Isnin, 4 Mei 2015

Ilmu Semuanya Adalah Hujjah Terhadap Seorang Melainkan Ilmu Diamalkannya

Ilmu Semuanya Adalah Hujjah Terhadap Seorang Melainkan Ilmu Diamalkannya



Saya telah membaca dalam Kitab Al-Jawab Al-Munir Jilid 3, jawapan dari Abdus Soleh (as), jadi saya bertanya kepadanya tentang hal itu dan berkata: Saya telah membaca dalam salah satu jawapan bahawa sesiapa yang mahu tahu sebahagian kebenaran dia akan dapat rahsia dari Allah hendaklah dia membaca Surah Al-Nur (Surah 24 dalam Al-Quran) 70 kali dan beberapa ayat lain. Apa yang membuat saya takut mengamalkan demikian ialah dengan saya mengatakan "Sudah tentu aku tidak layak", jadi apa yang akan tuan katakan?

Jadi dia (a.s) menjawab:

(Mengapa kamu tidak melakukannya? Kerana Ilmu semuanya adalah hujjah melainkan ilmu diamalkannya. Dunia semuanya adalah kejahilan kecuali tempat-tempat ilmu. Dan ilmu semuanya adalah hujjah melainkan ilmu yang diamalkannya, Dan semua amalan adalah riyak (menunjuk-nunjuk)) melainkan yang diamalkan dengan ikhlas, dan keikhlasan adalah sesuatu yang amat getir sehingga manusia melihat bagaimana kesudahan untuknya)
                        


✡✡✡✡✡

_________________




Rukya Al-Ma’sumin Dalam Rupa Bentuk Yang Berbeza Daripada Sifat-Sifatnya Yang Dikenali


Mengenai Rukya melihat Al-Ma’sumin dalam mimpu benar, saya bertanya Abdus Soleh (as) dan berkata: Adakah Al-Ma’sumin boleh diwakili dalam rupa bentuk yang berbeza daripada sifat-sifatnya yang dikenali? Maksudnya, sebagai contoh saya melihat - Mahdi Pertama tetapi dalam rupa bentuk (sifatnya) yang dikenali.

Jadi dia (a.s) menjawab:

(Ya. Dalam sebahagian rukya, bentuk badan akan mengelirukan bermakna bentuk badan akan menjadi simbol atau tanda (isyarat) yang dilihatnya pada hakikat tertentu. Nama ini juga akan mengelirukan rukya, iaitu jika kamu melihat misalnya seseorang yang tidak mempunyai apa-apa kaitan dengan rukya kamu, pada hakikatnya, orang ini bukanlah yang dimaksudkan, tetapi yang dimaksudkan mungkin akan namanya sahaja, seolah-olah namanya disambungkan kepada perkara tertentu, oleh itu orang yang tidak dimaksudkan dalam rukya maka yang dimaksudkan adalah namanya.)



✡✡✡✡✡


Tiada ulasan: