Rabu, 27 Mei 2015

1) Al-Raj3ah Hari Dari Hari-hari Allah:

1) Al-Raj3ah Hari Dari Hari-hari Allah:


Inilah yang dijelaskan Syed Ahmad Al-Hassan (as), seperti katanya dalam mentafsirkan firman-Nya SWT:

﴿إِنَّهَا لَإِحْدَى الْكُبَرِ﴾
Sesungguhnya ia adalah salah satu yang amat besar? [Al-Muddtsir 74:35] [24
dengan yang berikut:

[Ia adalah hari Kiamat Kecil. Iaitu tiga Kejutan (Waqi3ah) Iliahiyah yang Besar: Hari Kiamat Kecil, Al-Raj3ah dan hari Kiamat Besar.] [25] .

Beliau juga mengatakan: [.. hari-hari Allah dekat di sisi Allah dan kepada Auliak Allah, dan jauh dari orang-orang kafir

﴿إِنَّهُمْ يَرَوْنَهُ بَعِيدًا*  وَنَرَاهُ قَرِيبًا﴾

Sesungguhnya mereka memandangnya itu jauh. * Sedangkan Kami memandangnya dekat. [Al-Ma3arij 70:6-7],


dan ia adalah pada hari bangkitnya Al-Qaim, pada hari Al-Raj3ah dan pada hari Kiamat Besar, dan begitulah manusia dilihat dan orang yang melihat pada tangan setiap orang pada keadilan atau kezaliman apabila diperlihatkan hakikat kebenaran kepada mereka, dan melihat apa yang mereka tidak melihatnya, kemudian menyesallah orang-orang yang batil dan berbuat zalim itu, mereka berkata: Alangkah baiknya sekiranya kami datang dengan ber-Wilayah-kan Wali Allah dan HujjahNya atas penciptaanNya...] [26

Dan ini adalah apa yang telah diriwayatkan dari Aali Muhammad (as): 

Dari Matsna Al-Hanaath, dari Ja'far bin Muhammad, dari bapanya (as), beliau berkata: (Hari-hari Allah Azza Wa Jalla ada 3 hari: hari bangkit Al-Qaim, hari Kejutan (Al-Karrah), dan hari kiamat) [27] .

Dan dari soalan: adakah bermanfaat riwayat yang dalam mengkhususkan Al-Raj3ah (Al-Karrah) alam aras tinggi?

Beliau (as) menjawab: [Ya, ia adalah jelas bahawa mereka telah menerangkan setiap peristiwa dalam satu hari iaitu dalam tempoh masa dan alam yang berbeza, hari Al-Qaim ini diketahui berada dalam kehidupan Jasmani yang kita hidup di dalamnya dan ia adalah asasnya, dan hari kiamat dikenali sebagai alam akhirat bukan alam Jasmani, tinggal hari Al-Raj3ah, sudah pasti ia adalah alam lain atau jika tidak, ia tidak akan berarti menjadi sebagai suatu hari iaitu waktu yang bebas berbanding kehidupan jasmani dan kiamat, dan bukanlah salah satu dari keduanya].

Al-Raj3ah khususnya adalah hari yang lain selepas kematian dan sebelum kiamat yang juga disahkan riwayat yang lain, dan ini adalah satu contoh untuknya:

Dari Muhammad bin Salam dari Abi Ja'far (as) dalam firman Allah:

﴿قَالُوا رَبَّنَا أَمَتَّنَا اثْنَتَيْنِ وَأَحْيَيْتَنَا اثْنَتَيْنِ فَاعْتَرَفْنَا بِذُنُوبِنَا فَهَلْ إِلَىٰ خُرُوجٍ مِّن سَبِيلٍ﴾

((Mereka menjawab: "Ya Tuhan kami Engkau telah mematikan kami dua kali dan telah menghidupkan kami dua kali (pula), lalu kami mengakui dosa-dosa kami. Maka adakah sesuatu jalan (bagi kami) untuk keluar?")) [28],

dia berkata: (ini adalah khusus untuk orang-orang dalam Al-Raj3ah selepas mati, dan menuju ke hari kiamat, maka jauh bagi orang yang melakukan kezaliman) [29] .

Dari Hamad, dari Abi Abdillah (as), beliau berkata: (Apa yang orang katakan tentang ayat ini: 

﴿وَيَوْمَ نَحْشُرُ مِن كُلِّ أُمَّةٍ فَوْجًا﴾

((Dan pada hari Kami kumpulkan dari tiap-tiap umat segerombolan besar)) [30], saya berkata: mereka mengatakan ia adalah hari Kiamat. Beliau berkata:. Ia bukan sebagaimana yang mereka katakan, Bahawa ia adalah Al-Raj3ah, Allah akan mengumpulkan pada hari Kiamat dari tiap-tiap umat segerombolan besar dan meninggalkan yang lain?! Adapun ayat hari Kiamat:

﴿وَيَوْمَ نُسَيِّرُ الْجِبَالَ وَتَرَى الْأَرْضَ بَارِزَةً وَحَشَرْنَاهُمْ فَلَمْ نُغَادِرْ مِنْهُمْ أَحَدًا

((Dan (ingatlah) akan hari Kami perjalankan gunung-gunung dan kamu akan dapat melihat bumi itu datar dan Kami kumpulkan seluruh manusia, dan tidak kami tinggalkan seorangpun dari mereka.)) [31] ...) [32]. 



✡✡✡✡✡
__________________________
[24] - Al-Mudathir 74:35.
[25] - Al-Mutasyabihat: Jilid 4 Soalan. 144.
[26] - Jawab al-Munir: Jilid 2 Soalan 59.
[27] - Ma'ani al-akhbar lil-Syeikh al-sadooq: ms 366.
[28] - Ghafir 40:11.
[29] - Mukhtasar basa’ir al-darajat: pg 194-195.
[30] - Al-Naml 27:83.
[31] - Al-Kahfi 18:47.
[32] - Mukhtashar Bashair Al-Darajat: ms 41-42.




Tiada ulasan: