Jumaat, 15 Mei 2015

Dalil-Dalil Utusan Kepada Al-Mahdi, Isa, Elia Dan Khidir (as) Menurut Taurat, Injil dan Quran

Dalil-Dalil Utusan Kepada Al-Mahdi, Isa, Elia Dan Khidir (as) Menurut Taurat, Injil dan Quran



Soalan 15: Anda orang-orang Syiah mengatakan bahawa terdapat hanya empat orang wakil ((Safir) bagi Imam Al-Mahdi) dan tidak ada wakil selepas itu, jadi apakah dalil naqal dan akal yang ada dari [Kitab-kitab Suci Al-Quran, Al-Taurat, dan Al-Injil] yang anda adalah wakil [nombor 5]?

Rita George, Wanita Keristian
25/ Rabi3 Al-Awwal/1426 H (2005)

Jawapan:

Di dalam Taurat, Kitab 2 Raja-raja, Bab Kedua: 2:1-18 (Elia naik ke Langit)

Ia berlaku apabila Yahweh akan mengambil Elia oleh badai ke Langit...... (8) Lalu Elia mengambil jubahnya, digulungnya, dipukulkannya ke atas air itu, maka terbagilah air itu ke sebelah sini dan ke sebelah sana, sehingga menyeberanglah keduanya dengan berjalan di tanah yang kering. (9) Dan sesudah mereka sampai di seberang, berkatalah Elia kepada Elisa: "Mintalah apa yang hendak kulakukan kepadamu, sebelum aku terangkat dari padamu." Jawab Elisa: "Biarlah kiranya aku mendapat dua bagian dari rohmu." (10) Berkatalah Elia: "Yang kauminta itu adalah sukar. Tetapi jika engkau dapat melihat aku terangkat dari padamu, akan terjadilah kepadamu seperti yang demikian, dan jika tidak, tidak akan terjadi." (11) Sedang mereka berjalan terus sambil berkata-kata, tiba-tiba datanglah kereta berapi dengan kuda berapi memisahkan keduanya, lalu naiklah Elia ke Langit dalam angin badai. (12) Ketika Elisa melihat itu, maka berteriaklah ia: "Bapaku, bapaku! Kereta Israel dan orang-orangnya yang berkuda!" Kemudian tidak dilihatnya lagi...

Ini adalah perkara nabi Allah dan RasulNya, Elia (Iliya (as)​​), dan ia diangkat [18] dan tidak mati sehingga sekarang dan dia melakukan banyak kerja kerana Allah SWT di bumi-Nya, tetapi penduduk bumi tidak melihatnya; kerana mereka dibutakan walaupun mata mereka terbuka, Dan juga seperti Elia (Iliya (as)​​), Khidhir (as) juga diangkat dan melakukan kerja-kerja di muka bumi dengan izin Allah SWT, dan Isa (as) juga diangkat dan melakukan kerja-kerja di atas bumi dengan perintah Allah SWT, begitu juga Al-Imam Al-Mahdi Muhammad bin Al Hassan (as) diangkat dan melakukan kerja-kerja di atas bumi dengan perintah Allah SWT.

Dan pada permulaan ketika Nabi Isa (as) diangkat, dia mengutus washiy-washiynya dan utusannya untuk mengesahkan kebenaran bahawa dia dibawa dari Allah SWT dan untuk menyebarkan agama Allah di bumi-Nya, Sebahagian dari mereka adalah: Syam’un Al-Shafa atau namanya seperti di dalam Injil [Sim’aan Bithrus - Simon Peter] dan begitu juga (Washiy) Yohanes Barbari atau namanya seperti di dalam Injil John Ahli Teologi itu (Yuhana Al-Lahuti - Yohanes).[19]

Selain itu, risalah daripada Isa (as) dihentikan dan ini tidak bermakna bahawa ia dihentikan untuk kebaikan, kerana tidak ada bukti logik juga bukti dari Kitab-kitab Suci yang menyokongnya,[20] dan sebaliknya, bahawa Isa (as) akan mengutus wakilnya apabila tiba masanya untuk dia kembali dan apabila Kebangkitan (Kiamat) Kecil semakin hampir, dan saya akan memberikan dalilnya kemudian, Insya Allah.

Bagi Al-Imam Al-Mahdi (as), dia telah mengutus empat wakil (Safir) dalam Keghaiban Kecil (Ghaibah Sughra) yang berlangsung selama lebih kurang tujuh puluh tahun, dengan tidak ada lagi wakil yang dihantar dari Al-Imam Al-Mahdi (as), ini juga tidak menunjukkan terputusnya tempoh zaman dan terputus selama-lamanya, bahkan sebaliknya, bahawa dia akan mengutus utusannya (as) apabila hampir masa dibangkitkannya dan itu adalah waktu Kebangkitan (Kiamat) Kecil , dan saya akan memberi dalil-dalilnya kemudian, Insya Allah.

Dan sekarang sebelum kita mengkaji masalah dalil atas pengutusan mereka sebagai utusan yang mewakili mereka, kita kaji perkara ini pada empat orang ini (3alaihimu Al-Salam (as)), Khidhir, Elia (Iliya), Isa, dan Muhammad bin Al-Hassan Al Mahdi (3alaihimu Al-Salam), adakah urusan mereka satu atau terpisah-pisah?

Pada hakikatnya, perkara mereka adalah satu, dan mereka bersatu dan mereka tidak terpisah-pisah dan tidak ada perbezaan di antara mereka, kerana Tuhan mereka adalah satu dan agama mereka adalah satu; iaitu penyerahan kepada Allah SWT. Mereka semua menyeru kepada Allah dan beramal dengan perintah-Nya, kebenaran yang mereka serukan adalah satu dan matlamat mereka adalah satu; iaitu Kiamat Kecil, dan tujuan mereka adalah satu; iaitu untuk menyebarkan kesaksamaan, keadilan dan Tauhid dengan menyembah Allah di muka bumi ini dengan cara yang dikehendaki Allah SWT, kerana mereka adalah satu dan tidak ada perbezaan di antara mereka, dan mereka meminta untuk satu tujuan dan satu matlamat, dan Tuhan (Ilah) dan Tuhan (Rab) mereka adalah satu. Oleh itu rasul (utusan -wakil) daripada mereka semua mesti hanya seorang, dan dia juga mestilah seorang Rasul dari Allah, kerana mereka semua beramal dengan perintah-Nya, dan kerana sesiapa yang mewakili mereka adalah mewakili Allah, dan sesiapa yang menjayakan mereka di bumi menggantikan Allah SWT, kerana mereka adalah Khalifah Allah di muka bumiNya.

Dan sekarang mari kita menyebut sebahagian dalil-dalil bahawa mereka (as) mengutus utusan apabila tiba masanya untuk Kiamat Kecil dan Negara Keadilan Ilahi, dan hanya beberapa bukti adalah mencukupi kerana keadaan yang terhad yang menghalang kita memberi secara terperinci.

Pertama: dalam al-Quran dan hadis Nabi Muhammad (S), dan perkataan para Imam (as).

1) Dalam Al-Quran:

a) Allah SWT berfirman:

﴿ فَارْتَقِبْ يَوْمَ تَأْتِي السَّماءُ بِدُخانٍ مُبِينٍ*يَغْشَى النَّاسَ هذا عَذابٌ أَلِيمٌ رَبَّنَا اكْشِفْ عَنَّا الْعَذابَ إِنَّا مُؤْمِنُونَ * أَنَّى لَهُمُ الذِّكْرى وَقَدْ جاءَهُمْ رَسُولٌ مُبِينٌ * ثُمَّ تَوَلَّوْا عَنْهُ وَقالُوا مُعَلَّمٌ مَجْنُونٌ * إِنَّا كاشِفُوا الْعَذابِ قَلِيلاً إِنَّكُمْ عائِدُونَ * يَوْمَ نَبْطِشُ الْبَطْشَةَ الْكُبْرى إِنَّا مُنْتَقِمُونَ ﴾

Maka tunggulah hari ketika langit membawa kabut yang nyata, * yang meliputi manusia. Inilah azab yang pedih. * (Mereka berdoa): "Ya Tuhan kami, lenyapkanlah dari kami azab itu. Sesungguhnya kami akan beriman".* Bagaimanakah mereka dapat menerima peringatan, padahal telah datang kepada mereka seorang rasul yang memberi penjelasan, * kemudian mereka berpaling daripadanya dan berkata: "Dia adalah seorang yang menerima ajaran lagi pula seorang yang gila". * Sesungguhnya (kalau) Kami akan melenyapkan siksaan itu agak sedikit sesungguhnya kamu akan kembali (ingkar). * (Ingatlah) hari (ketika) Kami menghantam mereka dengan hantaman yang keras. Sesungguhnya Kami adalah Pemberi balasan. [21]

Dan asap ini adalah azab, dan azab yang mendahului risalah, Allah SWT berfirman:

﴿وَما كُنَّا مُعَذِّبِينَ حَتَّى نَبْعَثَ رَسُولاً﴾

dan Kami tidak akan mengazab sebelum Kami mengutus seorang rasul. [22]  

Juga asap ini atau azab adalah hukuman bagi orang-orang yang akan diseksa yang mendustakan Rasul itu semasa dia berada di antara mereka, kerana ia adalah jelas dalam ayat:

﴿ثُمَّ تَوَلَّوْا عَنْهُ وَ قالُوا مُعَلَّمٌ مَجْنُونٌ﴾.

Kemudian mereka berpaling daripadanya dan berkata: "Dia adalah seorang yang menerima ajaran lagi pula seorang yang gila". [Al-Dukhan 44:14]

Dan asap atau azab ini akan ditunjukkan kepada penduduk bumi supaya beriman dengan rasul ini selepas ia meliputi mereka, seperti azab yang meliputi umat Yunus (as) atau Yunan.

Dan asap atau azab ini dikaitkan (digandingkan) dengan Kiamat Kecil; bahkan ia adalah siksaan kecil seperti yang dijelaskan di dalam ayat ini, kerana tiada apa-apa selepasnya kecuali pembalasan yang lebih besar dan pembalasan pada para penindas (penzalim).

Jadi asap adalah salah satu daripada tanda-tanda kemunculan Al-Qa'im (Al-Mahdi), dan ini telah diberitahu oleh para Imam (as), dan ia dikaitkan dengan seorang rasul (utusan), bahkan disebabkan bahawa penduduk bumi menafikan utusan ini, jadi ia adalah satu hukuman bagi mereka:

﴿أَنَّى لَهُمُ الذِّكْرى وَ قَدْ جاءَهُمْ رَسُولٌ مُبِينٌ﴾.

Bagaimanakah mereka dapat menerima peringatan, padahal telah datang kepada mereka seorang rasul yang memberi penjelasan, [Al-Dukhan 44:13]

Jadi siapakah utusan (Rasul) ini? Dan siapakah yang mengutusnya?

b) Allah SWT berfirman:

﴿بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ * يُسَبِّحُ لِلَّهِ ما فِي السَّماواتِ وَما فِي الأَرْضِ الْمَلِكِ الْقُدُّوسِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ * هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الأُمِّيِّينَ رَسُولاً مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلالٍ مُبِينٍ * وَآخَرِينَ مِنْهُمْ لَمَّا يَلْحَقُوا بِهِمْ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ * ذلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشاءُ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ﴾


Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha PenyayangSenantiasa bertasbih kepada Allah apa yang ada di langit dan apa yang ada di bumi. Raja, Yang Maha Suci, Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.* Dialah yang mengutus kepada Al-Ummiyin seorang Rasul di antara mereka, yang membacakan ayat-ayat-Nya kepada mereka, mensucikan mereka dan mengajarkan mereka Kitab dan Hikmah. Dan sesungguhnya mereka sebelumnya benar-benar dalam kesesatan yang nyata,* dan (juga) kepada kaum yang lain dari mereka yang belum berhubungan dengan mereka. Dan Dialah Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. * Demikianlah karunia Allah, diberikan-Nya kepada siapa yang dikehendaki-Nya; dan Allah mempunyai karunia yang besar. [23]

Maksudnya, bersama-sama dengan orang lain dari mereka yang belum menyertai mereka, bahawa Dia SWT akan mengutus mereka seorang Rasul dari mereka sendiri, yang membacakan kepada mereka ayat-ayat-Nya dan untuk membersihkan mereka dan mengajarkan kepada mereka kitab dan hikmah ....

Dan tentulah Muhammad (S) tidak dapat membacakan kepada orang lain yang datang selepas kembalinya baginda kepada Allah, jadi mesti ada seorang rasul, dan yang juga untuk orang-orang yang buta huruf, yang bermaksud Umm Al-Quraa (ibu kepada semua daerah) pada zamannya, dan dia mempunyai sifat-sifat ini: Membacakan ayat-ayat dan membersihkan manusia, iaitu menyucikan mereka supaya mereka melihat Kerajaan Langit dan mengajarkan mereka Al-Kitab dan Al-Hikmah.

c) Allah SWT berfirman:

﴿وَلِكُلِّ أُمَّةٍ رَسُولٌ فَإِذَا جَاءَ رَسُولُهُمْ قُضِيَ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ وَهُمْ لا يُظْلَمُونَ﴾([

Tiap-tiap umat mempunyai rasul; maka apabila telah datang rasul mereka, diberikanlah keputusan antara mereka dengan adil dan mereka (sedikitpun) tidak dianiaya. [24]

Dan dalam hadith diriwayatkan dari Jabir, dari Ja’far (as​​) berkata:

Aku bertanya kepadanya tentang tafsiran ayat ini: (Tiap-tiap umat mempunyai rasul; maka apabila telah datang rasul mereka, diberikanlah keputusan antara mereka dengan adil dan mereka (sedikitpun) tidak dianiaya) [Yunus 10:47]

Beliau (as) berkata: ia mempunyai makna tersirat; di mana setiap kurun ada seorang Rasul dari Aali Muhammad kepada umat ini, yang muncul pada abadnya sebagai seorang Rasul kepada mereka, dan mereka adalah Auliak dan mereka adalah rasul, sebagaimana firman Allah (maka apabila telah datang rasul mereka, diberikanlah keputusan antara mereka dengan adil,) beliau berkata: ini bermakna bahawa rasul menghukum dengan adil dan mereka tetap tidak dianiaya, sebagaimana firman Allah itu. [25]

Rasanya ini secara ringkas mencukupi, atau jika tidak, ia akan mengambil masa lebih lama jika kita mengkaji dari dalil-dalil Al-Quran.

2) Banyak hadis-hadis yang telah disampaikan dari Al-Rasul Muhammad (S), yang telah diriwayatkan oleh Al-Syiah dan Al-Sunnah menunjukkan kewujudan Mahdi dan Qa'im yang mendahului Al-Imam Al-Mahdi (as), dan beliau berhubung dengannya, dan seorang utusan dari beliau (as), dan dia adalah orang kanannya (Yaminahu) dan Washinya.[26]

Dan Wasiat Rasulullah (S) menunjukkan siapa peribadi ini dengan nama dan sifatnya, dan dia adalah Mahdi Pertama, namanya adalah Ahmad, dan dia adalah keturunan Al-Imam Al-Mahdi (as).

Juga para Imam (as) menyifatkan peribadi ini yang diutus oleh Al-Imam Al-Mahdi, dengan nama dan tempat kediamannya dan sifat-sifatnya, dan namanya Ahmad dan dia adalah dari Al-Basrah dan ... dan ... dan saya memohon maaf kerana tidak menyebutkan haditsnya, hanya untuk mengekalkannya ia ringkas, dan untuk maklumat lanjut sila rujuk kepada buku-buku yang diterbitkan oleh pengikut-pengikut (ansar) Al-Imam Al-Mahdi (as), seperti: Kenyataan Yang Jelas (Al-Balagh Al-Mubin), Balasan Yang Tegas (Al-Radd Al-Hassim), dan Balasan Penamat (Al-Radd Al-Qassim), dan sebahagian daripada kenyataan di mana saya menangani sebahagian daripada kisah ini yang disampaikan oleh para ulama kanan Syiah beratus-ratus tahun yang lalu, diriwayatkan dari nabi dan para Imam, dan sebahagian daripada kisah-kisah ini telah disampaikan oleh ulama Sunni di dalam tulisan (kitab) mereka.[27]

Kedua: di dalam Taurat

a) Kitab Yesaya:

Ia akan melambaikan panji-panji kepada bangsa-bangsa yang dari jauh, dan akan bersuit memanggil mereka dari ujung bumi; sesungguhnya mereka akan datang dengan segera, dengan cepat! * Tiada yang lelah dan tiada yang tersandung di antaranya; mereka tidak terlelap dan tidak tertidur, tidak terlepas ikat pinggangnya dan tali kasutnya tidak terputus; * anak panahnya ditajamkan, dan segala busurnya dilentur; kuku kudanya keras seperti batu api dan roda keretanya seperti puting beliung.* Aumnya seperti singa betina, mereka mengaum seperti singa muda; mereka meraung dan menangkap mangsanya, * membawanya lari dan tidak ada yang melepaskan. * Pada hari itu mereka akan diliputi oleh suara seperti suara laut menderu. Jika orang memandang ke bumi, sesungguhnya, ada gelap yang menyesakkan, dan terang menjadi gelap oleh awan-awan!... [28]

Dan sifat-sifat ini; seperti orang-orang tidak tidur... dan ... dan ..., adalah sifat para sahabat Al-Qa'im (as) seperti dalam riwayat-riwayat Aali Muhammad (as), siapa yang mengangkat panji-panji (yang akan mengibarkan panji-panji kepada bangsa-bangsa (Al-Umam)!

Iaitu orang yang mendapatkan persetiaan (bai’ah) dan mengumpulkan ansar (pengikut) Al-Imam Al-Mahdi (as), Isa, Elia dan Khidhir (3alaihimu Al-Salam)

Perjanjian Lama Yesaya (Isaiah) Bab 11:

(1) Suatu tunas akan keluar dari tunggul Isai (Jesse), dan taruk (tunas) yang akan tumbuh dari pangkalnya akan berbuah (2) Roh TUHAN akan ada padanya, roh hikmat dan pengertian, roh nasihat dan keperkasaan, roh pengenalan dan takut akan TUHAN; (3) ya, kesenangannya ialah takut akan TUHAN. Ia tidak akan menghakimi dengan sekilas pandang saja atau menjatuhkan keputusan menurut kata orang.(4) Tetapi ia akan menghakimi orang-orang lemah dengan keadilan, dan akan menjatuhkan keputusan terhadap orang-orang yang tertindas di negeri dengan kejujuran; ia akan menghajar bumi dengan perkataannya seperti dengan tongkat, dan dengan nafas mulutnya ia akan membunuh orang fasik.(5) Ia tidak akan menyimpang dari kebenaran dan kesetiaan, seperti ikat pinggang tetap terikat pada pinggang.(6) Serigala akan tinggal bersama domba dan macan tutul (harimau) akan berbaring di samping kambing. Anak lembu dan anak singa akan makan rumput bersama-sama, dan seorang anak kecil akan menggiringnya.(7) Lembu dan beruang akan sama-sama makan rumput dan anaknya akan sama-sama berbaring, sedang singa akan makan jerami seperti lembu. (8) Anak yang menyusu akan bermain-main dekat liang ular tedung dan anak yang cerai susu akan mengulurkan tangannya ke sarang ular beludak.(9) Tidak ada yang akan berbuat jahat atau yang berlaku busuk di seluruh gunung-Ku yang kudus, sebab seluruh bumi penuh dengan pengenalan akan TUHAN, seperti air laut yang menutupi dasarnya. (10) Maka pada waktu itu taruk (tunas) dari pangkal Isai akan berdiri sebagai panji-panji bagi bangsa-bangsa; dia akan dicari oleh suku-suku bangsa dan tempat kediamannya akan menjadi mulia.... [29]

Dan semua peristiwa-peristiwa ini adalah mencukupi untuk Kiamat Kecil, dan tidak pernah berlaku sebelumnya dan hanya berlaku di Negara Keadilan Ilahi.

Bagi Jesse (Isai), di dalam Taurat diketahui bahawa dia adalah bapa kepada Nabi Daud (as), dan ibu Al-Imam Al-Mahdi (as) adalah dari keturunan Nabi Daud (as).

Dan ceritanya secara ringkas adalah,

Dia (ibu Imam Mahdi (as)) adalah seorang puteri, datuk beliau adalah Kaisar Rom, dia melihat dalam tidurnya (rukya) Nabi Isa (as) dan Washiynya; Simon Petrus (Syam3un Al-Shafa) dan juga melihat Nabi Muhammad (S). Nabi Muhammad (S) telah pergi kepada Nabi Isa (as) dan mencadangkan perkahwinan antara dia dan anaknya Al-Imam Al-Hassan Al-Askary (as​​), jadi Isa (as) berkata kepada Simon Petrus (Syam3un Al-Shafa): Satu penghormatan besar telah datang kepada kamu; kerana dia (puteri) adalah keturunan Simon Petrus, Washiy Isa (as), dan dia melihat banyak rukya selepas itu, dan akhirnya dia telah ditangkap, dan banyak mukjizat telah berlaku kepadanya sehinggalah dia sampai ke rumah Al-Imam Ali Al-Hadi (as) yang mengatur perkahwinannya dengan anaknya Al-Imam Al-Hassan Al-Askari (as), dan dia melahirkan Al-Imam Muhammad bin Al-Hassan Al-Mahdi (as​​).

Jadi Al-Imam Al-Mahdi Muhammad bin Al-Hassan Al-Askari (as) adalah keturunan Israel (Yakub (as​​)) dari sebelah ibu, dan keturunan Nabi Muhammad (S) dari sebelah bapa. Oleh itu, adalah benar bahawa dia adalah tunas yang akan keluar dari tunggul Isai (Jesse).

Kerana adalah benar bahawa Mahdi Pertama daripada dua belas Mahdi-mahdi merupakan tunas yang akan keluar dari tunggul Isai (Jesse); kerana dia adalah keturunan Al-Imam Al-Mahdi (as).

Dan Mahdi Pertama yang namanya Ahmad seperti dalam riwayat Nabi Muhammad (S) dan para Imam (as), adalah utusan Al-Imam Al-Mahdi (as) dan Washiynya dan orang kanan (Yamin) beliau,  dan yang pertama beriman kepadanya pada awal kemunculannya sebelum dia bangkit dengan pedang. Rasanya ia memadai sampai di sini untuk meringkaskannya, dan jika anda mahu lebih banyak lagi bacalah dari Kitab Taurat (Perjanjian Lama): Yesaya; Bab-bab 13, 42, 43, 44, 49, 63, 65, 66 dan renunglah dengan baik dan teliti di dalamnya.

b) Kitab Daniel: Bab 2:

... (31) Ya raja, tuanku melihat suatu penglihatan, yakni sebuah patung yang amat besar! Patung ini tinggi, berkilau-kilauan luar biasa, tegak di hadapan tuanku, dan tampak mendahsyatkan. (34) Sementara tuanku melihatnya, terungkit lepas sebuah batu tanpa perbuatan tangan manusia, lalu menimpa patung itu, tepat pada kakinya yang dari besi dan tanah liat itu, sehingga remuk.(35) Maka dengan sekaligus diremukkannyalah juga besi, tanah liat, tembaga, perak dan emas itu, dan semuanya menjadi seperti sekam di tempat pengirikan pada musim panas, lalu angin menghembuskannya, sehingga tidak ada bekas-bekasnya yang ditemukan. Tetapi batu yang menimpa patung itu menjadi gunung besar yang memenuhi seluruh bumi.... .. [30]  

Batu ini yang memusnahkan kerajaan taghut penzalim dan syaitan di bumi ini, ia adalah seorang Rasul dari Al-Imam Al-Mahdi (as) dan dari Isa, dari Elia dan dari Khidhir (as).

Bab 7: (2) Berkatalah Daniel, demikian: "Pada malam hari aku mendapat penglihatan, tampak keempat angin dari langit mengguncangkan laut besar, (3) dan empat binatang besar naik dari dalam laut, yang satu berbeda dengan yang lain. (4) Yang pertama rupanya seperti seekor singa, dan mempunyai sayap burung rajawali; aku terus melihatnya sampai sayapnya tercabut dan ia terangkat dari tanah dan ditegakkan pada dua kaki seperti manusia, dan kepadanya diberikan hati manusia. (5) Dan tampak ada seekor binatang yang lain, yang kedua, rupanya seperti beruang; ia berdiri pada sisinya yang sebelah, dan tiga tulang rusuk masih ada di dalam mulutnya di antara giginya. Dan demikianlah dikatakan kepadanya: Ayo, makanlah daging banyak-banyak. (6) Kemudian aku melihat, tampak seekor binatang yang lain, rupanya seperti macan tutul (harimau); ada empat sayap burung pada punggungnya, lagipula binatang itu berkepala empat, dan kepadanya diberikan kekuasaan. (7) Kemudian aku melihat dalam penglihatan malam itu, tampak seekor binatang yang keempat, yang menakutkan dan mendahsyatkan, dan ia sangat kuat. Ia bergigi besar dari besi; ia melahap dan meremukkan, dan sisanya diinjak-injaknya dengan kakinya; ia berbeda dengan segala binatang yang terdahulu; lagipula ia bertanduk sepuluh. (8) Sementara aku memperhatikan tanduk-tanduk itu, tampak tumbuh di antaranya suatu tanduk lain yang kecil, sehingga tiga dari tanduk-tanduk yang dahulu itu tercabut; dan pada tanduk itu tampak ada mata seperti mata manusia dan mulut yang menyombong. (9) Sementara aku terus melihat, takhta-takhta diletakkan, lalu duduklah Yang Lanjut Usianya; pakaian-Nya putih seperti salju dan rambut-Nya bersih seperti bulu domba; kursi-Nya dari nyala api dengan roda-rodanya dari api yang berkobar-kobar; (10) suatu sungai api timbul dan mengalir dari hadapan-Nya; seribu kali beribu-ribu melayani Dia, dan selaksa kali berlaksa-laksa berdiri di hadapan-Nya. Lalu duduklah Majelis Pengadilan dan dibukalah Kitab-kitab. (11) Aku terus melihatnya, karena perkataan sombong yang diucapkan tanduk itu; aku terus melihatnya, sampai binatang itu dibunuh, tubuhnya dibinasakan dan diserahkan ke dalam api yang membakar. (12) Juga kekuasaan binatang-binatang yang lain dicabut, dan jangka hidup mereka ditentukan sampai pada waktu dan saatnya. (13) Aku terus melihat dalam penglihatan malam itu, tampak datang dengan awan-awan dari langit seorang seperti anak manusia; datanglah ia kepada Yang Lanjut Usianya itu, dan ia dibawa ke hadapan-Nya. (14) Lalu diberikan kepadanya kekuasaan dan kemuliaan dan kekuasaan sebagai raja, maka orang-orang dari segala bangsa, suku bangsa dan bahasa mengabdi kepadanya. Kekuasaannya ialah kekuasaan yang kekal, yang tidak akan lenyap, dan kerajaannya ialah kerajaan yang tidak akan musnah. (15) Maka aku, Daniel, terharu karena hal itu, dan penglihatan-penglihatan yang kulihat itu menggelisahkan aku. (16) Lalu kudekati salah seorang dari mereka yang berdiri di sana dan kuminta penjelasan tentang semuanya itu. Maka berkatalah ia kepadaku dan diberitahukannyalah kepadaku maknanya: (17) Binatang-binatang besar yang empat ekor itu ialah empat raja yang akan muncul dari dalam bumi; (18) sesudah itu orang-orang kudus milik Yang Mahatinggi akan menerima pemerintahan, dan mereka akan memegang pemerintahan itu sampai selama-lamanya, bahkan kekal selama-lamanya. (19) Lalu aku ingin mendapat penjelasan tentang binatang yang keempat itu, yang berbeda dengan segala binatang yang lain, yang sangat menakutkan, dengan gigi besinya dan kuku tembaganya, yang melahap dan meremukkan dan menginjak-injak sisanya dengan kakinya; (20) dan tentang kesepuluh tanduk yang ada pada kepalanya, dan tentang tanduk yang lain, yakni tanduk yang mempunyai mata dan yang mempunyai mulut yang menyombong, yang tumbuh sehingga patahlah tiga tanduk, dan yang lebih besar rupanya dari tanduk-tanduk yang lain. (21) Dan aku melihat tanduk itu berperang melawan orang-orang kudus dan mengalahkan mereka, (22) sampai Yang Lanjut Usianya itu datang dan keadilan diberikan kepada orang-orang kudus milik Yang Mahatinggi dan waktunya datang orang-orang kudus itu memegang pemerintahan. (23) Maka demikianlah katanya: Binatang yang keempat itu ialah kerajaan yang keempat yang akan ada di bumi, yang akan berbeda dengan segala kerajaan dan akan menelan seluruh bumi, menginjak-injaknya dan meremukkannya. (24) Kesepuluh tanduk itu ialah kesepuluh raja yang muncul dari kerajaan itu. Sesudah mereka, akan muncul seorang raja; dia berbeda dengan raja-raja yang dahulu dan akan merendahkan tiga raja. (25) Ia akan mengucapkan perkataan yang menentang Yang Mahatinggi, dan akan menganiaya orang-orang kudus milik Yang Mahatinggi; ia berusaha untuk mengubah waktu dan hukum, dan mereka akan diserahkan ke dalam tangannya selama satu masa dan dua masa dan setengah masa. (26) Lalu Majelis Pengadilan akan duduk, dan kekuasaan akan dicabut dari padanya untuk dimusnahkan dan dihancurkan sampai lenyap. (27) Maka pemerintahan, kekuasaan dan kebesaran dari kerajaan-kerajaan di bawah semesta langit akan diberikan kepada orang-orang kudus, umat Yang Mahatinggi: pemerintahan mereka adalah pemerintahan yang kekal, dan segala kekuasaan akan mengabdi dan patuh kepada mereka.(28) Sekianlah berita itu. Adapun aku, Daniel, pikiran-pikiranku sangat menggelisahkan aku, sehingga aku menjadi pucat; dan aku menyimpan hal itu dalam ingatanku." [31]

Dan singa yang mempunyai dua sayap melambangkan empayar Inggeris yang didirikan di Eropah dengan logo yang merupakan singa dengan dua sayap, bagi beruang ia adalah logo untuk Soviet (Rusia), dan memakan banyak daging ertinya membunuh ramai manusia ...... sebagai untuk binatang yang keempat yang diperbuat daripada besi itu empayar Amerika yang menguasai bumi dengan senjata dan kekayaan.

Ada pun untuk seorang Yang Lanjut Usianya adalah Al-Imam Al-Mahdi (as), dan anak manusia adalah Isa (as), dan berakhirnya Amerika seperti yang diceritakan oleh Daniel, bahawa ia akan dibakar dengan api Insya Allah.

Dan Al-Imam Al-Mahdi (as), Isa, Elia dan Khidhir (as) akan datang semasa Kiamat Kecil dan ia adalah suatu penghakiman dan azab dan pembalasan kepada penzalim, ia adalah tepat untuk azab dan pembalasan datang sebelum amaran? Jadi siapakah pemberi peringatan itu?

Mesti ada seorang Rasul dari mereka (as) yang menjanjikan dan memberi amaran kepada manusia, sebelum kemunculan mereka. Adapun di dalam Taurat, ini sudah memadai, biarlah ia menjadi lebih ringkas.[32]

Ketiga: dalam Injil

Matius Bab 24: 6, 15, 22, 27, (as)

...... (6) Kamu akan mendengar deru perang atau kabar-kabar tentang perang. Namun berawas-awaslah jangan kamu gelisah; sebab semuanya itu harus terjadi, tetapi itu belum kesudahannya [33]....... (15) Jadi apabila kamu melihat Pembinasa keji berdiri di tempat kudus, menurut firman yang disampaikan oleh nabi Daniel--para pembaca hendaklah memperhatikannya-...... (22) Dan sekiranya waktunya tidak dipersingkat, maka dari segala yang hidup tidak akan ada yang selamat; akan tetapi oleh karena orang-orang pilihan waktu itu akan dipersingkat.... (27) Sebab sama seperti kilat memancar dari sebelah timur dan melontarkan cahayanya sampai ke barat, demikian pulalah kelak kedatangan Anak Manusia.... ((as)) Segera sesudah siksaan pada masa itu, matahari akan menjadi gelap dan bulan tidak bercahaya dan bintang-bintang akan berjatuhan dari langit dan kuasa-kuasa langit akan goncang.

Dan dalam bab ini Isa (as) menyebut tanda-tanda Kiamat Kecil, seperti yang dinyatakan oleh Nabi Muhammad (S) dan para Imam (as), peperangan, gerhana matahari dan bulan ... dan kekejian yang membinasakan (Amerika) ... dan apa yang penting ialah beliau menekankan awal kemunculannya, dari timur ke barat, dan timur berkaitan dengan Isa (as) pada masa itu adalah Iraq, dan kilat (api) yang keluar dari timur dan terserlah ke barat adalah Nabi Ibrahim, kerana dia keluar dari Iraq dan muncul di Tanah Suci.

Dan Isa (as) berkata mengenai John: bahawa dia adalah Elia, bermakna seperti Elia, dan Aku berkata kepadamu: Elia sudah datang, tetapi orang tidak mengenal dia, dan memperlakukannya menurut kehendak mereka. Demikian juga Anak Manusia akan menderita oleh mereka." Pada waktu itu mengertilah murid-murid Yesus bahwa Ia berbicara tentang Yohanes Pembaptis..  [34]

Dan Isa (as) berkata mengenai Yohanes (as): dan--jika kamu mau menerimanya--ialah Elia yang akan datang itu. Siapa bertelinga, hendaklah ia mendengar! [35]

Oleh itu, boleh dikatakan bahawa Rasul yang akan diutus oleh Al-Imam Al-Mahdi (as) dan orang yang bersamanya, dan mereka adalah Isa, Elia dan Khidhir, yang akan keluar dari Iraq, ia adalah kemunculan Isa (as) dalam keadaan ini, kerana kemunculan John (Yohanes) mewakili kemunculan Elia di beberapa hal dan rasul ini mungkin dari umat lain, sebenarnya dia adalah dari umat lain seperti yang Isa (as) katakan:

Sebab itu, Aku berkata kepadamu, bahwa Kerajaan Allah akan diambil dari padamu dan akan diberikan kepada suatu bangsa yang akan menghasilkan buah Kerajaan itu. [36]

Dan Isa (as) berkata:

Sebab itu, hendaklah kamu juga siap sedia, karena Anak Manusia datang pada saat yang tidak kamu duga." Siapakah hamba yang setia dan bijaksana, yang diangkat oleh tuannya atas orang-orangnya untuk memberikan mereka makanan pada waktunya? Berbahagialah hamba, yang didapati tuannya melakukan tugasnya itu, ketika tuannya itu datang. [37]  

Siapakah hamba yang setia dan bijak ini? Melainkan seorang Rasul dari Al-Imam Al-Mahdi (as) dan dari Isa, dari Elia dan dari Khidhir (as).

Dan Isa berkata:

(5) tetapi sekarang Aku pergi kepada Dia yang telah mengutus Aku, dan tiada seorangpun di antara kamu yang bertanya kepada-Ku: Ke mana Engkau pergi? (6) Tetapi karena Aku mengatakan hal itu kepadamu, sebab itu hatimu berdukacita. (7) Namun benar yang Kukatakan ini kepadamu: Adalah lebih berguna bagi kamu, jika Aku pergi. Sebab jikalau Aku tidak pergi, Penghibur itu tidak akan datang kepadamu, tetapi jikalau Aku pergi, Aku akan mengutus Dia kepadamu. (8) Dan kalau Ia datang, Ia akan menginsafkan dunia akan dosa, kebenaran dan penghakiman; (9) akan dosa, karena mereka tetap tidak percaya kepada-Ku; (10) akan kebenaran, karena Aku pergi kepada Bapa dan kamu tidak melihat Aku lagi; (11) akan penghakiman, karena penguasa dunia ini telah dihukum. [38]

Jadi siapa Penghibur yang akan dihantar ini? Dan siapa yang akan menegur dunia oleh dosa dan kekufuran mereka ini dan yang membunuh nabi-nabi dan rasul-rasul, dan untuk meninggalkan kebenaran para nabi dan wasiat mereka, dan bagi menentukan nasib mereka semasa Kiamat Kecil, dan yang membiarkan (merendahkan) putera dunia ini iaitu Al-Imam Al-Mahdi (as), dan Isa (as) berkata:

Masih banyak hal yang harus Kukatakan kepadamu, tetapi sekarang kamu belum dapat menanggungnya. Tetapi apabila Ia datang, yaitu Roh Kebenaran, Ia akan memimpin kamu ke dalam seluruh kebenaran; sebab Ia tidak akan berkata-kata dari diri-Nya sendiri, tetapi segala sesuatu yang didengar-Nya itulah yang akan dikatakan-Nya dan Ia akan memberitakan kepadamu hal-hal yang akan datang. Ia akan memuliakan Aku, sebab Ia akan memberitakan kepadamu apa yang diterimanya dari pada-Ku. [39]  

Dan diriwayatkan dari Abi Abdillah (as):

Ilmu ada 27 huruf, dan semua yang dibawa oleh Nabi-nabi adalah 2 huruf, sehingga ke hari ini manusia hanya tahu 2 huruf, jadi apabila Qaim kita bangkit dia akan membawa keluar 25 huruf, dan akan didedahkan kepada manusia dan akan ditambah 2 huruf kepadanya untuk didedahkan menjadi 27 huruf. [40]  

Dan saya fikir walaupun penerangan di atas adalah pendek ia mencukupi untuk sesiapa yang mencari kebenaran, dan jika anda mahu lebih lagi, terdapat banyak dalam Wahyu (Rukya) John Ahli Teologi yang saya tidak sebut hanya untuk mengekalkannya seringkas mungkin.[41]

Dan saya mengingatkan anda bahawa apabila Allah mengutus Isa (as) kepada orang-orang Yahudi, mereka berkata:
                                                   
Kata Natanael kepadanya: "Mungkinkah sesuatu yang baik datang dari Nazaret?"

Dan mereka berkata:

Jawab mereka: "Apakah engkau juga orang Galilea? Selidikilah Kitab Suci dan engkau akan tahu bahawa tidak ada nabi yang datang dari Galilea."

Dan mereka berkata:

Yang lain berkata: "Ia ini Mesias." Tetapi yang lain lagi berkata: "Bukan, Mesias tidak datang dari Galilea! Karena Kitab Suci mengatakan, bahwa Mesias berasal dari keturunan Daud dan dari kampung Betlehem, tempat Daud dahulu tinggal."

Dan akhirnya, nasihat saya kepada anda adalah untuk memikirkan tentang kata-kata ini ... ada tertulis di dalam Taurat:

Beriman kepada-Ku dengan segenap hatimu dan tidak bergantung pada pemahaman mu. Kenali aku dalam semua cara mu, dan aku akan mengarahkan laluan mu. Jangan bijak dengan cara mu sendiri, hormatilah aku dan luruskanlah diri mu dengan kata-kata ku. [42]  


Ahmad Al-Hassan



✡✡✡✡✡


Ulasan        
Syeikh Shadiq Al-Muhammadi
______
______________________________
[18] - Difardhukan pada manusia supaya menjadikan jalannya menuju Allah, iaitu jalan untuk menyempurnakan (Kamil) iaitu berakhlak dengan Akhlak Allah dan yang dihiasi dengan semua sifat-sifat Allah, dan sebagai manusia dia mempunyai perlindungan kebendaan dan ia adalah: tubuh jasmani, dan dia mempunyai perlindungan mitsaliyah (perwakilan sempurna) ia adalah: diri (nafs), dan martabatnya lebih rendah dari roh, Oleh itu, manusia umumnya apabila mencari kesempurnaan maka ia mempertingkat roh (rohani) dan tubuh jasmaninya. Tubuh dapat dipertingkat dengan melibatkan cahayanya, Takat penghujung akhirannya adalah Langit Dunia, dan Roh akan menikmati kemakmuran di Kerajaan Syurga-syurga (Jinan Al-Malakutiyah), Ia telah dinyatakan oleh Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as) dalam Kitab Al-Mutasyabihaat dalam menerangkan bagaimana penciptaan Adam dan buah pohon yang dimakannya.
             
Beliau berkata: (Jika Adam (as) diciptakan daripada tanah, maknanya dari muka bumi ini. Walau bagaimanapun beliau tidak tinggal hanya di bumi ini, malahan dia naik sehingga ke langit rendah (Al-Sama’ Al-Dunya) iaitu dia naik ke langit pertama atau di pintu Langit Kedua di Syurga Kerajaan (Al-Jannah Al-Malakutiyah) atau seperti yang dinyatakan dalam riwayat Ahlul Bait (as),

"Dia diletakkan di Pintu Syurga (iaitu Kerajaan Syurga) dibawa malaikat. "

Dan kenaikan tanah Adam ini memerlukan tanah beliau disinar oleh cahaya Tuhan dan yang akan menyenangkannya. Oleh itu, apabila Allah meniupkan roh pada Adam buat kali pertama tubuhnya merasa senang, menikmati Syurga Kebendaan Jasmani, dan tidak ada kegelapan di syurga ini yang memerlukan pelepasan kekotoran dari tubuh Adam (as).

Bagi roh Adam (as), ia telah menikmati Syurga Kerajaan Langit (Al-Jannah AL-Malakutiyah), atau Syurga-syurga Kerajaan Langit, kerana ia banyak:

﴿جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ﴾
{Syurga-syurga, yang mengalir sungai-sungai di bawah}

Dan Syurga Jasmani dan Kerajaan Syurga adalah dua yang disebut dalam Surah Al- Rahman :

﴿وَلِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ ... ذَوَاتَا أَفْنَانٍ﴾

{Tetapi orang yang takut Kedudukan Tuhannya hendaklah disediakan baginya dua syurga... yang berjenis-jenis (pohon dan buah-buahan)}

dan ia juga,

﴿وَمِن دُونِهِمَا جَنَّتَانِ ... مُدْهَامَّتَانِ﴾
{Dan selain dari dua Syurga itu, dua Syurga lagi ... kedua-dua hijau gelap (subur tanamannya)}.

Dan kenaikan ini merupakan kenaikan tajalli (perwujudan) kezahiran dan bukan kenaikan kasar (tempat - lokasi).
Oleh itu Adam bukanlah tidak wujud di bumi jasmani (jisim-jisim) yang kita hidup di dalamnya, sebaliknya dia wujud di dalamnya , dan jika dia tidak wujud di dalamnya [bumi fizikal], dia telah mati.

Oleh itu , Adam (as) hidup di dunia ini dengan badan yang menyenangkan (Jisim Lathif – jisim halus) pada mulanya, tetapi dia kemudian kembali ke bumi yang padat setelah sebelumnye dia dinaikkan apabila dia mengingkari Tuhannya SWT.) Kitab Al-Mutasyabihaat:  Jilid1 / jawapan soalan (3).

[19] - Selepas Isa (as) menyempurnakan risalahnya, dia menamatkan pelajaran kepada murid-muridnya, dan memberitahu mereka bahawa dia akan pergi meninggalkan mereka, dan memberitahu mereka: dia akan diangkat dan risalah ditugaskan kepada mereka, seperti yang dinyatakan di dalam Injil Yohanes,

Bab 17: ((14) Aku telah memberikan firman (risalah)-Mu kepada mereka dan dunia (alam) membenci mereka, karena mereka bukan dari alam, sama seperti Aku bukan dari alam.(18) Sama seperti Engkau telah mengutus Aku ke dalam alam, demikian pula Aku telah mengutus mereka ke dalam alam;

[20] – Menyampaikan risalah tidak terputus tempoh masanya, sehingga tidak ada hujjah untuk para pembantah dan tidak ada sebab untuk beralasan kepada Allah SWT, dan Allah SWT menghujjah ke atas hambaNya, mengikut hal keadaan manusia dan atas penerimaan mereka. Syeikh Al-Shaduq  menyebut di dalam kitabnya, Kamal Al-Din Wa Tamam Al-Ni3mah, beliau berkata:

Bagi Al-Masih (as) keghaibannya disalah anggap di bumi, kaum dan pengikut-pengikutnya tidak tahu khabar beritanya, kemudian muncul Washiynya Syam’un bin Hamun (as), Apabila Syam’un (Simon Peter) pergi tidak ada para Hujaj selepasnya dan dipergiatkan pencarian, maka lebih besar jumlah musuh, yang belajar agama, dan akan hilanglah kebenaran-kebenaran, dan matilah yang fardhu dan yang sunnah, dan pergilah orang ke kanan dan kiri mereka tidak mengenal pun yang mana satu hendak dipanggil, maka ketiadaan itu berlangsung selama dua ratus lima puluh tahun.

Dari Abi Abdillah (as) katanya:

(Tempuh antara Isa dan Muhammad (3alaihima Al-Salam) adalah lima ratus tahun, di mana selama dua ratus lima puluh tahun tidak ada seorang nabi pun di dunia nyata. Aku pun bertanya: Apa yang berlaku kepada mereka? Dia berkata: Mereka berpegang kepada agama Isa (as), Aku bertanya lagi: Apa yang berlaku kepada mereka? dia berkata: Mereka beriman. Aku bertanya lagi: Apa yang berlaku kepada mereka? Kemudian dia (as) berkata: Tiada yang berlaku di bumi melainkan ia di dalam alam.) Kamal Al-Din Wa Tamam Al-Ni3mah: halaman 123.

Dengan itu datang Penghuni Gua (Ashab Al-Kahf) mereka adalah satu tanda dari ayat-ayat Allah selepas penyelewengan yang berlaku dalam risalah Isa (as), untuk mengingatkan manusia dan mengembalikan mereka dari penyembahan berhala kepada perhambaan Allah Al-Wahid Al-Ahad (Yang Maha Esa lagi Tunggal).
[21] - Al-Dukhan 44: 10-16
[22] - Al-Israa’ 17:15 .
[23] - Al-Juma3ah 62: 1-4.
[24] - Yunus 10:47.
[25] – Tafsir Al-3iyashi: halaman 119, Bihar Al-Anwar: Jilid 24 halaman 306.
[26] - Dalam riwayat: (Harta Al-Qaim diambil dan berjalan di belakangnya Ashab Al-Kahf, yang merupakan menteri kanan bagi Al-Qaim pelindung dan timbalannya, dan dimudahkan dari timur dan barat kemuliaan keselamatan Al-Hujah bin Al-Hasan (as)) Ilzam Al-Nashib: Jilid 2 halaman 158.

Yang kanan-kanan dari yang kanan bermaksud: Banyak keberkatan, yang juga menunjukkan hampir, dimana peribadi yang terdekat dengan kamu dikatakan mengenainya yang kanan (Yamani), dia yang memimpinku, Bahawa orang kanan Imam al-Mahdi adalah seorang dari keturunannya, yang dimaklumkan rahsia pada zaman keghaibannya, mengumumkan kemunculan Imam dengan perintah Imam Mahdi (as).

وقال الميرزا النوري : ( روى الشيخ النعماني - تلميذ ثقة الإسلام الكليني - في كتاب الغيبة ، والشيخ الطوسي في كتاب الغيبة بسندين معتبرين ، عن المفضل بن عمر، قال : سمعت أبا عبد الله يقول : ( إن لصاحب هذا الأمر غيبتين ، أحدهما تطول حتى يقول بعضهم مات ويقول بعضهم قتل ، ويقول بعضهم ذهب حتى لا يبقى على أمره من أصحابه إلا نفر يسير ، لا يطلع على موضعه أحداً من ولده ولا غيره إلا المولى الذي يلي أمره )

Berkata Al-Mirza Al-Nuriy: (Sheikh Nomani meriwayatkan – Talmizh Tsiqah Al-Islam,Al- Kulainiy - dalam kitab Al-Ghaibah, dan Syeikh Al-Thusi dalam kitab Al-Ghaibah,  dengan kedua sanadnya muktabar, Dari Al-Mufadhdhal bin Umar, berkata: Aku telah mendengar Aba Abdillah as) berkata:

(Shohib Al-Amr akan mempunyai dua keghaiban, salah satunya akan panjang (lama), sehingga sebahagian mereka akan mengatakan dia telah mati, sebahagian pula akan berkata dia telah dibunuh, dan sebahagian pula akan mengatakan dia telah pergi. Sehingga tiada satu pun yang tinggal melainkan sahabatnya yang paling jujur. Dan tiada seorang pun yang mengetahui urusannya walaupun anak-anak dari keturunannya atau orang lain, melainkan maula yang akan menggantikannya) Al-Najm Al-Tsaqib: jilai 2, halaman 69.

[27] – Daripada Abi Abdillah (as), daripada bapa-bapanya terdahulu, daripada Amir Al-Mukminin Ali (as), telah berkata:

Rasulullah (S) telah bersabda kepada Ali di malam sebelum kewafatannya; Wahai Bapa Hassan (Ali (as)) bawakan lembaran tulis dan dakwat, maka Rasulullah (S) mencatatkan wasiatnya sehinggalah ia sampai ke butiran berikut, dan bersabda; Wahai Bapa Hassan sesungguhnya akan ada selepasku duabelas orang Imam dan selepas mereka duabelas orang Mahdi. Engkau wahai Ali adalah yang pertama dari duabelas imam tersebut. Dan hadis tersebut berterusan sehingga sampai kepada sabda, dan hendaklah diserahnnya kepada anaknya Muhammad Al Mustahfiz dari keluarga Muhammad alaihis salam. Begitulah duabelas orang Imam, setelah itu akan adanya duabelas Mahdi. Maka apabila maut menghampirinya, hendaklah dia serahkannya (Imamah) kepada anaknya Mahdi yang pertama, baginya tiga nama: nama seperti namaku dan nama bapaku iaitu Abdullah dan Ahmad, dan nama ketiganya adalah Al-Mahdi. Dan dia adalah yang pertama beriman. Bihar Al Anwar jilid 53 halaman 150, Al-Najm Al-Tsaqib: jilai 2, halaman 41. 

Ansar (pendokong) pertama Imam Mahdi (as) dari Basrah, bernama Ahmad: Dari Amir Al-Mukminin (as),  dalam riwayat yang panjang: (...Bahawa mereka yang pertama adalah dari Basrah, yang terakhir adalah dari Al-Abdal ...) Bisharah Al-Islam:. halaman 148, Ma Ba3da Dzuhur- oleh Al-Syed Al-Shadr.

Dari Naim bin Hammad, dari Ali (as): (keluar seorang lelaki sebelum Al-Mahdi ahli keluarganya dari Timur, dan membawa pedang di bahunya selama lapan bulan ... Al-adits) Ma Ba3da Dzuhur- oleh Al-Syed Al-Shadr halaman 480.

Menurut perkhabaran dalam Kitab Islam, dipetik dari Al-Bihar, dari Abi Abdillah (as):


(... Wahai Aba Muhammad, umat Muhammad (S) tidak akan melihat sebarang kelegaan, kecuali anak kepada Bani Fulan mempunyai sebuah kerajaan yang akan musnah. Apabila ia musnah, Allah akan mengutuskan untuk umat Muhammad seorang lelaki dari kami Ahlulbait (as), yang hidup zuhud dan beramal untuk petunjuk serta tidak mengambil sebarang rasuah dari pemerintahannya. Demi Allah, aku mengenalinya dengan namanya dan nama bapanya, Dan kemudian beliau akan datang kepada kami, seorang pemuda, dan dan dua tanda (tahi lalat), pemimpin yang adil, dan pemelihara kepada apa yang dia tinggalkan, beliau akan memenuhi dengan keadilan dan kemakmuran setelah ia dipenuhi dengan kezaliman serta ketidak adilan.) Bisharah Al-Islam:. halaman 118. Maksud (di antara kami Ahl Al-Bait) iaitu keturunan Imam Mahdi (as) secara khusus.

[28] - Yesaya (Isaiah) Bab 5: 26-30.
[29] - Yesaya (Isaiah) Bab 11: 1-10.
[30] - Kitab Daniel: Bab 2: 31-36.
[31] - kitab Daniel: Bab 7.
[32] - dan diriwayat dalam Perjanjian Lama (Taurat) Kitab Kejadian bahawa terdapat dua belas Kepala (ketua) ana-anak dari keturunan Ismail (as):

(20 Tentang Ismael, Aku telah mendengarkan permintaanmu; ia akan Kuberkati, Kubuat beranak cucu dan sangat banyak; ia akan memperanakkan dua belas raja, dan Aku akan membuatnya menjadi bangsa yang besar.) Kejadian (Genesis) 17:20.

Ini bukti (dalil) kepada orang-orang yang mendustakan kenabian Muhammad (S) atas alasan bahawa tidak terdapat anak Ibrahim kecuali Ishak dan orang-orang Kristian akan berdalil bahawa tidak ada nabi selepas Isa Al-Masih (Yesus Kristus), dan menafikan kerasulan Muhammad (S) bahawa dia dari anak Ismail bin Ibrahim (as), dan mereka mengatakan Ibrahim (as) tidak mempunyai anak yang bernama Ismail anaknya hanya Ishak (as), dan dua belas orang ketua-ketua adalah yang memerintah bumi, dan ini telah mengesahkan apa yang dibawa oleh Muhammad (S). dan menyebut pada Mahdi-mahdi yang memerintah dan mendirikan Negara Keadilan Ilahi.

[33] - mungkin daerah kezuhuran akan menjadi tempat untuk menterjemah berita, atau menjadi punca peperangan yang berada dalam daerah yang berlainan di dunia, dan tidaklah menjadi tempat di mana berlakunya peperangan dengan mengatakan: (mendengar peperangan dan berita tentang peperangan) iaitu ancaman menggunakan senjata pada hal ramai yang tidak menggunakannya langsung.
[34] - Injil Matius (Matthew): Bab17
[35] - Injil Matius (Matthew): Bab 11:15. dan Bab 13:9
[36] - Injil Matius (Matthew): Bab 21: 43
[37] - Matius Bab 24: 44-46.
[38] - Injil John (Yohanes) bab 16: 5-11
[39] - Injil John (Yohanes) bab 16: 12-14
[40] - Bihar Al Anwar jilid 52 halaman 336..
[41] - Injil Wahyu Bab 2:11: ((11) Siapa bertelinga, hendaklah ia mendengarkan apa yang dikatakan Roh kepada jemaat-jemaat: Barangsiapa menang, ia tidak akan menderita apa-apa oleh kematian yang kedua.")

Ayat ini menerangkan kemenangan atau kejayaan dalam terjemahan lain Kitab Injil, ia adalah kehidupan yang terdahulu, dan untuk tujuan ini dibangkitkan dan dijaga dari mati sekali lagi, dan ini tidak hanya berlaku pada orang yang diserupakan yang menjadi tebusan Isa (as) dan terbunuh atas tujuan tersebut, dan apabila dibangkitkan sekali lagi dalam zaman yang diberikan (ditugaskan) kepadanya dan ia patuh untuk memainkan peranan penting yang akan mengelilinginya pada zaman itu yang mana satu dari ciri-ciri dunia pada zaman itu penuh dengan ketidakadilan dan penindasan, dan juga disebut di dalam ayat 17 dari Kitab Wahyu: Bab 2


((17) Siapa bertelinga, hendaklah ia mendengarkan apa yang dikatakan Roh kepada jemaat-jemaat: Barangsiapa menang, kepadanya akan Kuberikan dari manna yang tersembunyi; dan Aku akan mengaruniakan kepadanya batu putih, yang di atasnya tertulis nama baru, yang tidak diketahui oleh siapapun, selain oleh yang menerimanya."..... (26) Dan barangsiapa menang dan melakukan pekerjaan-Ku sampai kesudahannya, kepadanya akan Kukaruniakan kuasa atas bangsa-bangsa; (27) dan ia akan memerintah mereka dengan tongkat besi; mereka akan diremukkan seperti tembikar tukang periuk--sama seperti yang Kuterima dari Bapa-Ku--).

Walaupun dalam (Injil) kitab Wahyu menyaksikan kemenangan dan mengesahkan orang yang mempunyai tujuh roh dari Allah dan tujuh bintang itu, seperti dalam Injil Kitab Wahyu ke 3:


Wahyu 3:(5) Barangsiapa menang, ia akan dikenakan pakaian putih yang demikian; Aku tidak akan menghapus namanya dari kitab kehidupan, melainkan Aku akan mengaku namanya di hadapan Bapa-Ku dan di hadapan para malaikat-Nya...... (21) Barangsiapa menang, ia akan Kududukkan bersama-sama dengan Aku di atas takhta-Ku, sebagaimana Akupun telah menang dan duduk bersama-sama dengan Bapa-Ku di atas takhta-Nya.).

Dalam Injil Kitab Wahyu 4 :


((1) Kemudian dari pada itu aku melihat: Sesungguhnya, sebuah pintu terbuka di syurga dan suara yang dahulu yang telah kudengar, berkata kepadaku seperti bunyi sangkakala, katanya: Naiklah ke mari dan Aku akan menunjukkan kepadamu apa yang harus terjadi sesudah ini. (2) Segera aku dikuasai oleh Roh dan lihatlah, sebuah takhta terdiri di syurga, dan di takhta itu duduk Seorang. (3) Dan Dia yang duduk di takhta itu nampaknya bagaikan permata yaspis dan permata sardis; dan suatu pelangi melingkungi takhta itu gilang-gemilang bagaikan zamrud rupanya. (4) Dan sekeliling takhta itu ada dua puluh empat takhta, dan di takhta-takhta itu duduk dua puluh empat tua-tua, yang memakai pakaian putih dan mahkota emas di kepala mereka.).

Ini adalah bukti (dalil) yang jelas bahawa ada Khalifah-khalifah yang memerintah selepas Isa (as), mereka semua dua puluh empat Syeikh (Tua-tua) yang mengelilinginya, dan ia adalah Rasulullah (S), dua belas Imam-imam dan dua belas Mahdi-mahdi, dan itu amat pasti kerana ia hanya terpakai kepada mereka.
[42] - Orang-orang Yahudi dan para ulamak mereka percaya bahawa Al-Masih (Kristus) datang dengan cara ghaib dan dengan cara tidak diketahui. Pemahaman ini mereka dapat dari teks-teks yang mereka terima daripada Syari’at Musa (as), iaitu yang tidak akan lahir pada zaman mereka menurut kefahaman mereka terhadap teks-teks yang mereka terima. Lukas (Luke) 3:23:

((23) Ketika Yesus memulai pekerjaan-Nya, Ia berumur kira-kira tiga puluh tahun dan menurut anggapan orang, Ia adalah anak Yusuf, anak Eli,).


Mereka juga menunggu yang akan didatangkan dan dibangkitkan dari Betlehem (Bait Lahm), tetapi yang datang kepada mereka dari Nazaret  (Al-Nashirah) di Galilea (Al-Jalil), yang jauh berbeza daripada yang dijangka keluar memihak kepada seorang soleh, Jadi bagaimana didatangkan kepada mereka Al-Masih yang dijanjikan kepada mereka.

Tiada ulasan: