Amalan dalam Alam
Al-Zhar
Tidak ada keraguan mengenai kewujudan Alam Al-Zhar
[106], dengan bukti-bukti ayat-ayat Kitab Al-Quran dan
riwayat-riwayat dari Al-Thahirin (as) [107].
Saya
bertanya kepada Abdus Soleh (as) mengenai Alam Al-Zhar dan ujian yang berlaku
di dalamnya, jadi saya berkata: Telah diketahui bahawa Alam Al-Zhar adalah Alam
ujian pertama bagi Bani Adam. Tetapi adakah hamba-hamba menyahut ketika diambil
kesaksian:
﴿أَلَسْتُ
بِرَبِّكُمْ﴾
"Bukankah Aku
ini Tuhanmu";
Selepas mereka beramal, atau adakah alam itu menunjukkan
keputusan sahaja dan amalannya di sini (di Alam Jasmani)?
Jadi dia (as) berkata:
(Adakah
yang kamu maksudkan dengan amalan solat dan berpuasa dan.. dan ... atau berzikir
sahaja?)
Lalu aku berkata:
Semua yang menyumbang kepada penentuan nasib (takdir)
sendiri dan memutuskan apa yang dipilih oleh hamba.
Jadi dia (as) berkata:
(Ya.
maka adakah diperlukan untuk tempoh masa yang panjang dan berganda-ganda? Atau
adakah cukup menjadikan salah satu amalan ibadah seperti solat atau puasa atau zikir
atau zakat atau doa atau Haji atau semua ibadah. Bukankah Rasulullah (S)
berkata kepada Ali (as): 'Wahai Ali, berfikir sejam (sa3ah) lebih baik dari beribadah
seribu tahun? "
Jadi "amalan" adalah jelas di Alam Al-Zhar,
dan ia adalah apa ayat ini tunjukkan mengenai semua penjelasan:
﴿وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِن بَنِي آدَمَ مِن
ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَى أَنفُسِهِمْ أَلَسْتُ
بِرَبِّكُمْ قَالُواْ بَلَى شَهِدْنَا أَن تَقُولُواْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّا
كُنَّا عَنْ هَذَا غَافِلِينَ﴾
{Dan
(ingatlah), ketika Tuhanmu mengeluarkan keturunan anak-anak Adam dari sulbi
mereka dan mengambil kesaksian terhadap diri-diri mereka (seraya berfirman):
"Bukankah Aku ini Tuhanmu?" Mereka menjawab: "Ya!, kami bersaksi".
Agar di hari kiamat kamu tidak mengatakan: "Sesungguhnya kami adalah
orang-orang yang lalai terhadap ini."} [108]
Dan
Kami telah menjadikan mereka saksi atas diri mereka sendiri.
Sekarang,
di dalam dunia ini dan dalam ujian ini, adakah terdapat saksi ke atas amalan-amalan
ini? Bukankah Rasulullah sebagai saksi? Bukankah hujjah Allah sebagai saksi?
Bukankah malaikat yang menulis sebagai saksi? Bukankah
﴿وَكَفَى بِاللّهِ شَهِيداً﴾
{Dan
cukuplah Allah sebagai saksi} [109]?
Bukankah
﴿اقْرَأْ كَتَابَكَ كَفَى
بِنَفْسِكَ الْيَوْمَ عَلَيْكَ حَسِيباً﴾
{"Bacalah
kitabmu, cukuplah dirimu sendiri hari ini, padamu sebagai penghitung."} [110]
Maka
manusia adalah saksi terhadap dirinya sendiri dan akan menjadi jurukira dirinya
sendiri. {mengambil kesaksian terhadap diri-diri mereka.}.
{"Bacalah kitabmu, cukuplah dirimu sendiri hari ini, padamu sebagai
penghitung"}, Adapun bagaimana dirinya akan menjadi sebagai
penghitungnya (sendiri), ini adalah perkara lain, tetapi kita kini berada pada
kenyataan menjadi saksi terhadap diri sendiri. saksikan atas apa?! Adakah ia seperti
kesaksian Rasulullah dan hujjah Allah dan Malaikat-malaikat dan Allah SWT? {Dan
cukuplah Allah sebagai saksi}
Jadi
di sana (Alam Al-Zhar) amalannya di dalam ayat ini - {Dan (ingatlah),
ketika Tuhanmu mengeluarkan keturunan anak-anak Adam dari sulbi mereka dan
mengambil kesaksian terhadap diri-diri mereka (seraya berfirman):
"Bukankah Aku ini Tuhanmu?" Mereka menjawab: "Ya!, kami
bersaksi". Agar di hari kiamat kamu tidak mengatakan: "Sesungguhnya
kami adalah orang-orang yang lalai terhadap ini."} Allah mengambil
kesaksian terhadap mereka.
Anda
di dunia ini, disibukkan diri anda dengan diurus (ditadbir) oleh tubuh anda, atas
sebab bahawa amal ibadah ini telah dibuat untuk mengelakkan diri anda daripada disibukkan
dengan badan dan supaya menghadap kepada disibukkan dengan Allah.
Lihatlah
amal ibadah Islam secara zahir anda akan dapati ia adalah mengenai: Tidak
makan, tidak minum, meninggalkan hawa nafsu, ini adalah ibadah berpuasa, dan
jelas sekali bahawa puasa adalah untuk mengelakkan diri daripada disibukkan
dengan badan, dan selain darinya juga. Lihatlah dalam ibadah Haji, begitu juga
ibadah Solat, kedua-duanya mengenai perkara: memutuskan hubungan dengan alam dunia
ini dan mengarahkan diri (bertawajjuh) ke Alam yang lain, dan mengingati Allah
dan disibukkan dengan Allah.
Sekarang,
jika kita keluar dari (alam) dunia ini, adakah akan kekal amal ibadah yang sama?
Ia sudah pastilah tidak betul untuk memfardhukan cara amal ibadah di (alam) dunia
ini kepada alam lain, atas dua sebab:
Sebab
pertama ialah: Tiada atau kurangnta keperluan (hajat). Kedua ialah: Dunia lain
tidak sesuai untuk ditetapkan atau untuk melaksanakan di dalamnya. Itu kita akan
menjadi seperti orang yang berkata: Aku pergi ke padang pasir untuk berenang.
Sebagai
contoh, dalam Alam Al-Zhar kurangnya keperluan-keperluan; kerana jasad kebendaan
yang menyibukkan diri itu tidak wujud. Adapun tiada keadaan yang layak di Alam Al-Zhar
untuk amal ibadah Alam Jasmani ini, perkara ini adalah jelas.
Jadi
sekarang jawapannya sangat jelas, dan ia adalah bahawa ujian yang sama, dan ia
adalah satu di Alam ini, Alam Al-Zhar dan di Alam Raj3ah, dan jika Allah
memutuskan untuk menguji manusia seribu kali, Dia akan menguji mereka dengan
ujian yang sama; kerana tujuan penciptaan adalah satu, dan ia adalah mengenal
(makrifah) [111]. Ya! bentuk (perincian) ujian berbeza oleh sebab Alam-alam
yang berbeza. Jadi solat, puasa, Haji, dan zakat dan.. dan.. dan,. kesemuanya ada
di Alam Al-Zhar dan Allah menguji kita dengannya tetapi menurut apa yang sesuai
dengan Alam itu. Jadi solat hanyalah satu perkara dan itu yang saya berikan
tumpuan pandangan saya atas apa yang berpunca daripada-Nya SWT, dan puasa
adalah saya menahan diri saya sendiri, dan haji adalah bahawa saya berjalan ke
arahNya dan tawaf (mengelilingi) pintu-Nya SWT sambil menunggu perintah-Nya,
dan Zakat adalah memberikan diri saya sebagai korban diri saya di hadapan-Nya
dengan melawan keakuan (Al-Ana)... dan sebagainya.
Semua
amalan ini, adakah anda fikir akan memerlukan tempoh masa yang panjang, kerana
diketahui bahawa Alam Al-Zhar tidak tertakluk pada masa atau pun tempat, atau
adakah anda membayangkan bahawa ia akan perlu lebih banyak amalan (perbuatan)?
Dan jika semuanya berkumpul dalam satu amal perbuatan, ia tidak akan dianggap amalan
(perbuatan) contohnya? Sesungguhnya ia akan amalan walaupun semuanya berkumpul
dalam satu perbuatan.)
Lalu saya berkata: Saya hanya mahu bertanya
tentang perkara yang akhir, yang bermaksud "walaupun semuanya berkumpul
dalam satu perbuatan", apakah dia satu perbuatan?
Jadi dia (as) berkata:
(Maksudnya,
"Ana" atau "Huwa" (Aku atau Dia); lihat pada diri sendiri
dan kelalaiannya, atau mengabaikan diri sendiri dan melihat pada apa yang berpunca
daripada-Nya?
Jika
saya pada pertama kalinya, tidak akan menjawab atau berkata "Ya!” ketika
disoal “Alastu Bi Rabbikum?” - adakah Aku Tuhan kamu - Jika anda yang kedua,
saya akan menjadi yang pertama menjawabnya. Dan antara yang pertama dan yang
kedua mengikut susunan penciptaan. Dan saya telah menjelaskan kepada anda
bagaimana solat, puasa, haji dan zakat berada di dalam "Aku" dan
"Dia" sahaja.)
✡✡✡✡✡
______________________________
[106] Anda boleh merujuk pada Tulisa Al-Syed
Ahmad Al-Hassan (as) yang disebut dalam Kitab Al-Mutasyabihat
Jilid 2/Soalan 63 yang berkaitan dengan Al-Zhar Alam, di mana beliau (as)
berkata: (Alam al-Zhar adalah adalah Alam sebenar (Alam Hakiki) dan bukan
khayalan (ilusi) dan bukan secara bawa-bawaan, tetapi akan lupa bagi yang lalai
lagi melalaikan, sementara tidak pernah dilupakan oleh nabi-nabi dan para rasul
dan aushiak (as), bahkan mereka masih mengingati dan mengetahuinya dan mereka
mengenali pemimpin (auliak) mereka dan membezakannya dengan kehidupan di dunia
ini, ...)
[107] Dari sebahagian contohnya seperti
berikut:
* Dari Al-Hussein bin Na3im Al-Shahaf
berkata: Saya bertanya Imam Al-Sadiq (as) mengenai firman Allah:
فمنكم كافر ومنكم مؤمن
{Maka sebahagian kamu kafir dan sebahagian dari
kamu beriman},
maka beliau (as) berkata: (Allah mengetahui
iman mereka dengan Wilayah kami dan kekufuran mereka dengan meninggalkannya
pada hari perjanjian (Al-Mitsaq) itu diambil ke atas mereka ketika mereka dalam
Alam Al-Zhar dan berada dalam Sulbi Adam (as)) - Tafsir Al-Qummi jilid 2 halaman
371.
* Dari Zurarah, dari Abi Ja'far (as) berkata,
saya bertanya mengenai firman Allah Azza Wa Jalla: {Dan (ingatlah), ketika
Tuhanmu mengeluarkan keturunan anak-anak Adam dari sulbi mereka dan mengambil
kesaksian terhadap diri-diri mereka (seraya berfirman): "Bukankah Aku ini
Tuhanmu?" Mereka menjawab: "Ya!...}. Beliau (as) berkata:. (Dikeluarkan
dari zuhur Adam, zuriat keturunannya sehingga hari kiamat, maka mereka keluar
seperti di Al-Zhar, maka mereka mengenal dan melihat Diri-Nya Dan jika tidak
demikian seorang pun tidak mengenal Tuhannya...) - Al-Fushul Al-Muhimmah oleh
Al-Hurr Al-3amali Jilid 1 halaman 423 Hadits 5,7.
Nota penterjemah: Contoh lain:
[108] - Al-A3raf 7:172
[109] - Al-Nisaa’ 4:79.
[110] - Al-Isra 17:14.
[111] - Allah (swt) berkata:
(وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا
لِيَعْبُدُونِ)
{Dan aku tidak
menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka mengabdi kepada-Ku.} [Al-Zhariyat
ayat 56], yang bermaksud supaya mereka mengenali Ku, seperti yang telah
dijelaskan oleh Aali Muhammad (as)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan