Ahad, 3 Mei 2015

Hujjah Allah dan Mohor Kenabian (Khatamun Nubuwah)

Hujjah Allah dan Mohor Kenabian (Khatamun Nubuwah)
-
         

Mengenai Mohor Kenabian (Khatamun Nubuwah) dan kaitannya dengan hujjah Allah, Abdus Soleh (as) berkata:

(Tidak ada Washiy dari Aushiak Muhammad (S) melainkan dimeterai dengan mohor ini, ia tidak sentiasa jelas pada (badan) penciptaan, tetapi ramai orang-orang yang didedahkan hijab oleh Allah (kasyaf), mereka dapat melihatnya dan mengenal hujjah Allah dengannya. [])


✡✡✡✡✡

______________________________
[6] Nota penterjemah: Untuk maklumat lanjut mengenai Mohor Kenabian, Imam Ahmad Al-Hassan (as) sila  rujuk: Kitab Al-Jawab Al-Munir Jilid 4 Soalan 324:



Tuhanku, Engkau sebagaimana Kasih Ku...



Tidaklah menjadi rahsia lagi bahawa Dia adalah seperti yang Dia kasihi. Tetapi telah diriwayatkan dalam sebahagian sebutan doa-doa Al-Thahirin (as) ayat ini:
(الهي أنت كما أحب)
(Tuhanku, Engkau sebagaimana Kasih Ku),
Jadi apakah maknanya?
     
Jadi sebab itulah saya bertanya kepadanya (as) dan berkata: Sesungguhnya Allah SWT adalah sebagaimana yang mengasihi Dia SWT, dan hamba dituntut supaya mengasihi sebagaimana Dia mengasihi. Jadi apa yang dimaksudkan dengan apa yang telah diriwayatkan dari Al-Thahirin (as): (Tuhanku, Engkau sebagaimana Kasih Ku)

Jadi dia (as) menjawab:

(Kata mereka: "Kamu adalah sebagaimana yang aku Kasih." ertinya apa yang aku tahu mengenai Engkau adalah bagaimana aku kasih, dan apa yang aku  tahu mengenai Engkau yang Engkau limpahkan, dan semua limpahan Engkau adalah baik dan dipenuhi untuk insan)




✡✡✡✡✡



Tiada ulasan: