Khamis, 30 April 2015

Menguji Hujjah Allah Dengan Yang Lain Dari Dalil-Dalil

Menguji Hujjah Allah Dengan Yang Lain Dari Dalil-Dalil



Yamani Aali Muhammad, Al-Syed Ahmad Al-Hassan (as) berkata, dia telah menerangkan keadaannya di dalam menyampaikan riwayat Bapa-bapanya Al-Thahirin:

(Demi Allah! Rasulullah (S) dan bapa-bapaku para Imam (as) tidak meninggalkan sesuatu pada urusanku kecuali penjelasan mereka, kerana mereka telah menerangkan sifatku dengan tepat, mereka telah memberi nama padaku dan menerangkan kediamanku. Tidak ada lagi yang tertinggal mengenaiku, tiada keraguan mengenai keadaanku, selepas penjelasan ini. Dan urusanku adalah lebih jelas dari matahari di tengah hari. Dan sesungguhnya aku yang pertama dari Mahdi-mahdi dan Al-Yamani yang dijanjikan) [122]

Dan dia telah datang - Semoga Rohku menjadi tebusannya - seperti mana mereka, (shalawatu Allah 3laihim Ajma3in), telah jelaskan. Dan di hadapan sekumpulan tanda-tanda dan keterangan-keterangannya yang datang sebagai hujjahnya. Ia memberitahu kita dengan membawa dalil-dalil dakwah yang diberkati ini, yang ditulis oleh Abdus Soleh (as) dengan tangannya yang mulia atau dari usaha gigih ansar kanan beliau yang telah menulis puluhan buku dan penyelidikan yang menerangkan kebenaran; untuk memberitahu kita apa yang dia dapati dengan menghuraikannya, apakah tindakan untuk mencapai keterangannya yang mulia yang dinyatakannya.

Dan sememangnya sesiapa mendakwa bergabung dengan mereka – shalawatu Rabbi 3alaihim - akan bertambah keyakinannya,  untuk sesiapa yang mengikuti seorang darinya akan mencintainya, dan jika dia mencintainya maka ia harus mengikuti apa yang dikatakannya. Jika tidak, tiada yang kekal mengikutinya sama seperti hanya mengikut pada nama sahaja, dan itu tidak mengenyangkan dan tidak menghilang kelaparannya seperti yang telah diterangkan.

Sekarang apakah yang akan dikatakan oleh orang yang mendakwa mengikuti (Syi’ah) Aali Muhammad (as) selepas datangnya Ahmad Al-Hassan seperti yang mereka katakan? Adakah mereka tidak diwajibkan untuk taat dan beriman kepadanya selepas Aali Muhammad (as) mengesahkan beliau, bahkan, mereka telah menjelaskan segala apa yang berkaitan dengan urusannya sebelum ketibaannya beratus-ratus tahun dahulu. Dan dia betul-betul telah datang seperti yang mereka telah jelaskan!!

Ya. Ia sememangnya wajib. Tetapi kenyataannya hari ini adalah sebaliknya, hanya sedikit yang beriman kepadanya, ia seperti garam dalam makanan atau Kuhl (celak) di mata, atau jarang-jarang berlaku malah kadang-kdang berlaku (beriman), seperti yang dijelaskan Al-Thaharun (Keluarga Suci). Dan Allah telah mengesahkan kata-kata Al-Thahirin (as) ketika orang-orang yang mendakwa mempunyai pengetahuan dari kalangan alim ulama (fuqaha’) akhir zaman dan pengikut-pengikut mereka yang mendustakannya tanpa apa-apa dalil dan menuduh dan mengejek (menghina) beliau, bahkan menyerang dengan mengeluarkan fatwa untuk membunuh beliau dan ansar (penyokong) beliau, sama seperti nenek moyang mereka, yang menentang para khalifah Allah. Bahkan lagi, [ulama] mula mencadangkan cara-cara yang dikenal pasti untuk menentang seruan kebenaran itu, dan dengan itu mereka juga mengingatkan kita kepada kebiasaan (sunnah) orang-orang sebelum mereka.

Ada di antara mereka ingin mengenal Al-Qa'im dengan Ilmu Ushul, dan kedua pindah ke warna janggut, sama ada hitam atau putih, dan ketiga pula menyembunyikan sesuatu di dalam hatinya yang hitam. Dan yang keempat dan yang kelima, ...begitu dan begini sudah tentu, ini adalah perkataan fuqaha’ dan ulama’ mereka, dan saya tidak bercakap tentang pengikut mereka yang jahil. Saya tidak mengerti! Mengapa mereka ingin mengenal Al-Qa'im dengan perkara-perkara seperti itu, pada hal ada puluhan, bahkan beratus-ratus riwayat yang telah diriwayatkan mengenai Al-Qa'im dan cara untuk mengenalinya dan tanda-tanda kezuhurannya dan ... dan ... dan ... yang berkaitan dengannya. Bukankah semua ini perlu mereka pertimbangkan jika mereka ingin mengenalinya sesuai dengan apa yang mereka cadangkan?!

Walau apa pun, perkara ini tidak diselidik secara khusus untuk menjelaskan keadaan para ulama jahat dan dan betapa besar kejahatan mereka ke atas keluarga Muhammad (as) pada hari ini, tetapi ia adalah untuk menjelaskan kata-kata da3i (pendakwah) Allah yang diikat dengan dalil-dalil kebenaran. Oleh itu, saya akan menyebut soalan mengenainya dan akan dijawab oleh beliau (Abdus Soleh (as)). Dan saya memohon maaf kepada Allah dan kepada Muhammad dan keluarganya dan dia semoga roh saya menjadi tebusan bagi apa yang saya lakukan. Dan saya meminta daripada saudara-saudara yang mulia untuk melihat dan memahami, bagi orang mukmin itu tidak akan dipatuk dari lubang yang sama dua kali.

Pada suatu hari saya bertanya Abdus Soleh (as), dan saya katakan: Terdapai satu maklumat dari satu kumpulan di salah sebuah tempat, salah seorang saudara-saudara kita (ansar) menemui beliau dan mencadangkan perkara ini (Al-Yamani) kepadanya, tetapi dia berkeras [dan berkata dia akan percaya jika] "Sahabat kamu (Al-Yamani) menjawab dua soalan yang tidak diketahui jawapannya melainkan Allah". Dan saya memohon maaf, dari tuan, kerana menyampaikannya.


Jadi dia (as) menjawab:

(Ada banyak dalil-dalil yang mencukupi. Saya tidak mempunyai apa-apa lagi untuk mereka dan tiada barkah dan tiada karamah. Sesiapa yang mahu beriman, dan dia berdosa maka beristigfarlah mudah-mudahan Allah menerimanya.

Saya meminta dari anda untuk mengendalikan tanggungjawab apabila menyampaikan (dakwah). Maksud saya, saya tidak faham mengapa begini! Adakah anda orang-orang yang beriman! Adakah anda memahami iman? Adakah anda tahu tentang apa yang anda sampaikan? Adakah anda tahu tentang sesuatu yang anda sampaikan? Bukankah ini sepatut berakhir, sekurang-kurangnya dari anda? Adakah mungkin sehingga hari ini saya diminta untuk memberikan satu ayat untuk setiap individu, dan daripada anda atau anda adalah orang-orang yang menyampaikannya kepada saya?!

Maknanya, jika perkara itu adalah seperti permintaan orang-orang jahil - dan ia minta supaya didatangkan kepada mereka mukjizat bagi setiap seorang untuk menarik (memaksanya) beriman – Kalau begitu sekurang-kurangnya saya [patut] pergi dan menarik Presiden China atau Presiden Amerika, mengapa saya akan menarik orang-orang jahil ini? Adakan kerana lima atau enam orang yang mengikutinya seperti yang didakwa? Mengapa sehingga saya perlu memaksa pemimpin negara dan pemerintah mereka dan mereka adalah negara-negara yang kurang maju dari segi fizikal?

Saya minta dari anda, bahawa mulai hari ini, anda perlu tegas dengan mereka - saya maksudkan ansar - ansar yang telah sampaikan perkara ini kepada anda. Jika anda diberi kesempatan untuk kembali untuk meminta jadi mintalah, maka anda perlu membuat mereka tahu apa yang dimaksudkan dengan permintaan ini. Apakah faedah semua yang saya kata dan tuliskan jika anda akan datang dan menyampaikan perkara ini kepada saya?

Subhana Allah! (Maha Suci Allah) Saya akan ceritakan pada anda suatu mimpi (rukya) yang saya lihat dua hari lepas, dan ia adalah berkaitan dengan apa yang telah disampaikan kepada saya beberapa ketika yang lalu. Saya melihat diri saya di suatu tempat, saya dalam kesakitan, dan saya menjerit “3ammah!" (Mak Cik) dan saya mengulanginya dengan suara yang kuat, dan ia seolah-olah saya memanggil Al-Saidah Zainab (as), ibu musibah-musibah (Umm Al-Mashaib), maka saya mengadu kepadanya. Kemudian saya mula menjerit: "3ammah Zainab!" dan saya mengulanginya beberapa kali. Sehingga saya sampai ke makam yang sangat besar, maka saya meletakkan pipi saya pada makam sambil mengadu kepadanya dan menangis. Saya berkata kepadanya: Ya 3ammah! Puan disyaki Wahai ibu musibah-musibah (Umm Al-Mashaib), tetapi apa yang berlaku dengan saya membuatkan saya datang kepadamu supaya boleh mengadu kepada Puan. Lalu saya melihat selepas semua ini, ia berakhir dan hasilnya kemudian dilapangkan Allah.)

Lalu aku berkata: Ampunkanlah saya dengan hak 3ammah Tuan yang disucikan (Al-Thahirah), semoga Allah menolong tuan dan melapangkan tuan, maka matilah saya  - dan tuan lebih mengetahui – betapa hinanya saya daripada menjadi sebab untuk kesakitan tuan.

Jadi dia (a.s) berkata:

(Tidak, tidak sama sekali, saya khadam kamu, Allah bersaksi bahawa saya kasihkan kamu. Ia hanyalah kehendak Allah ia adalah perkara-perkara yang berjalan dalam laluannya [sendiri]. Saya memohon maaf kepada kamu jika saya menyebabkan kamu pedih atau pilu hati.

Saya memohon kepada Allah supaya Dia memberikan kamu kejayaan dan meneguhkan kamu dan menolong kamu. Dan ketahuilah bahawa menyeleweng dari kebenaran bermula dengan hanya satu langkah, mungkin orang yang mengambil langkah ini mendapat alasan yang dia akan menggunakannya di hadapan prinsip, akhlak dan agama Ilahi, tetapi pada akhirnya dia akan mendapati dirinya dipisahkan dari Agama dan dipisahkan dari Al-Hussein (as), dan tiada apa yang diambil (dipegang) daripada Al-Hussein (as) melainkan yang zahit (lahir). Allah telah memberitahukan orang yang telah mengambil langkah ini, dan anda telah melihat di mana mereka telah sampai hari ini. Para nabi dan aushiak tidak pernah melalui satu hari yang selesa di dunia ini kerana mereka adalah pencari (yang mengejar) akhirat. Bagi orang-orang yang mencari satu hari yang selesa atau bahawa mereka mengharapkan satu hari yang selesa pada yang tidak datang dari hari-hari mereka, maka mereka telah tersalah; kerana dengan yang demikian mereka mengejar dunia dan mengharapkan dunia. Apakah kamu tidak mendengar perkataan Amir Al-Mukminin dan guru kepada orang-orang yang beriman (as), beliau pernah berkata:.

(Aku telah dizalimi sejak hari aku dilahirkan. Apabila 3aqil mendapat sakit mata, dia akan berkata: "jangan sapu ubat [di mata ku] sehingga kamu sapu pada [mata] Ali") [123].

Ini berlaku ketika dia masih kecil, dan anda telah mendengar apa keadaannya ketika dia tua)



✡✡✡✡✡


______________________________
[122] Kitab Al-Mutasyabihat Jilid 4 Soalan 144, yang berkaitan dengan riwayat Al-Yamani.
[123] Bihar Al-Anwar: Jilid 27 halaman 62


Tiada ulasan: