Khamis, 28 Mei 2015

2 Al-Raj3ah Adalah Ujian Lain:

2 Al-Raj3ah Adalah Ujian Lain:

Selepas menjelaskan bahawa Al-Raj3ah adalah hari ketiga dari hari-hari (besar) Allah, maka ia adalah alam yang lain dan ujian yang lain yang diperjuangkan oleh sebahagian penciptaan (makhluk) yang benar-benar beriman atau yang benar-benar kufur.
                     
Dari Mufadhdhal, dari Abi Abdillah (as) dia berkata:

﴿وَيَوْمَ نَحْشُرُ مِن كُلِّ أُمَّةٍ فَوْجًا﴾

((Dan pada hari Kami kumpulkan dari tiap-tiap umat segerombolan besar)) [33

beliau berkata: (Tidak ada seorang mukmin yang terbunuh melainkan dia akan kembali selepas mati, dan tiada siapa yang akan kembali melainkan orang-orang yang benar-benar beriman atau orang-orang yang benar-benar kufur) [34

Ia adalah satu atam dengan peraturannya yang khusus:

Imam Shadiq (as) berkata: selepas menyebut kematian Iblis di tangan Rasulullah (S) dalam Al-Raj3ah: (..Dan pada masa itu Allah SWT akan disembah dan tiada yang disekutukan denganNya, dan Amir Al-Mukminin (as) akan memerintah selama 44,000 tahun, sehingga orang dari pengikut Ali (as) melahirkan 1000 lelaki dari sulbinya, dan pada masa itu dua taman akan wujud di Masjid Kufah dan apa yang ada di sekitarnya, dengan kehendak Allah) [35

Adalah jelas bahawa melahirkan 1000 anak-anak lelaki dengan seorang lelaki tanpa wanita adalah suatu perkara yang tidak boleh menjadi kebiasan (adat) dalam alam Jasmani dengan peraturan yang ditetapkan di dalamnya [36]. Dan juga tempoh masa yang disebut dalam riwayat mengenai pemerintahan Khalifah Allah di Al-Raj3ah yang menunjukkan kepada kita sekali lagi bahawa Al-Raj3ah adalah alam yang lain dengan peraturan tertentu dan tersendiri, yang berbeza daripada peraturan di alam dunia ini.

Syed Ahmad Al-Hassan (as) berkata:

[Dunia Al-Raj3ah adalah alam lain daripada tempat kita hidup ini, dan ini adalah jelas dalam riwayat-riwayat, contohnya: riwayat-riwayat yang menunjukkan bahawa ia adalah alam lain yang tidak selaras dengan sifat-sifat Alam Al-Raj3ah dengan alam dunia ini tempat manusia hidup untuk jangka masa yang panjang atau akan beranak cucu, dan juga disebut dalam al-Quran mengenai Al-Raj3ah dan juga ia adalah kehidupan selepas kematian, jadi bagaimana pula halnya apabila orang melihat terdapat orang-orang yang keluar dari kubur-kubur di hadapan mata mereka dalam jumlah yang besar, sekiranya ada ujian mengapa pula sebahagian manusia masih menderhaka?!].

Dan beliau (as) juga berkata:

[Saya akan menarik perhatian kalian kepada satu masalah dalam Al-Raj3ah, bagi orang yang bijak apabila datang riwayat mengenai Al-Raj3ah dan bagaimana keadaan kehidupan di sana, dan berapa ramai anak-anak yang akan diperolehi oleh setiap orang... dan lain-lain, ia akan ditadbir sebagai alam yang lain, kerana akal sememangnya tidak dapat menerima ia berlaku dalam dunia ini dengan batas-batasnya, pemahaman ini tidak dapat diterima di sisi orang-orang yang berakal tetapi apa yang akan kita lakukan dengan orang-orang yang hampir tidak memahami perbicaraan!!].

Dalam menjelaskan pemahaman rendah dan lemah orang-orang seperti ini mengenai riwayat-riwayat yang diamalkan oleh sebahagian orang yang mendakwa mempunyai pengetahuan sama ada ia adalah mengenai Al-Raj3ah atau iktikad-iktikad lain, beliau (as) berkata:

[Sebagai contoh kefahaman terawal bagi riwayat-riwayat kita lihat sebahagian mereka dalam menggambarkan peribadi Dajjal, walaupun jangkauan langkah keldainya adalah sangat jauh dan antara kedua telinga keldai itu jaraknya 40 atau 70 hasta pada sebahagian riwayat lain, dan walaupun dia mempunyai gunung makanan dan gunung api seperti yang dinyatakan dalam riwayat-riwayat, bagaimanakah telinga keldai panjangnya sehingga 30 hasta atau jarak antara kedua telinganya 40 hasta?! Dan bagaimana pula dengan gunung api dan gunung makanan?! Adakah diterima akal atau manusia biasa dengan riwayat ini sepertimana dinyatakan dan bukankah ia termasuk simboli (kiasan) atau kod (lambang)?!! Dengan tafsiran naif (lurus) mereka bagi-hadits-hadits, mereka membuat manusia hidup dalam khayal dan ilusi yang jauh dari kenyataan.

Sebagai contoh: menurut pemahaman orang-orang naif (lurus) ini terhadap riwayat-riwayat, para sahabat Al-Mahdi akan didapati hilang daripada tempat tidur mereka dan semuanya akan berjumpa (berkumpul) di Makkah begitu sahaja tanpa apa-apa pendahuluan berlaku, seolah-olah ia seperti kartun untuk kanak-kanak, ia berlaku begitu sahaja tanpa persediaan kepercayaan akidah, dan tanpa Al-Mahdi melengkapkan mereka dengan pengetahuan, cara dimana mereka gambarkan kepada manusia ini iaitu dalam semalaman para sahabat Mahdi akan terbang di udara dan akan berada di Ka’bah dengan hanya Al-Mahdi dan bersamanya 313 sahabatnya. Mereka dapati diri mereka di Mekah dikelilingi oleh 100,000 orang Wahabi.

Fahaman ini lebih dekat kepada kebodohan, dan dengan cara ini mereka mengheret manusia dan menghalang mereka daripada memberikan kemenangan (pertolongan) kepada Al-Mahdi dengan hujjah bahawa dia akan muncul dengan 313 sahabatnya di Mekah dan mereka akan menang, dan semua orang menunggu kemunculan dan kemenangannya dan tidak berbuat suatu apa pun!!

Baiklah, bagaimana dia mengalahkan dan menang ke atas lebih 100,000 golongsn Wahabi jika mereka memeranginya di Mekah?! Bagaimana dia akan mengambil alih kuasa mengawal Hijaz (Semenanjung Arab)?! Dengan hanya beberapa ratus orang, atau dengan mukjizat untuk memusnahkan manusia sahaja? Jadi tiada dakwah bagi Al-Mahdi dan Allah SWT sendiri akan memusnahkan manusia dan memberi kemenangan atas mereka dengan mukjizat dan mejadikan mereka beriman secara paksa dan masalah selesai!!

Pemahaman naif (lurus) daripada masalah kepercayaan akidah sama ada ia dikaitkan dengan Al-Mahdi (as) atau Al-Raj3ah, menunjukkan kebodohan orang yang menerima pakainya dan mendedahkan betapa lemahnya kesedaran mereka, dan ini perlu dijelaskan supaya orang-orang yang mendengar mengetahui tahu tahap pemikiran dan pengetahuan mereka dan tidak tertipu dengan mereka].

Ini, mungkin kerana terdapat riwayat-riwayat mutasyabihat (kiasan) dan tampaknya secara zahir bahawa Al-Raj3ah adalah sebahagian daripada Alam Jasmani ini, dan sebagai contoh: Syeikh Al-Shaduq (rahimahu Allah) meriwayatkan Al-Ma'mun Al-Abbasi menyoal Imam Al-Redha (as) dalam riwayat yang panjang, ia berkata:

(... dan Al-Ma'mun berkata: Wahai Aba Al-Hasan, apa yang kamu katakan tentang Al-Raj3ah? Al-Redha (as) berkata: Bahawa ia adalah benar dan telah berlaku pada umat-umat masa lalu dan Al-Quran menyebut mengenainya dan Rasulullah (S) telah bersabda bahawa umat ini akan melakukan segala apa yang dilakukan umat-umat masa lalu setapak demi setapak sejari demi sejari ..) [37] .

Dan Sayed Ahmad Al-Hassan (S) telah ditanya mengenai hadits ini: Mengenai Raj3ah manakah yang dicakapkan oleh Imam Al-Redha (as) di sini?

Lalu dia (as) menjawab:

[Al-Raj3ah secara umumnya sama ada ia adalah dunia yang lain seperti yang kita katakan, atau jika tidak ia seperti yang didakwa oleh mereka yang membantah. Maka pada akhirnya ia adalah kehidupan semula selepas mati seperti yang kamu tahu, maka oleh kerana itu kita boleh sahkan dengan memberikan contoh kepada apa yang berlaku mengenai kehidupan beberapa orang yang mati pada masa lalu; kerana ia adalah kejadian yang diperakui oleh orang yang membantah untuk mengatakan Al-Raj3ah.

Al-Ma'mun adalah pembantah, oleh itu apa yang kamu boleh gunakan sebagai hujjah terhadapnya? Bukankah dengan apa yang diperakuinya? Al-Ma'mun adalah pembantah Al-Redha (as) dan oleh itu Imam berhujah terhadapnya dengan apa yang mereka sendiri katakan tentang kehidupan semula beberapa orang yang sudah mati selepas kematian mereka pada umat masa lalu].




✡✡✡✡✡


_________________________
[33] - Al-Naml 27:83.
[34] - Tafsir Al-Qumi: Jilid 2 ms 131, Bihar Al-Anwar: Jilid 53 ms 53.
[35] - Mukhtashar Bashair Al-Darajat: ms 48
[36] - Mukhtasar basa'ir al-darajat: ms 27.
[37] - Adalah tidak mustahil bagi akal dan walaupun ia tidak diterima bagi adat (kebiasaan), dan ia adalah jelas dari riwayat yang ia menggambarkan peristiwa ini berlaku secara normal dan secara semula jadi dan tidak ajaib dan luar biasa, ia digambarkan seorang lelaki dari Syiah Ali (as), dan ia adalah jelas bahawa perkara ini tidak sesuai dalam dunia kita ini (Alam Jasmani), tetapi ia termasuk mukjizat yang luar biasa.
[38] - 3uyun Akhbar Al-Redha (as): jilid 1 ms 218.



Tiada ulasan: