Jumaat, 8 Mei 2015

Berhati-hati Dengan Mereka Yang Mengangkat - Menjulang - Mashaf (Al-Quran) Hari Ini

Berhati-hati Dengan Mereka Yang Mengangkat - Menjulang - Mashaf (Al-Quran) Hari Ini



Perjalanan Al-Qa'im (as) dalam masyarakat manusia tidak sama seperti perjalanan datuknya Amirul Mukminin (as), ini adalah apa yang telah dijelaskan oleh kata-kata Al-Thahirin seperti yang diketahui []. Kerana Al-Qa'im datang untuk mendedahkan kepalsuan dan menyingkirkan dari akarnya, dan dia akan menggantikan bumi selepas ia telah dipenuhi dengan ketidakadilan dan kezaliman kepada. keadilan dan kesaksamaan Ilahiyin.

Sesetengah orang kadang-kadang menawarkan beberapa petua yang menyusahkan (yang direka) kepada ansar dan mereka menyampaikan ayat-ayat Allah kepada manusia, dan apabila sampai pada sesuatu perkara dan waktu tertentu, kita mahu mendedahkan kebatilan mereka dengan memperdaya orang lain, lalu mereka mengangkat suara dan berpura-pura mempunyai akhlak dengan berbohong dan berdusta, akan mengatakan bahawa apa yang kita katakan tidak selaras dengan seruan (dakwah) Ilahi!!

Oleh kerana ini adalah satu perkara yang penting dan mempengaruhi perasaan (sensitif) dan saya tidak mungkin memahami kepentingannya, sehingga tidak sedar saya akan jatuh kepada perkara yang tidak diredhai Allah, Saya nasihatkan kepada Ansar Allah: Berhati-hatilah dengan akhlak palsu itu yang tidak pernah satu hari pun membuat mereka tunduk dan mereka hanya memburuk-buruk penyeru Allah dengan mengangkat suara mereka. Dan mereka menyebutkan perkara-perkara yang saya rasa malu untuk menyebutkannya di sini.

Bagaimanapun, Abdus Soleh (as) mempunyai nasihat mengenai perkara ini, jadi mari kita mendengarkannya ketika dia bercakap dengan ansar apabila dia ditanya oleh salah seorang daripada mereka untuk mengingatkan saudara-saudaranya itu, lalu dia (as) berkata:

(Sila nasihatkan ansar untuk tidak melakukan seperti yangberlaku kepada tentera Ali (as), ketika Ibn Al-‘Ash (‘Amru) dan Muawiyah menjulang Mushaf Al-Quran. Kini mereka datang kepada kamu dengan akhlak-akhlak selepas mereka merasa lemah dan kalah . Ini adalah akhlak palsu mereka pada hal mereka jauh dari akhlak tersebut, mereka menjulang Mushaf Al-Quran di hujung tombak mereka.

Tahun lalu, saya telah memberi amaran mengenai menjulang Mushaf (Al-Quran), jadi saya memohon kepada Allah untuk memelihara kamu daripada fitnah yang seperti ini, kerana mereka pada hari ini dan esok mendatang mereka akan menjulang Mushaf (Al-Quran) dan mereka akan berkata-kata dengan berakhlak setelah mereka merasa lemah dan benar-benar kalah seperti Ibn Al-'Ash dan Muawiyah, dan tiada siapa yang akan dapat ditipu dengan akhlak palsu mereka kecuali orang yang tiada akhlak seperti golongan Khawarij (Al-Khawarij))



✡✡✡✡✡
_________________
[] Nota penterjemah itu: Di sini penulis itu merujuk kepada fakta bahawa Imam Ali (as) sedang berjalan menyusur Jufr Putih, tetapi Al-Qa'im (as) akan berjalan oleh Jufr Merah, untuk memahami lebih lanjut mengenai ini, sila rujuk Kitab Al-Tauhid tulisan Imam Ahmed Al-Hassan (as):




Ini adalah yang terakhir saya menghadapnya, semoga rohku menjadi tebusannya, dari apa yang telah saya sampaikan dalam kitab ini. Saya berharap Allah meluaskan manfaatnya kepada hamba-hambanya yang beriman.

والحمد لله رب العالمين أولاً وآخراً وظاهراً وباطناً، وصلى الله على عبده ورسوله محمد وآله الطاهرين الأئمة والمهديين وسلم تسليماً،

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
والحمد لله رب العالمين

Dan segala puji bagi Allah Tuhan sekelian alam. dari awal hingga akhir, secara zahir dan batin, dan selawat Allah atas hamba-Nya dan Rasul-Nya Muhammad dan atas keluarga baginda yang disucikan para Imam dan Mahdi-mahdi dan salam pengiktarafan.
Salam atas kamu, rahmat Allah, dan keberkatanNya.
Dan segala puji bagi Allah Tuhan sekelian alam
                                                                                                                   


✡✡✡✡✡




Tiada ulasan: