Aqidah dan Syariah
Selain dari Agama Islam, kita tidak boleh menjadikan ia anutan agama, kita
mesti hidup dan mati dalam Islam.
﴿وَمَن يَبْتَغِ غَيْرَ
الْإِسْلَامِ دِينًا فَلَن يُقْبَلَ مِنْهُ وَهُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ
الْخَاسِرِينَ﴾
Barangsiapa mencari selain agama Islam,
maka sekali-kali tidaklah akan diterima (agama itu) daripadanya, dan dia di
akhirat termasuk orang-orang yang rugi. [Aali Imraan 3:85]
Agama Islam telah lengkap, kita tidak perlu
fatwa sesiapa atau menjadi faqih ke tahap mengeluarkan fatwa, kita perlukan
Hujjah Allah, Khalifah Allah atau Khalifah Rasulullah untuk membimbing kita
menuju Allah:
﴿...الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ
وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ
دِينًا فَمَنِ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ
لِّإِثْمٍ فَإِنَّ اللَّـهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ﴾
... Pada hari ini telah Kusempurnakan
untuk kamu agamamu, dan telah Ku-cukupkan kepadamu nikmat-Ku, dan telah
Ku-ridhai Islam itu jadi agama bagimu. Maka barang siapa terpaksa karena
kelaparan tanpa sengaja berbuat dosa, sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi
Maha Penyayang. [Al-Maidah 5:3]
Islam telah sempurna turun kepada Rasulullah
melalui Kitab Allah (Al-Quran). Rasulullah berpandukan Kitab Allah. Setelah
baginda wafat baginda baginda menyerahkan (wasiatkan) kepada ‘Itrah baginda
atau Ahli Bait Baginda yang disucikan:
﴿إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّـهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ
الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا﴾
Sesungguhnya Allah bermaksud hendak
menghilangkan dosa dari kamu, hai Ahlul Bait dan membersihkan kamu
sebersih-bersihnya. [Al-Ahzab 33:33]
Satu contoh ayat Allah mengenai Aqidah dan Syariah
﴿الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ
وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ﴾
(Iaitu) mereka yang beriman kepada yang
ghaib, yang mendirikan shalat, dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami
anugerahkan kepada mereka. [Al-Baqarah 2:3]
Akidah adalah beriman kepada yang ghaib, manusia biasa yang dipilih di
kalangan manusia pula boleh menyebabkan perselisihan dan kekeliruan mengenai
perkara ghaib. Syariat adalah hukum hakam kehidupan manusia, Al-Amr Bil-Ma3ruf
Wa Yanhauna 3ani Al-Munkar, (suruh dan tegah) dan halal dan haram yang semuanya
bersumber dari Al-Quran. Manusia biasa di kalangan manusia pula boleh
menyebabkan perselisihan kerana menghurai sesuatu yang bukan menjadi haknya.
Apabila Rasulullah wafat urusan Agama harus kembali kepada Tsaqalain
(Dua Perkara Berat):
Riwayat hadits dari Ahmad bin Hanbal di dalam Musnadnya, jilid 3,
halaman 14, 17, 26 dan 59, terbitan Dar Shadir Beirut - Lebanon.
Telah berkata kepada kami Abdullah, 'Telah
berkata kepada kami Abi Tsana Abu an-Nadzar Tsana Muhammad, yaitu Ibnu Abi
Thalhah, dari al-A'masy, dari 'Athiyyah al-'Ufi, dari Abi Sa'id al-Khudri, dari
Rasulullah (S) yang berkata, "Aku merasa segera akan dipanggil (oleh
Allah) dan aku akan memenuhi panggilan itu. Aku tinggalkan padamu dua perkara
yang amat berharga, yaitu Kitab Allah Azza Wajalla dan 'itrahku
(kerabatku). Kitab Allah, tali penghubung antara langit dan
bumi; dan 'itrahku, Ahlul Baitku. Dan sesungguhnya Allah Yang Maha
Mengetahui telah berkata kepadaku bahwa keduanya tidak akan berpisah sehingga
berjumpa kembali denganku di telaga. Oleh karena itu, perhatikanlah bagaimana
kamu memperlakukan keduanya itu."
Perhatikanlah golongan mana yang kita ikut di akhir zaman ini sehingga
kita berpegang kepada tali penghubung itu dan dibawa kehadapan Allah.
Setelah kita mengetahui kebenaran atas hidayah Allah. Kita tidak perlu lagi
berdegil dan tetap mengamalkan yang batil dan meninggalkan yang haq dari Allah
dan rasulNya. Cuci dan bersihkanlah gelas kita dari segala jenis kotoran, dan
tuangkanlah air bersih suci baharulah diminum. Dan segala puji bagai Allah
semata-mata.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan