Soalan-soalan
Mengenai Al-Raj3ah, Al-Qaim Menjawabnya:
Apakah
Al-Raj3ah? Dan adakah ia sebuah alam dengan tujuan dan ujian lain yang akan
manusia lalui? Dan apakah dalil untuk membuktikan bahawa ia adalah alam yang
lain?
Dan apakah Al-Kubar (الْكُبَرِ)
yang telah ditegaskan Al-Haq SWT dalam kitab-Nya
﴿إِنَّهَا
لَإِحْدَى الْكُبَرِ﴾
Sesungguhnya ia adalah salah satu yang amat besar?
[Al-Muddtsir 74:35]
Dan
juga Allah menjanjikan utusanNya dengan pertolongan di dalam KitabNya, di
manakah pertolongan ke atas mereka, pada hal mereka semua di antara dibunuh
atau diracun?
Dan apa yang dimaksudkan dengan (al-Uulaa) yang Allah
SWT tegaskan dalam kitab-Nya sebelum akhirat
﴿وَهُوَ اللَّـهُ لَا إِلَـٰهَ إِلَّا
هُوَ لَهُ الْحَمْدُ فِي الْأُولَىٰ وَالْآخِرَةِ وَلَهُ
الْحُكْمُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ﴾
Dan Dialah Allah, tidak ada
Tuhan selain Dia, bagi-Nya-lah segala pujian di Al-Uulaa dan di akhirat, dan
bagi-Nya-lah segala penentuan dan hanya kepada-Nya-lah kamu dikembalikan?
[Al-Qashash 28:70]
Dan
apakah kaitan antara Alam Al-Raj3ah dengan tiga kegelapan yang disebut dalam
KitabNya SWT? Dan dalam erti kata lain: apakah kaitan antara Alam Al-Zhar, Alam
(dunia) ini dan Alam Al-Raj3ah?
Maka ia adalah jelas bahawa pengetahuan (makrifat) mengenai
matlamat penciptaan. Apakah peranan Alam Al-Raj3ah dalam mencapainya?
Juga:
di manakah akan berlaku Al-Raj3ah, telah disebutkan di bumi dalam
riwayat-riwayat Al-Raj3ah. Adakah ia bermakna bumi ini tempat kita hidup
sekarang, atau ia ada suatu maksud yang lain? Seperti diriwayatkan disebut
dunia ini..
Dan
semua manusia akan kembali, atau sebahagian daripada mereka, dan siapakah
mereka? Mereka akan kembali sebagai suatu kaum (puak) atau individu, atau
kedua-duanya? Dan hanya manusia yang akan kembali, atau begitu juga jin?
Dan
kita juga membaca beberapa hujjah para Imam dalam membuktikan Al-Raj3ah dengan
orang yang mati dihidupkan semula dari generasi yang lalu (seperti apa yang
berlaku dari Imam Al-Redha (as) dengan Al-Ma'mun dimana berikutannya telah
disebutkan kepadanya), maka bagaimana ia selaras dengan sifat Alam Al-Raj3ah
ini alam lain dan bukan Alam Jasmani ini?
Juga
kita dapati Aali Muhammad menjelaskan beberapa ayat-ayat Kitab pada kebangkitan
Al-Qaim dan Al-Raj3ah pada masa yang sama, apakah maknanya?
Adakah
dalam Al-Raj3ah hari termaklum (Yaum Ma3lum) dimana Iblis (la) akan dibunuh
seperti di alam dunia ini pada hari termaklum dia akan dibunuh di tangan
Al-Qaim (as) di Masjid Al-Kufah?
Bagaimana
boleh orang mukmin beriktikad (percaya) pada kedua-dua Al-Raj3ah dan Aushiak
Mahdi-mahdi bersama-sama, jika kedua-duanya berlaku selepas Imam Al-Mahdi (as)?
Juga:
Ia disebut oleh Aali Muhammad (as) bahawa Ali (as) adalah binatang bumi
(Dhabbah Al-Ardh) dalam Al-Raj3ah, tetapi binatang itu juga disebut berada
dalam masa Al-Qaim, apakah maknanya?
Telah
disebutkan dalam riwayat-riwayat di mana kedua-dua Rasulullah (S) dan Amir
Al-Mukminin (as) bertemu di Negara Keadilan Ilahi di Kufah, dan diriwayatkan
juga Salman, Malik Al-Asytar, Ashhab Al-Kahf dan yang lain sebagai sahabat
Al-Qaim (as), maka adakah Al-Raj3ah lain yang disebut dalam riwayat-riwayat
tentang yang berlaku di muka bumi ini adalah Al-Raj3ah yang lain dan di alam
lain pula?
Dan
juga dipersoalkan: Adakah terdapat di dalam Al-Raj3ah itu masa seperti yang
berlaku di dunia kita ini?
Bagaimana
kembalinya (Raj3ah) Nabi dan Imam-Imam, adakah ia dalam urutan yang sama
seperti di alam dunia ini?
Jika
Allah telah menuliskan dengan rahmat-Nya bagi orang yang beriman untuk kembali
Alam Al-Raj3ah, adakah akan didatangkan untuk diberi pertolongan dengan
Khalifah Al-Ilahi yang sama seperti yang diberikan pertolongan di dunia ini?
Adakah
hubungan seperti hubungan sebab-musabab yang kita ada hari ini seperti
kebapaan, kenabian dan hubungan perkahwinan dan sebagainya mempunyai peranan
dan kesan dalam Al-Raj3ah itu, jika seseorang itu adalah anak Si Fulan sebagai
contoh akan berlaku hal yang sama dalam Al-Raj3ah?
Dan
seterusnya sebagai contoh: telah diriwayatkan bahawa orang pertama yang kembali
adalah Imam Al-Hussain (as), Adakah dia kembali sebagai anak Amir Al-Mukminin
(as) dan Rasulullah (S) sebagai datuk beliau?
Soalan-soalan ini dan yang lainnya, telah dijawab oleh
Al-Syed Ahmad Al-Hassan di dalam ringkasan yang diberkati ini, soalan-soalan
yang ulamak besar telah gagal menjawab dan menjelaskannya, jadi saya tinggalkan
para pembaca yang mulia dengan keterangan-keterangan yang telah dijelaskan dan
ia adalah jawapan pada soalan-soalan yang berkaitan dengan Al-Raj3ah dan
sebahagian perinciannya.
✡✡✡✡✡
Tiada ulasan:
Catat Ulasan