Sabtu, 2 Mei 2015

Dengan Makanan Anak Adam Mati, Dan Dengan Kalimah Allah Mereka Hidup

Dengan Makanan Anak Adam Mati, Dan Dengan Kalimah Allah Mereka Hidup


Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as) berkata: (Isa (as) berkata: "Anak Adam tidak hidup dengan makanan sahaja, tetapi mereka hidup dengan Kalimah Allah." Dan saya, Hamba Allah, katakan kepada anda. : Dengan makanan anak Adam mati, dan dengan Kalimah Allah mereka hidup.).

Dan aku tidak akan berhenti pada ukuran pengetahuan antara kedua-dua perkataan, dan juga saya tidak mahu mengambil kira hakikat bahawa jika terdapat dua Hujjah yang berbeza dalam Kedudukan dan Maqam Ketuhanan (Ilahi) apabil kedua-dua kata-kata itu berkumpul bersama-sama, maka kata-kata hujjah yang lebih rendah maqamnya akan kelihatan seperti kata-kata seorang pelajar, jika kata-katanya dibandingkan dengan kata-kata hujjah yang lebih tinggi maqamnya kepada Allah. Sehingga tidak pelik bahawa kata-kata Isa (as) kelihatan seperti kata-kata antara seorang pelajar tangan guru dan pengajar, dan ia termasuk seperti kata-kata di Pertemuan Dua Laut (as). Begitu juga dengan keadaan Musa (as), seperti yang telah dijelaskan sebelum ini dari perjalanan untuk belajar di tangan Abdus Soleh. Saya tidak akan menangani semua itu. Tetapi, dengan izin Allah, saya mahu penjelasan kata-kata beliau (as) mengenai makanan yang menjadikan anak Adam mati.

Saya bertanya kepada Abdus Soleh (as) mengenai perkara itu dan berkata: Demi makanan anak Adam mati, kita mungkin akan ditanya apa yang dimaksudkan dengan makanan yang menjadikan anak Adam mati.

Jadi dia (a.s) menjawab:

(Ya, makanan adalah apa yang memenuhi keinginan dan selera manusia, dengan itu mulut perlukan makanan, bahagian-bahagian peribadi (aurat) perlukan makanan, mata perlukan makanan, dan telinga perlukan makanan. Dan makanan ini mempunyai had dan peraturan.

Makanan halal untuk kekuatan supaya manusia boleh menjadi kuat untuk taat kepada Allah, ini akan menghidupkan manusia, kerana ia adalah satu sebab untuk kehidupan rohnya dengan mengingati bahawa ia dikuatkan dengan makanan ini. Dan memenuhi keinginan peribadi (aurat) dengan cara Halal juga seperti itu. Dan makanan berkhasiat untuk mata supaya suka melihat Al-Quran dan pada Hujjah Allah atau bahkan mencari untuk menamatkan musuh-musuh Allah dan iktibar-iktibar (pengajaran) meneladani kehidupan manusia. Dan juga makanan berkhasiat untuk telinga seperti mendengarkan Al-Quran, ini memberi kehidupan kepada manusia.

Tetapi jika manusia makan tanpa mengira berapa banyak ia makan atau apa yang dia makan atau jenis makanan yang dia makan, atau jika dia memenuhi keinginan peribadinya dengan apa jua yang dia mahu juga tanpa memberi perhatian kepada apa atau di mana atau bila atau dengan siapa. Jika dia melihat kepada apa sahaja yang dia mahu dan kepada sesiapa yang dia mahu tanpa memberi perhatian kepada apa yang dikehendaki Allah, dan juga jika dia mendengar apa sahaja yang dia mahu, maka manusia ini akan memusnahkan dirinya dengan makanan ini yang dia berikan kepada mulut, bahagian peribadi, mata dan telinganya. Jadi makanan, tanpa memberi perhatian kepada Allah SWT, akan membunuh manusia dan menyebabkan kemusnahan seorang insan. Jadi dengan makanan anak Adam mati).

                 


✡✡✡✡✡


Tiada ulasan: