Khamis, 7 Mei 2015

Ketika Memperingati Syahadah Bonda Zahraa' (as)

Ketika Memperingati Syahadah Bonda Zahraa' (as)



Pada suatu tahun, Abdus Saleh (as) telah jatuh sakit pada hari memperingati Syahadahnya Bonda Zahraa' (as), lalu berkata:

Ia adalah sakit yang ditimpakan ke atasku pada sebahagian musibah Keluarga Muhammad (as) dan ia adalah nikmat Allah, segala pujian hanya bagi Allah.

Maka saya berkata:
لا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم،
Tiada daya dan upaya melainkan dengan Allah yang Maha Tinggi lagi Maha Agung. Segala puji bagi Allah yang telah menjadikan pembunuhan kalian sebagai adat dan kemuliaan Syahadah kalian daripada Allah. Semoga Allah membesarkan ganjaranmu wahai maulaku dan memperbanyakkan kurniaanNya buatmu dalam setiap keluhan dan rintihan.

Lantas dia (as) berkata:

Ini adalah kata-kata Amirul Mukminin (as) yang tidak pernah berlalu satu hari pun ke atasku melainkan membuatkanku menangis, aku pindahkannya kepada kamu agar kamu dapat mengambil manfaat darinya: "Sesungguhnya kita kepunyaan Allah dan kepadaNya lah kita kembali, aku telah memulangkan kembali pertaruhan dan mengambil gadaian, serta mengambil senyap-senyap Al-Zahraa', apakah tumbuhan hijau dan debu-debu tanah lebih keji wahai Rasulullah." [157]




✡✡✡✡✡

__________________

[157] - Al-Kafi, jilid 1, halaman 459 dan Bihar Al-Anwar, jilid 43, halaman 193)

Tiada ulasan: