08 05 2015
KHUTBAH PERTAMA
بِسْمِ
اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
* الْحَمْدُ لِلَّـهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ * وَالْحَمْدُ
لِلَّـهِ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ
عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُون ،
وصلى
الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.
أشهد
ان لا إله إلا الله و حده لا شريك له، و أشهد أن محمدا عبده ورسله ، و أشهد ان
عليا و الأئمة من ولده حجج الله ، و أشهد أن المهدي و المهديين من ولده حجج الله، يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا
اللَّـهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ،
Wahai orang-orang yang beriman, bertakwalah
kepada Allah sebenar-benar takwa kepada-Nya; dan janganlah sekali-kali kamu
mati melainkan dalam keadaan beragama Islam.
Wahai ansar Allah,
Wahai ansar Imam
Mahdi
Wahai ansar Imam Mahdi Pertama sekelian
Khalifah
Allah dan Pemerintahan
Ramai
orang-orang yang cuba untuk meragui agama Allah dengan berkata: Jika Allah SWT
mempunyai Khalifah-khalifah di BumiNya, Allah yang melantik dan menjadikan
mereka, maka mengapakan hanya sedikit daripada mereka yang memerintah?
Jadi
Abu Hasan (seorang ansar) telah bertanya kepada Imam Ahmad
Al-Hassan (as) dan berkata: Mereka berkata: Bagaimana boleh menjadi Khalifah
tetapi tidak memerintah dan hanya sebahagian kecil sahaja dari mereka yang
dikatakan khalifah, oleh itu bagaimana boleh menjadi Khalifah tanpa memerintah?
Jadi
Imam Ahmad Al-Hassan (as) menjawab aku:
(Khalifah
tidak bermakna pemerintahan sahaja, sebaliknya, pemerintahan adalah sesuatu
yang lebih kecil daripadanya, Khalifah yang sebenar, apa maksudnya? Khalifah
yang dimaksudkan di sini adalah Khalifah sebenar, bacalah imbasan penolakan
Malaikat;. kerana mereka mengetahui apa yang dikehendaki Allah mengenai
Khalifah)
Lalu
aku berkata: Ya wahai tuan, saya belajar daripada tuan dengan nikmat Allah.
Jadi
Imam Ahmad Al-Hassan (as) berkata:
(Apakah
yang dimaksudkan dengan Khalifah di sini adalah orang yang memegang maqam,
iaitu dia yang dijadikan seorang Khalifah. Dan itulah mengapa anda dapati
Malaikat mengucapkan dengan kalimah bertasbih, memuji, dan mensuci,
(نسبحك، نحمدك، نقدسك)
Nasbih. Nahmid, Naqdis
(kami
bertasbih padaMu, kami memuji-Mu, kami mensucikan-Mu) Tasbih bermakna Tanzih (penyucian), Al-Hamd
(pujian) adalah Al-Tsanaa’ (sanjungan), Al-Taqdis adalah Al-Thahirah
(pembersihan). Oleh itu, sesiapa yang bertasbih kepada Allah dia meminta supaya
disucikan, dan sesiapa yang memuji Allah dia meminta supaya terpuji, dan sesiapa
yang bertaqdis kepada Allah dia meminta supaya dibersihkan. Maka para
malaikat berkata, mengapa Engkau tidak jadikan kami Khalifah-Mu, terutama
kerana kami seperti Engkau, sekarang kamilah (makhluk-makhluk) yang bertasbih,
yang memuji dan yang mensucikan, kerana kami telah bertasbih kepada Mu, memuji
Mu dan mensucikan Mu.
Jadi,
Khalifah bukan sahaja orang yang telah dipilih dengan sia-sia, Allah amat jauh
dari itu semua! Sebaliknya, mereka perlu dipersiap dengan sifat-sifat asas
untuk menjadi Shurah (Imej) Allah dalam penciptaan, jika dia bukan Shurah
(Imej) Allah maka dia tidak akan menjadi Khalifah. Sekurang-kurangnya dia mesti
mulia, terpuji, yang disucikan, atau katakan, dia mesti membawa tahap yang
lebih rendah dari sifat-sifat ini. Dan itulah sebabnya Malaikat berkata:
"Adakah dia ini yang ingin Engkau jadikan Khalifah, mereka
﴿يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاء﴾
{yang
akan membuat kerusakan padanya dan menumpahkan darah} Jadi dia tidak seperti
Engkau, dia tidak semulia, tidak terpuji dan tidak sesuci Engkau, jadi bagaimana Engkau mahu
menjadikan dia seorang Khalifah?! "
Mereka
menggunakan pengetahuan mereka mengenai peraturan Ilahiyah dalam membantah-Nya
SWT dengan peraturan-Nya itu, tetapi mereka pula jatuh ke dalam kesilapan dalam
meneliti kebenaran, bermakna mereka menyangka bahawa tiap-tiap roh yang
menunggang jasad dari Alam Jasmani ini yang mempunyai keinginan (syahwaat) akan
menjatuhkan dan merendahkannya, tetapi Allah memberi amaran kepada mereka:
"Sesungguhnya Aku lebih mengetahui apa yang kamu tidak ketahui.".
Apakah
yang diajarkan Allah SWT padanya dan yang menyerlahkan kejahilan Malaikat, dan
yang menyebabkan para malaikat bertentangan dengan pengetahuan ini. Dan bahawa
setiap roh makhluk yang berhubung dengan tubuh jasmani dan digiring bersamanya
keinginan (syahwat) akan menyibukkannya. dan dia tidak akan menjadi mulia,
terpuji atau menjadi suci? Yang mengetahuinya adalah Dia SWT
﴿قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لاَ تَعْلَمُونَ﴾
{Dia
berfirman, “Sesungguhnya Aku lebih mengetahui apa yang kamu
tidak ketahui.”}
DijelaskanNya
dalam ayat-ayat lain
﴿وَعَلَّمَ آدَمَ الأَسْمَاء كُلَّهَا﴾
{Dan
Dia mengajarkan kepada Adam nama-nama, semuanya}
Kesemuanya,
tidak ada di antara sebahagian mereka yang tidak jatuh kerana kejahilan mereka
daripada sebahagian yang lain, kali ini kesemua dari mereka. Makhluk ini layak
mengetahui semua nama-nama, makhluk ini layak menjadi Allah dalam penciptaan.
Jadi,
makhluk ini - dan bukan selainnya - dialah sahaja yang boleh memaksa keinginan
(syahawaat) walaupun telah menungganginya (membawanya), kerana dia adalah Roh
Allah
﴿وَنَفَخْتُ
فِيهِ مِن رُّوحِي﴾
{dan
Kutiupkan kepadanya rohKu; } [118]
Makhluk
Ini layak menjadi Tuhan (Lahut) dalam penciptaan.
Dan
itulah sebabnya anda dapati Dia SWT menjelaskan kepada malaikat mengenai
kekeliruan mereka dan memaklumkan pengenalan makhluk ini supaya mereka
mengetahui bahawa mereka telah tersalah anggap dalam membuat penelitian, dan
disebabkan kesilapan mereka bahawa mereka tidak mengetahui atau mereka tidak
mengenal makhluk yang mengetahui semua nama-nama.
﴿وَعَلَّمَ آدَمَ الأَسْمَاء كُلَّهَا ثُمَّ
عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلاَئِكَةِ فَقَالَ أَنبِئُونِي بِأَسْمَاء هَؤُلاء إِن
كُنتُمْ صَادِقِينَ﴾
{Dan Dia mengajarkan kepada Adam nama-nama
seluruhnya, kemudian mengemukakannya kepada para Malaikat lalu berfirman:
"Sebutkanlah kepada-Ku semua nama-nama itu jika kamu orang-orang yang
benar!"}
Di
sini, para Malaikat telah tergamam, dan mereka tahu bahawa mereka telah
tersalah anggap dalam membuat penelitian dan dakwaan (penegasan) yang tersasar.
Mereka seperti kata-kata Ahlul Bayt (as): Mereka melihat pada (unsur) tanah
Adam dan tidak memandang kepada Rohnya. Maknanya, mereka memandang kepada
masuknya Roh ke dalam jasad jasmani, jadi mereka menyangka bahawa keadaan semua
roh yang terkandung dalam sebuah jasad jasmani, yang akan menjadikannya sibuk
dengan keinginan (syahawaat) dari bertasbih, bertahmid dan bertaqdis. Jadi
bagaimana dia boleh menjadi Khalifah jika dia tidak mulia, terpuji atau suci?!
Dan itulah sebabnya kenapa mereka membantah, jadi apabila mereka tahu bahawa
mereka melakukan kesilapan dalam penelitian dan dakwaan (penegasan) dan bahawa
Roh ini tidak seperti yang lain darinya, yang menyesal dan yang gagal.
﴿قَالُواْ
سُبْحَانَكَ لاَ عِلْمَ لَنَا إِلاَّ مَا عَلَّمْتَنَا إِنَّكَ أَنتَ الْعَلِيمُ
الْحَكِيمُ﴾
{Mereka menjawab: "Maha Suci Engkau,
tidak ada yang kami ketahui selain dari apa yang telah Engkau ajarkan kepada
kami; sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana."}
Dan
sebab itu Aku katakan kepadamu: Betapa pentingnya bagi manusia untuk mengambil
masa untuk menentukan pendirian negatif atau positif (menentukan baik buruknya)
mengenai sesuatu perkara, selagi tidak jelas kepadanya kebenaran perkara
tersebut. Manusia perlu mengambil jalan keluar dengan kembali kepada Allah
untuk mengetahui apa yang terlepas dan dengan itu mencapai keredhaan Allah.
Berapa
kali anda memutuskan sesuatu perkara dan tidak lama selepas itu anda dapati
bahawa anda telah membuat kesilapan dalam pertimbangan anda
﴿قَالُواْ
سُبْحَانَكَ لاَ عِلْمَ لَنَا إِلاَّ مَا عَلَّمْتَنَا إِنَّكَ أَنتَ الْعَلِيمُ
الْحَكِيمُ﴾
{Mereka berkata, "Maha Suci Engkau,
kami tidak mempunyai pengetahuan selain dari apa yang Engkau ajarkan kepada
kami Sesungguhnya, ia adalah. Anda yang Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.
"}
اللّهُمّ
أَهْلَ الْكِبْرِيَاءِ وَالْعَظَمَةِ، وَأَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ، وَأَهْلَ
الْعَفْوِ وَالرّحْمَةِ، وَأَهْلَ التّقْوَى وَالْمَغْفِرَةِ،: وَلِمُحَمّدٍ
صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَآلِه ذُخْراً وَ شَرِفاً
كَرامَةً وَمَزِيداً * أَنْ تُصَلّيَ عَلَى مُحَمّدٍ وَآلِ مُحَمّدٍ كَأَفْضَلِ ما
صَلَّيْتَ عَلَى عَبْدٍ مِنْ عِبَادِكْ وَ صَلِّ عَلَى مَلَائِكَتِكَ وَ رَسُلِكَ
وَ اغْفِرْ
لِلْمُؤْمِنِيْنَ وَالْمُؤْمِنَاتِ اَلاَحْيَاءِ مِنْهُمْ وَالاَمْواتِ*
اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَسْأَلُكَ مِنْ خِيْرٍ مَا سَألَكَ عِبَادُكَ المُرْسَلُونَ
* وَ أَعُوذَ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا عَاذٍ بِهِ عِبَادِكَ المُرْسَلُونَ).
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بِسْمِ
اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
إِذَا
جَاءَ نَصْرُ اللَّـهِ وَالْفَتْحُ ﴿١﴾ وَرَأَيْتَ
النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّـهِ أَفْوَاجًا ﴿٢﴾
فَسَبِّحْ
بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ كَانَ تَوَّابًا﴿٣﴾
KHUTBAH KEDUA
بِسْمِ
اللهِ الرَّحَمٰنِ الرَّحِيْمِ. اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِيْ لآَ اِلٰهَ
اِلاَّ هُوَ الْوَاحِدُ الصَّمَدُ الَّذِيْ لَمْ يَتَّخِذْ صَاحِبَةً وَّلاَ
وَلَدًا* وَّ
اَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَ رَسُوْلُهُ الْمُجْتَبٰي وَ اَنَّ عَلِيًّا اَمِيْرُ
الْمُؤْمِنِيْنَ وَ سَيِّدُ الْوَصِيِّيْنَ وَ اَنَّ ذُرِّيَّتَهُ
الْمَعْصُوْمِيْنَ اَئِمَّتُنَا * اُوْصِيْكُمْ
عِبَادَ اللهِ بِتَقْوَي اللهِ *
وصلى
الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.
Wahai
hamba Allah, saya menasihati saudara semua supaya bertakwa kepada Allah serta
saya berpesan kepada saudara semua untuk taat kepada -Nya. Saya menyeru saudara
semua (dan diri saya) supaya melakukan perbuatan-perbuatan baik sebelum
hari yang tidak dapat dielakkan datang, sebelum kematian meragut kita;
tidak mungkin untuk kita melarikan diri dari kematian itu.
Wahai
ansar Allah,
Wahai
ansar Imam Mahdi
Wahai
ansar Imam Mahdi Pertama sekelian
Permulaan
Tahun Di Sisi Allah
Mengenai
awal tahun ini di sisi Allah, Abu Hassan (seorang ansar) bertanya Abdus Soleh
(as) dan berkata: Adakah permulaan tahun di sisi Allah Taala bermula dari
Lailah Al-Qadr (Malam Al-Qadr)?
Imam
Ahmad Al-Hassan (as) menjawab:
(Ya.
Permulaan tahunNya adalah pada bulan Ramadhan. Takdir (Al-Qadar) yang
berkuat-kuasa pada tahun lalu berakhir pada Malam Al-Qadar, dan takdir
(Al-Qadr) baru bermula dengan Malam Al-Qadar)
Lalu
aku berkata: Itulah sebabnya ada ketakutan pada bulan mulia ini?
Jadi
dia (a.s) berkata:
(Ketakutan
ada pada setiap masa, selalunya orang yang mengenal dirinya mengetahui
kegelapannya dan kelemahannya, bagaimana tidak takut? Sebelum Malam Al-Qadar
saya melihat rukya (mimpi), dan ia berkaitan dengan kejadian yang telah
berlalu, tetapi saya akan memberitahu kamu rukya itu:
Saya
melihat sekumpulan malaikat dan saya mahu melakukan suatu kerja, jadi saya
minta mereka untuk membawakan saya beberapa keperluan yang berkaitan dengan
kerja-kerja ini. Lalu mereka membawakannya, tetapi mereka membantah dan
berkata: Mengapa kamu hadapkan diri kamu untuk ini?! Kamu tidak dihisab oleh
Allah dan kamu tidak mempunyai dosa untuk menebusnya!
Adalah
penting, saya menyempurnakan kerja itu dan ia amat sukar atau ada bahaya yang
mungkin berlaku. Dan selepas saya selesai, semasa saya meninggalkan tempat itu,
saya bercakap dengan Malaikat yang meminta saya untuk meninggalkan kerja-kerja
itu, lalu saya berkata kepada mereka: "Dia tidak takut, tidak juga beliau
berdoa, tetapi beliau menjadi tidak suci dan berpaling," seperti yang
Allah katakan, jadi adakah kamu semua mahu supaya aku tidak takut?!)
اِنَّ
اللهَ وَ مَلٰئِكَتَهُ يُصَلُّوْنَ عَلَي النَّبِيِّ يَآَيُّهَا الَّذِيْنَ
اٰمَنُوْا صَلُّوْا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوْا تَسْلِيْمًا،* اَللَّهُمَّ
صَلِّ عَلٰي مُحَمَّدٍ سَيِّدِ الْمُرْسَلِيْنَ *وَ
عَلٰي عَلِيٍّ اَمِيْرِ الْمُؤْمِنِيْنَ وَ عَلٰي فَاطِمَتَ الزَّهْرَآءِ بِنْتِ
مُحَمَّدٍ* وَّ
عَلَي الْحَسَنِ الْمَقْتُوْلِ بِسَمِّ الْجَفَا *وَ
الْحُسَيْنِ الشَّهِيْدِ بِكَرْبَلاَ * وَ عَلِيِّ بْنِ
الْحُسَيْنِ ذِي الْمِحَنِ وَ الْعَنَآءِ *وَ مُحَمَّدِ بْنِ
عَلِيٍّ *وَ
جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ *وَّ مُوْسَي بْنِ جَعْفَرِ *وَ
عَلِيِّ بْنِ مُوْسٰي *وَ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ *وَ
عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ *وَ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ *وَ
الْحُجَّةِ الْقَآئِمِ بِالْحَقِّ الْمُنْتَظَرِ الْمَهْدِيِّ ، الَّذِيْ
بِبَقَآئِهِ بَقَيْتِ الدُّنْيَا وَ بِيُمْنِهِ رُزِقَ الْوَرٰي،* وَ عَلٰي
اَحْمَدٍ الْحَسَنِ اليَمانِي* وَصِيَّ وَ الرَّسُولَ الإمامَ
الْمَهْدِيُّ *مَكَّنَ اللهُ لَهُ فِيْ الأرْضِ،* اللّهُمَّ
رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا
عَذَابَ النَّارِ ، رَبَّنَا آتِنَا مِن لَّدُنكَ رَحْمَةً وَهَيِّئْ لَنَا مِنْ
أَمْرِنَا رَشَدًا،* رَبَّنَا لَا تَجْعَلْنَا فِتْنَةً
لِّلَّذِينَ كَفَرُوا وَاغْفِرْ لَنَا رَبَّنَا ۖ إِنَّكَ
أَنتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ
اللّهُمَّ
أَعِزَّ الاسلامَ والمسلمين اللهم انْصُرِ الإسلامَ وَالمسلمين ، اللّهُمَّ
انْصُرْ اِخْوانَناَ مِنْ أنصارُ الإمامَ الْمَهْدِيُّ المُسْتَضْعَفِينَ
وَالمَظْلُومِينَ، اللّهُمَّ انْصُرْ اِخْوانَناَ مِنْ أنصارُ الإمامَ
الْمَهْدِيُّ في ماليزيا وسنغافورة وفي تايلاند وفي مصر وفي سوريا في ايران وفي العراق في كُلِّ
مَكانَ وَفي كُلِّ زَمانَ ، اللّهُمَّ انْصُرْهُمْ على عَدُوِّكَ وَعَدُوِّهِمْ ،
وَأَهْلِكِ الكفرةَ والكافرين والشركَ والمشركين والنفاقَ والمنافقين والظُلْمَ
والظالمين وَدَمِّرْ أَعْداءَكَ أَعْدَاءَ الدِين مِنَ العلماء غير
العاملين والمستعمِرِين والمستكبرين ، يا رب العالمين
اِنَّ اللهَ يَأْمُرُكُمْ بِالْعَدْلِ وَ الْاِحْسَانِ وَ اِيْتَآءِ ذِي الْقُرْبٰي وَ يَنْهٰي عَنِ الْفَحْشَآءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكُرُوْنَ.
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بِسْمِ
اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
قُلْ
أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ ﴿١﴾ مَلِكِ
النَّاسِ ﴿٢﴾ إِلَـٰهِ
النَّاسِ ﴿٣﴾مِن
شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ ﴿٤﴾ الَّذِي
يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ﴿٥﴾ مِنَ
الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ ﴿٦﴾
Tiada ulasan:
Catat Ulasan