Jumaat, 6 Disember 2013

CINTA

“CINTA”
Jawapan Imam Ahmad Al-Hassan Al-Yamani
(Wasi dan Utusan Imam Mahdi)
Oleh Baqiyat Allah

Di post pada 29 Mei 2012

Soalan 457: Assalam Alykom tuan dan Maulaku, utusan Imam Al-Mahdi.

Saya memohon maaf kerana soalan ini, tetapi saya mahu jawapan untuk perkara ini; kerana saya bergelut dengannya, adakah agama Islam melarang cinta antara seorang wanita dan lelaki jika niatnya untuk berkahwin dan komitmen rasmi, adakah dibenarkan untuk wanita atau adakah ia Haram ? Saya minta maaf untuk soalan ini dan saya mohon anda, saya mahu Sayyed Ahmad Al-Hassan untuk menjawab soalan saya.

Jawapan: Bismillah ARRahman Ar rahim

Wal hamdulillahi Rabbil-Alameen, wasalla Allahu Ala Muhammad wa Aali Muhammad Al-Aimmah wal mahdiyeen wasallim taslimaa.

Allah (swt) menurunkan undang-undang untuk emosi dan hubungan seksual antara wanita dan lelaki dalam kapasiti sebagai seorang lelaki dan perempuan, yang merupakan ikatan perkahwinan yang menetapkan dua orang saksi pada kontrak atau mengumumkan selepas kontrak jika tidak ada dua orang saksi. Kerana ini adalah untuk menjamin hak-hak wanita dan hasil hubungan antara wanita dan lelaki ...

Dan Allah mengetahui bahawa saya akan cuba untuk menasihati anda dan setiap gadis mempercayai bahawa mungkin anda akan meletakkan kaki anda di atas jalan yang utuh yang menjamin kehidupan anda yang menyenangkan dan bahagia.

Apa yang anda panggil sebagai "cinta" tidak sebenarnya melebihi suatu perkara yang menyukai sesuatu bentuk atau rupa luaran atau beberapa tingkah laku dan sebahagian besar kata-kata itu adalah tidak benar dan keterlaluan dan jauh dari keperibadian sebenar seorang wanita atau lelaki. Dan bagi anda untuk mengetahui bahawa ia hanya "menyukai sesuatu bentuk" di mana ada yang ada yang tidak benar, melihat dunia luar (realiti), saya tidak mahu berkata lebih daripada apa yang dunia luar katakan dan apa yang penyelidikan dan kajian induktif telah sebutkan mengenainya dunia luar tunjukkan dan melalui dunia luar apa yang dipanggil sebagai "cinta" atau "hubungan cinta" antara wanita dan lelaki berakhir selepas perkahwinan dalam tempoh masa yang tidak begitu panjang atau selepas hubungan perkahwinan, seperti di Barat hari ini. Dan ia tidak boleh melebihi beberapa tahun dalam kes-kes yang terbaik. Manakala cinta yang sebenar tidak boleh berakhir, bukan selepas bertahun-tahun, tetapi walaupun selepas kematian dan perpisahan dunia ini, seperti cinta yang benar, hidup dan selama-lamanya adalah cinta Allah (swt); kerana ia berkait rapat dengan akhirat (swt). Oleh itu, mana-mana cinta berkait rapat dengan cinta ini akan hidup dengan kehidupan cinta ini benar. Seperti cinta kepada wanita untuk suami atau cinta suami kepada isteri demi Allah dan untuk mentaati Allah dan kerana suami isterinya adalah dekat dengan Allah dan taat kepada Allah, akan sentiasa hidup dan cinta benar; kerana ia adalah benar-benar bangkit dari kasih sayang Allah .... dan yang mempunyai hati di tangannya dan overturns kerana dia ingin yang lain dari Allah (swt)? Kerana Dia lah yang Mampu mengekalkan kasih sayang antara pasangan yang berdasarkan kasih sayang-Nya (swt).

Itulah sebabnya Nabi mendorong orang yang beriman untuk merisik seorang wanita yang bergama untuk berkahwin, dan juga mendorong wanita untuk merisik seorang lelaki yang beragama untuk berkahwin. Semoga Allah memberikan anda dengan kejayaan, menjadi pertolongan, berakhlak mulia dan taat kepada Allah (swt) yang mulia yang tidak salah meletakkan Awliyah Nya (penyokong) dan memberi rahmat kepada mereka di dunia dan akhirat, kerana Dia adalah Mampu membuat seorang wanita , yang bertukar ke arah Dia rindu untuk Allah (swt), berkahwin dengan seorang lelaki yang beriman, dan agama.

Manakala hubungan yang dipanggil "cinta sebelum kontrak perkahwinan" di dalam kebanyakan kes, sebenarnya, sebab dari wanita yang kehilangan kejujuran, maruah dan nilai murninya. Jadi wanita yang beriman, yang mulia dan pemurah sepatutnya mengelakkan perkara itu dan meletakkan emosi dan cintanya berpaling ke arah lelaki yang beriman dan mulia yang dia mengambilnya sebagai pasangan yang sah.

Dan wanita yang beriman sepatutnya dia berserah kepada Allah, bergantung kepada-Nya dan bertanya kepada-Nya (swt) untuk membuat seseorang yang dia kahwini dengan seorang lelaki yang benar-benar gembira kerana Allah dan supaya dia akan hidup dengannya pada hari-hari yang telah ditetapkan Allah untuknya di dunia ini, kehidupan yang mulia dan bahagia dipenuhi dengan kasih sayang dan kemesraan.

Wa-ssalam Alykom WarhmatuAllah wabrkatuh.

- Ahmad Al Hassan
Terjemahan bebas

Tiada ulasan: