Dalil-Dalil
Utusan Kepada Al-Mahdi, Isa, Elia Dan Khidir (as) Menurut Taurat, Injil dan Quran
Soalan 15: Anda orang-orang Syiah mengatakan bahawa
terdapat hanya empat orang wakil ((Safir) bagi Imam Al-Mahdi) dan tidak ada
wakil selepas itu, jadi apakah dalil naqal dan akal yang ada dari [Kitab-kitab
Suci Al-Quran, Al-Taurat, dan Al-Injil] yang anda adalah wakil [nombor 5]?
Rita George, Wanita Keristian
25/ Rabi3 Al-Awwal/1426 H (2005)
Jawapan:
Di dalam Taurat, Kitab 2 Raja-raja, Bab Kedua: 2:1-18
(Elia naik ke Langit)
Ia berlaku apabila Yahweh akan mengambil Elia oleh
badai ke Langit...... (8) Lalu Elia mengambil jubahnya, digulungnya,
dipukulkannya ke atas air itu, maka terbagilah air itu ke sebelah sini dan ke
sebelah sana, sehingga menyeberanglah keduanya dengan berjalan di tanah yang
kering. (9) Dan sesudah mereka sampai di seberang, berkatalah Elia kepada
Elisa: "Mintalah apa yang hendak kulakukan kepadamu, sebelum aku terangkat
dari padamu." Jawab Elisa: "Biarlah kiranya aku mendapat dua bagian
dari rohmu." (10) Berkatalah Elia: "Yang kauminta itu adalah
sukar. Tetapi jika engkau dapat melihat aku terangkat dari padamu, akan
terjadilah kepadamu seperti yang demikian, dan jika tidak, tidak akan
terjadi." (11) Sedang mereka berjalan terus sambil berkata-kata,
tiba-tiba datanglah kereta berapi dengan kuda berapi memisahkan keduanya, lalu naiklah
Elia ke Langit dalam angin badai. (12) Ketika Elisa melihat itu, maka
berteriaklah ia: "Bapaku, bapaku! Kereta Israel dan orang-orangnya yang
berkuda!" Kemudian tidak dilihatnya lagi...
Ini adalah perkara nabi Allah dan RasulNya, Elia
(Iliya (as)),
dan ia diangkat [18] dan tidak mati sehingga sekarang dan dia
melakukan banyak kerja kerana Allah SWT di bumi-Nya, tetapi penduduk bumi
tidak melihatnya; kerana mereka dibutakan walaupun mata mereka terbuka, Dan
juga seperti Elia (Iliya (as)),
Khidhir (as) juga diangkat dan melakukan kerja-kerja di muka bumi
dengan izin Allah SWT, dan Isa (as) juga diangkat dan melakukan
kerja-kerja di atas bumi dengan perintah Allah SWT, begitu juga Al-Imam
Al-Mahdi Muhammad bin Al Hassan (as) diangkat dan melakukan
kerja-kerja di atas bumi dengan perintah Allah SWT.
Dan pada permulaan ketika Nabi Isa (as) diangkat,
dia mengutus washiy-washiynya dan utusannya untuk mengesahkan kebenaran bahawa
dia dibawa dari Allah SWT dan untuk menyebarkan agama Allah di bumi-Nya,
Sebahagian dari mereka adalah: Syam’un Al-Shafa atau namanya seperti di dalam
Injil [Sim’aan Bithrus - Simon Peter] dan begitu juga (Washiy) Yohanes Barbari
atau namanya seperti di dalam Injil John Ahli Teologi itu (Yuhana Al-Lahuti -
Yohanes).[19]
Selain itu, risalah daripada Isa (as) dihentikan dan
ini tidak bermakna bahawa ia dihentikan untuk kebaikan, kerana tidak ada bukti
logik juga bukti dari Kitab-kitab Suci yang menyokongnya,[20] dan
sebaliknya, bahawa Isa (as) akan mengutus wakilnya apabila tiba masanya untuk
dia kembali dan apabila Kebangkitan (Kiamat) Kecil semakin hampir, dan
saya akan memberikan dalilnya kemudian, Insya Allah.
Bagi Al-Imam Al-Mahdi (as), dia telah mengutus empat
wakil (Safir) dalam Keghaiban Kecil (Ghaibah Sughra) yang berlangsung selama
lebih kurang tujuh puluh tahun, dengan tidak ada lagi wakil yang dihantar dari
Al-Imam Al-Mahdi (as), ini juga tidak menunjukkan terputusnya tempoh zaman dan
terputus selama-lamanya, bahkan sebaliknya, bahawa dia akan mengutus utusannya
(as) apabila hampir masa dibangkitkannya dan itu adalah waktu Kebangkitan
(Kiamat) Kecil , dan saya akan memberi dalil-dalilnya kemudian, Insya
Allah.
Dan sekarang sebelum kita mengkaji masalah dalil atas
pengutusan mereka sebagai utusan yang mewakili mereka, kita kaji perkara ini
pada empat orang ini (3alaihimu Al-Salam (as)), Khidhir, Elia (Iliya), Isa, dan
Muhammad bin Al-Hassan Al Mahdi (3alaihimu Al-Salam), adakah urusan mereka satu
atau terpisah-pisah?
Pada hakikatnya, perkara mereka adalah satu, dan
mereka bersatu dan mereka tidak terpisah-pisah dan tidak ada
perbezaan di antara mereka, kerana Tuhan mereka adalah satu dan agama mereka
adalah satu; iaitu penyerahan kepada Allah SWT. Mereka semua menyeru kepada
Allah dan beramal dengan perintah-Nya, kebenaran yang mereka serukan adalah
satu dan matlamat mereka adalah satu; iaitu Kiamat Kecil, dan tujuan mereka
adalah satu; iaitu untuk menyebarkan kesaksamaan, keadilan dan Tauhid dengan
menyembah Allah di muka bumi ini dengan cara yang dikehendaki Allah SWT, kerana
mereka adalah satu dan tidak ada perbezaan di antara mereka, dan mereka meminta
untuk satu tujuan dan satu matlamat, dan Tuhan (Ilah) dan Tuhan (Rab) mereka
adalah satu. Oleh itu rasul (utusan -wakil) daripada mereka semua mesti hanya
seorang, dan dia juga mestilah seorang Rasul dari Allah, kerana mereka semua
beramal dengan perintah-Nya, dan kerana sesiapa yang mewakili mereka adalah
mewakili Allah, dan sesiapa yang menjayakan mereka di bumi menggantikan Allah
SWT, kerana mereka adalah Khalifah Allah di muka bumiNya.
Dan sekarang mari kita menyebut sebahagian dalil-dalil
bahawa mereka (as) mengutus utusan apabila tiba masanya untuk Kiamat Kecil
dan Negara Keadilan Ilahi, dan hanya beberapa bukti adalah mencukupi kerana
keadaan yang terhad yang menghalang kita memberi secara terperinci.
Pertama: dalam al-Quran dan hadis Nabi Muhammad (S),
dan perkataan para Imam (as).
1) Dalam Al-Quran:
a) Allah SWT berfirman:
﴿
فَارْتَقِبْ يَوْمَ تَأْتِي السَّماءُ بِدُخانٍ مُبِينٍ*يَغْشَى النَّاسَ هذا
عَذابٌ أَلِيمٌ رَبَّنَا اكْشِفْ عَنَّا الْعَذابَ إِنَّا مُؤْمِنُونَ * أَنَّى
لَهُمُ الذِّكْرى وَقَدْ جاءَهُمْ رَسُولٌ مُبِينٌ * ثُمَّ تَوَلَّوْا عَنْهُ
وَقالُوا مُعَلَّمٌ مَجْنُونٌ * إِنَّا كاشِفُوا الْعَذابِ قَلِيلاً إِنَّكُمْ
عائِدُونَ * يَوْمَ نَبْطِشُ الْبَطْشَةَ الْكُبْرى إِنَّا مُنْتَقِمُونَ ﴾
Maka tunggulah hari ketika
langit membawa kabut yang nyata, * yang meliputi manusia. Inilah azab yang
pedih. * (Mereka berdoa): "Ya Tuhan kami, lenyapkanlah dari kami azab itu.
Sesungguhnya kami akan beriman".* Bagaimanakah mereka dapat menerima
peringatan, padahal telah datang kepada mereka seorang rasul yang memberi
penjelasan, * kemudian mereka berpaling daripadanya dan berkata: "Dia
adalah seorang yang menerima ajaran lagi pula seorang yang gila". *
Sesungguhnya (kalau) Kami akan melenyapkan siksaan itu agak sedikit
sesungguhnya kamu akan kembali (ingkar). * (Ingatlah) hari (ketika) Kami
menghantam mereka dengan hantaman yang keras. Sesungguhnya Kami adalah Pemberi
balasan. [21]
Dan asap ini adalah azab, dan azab yang mendahului
risalah, Allah SWT berfirman:
﴿وَما كُنَّا مُعَذِّبِينَ حَتَّى نَبْعَثَ
رَسُولاً﴾
dan Kami tidak akan mengazab
sebelum Kami mengutus seorang rasul. [22]
Juga asap ini atau azab adalah hukuman bagi
orang-orang yang akan diseksa yang mendustakan Rasul itu semasa dia berada di
antara mereka, kerana ia adalah jelas dalam ayat:
﴿ثُمَّ تَوَلَّوْا عَنْهُ وَ قالُوا
مُعَلَّمٌ مَجْنُونٌ﴾.
Kemudian mereka berpaling
daripadanya dan berkata: "Dia adalah seorang yang menerima ajaran lagi
pula seorang yang gila". [Al-Dukhan 44:14]
Dan asap atau azab ini akan ditunjukkan kepada
penduduk bumi supaya beriman dengan rasul ini selepas ia meliputi mereka,
seperti azab yang meliputi umat Yunus (as) atau Yunan.
Dan asap atau azab ini dikaitkan (digandingkan)
dengan Kiamat Kecil; bahkan ia adalah siksaan kecil seperti yang
dijelaskan di dalam ayat ini, kerana tiada apa-apa selepasnya kecuali
pembalasan yang lebih besar dan pembalasan pada para penindas (penzalim).
Jadi asap adalah salah satu daripada tanda-tanda
kemunculan Al-Qa'im (Al-Mahdi), dan ini telah diberitahu oleh para Imam (as),
dan ia dikaitkan dengan seorang rasul (utusan), bahkan disebabkan bahawa
penduduk bumi menafikan utusan ini, jadi ia adalah satu hukuman bagi mereka:
﴿أَنَّى لَهُمُ الذِّكْرى وَ قَدْ جاءَهُمْ
رَسُولٌ مُبِينٌ﴾.
Bagaimanakah mereka dapat
menerima peringatan, padahal telah datang kepada mereka seorang rasul yang
memberi penjelasan, [Al-Dukhan 44:13]
Jadi siapakah utusan (Rasul) ini? Dan siapakah yang
mengutusnya?
b) Allah SWT berfirman:
﴿بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ *
يُسَبِّحُ لِلَّهِ ما فِي السَّماواتِ وَما فِي الأَرْضِ الْمَلِكِ الْقُدُّوسِ
الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ * هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الأُمِّيِّينَ رَسُولاً مِنْهُمْ
يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ
وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلالٍ مُبِينٍ * وَآخَرِينَ
مِنْهُمْ لَمَّا يَلْحَقُوا بِهِمْ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ * ذلِكَ فَضْلُ
اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشاءُ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ﴾
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Senantiasa bertasbih kepada Allah apa yang ada di langit dan apa yang ada di bumi. Raja, Yang Maha Suci, Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.* Dialah yang mengutus kepada Al-Ummiyin seorang Rasul di antara mereka, yang membacakan ayat-ayat-Nya kepada mereka, mensucikan mereka dan mengajarkan mereka Kitab dan Hikmah. Dan sesungguhnya mereka sebelumnya benar-benar dalam kesesatan yang nyata,* dan (juga) kepada kaum yang lain dari mereka yang belum berhubungan dengan mereka. Dan Dialah Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. * Demikianlah karunia Allah, diberikan-Nya kepada siapa yang dikehendaki-Nya; dan Allah mempunyai karunia yang besar. [23]
Maksudnya, bersama-sama dengan orang lain dari mereka
yang belum menyertai mereka, bahawa Dia SWT akan mengutus mereka seorang Rasul
dari mereka sendiri, yang membacakan kepada mereka ayat-ayat-Nya dan untuk
membersihkan mereka dan mengajarkan kepada mereka kitab dan hikmah ....
Dan tentulah Muhammad (S) tidak dapat membacakan
kepada orang lain yang datang selepas kembalinya baginda kepada Allah, jadi
mesti ada seorang rasul, dan yang juga untuk orang-orang yang buta huruf, yang
bermaksud Umm Al-Quraa (ibu kepada semua daerah) pada zamannya, dan dia
mempunyai sifat-sifat ini: Membacakan ayat-ayat dan membersihkan manusia, iaitu
menyucikan mereka supaya mereka melihat Kerajaan Langit dan
mengajarkan mereka Al-Kitab dan Al-Hikmah.
c) Allah SWT berfirman:
﴿وَلِكُلِّ أُمَّةٍ رَسُولٌ فَإِذَا جَاءَ
رَسُولُهُمْ قُضِيَ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ وَهُمْ لا يُظْلَمُونَ﴾([
Tiap-tiap umat mempunyai rasul; maka apabila telah
datang rasul mereka, diberikanlah keputusan antara mereka dengan adil dan
mereka (sedikitpun) tidak dianiaya. [24]
Dan dalam hadith diriwayatkan dari Jabir, dari Ja’far
(as) berkata:
Aku bertanya kepadanya
tentang tafsiran ayat ini: (Tiap-tiap umat mempunyai rasul; maka apabila
telah datang rasul mereka, diberikanlah keputusan antara mereka dengan adil dan
mereka (sedikitpun) tidak dianiaya) [Yunus 10:47]
Beliau (as) berkata: ia
mempunyai makna tersirat; di mana setiap kurun ada seorang Rasul dari Aali
Muhammad kepada umat ini, yang muncul pada abadnya sebagai seorang Rasul kepada
mereka, dan mereka adalah Auliak dan mereka adalah rasul, sebagaimana firman
Allah (maka apabila telah datang rasul mereka, diberikanlah keputusan
antara mereka dengan adil,) beliau berkata: ini bermakna bahawa rasul
menghukum dengan adil dan mereka tetap tidak dianiaya, sebagaimana firman Allah
itu. [25]
Rasanya ini secara ringkas mencukupi, atau jika tidak,
ia akan mengambil masa lebih lama jika kita mengkaji dari dalil-dalil Al-Quran.
2) Banyak hadis-hadis yang telah disampaikan dari
Al-Rasul Muhammad (S), yang telah diriwayatkan oleh Al-Syiah dan Al-Sunnah
menunjukkan kewujudan Mahdi dan Qa'im yang mendahului Al-Imam Al-Mahdi (as),
dan beliau berhubung dengannya, dan seorang utusan dari beliau (as), dan dia
adalah orang kanannya (Yaminahu) dan Washinya.[26]
Dan Wasiat Rasulullah (S) menunjukkan siapa peribadi
ini dengan nama dan sifatnya, dan dia adalah Mahdi Pertama, namanya
adalah Ahmad, dan dia adalah keturunan Al-Imam Al-Mahdi (as).
Juga para Imam (as) menyifatkan peribadi ini yang
diutus oleh Al-Imam Al-Mahdi, dengan nama dan tempat kediamannya dan
sifat-sifatnya, dan namanya Ahmad dan dia adalah dari Al-Basrah dan
... dan ... dan saya memohon maaf kerana tidak menyebutkan haditsnya, hanya
untuk mengekalkannya ia ringkas, dan untuk maklumat lanjut sila rujuk kepada
buku-buku yang diterbitkan oleh pengikut-pengikut (ansar) Al-Imam Al-Mahdi
(as), seperti: Kenyataan Yang Jelas (Al-Balagh Al-Mubin), Balasan Yang Tegas
(Al-Radd Al-Hassim), dan Balasan Penamat (Al-Radd Al-Qassim), dan sebahagian
daripada kenyataan di mana saya menangani sebahagian daripada kisah ini yang
disampaikan oleh para ulama kanan Syiah beratus-ratus tahun yang lalu,
diriwayatkan dari nabi dan para Imam, dan sebahagian daripada kisah-kisah ini
telah disampaikan oleh ulama Sunni di dalam tulisan (kitab) mereka.[27]
Kedua: di dalam Taurat
a) Kitab Yesaya:
Ia akan melambaikan panji-panji kepada bangsa-bangsa
yang dari jauh, dan akan bersuit memanggil mereka dari ujung bumi; sesungguhnya
mereka akan datang dengan segera, dengan cepat! * Tiada yang lelah dan
tiada yang tersandung di antaranya; mereka tidak terlelap dan tidak tertidur,
tidak terlepas ikat pinggangnya dan tali kasutnya tidak terputus; * anak
panahnya ditajamkan, dan segala busurnya dilentur; kuku kudanya keras seperti
batu api dan roda keretanya seperti puting beliung.* Aumnya seperti singa
betina, mereka mengaum seperti singa muda; mereka meraung dan menangkap
mangsanya, * membawanya lari dan tidak ada yang melepaskan. * Pada hari
itu mereka akan diliputi oleh suara seperti suara laut menderu. Jika orang
memandang ke bumi, sesungguhnya, ada gelap yang menyesakkan, dan terang menjadi
gelap oleh awan-awan!... [28]
Dan sifat-sifat ini; seperti orang-orang tidak
tidur... dan ... dan ..., adalah sifat para sahabat Al-Qa'im (as) seperti dalam
riwayat-riwayat Aali Muhammad (as), siapa yang mengangkat panji-panji (yang
akan mengibarkan panji-panji kepada bangsa-bangsa (Al-Umam)!
Iaitu orang yang mendapatkan persetiaan (bai’ah) dan
mengumpulkan ansar (pengikut) Al-Imam Al-Mahdi (as), Isa, Elia dan Khidhir
(3alaihimu Al-Salam)
Perjanjian Lama Yesaya (Isaiah) Bab 11:
(1) Suatu tunas akan keluar dari tunggul Isai
(Jesse), dan taruk (tunas) yang akan tumbuh dari pangkalnya akan berbuah
(2) Roh TUHAN akan ada padanya, roh hikmat dan pengertian, roh nasihat dan
keperkasaan, roh pengenalan dan takut akan TUHAN; (3) ya, kesenangannya
ialah takut akan TUHAN. Ia tidak akan menghakimi dengan sekilas pandang saja
atau menjatuhkan keputusan menurut kata orang.(4) Tetapi ia akan
menghakimi orang-orang lemah dengan keadilan, dan akan menjatuhkan keputusan
terhadap orang-orang yang tertindas di negeri dengan kejujuran; ia akan
menghajar bumi dengan perkataannya seperti dengan tongkat, dan dengan nafas
mulutnya ia akan membunuh orang fasik.(5) Ia tidak akan menyimpang dari
kebenaran dan kesetiaan, seperti ikat pinggang tetap terikat pada
pinggang.(6) Serigala akan tinggal bersama domba dan macan tutul (harimau)
akan berbaring di samping kambing. Anak lembu dan anak singa akan makan rumput
bersama-sama, dan seorang anak kecil akan menggiringnya.(7) Lembu dan
beruang akan sama-sama makan rumput dan anaknya akan sama-sama berbaring, sedang
singa akan makan jerami seperti lembu. (8) Anak yang menyusu akan
bermain-main dekat liang ular tedung dan anak yang cerai susu akan mengulurkan
tangannya ke sarang ular beludak.(9) Tidak ada yang akan berbuat jahat
atau yang berlaku busuk di seluruh gunung-Ku yang kudus, sebab seluruh bumi
penuh dengan pengenalan akan TUHAN, seperti air laut yang menutupi dasarnya.
(10) Maka pada waktu itu taruk (tunas) dari pangkal Isai akan berdiri
sebagai panji-panji bagi bangsa-bangsa; dia akan dicari oleh suku-suku bangsa
dan tempat kediamannya akan menjadi mulia.... [29]
Dan semua peristiwa-peristiwa ini adalah mencukupi
untuk Kiamat Kecil, dan tidak pernah berlaku sebelumnya dan hanya berlaku
di Negara Keadilan Ilahi.
Bagi Jesse (Isai), di dalam Taurat diketahui bahawa
dia adalah bapa kepada Nabi Daud (as), dan ibu Al-Imam Al-Mahdi (as) adalah
dari keturunan Nabi Daud (as).
Dan ceritanya secara ringkas adalah,
Dia (ibu Imam Mahdi (as)) adalah seorang puteri,
datuk beliau adalah Kaisar Rom, dia melihat dalam tidurnya (rukya) Nabi Isa
(as) dan Washiynya; Simon Petrus (Syam3un Al-Shafa) dan juga melihat Nabi
Muhammad (S). Nabi Muhammad (S) telah pergi kepada Nabi Isa (as) dan
mencadangkan perkahwinan antara dia dan anaknya Al-Imam Al-Hassan Al-Askary (as), jadi Isa (as) berkata
kepada Simon Petrus (Syam3un Al-Shafa): Satu penghormatan besar telah datang
kepada kamu; kerana dia (puteri) adalah keturunan Simon Petrus, Washiy Isa
(as), dan dia melihat banyak rukya selepas itu, dan akhirnya dia telah
ditangkap, dan banyak mukjizat telah berlaku kepadanya sehinggalah dia sampai
ke rumah Al-Imam Ali Al-Hadi (as) yang mengatur perkahwinannya dengan anaknya
Al-Imam Al-Hassan Al-Askari (as), dan dia melahirkan Al-Imam Muhammad bin
Al-Hassan Al-Mahdi (as).
Jadi Al-Imam Al-Mahdi Muhammad bin Al-Hassan Al-Askari
(as) adalah keturunan Israel (Yakub (as))
dari sebelah ibu, dan keturunan Nabi Muhammad (S) dari sebelah bapa. Oleh itu,
adalah benar bahawa dia adalah tunas yang akan keluar dari
tunggul Isai (Jesse).
Kerana adalah benar bahawa Mahdi Pertama daripada dua
belas Mahdi-mahdi merupakan tunas yang akan keluar dari tunggul Isai
(Jesse); kerana dia adalah keturunan Al-Imam Al-Mahdi (as).
Dan Mahdi Pertama yang namanya Ahmad seperti dalam
riwayat Nabi Muhammad (S) dan para Imam (as), adalah utusan Al-Imam Al-Mahdi
(as) dan Washiynya dan orang kanan (Yamin) beliau, dan yang pertama
beriman kepadanya pada awal kemunculannya sebelum dia bangkit dengan pedang.
Rasanya ia memadai sampai di sini untuk meringkaskannya, dan jika anda mahu
lebih banyak lagi bacalah dari Kitab Taurat (Perjanjian Lama): Yesaya; Bab-bab
13, 42, 43, 44, 49, 63, 65, 66 dan renunglah dengan baik dan teliti di
dalamnya.
b) Kitab Daniel: Bab 2:
... (31) Ya raja,
tuanku melihat suatu penglihatan, yakni sebuah patung yang amat besar! Patung
ini tinggi, berkilau-kilauan luar biasa, tegak di hadapan tuanku, dan tampak
mendahsyatkan. (34) Sementara tuanku melihatnya, terungkit lepas sebuah
batu tanpa perbuatan tangan manusia, lalu menimpa patung itu, tepat pada
kakinya yang dari besi dan tanah liat itu, sehingga remuk.(35) Maka dengan
sekaligus diremukkannyalah juga besi, tanah liat, tembaga, perak dan emas itu,
dan semuanya menjadi seperti sekam di tempat pengirikan pada musim panas, lalu
angin menghembuskannya, sehingga tidak ada bekas-bekasnya yang ditemukan.
Tetapi batu yang menimpa patung itu menjadi gunung besar yang memenuhi seluruh
bumi.... .. [30]
Batu ini yang memusnahkan kerajaan taghut penzalim dan
syaitan di bumi ini, ia adalah seorang Rasul dari Al-Imam Al-Mahdi (as) dan
dari Isa, dari Elia dan dari Khidhir (as).
Bab 7: (2) Berkatalah
Daniel, demikian: "Pada malam hari aku mendapat penglihatan, tampak
keempat angin dari langit mengguncangkan laut besar, (3) dan empat binatang
besar naik dari dalam laut, yang satu berbeda dengan yang lain. (4) Yang
pertama rupanya seperti seekor singa, dan mempunyai sayap burung rajawali; aku
terus melihatnya sampai sayapnya tercabut dan ia terangkat dari tanah dan
ditegakkan pada dua kaki seperti manusia, dan kepadanya diberikan hati manusia.
(5) Dan tampak ada seekor binatang yang lain, yang kedua, rupanya seperti
beruang; ia berdiri pada sisinya yang sebelah, dan tiga tulang rusuk masih ada
di dalam mulutnya di antara giginya. Dan demikianlah dikatakan kepadanya: Ayo,
makanlah daging banyak-banyak. (6) Kemudian aku melihat, tampak seekor
binatang yang lain, rupanya seperti macan tutul (harimau); ada empat sayap
burung pada punggungnya, lagipula binatang itu berkepala empat, dan kepadanya
diberikan kekuasaan. (7) Kemudian aku melihat dalam penglihatan malam itu,
tampak seekor binatang yang keempat, yang menakutkan dan mendahsyatkan, dan ia
sangat kuat. Ia bergigi besar dari besi; ia melahap dan meremukkan, dan sisanya
diinjak-injaknya dengan kakinya; ia berbeda dengan segala binatang yang
terdahulu; lagipula ia bertanduk sepuluh. (8) Sementara aku memperhatikan
tanduk-tanduk itu, tampak tumbuh di antaranya suatu tanduk lain yang kecil,
sehingga tiga dari tanduk-tanduk yang dahulu itu tercabut; dan pada tanduk itu
tampak ada mata seperti mata manusia dan mulut yang menyombong.
(9) Sementara aku terus melihat, takhta-takhta diletakkan, lalu duduklah
Yang Lanjut Usianya; pakaian-Nya putih seperti salju dan rambut-Nya bersih
seperti bulu domba; kursi-Nya dari nyala api dengan roda-rodanya dari api yang
berkobar-kobar; (10) suatu sungai api timbul dan mengalir dari
hadapan-Nya; seribu kali beribu-ribu melayani Dia, dan selaksa kali
berlaksa-laksa berdiri di hadapan-Nya. Lalu duduklah Majelis Pengadilan dan
dibukalah Kitab-kitab. (11) Aku terus melihatnya, karena perkataan sombong
yang diucapkan tanduk itu; aku terus melihatnya, sampai binatang itu dibunuh,
tubuhnya dibinasakan dan diserahkan ke dalam api yang membakar. (12) Juga
kekuasaan binatang-binatang yang lain dicabut, dan jangka hidup mereka
ditentukan sampai pada waktu dan saatnya. (13) Aku terus melihat dalam
penglihatan malam itu, tampak datang dengan awan-awan dari langit seorang
seperti anak manusia; datanglah ia kepada Yang Lanjut Usianya itu, dan ia
dibawa ke hadapan-Nya. (14) Lalu diberikan kepadanya kekuasaan dan
kemuliaan dan kekuasaan sebagai raja, maka orang-orang dari segala bangsa, suku
bangsa dan bahasa mengabdi kepadanya. Kekuasaannya ialah kekuasaan yang kekal,
yang tidak akan lenyap, dan kerajaannya ialah kerajaan yang tidak akan musnah.
(15) Maka aku, Daniel, terharu karena hal itu, dan penglihatan-penglihatan
yang kulihat itu menggelisahkan aku. (16) Lalu kudekati salah seorang dari
mereka yang berdiri di sana dan kuminta penjelasan tentang semuanya itu. Maka
berkatalah ia kepadaku dan diberitahukannyalah kepadaku maknanya:
(17) Binatang-binatang besar yang empat ekor itu ialah empat raja yang
akan muncul dari dalam bumi; (18) sesudah itu orang-orang kudus milik Yang
Mahatinggi akan menerima pemerintahan, dan mereka akan memegang pemerintahan
itu sampai selama-lamanya, bahkan kekal selama-lamanya. (19) Lalu aku
ingin mendapat penjelasan tentang binatang yang keempat itu, yang berbeda
dengan segala binatang yang lain, yang sangat menakutkan, dengan gigi besinya
dan kuku tembaganya, yang melahap dan meremukkan dan menginjak-injak sisanya
dengan kakinya; (20) dan tentang kesepuluh tanduk yang ada pada kepalanya,
dan tentang tanduk yang lain, yakni tanduk yang mempunyai mata dan yang
mempunyai mulut yang menyombong, yang tumbuh sehingga patahlah tiga tanduk, dan
yang lebih besar rupanya dari tanduk-tanduk yang lain. (21) Dan aku
melihat tanduk itu berperang melawan orang-orang kudus dan mengalahkan mereka,
(22) sampai Yang Lanjut Usianya itu datang dan keadilan diberikan kepada
orang-orang kudus milik Yang Mahatinggi dan waktunya datang orang-orang kudus
itu memegang pemerintahan. (23) Maka demikianlah katanya: Binatang yang keempat
itu ialah kerajaan yang keempat yang akan ada di bumi, yang akan berbeda dengan
segala kerajaan dan akan menelan seluruh bumi, menginjak-injaknya dan
meremukkannya. (24) Kesepuluh tanduk itu ialah kesepuluh raja yang muncul
dari kerajaan itu. Sesudah mereka, akan muncul seorang raja; dia berbeda dengan
raja-raja yang dahulu dan akan merendahkan tiga raja. (25) Ia akan
mengucapkan perkataan yang menentang Yang Mahatinggi, dan akan menganiaya
orang-orang kudus milik Yang Mahatinggi; ia berusaha untuk mengubah waktu dan
hukum, dan mereka akan diserahkan ke dalam tangannya selama satu masa dan dua
masa dan setengah masa. (26) Lalu Majelis Pengadilan akan duduk, dan
kekuasaan akan dicabut dari padanya untuk dimusnahkan dan dihancurkan sampai
lenyap. (27) Maka pemerintahan, kekuasaan dan kebesaran dari kerajaan-kerajaan
di bawah semesta langit akan diberikan kepada orang-orang kudus, umat Yang
Mahatinggi: pemerintahan mereka adalah pemerintahan yang kekal, dan segala
kekuasaan akan mengabdi dan patuh kepada mereka.(28) Sekianlah berita itu.
Adapun aku, Daniel, pikiran-pikiranku sangat menggelisahkan aku, sehingga aku
menjadi pucat; dan aku menyimpan hal itu dalam ingatanku." [31]
Dan singa yang mempunyai dua sayap melambangkan
empayar Inggeris yang didirikan di Eropah dengan logo yang merupakan singa
dengan dua sayap, bagi beruang ia adalah logo untuk Soviet (Rusia), dan memakan
banyak daging ertinya membunuh ramai manusia ...... sebagai untuk binatang yang
keempat yang diperbuat daripada besi itu empayar Amerika yang menguasai bumi
dengan senjata dan kekayaan.
Ada pun untuk seorang Yang Lanjut Usianya adalah
Al-Imam Al-Mahdi (as), dan anak manusia adalah Isa (as), dan berakhirnya
Amerika seperti yang diceritakan oleh Daniel, bahawa ia akan dibakar dengan api
Insya Allah.
Dan Al-Imam Al-Mahdi (as), Isa, Elia dan Khidhir (as)
akan datang semasa Kiamat Kecil dan ia adalah suatu penghakiman dan
azab dan pembalasan kepada penzalim, ia adalah tepat untuk azab dan pembalasan
datang sebelum amaran? Jadi siapakah pemberi peringatan itu?
Mesti ada seorang Rasul dari mereka (as) yang
menjanjikan dan memberi amaran kepada manusia, sebelum kemunculan mereka.
Adapun di dalam Taurat, ini sudah memadai, biarlah ia menjadi lebih ringkas.[32]
Ketiga: dalam Injil
Matius Bab 24: 6, 15, 22, 27, (as)
...... (6) Kamu akan
mendengar deru perang atau kabar-kabar tentang perang. Namun berawas-awaslah
jangan kamu gelisah; sebab semuanya itu harus terjadi, tetapi itu belum
kesudahannya [33]....... (15) Jadi apabila kamu melihat Pembinasa
keji berdiri di tempat kudus, menurut firman yang disampaikan oleh nabi
Daniel--para pembaca hendaklah memperhatikannya-...... (22) Dan sekiranya
waktunya tidak dipersingkat, maka dari segala yang hidup tidak akan ada yang
selamat; akan tetapi oleh karena orang-orang pilihan waktu itu akan
dipersingkat.... (27) Sebab sama seperti kilat memancar dari sebelah timur dan
melontarkan cahayanya sampai ke barat, demikian pulalah kelak kedatangan Anak
Manusia.... ((as)) Segera sesudah siksaan pada masa itu, matahari akan menjadi
gelap dan bulan tidak bercahaya dan bintang-bintang akan berjatuhan dari langit
dan kuasa-kuasa langit akan goncang.
Dan dalam bab ini Isa (as) menyebut tanda-tanda Kiamat
Kecil, seperti yang dinyatakan oleh Nabi Muhammad (S) dan para Imam (as),
peperangan, gerhana matahari dan bulan ... dan kekejian yang membinasakan
(Amerika) ... dan apa yang penting ialah beliau menekankan awal kemunculannya,
dari timur ke barat, dan timur berkaitan dengan Isa (as) pada masa itu adalah
Iraq, dan kilat (api) yang keluar dari timur dan terserlah ke barat adalah Nabi
Ibrahim, kerana dia keluar dari Iraq dan muncul di Tanah Suci.
Dan Isa (as) berkata
mengenai John: bahawa dia adalah Elia, bermakna seperti Elia, dan Aku berkata
kepadamu: Elia sudah datang, tetapi orang tidak mengenal dia, dan memperlakukannya
menurut kehendak mereka. Demikian juga Anak Manusia akan menderita oleh
mereka." Pada waktu itu mengertilah murid-murid Yesus bahwa Ia berbicara
tentang Yohanes Pembaptis.. [34]
Dan Isa (as) berkata
mengenai Yohanes (as): dan--jika kamu mau menerimanya--ialah Elia yang akan
datang itu. Siapa bertelinga, hendaklah ia mendengar! [35]
Oleh itu, boleh dikatakan bahawa Rasul yang akan
diutus oleh Al-Imam Al-Mahdi (as) dan orang yang bersamanya, dan mereka adalah
Isa, Elia dan Khidhir, yang akan keluar dari Iraq, ia adalah kemunculan Isa
(as) dalam keadaan ini, kerana kemunculan John (Yohanes) mewakili kemunculan
Elia di beberapa hal dan rasul ini mungkin dari umat lain, sebenarnya dia
adalah dari umat lain seperti yang Isa (as) katakan:
Sebab itu, Aku berkata
kepadamu, bahwa Kerajaan Allah akan diambil dari padamu dan akan diberikan
kepada suatu bangsa yang akan menghasilkan buah Kerajaan itu. [36]
Dan Isa (as) berkata:
Sebab itu, hendaklah kamu
juga siap sedia, karena Anak Manusia datang pada saat yang tidak kamu
duga." Siapakah hamba yang setia dan bijaksana, yang diangkat oleh tuannya
atas orang-orangnya untuk memberikan mereka makanan pada waktunya?
Berbahagialah hamba, yang didapati tuannya melakukan tugasnya itu, ketika
tuannya itu datang. [37]
Siapakah hamba yang setia dan bijak ini? Melainkan
seorang Rasul dari Al-Imam Al-Mahdi (as) dan dari Isa, dari Elia dan dari
Khidhir (as).
Dan Isa berkata:
(5) tetapi sekarang Aku
pergi kepada Dia yang telah mengutus Aku, dan tiada seorangpun di antara kamu
yang bertanya kepada-Ku: Ke mana Engkau pergi? (6) Tetapi karena Aku
mengatakan hal itu kepadamu, sebab itu hatimu berdukacita. (7) Namun benar
yang Kukatakan ini kepadamu: Adalah lebih berguna bagi kamu, jika Aku pergi.
Sebab jikalau Aku tidak pergi, Penghibur itu tidak akan datang kepadamu, tetapi
jikalau Aku pergi, Aku akan mengutus Dia kepadamu. (8) Dan kalau Ia
datang, Ia akan menginsafkan dunia akan dosa, kebenaran dan penghakiman;
(9) akan dosa, karena mereka tetap tidak percaya kepada-Ku; (10) akan
kebenaran, karena Aku pergi kepada Bapa dan kamu tidak melihat Aku lagi;
(11) akan penghakiman, karena penguasa dunia ini telah dihukum. [38]
Jadi siapa Penghibur yang akan dihantar ini? Dan siapa
yang akan menegur dunia oleh dosa dan kekufuran mereka ini dan yang membunuh
nabi-nabi dan rasul-rasul, dan untuk meninggalkan kebenaran para nabi dan
wasiat mereka, dan bagi menentukan nasib mereka semasa Kiamat Kecil, dan yang
membiarkan (merendahkan) putera dunia ini iaitu Al-Imam Al-Mahdi (as), dan Isa (as)
berkata:
Masih banyak hal yang harus
Kukatakan kepadamu, tetapi sekarang kamu belum dapat menanggungnya. Tetapi
apabila Ia datang, yaitu Roh Kebenaran, Ia akan memimpin kamu ke dalam seluruh
kebenaran; sebab Ia tidak akan berkata-kata dari diri-Nya sendiri, tetapi
segala sesuatu yang didengar-Nya itulah yang akan dikatakan-Nya dan Ia akan
memberitakan kepadamu hal-hal yang akan datang. Ia akan memuliakan Aku, sebab
Ia akan memberitakan kepadamu apa yang diterimanya dari pada-Ku. [39]
Dan diriwayatkan dari Abi Abdillah (as):
Ilmu ada 27 huruf, dan semua
yang dibawa oleh Nabi-nabi adalah 2 huruf, sehingga ke hari ini manusia hanya
tahu 2 huruf, jadi apabila Qaim kita bangkit dia akan membawa keluar 25 huruf,
dan akan didedahkan kepada manusia dan akan ditambah 2 huruf kepadanya untuk
didedahkan menjadi 27 huruf. [40]
Dan saya fikir walaupun penerangan di atas adalah
pendek ia mencukupi untuk sesiapa yang mencari kebenaran, dan jika anda mahu
lebih lagi, terdapat banyak dalam Wahyu (Rukya) John Ahli Teologi yang saya
tidak sebut hanya untuk mengekalkannya seringkas mungkin.[41]
Dan saya mengingatkan anda bahawa apabila Allah
mengutus Isa (as) kepada orang-orang Yahudi, mereka berkata:
Kata Natanael kepadanya:
"Mungkinkah sesuatu yang baik datang dari Nazaret?"
Dan mereka berkata:
Jawab mereka: "Apakah
engkau juga orang Galilea? Selidikilah Kitab Suci dan engkau akan tahu bahawa
tidak ada nabi yang datang dari Galilea."
Dan mereka berkata:
Yang lain berkata: "Ia
ini Mesias." Tetapi yang lain lagi berkata: "Bukan, Mesias tidak
datang dari Galilea! Karena Kitab Suci mengatakan, bahwa Mesias berasal dari
keturunan Daud dan dari kampung Betlehem, tempat Daud dahulu tinggal."
Dan akhirnya, nasihat saya kepada anda adalah untuk
memikirkan tentang kata-kata ini ... ada tertulis di dalam Taurat:
Beriman kepada-Ku dengan
segenap hatimu dan tidak bergantung pada pemahaman mu. Kenali aku dalam semua
cara mu, dan aku akan mengarahkan laluan mu. Jangan bijak dengan cara mu
sendiri, hormatilah aku dan luruskanlah diri mu dengan kata-kata ku. [42]
Ahmad Al-Hassan
✡✡✡✡✡
Ulasan
Syeikh Shadiq Al-Muhammadi
______
[18] - Difardhukan pada manusia supaya menjadikan
jalannya menuju Allah, iaitu jalan untuk menyempurnakan (Kamil) iaitu berakhlak
dengan Akhlak Allah dan yang dihiasi dengan semua sifat-sifat Allah, dan
sebagai manusia dia mempunyai perlindungan kebendaan dan ia adalah: tubuh
jasmani, dan dia mempunyai perlindungan mitsaliyah (perwakilan sempurna) ia
adalah: diri (nafs), dan martabatnya lebih rendah dari roh, Oleh itu, manusia
umumnya apabila mencari kesempurnaan maka ia mempertingkat roh (rohani) dan
tubuh jasmaninya. Tubuh dapat dipertingkat dengan melibatkan cahayanya, Takat
penghujung akhirannya adalah Langit Dunia, dan Roh akan menikmati kemakmuran di
Kerajaan Syurga-syurga (Jinan Al-Malakutiyah), Ia telah dinyatakan oleh Al-Syed
Ahmad Al-Hassan (as) dalam Kitab Al-Mutasyabihaat dalam menerangkan bagaimana
penciptaan Adam dan buah pohon yang dimakannya.
Beliau berkata: (Jika Adam
(as) diciptakan daripada tanah, maknanya dari muka bumi ini. Walau bagaimanapun
beliau tidak tinggal hanya di bumi ini, malahan dia naik sehingga ke langit
rendah (Al-Sama’ Al-Dunya) iaitu dia naik ke langit pertama atau di pintu
Langit Kedua di Syurga Kerajaan (Al-Jannah Al-Malakutiyah) atau seperti yang
dinyatakan dalam riwayat Ahlul Bait (as),
"Dia diletakkan di Pintu Syurga
(iaitu Kerajaan Syurga) dibawa malaikat. "
Dan kenaikan tanah Adam ini memerlukan
tanah beliau disinar oleh cahaya Tuhan dan yang akan menyenangkannya. Oleh itu,
apabila Allah meniupkan roh pada Adam buat kali pertama tubuhnya merasa senang,
menikmati Syurga Kebendaan Jasmani, dan tidak ada kegelapan di syurga ini yang
memerlukan pelepasan kekotoran dari tubuh Adam (as).
Bagi roh Adam (as), ia telah menikmati Syurga Kerajaan Langit (Al-Jannah AL-Malakutiyah), atau Syurga-syurga Kerajaan Langit, kerana ia banyak:
﴿جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا
الأَنْهَارُ﴾
{Syurga-syurga, yang mengalir
sungai-sungai di bawah}
Dan Syurga Jasmani dan Kerajaan Syurga
adalah dua yang disebut dalam Surah Al- Rahman :
﴿وَلِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ
... ذَوَاتَا أَفْنَانٍ﴾
{Tetapi
orang yang takut Kedudukan Tuhannya hendaklah disediakan baginya dua syurga...
yang berjenis-jenis (pohon dan buah-buahan)}
dan ia juga,
﴿وَمِن دُونِهِمَا جَنَّتَانِ ...
مُدْهَامَّتَانِ﴾
{Dan selain dari dua Syurga itu, dua
Syurga lagi ... kedua-dua hijau gelap (subur tanamannya)}.
Dan kenaikan ini merupakan kenaikan
tajalli (perwujudan) kezahiran dan bukan kenaikan kasar (tempat - lokasi).
Oleh itu Adam bukanlah tidak wujud di
bumi jasmani (jisim-jisim) yang kita hidup di dalamnya, sebaliknya dia wujud di
dalamnya , dan jika dia tidak wujud di dalamnya [bumi fizikal], dia telah mati.
Oleh itu , Adam (as) hidup di dunia ini
dengan badan yang menyenangkan (Jisim Lathif – jisim halus) pada mulanya,
tetapi dia kemudian kembali ke bumi yang padat setelah sebelumnye
dia dinaikkan apabila dia mengingkari Tuhannya SWT.) Kitab
Al-Mutasyabihaat: Jilid1
/ jawapan soalan (3).
[19] - Selepas Isa (as) menyempurnakan risalahnya, dia
menamatkan pelajaran kepada murid-muridnya, dan memberitahu mereka bahawa dia
akan pergi meninggalkan mereka, dan memberitahu mereka: dia akan diangkat dan
risalah ditugaskan kepada mereka, seperti yang dinyatakan di dalam Injil
Yohanes,
Bab 17: ((14) Aku
telah memberikan firman (risalah)-Mu kepada mereka dan dunia (alam) membenci
mereka, karena mereka bukan dari alam, sama seperti Aku bukan dari
alam.(18) Sama seperti Engkau telah mengutus Aku ke dalam alam, demikian
pula Aku telah mengutus mereka ke dalam alam;
[20] – Menyampaikan risalah tidak terputus
tempoh masanya, sehingga tidak ada hujjah untuk para pembantah dan tidak ada
sebab untuk beralasan kepada Allah SWT, dan Allah SWT menghujjah ke atas
hambaNya, mengikut hal keadaan manusia dan atas penerimaan mereka. Syeikh
Al-Shaduq menyebut di dalam kitabnya,
Kamal Al-Din Wa Tamam Al-Ni3mah, beliau berkata:
Bagi Al-Masih (as) keghaibannya disalah anggap di
bumi, kaum dan pengikut-pengikutnya tidak tahu khabar beritanya, kemudian
muncul Washiynya Syam’un bin Hamun (as), Apabila Syam’un (Simon Peter) pergi
tidak ada para Hujaj selepasnya dan dipergiatkan pencarian, maka lebih besar
jumlah musuh, yang belajar agama, dan akan hilanglah kebenaran-kebenaran, dan
matilah yang fardhu dan yang sunnah, dan pergilah orang ke kanan dan kiri
mereka tidak mengenal pun yang mana satu hendak dipanggil, maka ketiadaan itu
berlangsung selama dua ratus lima puluh tahun.
Dari Abi Abdillah (as) katanya:
(Tempuh antara Isa dan Muhammad
(3alaihima Al-Salam) adalah lima ratus tahun, di mana selama dua ratus lima puluh
tahun tidak ada seorang nabi pun di dunia nyata. Aku pun bertanya: Apa yang
berlaku kepada mereka? Dia berkata: Mereka berpegang kepada agama Isa (as), Aku
bertanya lagi: Apa yang berlaku kepada mereka? dia berkata: Mereka beriman. Aku
bertanya lagi: Apa yang berlaku kepada mereka? Kemudian dia (as) berkata: Tiada
yang berlaku di bumi melainkan ia di dalam alam.) Kamal Al-Din
Wa Tamam Al-Ni3mah: halaman 123.
Dengan itu datang Penghuni Gua (Ashab Al-Kahf) mereka
adalah satu tanda dari ayat-ayat Allah selepas penyelewengan yang berlaku dalam
risalah Isa (as), untuk mengingatkan manusia dan mengembalikan mereka dari
penyembahan berhala kepada perhambaan Allah Al-Wahid Al-Ahad (Yang Maha Esa
lagi Tunggal).
[21] - Al-Dukhan 44: 10-16
[22] - Al-Israa’ 17:15 .
[23] - Al-Juma3ah 62: 1-4.
[24] - Yunus 10:47.
[25] – Tafsir Al-3iyashi: halaman 119, Bihar Al-Anwar:
Jilid 24 halaman 306.
[26] - Dalam riwayat: (Harta Al-Qaim diambil dan
berjalan di belakangnya Ashab Al-Kahf, yang merupakan menteri kanan bagi Al-Qaim
pelindung dan timbalannya, dan dimudahkan dari timur dan barat kemuliaan
keselamatan Al-Hujah bin Al-Hasan (as)) Ilzam Al-Nashib: Jilid 2 halaman 158.
Yang kanan-kanan dari yang kanan bermaksud: Banyak
keberkatan, yang juga menunjukkan hampir, dimana peribadi yang terdekat dengan
kamu dikatakan mengenainya yang kanan (Yamani), dia yang memimpinku, Bahawa
orang kanan Imam al-Mahdi adalah seorang dari keturunannya, yang dimaklumkan
rahsia pada zaman keghaibannya, mengumumkan kemunculan Imam dengan perintah
Imam Mahdi (as).
وقال
الميرزا النوري : ( روى الشيخ النعماني - تلميذ ثقة الإسلام الكليني - في كتاب
الغيبة ، والشيخ الطوسي في كتاب الغيبة بسندين معتبرين ، عن المفضل بن عمر، قال :
سمعت أبا عبد الله يقول : ( إن لصاحب هذا الأمر غيبتين ، أحدهما تطول حتى يقول
بعضهم مات ويقول بعضهم قتل ، ويقول بعضهم ذهب حتى لا يبقى على أمره من أصحابه إلا
نفر يسير ، لا يطلع على موضعه أحداً من ولده ولا غيره إلا المولى الذي يلي أمره )
Berkata Al-Mirza Al-Nuriy: (Sheikh Nomani meriwayatkan
– Talmizh Tsiqah Al-Islam,Al- Kulainiy - dalam kitab Al-Ghaibah, dan Syeikh
Al-Thusi dalam kitab Al-Ghaibah, dengan
kedua sanadnya muktabar, Dari Al-Mufadhdhal bin Umar, berkata: Aku telah
mendengar Aba Abdillah as) berkata:
(Shohib Al-Amr akan
mempunyai dua keghaiban, salah satunya akan panjang (lama), sehingga sebahagian
mereka akan mengatakan dia telah mati, sebahagian pula akan berkata dia telah
dibunuh, dan sebahagian pula akan mengatakan dia telah pergi. Sehingga tiada
satu pun yang tinggal melainkan sahabatnya yang paling jujur. Dan tiada seorang
pun yang mengetahui urusannya walaupun anak-anak dari keturunannya atau orang
lain, melainkan maula yang akan menggantikannya) Al-Najm Al-Tsaqib: jilai
2, halaman 69.
[27] – Daripada Abi Abdillah (as), daripada
bapa-bapanya terdahulu, daripada Amir Al-Mukminin Ali (as), telah berkata:
Rasulullah (S) telah
bersabda kepada Ali di malam sebelum kewafatannya; Wahai Bapa Hassan (Ali (as))
bawakan lembaran tulis dan dakwat, maka Rasulullah (S) mencatatkan wasiatnya
sehinggalah ia sampai ke butiran berikut, dan bersabda; Wahai Bapa Hassan
sesungguhnya akan ada selepasku duabelas orang Imam dan selepas mereka duabelas
orang Mahdi. Engkau wahai Ali adalah yang pertama dari duabelas imam tersebut.
Dan hadis tersebut berterusan sehingga sampai kepada sabda, dan hendaklah
diserahnnya kepada anaknya Muhammad Al Mustahfiz dari keluarga Muhammad alaihis
salam. Begitulah duabelas orang Imam, setelah itu akan adanya duabelas Mahdi.
Maka apabila maut menghampirinya, hendaklah dia serahkannya (Imamah) kepada
anaknya Mahdi yang pertama, baginya tiga nama: nama seperti namaku dan nama
bapaku iaitu Abdullah dan Ahmad, dan nama ketiganya adalah Al-Mahdi. Dan dia
adalah yang pertama beriman. Bihar Al Anwar jilid 53 halaman 150, Al-Najm
Al-Tsaqib: jilai 2, halaman 41.
Ansar (pendokong) pertama Imam Mahdi (as) dari Basrah,
bernama Ahmad: Dari Amir Al-Mukminin (as),
dalam riwayat yang panjang: (...Bahawa mereka yang pertama adalah dari
Basrah, yang terakhir adalah dari Al-Abdal ...) Bisharah Al-Islam:. halaman
148, Ma Ba3da Dzuhur- oleh Al-Syed Al-Shadr.
Dari Naim bin Hammad, dari Ali (as): (keluar seorang
lelaki sebelum Al-Mahdi ahli keluarganya dari Timur, dan membawa pedang di
bahunya selama lapan bulan ... Al-adits) Ma Ba3da Dzuhur- oleh Al-Syed Al-Shadr
halaman 480.
Menurut perkhabaran dalam Kitab Islam, dipetik dari
Al-Bihar, dari Abi Abdillah (as):
(... Wahai Aba Muhammad, umat
Muhammad (S) tidak akan melihat sebarang kelegaan, kecuali anak kepada Bani
Fulan mempunyai sebuah kerajaan yang akan musnah. Apabila ia musnah, Allah akan
mengutuskan untuk umat Muhammad seorang lelaki dari kami Ahlulbait (as), yang
hidup zuhud dan beramal untuk petunjuk serta tidak mengambil sebarang rasuah
dari pemerintahannya. Demi Allah, aku mengenalinya dengan namanya dan nama
bapanya, Dan kemudian beliau akan datang kepada kami, seorang pemuda, dan dan
dua tanda (tahi lalat), pemimpin yang adil, dan pemelihara kepada apa yang dia
tinggalkan, beliau akan memenuhi dengan keadilan dan kemakmuran setelah ia
dipenuhi dengan kezaliman serta ketidak adilan.) Bisharah Al-Islam:. halaman
118. Maksud (di antara kami Ahl Al-Bait) iaitu keturunan Imam Mahdi (as) secara
khusus.
[28] - Yesaya (Isaiah) Bab 5: 26-30.
[29] - Yesaya (Isaiah) Bab 11: 1-10.
[30] - Kitab Daniel: Bab 2: 31-36.
[31] - kitab Daniel: Bab 7.
[32] - dan diriwayat dalam Perjanjian Lama (Taurat)
Kitab Kejadian bahawa terdapat dua belas Kepala (ketua) ana-anak dari keturunan
Ismail (as):
(20 Tentang Ismael, Aku
telah mendengarkan permintaanmu; ia akan Kuberkati, Kubuat beranak cucu dan
sangat banyak; ia akan memperanakkan dua belas raja, dan Aku
akan membuatnya menjadi bangsa yang besar.) Kejadian (Genesis) 17:20.
Ini bukti (dalil) kepada orang-orang yang mendustakan
kenabian Muhammad (S) atas alasan bahawa tidak terdapat anak Ibrahim kecuali
Ishak dan orang-orang Kristian akan berdalil bahawa tidak ada nabi selepas Isa
Al-Masih (Yesus Kristus), dan menafikan kerasulan Muhammad (S) bahawa dia dari
anak Ismail bin Ibrahim (as), dan mereka mengatakan Ibrahim (as) tidak
mempunyai anak yang bernama Ismail anaknya hanya Ishak (as), dan dua belas
orang ketua-ketua adalah yang memerintah bumi, dan ini telah mengesahkan apa
yang dibawa oleh Muhammad (S). dan menyebut pada Mahdi-mahdi yang memerintah
dan mendirikan Negara Keadilan Ilahi.
[33] - mungkin daerah kezuhuran akan menjadi tempat
untuk menterjemah berita, atau menjadi punca peperangan yang berada dalam
daerah yang berlainan di dunia, dan tidaklah menjadi tempat di mana berlakunya
peperangan dengan mengatakan: (mendengar peperangan dan berita tentang peperangan)
iaitu ancaman menggunakan senjata pada hal ramai yang tidak menggunakannya
langsung.
[34] - Injil Matius (Matthew): Bab17
[35] - Injil Matius (Matthew): Bab 11:15. dan Bab 13:9
[36] - Injil Matius (Matthew): Bab 21: 43
[37] - Matius Bab 24: 44-46.
[38] - Injil John (Yohanes) bab 16: 5-11
[39] - Injil John (Yohanes) bab 16: 12-14
[40] - Bihar Al Anwar jilid 52 halaman 336..
[41] - Injil Wahyu Bab 2:11: ((11) Siapa
bertelinga, hendaklah ia mendengarkan apa yang dikatakan Roh kepada
jemaat-jemaat: Barangsiapa menang, ia tidak akan menderita apa-apa oleh
kematian yang kedua.")
Ayat ini menerangkan kemenangan atau kejayaan dalam
terjemahan lain Kitab Injil, ia adalah kehidupan yang terdahulu, dan untuk
tujuan ini dibangkitkan dan dijaga dari mati sekali lagi, dan ini tidak hanya
berlaku pada orang yang diserupakan yang menjadi tebusan Isa (as) dan terbunuh atas
tujuan tersebut, dan apabila dibangkitkan sekali lagi dalam zaman yang
diberikan (ditugaskan) kepadanya dan ia patuh untuk memainkan peranan penting
yang akan mengelilinginya pada zaman itu yang mana satu dari ciri-ciri dunia pada
zaman itu penuh dengan ketidakadilan dan penindasan, dan juga disebut di dalam
ayat 17 dari Kitab Wahyu: Bab 2
((17) Siapa bertelinga,
hendaklah ia mendengarkan apa yang dikatakan Roh kepada jemaat-jemaat:
Barangsiapa menang, kepadanya akan Kuberikan dari manna yang tersembunyi; dan
Aku akan mengaruniakan kepadanya batu putih, yang di atasnya tertulis nama
baru, yang tidak diketahui oleh siapapun, selain oleh yang
menerimanya."..... (26) Dan barangsiapa menang dan melakukan
pekerjaan-Ku sampai kesudahannya, kepadanya akan Kukaruniakan kuasa atas
bangsa-bangsa; (27) dan ia akan memerintah mereka dengan tongkat besi;
mereka akan diremukkan seperti tembikar tukang periuk--sama seperti yang
Kuterima dari Bapa-Ku--).
Walaupun dalam (Injil) kitab Wahyu menyaksikan
kemenangan dan mengesahkan orang yang mempunyai tujuh roh dari Allah dan tujuh
bintang itu, seperti dalam Injil Kitab Wahyu
ke 3:
Wahyu 3:(5) Barangsiapa
menang, ia akan dikenakan pakaian putih yang demikian; Aku tidak akan
menghapus namanya dari kitab kehidupan, melainkan Aku akan mengaku namanya di
hadapan Bapa-Ku dan di hadapan para malaikat-Nya...... (21) Barangsiapa menang,
ia akan Kududukkan bersama-sama dengan Aku di atas takhta-Ku, sebagaimana
Akupun telah menang dan duduk bersama-sama dengan Bapa-Ku di atas takhta-Nya.).
Dalam Injil Kitab Wahyu 4 :
((1) Kemudian
dari pada itu aku melihat: Sesungguhnya, sebuah pintu terbuka di syurga dan suara
yang dahulu yang telah kudengar, berkata kepadaku seperti bunyi sangkakala,
katanya: Naiklah ke mari dan Aku akan menunjukkan kepadamu apa yang harus
terjadi sesudah ini. (2) Segera aku dikuasai oleh Roh dan lihatlah, sebuah
takhta terdiri di syurga, dan di takhta itu duduk Seorang. (3) Dan Dia
yang duduk di takhta itu nampaknya bagaikan permata yaspis dan permata sardis;
dan suatu pelangi melingkungi takhta itu gilang-gemilang bagaikan zamrud
rupanya. (4) Dan sekeliling takhta itu ada dua puluh empat takhta, dan di
takhta-takhta itu duduk dua puluh empat tua-tua, yang memakai pakaian putih dan
mahkota emas di kepala mereka.).
Ini adalah bukti (dalil) yang jelas bahawa ada
Khalifah-khalifah yang memerintah selepas Isa (as), mereka semua dua puluh
empat Syeikh (Tua-tua) yang mengelilinginya, dan ia adalah Rasulullah (S), dua
belas Imam-imam dan dua belas Mahdi-mahdi, dan itu amat pasti kerana ia hanya
terpakai kepada mereka.
[42] - Orang-orang Yahudi dan para ulamak mereka
percaya bahawa Al-Masih (Kristus) datang dengan cara ghaib dan dengan cara
tidak diketahui. Pemahaman ini mereka dapat dari teks-teks yang mereka terima
daripada Syari’at Musa (as), iaitu yang tidak akan lahir pada zaman mereka
menurut kefahaman mereka terhadap teks-teks yang mereka terima. Lukas (Luke)
3:23:
((23) Ketika Yesus
memulai pekerjaan-Nya, Ia berumur kira-kira tiga puluh tahun dan menurut
anggapan orang, Ia adalah anak Yusuf, anak Eli,).
Mereka juga menunggu yang akan didatangkan dan
dibangkitkan dari Betlehem (Bait Lahm), tetapi yang datang kepada mereka dari
Nazaret (Al-Nashirah) di Galilea
(Al-Jalil), yang jauh berbeza daripada yang dijangka keluar memihak kepada
seorang soleh, Jadi bagaimana didatangkan kepada mereka Al-Masih yang
dijanjikan kepada mereka.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan