Maksud Al-Hujjah Yang Tak Bersuara
Kita masih bersama Abdus
Soleh (as) dalam menjelaskan perkara akidah yang penting ini, dan secara khusus
dalam menjelaskan pengertian Al-Hujjah Yang Tak Bersuara dalam riwayat-riwayat
yang disalahfahamkan oleh mereka, dengan itu mereka mahu menafikan kewujudan dua
Al-Hujjah pada satu sama. Pada hal, pengertian riwayat-riwayat dua Al-Hujjah
berkumpul telah dijelaskan, dan jika mereka berada di tempat yang sama dan Washiy
tersebut tidak diberi kebenaran untuk bercakap oleh Hujjajnya kepadanya. Bahkan,
mereka tidak memahami apakah makna Al-Hujjah Yang Tak Bersuara pada asalnya.
Syed Ahmad Al-Hassan
(as) berkata mengenai penjelasan pengertiannya:
(Bagi
Al-Hujjah Yang Tak Bersuara (Al-Shamat) ia bermakna bahawa terdapat Hujjah-hujjah,
maka ia bukanlah perkara dengan orang yang menjadi Hujjah-hujjah tersebut, Ini
adalah di antara keduanya, jangan kamu terkeliru dengannya. Maka dengan wujud
keduanya pada satu masa itu, bolehkah ditolak (Al-Hujjah) Yang Tak Bersuara?
Adakah dibenarkan untuk menolak Harun atau Luth kerana mereka berdua dinamakan dengan
"berdiamnya (tak bersuara)" mereka kerana wujudnya Musa dan Ibrahim?
Sebaliknya, nama "Yang Tak Bersuara" (Al-Shamat) bermakna bahawa jika
kedua-dua mereka berada (berkumpul) di satu tempat, maka Yang Berbicara (Al-Nathiq)
adalah Hujjah Zaman dan Washiy tidak berkata-kata melainkan dengan izinnya. Dan
ini adalah satu-satunya makna yang selaras dengan Al-Qur'an [78]
Maka
pengertian yang mereka tolak apabila berkeras atasnya, iaitu bahawa
riwayat-riwayat daripada Yang Tak Bersuara dan Yang
Berbicara yang bercanggah dengan
Al-Quran, dan riwayat-riwayat yang bercanggah dengan Al-Quran sama ada perlu
ditafsirkan atau kita harus berpaling darinya, seperti perkara (kedudukan) kami
Ahlul Bait. Mereka berkata perkara yang sama juga. Jadi riwayat-riwayat
daripada Yang Tak Bersuara dan Yang Berbicara, mengikut pemahaman mereka, bercanggah
dengan Al-Quran, dan oleh itu sama ada mentafsirkannya atau meninggalkannya.
Jadi
apa yang tinggal ialah tafsiran (takwil) riwayat-riwayat Yang Tak Bersuara dan Yang
Berbicara (Al-Shamat dan Al-Nathiq) adalah
dengan apa yang dimaksudkan dengan Yang Tak Bersuara (Al-Shamat) sesungguhnya Hujaj
adalah Yang Berbicara (Al-Nathiq), dan tidak akan berbicara semasa kehadiran Yang
Berbicara (Al-Nathiq) kecuali dengan
keizinannya. Ini semua apa yang diperintahkan. Dan yang selain daripadanya akan
menjadikan riwayat-riwayat itu bertentangan dengan penjelasan Al-Quran. Dan itulah
yang jelas datang daripada Bicara Sulaiman semasa hayat bapanya Daud, dan
dengan perintah Allah:
﴿فَفَهَّمْنَاهَا سُلَيْمَانَ﴾
{maka Kami telah memberikan kefahaman kepada Sulaiman.}
Ucapan mereka adalah hanya
membuang masa sahaja. Demi Allah, demi Allah, demi Allah, aku telah menjelaskan
kepada mereka, Tidak ada jalan keluar untuk mereka dalam Al-Quran mahupun dalam
riwayat-riwayat. melainkan hanya membuang masa dalam berdebat, padahal mereka
mengetahuinya. Sekarang mereka atau ulama (fuqahak) mereka lebih mengetahui,
apa yang akan mereka katakan? Jika ulama mereka lebih berpengetahuan daripada
mereka maka biarkan mereka perjelaskan, tidakkah saya telah perjelaskan kepada
mereka dan saya telah menyeru mereka dan mereka mengatakan bahawa saya bukan
atas kebenaran. Jadi, mengapa mereka menikam orang-orang yang mengikut saya, bukankah
itu tugas mereka untuk menyelamatkan mereka ?!?!)
✡✡✡✡✡
______________________________
[78] Telah
diriwayatkan bahawa Imam Al-Hassan (as) telah memberi Fatwa-fatwa semasa ketiadaan
Amirul Mukminin (as), dan Imam Ali (as) menyokong Fatwanya dan menerimanya selepas
itu dan berkata bahawa dia tidak ada padanya sesuatu selain apa yang dikatakan Al-Hassan
(as): Dari Abi Abdillah (as) berkata:
(Telah datang kepada Amirul
Mukminin (as) satu kaum meminta Fatwanya, tetapi mereka tidak menemuinya, maka Al-Hassan
(as) berkata kepada mereka:. "Beritahu padaku apa yang kamu ingin tanyakan,
maka jika saya betul ia adalah dari Allah dan dari Amirul Mukminin (as), dan
jika saya salah maka Amirul Mukminin (as) ada di belakang kamu." Maka kata
mereka kepada-Nya: "Ada seorang wanita berhubungan (jimak) dengan
suaminya, jadi ketika dia dalam kehangatan itu dia pergi dengan cepat kepada
pembantu rumah perawannya dan melakukan hubungan dengannya dan melepaskan mani
dan menghamilkannya. "Maka Imam (as) berkata: "Pada masa akan datang Wanita
ini perlu diambil mas kahwin dari daranya, ini kerana anak itu tidak boleh
keluar kecuali keperawanan akan hilang, layanilah dia sampai ia melahirkan, tegakkan
atas beliau had (hukuman). Dan anak-anak sepatutnya pergi kepada pemilik nuthfah
(mani). Dan rajamlah wanita dengan
suami.". Mereka segera
pergi, dan mereka bertemu dengan Amirul Mukminin (as) [dalam perjalanan mereka],
lalu mereka berkata kepadanya: Kami berkata kepada Al-Hassan dan Al-Hassan telah
memperkatakan kepada kami, jadi Imam Ali (as) berkata: "Demi Allah, jika
kamu telah bertemu dengan bapa Al-Hassan beliau tidak akan memberitahu kamu sesuatu
kecuali apa yang dikatakan Al-Hassan.") Al-Wasa'il Al-Syi3ah - Aali Al-Bait
Jilid 28 halaman 169 Hadis 34476.
Oleh itu, jika Berbicara
diharamkan atas Imam Al-Hassan (as) pada zaman Amirul Mukminin (as), maka
bagaimana dia boleh berbuat demikian?! Bahkan, terdapat banyak riwayat yang dinaskan
dari para Imam (as) banyak kali akan membiarkan Aushiak mereka menjawab soalan.
Oleh itu, adakah apabila Aushiak itu menjawab, jadilah jawapan mereka Hujjah
atas orang yang bertanya atau tidak?!
Tiada ulasan:
Catat Ulasan