01 05 2015
KHUTBAH PERTAMA
بِسْمِ
اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
* الْحَمْدُ لِلَّـهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ * وَالْحَمْدُ
لِلَّـهِ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ
عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُون ،
وصلى
الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.
أشهد
ان لا إله إلا الله و حده لا شريك له، و أشهد أن محمدا عبده ورسله ، و أشهد ان
عليا و الأئمة من ولده حجج الله ، و أشهد أن المهدي و المهديين من ولده حجج الله، يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا
اللَّـهَ حَقَّ تُقَاتِهِ وَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنتُم مُّسْلِمُونَ،
Wahai orang-orang yang beriman, bertakwalah
kepada Allah sebenar-benar takwa kepada-Nya; dan janganlah sekali-kali kamu
mati melainkan dalam keadaan beragama Islam.
Wahai ansar Allah,
Wahai ansar Imam
Mahdi
Wahai ansar Imam Mahdi Pertama sekelian
Imam Ahmad Al-Hassan (as) ditanya: - Tentang Adam dan Pohon Terlarang
Soalannya:
1)
Adalah diketahui bahawa Iblis telah diharamkan dari syurga kerana
keengganannya sujud kepada Adam (as). Jadi bagaimana dia dapat masuk ke Syurga,
dan berbisik kepada Adam, dan membuat Adam makan dari pohon yang dilarang ?
Kata-kata iblis kepada Adam menunjukkan bahawa dia ada bersama dengan Adam di
syurga, kerana dia menunjukkan pokok dengan menggunakan ganti nama
"ini," Suara hati pembicara yang menunjukkan berkata-kata secara
langsung kepada pembicara yang ada (hadir).?!
2 )
Apakah pokok yang Adam (as) makan?
3) Adakah aurat Adam dan Hawa itu kelihatan (terdedah)
tanpa pakaian dan setelah apabila mereka memakan (buah) dari pohon itu yang
menjadikan mereka sedar aurat mereka lalu mereka menutupinya dengan daun
Syurga? Dan apakah daun yang mereka gunakan untuk menutupinya?
Untuk
menjawab soalan-soalan ini beberapa pengenalan diperlukan iaitu:
Jika
Adam (as) diciptakan daripada tanah, maknanya dari muka bumi ini. Walau
bagaimanapun beliau tidak tinggal hanya di bumi ini, malahan dia naik sehingga
ke langit rendah (Al-Sama’ Al-Dunya) iaitu dia naik ke langit pertama atau di
pintu Langit Kedua di Syurga Malakut (Al-Jannah Al-Malakutiyah) atau seperti
yang dinyatakan dalam riwayat Ahlul Bayt (as),
"Dia
diletakkan di Pintu Syurga (iaitu Syurga Malakut) dibawa oleh malaikat.
"
Dan
kenaikan tanah Adam ini memerlukan tanah beliau disinar oleh cahaya Tuhan dan
yang akan menyenangkannya. Oleh itu, apabila Allah meniupkan roh pada Adam buat
kali pertama tubuhnya merasa senang, menikmati Syurga Kebendaan Jasmani, dan
tidak ada kegelapan di syurga ini yang memerlukan pelepasan kekotoran dari
tubuh Adam (as).
Bagi roh Adam (as), ia telah menikmati Syurga Kerajaan Langit (Al-Jannah AL-Malakutiyah), [39] atau Syurga-syurga Kerajaan Langit, kerana ia banyak:
﴿جَنَّاتٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ﴾
{Syurga-syurga, yang mengalir sungai-sungai
di bawah}
Dan
Syurga Jasmani dan Kerajaan Syurga adalah dua yang disebut dalam Surah Al-
Rahman :
﴿وَلِمَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ جَنَّتَانِ
... ذَوَاتَا أَفْنَانٍ﴾
{Tetapi orang
yang takut Kedudukan Tuhannya hendaklah disediakan baginya dua syurga... yang
berjenis-jenis (pohon dan buah-buahan)}
dan
ia juga,
﴿وَمِن دُونِهِمَا جَنَّتَانِ ...
مُدْهَامَّتَانِ﴾
{Dan selain
dari dua Syurga itu, dua Syurga lagi ... kedua-dua hijau gelap (subur
tanamannya)}
.
Dan
kenaikan ini merupakan kenaikan tajalli (perwujudan) kezahiran dan bukan
kenaikan kasar (tempat - lokasi).
Oleh
itu Adam bukanlah tidak wujud di bumi jasmani (jisim-jisim) yang kita hidup di
dalamnya, sebaliknya dia wujud di dalamnya , dan jika dia tidak wujud di
dalamnya [bumi fizikal], dia telah mati.
Oleh
itu , Adam (as) hidup di dunia ini dengan badan yang menyenangkan (Jisim Lathif
– jisim halus) pada mulanya, tetapi dia kemudian kembali ke bumi yang padat
setelah sebelumnye dia dinaikkan apabila dia mengingkari Tuhannya SWT.
2)
Pokok yang Adam (as) makan darinya adalah gandum, epal, kurma, buah tin, dsb. dan
ia adalah Pohon Pengetahuan Keluarga Muhammad (as).
Oleh
itu, ini buah-buahan di alam-alam yang lebih tinggi yang melambangkan (ilmu)
Pengetahuan. Dan pokok yang mulia ini yang disebutkan dalam al-Quran yang
membawa Pengetahuan tertentu untuk Muhammad (S) dan keluarga Muhammad (as).
C) Allah swt berfirman,
﴿وَلِبَاسُ التَّقْوَى ذَلِكَ خَيْر﴾
{dan pakaian
yang berupa taqwa itulah yang sebaik-baiknya}[45]
.
Pakaian
yang telah tertanggal dari Adam dan Hawa adalah Pakaian Taqwa. Jadi, dalam
alam-alam yang lebih tinggi yang mereka gunakan untuk kehidupan di dalamnya,
aurat dilindungi dengan taqwa. Ini adalah kerana ketakwaan menjadi pakaian yang
meliputi tubuh manusia di alam-alamnya).
Oleh
itu, apabila Adam (as) dan Hawa (as) menderhaka dengan memakan dari pokok yang
diberkati - Pohon Pengetahuan Keluarga Muhammad (as) yang menjadi
sumpahan bagi sesiapa yang makan darinya tanpa izin Allah SWT - mereka
kehilangan pakaian takwa dan aurat kedua mereka menjadi jelas.
Bagi
daun syurga yang melindungi diri mereka, adalah agama mereka, di mana daun
hijau di dalam alam-alam yang lebih tinggi mewakili agama. Dan daun-daun yang
Adam (as) dan Hawa (as) gunakan sebagai penutup adalah dengan beristighfar dan
meminta ampun kepada Allah dengan hak Ahl Al Kisa’ (as). (Ahli di bawah Jubah
Rasulullah iaitu ahli Bait) itu, yang nama-namanya telah dibaca oleh Adam (as)
seperti yang ditulis di tiang Arasy.
A)
Syurga yang telah diharamkan pada Iblis (laknahu Allah) adalah Syurga
Kerajaan Langit (Al Jannah Al Malakutiyah) dan juga Syurga Kerajaan Dunia
(Al-Jannah Al-Mulkiyah (Al-Duniwiyah)), namun Adam (as) wujud di seluruh
Alam-alam Kerajaan Duniawi (Al- ‘Awalam Al-Mulkiyah). Oleh itu, bisikan Iblis
(laknahu Allah) adalah ke arah Adam ketika hadir di alam-alam duniawi yang di
bawah Syurga Kerajaan Langit Dunia ini.
Dengan
menunjuk ke arah pokok itu seolah-olah ia Iblis (laknahu Allah) ada, ia adalah
buah-buahan bagi pohon-pohon yang ada di bumi ini tetapi hanya penampilan dan
tajalli bagi Pengetahuan Keluarga (Keluarga) Muhammad (as) sahaja. Ia
adalah seperti epal, gandum dan buah tin, dan lain-lain adalah berkat
Ilmu Keluarga Muhammad (as). Seperti yang dinyatakan dalam wirid pada doa,
"Dengan mereka kamu diberi rezeki." dalam riwayat dari mereka
(as).
اللّهُمّ
أَهْلَ الْكِبْرِيَاءِ وَالْعَظَمَةِ، وَأَهْلَ الْجُودِ وَالْجَبَرُوتِ، وَأَهْلَ
الْعَفْوِ وَالرّحْمَةِ، وَأَهْلَ التّقْوَى وَالْمَغْفِرَةِ،: وَلِمُحَمّدٍ
صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَآلِه ذُخْراً وَ شَرِفاً
كَرامَةً وَمَزِيداً * أَنْ تُصَلّيَ عَلَى مُحَمّدٍ وَآلِ مُحَمّدٍ كَأَفْضَلِ ما
صَلَّيْتَ عَلَى عَبْدٍ مِنْ عِبَادِكْ وَ صَلِّ عَلَى مَلَائِكَتِكَ وَ رَسُلِكَ
وَ اغْفِرْ
لِلْمُؤْمِنِيْنَ وَالْمُؤْمِنَاتِ اَلاَحْيَاءِ مِنْهُمْ وَالاَمْواتِ*
اَللَّهُمَّ إِنِّيْ أَسْأَلُكَ مِنْ خِيْرٍ مَا سَألَكَ عِبَادُكَ المُرْسَلُونَ
* وَ أَعُوذَ بِكَ مِنْ شَرِّ مَا عَاذٍ بِهِ عِبَادِكَ المُرْسَلُونَ).
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بِسْمِ
اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
إِذَا
جَاءَ نَصْرُ اللَّـهِ وَالْفَتْحُ ﴿١﴾ وَرَأَيْتَ
النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّـهِ أَفْوَاجًا ﴿٢﴾
فَسَبِّحْ
بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ كَانَ تَوَّابًا﴿٣﴾
KHUTBAH KEDUA
بِسْمِ
اللهِ الرَّحَمٰنِ الرَّحِيْمِ. اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِيْ لآَ اِلٰهَ
اِلاَّ هُوَ الْوَاحِدُ الصَّمَدُ الَّذِيْ لَمْ يَتَّخِذْ صَاحِبَةً وَّلاَ
وَلَدًا* وَّ
اَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَ رَسُوْلُهُ الْمُجْتَبٰي وَ اَنَّ عَلِيًّا اَمِيْرُ
الْمُؤْمِنِيْنَ وَ سَيِّدُ الْوَصِيِّيْنَ وَ اَنَّ ذُرِّيَّتَهُ
الْمَعْصُوْمِيْنَ اَئِمَّتُنَا * اُوْصِيْكُمْ
عِبَادَ اللهِ بِتَقْوَي اللهِ *
وصلى
الله على محمد وآل محمد الأئمة والمهديين وسلم تسليماً كثيراً.
Wahai
hamba Allah, saya menasihati saudara semua supaya bertakwa kepada Allah serta
saya berpesan kepada saudara semua untuk taat kepada -Nya. Saya menyeru saudara
semua (dan diri saya) supaya melakukan perbuatan-perbuatan baik sebelum
hari yang tidak dapat dielakkan datang, sebelum kematian meragut kita;
tidak mungkin untuk kita melarikan diri dari kematian itu.
Wahai
ansar Allah,
Wahai
ansar Imam Mahdi
Wahai
ansar Imam Mahdi Pertama sekelian
Adapun salah seorang ansar bertanyakan:
Soalan
1. Bagaimana saya boleh mengatasi Al-Ana (Aku)? Adakah dengan berterusan berdoa
(membaca) ayat Al-Kursiy dan ayat-ayat Al-Hasyr untuk berfungsi, adakah tanda
ia berfungsi? Tolong tunjukkan saya jalan yang paling singkat, dan saya
berharap doakan untuk saya dan untuk saudara-saudara yang mengharapkan taufiq.
Jawapan
Imam
Ahmad Al-Hassan (as):
Ketika
beribadat dan berdoa hakikatnya adalah sedang memerangi Al-Ana, tetapi bukanlah
memerangi Al-Ana hanya dengan beribadah dan berdoa, tetapi mestilah dengan
ikhlas melakukannya, dan mestilah mendahulukan kehendak Allah atas kehendak
manusia bahkan sehingga tiada lagi kehendak manusia dan tiada lagi yang tinggal
pada manusia melainkan kehendak Allah dan beramal dengannya.
Soalan 2. Tunjukkan
wahai Maula kata pembuka yang utama untuk bercakap tentang dakwah Yamani supaya
disahut oleh hati-hati manusia, bukannya keengganan, saya dapati wahai Maula
ramai orang memberikan reaksi positif pada mulanya (sesi pertama) hampir suka
dan kemudian dalam sesi kedua tiada minat langsung?
Jawapan
Imam
Ahmad Al-Hassan (as):
Anda
bukanlah memberi petunjuk (hidayah) kepada mereka tetapi menyampaikan kepada
mereka dan anda mempunyai dalil-dalil (keterangan) yang mencukupi untuk
membuktikan (menegakkan) kebenaran kepada sesiapa sahaja dan kepada mana-mana
golongan (mazhab) pun, bahkan anda juga mempunyai dalil-dalil (keterangan)
untuk membuktikan (menegakkan) kebenaran anda walaupun kepada orang-orang
Buddha dan Hindu, lebih utama dari orang-orang Yahudi dan Kristian dan umumnya
pada mazhab umat Islam dan lain-lain, Tetapi biarkan ia menjadi asas urusan
penciptaan bagi tugas anda dengan manusia, mereka merosakkan diri mereka
sendiri dan menunjukkan apa yang ada dalam batin (dalaman) mereka.
Dan
juga kerana ikhlas dan untuk mendekatkan diri kepada Allah dan mencari redhaNya
adalah asas untuk kerja (amalan) anda dan anda menyampaikan kepada manusia
untuk mendapat keberkatan kerja (amalan) anda dan menjadikannya lebih baik.
Semoga Allah memberikan taufiq (kejayaan) pada anda dan meneguhkan langkah anda
dan membantu anda dalam menjayakan agamaNya.
اِنَّ
اللهَ وَ مَلٰئِكَتَهُ يُصَلُّوْنَ عَلَي النَّبِيِّ يَآَيُّهَا الَّذِيْنَ
اٰمَنُوْا صَلُّوْا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوْا تَسْلِيْمًا،* اَللَّهُمَّ
صَلِّ عَلٰي مُحَمَّدٍ سَيِّدِ الْمُرْسَلِيْنَ *وَ
عَلٰي عَلِيٍّ اَمِيْرِ الْمُؤْمِنِيْنَ وَ عَلٰي فَاطِمَتَ الزَّهْرَآءِ بِنْتِ
مُحَمَّدٍ* وَّ عَلَي الْحَسَنِ الْمَقْتُوْلِ
بِسَمِّ الْجَفَا *وَ الْحُسَيْنِ الشَّهِيْدِ بِكَرْبَلاَ * وَ
عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ذِي الْمِحَنِ وَ الْعَنَآءِ *وَ
مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ *وَ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ *وَّ
مُوْسَي بْنِ جَعْفَرِ *وَ عَلِيِّ بْنِ مُوْسٰي *وَ
مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ *وَ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ *وَ
الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ *وَ الْحُجَّةِ الْقَآئِمِ بِالْحَقِّ
الْمُنْتَظَرِ الْمَهْدِيِّ ، الَّذِيْ بِبَقَآئِهِ بَقَيْتِ الدُّنْيَا وَ
بِيُمْنِهِ رُزِقَ الْوَرٰي،* وَ عَلٰي اَحْمَدٍ الْحَسَنِ
اليَمانِي* وَصِيَّ وَ الرَّسُولَ الإمامَ الْمَهْدِيُّ *مَكَّنَ
اللهُ لَهُ فِيْ الأرْضِ،* اللّهُمَّ رَبَّنَا آتِنَا فِي
الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ ،
رَبَّنَا آتِنَا مِن لَّدُنكَ رَحْمَةً وَهَيِّئْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا،* رَبَّنَا
لَا تَجْعَلْنَا فِتْنَةً لِّلَّذِينَ كَفَرُوا وَاغْفِرْ لَنَا رَبَّنَا ۖ إِنَّكَ
أَنتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ
اللّهُمَّ
أَعِزَّ الاسلامَ والمسلمين اللهم انْصُرِ الإسلامَ وَالمسلمين ، اللّهُمَّ
انْصُرْ اِخْوانَناَ مِنْ أنصارُ الإمامَ الْمَهْدِيُّ المُسْتَضْعَفِينَ
وَالمَظْلُومِينَ، اللّهُمَّ انْصُرْ اِخْوانَناَ مِنْ أنصارُ الإمامَ
الْمَهْدِيُّ في ماليزيا وسنغافورة وفي تايلاند وفي مصر وفي سوريا في ايران وفي
العراق في كُلِّ مَكانَ وَفي كُلِّ زَمانَ ، اللّهُمَّ انْصُرْهُمْ على
عَدُوِّكَ وَعَدُوِّهِمْ ، وَأَهْلِكِ الكفرةَ والكافرين والشركَ والمشركين
والنفاقَ والمنافقين والظُلْمَ والظالمين وَدَمِّرْ أَعْداءَكَ أَعْدَاءَ الدِين
مِنَ العلماء غير العاملين والمستعمِرِين والمستكبرين ، يا رب العالمين
اِنَّ اللهَ يَأْمُرُكُمْ بِالْعَدْلِ وَ الْاِحْسَانِ وَ اِيْتَآءِ ذِي الْقُرْبٰي وَ يَنْهٰي عَنِ الْفَحْشَآءِ وَ الْمُنْكَرِ وَ الْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكُرُوْنَ.
اعوذ بالله من الشيطان الرجيم
بِسْمِ
اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
قُلْ
أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ ﴿١﴾ مَلِكِ
النَّاسِ ﴿٢﴾ إِلَـٰهِ
النَّاسِ ﴿٣﴾مِن
شَرِّ الْوَسْوَاسِ الْخَنَّاسِ ﴿٤﴾ الَّذِي
يُوَسْوِسُ فِي صُدُورِ النَّاسِ﴿٥﴾ مِنَ
الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ ﴿٦﴾
Tiada ulasan:
Catat Ulasan