بِسْمِ اللَّـهِ
الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
Dengan
Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang
الْحَمْدُ لِلَّـهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ
وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم
تسليماً كثيراً.
Segala pujian bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Selawat (sanjungan) Allah
atas Muhammad dan keluarga baginda, para Imam dan Mahdi- Mahdi dan Salam
pengiktirafan sebanyak-banyaknya.
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
Salam ke atas tuan-tuan dengan rahmat Allah dan keberkatanNya.
Allah Subhanahu Wa Ta3ala menciptakan penciptaanNya yang mengaitkan
kita manusia seluruhnya dan jin makhluk lainnya. Dengan tujuan menguji
penciptaanNya dalam mengenalNya melalui sifat hamba yang diciptaNya.
﴿وَمَا خَلَقْتُ
الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ ﴾
Dan aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan
supaya mereka mengabdi kepada-Ku. [Al-Zhariaat 51:56]
Dialah Allah yang memberi amanah AgamaNya melalui para
MalaikatNya menurunkan Kitab-kitab (Risalah) kepada para RasulNya sebagai
panduan untuk umat manusia.
﴿آمَنَ
الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ
آمَنَ بِاللَّـهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ
أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ وَقَالُوا
سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَكَ
رَبَّنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ ﴾
Rasul telah beriman dengan apa yang diturunkan kepadanya dari Tuhannya,
demikian pula orang-orang yang beriman. Semuanya beriman kepada Allah,
malaikat-malaikat-Nya, kitab-kitab-Nya dan rasul-rasul-Nya. (Mereka
mengatakan): "Kami tidak membeda-bedakan antara seseorangpun dari
rasul-rasul-Nya", dan mereka mengatakan: "Kami dengar dan kami
taat". (Mereka berdoa): "Ampunilah kami ya Tuhan kami dan kepada Engkaulah
tempat kembali".[Al-Baqarah 2:285]
Jin dan manusia mesti mendengar dan mentaati rasul-rasul sebagai utusan-Nya.
Pemilik bahtera besar di lautan melantik seorang Nakhoda
untuk memegang amanah, menjaga dan melayarkan bahteranya dengan selamat di
samudera luas.
Pemilik perusahaan atau kilang akan melantik Pengurus
yang akan menjalankan operasi kilangnya yang mempunyai sifat mengikut
keinginanya.
Apatah lagi Allah Rabb Al-Alamin akan melantik Khalifah
(Pengganti atau Penguasa)-Nya sendiri yang menggalang ganti Alam seluruhnya,
Telah berlalu perjalanan manusia ini ribuan tahun,
sehinggalah di utus seorang rasul pembawa Agama akhir, Agama Islam, iaitu Muhammad
(S). Selain dari ajaran Islam berupa Akidah dan Syari’ah, Muhammad Rasulullah
(S) memberikan Khabar tentang penggantinya (Khalifah Rasulullah) yang akan
mengajarkan Agama Allah kepada manusia. Antara Khalifahnya yang paling
dinanti-nantikan adalah Khalifah Allah Al-Mahdi:
Muslim meriwayatkan dalam
Shahihnya, dan Ahmad di dalam Musnadnya, dari Abi Qalabah, dari Tsaubaan:
Rasulullah (Shalla Allahu 3alaihi wa Aalihi wa sallam) bersabda:
وإذا
رأيتم الرايات السود قد جاءت من قبل خراسان، فأتوها فانّ فيها خليفة اللّه المهدي
(Jika kamu melihat panji-panji
hitam datang dari arah Khurasan, datanglah kepadanya kerana di sana ada
Khalifah Allah Al-Mahdi) [12].[12] - Shahih Muslim:
8 | 171, Bab kemusnahan Umat ini, sebahagian daripada sebahagian mereka, Kitab
Al-Fatan.Musnad Ahmad: 5 | 277.
Ada terlalu banyak hadits-hadits seperti ini, dan saya
tidak berniat untuk menyenaraikannya, kerana khabar ini telah diketahui oleh
umat Islam pada semua aliran dan golongan. Ia adalah mengenai Khalifah Allah Al-Mahdi.
Berita Besar
Telah menjadi sunnah Allah berita kedatangan Khalifah
Allah adalah berita besar dan menjadi persoalan antara manusia:
بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
﴿عَمَّ يَتَسَاءَلُونَ * عَنِ النَّبَإِ
الْعَظِيمِ * الَّذِي
هُمْ فِيهِ مُخْتَلِفُونَ * كَلَّا سَيَعْلَمُونَ * ثُمَّ كَلَّا سَيَعْلَمُونَ﴾
Tentang apakah mereka saling bertanya-tanya? * Tentang berita yang besar, *
yang mereka perselisihkan tentangnya. * Sekali-kali tidak; kelak mereka akan
mengetahui, * kemudian sekali-kali tidak; kelak mereka akan mengetahui.
[Al-Nabaa’ 78:1-5]
Berita kedatangan Nabi Besar Muhammad (S) sangat dinanti-nantikan
oleh orang-orang Yahudi dan Nasrani, sehinggakan merekalah (orang-orang Yahudi)
telah membina Bandar Yathrib berdasar tanda-tanda yang diajarkan kepada mereka,
akhirnya mereka ditemani kaum Arab yang dititipkan oleh Raja Yaman dengan Bani
Aus dan Khazraj. Mereka (orang-orang Yahudi) mengenal Muhammad (S) seperti
mengenal anak mereka sendiri:
﴿الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَعْرِفُونَهُ كَمَا
يَعْرِفُونَ أَبْنَاءَهُمْ وَإِنَّ فَرِيقًا مِّنْهُمْ لَيَكْتُمُونَ الْحَقَّ
وَهُمْ يَعْلَمُونَ﴾
Orang-orang yang telah Kami beri Al Kitab mengenalnya (Muhammad) seperti
mereka mengenal anak-anaknya sendiri. Dan sesungguhnya sebahagian diantara
mereka menyembunyikan kebenaran, padahal mereka mengetahui. [Al-Baqarah 2:146]
﴿الَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ
الْكِتَابَ يَعْرِفُونَهُ كَمَا يَعْرِفُونَ أَبْنَاءَهُمُ الَّذِينَ
خَسِرُوا أَنفُسَهُمْ فَهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ﴾
Orang-orang yang telah Kami berikan kitab kepadanya,
mereka mengenalnya (Muhammad) seperti mereka mengenal anak-anaknya sendiri.
Orang-orang yang merugikan dirinya, mereka itu tidak beriman. [Al-An3aam
6:20]
Umat Nabi Isa (as) diberikah Nama Ahmad
walaupun nabi yang keluar bernama Muhammad:
﴿وَإِذْ قَالَ عِيسَى ابْنُ
مَرْيَمَ يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ إِنِّي رَسُولُ اللَّـهِ إِلَيْكُم مُّصَدِّقًا
لِّمَا بَيْنَ يَدَيَّ مِنَ التَّوْرَاةِ وَمُبَشِّرًا بِرَسُولٍ يَأْتِي مِن
بَعْدِي اسْمُهُ أَحْمَدُ ۖ فَلَمَّا جَاءَهُم بِالْبَيِّنَاتِ قَالُوا
هَـٰذَا سِحْرٌ مُّبِينٌ﴾
Dan (ingatlah) ketika Isa ibnu Maryam berkata: "Hai Bani Israil,
sesungguhnya aku adalah utusan Allah kepadamu, membenarkan kitab sebelumku,
yaitu Taurat, dan memberi khabar gembira dengan (datangnya) seorang Rasul yang
akan datang sesudahku, yang namanya Ahmad.". Maka tatkala rasul itu datang
kepada mereka dengan membawa bukti-bukti yang nyata, mereka berkata: "Ini
adalah sihir yang nyata".[Al-Shaaf 61:6]
Berita Kedatangan Al-Mahdi
Demi Allah, saya (Penulis) seorang hamba
Allah yang amat menantikan kedatangannya, malah menyelidik untuk mengenal
Berita kedatangan Khalifah Allah Al-Mahdi telah mendapati bahawa
panji-panji hitam itu datang dari arah Khurasan, saya telah mendatanginya
(berbai’ah dengannya) kerana di sana ada (dia) Khalifah Allah Al-Mahdi. Saya
tidak mahu menjadi orang-orang menyembunyikan kebenaran seperti ayat di
atas,
﴿وَإِنَّ فَرِيقًا مِّنْهُمْ لَيَكْتُمُونَ الْحَقَّ وَهُمْ
يَعْلَمُونَ﴾
Dan sesungguhnya sebahagian diantara
mereka menyembunyikan kebenaran, padahal mereka mengetahui.
Dan saya tidak
mahu menjadi
﴿الَّذِينَ
خَسِرُوا أَنفُسَهُمْ فَهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ﴾
Orang-orang yang merugikan dirinya,
(kerana) mereka itu tidak beriman.
Kerana dia datang kepada mereka dengan
membawa bukti-bukti yang nyata dan bukan sihir yang membutakan mata.
Dia Ahmad Al-Hassan datang dari arah timur
Khurasan dari Basrah dan mengibarkan panjinya di Najaf Iraq.
….. Al-Syed Ahmad Al-Hassan
(as) pergi ke Basrah dan mengorbankan haiwan untuk anak
saya dan kemudian kembali ke Najaf hanya untuk anak saya. Kemudian Al-Syed
berkata sebelum pembinaan Hussainiyah (Masjid) di Najaf bahawa beliau telah
membuat persiapan untuk perarakan di Najaf. Untuk yang pertama kali bagi
ansar-ansar yang datang ke rumah saya dan Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as) berbicara
kepada mereka dan kepada kami pada malam itu, "Kita tidak tahu apa yang
akan terjadi esok maka jika kamu mahukan dunia, janganlah bersama saya
esok."
Keesokan harinya adalah hari yang ketiga belas Bulan Rajab,
hari kelahiran Amirul Mukminin Ali (as), jadi kami berarak ke Masjid Al-Kufah,
Makam Imam Ali (as). Bilangan kami adalah lebih kurang tujuh puluh dua orang
atau tujuh puluh tiga seperti di Karbala pada hari Asyura. Al-Syed membawa kami
dengan sosok tubuhnya yang tinggi dan tampan. Kami mengatakan “telah datang kebenaran” dan
mula melaungkannya dengan kuat. Ini adalah di sekitar tahun 2003/2004, sehinggalah
kami sampai ke Jalan Al-Rasul di mana Sistani mempunyai pengaruh yang besar di
sini dan kami dapati Failak Badir membuat sekatan jalan raya bersama
senjata bersedia untuk menembak kami. Kami semua berdiri teguh dan tidak
menoleh ke belakang, kami bertakbir Allah Akbar!, bertahlil La
Ilaha Illa Allah (tiada tuhan melainkan Allah) dan lain-lain zikir untuk
menakut-nakutkan mereka. Al-Syed melaungkan Allah Akbar! sebanyak 7 kali dan
mereka segera membuka jalan, mereka tidak dapat menghalang beliau (as).
Setelah tiba di makam Imam Ali (as), kami belok ke arah
Kufah, para ulamak (yang ada di tepi jalan) telah meludah pada kami dan
mengutuk kami dengan bahasa kesat, sehinggalah kami tiba di makam Muslim bin Aqil
(as). Mereka kini mula membaling batu pada kami tetapi tiba-tiba kami melihat
seorang wanita memegang tulang rusuknya dari jauh [1], kalian
mengenali siapa dirinya, dan kami mula berpecah ketika direjam. Mereka
menghantar polis di belakang kami dan orang Amerika untuk menakutkan kami,
tetapi kami bertekad untuk tidak berasa takut. Haidar Mishatat - si munafik - telah
meninggalkan kami - dan akhirnya kami sampai ke Masjid Al-Kufah. Kami semua
tercedera namun dalam masa yang sama berasa gembira…. [2],
________________________
[1] - kerana melihat para
nabi dalam perjalanan dan melihat Fatimah (as) memanggil kami dan menggalakkan
kami. Imam (as) di tengah-tengah kami tenang dan berzikir kepada Allah tidak
pernah lekang dari lidahnya.
[2] – Sebahagian dari
riwayat yang mengesahkan Perarakan [Panji-panji] oleh Syeikh Hazim Al-Mukhtar
dalam Buku “Riwayat Dalam Riwayat Kehidupan Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as)” –
sebuah laporan yang dipindahkan dari bilik bicara (Paltalk) di Internet.
Saya ulangi: Dia bernama Al-Syed Ahmad Al-Hassan yang datang dari arah timur Khurasan, dari Basrah dan mengibarkan panjinya di Najaf Iraq. Dia adalah Khalifah Allah Al-Mahdi, dia memulakan seruan dakwahnya sejak penghujung tahun 1999.
Dia dibai’ah buat kali pertama bukan atas
permintaannya tetapi ramai orang-orang Islam yang mendapat berita melalui,
rukya (mimpi benar), hidayah kasyaf (penglihatan dari Allah) dan hidayah bentuk
lain, lalu mendatanginya dan berbai’ah dengannya sebagai Mahdi yang dijanjikan
atau Khalifah Allah Al-Mahdi. Seperti biasa (sunnah Allah) orang-orang yang
berbai’ah dengannya ini diuji di zaman pemerintah penzalim Saddam Hussein,
akhirnya mereka berundur dan yang tinggal hanya segelintir. Lalu beliau (as)
beruzlah di rumah menghadap Tuhannya. Kemudian dibai’ah kali kedua. ujian dan
pengunduran berlaku sekali lagi. Akhirnya dia dibai’ah buat kali ketiga, maka
seruan dakwahnya mula tersebar ke seluruh dunia. Dia bukan sahaja dibai’ah oleh
umat Islam Syi’ei dan Sunni, malah dari penganut agama lain dari berbagai
negara.
Ramai umat Islam tidak menyedarinya, tidak
berbai’ah kepadanya malah ada di antara ulamak Syi’ah menjatuhkan hukuman bunuh
kepadanya. Tetapi sejak tahun 2011, dakwahnya menjadi begitu bersungguh dengan
seruan-seruan dan dengan menjawab ratusan soalan-soalan melalui internet dan
dengan sokongan dakwah ansarnya (pendokongnya). Dakwahnya diberkati Allah.
Puluhan kitab tulisannya dan tulisan ansar-ansar telah diterbitkan. Ia berjalan
hingga ke hari ini.
Dia adalah Khalifah Allah Al-Mahdi, oleh
itu adakah dia bertepatan dengan berita (khabar) dari Rasulullah? Adakah dia
Khalifah Allah Al-Mahdi yang memenuhi syarat sebagai seorang Khalifah Allah?
Bukankah telah berlalu Khalifah Allah sejak Khalifah pertama dilantik oleh
Allah di BumiNya.
Ini perlu penjelasan. Dan hakikatnya ia
adalah Hakikat Agama Allah itu sendiri.
Syarat Pertama: Dia dilantik oleh Allah terus seperti nabi
Adam atau melalui Khalifah sebelumnya, Firman Allah SWT
﴿وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ
لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً﴾
Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para Malaikat: "Sesungguhnya
Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi".[Al-Baqarah 2:30]
Syarat Kedua: Dia memiliki Ilmu dan Hikmah dari Allah:
﴿وَعَلَّمَ
آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا﴾
Dan Dia mengajarkan kepada Adam nama-nama seluruhnya, [Al-Baqarah 2:31]
Syarat Ketiga: Menyeru kepada Bai’atu Lillah – Berjanji setia kepada
Allah melalui Khalifah Allah. Atau
tunduk dan taat kepada Allah melalui Khalifah Allah
﴿وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ
اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ أَبَىٰ وَاسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ
الْكَافِرِينَ﴾
Dan (ingatlah) ketika Kami berfirman kepada para malaikat: "Sujudlah
kamu kepada Adam," maka sujudlah mereka kecuali Iblis; ia enggan dan
takabur dan adalah ia termasuk golongan orang-orang yang kafir. [Al-Baqarah 2:34]
Syarat Pertama: Dilantik Oleh Allah
Berdasarkan kepada ayat di atas sudah tentulah dia mesti menunjukkan dia dilantik
oleh Rasulullah (S) kerana ini sahaja bukti yang boleh diterima oleh umat Islam
khususnya. Dan Firman dari Allah:
﴿كُتِبَ عَلَيْكُمْ إِذَا حَضَرَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ إِن تَرَكَ
خَيْرًا الْوَصِيَّةُ لِلْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ بِالْمَعْرُوفِ ۖ حَقًّا عَلَى الْمُتَّقِينَ﴾
Diwajibkan atas kamu, apabila
seorang di antara kamu kedatangan maut, jika ia meninggalkan kebaikan,
berwasiat untuk ibu-bapa dan karib kerabatnya secara ma'ruf, (ini adalah)
kewajiban atas orang-orang yang bertakwa. [Al-Baqarah 2:180]
Sudah tentu lantikan itu melalui Wasiat
Baginda Rasulullah (S).
Syarat
Kedua: Memiliki Ilmu dan Hikmah
Sebagaimana Rasulullah
(S) diutuskan dengan ilmu dan kebijakan, begitulah juga halnya dengan
pemegang wasiat di akhir zaman tersebut. firman Allah SWT:
﴿هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ
رَسُولًا مِّنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ
الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِن كَانُوا مِن قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُّبِين﴾
“Dialah
yang telah mengutuskan dalam kalangan orang-orang Arab (Ummiyyin), seorang
Rasul (Nabi Muhammad) dari bangsa mereka sendiri, yang membacakan kepada mereka
ayat-ayat Allah dan membersihkan mereka, serta mengajarkan mereka Kitab Allah
(Al-Quran) dan Hikmah, dan sesungguhNya mereka sebelum (kedatangan Nabi
Muhammad) itu adalah dalam kesesatan yang nyata”. (Al-Jumu’ah 62:2)
Rasul dalam
ayat di atas adalah ditujukan kepada Muhammad bin Abdullah (S) yang
diutuskan di permulaan umat ini, setelah itu Allah berfirman lagi dalam ayat
berikutnya:
﴿وَآخَرِينَ مِنْهُمْ لَمَّا يَلْحَقُوا
بِهِمْ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ﴾
“Dan
juga yang lain dari mereka, yang masih belum (datang lagi dan tetap akan
datang) menghubungi mereka; dan (ingatlah), Allah jualah Yang Maha Kuasa, lagi
Maha Bijaksana”. (Al-Jumu’ah 62:3)
Rasul yang
dimaksudkan dengan (وأخرين منهم) iaitu “yang lain dari mereka” adalah Mahdi pertama daripada
anak Imam Mahdi Muhammad bin Hassan Al-Askari (as), yang juga utusannya.
Diajarkan juga kepada mereka Al-Kitab dan hikmah sebagaimana Rasulullah (S) .
Nama baginda (S) di langit adalah Ahmad, manakala Mahdi pertama namaNya
di dunia adalah Ahmad dan namaNya di langit adalah Muhammad. Dia (as) adalah
gambaran kepada Rasulullah (S) iaitu diutuskan sepertimana diutuskan
Muhammad (S) , dan melalui jalan dakwah sepertimana dilalui Muhammad (S) . Di
sana pasti akan wujudNya Quraish serta pemimpin-pemimpinnya, ummul Qura
(Mekah), hijrah, Madinah dan setiap perkara yang mengiringi dakwah Rasulullah
(S) . Cuma situasiNya sahaja yang berbeza manakala prinsip utamaNya adalah
sama.
Laporan awal dakwahnya telah diceritakan oleh ansar awal yang
beriman dengannya dan mereka telah meriwayatkan dalam Buku
Riwayat Dalam Riwayat Kehidupan Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as)
Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as) Al-Mahdi yang dijanjikan telah
1. Mengajak
untuk berdebat terbuka kepada semua Ulamak Islam (Sunni dan Syi’ei), Ulamak
Kristia dan Ulamak
2. Menerbitkan
kitab-kitab mengenai Akidah dan Syari’ah dan penyelewengan umat Islam,
Kristian dan Yahudi (Sebahagian
Terjenahan Melayunya di sini)
3. Menerbitkan buku/kitab menjawab Delusi Atheisme dan terus membacanya di
sini.
5. Menjawab soalan-soalan dari seluruh dunia melalui Internet (Sebahagian
Terjenahan Melayunya di sini)
6. Memecah
pelbagai Misteri misalnya Alam Malakut, Jabarut dan Lahut ...
8. Soalan
Pengarang Kajian Tentang Imam Al-Mahdi As Bertajuk: (Bermulanya Perang
Amerika Terhadap Imam Al-Mahdi as dan Ramalan Nostradamus),
9. Menjawab soalan-soalan
dari orang Kristian
Syarat
Ketiga: Bai’atu Lillah (Janji setia Untuk Allah
Bagaimana
Seseorang Tahu Khalifah Allah Di Buminya Pada Setiap Zaman,
Kerana seorang Khalifah
Allah hanya mengajak manusia untuk taat Kepada Allah. Para nabi itu sendiri diambil persetiaannya
oleh Allah
وَإِذْ أَخَذَ اللَّـهُ مِيثَاقَ
النَّبِيِّينَ لَمَا آتَيْتُكُم مِّن كِتَابٍ وَحِكْمَةٍ ثُمَّ جَاءَكُمْ رَسُولٌ
مُّصَدِّقٌ لِّمَا مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَلَتَنصُرُنَّهُ قَالَ
أَأَقْرَرْتُمْ وَأَخَذْتُمْ عَلَىٰ ذَٰلِكُمْ إِصْرِي قَالُوا
أَقْرَرْنَا قَالَ فَاشْهَدُوا وَأَنَا مَعَكُم مِّنَ الشَّاهِدِينَ
Dan (ingatlah), ketika Allah mengambil persetiaan
dari para nabi: "Sungguh, apa saja yang Aku berikan kepadamu berupa kitab
dan hikmah kemudian datang kepadamu seorang rasul yang membenarkan apa yang ada
padamu, niscaya kamu akan sungguh-sungguh beriman kepadanya dan
menolongnya". Allah berfirman: "Apakah kamu mengakui dan menerima
perjanjian-Ku terhadap yang demikian itu?" Mereka menjawab: "Kami
mengakui". Allah berfirman: "Kalau begitu saksikanlah (hai para nabi)
dan Aku menjadi saksi (pula) bersama kamu".[Aali Imran 3:81]
وَاذْكُرُوا نِعْمَةَ اللَّـهِ عَلَيْكُمْ
وَمِيثَاقَهُ الَّذِي وَاثَقَكُم بِهِ إِذْ قُلْتُمْ سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا وَاتَّقُوا
اللَّـهَ إِنَّ اللَّـهَ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ
Dan ingatlah kurnia Allah kepadamu dan persetiaan-Nya
yang telah diikat-Nya dengan kamu, ketika kamu mengatakan: "Kami dengar
dan kami taati". Dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah
Mengetahui isi hati(mu). [Al-Maidah 5:7]
Imam Ahmad Al
Hassan (as):menjawab
soalan Rita George Seorang Wanita Kristian 16/Safar/1426 H (2005)
Soalannya:
Dengan nama Bapa dan Anak dan Roh
Kudus, apakah kandungan dan matlamat seruan (dakwah) kamu?
Jawapan:
Kata Isa (as): (Bukanlah dengan makanan
sahaja anak Adam hidup, tetapi dengan Kalimah Allah), dan saya Abdullah (hamba
Allah) mengatakan pada mu bahawa dengan makanan matinya anak Adam dan, namun
dengan Kalimah Allah. hidupnya anak Adam itu.
Seruan ku adalah seperti seruan Nuh (as) dan
seruan Ibrahim (as), dan seruan Musa (as) dan Seruan Isa (as) dan seruan
Muhammad (S).
Menyebarkan Tauhid ke setiap penjuru bumi
ini, dan matlamat para Nabi dan Aushiak adalah matlamatku, dan untuk menerangkan
Al-Taurat, Al-Injil dan Al-Quran serta segala perkara yang kalian perselishkan
di dalamnya. Dan juga untuk memerangkan penyelewengan Ulamak Yahudi, Ulamak
Nasrani dan Ulamak Muslimin yang mengeluarkan mereka dari Syariat Ilahiyah dan
penyelewengan mereka dari yang diwasiatkan kepada para nabi (as).
Keinginan ku adalah kehendak Allah SWT dan
melaksanakan kehendakNya tanpa soal, supaya penduduk bumi tidak inginkan
sesuatu melainkan apa yang dikehendaki Allah SWT, iaitu agar bumi ini dipenuhi
dengan kesaksamaan dan keadilan sebagaimana ia dipenuhi dengan kezaliman dan
penindasan, untuk mengenyangkan yang lapar dan agar tiada orang miskin yang
tinggal tidak berbumbung, agar anak yatim menjadi gembira setelah kesedihan
yang lama dan agar seorang balu dapat memenuhi keperluan hidup (kebendaan)
mereka dengan maruah dan kemuliaan….. dan supaya.....dan supaya.....dan supaya
melaksanakan kepentingan yang ada dalam syariat yang adil, belas kasihan dan
kejujuran,
.
Dan aku berharap kamu dapat menerangkan
kepercayaan kamu tentang Isa ibn Maryam (as) kepada ku dengan penuh kejujuran,
dan dokonglah kepercayaan kamu dengan ayat-ayat dari Injil, agar dapat aku
terangkan kebenaran kepada kamu dan semua orang yang mencarinya dan takut akan
dua kebangkitan, yang kecil dan yang besar, serta takutlah Allah SWT
Ahmad Al-Hassan
Untuk keterangan lebih lanjut Bagaimana
Mengenal Khalifah Allah diambil dari Kitab 'Jihad
Pintu Ke Syurga’ oleh
Imam Ahmad Al Hassan (as):
Menguji Ketepatan (Keabsahan) Akidah dan Ibadah (Syari,at) dari
Hujjah Allah.
Kita umat Islam hadir ke dunia ini dan menganut Agama Islam berdasarkan
anutan kedua ibu bapa kita. Kebenaran Akidah dan ketepatan Syari’ah tidak dapat
kita pastikan jika kita hanya menjadi penganut Agama Islam ikut-ikutan. Atau
kita faqih dengan Agama Islam tetapi kefaqihan (alim) kita itu menurut aliran
(Mazhab), fahaman, atau berpergerakan yang bersandarkan kepada Agama Islam
sehinggakan ada yang bergerak dalam kumpulan nanyian selawatan.
Hakikatnya:
1.
Ada berbagai Mazhab Al-Sunnah (Al-Asy’ariy - Hanbali, Maliki,
Hanafi, Syafi’ei...Wahhabiy...Ahbasy...) yang di lazimi
2.
Ada berbagai Mazhab Al-Syi’ah (Ja’fariy, Zaidiy, Isma’eiliy ...) yang
di lazimi
3.
Ada berbagai Thariqah Sufiyah (Irfaniyah) yang dipegang dan
diamalkan
4.
Ada berbagai Parti Siasah (Politik) yang diperjuangkan.
5.
Dan...dan...dan....
Akibatnya:
﴿وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ تَفَرَّقُوا وَاخْتَلَفُوا مِن
بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْبَيِّنَاتُ وَأُولَـٰئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ
عَظِيمٌ﴾
Dan janganlah kamu menyerupai
orang-orang yang bercerai-berai dan berselisih sesudah datang
keterangan yang jelas kepada mereka. Mereka itulah orang-orang yang mendapat
siksa yang berat, [Aali Imran 3:105]
Ada terlalu banyak peringatan seperti ini dari Allah SWT.
﴿شَرَعَ لَكُم مِّنَ الدِّينِ مَا وَصَّىٰ بِهِ نُوحًا وَالَّذِي
أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ وَمَا وَصَّيْنَا بِهِ إِبْرَاهِيمَ وَمُوسَىٰ
وَعِيسَىٰ ۖ أَنْ أَقِيمُوا الدِّينَ وَلَا تَتَفَرَّقُوا
فِيهِ ۚكَبُرَ عَلَى الْمُشْرِكِينَ مَا تَدْعُوهُمْ
إِلَيْهِ ۚ اللَّـهُ يَجْتَبِي إِلَيْهِ مَن يَشَاءُ وَيَهْدِي إِلَيْهِ
مَن يُنِيبُ﴾
Dia telah mensyari'atkan bagi kamu
tentang agama apa yang telah diwasiatkan-Nya kepada Nuh dan apa yang telah Kami
wahyukan kepadamu dan apa yang telah Kami wasiatkan kepada Ibrahim, Musa dan
Isa yaitu: Tegakkanlah agama dan janganlah kamu berpecah belah
tentangnya. Amat berat bagi orang-orang musyrik agama yang kamu seru mereka
kepadanya. Allah menarik kepada agama itu orang yang dikehendaki-Nya dan
memberi petunjuk kepada-Nya orang yang kembali (kepada-Nya). [Al-Syuraa
42:13]
Hadits Rasulullah mengingatkan
وَإِنَّهُ مَنْ يَعِشْ
مِنْكُمْ فَسَيَرَى اخْتِلاَفًا كَثِيرًا فَعَلَيْكُمْ بِسُنَّتِى وَسُنَّةِ
الْخُلَفَاءِ الرَّاشِدِينَ الْمَهْدِيِّينَ عَضُّوا عَلَيْهَا بِالنَّوَاجِذِ
“Sesungguhnya siapa saja yang hidup
di antara kalian sepeninggalanku akan melihat perselisihan yang banyak,
maka hendaknya kalian berpegang teguh kepada sunnahku dan sunnah Khalifah-khalifah
yang lurus bijaksana (dilandasan yang betul) orang-orang yang mendapat
hidayah (Al-Mahdiyin), gigitlah padanya dengan geraham.” (Al-Tirmidzi;
Shahih)
Sebab itulah, Al-Mahdi akan keluar setelah bumi ini dipenuhi dengan
kezaliman dan kerosakan:
.
Rasulullah (S) bersabda:
Rasulullah (S) bersabda:
لَتُمْلأَنَّ الأَرْضُ جَوْراً وَظُلْماً ، فَإِذَا
مُلِئَتْ جَوْراً وَظُلْماً يَبْعَثُ الله رَجُلاً مِنِّي اسْمُهُ اسْمِي ،
وَاسْمُ أَبِيهِ اسْمُ أَبِي فَيَمْلَؤُهَا عَدْلاً وَقِسْطاً كما مُلِئَتْ
جَوْراً وَظُلْماً
“Sungguh bumi ini akan dipenuhi dengan
wewenang (kerosakan) dan kezaliman. Dan apabila dipenuhi wewenang (kerosakan)
dan kezaliman, maka Allah akan mengutus seorang laki-laki dariku, namanya
seperti namaku, dan nama bapaknya seperti nama bapakku. Maka ia akan memenuhi
bumi dengan keadilan dan kemakmuran, sebagaimana telah dipenuhi sebelum itu
oleh kezaliman dan kesemena-menaan.” (Shahih Al-Jami: hadits No 5073;
Shahih).
Agama Islam adalah agama Tauhid, para khalifah Allah, Nabi-nabi,
Rasul-rasul sahaja yang mempunyai hak memegang agama Tauhid. Mereka adalah
orang-orang yang dilantik oleh Allah melalui lisan Khalifah sebelumnya.
Perhatikan firman Allah di atas:
Dia telah mensyari'atkan bagi kamu
tentang agama apa yang telah diwasiatkan-Nya kepada Nuh
Nuh adalah pemegang wasiat (Washiy) nabi sebelumnya yang membawa
Syari’at Allah tentang Agama Allah
﴿وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحًا وَإِبْرَاهِيمَ وَجَعَلْنَا فِي
ذُرِّيَّتِهِمَا النُّبُوَّةَ وَالْكِتَابَ فَمِنْهُم مُّهْتَدٍ وَكَثِيرٌ
مِّنْهُمْ فَاسِقُونَ﴾
Dan sesungguhnya Kami telah mengutus
Nuh dan Ibrahim dan Kami jadikan kepada keturunan keduanya kenabian dan Al
Kitab, maka di antara mereka ada yang menerima petunjuk dan banyak di antara
mereka fasik. [Al-Hadid 57:26]
﴿وَإِنَّ مِن شِيعَتِهِ لَإِبْرَاهِيمَ﴾
Dan sesungguhnya Ibrahim benar-benar termasuk pengikutnya
(syi’atuhu - (Nuh)). [Al-Shaafaat 37:83]
﴿إِنَّ اللَّـهَ اصْطَفَىٰ آدَمَ وَنُوحًا وَآلَ إِبْرَاهِيمَ
وَآلَ عِمْرَانَ عَلَى الْعَالَمِينَ﴾
Sesungguhnya Allah telah memilih Adam, Nuh, keluarga Ibrahim dan
keluarga 'Imran melebihi seluruh alam, [Aali Imran 3:33]
Adam
Nuh
Ibrahim
| |
Isma’eil
|
Ishaq
|
…..
|
Ya’qub (Israel)
|
…..
|
Imran
|
…..
|
Musa
|
…..
|
Isa
|
Bani
Hashim
| |
Abdul
Muthalib
| |
Muhammad
| |
12
Khalifah Al-Rasyidin
| |
12
Al-Mahdiyin
|
Nabi Musa (as) bergandingan dengan Harun (as) dalam menentang
Firaun di Mesir dan menyelamatkan Bani Israel (Bani Ya’kub). Setelah
menyeberangi Laut Merah. Musa (as) bergandingan Yusyaq bin Nun (as) untuk
memasuki Palestin. Bani Israel disesatkan di padang pasir selama 40 tahun
barulah dapat memasuki Palestin di bawah pimpinan Yusyaq bin Nun (as). Sebab itu Rasulullah bersabda:
Yahudi berpecah kepada tujuh puluh satu kumpulan. Tujuh puluh kumpulan ke
Neraka dan satu kumpulan ke Syurga iaitu kumpulan yang mengikuti Yusya’ bin
Nun, washiy Musa. [x]
Nabi Musa (as) dan Bani Israel banyak diberitakan di dalam Al-Quran.
Bani Israel dan ulamak Yahudi telah membunuh nabi-nabi seperti Zakariya (as)
ketika akan terutusnya (as). Ulamak Yahudilah yang bersekongkol dengan Kaisar
Rom dan telah menangkap dan menyalib Isa (as) (yang diserupakan oleh Allah) yang
hanya baharu lebih kurang 2 tahun menyampaikan risalah Allah. Tugas menyampaikan
risalah Allah SWT disambung oleh washiynya Syam‘un. Sebab itu Rasulullah bersabda:
Nasara telah berpecah kepada tujuh puluh dua kumpulan. Tujuh puluh satu
kumpulan ke Neraka dan satu kumpulan ke Syurga iaitu kumpulan yang mengikuti
Syam‘un, washiy ‘Isa. [x]
Setelah lebih kurang 300 tahun Agama Allah yang dibawa oleh Isa
(as) hampir lenyap dari muka bumi [x]. Seteleh itu Nasara (Orang
Keristian) mengikut fahaman olahan paderi-paderi dan pendita-pendita mereka:
﴿اتَّخَذُوا أَحْبَارَهُمْ وَرُهْبَانَهُمْ أَرْبَابًا مِّن دُونِ
اللَّـهِ وَالْمَسِيحَ ابْنَ مَرْيَمَ وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا
إِلَـٰهًا وَاحِدًا لَّا إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ سُبْحَانَهُ
عَمَّا يُشْرِكُونَ﴾
Mereka menjadikan orang-orang
alimnya dan rahib-rahib mereka sebagai tuhan selain Allah dan Al Masih putera
Maryam, padahal mereka hanya disuruh menyembah Tuhan yang Esa, tidak ada Tuhan
selain Dia. Maha suci Allah dari apa yang mereka persekutukan. [Al-Taubah 9:31]
Mereka menjadikan orang-orang alimnya dan rahib-rahib mereka
sebagai tuhan bukan seperti penyembah patung berhala, tetapi mereka (paderi-paderi dan pendita-pendita)
mengolah Agama Allah mengikut dengan fahaman mereka sendiri. Mereka mengguna
istilah-istilah keramat untuk membenarkan fahaman mereka dalam mencampuri
Hakimiyah Allah dan mula melaksanakan Hakimiyah Al-Nas (Ketuanan – Hukum hakam
manusia). Mereka tulis dengan tangan mereka kemudian seolah-olah mereka
mengatakan: Ini dari Allah dan ia satu contoh (جَوْراً وَظُلْماً) wewenang (kerosakan) dan kezaliman
yang dilakukan terhadap Agama Allah.
Bagaimana Dengan Kita??!!
Ingatlah firman Allah:
﴿ يَوْمَ تُقَلَّبُ
وُجُوهُهُمْ فِي النَّارِ يَقُولُونَ يَا لَيْتَنَا أَطَعْنَا اللَّـهَ
وَأَطَعْنَا الرَّسُولَا* وَقَالُوا
رَبَّنَا إِنَّا أَطَعْنَا سَادَتَنَا وَكُبَرَاءنَا فَأَضَلُّونَا السَّبِيلا﴾
Pada hari ketika muka mereka
dibolak-balikan dalam neraka, mereka berkata: "Alangkah baiknya, andaikata
kami taat kepada Allah dan taat (pula) kepada Rasul".* (Dan mereka berkata: "Ya Tuhan kami, sesungguhnya
kami telah mentaati ketua-ketua dan orang-orang besar kami, lalu mereka
menyesatkan kami dari jalan (Engkau).). [Al-Ahzab 33:65-66]
Janganlah kita
diperdayakan oleh mereka yang faqih, begitu juga dengan sekutu-sekutu mereka. Kerana
mungkin mereka terjangkit dengan kesesatan. Bacalah, renunglah, amatilah,
belajarlah dan kajilah untuk mengenali kebenaran dengan diri kita sendiri.
Jangan percaya kepada sesiapa kerana kita yang mesti membuat keputusan untuk
akhirat kita, Kerana penyesalan esok nanti tidak berguna lagi bagi kita.
﴿لَوْلَا يَنْهَاهُمُ الرَّبَّانِيُّونَ
وَالْأَحْبَارُ عَن قَوْلِهِمُ الْإِثْمَ وَأَكْلِهِمُ السُّحْتَ لَبِئْسَ
مَا كَانُوا يَصْنَعُونَ﴾
Mengapa
orang-orang alim (Al-Rabbaniyun – ahli agama Tuhan) mereka, pendeta-pendeta
mereka tidak melarang mereka mengucapkan perkataan bohong dan memakan yang
haram? Sesungguhnya amat buruk apa yang telah mereka kerjakan itu. [Al-Maidah
5:63]
يَا
أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ كَثِيرًا مِّنَ الْأَحْبَارِ وَالرُّهْبَانِ
لَيَأْكُلُونَ أَمْوَالَ النَّاسِ بِالْبَاطِلِ وَيَصُدُّونَ عَن سَبِيلِ
اللَّـهِ وَالَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّةَ وَلَا
يُنفِقُونَهَا فِي سَبِيلِ اللَّـهِ فَبَشِّرْهُم بِعَذَابٍ أَلِيمٍ ﴿٣٤﴾
Hai orang-orang yang beriman,
sesungguhnya sebahagian besar dari orang-orang alim dan rahib-rahib benar-benar
memakan harta orang dengan jalan batil dan mereka menghalang-halangi (manusia)
dari jalan Allah. Dan orang-orang yang menyimpan emas dan perak dan tidak
menafkahkannya pada jalan Allah, maka beritahukanlah kepada mereka, (bahwa
mereka akan mendapat) siksa yang pedih, [Al-Taubah 9:34]
Hadits Rasulullah mengingatkan
وَإِنَّهُ مَنْ يَعِشْ مِنْكُمْ فَسَيَرَى
اخْتِلاَفًا كَثِيرًا فَعَلَيْكُمْ بِسُنَّتِى وَسُنَّةِ الْخُلَفَاءِ
الرَّاشِدِينَ الْمَهْدِيِّينَ عَضُّوا عَلَيْهَا بِالنَّوَاجِذِ
“Sesungguhnya siapa saja
yang hidup di antara kalian sepeninggalanku akan melihat perselisihan yang
banyak, maka hendaknya kalian berpegang teguh kepada sunnahku dan
sunnah Khalifah-khalifah Al-Rasyidin lagi Al-Mahdiyin
(yang lurus bijaksana dilandasan yang betul yang mendapat
hidayah), gigitlah padanya dengan geraham.” (Al-Tirmidzi; Shahih)
Sebab itulah, Al-Mahdi akan keluar setelah bumi ini dipenuhi
dengan kezaliman dan kerosakan:
.
Rasulullah (S) bersabda:
Rasulullah (S) bersabda:
لَتُمْلأَنَّ
الأَرْضُ جَوْراً وَظُلْماً ، فَإِذَا مُلِئَتْ جَوْراً وَظُلْماً يَبْعَثُ الله
رَجُلاً مِنِّي اسْمُهُ اسْمِي ، وَاسْمُ أَبِيهِ اسْمُ أَبِي فَيَمْلَؤُهَا
عَدْلاً وَقِسْطاً كما مُلِئَتْ جَوْراً وَظُلْماً
“Sungguh bumi ini akan
dipenuhi dengan wewenang (kerosakan) dan kezaliman. Dan apabila dipenuhi
wewenang (kerosakan) dan kezaliman, maka Allah akan mengutus seorang laki-laki
dariku, namanya seperti namaku, dan nama bapaknya seperti nama bapakku. Maka ia
akan memenuhi bumi dengan keadilan dan kemakmuran, sebagaimana telah dipenuhi
sebelum itu oleh kezaliman dan kesemena-menaan.” (Shahih Al-Jami: hadits
No 5073; Shahih).
Untuk menentukan adakah kita menganut Islam atau faqih dalam Islam
salah satu agama dari Agama Allah yang kita anuti bertepatan dengan Hujjah
Allah (Ilmu Allah) yang diamanahkan kepada rasul-rasul pembawa risalahNya,
marilah kita melihat sirah perjalanan hidup Rasulullah dan umat Islam.
1.
Bagaimanakah
dakwah Rasulullah peringkat awal di Mekah?
2.
Mengapa
perlu Hijrah ke Habasyah dan dakwah di musim haji sehingga membawa bai’ah ansar
dari Madinah dan hijrah ke 2?.
3.
Peperangan
yang dihadiri oleh Rasulullah. Siapakah panglima perang baginda? Perang akhir yang
disertai Rasulullah. Siapa Pengganti Rasulullah di Madinah?
4.
Mengapa
ketika gering Rasulullah masih menghantar ketumbukan tentera (untuk Perang
Mu’tah). Mengapa Panglima Perang terlalu muda (Usamah bin Zaid)? Mengapa semua
sahabat di senaraikan kecuali Ali bin Abi Talib? Mengapa mereka masih berkhemah
di Al-Jarf (15 km dari Madinah), walaupun Rasulullah sendiri yang mengikat
panji perang dengan tangan baginda yang mulia
5.
Apakah
semua mereka (para sahabat Rasulullah) taat dengan Rasulullah (S) terutama di
saat akhir kehidupan Rasulullah?
6.
Mengapa
ada sahabat yang tidak membenarkan Rasulullah menuliskan wasiat? – Tragedi Hari
Khamis yang menyayat hati!!
7.
Sebelum
jasad Rasulullah yang mulia dikebumikan ansar dan muhajirin berebut melantik
khalifah (Rasulullah) pilihan mereka sendiri. Apakah Rasulullah tidak pernah
menyebut tentang masalah Khalifah Baginda?
8.
Mengapa
setelah begitu banyak dalil-dalil tentang Khalifah Allah (Khalifah Rasulullah)
umat Islam salaf dan khalaf menidakkan perlantikan peribadi Rasulullah terhadap
Khalifah Allah itu.
9.
Mengapa
umat Islam berperang sesama sendiri? Mengapa terjadi perang Jamal dan Sifffin.
Apakah Allah tidak pernah menegurnya dalam Al-Quran?
10.
Apa yang
terjadi dengan keluarga Rasulullah (Ahli Al-Bait) sehingga sebahagian besar
umat Islam tidak mengenali mereka. Tetapi umat Islam begitu terbiasa dengan
Kerajaan Bani Umaiyah dan Abbasiyah, begitu mengenal nama-nama faqih umum
daripada Ahli Bait Rasulullah?
Khalifah Awal Rasulullah (S) Adakah Khalifah Allah
Semua khalifah awal umat Islam (Khalifah pertama, kedua dan ketiga)
setelah kematian Rasulullah (S) bukanlah Khalifah Allah kerana dia tidak dilantik
atau diwasiatkan oleh Rasulullah (S). Segelintir sahabat Rasulullah (S) yang
inginkan jawatan tersebut membuatkan umat Islam berantakan. Mari kita lihat apa
yang berlaku sebelum semasa dan selepas Kematian Rasulullah, berdasarkan ayat
lantikan Khalifah Allah, Al-Baqarah 2:30-34):
﴿وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً قَالُوا أَتَجْعَلُ فِيهَا مَن يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ * قَالُوا سُبْحَانَكَ لَا عِلْمَ لَنَا إِلَّا مَا عَلَّمْتَنَا إِنَّكَ أَنتَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ * قَالَ يَا آدَمُ أَنبِئْهُم بِأَسْمَائِهِمْ فَلَمَّا أَنبَأَهُم بِأَسْمَائِهِمْ قَالَ أَلَمْ أَقُل لَّكُمْ إِنِّي أَعْلَمُ غَيْبَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَأَعْلَمُ مَا تُبْدُونَ وَمَا كُنتُمْ تَكْتُمُونَ* وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلَائِكَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ أَبَىٰ وَاسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ﴾
Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman
kepada para Malaikat: "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah
di muka bumi". Mereka berkata: "Mengapa Engkau hendak menjadikan
(khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerusakan padanya dan
menumpahkan darah, padahal kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan
mensucikan Engkau?" Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui apa
yang tidak kamu ketahui".* Dan Dia mengajarkan kepada Adam nama-nama
seluruhnya, kemudian mengemukakannya kepada para Malaikat lalu berfirman:
"Sebutkanlah kepada-Ku nama-namanya itu jika kamu mamang benar orang-orang
yang benar!" * Mereka menjawab: "Maha Suci Engkau, tidak ada yang
kami ketahui selain dari apa yang telah Engkau ajarkan kepada kami;
sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana". * Allah
berfirman: "Hai Adam, beritahukanlah kepada mereka nama-nama ini".
Maka setelah diberitahukannya kepada mereka nama-nama benda itu, Allah
berfirman: "Bukankah sudah Ku-katakan kepadamu, bahawa sesungguhnya Aku
mengetahui rahasia langit dan bumi dan mengetahui apa yang kamu lahirkan dan
apa yang kamu sembunyikan?" * Dan (ingatlah) ketika Kami berfirman kepada
para malaikat: "Sujudlah kamu kepada Adam," maka sujudlah mereka
kecuali Iblis; ia enggan dan takabur dan adalah ia termasuk golongan
orang-orang yang kafir.
Para Malaikat telah membuat bantahan terhadap perlantikan Allah
terhadap Adam sebagai khalifah Allah di muka bumi dengan alasan dan pengetahuan
yang mereka sangka sebagai kelemahan Adam. Allah telah menempelak para Malaikat
dengan Hujjah (Ilmu) Allah kepada Adam. Para Malaikat bertaubat. Allah menguji
semua makhluk supaya sujud kepada Adam sebagai khalifah Allah, maka malaikat
yang bertaubat itu sujud. Ada sejenis makhluk lagi yang membantah untuk sujud dengan
alasan kelemahan kejadian Adam dengan berkias Adam dari tanah dia (Iblis) dari
api dan api lebih mulia dari tanah. Iblis terus ingkar (enggan sujud) malah
berjanji untuk menyesatkan semua makhluk lain.
Perhatikan betul-betul bahawa setiap lantikan Allah terhadap
sesiapa sahaja sebagai khalifah Allah di bumiNya pasti dibantah
oleh makhluk walaupun mungkin hanya di hati kecilnya (dhamir). Allah
mengingatkan kita: Aku sendiri (Jalla Jalaalah) yang melantiknya atau Aku
melantiknya melalui lisan RasulKu. Oleh itu makhluk akan sedar dan bertaubat
lalu sujud (membai’ah) khalifah Allah itu.
Atau setelah membantah kita terus berdegil dan beralasan untuk
tidak bertaubat dan sujud (berbai’ah) kepada khalifah Allah itu. Malah
mempengaruhi orang lain untuk tidak bertaubat dan sujud (berbai’ah) kepada khalifah
Allah itu sehingga amalan itu membuat ramai generasi kemudian turut sama
menerima padah kesesatan seperti tekad Iblis (la).
Apakah alasan para sahabat Rasulullah (S) melantik sendiri khalifah
Rasulullah (S) itu dengan melupakan perlantikan Rasulullah (S) semasa hayatnya?
Saya hanya akan membawa satu dalil dari begitu banyak dalil-dalil
lantikan Rasulullah (S) semasa hayat baginda:
Sebab turunnya Ayat-ayat pembukaan Surah Al-Ma’aarij (70) ayat 1-3,
sehinggakan diturunkan azab di dunia ini atas permintaan salah seorang daripada
mereka yang menafikan lantikan Imam 'Ali (as) sebagai Khalifah Rasulullah (Al=Wilayah)
dihukum dan mati serta merta seperti yang dinyatakan dalam ayat pertama.
Diriwayatkan oleh Al-Nasaei dan Ibnu Abi Hatim, yang bersumber dari
Ibnu ‘Abbas bahawa Firman Allah,
سَأَلَ سَائِلٌ بِعَذَابٍ وَاقِعٍ ﴿١﴾ لِّلْكَافِرِينَ
لَيْسَ لَهُ دَافِعٌ ﴿٢﴾ مِّنَ اللَّـهِ ذِي
الْمَعَارِجِ ﴿٣﴾
Seseorang (peminta)
telah meminta supaya azab dijatuhkan, * bagi orang-orang yang kafir (ingkar),
yang tidak seorangpun dapat menolaknya, * (yang datang) dari Allah, Yang
mempunyai tempat-tempat pendakian. [Al-Ma’aarij 70:1-3]
Ia diturunkan kepada Al-Nadlr bin Al-Harits yang berkata dengan
sinis: “Ya Allah, sekiranya (ucapan Muhammad untuk mengutamakan ‘Ali lebih
daripada kami) itu benar-benar dari-Mu, turunkanlah kepada kami hujan batu dari
langit.”
Allahyarham 'Allamah Amini (rahimahu Allah), dalam tulisan yang
tidak ternilai bertajuk Al-Ghadir, telah menyenaraikan tiga puluh pentafsir
Al-Quran yang terkenal dan hadits terkemuka pada abad ke 3 H / ke 9 Masehi dan
ke 4 H/ ke 10 Masehi yang mengemukakan bahawa sebab turunnya Ayat 1 adalah
mengenai seorang lelaki yang menemui Nabi Muhammad (S) dan berkata:
"Engkau perintahkan
kami untuk menunaikan tanggungjawab kami mengerjakan haji ke Mekah, berpuasa,
dan membayar zakat kemudian pada hari Ghadir kami memberi persetujuan, tetapi
engkau tidak berpuas hati lagi kerana engkau melantik sepupu-mu untuk
memerintah ke atas kami."
Kemudian, dia menambah:
"Ya Allah,
jika pelantikan itu adalah benar, turunkan batu dari langit [sehingga kami
dimusnahkan dan tidak menyaksikan hari itu].
Batu telah dijatuhkan, dan membunuhnya.
Kemudian turun ayat 1 dan diikuti dengan ayat 2 dan 3
Lihatlah kesannya hari ini, umat Islam hingga ke hari ini tidak
mengetahui makna Khalifah Allah dan Khalifah Rasulullah. Dan lebih dahsyat lagi
umat Islam berpecah-pecah.
Mereka mempertahankan sahabat Rasulullah (S) yang merampas hak Ahl
Al-Bait Rasulullah (S). Mereka mempertahankan keadilan (udul) sahabat Rasulullah
(S) berbanding kemaksuman Ahl Al-Kisaa’ atau Ahl Al-Bait Rasulullah (S) yang
disucikan Allah (Al-Ahzab 33:33) dan yang paling dahsyat umat Islam terbiasa
dengan mentakwil ayat Allah dan Sunnah Rasulullah (S) sehingga banyak betul
sunnah Rasulullah (S) diganti dengan sunnah sahabah yang berlainan kalaupun
tidak bertentangan.
Contohnya, jumhur ulamak mengatakan penentangan Muawiyah bin Abi
Sufian terhadap Ali bin Abi Talib adalah salah, tetapi Muawiyah tetap mendapat
pahala, kerana ijtihad sahabat (benar dapat 2 pahala jika salah dapat 1 pahala)
sahabat selalu benar (udul) dan kemudian menutup pintu ijtihad. Begitu mudah
mempermainkan Agama Allah. Gabenor Syam Lantikan lantikan khalifah Utsman
memerangi Ali. Pada hal Firman Allah:
﴿وَإِن طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا
بَيْنَهُمَا فَإِن بَغَتْ إِحْدَاهُمَا عَلَى الْأُخْرَىٰ فَقَاتِلُوا
الَّتِي تَبْغِي حَتَّىٰ تَفِيءَ إِلَىٰ أَمْرِ اللَّـهِ ۚفَإِن فَاءَتْ
فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا بِالْعَدْلِ وَأَقْسِطُوا ۖ إِنَّ اللَّـهَ
يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ﴾
Dan kalau ada dua golongan dari
mereka yang beriman itu berperang hendaklah kamu damaikan antara keduanya! Tapi
kalau yang satu melanggar perjanjian terhadap yang lain, hendaklah yang
melanggar perjanjian itu kamu perangi sampai surut kembali pada perintah Allah.
Kalau dia telah surut, damaikanlah antara keduanya menurut keadilan, dan
hendaklah kamu berlaku adil; sesungguhnya Allah mencintai orang-orang yang
berlaku adil [Al-Hujuraat 49:9]
Apabila Rasulullah (S) mengatakan Ada 12 Imam-imam (Khalifah-khalifah)
selepasku tetapi majority Umat Islam memeliki lebih dari 12 Imam-imam
(Khalifah-khalifah) malah terlalu banyak bilangannya:
Tetapi yang menjadi pengikut (syi’ah) Ali terlalu sedikit dan
sentiasa dimomokkan sebagai golongan sesat dan dengan berbagai gelaran lain.
Apa terjadi dengan umat Islam dan apa terjadi dengan Agama Islam. Mereka tidak
mengikut Khalifah Lantikan Rasulullah, mereka tidak mengikut Khalifah-khalifah
pilihan Allah dari keluarga terpilih pilihan Allah. Akhirnya mereka meraba-raba
dalam menentukan hukum-hakam, Syariat dan Akidah Islam malah dalam ibadah
wudhuk mereka berbeda walaupun telah disebut dalam Al-Quran. Syariat Islam
berpecah sekurang-kurangnya kepada 4 rujukan fuqaha’ yang bukan khalifah,
kerana khalifah mereka memimpin Negara, dan masalah akidahnya ada rujukan pasti
setelah 3 atau 4 abad kematian Rasulullah (S) oleh 2 orang faqih lain.
Adakah Agama Islam aliran (mazhab) ini yang akan kita beramal dengannya
yang kita jadikan ikutan. Apakah bezanya dengan orang-orang Kristian yang akur
dan mengikut Rahbar (ahli agama) dan Ruhban (pendita agama) dalam
menyelewengkan Agama Allah dan kemudian akan kita persembahkan ke hadapan Allah
di akhirat nanti?
Ada terlalu banyak ayat-ayat Allah SWT yang mengingatkan kita
tentang perpecahan dan perselisihan untuk kita jadikan iktibar:
﴿وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ تَفَرَّقُوا وَاخْتَلَفُوا مِن
بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْبَيِّنَاتُ وَأُولَـٰئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ
عَظِيمٌ﴾
Dan janganlah kamu menyerupai
orang-orang yang bercerai-berai dan berselisih sesudah datang
keterangan yang jelas kepada mereka. Mereka itulah orang-orang yang mendapat
siksa yang berat, [Aali Imran 3:105]
Begitu juga ada terlalu banyak peringatan seperti ini dari Allah
SWT tentang syari’at dan amanah (Washiy):.
﴿شَرَعَ لَكُم مِّنَ الدِّينِ مَا وَصَّىٰ بِهِ نُوحًا وَالَّذِي
أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ وَمَا وَصَّيْنَا بِهِ إِبْرَاهِيمَ وَمُوسَىٰ
وَعِيسَىٰ ۖ أَنْ أَقِيمُوا الدِّينَ وَلَا تَتَفَرَّقُوا
فِيهِ ۚكَبُرَ عَلَى الْمُشْرِكِينَ مَا تَدْعُوهُمْ
إِلَيْهِ ۚ اللَّـهُ يَجْتَبِي إِلَيْهِ مَن يَشَاءُ وَيَهْدِي إِلَيْهِ
مَن يُنِيبُ﴾
Dia telah mensyari'atkan bagi kamu
tentang agama apa yang telah diwasiatkan-Nya kepada Nuh dan apa yang telah Kami
wahyukan kepadamu dan apa yang telah Kami wasiatkan kepada Ibrahim, Musa dan
Isa iaitu: Tegakkanlah agama dan janganlah kamu berpecah belah
tentangnya. Amat berat bagi orang-orang musyrik agama yang kamu seru mereka kepadanya.
Allah menarik kepada agama itu orang yang dikehendaki-Nya dan memberi petunjuk
kepada-Nya orang yang kembali (kepada-Nya). [Al-Syuraa 42:13]
Sebab itulah Ali bin Abi Talib (as) pernah berkata:
Yahudi berpecah kepada tujuh puluh
satu kumpulan. Tujuh puluh kumpulan ke Neraka dan satu kumpulan ke Syurga iaitu
kumpulan yang mengikuti Yusya’ bin Nun, washiy Musa.
Nasara telah berpecah kepada tujuh
puluh dua kumpulan. Tujuh puluh satu kumpulan ke Neraka dan satu kumpulan ke
Syurga iaitu kumpulan yang mengikuti Syam‘un, washiy ‘Isa.
Dan umat ini berpecah kepada tujuh
puluh tiga kumpulan. Tujuh puluh dua kumpulan ke Neraka dan satu kumpulan ke
Syurga iaitu kumpulan yang mengikuti washiy Muhammad (S).
Dan beliau menepuk dadanya lalu
berkata: Tiga belas daripada tujuh puluh tiga mencintaiku dan satu kumpulan
daripadanya ke Syurga. Dan dua belas daripadanya ke Neraka.
Ada 3 nabi lagi yang pernah diangkat dan
dighaibkan Allah iaitu Nabi Khidir (nabi umat dahulu), Nabi Elia (Iliya – umat Yahudi)
dan Nabi Isa (untuk umat Kristian) yang akan dibangkitkan oleh Allah di Akhir
Zaman (Untuk keterangan lanjut sila rujuk Dalil-Dalil Utusan
Kepada Al-Mahdi, Isa, Elia Dan Khidir (as) Menurut Taurat, Injil dan Quran – satu soalan daripada wanita Kristian.)
Sejak Imam Muhammad bin Al-Hassan (Al-Mahdi)
diangkat dan dighaibkan Allah, umat Islam yang beriman dengan wilayahnya berpandukan
Al-Quran, Hadits Rasulullah (as) dan riwayat-riwayat Imam 12 (as) dan Umat
Islam Ahl Al-Sunah Wa Al-Jama’ah berpandukan rujukan mereka tersendiri.
Setelah begitu lama umat Islam Syiah mengalami
keghaiban Imam mereka juga mengalami perpecahan dan perselisihan, seperti kata
Imam Ali (as):
Tiga belas daripada tujuh puluh tiga
mencintaiku dan satu kumpulan daripadanya ke Syurga. Dan dua belas daripadanya
ke Neraka.
Dan di akhir zaman umat Islam Syiah dan
sebahagian umat Islam Sunnah menunggu kebangkitan Imam Muhammad bin Al-Hassan
(Al-Mahdi) sementara sebahagian umat Islam Sunnah lagi menunggu kebangkitan Imam
Al-Mahdi berdasarkan kefahaman mereka, umat Yahudi menunggu kebangkitan Nabi
Elia (Iliya) dan umat Kristian menunggu kebangkitan Nabi Isa.
Misteri ini akan terjawab jika kita ada Wasiat
Rasulullah Sebelum Kematian Baginda (S).
Tiada ulasan:
Catat Ulasan