Rabu, 13 Mei 2015

Mengharap Mukjizat, Keramat dan Ilmu Ghaib

Mengharap Mukjizat, Keramat dan Ilmu Ghaib



Soalan / Salam Hormat Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as).........Assalamu 3alaikum

(Salam atas kamu). Saya telah menerima semua jawapan anda dan saya bersyukur dan berterima kasih kepada anda kerana memberi perhatian kepada saya...
Tetapi masih ada satu perkara penting yang telah mengelirukan saya. Adakah anda ingin tahu tahap pengetahuan dan agama saya, walaupun anda berkata, "Aku lebih tahu Kitab Injil, Taurat dan Quran kamu daripada orang lain,... dan lain-lain," jadi bagaimana Imam anda tidak ceritakan kepada anda siapa saya, dan tahap pengetahuan saya, dalam usaha untuk anda buktikan kepada orang-orang seperti saya yang sebenar mengenai apa yang anda katakan? Apakah jawapan anda mengenai perkara ini? Dengan salam hormat, kasih, dan penghargaan dari saya. Semoga Tuhan melindungi dan memuliakan anda.

Rita George
Seorang Wanita Kristian (2005)

Jawapan: [(41) Demikian juga imam-imam kepala bersama-sama ahli-ahli Taurat dan tua-tua mengolok-olokkan Dia dan mereka berkata: (42) Orang lain Ia selamatkan, tetapi diri-Nya sendiri tidak dapat Ia selamatkan! Ia Raja Israel? Baiklah Ia turun dari salib itu dan kami akan percaya kepada-Nya. (43) Ia menaruh harapan-Nya pada Allah: baiklah Allah menyelamatkan Dia, jikalau Allah berkenan kepada-Nya! Karena Ia telah berkata: Aku adalah Anak Allah."] [11] [12].

Dan adakah sesiapa melihat Musa (as) tidak tahu bahawa dia mempunyai tongkat di tangan kanannya? Jadi bagaimana pula Allah SWT sehinggakan, bertanya kepadanya,
                     
﴿وَمَا تِلْكَ بِيَمِينِكَ يَا مُوسَىٰ

[Apakah itu yang ada di tangan kananmu, hai Musa?]  [13].



Ahmad Al-Hassan



✡✡✡✡✡


Ulasan
Syeikh Shadiq Al-Muhammadi
________________________
[11] - Injil Matius (Matthew) 27: 41-43. Injil Markus (Mark) 15:31 - 32
[12] - Telah menjadi kebiasaan manusia secara umum, dan ini juga telah menjadi sunnah (kebiasaan) pada orang terdahulu, dan pada yang lain, telah menjadi suatu cara pada orang terdahulu daripada mereka menyambut nabi-nabi secara mengejek dan mencemuh, ini disebabkan mereka yang berkenaan jauh dari menghadapi kenyataan (sebenar). mereka mahu para nabi Allah supaya berlawan dengan mereka mengenainya, namun apa yang diperintahkan oleh Allah supaya tidak berlawan dengan mereka, di mana perkara batil tidak boleh berkumpul dengan yang hak dan yang hak tidak mengenali perkara sedemikian. Oleh itu semua nabi-nabi ditugaskan untuk menyampaikan apa yang diperintahkan oleh Allah SWT tanpa menambah atau mengurangkannya, Adapun andaian untuk menambah apa yang ditugaskan kepada  mereka dengan menerima sesuatu dari manusia – daripada mereka yang jahil - Mereka pasti tidak akan menjawab sesuatu permintaan, dan mereka tahu manusia secara umumnya berusaha untuk mengumpul perkara yang boleh dari Allah SWT, dan dengan sebab-sebab yang sedia ada, bukan dengan sesuatu yang sukar dan rumit seperti penggunaan mukjizat sebagai cara untuk mendatangkan kesusahan; kerana jika mukjizat adalah asas untuk memaksa manusia dan bukan kehendak yang bebas, dan untuk menghapuskan kesukaran (ujian) dan dengan itu terbatallah hukuman dan ganjaran, kemudian manusia itu melalui jalan-jalan sukar dan fitnah dan ini jelas adalah jalan yang dilalui orang-orang mukmin, disebabkan iman yang besar, besar pulalah ujiannya, dan bahawa dengan ujian Allah mendorong penciptaannya, maka bencana sesuatu kaum adalah kelebihan pada kaum yang lain.

﴿الَّذِينَ أُخْرِجُوا مِن دِيَارِهِم بِغَيْرِ حَقٍّ إِلَّا أَن يَقُولُوا رَبُّنَا اللَّـهُ وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّـهِ النَّاسَ بَعْضَهُم بِبَعْضٍ لَّهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَبِيَعٌ وَصَلَوَاتٌ وَمَسَاجِدُ يُذْكَرُ فِيهَا اسْمُ اللَّـهِ كَثِيرًا وَلَيَنصُرَنَّ اللَّـهُ مَن يَنصُرُهُ إِنَّ اللَّـهَ لَقَوِيٌّ عَزِيزٌ﴾

Allah berfirman: ((yaitu) orang-orang yang telah diusir dari kampung halaman mereka tanpa alasan yang benar, kecuali karena mereka berkata: "Tuhan kami hanyalah Allah". Dan sekiranya Allah tiada menolak (keganasan) sebagian manusia dengan sebagian yang lain, tentulah telah dirobohkan biara-biara Nasrani, gereja-gereja, rumah-rumah ibadat orang Yahudi dan masjid-masjid, yang di dalamnya banyak disebut nama Allah. Sesungguhnya Allah pasti menolong orang yang menolong (agama)-Nya. Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Kuat lagi Maha Perkasa,) [Al-Hajj 22:40] .

Oleh itu, apabila seseorang mengetahui sesuatu perkara yang diturunkan kepadanya, ia kadang-kadang adalah suatu kepastian bukannya disebabkan sesuatu padanya, mungkin kerana ada banyak perkara yang perlu dalam Ilmu Allah, dan ia perlu diturunkan dalam alam yang ada kemungkinan (potensi), tetapi ia menjadi kebencian bagi manusia, dan bahawa semua yang membencinya tidak boleh berjalan kepadanya atau bertujuan untuk mencapai hakikatnya, maka perkara-perkara ghaib ini tidak diberikan kepada Khalifah Allah melainkan ia satu keperluan dan ini pernah mengelirukan para sahabat Amir Al-Mukminin (as) dimana bahawa mereka mengetahui sesuatu dari ilmu-ilmu Imam Amir AL-Mukminin, tetapi mereka telah mengalami apa yang mereka telah alami yang mengacau dan mengganggunya.

Dari Abu Basir:
Aku berkata kepada Abi Abdillah (as): (Dari apa yang dialami para sahabat Ali (as) apa yang mereka telah alami pada ilmu mereka dengan ramalan mereka yang pulang kepada mereka: Katanya lagi: Beliau menjawab hampir kepada marah: dari siapakah perkara itu melainkan daripada mereka, Aku berkata: Apa yang menghalang tuan, semoga aku menjadi tebusan tuan? Beliau menjawab: Pintunya itu ditutup, melainkan Al-Hussein bin Ali (as) membukanya sesuatu darinya yang mudah, dan kemudian berkata: Wahai Aba Muhammad, Mereka adalah orang-orang yang di mulut mereka terbakar) Ilzam Al-Nashib: halaman 39.

Kemudian perbuatan yang datang dengan jalan mukjizat, seperti yang syaitan-syaitan keluarkan, ramalkan dan lain-lain, tidak semestinya dapat disimpulkan daripada yang diredhai Allah, atau seseorang yang mempunyai makam dekat dengan tuhan, atau dia Hujjah dari para Hujaj, dan seperti disebut Isa (as) ini:
((21) Bukan setiap orang yang berseru kepada-Ku: Tuhan, Tuhan! akan masuk ke dalam Kerajaan Langit, melainkan dia yang melakukan kehendak Bapa-Ku yang di langit. (22) Pada hari terakhir banyak orang akan berseru kepada-Ku: Tuhan, Tuhan, bukankah kami bernubuat demi nama-Mu, dan mengusir syaitan demi nama-Mu, dan mengadakan banyak mujizat demi nama-Mu juga? (23) Pada waktu itulah Aku akan berterus terang kepada mereka dan berkata: Aku tidak pernah mengenal kamu! Enyahlah dari pada-Ku, kamu sekalian pembuat kejahatan!") -Injil Matius: Bab: 7.

Dan Isa (as) berkata bahawa dia menafikan perbuatan-perbuatan mereka, walaupun mereka mendakwa berada dalam agama dan Syari’atnya, dan mereka membantah dengan mukjizat, karamah dan perkara-perkara ghaib yang dilakukan dan dengan namanya sebagai orang yang beriman, tetapi dia tidak menerima mereka dan mengusir mereka dan menghukum mereka bahawa perbuatan mereka tidak lain hanyalah suatu perbuatan jahat semata-mata.

[13] – Firman Allah SWT

(وَمَا تِلْكَ بِيَمِينِكَ يَا مُوسَى * قَالَ هِيَ عَصَايَ أَتَوَكَّأُ عَلَيْهَا وَأَهُشُّ بِهَا عَلَى غَنَمِي وَلِيَ فِيهَا مَآرِبُ أُخْرَى)


(Apakah itu yang di tangan kananmu, hai Musa? * Berkata Musa: "Ini adalah tongkatku, aku bertelekan padanya, dan aku pukul dengannya untuk kambingku, dan bagiku ada lagi keperluan yang lain padanya".) [Thaha: 17-18].


Tiada ulasan: