Isnin, 4 Mei 2015

Permulaan Tahun Di Sisi Allah

Permulaan Tahun Di Sisi Allah
     


Mengenai awal tahun ini di sisi Allah, saya bertanya Abdus Soleh (as) dan berkata: Adakah permulaan tahun di sisi Allah Taala bermula dari Lailah Al-Qadr (Malam Al-Qadr)?

Jadi dia (a.s) menjawab:

(Ya. Permulaan tahunNya adalah pada bulan Ramadhan. Takdir (Al-Qadar) yang berkuat-kuasa pada tahun lalu berakhir pada Malam Al-Qadar, dan takdir (Al-Qadr) baru bermula dengan Malam Al-Qadar)

Lalu aku berkata: Itulah sebabnya ada ketakutan pada bulan mulia ini?

Jadi dia (a.s) berkata:

(Ketakutan ada pada setiap masa, selalunya orang yang mengenal dirinya mengetahui kegelapannya dan kelemahannya, bagaimana tidak takut? Sebelum Malam Al-Qadar saya melihat rukya (mimpi), dan ia berkaitan dengan kejadian yang telah berlalu, tetapi saya akan memberitahu kamu rukya itu:
      
Saya melihat sekumpulan malaikat dan saya mahu melakukan suatu kerja, jadi saya minta mereka untuk membawakan saya beberapa keperluan yang berkaitan dengan kerja-kerja ini. Lalu mereka membawakannya, tetapi mereka membantah dan berkata: Mengapa kamu hadapkan diri kamu untuk ini?! Kamu tidak dihisab oleh Allah dan kamu tidak mempunyai dosa untuk menebusnya!

Adalah penting, saya menyempurnakan kerja itu dan ia amat sukar atau ada bahaya yang mungkin berlaku. Dan selepas saya selesai, semasa saya meninggalkan tempat itu, saya bercakap dengan Malaikat yang meminta saya untuk meninggalkan kerja-kerja itu, lalu saya berkata kepada mereka: "Dia tidak takut, tidak juga beliau berdoa, tetapi beliau menjadi tidak suci dan berpaling," seperti yang Allah katakan, jadi adakah kamu semua mahu supaya aku tidak takut?!)



✡✡✡✡✡



Tiada ulasan: