Khamis, 7 Mei 2015

08 05 2015

08 05 2015
KHUTBAH PERTAMA
                                                                                                 
 بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ  *  الْحَمْدُ لِلَّـهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ * وَالْحَمْدُ لِلَّـهِ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُون ،  
وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.
أشهد ان لا إله إلا الله و حده لا شريك له، و أشهد أن محمدا عبده ورسله ، و أشهد ان عليا و الأئمة من ولده حجج الله ، و أشهد أن المهدي و المهديين من ولده حجج الله،       يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّـهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ، 
       
Wahai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah sebenar-benar takwa kepada-Nya; dan janganlah sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan beragama Islam.

Wahai ansar Allah,
Wahai ansar Imam Mahdi     
Wahai ansar Imam Mahdi Pertama sekelian

Khalifah Allah dan Pemerintahan
    

Ramai orang-orang yang cuba untuk meragui agama Allah dengan berkata: Jika Allah SWT mempunyai Khalifah-khalifah di BumiNya, Allah yang melantik dan menjadikan mereka, maka mengapakan hanya sedikit daripada mereka yang memerintah?

Jadi Abu Hasan (seorang ansar) telah bertanya kepada Imam Ahmad Al-Hassan (as) dan berkata: Mereka berkata: Bagaimana boleh menjadi Khalifah tetapi tidak memerintah dan hanya sebahagian kecil sahaja dari mereka yang dikatakan khalifah, oleh itu bagaimana boleh menjadi Khalifah tanpa memerintah?

Jadi Imam Ahmad Al-Hassan (as) menjawab aku:

(Khalifah tidak bermakna pemerintahan sahaja, sebaliknya, pemerintahan adalah sesuatu yang lebih kecil daripadanya, Khalifah yang sebenar, apa maksudnya? Khalifah yang dimaksudkan di sini adalah Khalifah sebenar, bacalah imbasan penolakan Malaikat;. kerana mereka mengetahui apa yang dikehendaki Allah mengenai Khalifah)

Lalu aku berkata: Ya wahai tuan, saya belajar daripada tuan dengan nikmat Allah.

Jadi Imam Ahmad Al-Hassan (as) berkata:

(Apakah yang dimaksudkan dengan Khalifah di sini adalah orang yang memegang maqam, iaitu dia yang dijadikan seorang Khalifah. Dan itulah mengapa anda dapati Malaikat mengucapkan dengan kalimah bertasbih, memuji, dan mensuci,
(نسبحك، نحمدك، نقدسك) Nasbih. Nahmid, Naqdis

(kami bertasbih padaMu, kami memuji-Mu, kami mensucikan-Mu)  Tasbih bermakna Tanzih (penyucian), Al-Hamd (pujian) adalah Al-Tsanaa’ (sanjungan), Al-Taqdis adalah Al-Thahirah (pembersihan). Oleh itu, sesiapa yang bertasbih kepada Allah dia meminta supaya disucikan, dan sesiapa yang memuji Allah dia meminta supaya terpuji, dan sesiapa yang bertaqdis kepada Allah dia meminta supaya dibersihkan. Maka para malaikat berkata, mengapa Engkau tidak jadikan kami Khalifah-Mu, terutama kerana kami seperti Engkau, sekarang kamilah (makhluk-makhluk) yang bertasbih, yang memuji dan yang mensucikan, kerana kami telah bertasbih kepada Mu, memuji Mu dan mensucikan Mu.
            
Jadi, Khalifah bukan sahaja orang yang telah dipilih dengan sia-sia, Allah amat jauh dari itu semua! Sebaliknya, mereka perlu dipersiap dengan sifat-sifat asas untuk menjadi Shurah (Imej) Allah dalam penciptaan, jika dia bukan Shurah (Imej) Allah maka dia tidak akan menjadi Khalifah. Sekurang-kurangnya dia mesti mulia, terpuji, yang disucikan, atau katakan, dia mesti membawa tahap yang lebih rendah dari sifat-sifat ini. Dan itulah sebabnya Malaikat berkata: "Adakah dia ini yang ingin Engkau jadikan Khalifah, mereka

﴿يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاء﴾

{yang akan membuat kerusakan padanya dan menumpahkan darah} Jadi dia tidak seperti Engkau, dia tidak semulia, tidak terpuji dan tidak sesuci Engkau, jadi bagaimana Engkau mahu menjadikan dia seorang Khalifah?! "

Mereka menggunakan pengetahuan mereka mengenai peraturan Ilahiyah dalam membantah-Nya SWT dengan peraturan-Nya itu, tetapi mereka pula jatuh ke dalam kesilapan dalam meneliti kebenaran, bermakna mereka menyangka bahawa tiap-tiap roh yang menunggang jasad dari Alam Jasmani ini yang mempunyai keinginan (syahwaat) akan menjatuhkan dan merendahkannya, tetapi Allah memberi amaran kepada mereka: "Sesungguhnya Aku lebih mengetahui apa yang kamu tidak ketahui.".

Apakah yang diajarkan Allah SWT padanya dan yang menyerlahkan kejahilan Malaikat, dan yang menyebabkan para malaikat bertentangan dengan pengetahuan ini. Dan bahawa setiap roh makhluk yang berhubung dengan tubuh jasmani dan digiring bersamanya keinginan (syahwat) akan menyibukkannya. dan dia tidak akan menjadi mulia, terpuji atau menjadi suci? Yang mengetahuinya adalah Dia SWT

﴿قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لاَ تَعْلَمُونَ﴾

{Dia berfirman, “Sesungguhnya Aku lebih mengetahui apa yang kamu tidak ketahui.”}

DijelaskanNya dalam ayat-ayat lain

﴿وَعَلَّمَ آدَمَ الأَسْمَاء كُلَّهَا﴾

{Dan Dia mengajarkan kepada Adam nama-nama, semuanya}

Kesemuanya, tidak ada di antara sebahagian mereka yang tidak jatuh kerana kejahilan mereka daripada sebahagian yang lain, kali ini kesemua dari mereka. Makhluk ini layak mengetahui semua nama-nama, makhluk ini layak menjadi Allah dalam penciptaan.

Jadi, makhluk ini - dan bukan selainnya - dialah sahaja yang boleh memaksa keinginan (syahawaat) walaupun telah menungganginya (membawanya), kerana dia adalah Roh Allah

﴿وَنَفَخْتُ فِيهِ مِن رُّوحِي﴾

{dan Kutiupkan kepadanya rohKu; } [118]

Makhluk Ini layak menjadi Tuhan (Lahut) dalam penciptaan.

Dan itulah sebabnya anda dapati Dia SWT menjelaskan kepada malaikat mengenai kekeliruan mereka dan memaklumkan pengenalan makhluk ini supaya mereka mengetahui bahawa mereka telah tersalah anggap dalam membuat penelitian, dan disebabkan kesilapan mereka bahawa mereka tidak mengetahui atau mereka tidak mengenal makhluk yang mengetahui semua nama-nama.

﴿وَعَلَّمَ آدَمَ الأَسْمَاء كُلَّهَا ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلاَئِكَةِ فَقَالَ أَنبِئُونِي بِأَسْمَاء هَؤُلاء إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ﴾

{Dan Dia mengajarkan kepada Adam nama-nama seluruhnya, kemudian mengemukakannya kepada para Malaikat lalu berfirman: "Sebutkanlah kepada-Ku semua nama-nama itu jika kamu orang-orang yang benar!"}

Di sini, para Malaikat telah tergamam, dan mereka tahu bahawa mereka telah tersalah anggap dalam membuat penelitian dan dakwaan (penegasan) yang tersasar. Mereka seperti kata-kata Ahlul Bayt (as): Mereka melihat pada (unsur) tanah Adam dan tidak memandang kepada Rohnya. Maknanya, mereka memandang kepada masuknya Roh ke dalam jasad jasmani, jadi mereka menyangka bahawa keadaan semua roh yang terkandung dalam sebuah jasad jasmani, yang akan menjadikannya sibuk dengan keinginan (syahawaat) dari bertasbih, bertahmid dan bertaqdis. Jadi bagaimana dia boleh menjadi Khalifah jika dia tidak mulia, terpuji atau suci?! Dan itulah sebabnya kenapa mereka membantah, jadi apabila mereka tahu bahawa mereka melakukan kesilapan dalam penelitian dan dakwaan (penegasan) dan bahawa Roh ini tidak seperti yang lain darinya, yang menyesal dan yang gagal.

﴿قَالُواْ سُبْحَانَكَ لاَ عِلْمَ لَنَا إِلاَّ مَا عَلَّمْتَنَا إِنَّكَ أَنتَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ﴾

{Mereka menjawab: "Maha Suci Engkau, tidak ada yang kami ketahui selain dari apa yang telah Engkau ajarkan kepada kami; sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana."}

Dan sebab itu Aku katakan kepadamu: Betapa pentingnya bagi manusia untuk mengambil masa untuk menentukan pendirian negatif atau positif (menentukan baik buruknya) mengenai sesuatu perkara, selagi tidak jelas kepadanya kebenaran perkara tersebut. Manusia perlu mengambil jalan keluar dengan kembali kepada Allah untuk mengetahui apa yang terlepas dan dengan itu mencapai keredhaan Allah.

Berapa kali anda memutuskan sesuatu perkara dan tidak lama selepas itu anda dapati bahawa anda telah membuat kesilapan dalam pertimbangan anda

﴿قَالُواْ سُبْحَانَكَ لاَ عِلْمَ لَنَا إِلاَّ مَا عَلَّمْتَنَا إِنَّكَ أَنتَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ﴾

{Mereka berkata, "Maha Suci Engkau, kami tidak mempunyai pengetahuan selain dari apa yang Engkau ajarkan kepada kami Sesungguhnya, ia adalah. Anda yang Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana. "}




اللّهُمّ أَهْلَ الْكِبْرِيَاءِ وَالْعَظَمَةِ، وَأَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ، وَأَهْلَ الْعَفْوِ وَالرّحْمَةِ، وَأَهْلَ التّقْوَى وَالْمَغْفِرَةِ،:  وَلِمُحَمّدٍ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَآلِه ذُخْراً وَ شَرِفاً كَرامَةً وَمَزِيداً * أَنْ تُصَلّيَ عَلَى مُحَمّدٍ وَآلِ مُحَمّدٍ كَأَفْضَلِ ما صَلَّيْتَ عَلَى عَبْدٍ مِنْ عِبَادِكْ وَ صَلِّ عَلَى مَلَائِكَتِكَ وَ رَسُلِكَ
وَ اغْفِرْ لِلْمُؤْمِنِيْنَ وَالْمُؤْمِنَاتِ اَلاَحْيَاءِ مِنْهُمْ وَالاَمْواتِ* اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَسْأَلُكَ مِنْ خِيْرٍ مَا سَألَكَ عِبَادُكَ المُرْسَلُونَ * وَ أَعُوذَ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا عَاذٍ بِهِ عِبَادِكَ المُرْسَلُونَ).

اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
إِذَا جَاءَ نَصْرُ اللَّـهِ وَالْفَتْحُ ﴿١ وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّـهِ أَفْوَاجًا ﴿٢ 
فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ كَانَ تَوَّابًا﴿٣



KHUTBAH KEDUA

بِسْمِ اللهِ الرَّحَمٰنِ الرَّحِيْمِ. اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِيْ لآَ اِلٰهَ اِلاَّ هُوَ الْوَاحِدُ الصَّمَدُ الَّذِيْ لَمْ يَتَّخِذْ صَاحِبَةً وَّلاَ وَلَدًا وَّ اَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَ رَسُوْلُهُ الْمُجْتَبٰي وَ اَنَّ عَلِيًّا اَمِيْرُ الْمُؤْمِنِيْنَ وَ سَيِّدُ الْوَصِيِّيْنَ وَ اَنَّ ذُرِّيَّتَهُ الْمَعْصُوْمِيْنَ اَئِمَّتُنَا *  اُوْصِيْكُمْ عِبَادَ اللهِ بِتَقْوَي اللهِ  *
وصلى الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.


Wahai hamba Allah, saya menasihati saudara semua supaya bertakwa kepada Allah serta saya berpesan kepada saudara semua untuk taat kepada -Nya. Saya menyeru saudara semua (dan diri saya) supaya melakukan perbuatan-perbuatan baik sebelum hari yang tidak dapat dielakkan datang, sebelum kematian meragut kita; tidak mungkin untuk kita melarikan diri dari kematian itu.

Wahai ansar Allah,
Wahai ansar Imam Mahdi    
Wahai ansar Imam Mahdi Pertama sekelian
               
Permulaan Tahun Di Sisi Allah
     

Mengenai awal tahun ini di sisi Allah, Abu Hassan (seorang ansar) bertanya Abdus Soleh (as) dan berkata: Adakah permulaan tahun di sisi Allah Taala bermula dari Lailah Al-Qadr (Malam Al-Qadr)?

Imam Ahmad Al-Hassan (as) menjawab:

(Ya. Permulaan tahunNya adalah pada bulan Ramadhan. Takdir (Al-Qadar) yang berkuat-kuasa pada tahun lalu berakhir pada Malam Al-Qadar, dan takdir (Al-Qadr) baru bermula dengan Malam Al-Qadar)

Lalu aku berkata: Itulah sebabnya ada ketakutan pada bulan mulia ini?

Jadi dia (a.s) berkata:

(Ketakutan ada pada setiap masa, selalunya orang yang mengenal dirinya mengetahui kegelapannya dan kelemahannya, bagaimana tidak takut? Sebelum Malam Al-Qadar saya melihat rukya (mimpi), dan ia berkaitan dengan kejadian yang telah berlalu, tetapi saya akan memberitahu kamu rukya itu:
      
Saya melihat sekumpulan malaikat dan saya mahu melakukan suatu kerja, jadi saya minta mereka untuk membawakan saya beberapa keperluan yang berkaitan dengan kerja-kerja ini. Lalu mereka membawakannya, tetapi mereka membantah dan berkata: Mengapa kamu hadapkan diri kamu untuk ini?! Kamu tidak dihisab oleh Allah dan kamu tidak mempunyai dosa untuk menebusnya!

Adalah penting, saya menyempurnakan kerja itu dan ia amat sukar atau ada bahaya yang mungkin berlaku. Dan selepas saya selesai, semasa saya meninggalkan tempat itu, saya bercakap dengan Malaikat yang meminta saya untuk meninggalkan kerja-kerja itu, lalu saya berkata kepada mereka: "Dia tidak takut, tidak juga beliau berdoa, tetapi beliau menjadi tidak suci dan berpaling," seperti yang Allah katakan, jadi adakah kamu semua mahu supaya aku tidak takut?!)

                                                      
 اِنَّ اللهَ وَ مَلٰئِكَتَهُ يُصَلُّوْنَ عَلَي النَّبِيِّ يَآَيُّهَا الَّذِيْنَ اٰمَنُوْا صَلُّوْا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوْا تَسْلِيْمًا،* اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلٰي مُحَمَّدٍ سَيِّدِ الْمُرْسَلِيْنَ  *وَ عَلٰي عَلِيٍّ اَمِيْرِ الْمُؤْمِنِيْنَ وَ عَلٰي فَاطِمَتَ الزَّهْرَآءِ بِنْتِ مُحَمَّدٍ وَّ عَلَي الْحَسَنِ الْمَقْتُوْلِ بِسَمِّ الْجَفَا  *وَ الْحُسَيْنِ الشَّهِيْدِ بِكَرْبَلاَ * وَ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ذِي الْمِحَنِ وَ الْعَنَآءِ  *وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ  *وَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ  *وَّ مُوْسَي بْنِ جَعْفَرِ  *وَ عَلِيِّ بْنِ مُوْسٰي  *وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ  *وَ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ  *وَ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ  *وَ الْحُجَّةِ الْقَآئِمِ بِالْحَقِّ الْمُنْتَظَرِ الْمَهْدِيِّ ، الَّذِيْ بِبَقَآئِهِ بَقَيْتِ الدُّنْيَا وَ بِيُمْنِهِ رُزِقَ الْوَرٰي،* وَ عَلٰي اَحْمَدٍ الْحَسَنِ اليَمانِي* وَصِيَّ وَ الرَّسُولَ الإمامَ الْمَهْدِيُّ  *مَكَّنَ اللهُ لَهُ فِيْ الأرْضِ،* اللّهُمَّ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ ، رَبَّنَا آتِنَا مِن لَّدُنكَ رَحْمَةً وَهَيِّئْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا،رَبَّنَا لَا تَجْعَلْنَا فِتْنَةً لِّلَّذِينَ كَفَرُوا وَاغْفِرْ لَنَا رَبَّنَا ۖ إِنَّكَ أَنتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ

اللّهُمَّ أَعِزَّ الاسلامَ والمسلمين اللهم انْصُرِ الإسلامَ وَالمسلمين ، اللّهُمَّ انْصُرْ اِخْوانَناَ مِنْ أنصارُ الإمامَ الْمَهْدِيُّ المُسْتَضْعَفِينَ وَالمَظْلُومِينَ، اللّهُمَّ انْصُرْ اِخْوانَناَ مِنْ أنصارُ الإمامَ الْمَهْدِيُّ في ماليزيا وسنغافورة وفي تايلاند وفي مصر وفي سوريا في ايران وفي العراق في كُلِّ مَكانَ وَفي كُلِّ زَمانَ ، اللّهُمَّ انْصُرْهُمْ على عَدُوِّكَ وَعَدُوِّهِمْ ، وَأَهْلِكِ الكفرةَ والكافرين والشركَ والمشركين والنفاقَ والمنافقين والظُلْمَ والظالمين وَدَمِّرْ أَعْداءَكَ أَعْدَاءَ الدِين مِنَ العلماء غير العاملين والمستعمِرِين والمستكبرين ، يا رب العالمين
                                           
اِنَّ اللهَ يَأْمُرُكُمْ بِالْعَدْلِ وَ الْاِحْسَانِ وَ اِيْتَآءِ ذِي الْقُرْبٰي وَ يَنْهٰي عَنِ الْفَحْشَآءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكُرُوْنَ.


اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ ﴿١ مَلِكِ النَّاسِ ﴿٢ إِلَـٰهِ النَّاسِ ﴿٣مِن شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ ﴿٤ الَّذِي يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ﴿٥ مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ ﴿٦






Tiada ulasan: