Ahad, 3 Mei 2015

Mungkin Peringkat Awal Bagi Mukmin Adalah Dengan Berdoa, Dan Mencukupi Baginya Berdiri Di Pintu Allah Berharap

Mungkin Peringkat Awal Bagi Mukmin Adalah Dengan Berdoa, Dan Mencukupi Baginya Berdiri Di Pintu Allah Berharap


      
Satu hari saya telah sampaikan kepada Abdus Soleh (as) sebuah rukya (mimpi) yang membuatkan saya sedih [131] dan saya berkata di penghujungnya: ... Dan Allah lebih mengetahui kepedihan saya sekarang.
     
Jadi dia (a.s) berkata:

(Janganlah kamu sedih, saya akan memberitahu kamu sesuatu sekarang: Tidakkah Allah SWT berfirman:.. " ادعوني - Serulah Aku!" Peringkat awal seorang manusia mungkin dalam berdoa, bagi orang yang mengenal hakikat, mereka tidak boleh mengatakan: Berikanlah padaku, sembuhkanlah aku, jadikanlah ini bagiku, aku mahu ini, aku tidak mahu perkara ini...... tidak boleh baginya semua itu kecuali berdiri di pintu Allah berharap bahawa Allah mempunyai keutamaan ke atasnya dan apa yang dikehendaki-Nya SWT. Sehingga apabila kita akan sentiasa melihat kepada diri kita sendiri.

Demi Allah, jika Dia SWT memperlakukan aku dari permulaan masa sehingga penghujungnya kemudian dIa masukkan aku ke dalam neraka, itu adalah baik padaku. Dan apakah kebaikan yang lebih agung dari Dia memperlakukan aku walaupun untuk beberapa ketika. Kita sepatutnya tidak peduli melainkan satu perkara, ia adalah untuk menghapuskan dari halaman kita yang hitam, "Al-Ana - Keakuan" ini yang hampir tidak pernah berpisah dari kita).

Kemudian saya bertanya kepadanya (as) dan berkata: Saya telah merenungkan kata-kata tuan sebelumnya, tentang manusia berdiri di pintu Allah penuh harapan, jadi bolehkan tuan mengenalkan pada saya tentang doa Al-Thahirin (mereka yang disucikan), dan Allah SWT berfirman kepada Musa (as): Serulah Aku (walaupun) untuk tali kasut kamu! [132], apa yang dimaksudkan dengannya?


Jadi dia (as) menjawab:

(Jika kamu minta untuk diri kamu sendiri, maka ada dua perkara di sini: Pertama, Bahawa kamu katakan dalam setiap permintaan "Ana - Aku" dan memandang pada diri kamu. Kedua, kamu katakan dalam setiap permintaan "Aku tahu, Aku faham, Aku tahu kebaikannya (mushlihah)", yang bererti bahawa kamu adalah orang yang tersanjung, kamu telah menyanjung bahawa kebaikan pada yang dicapai, dan kemudian baru kamu minta dari Allah supaya menunaikan apa yang kamu sanjung.
Maknanya secara ringkas: Apa yang kamu katakan kepada Allah SWT: "Aku lebih kenal daripada Engkau tentang kebaikan, dan Aku lebih tahu daripada Engkau;" adalah kamu telah menentukan dan kamu hanya memohon kepadaNya supaya menunaikannya. Kamu katakan kepada-Nya lakukanlah ini untukku, makna, kamu telah menyanjung bahawa "itu dan ini" adalah Al-Haq (kebenaran) dan padanya ada kebaikan (mushlihah) di dunia dan di akhirat.

Tetapi dalam Allah (swt) berkata kepada hamba-Nya:

﴿وَقُل رَّبِّ زِدْنِي عِلْمًا﴾

"Dan katakanlah, Ya Tuhanku tambahkanlah ilmuku!",

di sini ia menyanjung kebaikan (mushlihah)? Allah. Mengapa kamu meminta? Kerana Dia menyuruh kamu meminta. Setelah semua keadaan, ia bukanlah perkataan sebaliknya ia adalah perbuatan (amalan). Maknanya, kita memahaminya apabila kita berada di dalamnya, bukan di luar apa yang kita cakapkan mengenainya.)




✡✡✡✡✡

______________________________
[131] - ini ringkasannya: Seorang ansar menceritakan kepadaku rukyanya, dia berkata: (Dia dan barisan penulis dan ansar lain berpergian menjelang Ziarah Imam Hussein (as), dan ia adalah makam yang jelas kelihatan dan kami berjalan di padang pasir dan terdapat bersama kami orang-orang perempuan, naik mengikuti kami. Orang perempuan itu berkata: ikut jalan ini, saya berkata: Tidak, makam dari sini jalannya, dan kami ikut jalan yang betul ke makam Al-Hussein (as) sehinggalah kami sampai di suatu tempat untuk berehat dan tiba-tiba terpaksa memanjat tembok (dinding) yang tinggi dari semua arah, dan tidak ada seorang pun yang dapat keluar, melainkan yang dibawa oleh salah seorang daripada lima orang ansar penting (utama). Diringkaskan cerita, dengan menunggang basikal yang dibawa keluar dari atas kereta yang satu atas yang lain untuk mencapai basikal untuk ke kemuncak ke suatu tempat, dan kemudian boleh dibuka pintu tembok dan bergembira semua mereka dari dalam rumah. Pencerita rukya mengatakan tentang dirinya: saya pula di belakang tembok itu, dan saya menjangkakan ada lima orang ansar, usaha daripada tiga orang saudara (ansar) tidak berjaya, kemudian datang giliran kamu, kamu naik peringkat pertama dengan baik dan kekal ke peringkat terakhir, peringkat yang paling sukar kerana ia lencongan jenis tertentu sehingga selesai basikal itu sampai ke tempatnya, saya berkata kepada kamu: Di mana kita? tetapi kamu berkata: Saya tidak tahu, maka kamu tidak berjaya, kemudian Saudara kelima mencuba berjaya dan sampai ke tempat yang dijadualkan, dan dinding pun terbuka. Segala puji bagi Allah Tuhan sekelian alam) Rukya tamat, dan terdapat juga peristiwa-peristiwa yang lain
[132] Diriwayatkan dalam sebuah hadits Qudsi yang bermaksud: (Wahai anak Imran, serulah (mintalah) pada Ku untuk tali kasutmu, makanan, haiwan, garam dan tepung kamu).




Tiada ulasan: