Jumaat, 1 Mei 2015

Bagaimana Allah Menjadikan Hujahnya Ibrahim (as) Dikenali..

Bagaimana Allah Menjadikan Hujahnya Ibrahim (as) Dikenali..


Saya mengadu kepada Abdus Soleh (as) atas keberanian orang-orang yang menentang pada para Hujaj Allah, dan pada Qa'im Keluarga Muhammad (as) secara khusus, jadi saya berkata: Adapun orang-orang yang menentang, mereka telah banyak merendah-rendahkan tuan [dengan cara yang tidak baik]. Semoga Allah menjadikan kita perisai untuk tuan dengan hak Fatimah (as).

Jadi dia (as) menjawab:

(Mereka sangat berani malah tidak takut kepada Allah, pada hal mereka hidup di atas Bumi-Nya, dan Dialah yang memegang ruang yang mengelilinginya, Dia boleh mengirim padanya sesuatu yang akan membinasakan mereka dalam sekelip mata.

Allah SWT tidak memerintah Ibrahim (as) meskipun untuk memperkenalkan dirinya kepada orang-orang yang diserunya lebih daripada dia sebagai penyeru kebenaran,
                                    
﴿وَأَذِّن فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجَالًا وَعَلَى كُلِّ ضَامِرٍ يَأْتِينَ مِن كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ﴾

{[Kami diperintahkan Ibrahim], "Dan serulah kepada manusia untuk berhaji, niscaya mereka akan datang kepadamu dengan berjalan kaki, dan mengendarai unta yang kurus yang datang dari segenap penjuru yang jauh,} [124]

Hanya seru kepada mereka, untuk mengenali kamu dan bahawa (nanti) kamu akan binasa, Ini sepatutnya yang mereka usahakan dan tidak perlu apa-apa dalil untuk menunjukkan mereka kepadanya; kerana kamu adalah Rasul Tuhan mereka, yang menciptakan mereka, Patutkah seorang manusia membuang Tuhannya yang telah menciptakannya dan tidak boleh menghubungi-Nya dan bertanya kepada-Nya?!

Masalah mereka adalah bahawa mereka telah membuang Tuhan mereka yang menciptakan mereka, dan kemudian mereka mahu Rasul-rasul Allah, supaya memaksa (menarik) mereka beriman, dengan kuasa luar biasa yang dizahirkannya supaya mendapati keunggulan Para Rasul, dan kelemahan dan ketidakupayaan mereka untuk menghadapi mereka.

Jadi di manakah kedudukan iman seperti ini?! Dan di manakah Tuhan mereka yang telah berfirman tentang diri-Nya SWT bahawa Dia lebih dekat daripada urat lehernya? Ya, mereka telah hilang (buang) hubungan mereka kepada Tuhan mereka, kemudian mereka tidak dihukum, tetapi diutus kepada mereka sesuatu yang dapat memberi bimbingan melalui keterangan-keterangan (Al-Ayaat). Bagaimana berani mereka terhadap Allah!!

Demi Allah, saya merasa malu pada Tuhan apa yang dimiliki oleh orang-orang seperti mereka, dan mereka menghadapi Allah SWT dengan kesombongan dan kekejian yang tiada bandingnya, walaupun semua yang ada di dalamnya adalah kejahatan dan kezaliman.

Bilakah manusia akan merasa malu dari menghadap Kemuliaan TuhanNya dengan keburukan, kejahatan dan penipuan? Dan Dia berkata-kata dengan keluhan tentang mereka seolah-olah Dia memerlukan mereka walaupun segala kekejian mereka dalam menghadapi-Nya dan Dia adalah Pencipta mereka

﴿يَا حَسْرَةً عَلَى الْعِبَادِ مَا يَأْتِيهِم مِّن رَّسُولٍ إِلاَّ كَانُوا بِهِ يَسْتَهْزِؤُون﴾

{Alangkah besarnya penyesalan terhadap hamba-hamba itu, tiada datang seorang rasulpun kepada mereka melainkan mereka selalu memperolok-olokkannya.!} [125]




✡✡✡✡✡

___________________
[124] - Al-Hajj 22:27

[125] - Yasin 36:30



Tiada ulasan: