Selasa, 26 Mei 2015

Bagaimana Para Ulama Syiah Memahami Al-Raj3ah?

Bagaimana Para Ulama Syiah Memahami Al-Raj3ah?


Para ulama Syiah melihat Raj3ah adalah: kembali hidup di dunia ini selepas kematian.

Sheikh Al-Mufid berkata: (kata-kata mengenai Raj3ah: dan saya katakan: Bahawa Allah SWT mengembalikan kaum (orang-orang) dari kematian ke dunia dalam imej (gambaran) mereka, Bahawa sebahagian daripada mereka akan dimuliakan, sebahagian daripada mereka dihinakan dan digantikan orang benar daripada kaum batil dan yang mereka dizalimi atas orang-orang yang zalim, dan itu adalah semasa kebangkitan Al-Mahdi dari Aali Muhammad (as) [4]

Dan Al-Hurr Al-Amily berkata: (ketahuilah Al-Raj3ah di sini adalah kehidupan selepas kematian dan sebelum hari Kiamat, dan ini adalah asal dari maksudnya, dan para ulama telah menyatakannya dengan jelas ..) [5].

Jelas di sini bahawa mereka melihat Al-Raj3ah sebagai suatu tempoh masa yang tabiatnya mengikut Alam Jasmani tempat kita tinggal ini, dan mereka mengesahkanya dengan kebanyakannya menyatakan keadaan pemikiran mereka yang digunakan untuk membuktikan Al-Raj3ah itu, dan di sini diterangkan sebahagian darinya:

Pertama: Mereka yang mengatakan bahawa Al-Raj3ah adalah sejenis pengembalian jasmani, jadi mereka menggunakan bukti yang sama untuk pengembalian di akhirat.


Al-Syed Al-Murtadha berkata di dalam berhujah mengenai Al-Raj3ah: (..tiada siapa yang menolak kesahihan Raj3ah (yang kembali) selepas kematian melainkan orang-orang yang menyimpang dari kata-kata ahli Tauhid, kerana Allah SWT berkuasa membawa permata kembali selepas ketiadaannya, dan jika Dia berkuasa melakukan hal tersebut memungkinkan pula mewujudkannya akan berlaku apabila Dia berkehendak) [6]

Kedua: Bahawa hujah mereka adalah kebangkitan semula beberapa kaum atau peribadi pada umat-umat kepada kehidupan di dunia ini selepas kematian mereka, dan sebagai contohnya mereka menyebut kehidupan semula Uzair selepas kematiannya, atau kebangkitan Isa selepas kewafatnnya (diangkat), dan kebangkitan Ashhab Al-Kahf, atau satu kaum dari Bani Israel, dan sebagainya.

Syeikh Al-Mudzafar berkata: (Bahawa beriman dengan Al-Raj3ah tidak bercanggah dengan akidah Tauhid, dan tidak bercanggah dengan akidah kenabian, tetapi ia mengesahkan kesahihan kedua-dua akidah itu. Al-Raj3ah adalah bukti muktamad bahawa kekuasaan hanya bagi Allah SWT, seperti hari kebangkitan dan kiamat, dan ia adalah salah satu perkara yang luar biasa yang layak dipanggil mukjizat untuk Nabi Muhammad dan Aali Bait baginda (as), dan ia jenis mukjizat menghidupkan semula orang mati yang telah diberikan kepada Al-Masih (as) tetapi yang hendak disampaikan di sini adalah mereka selepas itu menjadi orang-orang yang mati mereput..) [7].

Syeikh Al-Tabrasi berkata: (bahawa berita itu telah mendedahkan tentang Imam-Imam pembimbing (Al-Hadi) dari Aali Muhammad kerana Allah SWT akan mengembalikan pada masa bangkitnya Al-Qaim (as) orang-orang yang terdahulu yang telah mati dari Auliaknya dan (pengikut) Syi’ahnya untuk memenangi ganjaran pahala dengan menolong dan membantu beliau, dan bergembira dengan kemunculan negaranya, dan juga untuk mengembalikan musuh-musuhnya sehingga ia dapat membalas bela ke atas mereka dan mereka akan mendapat hukuman yang sepatutnya di dunia ini dengan dibunuh oleh tangan-tangan Syiahnya dengan penghinaan dan rasa malu dengan apa yang mereka saksikan dari ketinggian kalimahNya, dan tidak ada keraguan bagi orang berakal bahawa kuasa Allah Ta'ala ini tidak mustahil atas diriNya, dan Allah telah berbuat demikian pada umat yang lalu dan Al-Qur'an ada menyebutnya di beberapa tempat seperti kisah Uzair dan lain-lain, dan telah disahkan dari nabi bahawa baginda (S) bersabda: "Akan berlaku pada umatku dalam segala yang menimpa Bani Israil setapak demi setapah dan langkah demi langkah sehingga seorang dari mereka masuk ke lubang biawak nescaya kamu pun memasukinya" [8]

Ketiga: Mereka menghubungkan Al-Raj3ah dengan masa kemunculan Imam Al-Mahdi (as), seperti yang kita telah dengar sebahagian kecil dari Syeikh Al-Thabrasi.

Syeikh Al-Mufid berkata: (Telah datang perkhabaran yang menyebut tanda-tanda bagi zaman kemunculan Al-Qaim Al-Mahdi (as) dan peristiwa-peristiwa yang akan berlaku sebelum kemunculannya sebagai tanda-tanda dan dalil-dalil, dan salah satu darinya ialah keluarnya Al-Sufyani... sehinggalah sampai kepada kata: ...dan orang-orang mati akan bangkit dari kubur sehingga mereka kembali ke dunia, dan mereka akan mengenali antara satu sama lain dan mereka akan menziarah antara satu sama lain.. sehinggalah sampai kepada kata: ...maka mereka tahu akan kehadirannya di Mekah, dan mereka pergi kepadanya untuk menolongnya.) [9]

Keempat: Akan ditunjukkan kepada mereka sebahagian ayat-ayat kekhalifahan dan pemberian kuasa di bumi ini selepas penindasan terhadap nabi dan para Imam semasa hidup di dunia ini selepas kematian mereka, contohnya:

Dia SWT berfirman:

﴿وَنُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ﴾
    
((Dan Kami hendak memberi karunia kepada orang-orang yang tertindas di bumi itu dan hendak menjadikan mereka Imam-imam dan menjadikan mereka orang-orang yang mewarisi,)) [10]
                         
Al-Hurr Al-3amily berkata tentang ayat ini selepas menyebut kesepakatan Syiah mengenai kedatangan semula (Raj3ah) Nabi dan para Imam (as): (... dan ini dijelaskan dari kata ganti jamak di dalam ayat dan perkataan Al-Thabrasi, dan pada menyebutkan kekhalifahan dan pemberian kuasa, berakhirnya ketakutan, dan ibadah (pemnymbahan), dan apa yang diketahui tentang keharusan bertaqiyah, dan kalau kita menggugurkannya hanya pada semasa kemunculan Imam Mahdi (as) maka ia adalah kewajipan untuk semua orang mengikut tafsiran yang diterima dan jauhi dari yang diperlukan dan yang tiada kaitan ..) [11]

Allah SWT berfirman:

﴿وَعَدَ اللَّـهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ وَلَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضَىٰ لَهُمْ وَلَيُبَدِّلَنَّهُم مِّن بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا  يَعْبُدُونَنِي لَا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئًا وَمَن كَفَرَ بَعْدَ ذَٰلِكَ فَأُولَـٰئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ﴾ 

((Dan Allah telah berjanji kepada orang-orang yang beriman di antara kamu dan mengerjakan amal-amal yang saleh bahawa Dia sungguh-sungguh akan menjadikan mereka berkuasa dimuka bumi, sebagaimana Dia telah menjadikan orang-orang sebelum mereka berkuasa, dan sungguh Dia akan meneguhkan bagi mereka agama yang telah diridhai-Nya untuk mereka, dan Dia benar-benar akan menukar (keadaan) mereka, sesudah mereka dalam ketakutan menjadi aman sentosa. Mereka tetap menyembah-Ku dengan tiada mempersekutukan sesuatu apapun dengan Aku. Dan barangsiapa yang (tetap) kafir sesudah (janji) itu, maka mereka itulah orang-orang yang fasik.)) [12]
            
Al-Hurr Al-3amily berkata: (dan yang ini lebih jelas daripada yang sebelumnya, kerana ia menjelaskan bahawa orang-orang yang bersama masyarakat menyebut dan menjadikan mereka Imam-imam yang mewarisi, dan mereka berkuasa di muka bumi dan memberi amaran terhadap musuh-musuh mereka, semua ini adalah selepas mereka tertindas di bumi,dan adakah gambaran ini yang menegaskan Al-Raj3ah) [13]

Apa yang kami telah sebutkan ini sudah cukup untuk membuktikan apa yang kita katakan tentang mereka.

Para ulama ini apabila mentafsirkan Al-Raj3ah dan riwayat-riwayat, mereka mentafsirkannya sebagaimana sebahagian daripada Alam Jasmani ini, yang lain telah mentafsirkan riwayat-riwayat mengenai Al-Raj3ah dengan cara lain di mana tiada Al-Raj3ah yang ditujukan (dirujuk) kepada peribadi tertentu, ataupun merujuk kepada Daulah Al-Haq (Negara Kebenaran) .

Syed Al-Murtadha telah menyebutkan ucapan mereka, maka dia berkata: (Ada pula yang menafsirkan Al-Raj3ah sebagai sahabat kita seperti yang maknanya dirujuk kepada Daulah Al-Amr wa Al-Nahy (Negara Pelaksana Hukum perintah dan larangan), tanpa merujuk kepada peribadi dan kebangkitan semula orang yang mati, maka orang-orang Syiah tidak dapat menyokong Al-Raj3ah itu, dan menjelaskan kemungkinannya, dan bahawa ia bercanggah dengan tanggung jawab, mereka bergantung kepada tafsiran ini dengan perkhabaran yang menyebutkan tentang Al-Raj3ah) [14].

Bahkan ada yang menyimpang jauh dengan mengatakan bahawa Al-Raj3ah bukahlah sebuah negara yang dipertanggung-jawabkan (Dar Taklif) diberikan kepada semua orang-orang yang kembali (Al-Raji3in):

Al-3alamah Al-Majlisi berkata: (..apabila muncul masa Al-Raj3ah ia bukanlah zaman tanggung-jawab sahaja, tetapi di antara dunia dan akhirat, dinisbahkan kepada seluruh penduduk negara yang dipertanggung-jawabkan (Dar Taklif) dan kepada masyarakat Negara Hukum (Dar Jazak)) [15].

Ini adalah kekeliruan dalam memahami Al-Raj3ah dan riwayat-riwayatnya, Syeikh Al-Mufid mengkhususkannya dengan berkata: (Imamiyah telah sepakat mengenai kembali (Raj3ah) ramai orang yang mati akan kembali ke dunia nyata sebelum hari Kiamat, walaupun mereka mempunyai pemahaman yang berbeza mengenai Al-Raj3ah) [16].

Dan atas dasar ini kata-kata mereka berbeza dalam menjelaskan iktikad Al-Raj3ah:

Selepas itu Syeikh Al-Shaduq melengkapkan: (dan dia adalah seorang ulamak terdahulu) dengan mengatakan: (bahawa iktikad Al-Raj3ah kita ini adalah ia iktikad Haq) [17].

Sheikh Al-Mudzafar (dan dia adalah seorang ulamak mutakhir) melihat bahawa Al-Raj3ah bukan sebahagian daripada asas iktikad yang wajib berpegang dengannya, dan dia berkata: (Al-Raj3ah bukan sebahagian daripada asas (Al-Ushul) yang diwajibkan beriktikad dengannya dan berpegang dengannya, tetapi iktikad kami padanya adalah mengikut kepada kata-kata Al-Atsar (shabat) yang sahih yang diriwayatkan oleh Ahl Al-Bayt (as) orang-orang yang agamanya dipelihara (maksum) dari kedustaan, dan ia adalah dari perkara-perkara yang ghaib yang dikhabarkan mengenainya dan kejadiannya tidak dapat dielakkan) [18].

Dan sebahagian daripada mereka mengakui bahawa pengetahuan terperinci Al-Raj3ah, cara dan susunan ilmunya ditugaskan pada Para Khalifah Allah:

Syed Abdullah Syibr mengatakan: (Diwajibkan beriman dengan asas Al-Raj3ah keseluruhannya, dan bahawa sebahagian dari orang-orang mukmin dan sebahagian dari orang-orang akan kembali ke dunia, Dan mempercayai pada perinciannya dan hadits-hadits tentang kedatangan (Raj3ah) Amirul Mukminin dan Al-Hussein (as) adalah rmaksud yang mutawatir, dan bagi para Imam yang lain ia hampir kepada tawatur (mutawatir), dan cara bagaimana mereka kembali adakah mengikut susunan atau tidak, semua ini adalah dalam ilmu Allah SWT dan pada Auliak-Nya) [19].

Dan akhirnya diharapkan perbahasaan mengenai [Al-Raj3ah] merupakan sebahagian daripada asas-asas Mazhab, dan bukannya sebahagian dari asas-asas Agama!!



✡✡✡✡✡

________________________
[4] - Awa'il Al-Maqalaat: ms 78.
[5] - Al-Iqadz Min Al-Hijna Bi-Al-Burhan 3ala Al-Raj3ah. ms 61
[6] - Rasa'il Al-Syarif Al-Murtadha: Jilid 3 ms 135.
[7] - a'qaaid al-Imamiya ms 109.
[8] - Tafsir Majma 'al-bayan: vol 7 ms 366.
[9] - Al-Irshad: Jilid 2 ms 368-370
[10] - Al-Qashash 28:5.
[11] - Al-Aiqadz Min Al-Huj3ah Bi Al-Burhan '3ala Al-Ra3'ah: ms 67.
[12] - Al-Nur 24:55.
[13] - Al-Aiqadz Min Al-Huj3ah Bi Al-Burhan '3ala Al-Ra3'ah: ms 93.
[14] - Rasail Al-Syarif Al-Murtadha: Jilid 1 ms 126.
[15] - Bihar Al-Anwar: Jilid 25 ms 109.
[16] - Awa'il Al-maqalaat: ms 46
[17] - Al-I3tiqadaat Fi Din Al-Imamiyah: ms 60
[18] - 3aqaaid Al-Imamiyah: ms 113
[19] - Haq Al-Yaqin: Jilid 2 ms 35.


          ✡<< sebelumnya ✡✡✡ Seterusnya >>✡

Tiada ulasan: