Bagaimana Hujjah Allah Menilai
Dirinya
Soalan 12: Kepada Syed Ahmad Al-Hassan yang mulia.
Salam hormat.
Apakah sifat-sifat yang menjadikan anda layak untuk
tugasan ini? Atau apakah sifat-sifat yang membezakan anda dengan Syiah yang
lain, yang membuatkan Mahdi anda memilih anda sebagai wakilnya?
Rita George,
25/Rabi3 Al-Awwal/1426 H (2005)
Jawaban:
Apabila Allah berfirman kepada Musa (as): Jika kamu
datang untuk bermunajat (berdoa), maka datanglah bersama dengan seseorang yang
lebih rendah darjatnya untuk menemani kamu.
Jadi apabila Musa (as) melihat seseorang, beliau tidak
berani untuk mengatakan dirinya lebih baik dari orang tersebut, lalu beliau
mula mempertimbangkan jenis yang lebih rendah dan apabila beliau melihat seekor
anjing liar (kurap), beliau memutuskan untuk membawa anjing itu menemani beliau.
Lalu beliau melilitkan tali di leher anjing tersebut, namun di pertengahan
jalan, Musa melihat kepada anjing tersebut dan berkata: Aku tidak tahu dalam
bahasa apa kamu memuji Allah, jadi bagaimana aku lebih baik dari kamu? Maka
Musa (as) melepaskan anjing tersebut dan pergi bermunajat.
Allah berfirman: “Wahai Musa, apa yang telah Aku
perintahkan pada mu?” Maka Musa menjawab: “Ya Allah, aku tidak menjumpai
sesiapapun (yang lebih rendah darjatnya)”. Lalu Allah berfirman: “Wahai
anak Imran, jika kamu tidak melepaskan anjing tersebut, maka akan Ku padamkan
nama mu dari senarai kenabian.” [16]
Dan saya, hamba yang hina, tidak terlintas di hati
kecil ini bahawa saya lebih baik dari anjing liar itu, dan saya melihat
diri saya mempunya dosa yang besar, di tangan Tuhan Maha Pengasih lagi Maha
Penyayang. [17]
Ahmad Al-Hassan
✡✡✡✡✡
Ulasan
Syeikh Shadiq Al-Muhammadi
_________________________
[16] - lihat: 3iddah Al-Da3iy: Oleh Ibn Fahd Al-Hilliy
halaman 204 .
[17] - Ini adalah sesuatu yang meletakkan Al-Syed
Ahmad Al-Hassan (as) dalam menyatakan bagaimana mengenal Hujah Allah, atau bahawa
dia adalah Hujah Allah dalam penciptaan, dan ia telah membunuh Al-Ana – Keakuan,
sehingga mereka tidak dapat melihat bahawa sesuatupun ada dalam dirinya; kerana
Maryam (as) dikurniakan Allah bekas (rahim) yang mengandungkan Hujah Allah dan KhalifahNya
di bumi yang dapat memerangi Al-Ana – Keakuannya, dan amalannya adalah berpuasa
memerangi Al-Ana – Keakuan, dan menjadikan yang lain sebagai hijab. Tetapi Al-Syed
(as) melihat dirinya mempunyai kesalahan yang besar, dan ini adalah sikap yang
hebat (unggul), kerana manusia tidak melihat dirinya akan dikurniakan Allah makam
dari berbagai peringkat makam, tetapi Al-Syed (as) melebihi apa yang lebih
tepat dan yang lebih besar daripada itu, dia melihat dirinya tetapi tidak mendapati
ia suci (taqdis), dilihat pada dirinya sebagai yang berdosa, dan dengan itu dia
mendapat kemenangan yang besar di sisi Allah.
Sesunggunya seorang insan itu sekali dilihat sebagai
sesuatu yang penting atau sesuatu yang mempunyai nilai, dan sekali lagi tidak
melihat dirinya dan tidak nampak pada dirinya nilai, dan sekali lagi melihat pada
dirinya tetapi merasakan dirinya berdosa di hadapan Allah.
Ini adalah pendekatan (kaedah) amalan, bukan kata-kata
lisan, dan ia adalah dalil yang dikurniakan Allah kepada insan ini, di mana dia
dikenali dengan Kurniaan Ilahi dan Kemuliaan Rabbani yang dilimpahkanNya kepada
hambanya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan