkan kepada-Nya swt, dan keduaan  merujuk kepada berduaan dan pasangan. Dan atas sebab ini Zikir dalam solat adalah ganjil iaitu sekali, tiga kali, lima kali atau tujuh kali.


✡✡✡✡✡


oleh darren »Mon 8 Okt 2012 10:04

Soalan 33: Apakah tujuan untuk mengatakan Allahu Akbar di awal solat?

Jawapan: Dalam solat, anda mahu mikraj kepada Allah dan untuk menghadap-Nya swt. Oleh itu solat adalah laluan mikraj mukmin. Dan mikraj tidak berlaku kecuali dengan naik melalui tujuh langit, dan kunci bagi setiap langit dan mikraj kepadanya dan daripadanya kepada yang berikutnya ialah Allahu Akbar, bermakna bahawa aku, hamba yang lemah dan tidak sempurna, terus kepada Tuhan Yang MahaKaya dan Sempurna, dan aku mahu untuk mempertingkat dan mencapai-Nya swt, untuk menghadapi-Nya dan memuji-Nya dengan aku mengagung dan memuji-Nya swt, dengan rahmat dan nikmatNya ke atasku.


✡✡✡✡✡



 oleh darren » Mon 8 Okt 2012 10:08

Soalan 34: Apakah makna Takbirat Al-Ihram * ketika solat , dan apakah kepentingan daripada Takbirah Ali bin Abi Talib as?

Jawapan: Takbirat untuk ihram dalam solat sebenarnya tujuh dan bukan satu, walaupun dengan satu ihram adalah dibenarkan, jika apa yang dimaksudkan oleh tujuh Takbirat adalah merujuk kepada tujuh langit.

Dan setiap Takbirah diangkat ke langit, maka Takbirah pertama "Allahu Akbar" bermaksud bahawa Allah adalah lebih besar daripada langit duniawi dan langit pertama termasuk segala yang ada di dalamnya dari yang baik, yang buruk dan butir-butirnya, tanpa mengira besarnya.

Jadi, jika anda tahu bahawa bumi dalam semua muatan nya adalah seperti sebutir pasir di padang pasir berbanding dengan galaksi, dan galaksi adalah seperti sebutir pasir berbanding dengan alam semesta fizikal, dan langit dunia adalah seperti sebutir pasir di padang pasir berbanding dengan langit kedua dan seterusnya sehingga semuanya menjadi kecil di mata anda kecuali Allah, dan Allah swt menjadi lebih besar dalam jiwa anda, supaya anda tahu bahawa Dia tidak dapat dijelaskan.

Dan Takbirah Ali as adalah mengikut pengetahuan beliau mengenai Allah swt, dan dia adalah lebih besar daripada ciptaan Allah dalam mengetahui Allah selepas Mohammad sawas. Dan jika lebih pengetahuan kepada Allah bertambah, lebih banyak kepentingan mengingat Allah bertambah. Jadi Ali as tahu siapa yang dia muliakan, dan jika penciptaan ini adalah untuk menjalankan apa yang dia tahu, mereka tidak akan berasa jemu.

Dan beliau as berkata dalam maksud "Aku mempunyai pengetahuan dalam diri aku yang jika aku beritahu kamu, kamu akan berayun seperti ayunan tali dalam telaga jauh" #

Dan ayunan bermakna gerakan bergetar, dan tali itu adalah tali di mana baldi yang membawa air keluar tergantung dan telaga jauh ertinya telaga yang dalam. Jadi jika baldi dihumban ke dalam telaga itu, tali yang digunakan akan berayun seperti ular yang bergerak.

* Takbeerat Al-Ihram: Sambil berkata ' Allahu Akbar ' pada permulaan solat - Trans.

# Ref: Explination daripada Nahj Al- Balaga Ibnu Hadeed : Part1 , Page 213.


✡✡✡✡✡


Tiada ulasan: