Ahad, 12 April 2015

Bersama Abdus Soleh (as) 001




Bersama Abdus Soleh (as)


Pusat Pengumpulan: Perpustakaan Yamania

Pengumpulan: Kitab Imam Ahmad Hassan (as)




Tarikh Tulisan 27 Jul 2012
Tarikh Terjemah: 10 April, 2015



Edisi Pertama
1431 H – 2010 M




Paparan: 5036

Muat turun Kitab PDF
Versi Ansar Imam Mahdi (as) No. 91



Bersama Abdus Soleh (as)



Jawapan-jawapan ringkas dalam sesuatu pengetahuan, panduan dan pandangan malakut amat diperlukan oleh orang yang beriman kepada Allah melalui dialog secara langsung dengan Qaim Aali Muhammad, Syed Ahmad Al-Hassan (as) yang kami letakkan untuk setiap orang mendekatkan diri kepada Allah


Disediakan dan ditulis oleh
Abu Hassan


Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai seruan, Syed Ahmad Al-Hassan (as) anda boleh telusuru lelaman berikut:





Aluan Penterjemah


Kitab : "Bersama Abdus Soleh - Bahagian 1" [Untuk Bacaan Sahaja]

Assalamu alaikum wa Rahmtullah wa Barakatuh kepada Ansar Allah,


Insya'Allah kali ini akan diikhtiarkan untuk kitab Imam Ahmad Al-Hassan (as) "Bersama Abdus Soleh" Bahagian 1. Buku ini adalah dalam bentuk perbualan antara saudara Ansar Abu Hassan dan Imam (as), jadi sila ambil perhatian bahawa sepanjang tulisan ini, ada perbezaan di antara kata-kata pengarang dan kata-kata Imam.
                 

Nota 1:

Ini bukan terjemahan rasmi dan sebarang kesilapan yang disebabkan oleh terjemahan akan kembali pada saya dan saya mengambil tanggungjawab penuh untuk itu, dan tanggungjawab tidak terletak pada Imam kerananya, tetapi insya Allah saya berharap bahawa terjemahan ini akan memberi manfaat dan sesuatu yang baik kepada semua orang dari permata berharga ini iatu daripada Imam Ahmad Al Hassan


Nota 2:

Terjemahan ini akan dikemaskini dari semasa ke semasa sehingga terjemahan seluruh buku selesai insya Allah.


Nota 3:

Beberapa perenggan pertama di bawah adalah jenis pengenalan oleh penulis. Ia adalah sedikit panjang tetapi ia adalah sangat penting kerana ia berfungsi sebagai pengenalan kepada apa yang datang daripada Imam ( as) di dalam bahagian berikut . Juga sila beritahu saya jika ada mana-mana bahagian tidak jelas atau apa-apa yang anda tidak faham supaya saya boleh cuba yang terbaik untuk menjelaskan atau menambah baik inshaAllah terjemahan. Juga anda sentiasa boleh merujuk kepada viewtopic.php?f=121&t=6749 untuk menghuraikan penjelasan insyaAllah.




Penghargaan

بسم الله الرحمن الرحيم

Mengenai kalimah Musa Bin Imran (as) .. dan pembantunya Yusak bin Nun (as)
Dalam perjalanan keduanya pengajian ilahiyah..

Firman Allah SWT:

﴿فَوَجَدَا عَبْداً مِّنْ عِبَادِنَا آتَيْنَاهُ رَحْمَةً مِنْ عِندِنَا وَعَلَّمْنَاهُ مِن لَّدُنَّا عِلْماً﴾

Lalu mereka bertemu dengan seorang hamba di antara hamba-hamba Kami, yang telah Kami berikan kepadanya rahmat dari sisi Kami, dan yang telah Kami ajarkan kepadanya ilmu dari sisi Kami. [Al-Kahf 18:65] 

Kemudian ia dipanggil Abdus Soleh dan Al-Alim seperti yang dipanggil Allah SWT..

Kepada mu wahai anak keturunan yang suci yang melanjutkan tanganku walaupun wajahku gelap dengan dosa pemiliknya, tetapi dengan keyakinan bahawa engkau tidak akan menarik balik tangan yang dihulurkan kepada mu..

Ahmad.. wahai yang suci dari pertemuan lautan [Ali dan Fatimah (as)]..

Kepada mu wahai mu’alim (guru) para nabi..

Jiwaku tebusanmu .. Berikut adalah apa yang saya khusus kumpulkan dari lautan perkataan mu merupakan sumber air yang jernih.. dan tidaklah apa yang ditunjukkan melainkan untuk menyampaikan buah-buahan kurma manis kepada ansarmu yang dimuliakan..

Dengan memohon maaf kerana terlalu berani dan kurang sopan ... yang gagal menjaga hak mu



بسم الله الرحمن الرحيم


Pendahuluan:


Segala puji tertentu bagi Allah Tuhan sekelian alam, dan selawat Allah ke atas sebaik-baik penciptaan dan pendahulu ciptaan-Nya Muhammad dan keluarganya yang suci dan para Imam dan Mahdi-mahdi limpahan salam pengiktirafan.

Ya Tuhanku, lapangkanlah untukku dadaku, dan mudahkanlah untukku urusanku, dan lepaskanlah kekakuan dari lidahku, supaya mereka mengerti perkataanku,..

Tiada dapat dielakkan kata-kata dari saya tentang Pendahuluan yang merupakan hentian terakhir perjalanan penulisan ini, bukan satu-satunya perkara yang tiada taranya dan tidak terjadi sesuatu di tangan saya dari kata-katanya (as) khusus untuk mendahului tulisannya selepas perkataan-perkataannya itu di hadapan-ku di semua hentian di dalam buku ini pada pelbagai masalaah pengetahuan.

Adapun cerita buku ini.. Bersama Abdus Soleh .. ia adalah satu perkataan: dari dia dan kepada dia.

- dari dia.. kerana ia adalah jawapan terhadap perkara-perkara besar yang aku tanya kepadanya, dan disebutkan soal jawabnya di sini, dan jawapannya adalah masalah dan perkara-perkara besar yang dengannya boleh diketahui dari Al-Qaim (as) jika manusia percaya perkataan bapa-bapanya yang disucikan.

- Dan kepada dia.. kerana ia datang dari kejujuran dan keluasan isi hati, yang merupakan tanggungjawab walaupun kejahilan dan kurangnya keabsahan saya sehingga kadang-kadang walaupun soalan saya sangat teruk (tiada nilai) dan terlalu keduniaan dari keahliannya atas seluruh Aali Muhammad (as).

Adapun mengapa dinamakan (Bersama Abdus Soleh) bukannya nama-nama terkenal yang lain di sisi penghuni langit?

Ini adalah kerana nama yang diberikan (dipanggil) oleh Tuhannya disebabkan dia sebagai guru para nabi dan perintis jalan di langit yang lebih utama dari dunia, yang tidak diserlahkan sejak Al-Khaliqnya menciptanya, walaupun kedudukannya yang tinggi di sisiNya, yang telah merasakan sakit hamba-hambaNya yang salih padaNya.

Penghulu yang dizalimi di zaman kita ini adalah Abdus Soleh.. Ahmad, bukan kerana dia telah diperangi oleh orang-orang yang mendakwa dan merampas wilayah bapa-bapanya, dan tidak juga kerana mereka telah menyatakan untuk memerangi dan membunuhnya demi keimanannya, dan bukan kerana perkataan kekufuran mereka kepada Allah dan ayat-ayatNya dan riwayat-riwayat Imam-imam yang disucikan, tetapi kerana diri, hati dan ilmu beliau yang melimpah dan cahayanya yang bersinar, langit-langit ada tujuh bukan sembilan dan selain dari tanpanya, dia adalah sumber-sumber Aali Muhammad, sumber-sumber mengenal Allah melaluinya, dan tunduk kepadaNya dengan menghina diri dan berasa hanya melihat diri sendiri berbuat dosa maka bercucuran air mata dalam kegelapan malam ketika diri-diri penghuni dunia kesunyian disibukan dengannya, tetapi sempit dada mereka oleh kalimah-kalimah malu daripada Tuhan Yang Maha Mengasihani dan tersekat-sekat untuk bersuara dan menerangkan halnya di hadapan Tuhan, maka diangkat Allah dan disucikanNya, dan dijadikan khazanah ilmuNya, dan lombong hikmahNya, dan darinya datang cahaya dan pintu-pintuNya, dan suluhan yang menyinari laluan supaya boleh dilalui (salikin), walaupun rupa bumi yang berceranggah dan kasar, tetapi Al-Tauhid - menjadi tujuan dan matlamat penciptaan - Yang sudah pasti lebih halus daripada rambut dan mata pedang seperti yang dinyatakan, melalui mereka didedahkan kehalusan, diketahui tujuannya, manusia meminta penjelasan daripada kelebihan tujuan kedatangannya dan tujuan ia dicipta, hasrat dan imej yang paling bernilai, tiada pernyataan daripada mereka semua, melainkan Imam mereka tetap memegang tangan orang yang beriman supaya mereka kembali kepada keredhaan Allah, tidak mencerut tangan mereka yang mulia - dan menyelamatkannya - tetapi di mana ia telah ditangkap oleh tangan manusia, dan dilindungi Allah, dan telah mendapat penghormatan Allah di muka bumiNya, demi kemurahan dan tanda-Nya dalam penciptaanNya.

Jadi mengapa manusia melawan dengan melakukan itu semua, Adakah kerana dia mahukan keselamatan?!! Maha Suci Engkau ya Tuhan.
Bukankah manusia di dunia ini akan lebih baik penerimaan mereka dengan dakwah Ilahi ini yang dengannya akan mencapai matlamat dan tujuan mereka, tetapi merekalah yang berlaku zalim dan yang menentangnya, bukan itu sahaja, bahkan kerana ia membawa bersamanya 27 huruf Ilmu Makrifah Ketuhanan yang diberi oleh Allah untuk hamba-hamba-Nya untuk mengenal-Nya yang menyelimuti penciptaan di zamannya dengan mengajarkannya dari bapa-bapanya yang disucikan, yang tidak mengurangkan orang-orang yang mengenal mereka dan yang tidak menghargai ketentuan Allah atas hak mereka, dan apabila seruan itu adalah dari Qaim Aali Muhammad, pertemuan dua laut, yang dialami oleh Musa (as) dalam perjalanannya untuk belajar, dan dia akan menghabiskan masa dan umurnya jika tidak bertemu dia akan terus mengembara untuk mencapai urusannya itu (atau menghabiskan usianya), berapa banyak akan kemudiannya rugi, dan manusia hari ini cenderung untuk menentang dan mengingkarinya!!

Al-Abdus Soleh .. sebenarnya menjelaskan dengan jelas dalam dialog ini daripada apa yang dilihat manusia tentang kesucian makhluk ini, dan kebesaran penciptaanNya, dan yang sangat tawadhuk, dan cahaya hikmahNya. Selepas meliputi sesuatu perbicaraan pada meninggikan kebenaran melalui kaedah menurunkannya sehingga ia diserap oleh hamba seperti saya, dia adalah wali Al-Amr dan pendidik yang mulia, dan dalam pelajaran yang besar ini, ia adalah untuk kita semua dan marilah kita mencontohi dan mengikuti jejak mereka, dan berapa banyak baginya dalam segala sesuatu yang datang darinya pelajaran demi pelajaran, tetapi tidak banyak yang melaluinya dan sangat sedikit mengambil kira dengannya, kami memohon kepada Allah kemaafan atas kegagalan untuk melaksanakan kebenaranNya.

Dengan itu, ini adalah satu percubaan untuk mendapatkan perbendaharaan dari sumbar yang disucikan dan isi kandungannya daripada khazanah ilmu (makrifah) yang merupakan satu pembukaan melalui soalan-soalan, dan ia adalah jawapan penerangan kepada soalan-soalan yang ditujukan kepada beliau, dan dipilih dengan keutamaanNya SWT dipindahkan kepada manusia (pembaca) selepas disenarai dalam susunan khas melalui lima hentian seperti berikut:

1. Berkenaan dengan Al-Quran.
2. Berkenaan dengan riwayat.
3. Berkenaan dengan aqidah.
4. mengenai perdebatan dan penyelidikan.
5. Berkenaan dengan nasihat dan kata-katanya kepada orang ramai.

Semua ini adalah selepas saya bertanya kepadanya (as) sekali, saya berkata: Kadang-kadang seseorang memindahkan (meriwayatkan, menterjemahkan) sesuatu kepada seorang yang lain, seperti ilmu-ilmu ketuhanan tetapi dia berasa tenang bahawa dia tidak hidup dengannya atau melaksanakan apa yang ada di dalamnya. Adakah ini boleh diterima?

Beliau (as) berkata: Nabi Muhammad (S) bersabda: "Allah merahmati seorang yang mendengar percakapanku dan memahaminya serta memindahkannya kepada manusia, kemungkinan si pemindah berita memberi faham kepada orang yang lebih faham daripadanya." Kemudian dia berkata: Adakah ini cukup bagi kamu? Saya berkata ya.

Jika itu bukan perkara yang paling baik pada pengetahuan saya dia tidak memberi jaminannya, mudah-mudahan Allah merahmati saya dengan kurnia-Nya dari pemindahan dan riwayat saya kepada sesiapa sahaja yang lebih berpengetahuan daripada saya mengenainya, dengan harapan dari menyampaikan perkataan yang memberi manfaat kepada ahlinya dan membawanya, bagaimana dapat memelihara dan mengenal pasti jawapan-jawapannya tidak ditambah atau dikurangkan (dibuang), dan menyampaikannya kepada orang lain menurut apa yang saya dengar terus dari beliau, dan kemudian saya menunjukkan juga kepadanya (shalawat Tuhanku padanya).

Saya perlu meminta maaf kepadanya, dengan memikirkan sebelum memindahkan perkataan beliau, dan kadang-kadang selepasnya; untuk menetapkan jawapannya sekali lagi dengan penjelasan dan tulisan (fail) lain.

Dan salam atas Abdus Soleh, Ahmad Al-Hassan yang dikasihi dengan hatinya dan jiwanya dan mengharapkan Allah agar menolongnya dan memohon mendapatkan kuasanya dengan kurnia kemuliaanNya kerana Dia Wali orang-orang mukmin. Dan salam atas mukminin dan mukminah, dan rahmat Allah serta keberkatanNya.

والحمد لله وحده

Segala puji bagi Allah semata-mata.

6 Jamadi Al-Tsani 1431

Abu Hassan



Berkata Abdus Soleh (as)
"Jika di waktu pagi kamu berada di dalam benteng Allah, dan di waktu petang kamu akan berlindung di gua Allah."

"Patuhilah kepada yang mencipta segala sesuatu dan Dia memberi segala sesuatu kepada penciptaanNya, dan menerima apa sahaja yang diberitahu kepada kamu oleh Dia Yang Maha Suci, apabila kamu mengenal segala sesuatu dariNya, tidak akan hilang dan tidak akan sesat walaupun hilang dan sesat semua penghuni bumi."



✡✡✡✡✡



Saya hidangkan di hadapan "Ansar Allah" permata berharga ini mudah-mudahan menjadi minhaj amal (cara beramal) untuk kita semua ..

Dan Abdul Salam bin Saleh Al-Harawi, berkata:

(Aku mendengar Aba Al-Hassan Ali Al-Ridha (as) berkata: Allah merahmati hamba yang menghidupkan perintah kami.

Aku berkata kepadanya: Bagaimana menghidupkan perintahmu?

Beliau berkata: belajar ilmu kami dan mengajarkan kepada manusia, maka jika mereka tahu kebaikan perkataan kami nescaya akan mengikuti kami) ..

Sumber 3uyun Akhbar Al-Ridha (as): Jilid 2, halaman 275.



✡✡✡✡✡



بسم الله الرحمن الرحيم

الحمد لله رب العالمين، مالك الملك، مجري الفلك، مسخر الرياح، فالق الإصباح ديّان الدين، رب العالمين.
الحمد لله الذي من خشيته ترعد السماء وسكانها، وترجف الأرض وعمّارها، وتموج البحار ومن يسبح في غمراتها.
اللهم صلِّ على محمد وعلى آل محمد، الفلك الجارية في اللجج الغامرة، يأمن من ركبها ويغرق من تركها، المتقدم لهم مارق، والمتأخر عنهم زاهق، واللازم لهم لاحق.

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang
                                                             
Segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam. Pemilik Kerajaan Alam Yang menetapkan peredaran bintang-bintang di langit tinggi, yang menggerakkan angin, yang memisahkan hari, pentadbir segala sesuatu, Tuhan semesta alam. Segala puji bagi Allah! Kerana takut pada-Nya langit tinggi dan penghuninya bergoncang, dan bumi datar dan penghuninya bergegar, dan lautan dan apa yang berenang dalam gelora dan kedalamannya airnya.

Ya Allah! Selawat dan salam itu kepada Muhammad dan keluarga Muhammad, bahtera yang belayar di laut dalam, dia yang belayar bersamanya akan selamat, dia yang ketinggalan akan tenggelam, yang mendahului mereka akan terpesong dan yang berada di belakang mereka akan binasa, dan yang mengiringi mereka akan bersama kebenaran.



✡✡✡✡✡



Terjemahan Kitab  Bersama Abdus Soleh  Bahagian 1  (Untuk Bacaan Saja)

                       


Hentian pertama: Berkenaan dengan Al-Quran


Hentian dengan teks-teks (nash) Islam dan membandingkannya dengan Al-Quran yang ada di tangan mereka hari ini:

Sebelum kita dedahkan diri kita kepada soal jawab mengenai topik ini kita perlu berhenti sejenak untuk mengatakan ..

Sesetengah orang percaya bahawa sesuatu kenyataan yang mana boleh dicium baunya - apatah lagi petunjuk - bahawa Al-Quran yang ada di tangan umat Islam hari ini, yang maknanya dari versi Fahd, [mempunyai kesalahan di dalamnya, atau mempunyai ayat-ayat terkeluar dari tempatnya, atau tidak lengkap], kemudian orang yang berkata kenyataan ini akan menjadi kafir dan apabila perkara yang salah dan telah keluar dari bulatan Tauhid kepada bulatan atheisme dan kufur. Tetapi jika kita hanya merujuk pada teks-teks yang boleh didapati di tangan umat Islam, dengan semua ajaran dan mazhab mereka, maka kita akan mendedahkan bagaimana besar perbuatan melulu dan pelanggaran orang yang membuat kenyataan tersebut . Kerana [seseorang yang mengatakan pernyataan itu] tidak lebih daripada seorang Islam yang mengaku sebagai Sunni atau Syiah, saya maksudkan mengikut sunnah kepada Syeikh atau Syiah yang mempunyai Marja’. Dan kedua-duanya menceritakan dan menyatakan dengan jelas di dalam teks yang terdapat kekurangan atau penambahan [dalam Al-Quran], bahawa beberapa perkataan atau huruf digantikan atau beberapa huruf atau perkataan telah hilang atau beberapa huruf atau perkataan telah ditambah, dan teks-teks adalah [terlalu banyak ia begitu] sehinggs sukar untuk menghimpunkannya [bermakna ia terlalu banyak dan ia sukar untuk disebut semuanya]. Berikut ini adalah hanya sebuah contoh untuk memberikan bukti.

* Diriwayatkan dari Sunni bahawa Rasulullah (S) bersabda:
(Sesiapa yang berbesar hati untuk membaca Al-Quran seperti mana ia diturunkan maka hendaklah dia membaca bacaan Ibn Umm Abd [Ibn Mas'ud]) [1]

Oleh itu Ibn Mas'ud adalah di antara yang terbaik daripada sahabat yang telah menghafal Al-Quran.

(Ibn Malik berkata: Masahif (salinan Al-Quran) diperintahkan untuk diubah, lalu Ibn Mas'ud berkata: "Sesiapa di antara kamu boleh menyembunyikan mushafnya (salinan Al-Quran) maka sembunyikanlah, iaitu bagi yang menyembunyikan sesuatu, dia akan datang bersamanya pada hari kiamat." Kemudian dia berkata:" Saya telah membaca (menyebutnya) dari mulut Rasulullah (S) tujuh puluh surah! Jadi adakah saya tinggalkan apa yang saya telah ambil dari mulut Rasulullah (S)!? ") [2]

Maksud Hadis adalah jelas, dan iaitu bahawa Ibn Mas'ud melihat bahawa Al-Quran yang telah ditulis oleh Uthman adalah tidak lengkap, atau sekurang-kurangnya telah dilakukan beberapa perubahan [3].

* Juga riwayat Sunni dari Ibn Malik bahawa dia berkata:

* Ibn Hajr berkata:
(Apabila mushaf (salinan Al-Quran) Uthman datang ke Kufah, Ibnu Mas'ud tidak bersetuju pada bacaannya dia juga tidak bersetuju bahawa mushaf miliknya (salinan al-Quran) dibakar, baginya (Ibn Mas'ud) Mushafnya adalah berbeza daripada mushaf Uthman) [4]

Sementara itu Sunni menceritakan apa yang Nabi (S) katakan mengenai mushaf (salinan al-Quran) daripada Ibnu Mas'ud, dan mereka mengatakan bahawa hadisnya adalah Sahih, mereka juga menceritakan apa yang Uthman lakukan kepada Ibnu Mas'ud apabila Uthman mengambil keputusan untuk membakar semua salinan al-Quran kecuali salinannya sendiri yang Hafsah berikan kepadanya, kerana ia akan dijelaskan kemudian, dan Ibn Mas'ud adalah mangsa keputusan penindasan, dan dia telah dibunuh selepas dia mengalami apa yang dia alami [5]

* Mungkin semua ini telah dilakukan terhadap beliau kerana Mushaf beliau (salinan al-Qurannya) adalah sama seperti yang beliau jelaskan apabila beliau berkata:

(Saya telah membaca kepada Nabi (S) 70 surah, dan khatam membaca Al-Quran kepada orang yang terbaik Ali bin Abi Talib (as)) [6]

* Bagaimanapun, Al-Qur'an dikira sebagai tidak lengkap, dalam doktrin Sunni, berkata Al-Sayuti :

(Abu Ubaid meriwayat dari Ibn Abi Maryam, diriwayatkan dari Ibn Luhay'a diriwayatkan dari Abi Al-Aswad, diriwayatkan dari Zubair, diriwayatkan dari Saidatina Aisyah (ra) berkata: Surah Al-Ahzab (Surah 33) yang dibaca semasa zaman Nabi adalah 200 ayat, tetapi apabila Uthman menulis Masahifnya (salinan al-Quran) dia tidak masukkan kecuali apa yang ada sekarang) [7]

* Dan Ahmad ibn Hanbal berkata:

(Abdullah meriwayatkan dari Wahab ibn Baqiyyah diriwayatkan dari Khaled ibn Abdullah Al-Tahan diriwayatkan dari Zayd bin Abi Ziyad diriwayatkan dari Zirr ibn Hubaysh diriwayatkan dari Abi ibn Ka'b katanya: "Berapa banyakkah ayat-ayat yang anda baca di dalam Surah Al-Ahzab [Surah 33]? "Dia berkata:" Tujuh puluh dan beberapa ayat-ayat "Dia berkata:." Saya telah membacanya bersama Rasulullah (saw) seperti Surah Al-Baqarah (Surah 2) atau lebih dan ia mempunyai ayat Rajam di dalamnya ") [8]

* Dan Saidatina Aisyah (ra) mengejutkan kita dengan ayat "menyusukan orang dewasa" di mana dia berkata:

(Ayat Rejam dan ayat menyusukan orang dewasa telah turun, sedang ianya ada dalam tampalan di bawah katil ku ... maka kami sibuk dengan aduan daripada Rasulullah (saw), jadi ayam memasuki bilik dan memakannya) [9].

Dan ia adalah jelas bahawa rangkap ayat rajam dan ayat menyusukan dewasa tidak wujud pada hari ini dalam Al-Quran mahupun apa yang Asy'ari telah memeranjatkan kita dengannya.

Dan mengenainya - mengenai makna bahawa Al-Quran pada masa mereka telah hilang ayat-ayat yang turun kepada Rasulullah (S), apatah lagi mushaf (salinan Al-Quran) daripada Fahd yang ada pada kita hari ini - ada banyak riwayat yang saya tidak boleh sebut semuanya kerana akan mengambil banyak masa. Juga, bagaimana Al-Quran boleh menjadi tidak lengkap pada pendapat mereka, jika mengikut riwayat dan hadis mereka terdapat banyak ayat yang didakwa oleh Umar dan yang lain-lain daripadanya yang tidak wujud dalam mushaf Fahd yang ada pada kita hari ini. Berikut adalah beberapa ayat-ayat, kita akan bawakan dengan apa yang telah dinyatakan sebelum ini:

1. (Lelaki tua dan wanita tua, jika mereka melakukan zina, kemudian rejamlah (batu) mereka dengan apa yang mereka luangkan dengan keseronokan) [10]

Dan ini adalah ayat kegemaran Umar seperti diketahui, dan ia adalah ayat yang dia sentiasa katakan seperti berikut:

(Jika hanya kerana orang tidak akan mengatakan bahawa Umar telah menambah di dalam Kitab Allah, saya akan tulis, (bermakna Ayat Rajam), dan dia juga berkata: (Jangan ragu-ragu untuk hukuman rejam ia adalah benar) [11]

2. (Inti Agama Allah adalah limpahan Hanif (tunduk menyerah), tidak syirik dan bukan agama Yahudi mahupun Kristian, dan sesiapa yang berbuat baik ia tidak akan menjadikannya kafir) [12]

3. (Jika anak Adam mempunyai dua lembah emas dia akan inginkan yang ketiga, dan rongga anak Adam tidaklah dipenuhi kecuali dengan tanah, dan Allah mengampunkan sesiapa yang bertaubat) [13]

Dan banyak ayat-ayat lain daripada di atas, yang disebutkan di dalam Kitab-kitab induk mereka.

Selain itu, apabila kita melihat ke dalam kitab-kitab mereka, kita akan dapati bahawa sebahagian daripada Surah Al-Quran yang terdapat di dalam mushaf (salinan Al-Quran) yang ada pada hari ini di tangan mereka, bukan Surah-surah Al-Quran sebenar mengikut [angka] terbesarnya!

* Tabarani meriwayatkan:

(Abd El-Rahman bin Zaid berkata: Aku melihat Abdullah membaca Al-Muwazatain (yang Surah Al Falaq dan Surah Al-Nas, Surah ke 113 dan ke 114 dalam Al-Quran), dan berkata: Mengapa kamu menambah [pada Al-Quran] sesuatu yang tidak ada di dalamnya? (dan banyak lagi Hadis dengan maksud yang sama). Sesungguhnya Rasulullah (S) memerintahkan supaya kita berlindung dengannya, dan baginda tidak menggunakan untuk membacanya.. .) [14]

Kemudian mereka berkata: Al-Quran yang ada di tangan umat Islam hari ini adalah mutawatir (dipersetujui oleh sejumlah besar orang), semua itu, tulisannya, kandungannya, perintahnya, dan lain-lain yang berkaitan dengannya, sedang mereka mengakui bahawa mereka mengambil Al-Quran ini dari Hafsah dan tidak dari orang lain, dan mereka menganggapnya sebagai versi (mashaf) dan menjadi "ibu semua versi (mashaf) ."

* Ibn Nasir Al-Din berkata:
(Semasa khalifah Uthman bin Affan, sekumpulan dari para sahabat yang mulia telah dilantik untuk membuat lima salinan Ibu Mushaf pada (riwayat) Hafsah isteri Nabi - dan ada yang mengatakan: empat salinan, dan ada yang mengatakan tujuh salinan - dan satu salinan dihantar ke setiap daerah ...) [15]

Mereka mengatakan bahawa, walaupun Saidatina Aisyah (ra) percaya terdapat kesilapan dalam mushaf selepas salinan telah dibuat, dan dia menganggap bahawa kesilapan adalah dari penulis. Apa yang akan mereka katakan sekiranya perkataan dikatakan dari orang lain yang bukan daripada mereka?! Saya tidak tahu bagaimana mereka boleh mengatakan bahawa orang yang beriman bersetuju atas perkara yang apabila ibu mereka (Saidatina Aisyah ra) dan banyak anak-anaknya menentang mereka mengenai perkara tersebut!!

* Urwah berkata [bahawa dia bertanya kepada Aisyah (ra) mengenai kesilapan tatabahasa tentang beberapa ayat dalam Al-Quran]. Oleh itu, Saidatina Aisyah ra berkata:

("Wahai anak kakak saya, ia adalah satu kesilapan daripada penulis-penulis semasa menulis Kitab") [16]

Mengetahui bahawa penulis-penulis tidak akan menulis apa-apa kecuali selepas menyemak dengan Uthman sebagaimana yang mereka katakan.

* Ibn Shihab berkata:

(Satu hari mereka telah keliru dengan perkataan "Tabut"; Zaid berkata ia: "Tabua" tetapi Sa'ed ibn Al-'As dan Ibn Al-Zubair berkata ia: "Tabut" Jadi mereka bangkitkan hujah mereka kepada Uthman.. Lalu Uthman berkata:  tulislah sebagai "Tabut "kerana ia adalah dalam bahasanya") [17]

* Usaha Uthman tidak berhenti pada penulisan sahaja, tetapi juga urutannya. Al-Zamakhshari meriwayatkan dari Huzayfah:

(Anda memanggilnya Surah Al-Taubah tetapi sebenarnya ia adalah Surah Al-Ahzab. Demi Allah ia diterima oleh semua orang. Jika kamu kata:.. Ia tidak diturunkan dengan Bismillah seperti ayat-ayat yang lain, saya berkata: Ibnu Abbas bertanya Uthman tentang itu, maka dia berkata: Apabila Surah atau ayat diturunkan kepada Nabi (saw), baginda akan berkata: tempatkan ia di situ atau di sini yang disebut baginda. dan Rasulullah (saw) wafat dan tidak menjelaskan kepada kita di mana untuk meletakkannya, dan ceritanya adalah sama dengan cerita yang lain, dan itulah sebabnya saya kaitkan di antaranya, dan keduanya dipanggil Al-Qareenatain (kedua-dua sahabat atau dua perbandingan wajah atau dua yang dikaitkan) ") [18]

Jadi di mana ia didakwa Tawatur (bermakna ia dipersetujui oleh ramai yang "boleh dipercayai") dalam mushaf (salinan Al-Quran) dari segi bagaimana ia diturunkan, sama ada pada tahap salinan atau penulisan atau tulisan atau urutannya?!

([Nota Penterjemah: bermaksud bahawa jelas dari riwayat Sunni yang dinyatakan sebelum ini semua orang mempunyai pendapat mereka sendiri tentang bagaimana sesuatu ayat tertentu diturunkan, bagaimana ia sepatutnya ditulis, di mana patut ditulis, bagaimana untuk mengeja perkataan tertentu, susunan Surah-surah atau ayat-ayat, dan lain-lain! Jadi tidak ada Tawatur (persetujuan oleh kumpulan besar orang yang boleh dipercayai terhadap satu bacaan al-Quran) mengenai al-Quran yang ada pada kita hari ini!])

Saya meminta setiap orang yang adil untuk merenung langkah ini, dan untuk memberitahu kita dengan adil apa yang dia katakan tentang orang-orang yang memanggil yang lain 'kafir' - sama seperti orang Wahabi lakukan hari ini - kerana sesuatu yang mereka sendiri salin dari sumber-sumber mereka sendiri! .... Saya akan menyeru Syiah Marja’ untuk merenung pada dua teks, tidak lebih, agar tidak menjadi panjang:

Pertama:

Salim ibn Abi Salema berkata: "Seorang lelaki membaca di hadapan Abu Abdullah (as) [satu ayat daripada Al-Quran] dan saya mendengar dia membaca al-Qur'an berbeza daripada cara orang lain baca, jadi Abu Abdullah (as) berkata:
(Celaka, celaka, berhenti! Berhenti membacanya! Bacalah sama seperti orang lain baca sehingga Qa'im zuhur, apabila Ia bangkit dia akan membaca kitab Allah sepertimana ia diturunkan, dan dia akan membawa keluar Kitab yang telah ditulis oleh Ali) dan dia (as) berkata: (Ali (as) telah membawanya kepada orang ramai apabila dia selesai menulis dan berkata kepada mereka: "Ini adalah kitab Allah seperti yang Allah turunkan kepada Muhammad (S), dan saya telah mengumpulnya di antara kedua-dua papan "Lalu mereka berkata:." di sini kami mempunyai mushaf yang mengumpulkan Al-Quran, kami tidak perlukan dari kamu." Lalu Ali (as) berkata:" Demi Allah kamu tidak akan melihatnya selepas hari kamu ini! Aku hanya perlu memberitahu kamu apabila aku mengumpulkannya supaya kamu boleh membacanya ") [19]

Kedua:

Kata-kata Profesor Aliran Usuli yang dikenali hari ini dan yang kitabnya "Kifayat Al-Usul" masih menjadi rujukan kepada ([ulama]) mereka. Ijtihad dalam agama Allah dan mereka mengukur tahap pengetahuan dengan buku ini . Dalam buku ini, beliau berkata:

(... Al-Quran telah diganggu / diputarbelitkan dalam bentuk-bentuk ini: sama ada dengan menggugurkan [perkataan atau huruf atau titik], atau menukar kata .... juga beberapa riwayat yang merupakan bukti kepadanya.... Dan Tawatur (persetujuan oleh sekumpulan besar orang yang boleh dipercayai apabila satu bacaan) bacaan belum terbukti .... Apa yang terbukti ialah ia dibenarkan untuk membaca dengannya...

[Nota Penterjemah: Saya telah meletakkan titik-titik kerana beberapa perkataan amat sukar dan berkaitan dengan tatabahasa Arab yang begitu sukar untuk diterjemahkan]) [20]

Al-Mishkini, dalam ulasannya mengenai buku ini, yang begitu penting kepada Akedamik Hauzah bahawa mereka menjadikannya sebuah buku yang diajar sehingga hari ini di Al-Najaf Al-Ashraf, beliau juga mengesahkannya dan mengisytiharkan - sama seperti profesornya Al -Khurasani dalam bukunya "Al-Kifayah" - bahawa terdapat penyelewengan dalam kitab tersebut, dengan bukti-bukti yang riwayat dan tradisi dan bahasa, bermakna Balaghah, dan kekurangan hubungan antara beberapa ayat-ayat pada perkara-perkara yang sama, seperti tatabahasa dan sebagainya.

Inilah keadaannya secara ringkas. Dan sesungguhnya beberapa orang di kedua-dua kumpulan - yang bererti dari Sunni dan Syiah - mengatakan bahawa terdapat penyelewengan yang telah berlaku dalam Al-Quran, dan ada beberapa orang dari mereka yang menafikannya, dan setiap daripada mereka mempunyai bukti-bukti mereka sendiri. Dan Yamani Keluarga Muhammad (as) telah menyebut kedua-dua pihak apabila beliau menyampaikan perkara ini di dalam kitabnyanya "Al-‘Ijl" dan dia telah menjelaskan bukti-bukti kedua-dua pihak tanpa dia (as) mengisytiharkan sesuatu. Itu yang pertama.

Kedua: Beliau (as) telah mengarahkan umat Islam untuk mengambil apa yang telah diriwayatkan dari Ahlul Bayt (as) dan bacaan mereka kepada beberapa ayat-ayat dan menganggapnya sebagai antara "Tujuh qiraat" yang dibaca oleh umat Islam. Tidaklah adil kepada Muhammad (S) di mana semua umat Islam, Sunni dan Syiah, menerima "Tujuh qiraat", atau sepuluh atau empat belas, lebih suka membaca dengan apa sahaja yang padan dengan bahasa Arab seperti yang dikatakan Sistani dalam Fatwa beliau [21], dan mereka tidak menerima bacaan Keluarga Muhammad (as).

Sebaliknya [mereka berkata] adalah malu kepada kita apabila kita membaca dengan bacaan Imam Al-Baqir (as) atau Imam Al-Sadiq (as) - sama seperti pengikut Marja’ ini yang menolak Dakwah Yamani yang dirahmati lakukan - dan mereka mengatakan mereka adalah Syiah yang disokong oleh agensi yang menyedihkan daripada Marja’ tersebut!

Orang yang mengikut akan mendapati dengan jelas bahawa  ahli perundangan Syiah dan Sunni - jika tidak semua daripada mereka - mengatakan bahawa ia adalah dibenarkan untuk membaca dengan bacaan yang dikenali yang telah diriwayatkan oleh Ahlul Sunnah dan ahli perundangan Syiah telah mengambil daripada mereka. Ada di antaranya yang pergi terlalu jauh dan menjadikan ia wajib untuk membaca dengan bacaan/qiraat tujuh kerana ia adalah Mutawatir (kerap) [22], dan pada masa yang sama kita melihat bahawa dalam tradisi Ahlul Bayt (as) sangat kuat menafikannya! [23]

Yang bertentangan dengan kata-kata bahawa bacaan tujuh adalah mutawatir dan bahawa ia adalah wajib untuk dibaca oleh mereka, kita dapati kata-kata Sayyid Al-Khoei yang berkata:

(Apa yang diketahui dengan Syiah adalah bahawa ia tidak mutawatir, sebaliknya, bacaan tersebut adalah sama ada Ijtihad (ijtihad bekerja dengan usaha mereka sendiri untuk mencapai satu kesimpulan) dari pembaca atau diriwayatkan oleh Khabar Al-Wahid (Laporan Tunggal). Dan sekumpulan penyiasat dari ulamak Ahlul Sunnah telah memilih kata ini ... Oleh itu ia menjadi jelas bahawa tidak ada hal menjadi bahagian tetap antara Al-Quran yang Tawatur dan bacaan yang kurang Tawatur) [24]

Jadi, jika tujuh qiraat/bacaan adalah ijtihad dari pembaca-pembaca Al-Quran, menurut kata-kata ulamak mujtahid Usuli terhebat di zaman ini, Syed Al-Khoei, jadi mengapa Syiah daripada Marja’ itu menafikan bacaan Ahlul Bayt yang telah diriwayatkan dari mereka, dan mereka yang mendakwa mempunyai pengetahuan menolak anak mereka (as) Syed Ahmed Al-Hasan (as) apabila dia mengingatkan umat apa yang Imam-imam petunjuk (as) baca. Dan adakah Syiah hari ini benar-benar menerima Ijtihad daripada pembaca kitab Allah Al-Quran walaupun dia Uthmani pada kepercayaannya atau pembaca Ummayah pada fahamannya atau keturunannya tidak diketahui hanya seperti yang kita lihat di dalam terjemahan daripada tujuh qiraat/bacaan, dan mereka tidak menerima pembacaan Hujjah Allah yang merupakan bekas (penyimpan) Al-Quran dan penterjemah Al-Quran!

Ketiga: Keluarga Muhammad mempunyai banyak riwayat mengenai apa yang para pendakwa telah cuba untuk menimbulkan keraguan, cukuplah disebut dua daripadanya:

Abi Basir meriwayatkan bahawa Abu Abdullah (as) meriwayatkan mengenai firman Allah {lebih baik daripada seribu bulan } beliau berkata:

(Kemudian pemerintahan Bani Ummayyah pada firman Allah (swt) {Malaikat dan Roh turun di dalamnya dengan izin Tuhan mereka}, maknanya dari Tuhan mereka ke atas Muhammad dan keluarga Muhammad, dengan setiap perkara keamanan) [25]

Abdullah bin Ijlan Al-Sakuni berkata : Aku mendengar Abu Ja'far (as) berkata:

(Rumah Ali dan Fatimah adalah bilik Rasulullah (S), dan siling (langit-langit) rumah mereka adalah Arasy Tuhan Sekalian Alam. Di belakang rumah mereka terdapat pembukaan kepada Arasy, tempat turun-naik wahyu dan malaikat. Malaikat akan membawa wahyu kepada mereka pada waktu pagi dan pada waktu malam dan pada setiap jam dan pada setiap kelipan mata. Datang dan perginya kumpulan para malaikat adalah tidak berkesudahan. Sesungguhnya Allah SWT mendedahkan Langit untuk Ibrahim (as) hingga dia melihat Arasy, dan Allah meningkat kuasa melihat beliau. dan sesungguhnya Allah meningkat kuasa melihat Muhammad, Ali, Fatimah, Al-Hassan dan Al-Hussein (as) dan mereka telah melihat Arasy dan mereka akan dapati siling rumah mereka hanyalah Arasy. Rumah-rumah mereka telah berbumbungkan Arasy Al-Rahman (Yang Maha Pemurah), dan rumah-rumah mereka adalah tempat naiknya para Malaikat dan Roh, sekumpulan selepas kumpulan. Tanpa henti, dan setiap rumah daripada rumah-rumah para Imam adalah tempat naiknya para Malaikat, kerana Allah yang Maha Kuasa berkata
malaikat dan Roh turun di dalamnya dengan izin Tuhan mereka dengan setiap perkara keamanan} Jadi saya berkata:
{ مِّن كُلِّ أَمْر سَلَامٌ
Dari setiap perkara keamanan} Jadi dia (as) berkata:
{ بِكُلِّ أَمْر سَلَامٌ
Dengan setiap perkara keamanan} Jadi saya berkata: Adakah ini yang diturunkan. Jadi dia (as) berkata : Ya ) [26]

* Kamu dapat lihat bahawa {dengan setiap perkara} adalah yang betul dan bukan {dari setiap perkara}, ​​dan ini adalah jelas dari yang memeranjatkan perawi dan bagaimana Imam mengesahkannya.

Jadi apa yang tinggal kini! Yamani Keluarga Muhammad (as) membaca ayat seperti Bapanya yang suci (as) membacakannya. Apakah yang perlu kami lakukan kepada kamu jika kamu menolak kata-kata Keluarga Muhammad (as) dan bacaan mereka, namun kamu terima bacaan Nasibi?!

Ini adalah kata rangkuman yang diperlukan sebelum menyalin kata-kata Syed Ahmed Al-Hassan (as) mengenai topik tersebut dan bertanya kepada beliau [mengenainya].




✡✡✡✡✡


Bacaan {dengan setiap perkara} [bukannya {dari setiap perkara}] , dalam Surah Al-Qadr [Surah 97 dalam Al-Quran ]


Seperti yang telah saya jelaskan sebelum ini, sebahagian mereka yang degil telah cuba memfitnah Dakwah Ilahi walaupun dalil-dalil serta bukti ternyata jelas, mereka akan menggunakan hujah lemah yang hanya akan mendedahkan kejahatan tubuh dan besarnya kebiadapan mereka terhadap Keluarga Muhammad (as). Salah satu hujah yang mereka gunakan adalah: Sayed Ahmed Al-Hassan (as) membaca Surah Al-Qadr seperti ini:
تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم بِكُلِّ أَمْر سَلَامٌ
{Para Malaikat dan Ruh turun padanya dengan izin Tuhan mereka dengan setiap perkara keamanan}
- maka beliau adalah salah - sedangkan beliau terhindar dari itu! - disebabkan beliau membaca dengan bacaan yang lain dari yang terkandung dalam salinan Qur’an sekarang, versi Fahd yang terdapat di kalangan masyarakat hari ini.
تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن كُلِّ أَمْرٍ سَلَامٌ 
{Para Malaikat dan Ruh turun padanya dengan dengan izin Tuhan mereka dari setiap perkara}].

Dengan hujah/alasan seperti itu,para Syiah Marji’ dan mereka yang mendakwa diri berpengetahuan ingin memadamkan cahaya Allah.


Apabila saya bertanya beliau tentang perkara ini, beliau (as) menjawab:

(Mereka berkata bahawa Ahmad Al-Hassan membaca [dengan berkata] { بِكُلِّ أَمْر - dengan setiap perkara} [daripada membaca] { مِّن كُلِّ أَمْر - dari setiap perkara}], dan ini bertentangan dengan salinan [Quran] yang tercatit sekarang, jadi apa sahaja yang bertentangan dengan catitan sekarang adalah betul-betul palsu,? Oleh itu, berpandukan penghujahan mereka, kesemua Ulama’ Usuli/Fiqh mereka berada dalam kesalahan, kerana mereka mengatakan perkara yang lebih besar dari itu, rujuklah kepada kitab-kitab fiqh mereka, dan saya tidak akan berkata mengkaji, kerana ianya penuh dengan penerimaan/pengesahan [perbezaan] cara pembacaan, satu pihak mengatakan bacaan begini lebih tepat, sementara di pihak lain mengatakan bacaan begitu lebih tepat. Malah, rujuklah kepada kitab-kitab Fatwa [27] berkenaan cara pembacaan, kamu akan dapati mereka berkata bilangan Surah (bab) Al-Quran adalah 112 dan bukannya 114, serta mengatakan terdapat dua Bismillah [28] tambahan. Oleh itu, mereka saling menyanggahi antara satu sama lain; kerana bersalahan dengan naskhah salinan sekarang. Itu yang pertama

Ibn Fahd juga berkata: (Kedua: Ketiga: telah diriwayatkan (Surah Ad-Dhuha (Surah 93) dan Surah Asy-Sharh (Surah 94) adalah satu surah, dan juga Surah Al-Fil (Surah 105) dan Surah Quraisy (Surah 106) adalah satu Surah. Jadi adakah Bismillah diulang antara mereka? Ia berkata: Tidak.) - Al-Mahthab Al-Bar'i Jilid 1 halaman 365.

Pengulas dalam Al-Mu'tabar berkata: (Jika terdapat dua Surah maka perlulah ada Bismillah, tetapi jika hanya satu Surah maka Bismillah tidak perlu diulangi)

Kedua: Kamu mempunyai kitab “Kifayat Al-Usul” dan ulasan Al-Mishkini terhadapnya; kerana mereka mengkaji salinan ini di Hawzah Al-Najaf dan merujuk kepada ulasannya. Mereka berkata [dalam kitab tersebut, tentang kesahihan Al-Quran yang jelas, adakah anda baru saja menemukannya? Adakah anda membaca tulisan pengarang kitab tersebut dan ulasan Al-Mishkini tentang penyimpangan Al-Quran? Bacalah dan anda akan menjumpai pengarang kitab tersebut berkata penyimpangan Al-Quran adalah lebih berkemungkinan, dan Al-Mishkini mengesahkan penyimpangan Al-Quran menerusi Al-’itibar dan Al-Akhbar. Al-Akhbar adalah nyata, dan apa yang dimaksudkan dengan Al-’itibar adalah kecacatan sebutan atau pemotongan ucapan atau kecacatan dalam Nahu...dll.

Para Ulama’ dan Ahli Fiqh terkemuka tersebut mengatakan terdapat penyimpangan [dalam Al-Quran] dan mereka mengisytiharkannya. Bagi kami, kami hanya berkata untuk mereka mempertimbangkan bacaan/penyampaian Ahlul Bayt (as) sebagaimana 7 bacaan/penyampaian yang telah kamu terima. Jadi apakah masalahnya?


Demi Allah, Saya pernah berkata pada seorang Wahabi: Sila pertimbangkan bacaan/penyampaian Ahlul Bayt seperti 7 bacaan/penyampaian lain yang kamu baca/sampaikan, dia kemudian diam tidak menjawab dan menerima perkataan saya. Jadi kenapa dengan mereka [Shiah]? Sedangkan Wahabi tersebut pernah berkata Ahlul Bayt mengatakan Quran telah menyimpang dan dia akan berhujah mengenainya, namun mereka ini telah dibutakan dengan hasad dengki hinggakan tidak mampu memahami ucapan.

Dan saya telah bertanya kepadanya tentang 7 bacaan/penyampaian dan 7 huruf, dan itulah salah satu perkara yang menjadi perdebatan Ansar dengan - salah seorang Sheikh dari Marji’ dan jurucakap mereka -menjadikan jawapan Imam kepada apa yang masyarakat biasa katakan tentang 7 huruf sebagai bukti, dan dengan begitu sahaja dia mengatakan 7 bacaan/penyampaian adalah salah. Maka Beliau (as) berkata:

[Mereka] Ini tidak membezakan antara apa yang masyarakat katakan tentang 7 bacaan/penyampaian, dan apa yang mereka katakan tentang Qur’an yang turun ke atas 7 huruf. Sunni berkata, menurut tradisi mereka, bahawa Qur’an turun ke atas 7 huruf [29], bermaksud:

Ianya dibenarkan untuk berkata “ Al-Aziz Al-Hakim (Yang Perkasa Yang Bijaksana) selain “Al-Aziz Ar-Rahim (Yang Perkasa Yang Pemurah), dan seterusnya. Maka Ahlul Bayt (as) membantahnya dan mereka berkata: Sesungguhnya, Qur’an itu satu dan datangnya dari Yang Esa. Dan ini tidak berkaitan dengan 7 bacaan/penyampaian.

Perihal 7 bacaan/penyampaian datang selepas mereka berkata tentang 7 huruf, dan alasan di sebalik 7 bacaan/penyampaian adalah; Selepas Uthman mengumpulkan orang untuk satu terjemahan Qur’an - bermaksud satu teks bertulis - bukan satu bacaan; kerana ia tidak mempunyai titik atau Hamzah atau [fatah dan kasrah], jadi mereka membaca tulisan tersebut dalam berbagai cara bergantung pada pemahaman si pembaca, maka bacaan/penyampaian menjadi banyak. Dan ketika Dinasti Umayyah apabila penguasa Umayyah menyatukan bacaan/penyampaian masyarakat mengikut peyampai yang [dianggarkan] bersesuaian dengan masyarakat serta pemerintah. Dan mereka menghalang Mushaf (salinan Al-Qur’an) disalin atau dibaca - dengan titik atau hamzah atau [fatah dan kasrah] -[menggunakan] bacaan/penyampaian selainnya, maka mereka menerima 7, dan menolak yang lainnya. Dan anda mempunyai sejarah Al-Quran, berhujahlah dengan mereka menggunakan kitab dan apa yang ada bersama mereka dan apa yang telah tertulis di dalam kitab tentang sejarah al-Quran.

Dan 7 bacaan/penyampaian telah ada ketika zaman para Imam (as), dan Qur’an ditulis dengan semua bacaan/penyampaian tersebut dan masyarakat akan membaca mengikutnya. Jadi ucapan Imam (as), bacalah sebagaimana orang ramai membaca, bermaksud: Mengikut pembacaan yang dibaca orang ramai dan terdapat 7 atau lebih cara pembacaan, bukannya satu. Dan hingga sekarang, sesiapa yang mempunyai pengetahuan tentang 7 bacaan membacanya semua sekali, seperti Qari Mesir yang terkenal, Abdul Bassit, di mana dia membaca dengan 7 bacaan dan jika dia sampai pada perkataan yang mempunyai 2 atau 3 cara bacaan yang berbeza, dia membaca bahagian tersebut lebih dari sekali dan setiap kalinya dengan bacaan yang berbeza.

Kemudian beliau (as) mengarahkan salah seorang Ansar untuk memberikan ceramah tentang perkara ini, di mana dia akan menjawab kepada [orang] jahil ini dan mematahkan hujahnya berdasarkan kepada siapa yang berkata sesuatu yang bertentangan dengan naskhah [Qur’an] sekarang-dan saya maksudkan versi Fahd - akan berada dalam kesalahan kerana dia akan mengatakan terdapat penyimpangan [dalam Al-Qur’an]. Maka beliau (as) berkata kepadanya:

(Dalam ceramah menjelaskan bahawa kesemua ulama Syiah mengatakan bahawa Surah Ad-Dhuha dan Surah Ash-Sharh adalah satu surah dan ianya tidak dibenarkan untuk membaca [hanya] salah satu darinya di dalam solat [30]. Dengan mengemukakan pendapat mereka, dan juga tradisi Ahlul Bayt (as) mengenai perkara ini [31]. Dan juga hubungan antara Surah Al-Dhuha dan Surah Al-Syarh, maka adalah jelas bahawa Surah Al-Syarh bukanlah surah, sebaliknya, ia melengkapkan Surah Al-Dhuha. Maksudnya, Allah berfirman pada akhir Surah Ad-Dhuha:

{Adapun dengan nikmat Tuhanmu, maka umumkanlah/sebut-sebutkanlah} [Surah Al-Dhuha (93) ayat 11].

Jadi apakah nikmat ini? Dan mengapa umumkannya/sebutkan?

{Bukankah Kami telah melapangkan untuk kamu dada kamu, Dan diangkat dari kamu beban kamu} [Surah Ash-Sharh (94)].

Dan Juga Surah Al-Fil dan Surah Quraisy adalah satu surah. Dan jika anda suka, sebutkan kepada mereka perkataan ulama mereka agar mereka tidak terkeliru, bagi orang yang hampir tidak mendengar, jadi mungkin mereka akan mendengar sedikit. Ingatkan mereka, beritahu mereka, sekurang-kurangnya biarlah maklumat dan pengetahuan bersama dengan mereka kerana mungkin suatu hari nanti mereka akan sedar penipuan tentang perkara ini, dan menyelamatkan diri mereka sendiri).




✡✡✡✡✡


______________________________
[1] Musnad Ahmad: Jilid 1 Halaman 7. Sunan Ibn Majaj Jilid 1 Halaman 49 Hadis 138. Dan sumber-sumber lain. Dan menurut mereka Sanad (rantaian perawi) adalah sahih (boleh dipercayai / sahih) sama seperti Ahmad Muhammad Penghurai daripada Musnad Ahmad berkata. Dan ia telah diriwayatkan juga oleh Abu Dawud, dan Ibnu Katsir dalam Al-Tafsir, dan makna yang sama diriwayatkan oleh Ibn Saad dalam Al-Tabaqat. Al-Haithami berkata: "Ahmad dan Al-Buzar dan Al-Tabarani juga telah nyatakan ia ..... dan seluruh perawi Ahmad adalah perawi Al-Sahih, dan penyampai yang Tabarani adalah penyampai Al-Sahih , kecuali Furat ibn Mahbob, dan dia adalah Thiqah (boleh dipercayai). "- Mujma 'Al-Zawa'id Jilid 9 Halaman 288-289
[2] Musnad Ahmad: Jilid 1 Halaman 414
[3] Rujuk kepada: Kitab "Al-‘Ijl" Jilid 2, oleh Sayyed Ahmad Al-Hassan (as)
[4] Fath Al-Bary: Jilid 9  Halaman 36
[5] Al-Ya'qubi berkata dalam Kitabnya Jilid 2 Halaman 170: "Dan Ibn Mas'ud berada di Kufah, jadi dia enggan memberikan mushafnya (salinan Al-Quran) kepada Abdullah ibn Amer .... .. jadi dia memasuki masjid ketika Uthman sedang memberi ucapan, Lalu Uthman berkata:.. seekor binatang jahat telah masuk menhampiri kamu dan dia bercakap dengan kata-kata yang keras kepada Ibn Mas'ud, Lalu Uthman mengarahkan supaya mengheret Ibn Mas'ud, lalu dia diseret melalui kakinya sehingga memecahkan dua tulang rusuknya, jadi Saidatina Aisyah ra bercakap dan berkata banyak perkara "
[6] Al-Mu'jam Al-Awsat by Al-Tabarani Jilid 5 Halaman 101. Al-Mu’jam Al-Kabir Jilid 9 Halaman 76. Mujma' Al-Zawa'id Jilid 9 Halaman 116.
[7] Al-itqan fi 'ilum al-Qur'an by Sayuti Jilid 3 Halaman 66
[8] Musnad Ahmad ibn Hanbal Jilid 5 Halaman 132, dan dalam Al-Musnad Al-Jam'i oleh Bashar Awwad Jilid 1 Halaman 53: (Zirr ibn Hubaysh diriwayatkan dari Abi ibn Ka'b katanya: "Berapa banyak ayat-ayat yang kamu baca ? dalam Surah Al-Ahzab (Surah 33] "Dia berkata:" Tujuh puluh dan beberapa ayat-ayat "Dia berkata:." Saya telah membacanya bersama Rasulullah saw seperti Surah Al-Baqarah (Surah 2) atau lebih dan ia mempunyai ayat rajam di dalamnya.")
[9] Al-Muhadarat Udabaa 'oleh Ragheb Al-Asfahani, Jilid 2 Halaman 420. Dan dalam Al-Ikhtilaf Ulamaa 'oleh Al-Tahawi Jilid 2 Halaman 317
[10] Al-'Ajluni berkata: ("Lelaki tua dan wanita tua, jika mereka melakukan zina" telah diriwayatkan oleh Al-Tabarani dan Ibnu Manda di Al-Ma'rifa dari Ibn Hunayf dari Al-Ujmaa'. Dan ia diriwayatkan oleh Al-Nisa'ei dan Abdullah ibn Ahmed dalam Zawa'id Al-Musnad, dan ia telah disahkan dalam keadaan Sahih oleh Ibn Hibban dan Al-Hakim dari pengesahan Ibn Abi Ka'ab. dan Ahmad diriwayatkan dari Zayd ibn Thabit dan mereka berdua bersetuju ia kepada pihak berkuasa Amr. dan ia telah diriwayatkan oleh Al-Shaf'ee dan Al-Tirmidhi dan lain-lain, dengan pengesahan Amr, dengan pengesahan daripada sebahagian daripada mereka bahawa ayat ini adalah antara yang yang diriwayatkan, maka ia telah dimansuhkan tanpa kebijaksanaan ") Kitab Kashf Al-Kafaa 'oleh Al-'Ajluni Jilid 2 Halaman 23
[11] Al- fi itqan ' ilum al-Qur'an oleh Al- Sayuti Jilid 2 Halaman 69. Dan dari kalangan orang-orang yang meriwayatkan Ayat Rajam dengan pengesahan daripada Umar ibn Al-Khattab adalah sebagai berikut : Sahih Bukhari Jilid 8 Halaman 25, 113, dan 152. Sahih Muslim Jilid 5 Halaman 116. Musnad Ahmad ibn Hanbal Jilid 1 Halaman 23 , 29, 36, 40, 43, 47, 50 55, dan Jilid 5 Halaman 132, dan Jilid 6 Halaman 269. Juga Sunan ibn Maja Jilid 2 Halaman 853. Sunan Al-Darqatni Jilid 4 Halaman 179. Al-Kandahuli dalam buku " Fi Hayat Al-Sahaba " Jilid 3 Halaman 454. Al-' Ayni dalam Kitab " Fi Umdat Al-Qar'i " Jilid 23 Halaman 9. Al-Asqlani dalam Fath Al-Bari oleh penjelasan Sahih Al-Bukhari Jilid 12 Halaman 120 dan Jilid 13 Halaman 135. Dan Al- Shaukani dalam Kitab "Fath Al-Qadeer " Jilid 4 Halaman 354. Al-Raghib Al-Asfahani dalam Muhadarat Al-Udabaa 'Jilid 2 Halaman 420. Dan ibn Manzur dalam Mukhtasar Tareekh Dimashq Jilid 12 Halaman 201. Dan Al-Birqi dalam Musnad ibn Auf Halaman 43. Dan Al-Haithami dalam Mawarid Al-Zam'aan Halaman 435. Dan Malik dalam Al-Mawta 'Jilid 2 Halaman 179
[12] Al-Diyaa' Al-Maqdisi, dengan Sanad Sahih: Al-hadits Al-Mukhtara Jilid 3 Halaman 368
[13] Al-Haithami menyebutnya di dalam Mujma 'Al-Zawa'id Jilid 7 Halaman 141 dan ia telah diriwayatkan oleh Ahmed dan perawinya adalah perawi-perawi Al-Sahih
[14] Al-Mu'jam Al-Kabir oleh Al-Tabarani: Jilid 9 Halaman 234
[15] Al-Tawdeeh Mushtabih: Jilid 1 Halaman 8. Dan Al-Bukhari telah menjelaskan ini di dalam sahihnya: Jilid 5 Halaman 210, dan Jilid 8 Halaman 118. Juga dalam Imta 'Al-Ismaa' oleh Al-Maqreezi Jilid 4 Halaman 247. Al-Riyadh Al-Nadhira fi Manaq'ib Al-'ishra oleh Al-Tabari: Jilid 2 Halaman 68. Tareekh Al-Khulafa '' oleh Al-Siyouti Halaman 77. Sifat Al-Safwa oleh ibn Juzi Jilid 1 Halaman 704. Hilyat Al-Awliyaa 'oleh Na'eem Al-Asfahani Jilid 2 Halaman 51. Dan yang lain-lain daripada mereka.
[16] Al-Durr Al-Manthour Jilid 2 Halaman 246. Fath Al-Qadeer Jilid 1 Halaman 754.
[17] Al-dala'il Nubuwa oleh Al-Baihqi Jilid 7 Halaman 151
[18] Al-Kashaf oleh Al-Zamakhshari Jilid 2 Halaman 171. Juga riwayat yang sama seperti yang telah diriwayatkan oleh Al-Sitouti dalam Al-Durr Al-Manthour Jilid 3 Halaman 296
[19] Mukhtasar Basa'ir Al-Darajat: 193
[20] Kifayat Al-Usul Halaman 284, 285.
[21] Ini adalah Fatwa beliau: "Perkara yang lebih sesuai ialah bacaannya cibolehkan kepada apa yang dikenali dari tujuh qiraat / bacaan, walaupun ia adalah lebih disyorkan untuk membaca / melafazkan mengikut apa yang sepadan dengan Bahasa Arab [bahasa] walaupun .... "- Al-Masa'il Al-Muntakhaba Page 121/Case 267
[22] Seperti pengarang kitab Jawahir Al-Kalam berkata. Rujuk kepada "Jawahir Al-Kalam Jilid 9 Halaman 291.
[23] Fudhail ibn Yassar meriwayatkan: (Saya berkata kepada Abu Abdullah (as):. Orang-orang mengatakan bahawa al-Quran turun dengan tujuh huruf. Maka dia (as) berkata: "Mereka musuh-musuh Allah telah berbohong, tetapi ia telah turun dengan satu huruf dari Yang Satu ") - Al-Kafi Jilid 2 Halaman 630 Hadis nombor 13
[24] Al-Bayan Halaman 123, 124.
[25] Ta'weel Al-Ayat: Jilid 2, Halaman 820, Hadith 8. Al-Burhan: Jilid 5, Hadis nombor 11784. Bihar Al-Anwar Jilid 25, Halaman 70, Hadith nombor 59.
[26] * Ta'weel Al-Ayat: Jilid 2, Halaman 827, Nombor Hadis 2. Al-Burhan: Jilid 5, Hadis nombor 11789. Bihar Al-Anwar Jilid 25, Page 97, Hadis Nombor 70.
[27] Al-alamma Al-Hulliyy berkata: (Surah Al-Dhuha (bab 93) dan Surah Al-Sharh (bab 94) adalah satu Surah, mereka tidak dipisahkan antara satu sama lain dalam satu Rakaat. Juga menurut ulama kami, Surah Al-Fil (bab 105) dan Surah Quraisy (bab 106) adalah satu surah. - Tathkirat Al-fuqaha, Kes 233.
Dan Sayyed Al-Khoei berkata: (Surah Al-Fil (bab 105) dan Surah Quraisy (bab 106) adalah satu surah, dan juga Surah Ad-Dhuha (bab 93) dan Surah Asy-Sharh (bab 94) adalah satu surah, jadi jangan pisahkan mereka dari satu sama lain, sebaliknya, mereka mesti dikumpul bersama-sama. - Minhaj As-Saliheen, Kes 605. Serta Ulama-ulama/Ahli fiqh yang lain.
[28] Al-Muhaqiq Al-Hulleyy berkata: (Yang ketiga: Telah diriwayatkan (Surah Ad-Dhuha (bab 93) dan Surah Ash-Sharh (bab 94) adalah satu surah, dan juga Surah Al-Fil (bab 105) dan Surah Quraisy (bab 106) adalah satu surah, jadi tidak dibenarkan membaca salah satu daripadanya tanpa yang lain dalam setiap Rakaat, dan tidak ada Bismillah antara mereka) - Shara'i Al-Islam Jilid 1 halaman 66.
[29] Rujuk Sahih Bukhari Jilid 3 halaman 91. Sahih Muslim Jilid 2 halaman 202. Musnad Ahmad Jilid 1 halaman 24. Dan sumber-sumber yang lain.
[30] Rujuk nota kaki nombor 27 dan 28, bahawa ianya tidak dibenarkan, dan dipersetujui oleh kesemua mutaa’khir[ulama/ahli hukum]
[31] Zayd ibn Shahham meriwayatkan: (Abu Abdullah (as) solat Fajr bersama kami, maka baginda membaca Surah Ad-Dhuha dan Surah Ash-Sharh sebagai satu surah dalam satu rakaat)- Al-Tahtheeb jilid 2 halaman 72 hadis no 266. Dan Mufaddal meriwayatkan bahawa Imam As-Sadiq (as) berkata: (Jangan mengumpulkan 2 surah dalam satu rakaat, melainkan untuk Surah Ad-Dhuha dan Ash-Sharh, serta Surah Al-Fil dan Quraisy)- Mujma’ Al-Bayan 10:544, Al-Mu’tabar 2:188



Tiada ulasan: