Bersama Abdus Soleh
(as)
Pusat Pengumpulan:
Perpustakaan Yamania
Pengumpulan: Kitab
Imam Ahmad Hassan (as)
Tarikh Tulisan 27
Jul 2012
Tarikh Terjemah: 10
April, 2015
Edisi Pertama
1431 H – 2010 M
Paparan:
5036
Muat
turun Kitab PDF
Versi
Ansar Imam Mahdi (as) No. 91
Bersama
Abdus Soleh (as)
Jawapan-jawapan
ringkas dalam sesuatu pengetahuan, panduan dan pandangan malakut amat
diperlukan oleh orang yang beriman kepada Allah melalui dialog secara langsung
dengan Qaim Aali Muhammad, Syed Ahmad Al-Hassan (as) yang kami letakkan untuk setiap orang mendekatkan diri kepada Allah
Disediakan
dan ditulis oleh
Abu
Hassan
Untuk
mengetahui lebih lanjut mengenai seruan, Syed Ahmad Al-Hassan (as) anda boleh
telusuru lelaman berikut:
Aluan
Penterjemah
Kitab
: "Bersama Abdus Soleh - Bahagian 1" [Untuk Bacaan Sahaja]
Assalamu
alaikum wa Rahmtullah wa Barakatuh
kepada Ansar Allah,
Insya'Allah
kali ini akan diikhtiarkan untuk kitab Imam Ahmad Al-Hassan (as) "Bersama
Abdus Soleh" Bahagian 1. Buku ini adalah dalam bentuk perbualan antara
saudara Ansar Abu Hassan dan Imam (as), jadi sila ambil perhatian bahawa
sepanjang tulisan ini, ada perbezaan di antara kata-kata pengarang dan
kata-kata Imam.
Nota
1:
Ini
bukan terjemahan rasmi dan sebarang kesilapan yang disebabkan oleh terjemahan
akan kembali pada saya dan saya mengambil tanggungjawab penuh untuk itu, dan
tanggungjawab tidak terletak pada Imam kerananya, tetapi insya Allah
saya berharap bahawa terjemahan ini akan memberi manfaat dan sesuatu yang baik
kepada semua orang dari permata berharga ini iatu daripada Imam Ahmad Al Hassan
Nota
2:
Terjemahan
ini akan dikemaskini dari semasa ke semasa sehingga terjemahan seluruh buku
selesai insya Allah.
Nota
3:
Beberapa
perenggan pertama di bawah adalah jenis pengenalan oleh penulis. Ia adalah sedikit
panjang tetapi ia adalah sangat penting kerana ia berfungsi sebagai pengenalan
kepada apa yang datang daripada Imam ( as) di dalam bahagian berikut . Juga
sila beritahu saya jika ada mana-mana bahagian tidak jelas atau apa-apa yang
anda tidak faham supaya saya boleh cuba yang terbaik untuk menjelaskan atau
menambah baik inshaAllah terjemahan. Juga anda sentiasa boleh merujuk kepada viewtopic.php?f=121&t=6749 untuk menghuraikan
penjelasan insyaAllah.
Penghargaan
بسم الله الرحمن الرحيم
Mengenai
kalimah Musa Bin Imran (as) .. dan pembantunya Yusak bin Nun (as)
Dalam
perjalanan keduanya pengajian ilahiyah..
Firman
Allah SWT:
﴿فَوَجَدَا عَبْداً مِّنْ
عِبَادِنَا آتَيْنَاهُ رَحْمَةً مِنْ عِندِنَا وَعَلَّمْنَاهُ مِن لَّدُنَّا
عِلْماً﴾
Lalu mereka bertemu dengan seorang hamba di antara hamba-hamba
Kami, yang telah Kami berikan kepadanya rahmat dari sisi Kami, dan yang
telah Kami ajarkan kepadanya ilmu dari sisi Kami. [Al-Kahf
18:65]
Kemudian
ia dipanggil Abdus Soleh dan Al-Alim seperti yang
dipanggil Allah SWT..
Kepada
mu wahai anak keturunan yang suci yang melanjutkan tanganku walaupun wajahku
gelap dengan dosa pemiliknya, tetapi dengan keyakinan bahawa engkau tidak akan
menarik balik tangan yang dihulurkan kepada mu..
Ahmad..
wahai yang suci dari pertemuan lautan [Ali dan Fatimah (as)]..
Kepada
mu wahai mu’alim (guru) para nabi..
Jiwaku
tebusanmu .. Berikut adalah apa yang saya khusus kumpulkan dari lautan
perkataan mu merupakan sumber air yang jernih.. dan tidaklah apa yang ditunjukkan
melainkan untuk menyampaikan buah-buahan kurma manis kepada ansarmu yang
dimuliakan..
Dengan
memohon maaf kerana terlalu berani dan kurang sopan ... yang gagal menjaga hak
mu
بسم الله الرحمن الرحيم
Pendahuluan:
Segala puji tertentu bagi Allah Tuhan sekelian alam, dan selawat
Allah ke atas sebaik-baik penciptaan dan pendahulu ciptaan-Nya Muhammad dan
keluarganya yang suci dan para Imam dan Mahdi-mahdi limpahan salam
pengiktirafan.
Ya Tuhanku, lapangkanlah untukku dadaku, dan mudahkanlah untukku
urusanku, dan lepaskanlah kekakuan dari lidahku, supaya mereka mengerti
perkataanku,..
Tiada
dapat dielakkan kata-kata dari saya tentang
Pendahuluan yang merupakan hentian terakhir perjalanan penulisan ini, bukan
satu-satunya perkara yang tiada taranya dan tidak terjadi sesuatu di tangan
saya dari kata-katanya (as) khusus untuk mendahului tulisannya selepas
perkataan-perkataannya itu di hadapan-ku di semua hentian di dalam buku ini
pada pelbagai masalaah pengetahuan.
Adapun
cerita buku ini.. Bersama Abdus Soleh .. ia adalah satu perkataan: dari
dia dan kepada dia.
-
dari dia.. kerana ia adalah jawapan terhadap perkara-perkara besar yang
aku tanya kepadanya, dan disebutkan soal jawabnya di sini, dan jawapannya
adalah masalah dan perkara-perkara besar yang dengannya boleh diketahui dari
Al-Qaim (as) jika manusia percaya perkataan bapa-bapanya yang disucikan.
-
Dan kepada dia.. kerana ia datang dari kejujuran dan keluasan isi hati,
yang merupakan tanggungjawab walaupun kejahilan dan kurangnya keabsahan saya
sehingga kadang-kadang walaupun soalan saya sangat teruk (tiada nilai) dan
terlalu keduniaan dari keahliannya atas seluruh Aali Muhammad (as).
Adapun
mengapa dinamakan (Bersama Abdus Soleh) bukannya nama-nama terkenal yang
lain di sisi penghuni langit?
Ini
adalah kerana nama yang diberikan (dipanggil) oleh Tuhannya disebabkan dia
sebagai guru para nabi dan perintis jalan di langit yang lebih utama dari
dunia, yang tidak diserlahkan sejak Al-Khaliqnya menciptanya, walaupun
kedudukannya yang tinggi di sisiNya, yang telah merasakan sakit hamba-hambaNya yang
salih padaNya.
Penghulu
yang dizalimi di zaman kita ini adalah Abdus Soleh.. Ahmad, bukan kerana
dia telah diperangi oleh orang-orang yang mendakwa dan merampas wilayah
bapa-bapanya, dan tidak juga kerana mereka telah menyatakan untuk memerangi dan
membunuhnya demi keimanannya, dan bukan kerana perkataan kekufuran mereka
kepada Allah dan ayat-ayatNya dan riwayat-riwayat Imam-imam yang disucikan,
tetapi kerana diri, hati dan ilmu beliau
yang melimpah dan cahayanya yang bersinar, langit-langit
ada tujuh bukan sembilan dan selain dari tanpanya, dia adalah sumber-sumber
Aali Muhammad, sumber-sumber mengenal Allah melaluinya, dan tunduk kepadaNya
dengan menghina diri dan berasa hanya melihat diri sendiri berbuat dosa maka
bercucuran air mata dalam kegelapan malam ketika diri-diri penghuni dunia kesunyian
disibukan dengannya, tetapi sempit dada mereka oleh kalimah-kalimah malu
daripada Tuhan Yang Maha Mengasihani dan tersekat-sekat untuk bersuara dan
menerangkan halnya di hadapan Tuhan, maka diangkat Allah dan disucikanNya, dan dijadikan
khazanah ilmuNya, dan lombong hikmahNya, dan darinya datang cahaya dan
pintu-pintuNya, dan suluhan yang menyinari laluan supaya boleh dilalui
(salikin), walaupun rupa bumi yang berceranggah dan kasar, tetapi Al-Tauhid -
menjadi tujuan dan matlamat penciptaan - Yang sudah pasti lebih halus daripada
rambut dan mata pedang seperti yang dinyatakan, melalui mereka didedahkan kehalusan, diketahui
tujuannya, manusia meminta penjelasan daripada kelebihan tujuan kedatangannya
dan tujuan ia dicipta, hasrat dan imej yang paling bernilai, tiada pernyataan
daripada mereka semua, melainkan Imam mereka tetap memegang tangan orang yang
beriman supaya mereka kembali kepada keredhaan Allah, tidak mencerut tangan
mereka yang mulia - dan menyelamatkannya - tetapi di mana ia telah ditangkap
oleh tangan manusia, dan dilindungi Allah, dan telah mendapat penghormatan
Allah di muka bumiNya, demi kemurahan dan tanda-Nya dalam penciptaanNya.
Jadi
mengapa manusia melawan dengan melakukan itu semua, Adakah kerana dia mahukan
keselamatan?!! Maha Suci Engkau ya Tuhan.
Bukankah
manusia di dunia ini akan lebih baik penerimaan mereka dengan dakwah Ilahi ini
yang dengannya akan mencapai matlamat dan tujuan mereka, tetapi merekalah yang
berlaku zalim dan yang menentangnya, bukan itu sahaja, bahkan kerana ia membawa
bersamanya 27 huruf Ilmu Makrifah Ketuhanan yang diberi oleh Allah untuk
hamba-hamba-Nya untuk mengenal-Nya yang menyelimuti penciptaan di zamannya
dengan mengajarkannya dari bapa-bapanya yang disucikan, yang tidak mengurangkan
orang-orang yang mengenal mereka dan yang tidak menghargai ketentuan Allah atas
hak mereka, dan apabila seruan itu adalah dari Qaim Aali Muhammad, pertemuan
dua laut, yang dialami oleh Musa (as) dalam perjalanannya untuk belajar, dan
dia akan menghabiskan masa dan umurnya jika tidak bertemu dia akan terus
mengembara untuk mencapai urusannya itu (atau menghabiskan usianya), berapa
banyak akan kemudiannya rugi, dan manusia hari ini cenderung untuk menentang
dan mengingkarinya!!
Al-Abdus
Soleh .. sebenarnya menjelaskan dengan jelas dalam dialog ini daripada apa yang
dilihat manusia tentang kesucian makhluk ini, dan kebesaran penciptaanNya, dan
yang sangat tawadhuk, dan cahaya hikmahNya. Selepas meliputi sesuatu
perbicaraan pada meninggikan kebenaran melalui kaedah menurunkannya sehingga ia
diserap oleh hamba seperti saya, dia adalah wali Al-Amr dan pendidik yang
mulia, dan dalam pelajaran yang besar ini, ia adalah untuk kita semua dan marilah
kita mencontohi dan mengikuti jejak mereka, dan berapa banyak baginya dalam
segala sesuatu yang datang darinya pelajaran demi pelajaran, tetapi tidak
banyak yang melaluinya dan sangat sedikit mengambil kira dengannya, kami
memohon kepada Allah kemaafan atas kegagalan untuk melaksanakan kebenaranNya.
Dengan
itu, ini adalah satu percubaan untuk mendapatkan perbendaharaan dari sumbar
yang disucikan dan isi kandungannya daripada khazanah ilmu (makrifah) yang
merupakan satu pembukaan melalui soalan-soalan, dan ia adalah jawapan
penerangan kepada soalan-soalan yang ditujukan kepada beliau, dan dipilih
dengan keutamaanNya SWT dipindahkan kepada manusia (pembaca) selepas disenarai
dalam susunan khas melalui lima hentian seperti berikut:
1.
Berkenaan dengan Al-Quran.
2.
Berkenaan dengan riwayat.
3.
Berkenaan dengan aqidah.
4.
mengenai perdebatan dan penyelidikan.
5.
Berkenaan dengan nasihat dan kata-katanya kepada orang ramai.
Semua
ini adalah selepas saya bertanya kepadanya (as) sekali, saya berkata: Kadang-kadang seseorang memindahkan (meriwayatkan,
menterjemahkan) sesuatu kepada seorang yang lain, seperti ilmu-ilmu ketuhanan
tetapi dia berasa tenang bahawa dia tidak hidup dengannya atau melaksanakan apa
yang ada di dalamnya. Adakah ini boleh diterima?
Beliau (as) berkata: Nabi Muhammad (S) bersabda: "Allah merahmati seorang yang mendengar percakapanku
dan memahaminya serta memindahkannya kepada manusia, kemungkinan si pemindah
berita memberi faham kepada orang yang lebih faham daripadanya." Kemudian dia
berkata: Adakah ini cukup bagi kamu? Saya berkata ya.
Jika
itu bukan perkara yang paling baik pada pengetahuan saya dia tidak memberi
jaminannya, mudah-mudahan Allah merahmati saya dengan kurnia-Nya dari
pemindahan dan riwayat saya kepada sesiapa sahaja yang lebih berpengetahuan
daripada saya mengenainya, dengan harapan dari menyampaikan perkataan yang
memberi manfaat kepada ahlinya dan membawanya, bagaimana dapat memelihara dan mengenal pasti jawapan-jawapannya tidak
ditambah atau dikurangkan (dibuang), dan menyampaikannya kepada orang lain
menurut apa yang saya dengar terus dari beliau, dan kemudian saya menunjukkan
juga kepadanya (shalawat Tuhanku padanya).
Saya
perlu meminta maaf kepadanya, dengan memikirkan sebelum memindahkan perkataan
beliau, dan kadang-kadang selepasnya; untuk menetapkan jawapannya sekali lagi
dengan penjelasan dan tulisan (fail) lain.
Dan
salam atas Abdus Soleh, Ahmad Al-Hassan yang dikasihi dengan hatinya dan
jiwanya dan mengharapkan Allah agar menolongnya dan memohon mendapatkan
kuasanya dengan kurnia kemuliaanNya kerana Dia Wali orang-orang mukmin. Dan
salam atas mukminin dan mukminah, dan rahmat Allah serta keberkatanNya.
والحمد لله وحده
Segala
puji bagi Allah semata-mata.
6
Jamadi Al-Tsani 1431
Abu
Hassan
Berkata
Abdus Soleh (as)
"Jika
di waktu pagi kamu berada
di dalam benteng Allah, dan di waktu petang kamu akan berlindung di gua
Allah."
"Patuhilah
kepada yang mencipta segala sesuatu dan Dia memberi segala sesuatu kepada
penciptaanNya, dan menerima apa sahaja yang diberitahu kepada kamu oleh Dia Yang Maha Suci, apabila kamu mengenal segala sesuatu
dariNya, tidak akan hilang dan tidak akan sesat walaupun hilang dan sesat semua
penghuni bumi."
✡✡✡✡✡
Saya
hidangkan di hadapan "Ansar Allah" permata berharga ini mudah-mudahan
menjadi minhaj amal (cara beramal) untuk kita semua ..
Dan
Abdul Salam bin Saleh Al-Harawi, berkata:
(Aku
mendengar Aba Al-Hassan Ali Al-Ridha (as) berkata: Allah merahmati hamba yang
menghidupkan perintah kami.
Aku
berkata kepadanya: Bagaimana menghidupkan perintahmu?
Beliau
berkata: belajar ilmu kami dan mengajarkan kepada manusia, maka jika mereka
tahu kebaikan perkataan kami nescaya akan mengikuti kami) ..
Sumber
3uyun Akhbar Al-Ridha (as): Jilid 2, halaman 275.
✡✡✡✡✡
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله رب العالمين، مالك الملك، مجري الفلك، مسخر الرياح، فالق الإصباح ديّان الدين، رب العالمين.
الحمد لله الذي من خشيته ترعد السماء وسكانها، وترجف الأرض وعمّارها، وتموج البحار ومن يسبح في غمراتها.
اللهم صلِّ على محمد وعلى آل محمد، الفلك الجارية في اللجج الغامرة، يأمن من ركبها ويغرق من تركها، المتقدم لهم مارق، والمتأخر عنهم زاهق، واللازم لهم لاحق.
Dengan
nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang
Segala
puji bagi Allah Tuhan sekalian alam. Pemilik Kerajaan Alam Yang menetapkan
peredaran bintang-bintang di langit tinggi, yang menggerakkan angin, yang
memisahkan hari, pentadbir segala sesuatu, Tuhan semesta alam. Segala puji bagi
Allah! Kerana takut pada-Nya langit tinggi dan penghuninya bergoncang, dan bumi
datar dan penghuninya bergegar, dan lautan dan apa yang berenang dalam gelora
dan kedalamannya airnya.
Ya
Allah! Selawat dan salam itu kepada Muhammad dan keluarga Muhammad, bahtera
yang belayar di laut dalam, dia yang belayar bersamanya akan selamat, dia yang
ketinggalan akan tenggelam, yang mendahului mereka akan terpesong dan yang
berada di belakang mereka akan binasa, dan yang mengiringi mereka akan bersama
kebenaran.
✡✡✡✡✡
Terjemahan
Kitab Bersama Abdus Soleh Bahagian 1
(Untuk Bacaan Saja)
Hentian
pertama:
Berkenaan
dengan Al-Quran
Hentian
dengan teks-teks (nash) Islam dan membandingkannya dengan Al-Quran yang ada di
tangan mereka hari ini:
Sebelum
kita dedahkan diri kita kepada soal jawab mengenai topik ini kita perlu
berhenti sejenak untuk mengatakan ..
Sesetengah
orang percaya bahawa sesuatu kenyataan yang mana boleh dicium baunya - apatah
lagi petunjuk - bahawa Al-Quran yang ada di tangan umat Islam hari ini, yang
maknanya dari versi Fahd, [mempunyai kesalahan di dalamnya, atau mempunyai
ayat-ayat terkeluar dari tempatnya, atau tidak lengkap], kemudian orang yang
berkata kenyataan ini akan menjadi kafir dan apabila perkara yang salah dan
telah keluar dari bulatan Tauhid kepada bulatan atheisme dan kufur. Tetapi jika
kita hanya merujuk pada teks-teks yang boleh didapati di tangan umat Islam,
dengan semua ajaran dan mazhab mereka, maka kita akan mendedahkan bagaimana
besar perbuatan melulu dan pelanggaran orang yang membuat kenyataan tersebut .
Kerana [seseorang yang mengatakan pernyataan itu] tidak lebih daripada seorang
Islam yang mengaku sebagai Sunni atau Syiah, saya maksudkan mengikut sunnah
kepada Syeikh atau Syiah yang mempunyai Marja’. Dan kedua-duanya menceritakan
dan menyatakan dengan jelas di dalam teks yang terdapat kekurangan atau
penambahan [dalam Al-Quran], bahawa beberapa perkataan atau huruf digantikan
atau beberapa huruf atau perkataan telah hilang atau beberapa huruf atau
perkataan telah ditambah, dan teks-teks adalah [terlalu banyak ia begitu]
sehinggs sukar untuk menghimpunkannya [bermakna ia terlalu banyak dan ia sukar
untuk disebut semuanya]. Berikut ini adalah hanya sebuah contoh untuk
memberikan bukti.
*
Diriwayatkan dari Sunni bahawa Rasulullah (S) bersabda:
(Sesiapa
yang berbesar hati untuk membaca Al-Quran seperti mana ia diturunkan maka
hendaklah dia membaca bacaan Ibn Umm Abd [Ibn Mas'ud]) [1]
Oleh
itu Ibn Mas'ud adalah di antara yang terbaik daripada sahabat yang telah
menghafal Al-Quran.
(Ibn
Malik berkata: Masahif (salinan Al-Quran) diperintahkan untuk diubah, lalu Ibn
Mas'ud berkata: "Sesiapa di antara kamu boleh menyembunyikan mushafnya
(salinan Al-Quran) maka sembunyikanlah, iaitu bagi yang menyembunyikan sesuatu,
dia akan datang bersamanya pada hari kiamat." Kemudian dia berkata:"
Saya telah membaca (menyebutnya) dari mulut Rasulullah (S) tujuh puluh surah!
Jadi adakah saya tinggalkan apa yang saya telah ambil dari mulut Rasulullah
(S)!? ") [2]
Maksud
Hadis adalah jelas, dan iaitu bahawa Ibn Mas'ud melihat bahawa Al-Quran yang
telah ditulis oleh Uthman adalah tidak lengkap, atau sekurang-kurangnya telah
dilakukan beberapa perubahan [3].
*
Juga riwayat Sunni dari Ibn Malik bahawa dia berkata:
*
Ibn Hajr berkata:
(Apabila
mushaf (salinan Al-Quran) Uthman datang ke Kufah, Ibnu Mas'ud tidak bersetuju
pada bacaannya dia juga tidak bersetuju bahawa mushaf miliknya (salinan
al-Quran) dibakar, baginya (Ibn Mas'ud) Mushafnya adalah berbeza daripada
mushaf Uthman) [4]
Sementara
itu Sunni menceritakan apa yang Nabi (S) katakan mengenai mushaf (salinan
al-Quran) daripada Ibnu Mas'ud, dan mereka mengatakan bahawa hadisnya adalah
Sahih, mereka juga menceritakan apa yang Uthman lakukan kepada Ibnu Mas'ud
apabila Uthman mengambil keputusan untuk membakar semua salinan al-Quran
kecuali salinannya sendiri yang Hafsah berikan kepadanya, kerana ia akan
dijelaskan kemudian, dan Ibn Mas'ud adalah mangsa keputusan penindasan, dan dia
telah dibunuh selepas dia mengalami apa yang dia alami [5]
*
Mungkin semua ini telah dilakukan terhadap beliau kerana Mushaf beliau (salinan
al-Qurannya) adalah sama seperti yang beliau jelaskan apabila beliau berkata:
(Saya telah membaca kepada Nabi (S) 70
surah, dan khatam membaca Al-Quran kepada orang yang terbaik Ali bin Abi Talib (as))
[6]
*
Bagaimanapun, Al-Qur'an dikira sebagai tidak lengkap, dalam doktrin Sunni, berkata Al-Sayuti :
(Abu Ubaid meriwayat dari Ibn Abi Maryam, diriwayatkan
dari Ibn Luhay'a diriwayatkan dari Abi Al-Aswad, diriwayatkan dari Zubair, diriwayatkan
dari Saidatina Aisyah (ra) berkata: Surah Al-Ahzab (Surah 33) yang dibaca semasa
zaman Nabi adalah 200 ayat, tetapi apabila Uthman menulis Masahifnya (salinan
al-Quran) dia tidak masukkan kecuali apa yang ada sekarang) [7]
*
Dan Ahmad ibn Hanbal berkata:
(Abdullah meriwayatkan dari Wahab ibn
Baqiyyah diriwayatkan dari Khaled ibn Abdullah Al-Tahan diriwayatkan dari Zayd
bin Abi Ziyad diriwayatkan dari Zirr ibn Hubaysh diriwayatkan dari Abi ibn Ka'b
katanya: "Berapa banyakkah ayat-ayat yang anda baca di dalam Surah
Al-Ahzab [Surah 33]? "Dia berkata:" Tujuh puluh dan beberapa
ayat-ayat "Dia berkata:." Saya telah membacanya bersama Rasulullah (saw)
seperti Surah Al-Baqarah (Surah 2) atau lebih dan ia mempunyai ayat Rajam di
dalamnya ") [8]
*
Dan Saidatina Aisyah (ra) mengejutkan kita dengan ayat "menyusukan orang
dewasa" di mana dia berkata:
(Ayat Rejam dan ayat menyusukan orang dewasa
telah turun, sedang ianya ada dalam tampalan di bawah katil ku ... maka kami
sibuk dengan aduan daripada Rasulullah (saw), jadi ayam memasuki bilik dan
memakannya) [9].
Dan
ia adalah jelas bahawa rangkap ayat rajam dan ayat menyusukan dewasa tidak
wujud pada hari ini dalam Al-Quran mahupun apa yang Asy'ari telah memeranjatkan
kita dengannya.
Dan
mengenainya - mengenai makna bahawa Al-Quran pada masa mereka telah hilang
ayat-ayat yang turun kepada Rasulullah (S), apatah lagi mushaf (salinan Al-Quran)
daripada Fahd yang ada pada kita hari ini - ada banyak riwayat yang saya tidak
boleh sebut semuanya kerana akan mengambil banyak masa. Juga, bagaimana
Al-Quran boleh menjadi tidak lengkap pada pendapat mereka, jika mengikut
riwayat dan hadis mereka terdapat banyak ayat yang didakwa oleh Umar dan yang
lain-lain daripadanya yang tidak wujud dalam mushaf Fahd yang ada pada kita
hari ini. Berikut adalah beberapa ayat-ayat, kita akan bawakan dengan apa yang
telah dinyatakan sebelum ini:
1.
(Lelaki tua dan wanita tua, jika mereka melakukan zina, kemudian rejamlah
(batu) mereka dengan apa yang mereka luangkan dengan keseronokan) [10]
Dan
ini adalah ayat kegemaran Umar seperti diketahui, dan ia adalah ayat yang dia
sentiasa katakan seperti berikut:
(Jika hanya kerana orang tidak akan
mengatakan bahawa Umar telah menambah di dalam Kitab Allah, saya akan tulis, (bermakna
Ayat Rajam), dan dia juga berkata: (Jangan ragu-ragu untuk hukuman rejam ia
adalah benar) [11]
2.
(Inti Agama Allah adalah limpahan Hanif (tunduk menyerah), tidak syirik dan
bukan agama Yahudi mahupun Kristian, dan sesiapa yang berbuat baik ia tidak
akan menjadikannya kafir) [12]
3.
(Jika anak Adam mempunyai dua lembah emas dia akan inginkan yang ketiga, dan
rongga anak Adam tidaklah dipenuhi kecuali dengan tanah, dan Allah mengampunkan
sesiapa yang bertaubat) [13]
Dan
banyak ayat-ayat lain daripada di atas, yang disebutkan di dalam Kitab-kitab
induk mereka.
Selain
itu, apabila kita melihat ke dalam kitab-kitab mereka, kita akan dapati bahawa
sebahagian daripada Surah Al-Quran yang terdapat di dalam mushaf (salinan
Al-Quran) yang ada pada hari ini di tangan mereka, bukan Surah-surah Al-Quran
sebenar mengikut [angka] terbesarnya!
*
Tabarani meriwayatkan:
(Abd El-Rahman bin Zaid berkata: Aku melihat
Abdullah membaca Al-Muwazatain (yang Surah Al Falaq dan Surah Al-Nas, Surah ke
113 dan ke 114 dalam Al-Quran), dan berkata: Mengapa kamu menambah [pada
Al-Quran] sesuatu yang tidak ada di dalamnya? (dan banyak lagi Hadis dengan
maksud yang sama). Sesungguhnya Rasulullah (S) memerintahkan supaya kita
berlindung dengannya, dan baginda tidak menggunakan untuk membacanya.. .) [14]
Kemudian
mereka berkata: Al-Quran yang ada di tangan umat Islam hari ini adalah
mutawatir (dipersetujui oleh sejumlah besar orang), semua itu, tulisannya,
kandungannya, perintahnya, dan lain-lain yang berkaitan dengannya, sedang
mereka mengakui bahawa mereka mengambil Al-Quran ini dari Hafsah dan tidak dari
orang lain, dan mereka menganggapnya sebagai versi (mashaf) dan menjadi
"ibu semua versi (mashaf) ."
*
Ibn Nasir Al-Din berkata:
(Semasa khalifah Uthman bin Affan,
sekumpulan dari para sahabat yang mulia telah dilantik untuk membuat lima
salinan Ibu Mushaf pada (riwayat) Hafsah isteri Nabi - dan ada yang mengatakan:
empat salinan, dan ada yang mengatakan tujuh salinan - dan satu salinan
dihantar ke setiap daerah ...) [15]
Mereka
mengatakan bahawa, walaupun Saidatina Aisyah (ra) percaya terdapat kesilapan
dalam mushaf selepas salinan telah dibuat, dan dia menganggap bahawa kesilapan
adalah dari penulis. Apa yang akan mereka katakan sekiranya perkataan dikatakan
dari orang lain yang bukan daripada mereka?! Saya tidak tahu bagaimana mereka
boleh mengatakan bahawa orang yang beriman bersetuju atas perkara yang apabila
ibu mereka (Saidatina Aisyah ra) dan banyak anak-anaknya menentang mereka
mengenai perkara tersebut!!
*
Urwah berkata [bahawa dia bertanya kepada Aisyah (ra) mengenai kesilapan
tatabahasa tentang beberapa ayat dalam Al-Quran]. Oleh itu, Saidatina Aisyah ra
berkata:
("Wahai anak kakak saya, ia adalah satu
kesilapan daripada penulis-penulis semasa menulis Kitab") [16]
Mengetahui
bahawa penulis-penulis tidak akan menulis apa-apa kecuali selepas menyemak
dengan Uthman sebagaimana yang mereka katakan.
*
Ibn Shihab berkata:
(Satu hari mereka telah keliru dengan
perkataan "Tabut"; Zaid berkata ia: "Tabua" tetapi Sa'ed
ibn Al-'As dan Ibn Al-Zubair berkata ia: "Tabut" Jadi mereka
bangkitkan hujah mereka kepada Uthman.. Lalu Uthman berkata: tulislah sebagai "Tabut "kerana ia
adalah dalam bahasanya") [17]
*
Usaha Uthman tidak berhenti pada penulisan sahaja, tetapi juga urutannya.
Al-Zamakhshari meriwayatkan dari Huzayfah:
(Anda memanggilnya Surah Al-Taubah tetapi
sebenarnya ia adalah Surah Al-Ahzab. Demi Allah ia diterima oleh semua orang.
Jika kamu kata:.. Ia tidak diturunkan dengan Bismillah seperti ayat-ayat yang lain,
saya berkata: Ibnu Abbas bertanya Uthman tentang itu, maka dia berkata: Apabila
Surah atau ayat diturunkan kepada Nabi (saw), baginda akan berkata: tempatkan
ia di situ atau di sini yang disebut baginda. dan Rasulullah (saw) wafat dan
tidak menjelaskan kepada kita di mana untuk meletakkannya, dan ceritanya adalah
sama dengan cerita yang lain, dan itulah sebabnya saya kaitkan di antaranya,
dan keduanya dipanggil Al-Qareenatain (kedua-dua sahabat atau dua perbandingan
wajah atau dua yang dikaitkan) ") [18]
Jadi
di mana ia didakwa Tawatur (bermakna ia dipersetujui oleh ramai yang
"boleh dipercayai") dalam mushaf (salinan Al-Quran) dari segi
bagaimana ia diturunkan, sama ada pada tahap salinan atau penulisan atau
tulisan atau urutannya?!
([Nota
Penterjemah: bermaksud bahawa jelas dari riwayat Sunni yang dinyatakan sebelum
ini semua orang mempunyai pendapat mereka sendiri tentang bagaimana sesuatu
ayat tertentu diturunkan, bagaimana ia sepatutnya ditulis, di mana patut
ditulis, bagaimana untuk mengeja perkataan tertentu, susunan Surah-surah atau
ayat-ayat, dan lain-lain! Jadi tidak ada Tawatur (persetujuan oleh kumpulan
besar orang yang boleh dipercayai terhadap satu bacaan al-Quran) mengenai
al-Quran yang ada pada kita hari ini!])
Saya
meminta setiap orang yang adil untuk merenung langkah ini, dan untuk
memberitahu kita dengan adil apa yang dia katakan tentang orang-orang yang
memanggil yang lain 'kafir' - sama seperti orang Wahabi lakukan hari ini -
kerana sesuatu yang mereka sendiri salin dari sumber-sumber mereka sendiri!
.... Saya akan menyeru Syiah Marja’ untuk merenung pada dua teks, tidak lebih,
agar tidak menjadi panjang:
Pertama:
Salim
ibn Abi Salema berkata: "Seorang lelaki membaca di hadapan Abu Abdullah
(as) [satu ayat daripada Al-Quran] dan saya mendengar dia membaca al-Qur'an
berbeza daripada cara orang lain baca, jadi Abu Abdullah (as) berkata:
(Celaka, celaka, berhenti! Berhenti
membacanya! Bacalah sama seperti orang lain baca sehingga Qa'im zuhur, apabila
Ia bangkit dia akan membaca kitab Allah sepertimana ia diturunkan, dan dia akan
membawa keluar Kitab yang telah ditulis oleh Ali) dan dia (as) berkata: (Ali
(as) telah membawanya kepada orang ramai apabila dia selesai menulis dan
berkata kepada mereka: "Ini adalah kitab Allah seperti yang Allah turunkan
kepada Muhammad (S), dan saya telah mengumpulnya di antara kedua-dua papan
"Lalu mereka berkata:." di sini kami mempunyai mushaf yang
mengumpulkan Al-Quran, kami tidak perlukan dari kamu." Lalu Ali (as)
berkata:" Demi Allah kamu tidak akan melihatnya selepas hari kamu ini! Aku
hanya perlu memberitahu kamu apabila aku mengumpulkannya supaya kamu boleh
membacanya ") [19]
Kedua:
Kata-kata Profesor Aliran Usuli yang dikenali hari ini dan yang kitabnya "Kifayat Al-Usul" masih menjadi rujukan kepada ([ulama]) mereka. Ijtihad dalam agama Allah dan mereka mengukur tahap pengetahuan dengan buku ini . Dalam buku ini, beliau berkata:
(... Al-Quran telah diganggu / diputarbelitkan dalam bentuk-bentuk ini: sama ada dengan menggugurkan [perkataan atau huruf atau titik], atau menukar kata .... juga beberapa riwayat yang merupakan bukti kepadanya.... Dan Tawatur (persetujuan oleh sekumpulan besar orang yang boleh dipercayai apabila satu bacaan) bacaan belum terbukti .... Apa yang terbukti ialah ia dibenarkan untuk membaca dengannya...
[Nota Penterjemah: Saya telah meletakkan titik-titik
kerana beberapa perkataan amat sukar
dan berkaitan dengan tatabahasa Arab yang begitu
sukar untuk diterjemahkan]) [20]
Al-Mishkini, dalam ulasannya
mengenai buku ini, yang begitu penting
kepada Akedamik Hauzah bahawa mereka menjadikannya sebuah buku yang
diajar sehingga hari
ini di Al-Najaf Al-Ashraf,
beliau juga mengesahkannya dan mengisytiharkan - sama seperti profesornya Al -Khurasani dalam bukunya "Al-Kifayah" - bahawa terdapat penyelewengan dalam kitab tersebut,
dengan bukti-bukti yang riwayat dan tradisi dan
bahasa, bermakna Balaghah, dan
kekurangan hubungan antara
beberapa ayat-ayat pada perkara-perkara
yang sama, seperti tatabahasa dan sebagainya.
Inilah
keadaannya secara ringkas. Dan sesungguhnya beberapa orang di kedua-dua
kumpulan - yang bererti dari Sunni dan Syiah - mengatakan bahawa terdapat
penyelewengan yang telah berlaku dalam Al-Quran, dan ada beberapa orang dari
mereka yang menafikannya, dan setiap daripada mereka mempunyai bukti-bukti
mereka sendiri. Dan Yamani Keluarga Muhammad (as) telah menyebut kedua-dua
pihak apabila beliau menyampaikan perkara ini di dalam kitabnyanya
"Al-‘Ijl" dan dia telah menjelaskan bukti-bukti kedua-dua pihak tanpa
dia (as) mengisytiharkan sesuatu. Itu yang pertama.
Kedua:
Beliau (as) telah mengarahkan umat Islam untuk mengambil apa yang telah
diriwayatkan dari Ahlul Bayt (as) dan bacaan mereka kepada beberapa ayat-ayat
dan menganggapnya sebagai antara "Tujuh qiraat" yang dibaca oleh umat
Islam. Tidaklah adil kepada Muhammad (S) di mana semua umat Islam, Sunni dan
Syiah, menerima "Tujuh qiraat", atau sepuluh atau empat belas, lebih
suka membaca dengan apa sahaja yang padan dengan bahasa Arab seperti yang
dikatakan Sistani dalam Fatwa beliau [21], dan mereka tidak menerima
bacaan Keluarga Muhammad (as).
Sebaliknya
[mereka berkata] adalah malu kepada kita apabila kita membaca dengan bacaan
Imam Al-Baqir (as) atau Imam Al-Sadiq (as) - sama seperti pengikut Marja’ ini
yang menolak Dakwah Yamani yang dirahmati lakukan - dan mereka mengatakan
mereka adalah Syiah yang disokong oleh agensi yang menyedihkan daripada Marja’
tersebut!
Orang
yang mengikut akan mendapati dengan jelas bahawa ahli perundangan Syiah dan Sunni - jika tidak
semua daripada mereka - mengatakan bahawa ia adalah dibenarkan untuk membaca
dengan bacaan yang dikenali yang telah diriwayatkan oleh Ahlul Sunnah dan ahli
perundangan Syiah telah mengambil daripada mereka. Ada di antaranya yang pergi
terlalu jauh dan menjadikan ia wajib untuk membaca dengan bacaan/qiraat tujuh
kerana ia adalah Mutawatir (kerap) [22], dan pada masa yang sama
kita melihat bahawa dalam tradisi Ahlul Bayt (as) sangat kuat menafikannya! [23]
Yang
bertentangan dengan kata-kata bahawa bacaan tujuh adalah mutawatir dan bahawa
ia adalah wajib untuk dibaca oleh mereka, kita dapati kata-kata Sayyid Al-Khoei
yang berkata:
(Apa yang diketahui dengan Syiah adalah
bahawa ia tidak mutawatir, sebaliknya, bacaan tersebut adalah sama ada Ijtihad
(ijtihad bekerja dengan usaha mereka sendiri untuk mencapai satu kesimpulan)
dari pembaca atau diriwayatkan oleh Khabar Al-Wahid (Laporan Tunggal). Dan
sekumpulan penyiasat dari ulamak Ahlul Sunnah telah memilih kata ini ... Oleh
itu ia menjadi jelas bahawa tidak ada hal menjadi bahagian tetap antara Al-Quran
yang Tawatur dan bacaan yang kurang Tawatur) [24]
Jadi,
jika tujuh qiraat/bacaan adalah ijtihad dari pembaca-pembaca Al-Quran, menurut
kata-kata ulamak mujtahid Usuli terhebat di zaman ini, Syed Al-Khoei, jadi
mengapa Syiah daripada Marja’ itu menafikan bacaan Ahlul Bayt yang telah
diriwayatkan dari mereka, dan mereka yang mendakwa mempunyai pengetahuan
menolak anak mereka (as) Syed Ahmed Al-Hasan (as) apabila dia mengingatkan umat
apa yang Imam-imam petunjuk (as) baca. Dan adakah Syiah hari ini benar-benar
menerima Ijtihad daripada pembaca kitab Allah Al-Quran walaupun dia Uthmani
pada kepercayaannya atau pembaca Ummayah pada
fahamannya atau keturunannya tidak diketahui hanya seperti yang kita
lihat di dalam terjemahan daripada tujuh qiraat/bacaan, dan mereka tidak
menerima pembacaan Hujjah Allah yang merupakan bekas (penyimpan) Al-Quran dan
penterjemah Al-Quran!
Ketiga:
Keluarga Muhammad mempunyai banyak riwayat mengenai apa yang para pendakwa
telah cuba untuk menimbulkan keraguan, cukuplah disebut dua daripadanya:
Abi
Basir meriwayatkan bahawa Abu Abdullah (as) meriwayatkan mengenai firman Allah
{lebih baik daripada seribu bulan } beliau berkata:
(Kemudian pemerintahan Bani Ummayyah pada
firman Allah (swt) {Malaikat dan Roh turun di dalamnya dengan izin Tuhan
mereka}, maknanya dari Tuhan mereka ke atas Muhammad dan keluarga Muhammad,
dengan setiap perkara keamanan) [25]
Abdullah
bin Ijlan Al-Sakuni berkata : Aku mendengar Abu Ja'far (as) berkata:
(Rumah Ali dan Fatimah adalah bilik
Rasulullah (S), dan siling (langit-langit) rumah mereka adalah Arasy Tuhan
Sekalian Alam. Di belakang rumah mereka terdapat pembukaan kepada Arasy, tempat
turun-naik wahyu dan malaikat. Malaikat akan membawa wahyu kepada mereka pada
waktu pagi dan pada waktu malam dan pada setiap jam dan pada setiap kelipan
mata. Datang dan perginya kumpulan para malaikat adalah tidak berkesudahan.
Sesungguhnya Allah SWT mendedahkan Langit untuk Ibrahim (as) hingga dia melihat
Arasy, dan Allah meningkat kuasa melihat beliau. dan sesungguhnya Allah
meningkat kuasa melihat Muhammad, Ali, Fatimah, Al-Hassan dan Al-Hussein (as)
dan mereka telah melihat Arasy dan mereka akan dapati siling rumah mereka
hanyalah Arasy. Rumah-rumah mereka telah berbumbungkan Arasy Al-Rahman (Yang
Maha Pemurah), dan rumah-rumah mereka adalah tempat naiknya para Malaikat dan
Roh, sekumpulan selepas kumpulan. Tanpa henti, dan setiap rumah daripada
rumah-rumah para Imam adalah tempat naiknya para Malaikat, kerana Allah yang
Maha Kuasa berkata
malaikat dan Roh turun di dalamnya dengan
izin Tuhan mereka dengan setiap perkara keamanan} Jadi saya berkata:
{ مِّن كُلِّ أَمْر
سَلَامٌ
Dari setiap perkara keamanan}
Jadi dia (as) berkata:
{ بِكُلِّ
أَمْر سَلَامٌ
Dengan setiap perkara keamanan}
Jadi saya berkata: Adakah ini yang diturunkan. Jadi dia (as) berkata : Ya ) [26]
* Kamu dapat lihat bahawa {dengan setiap perkara} adalah
yang betul dan bukan {dari setiap perkara}, dan ini adalah jelas dari yang
memeranjatkan perawi dan bagaimana Imam mengesahkannya.
Jadi
apa yang tinggal kini! Yamani Keluarga Muhammad (as) membaca ayat seperti
Bapanya yang suci (as) membacakannya. Apakah yang perlu kami lakukan kepada
kamu jika kamu menolak kata-kata Keluarga Muhammad (as) dan bacaan mereka,
namun kamu terima bacaan Nasibi?!
Ini
adalah kata rangkuman yang diperlukan sebelum menyalin kata-kata Syed Ahmed
Al-Hassan (as) mengenai topik tersebut dan bertanya kepada beliau
[mengenainya].
✡✡✡✡✡
Bacaan
{dengan setiap perkara} [bukannya {dari setiap perkara}] , dalam Surah Al-Qadr
[Surah 97 dalam Al-Quran ]
Seperti yang telah saya jelaskan sebelum ini, sebahagian mereka
yang degil telah cuba memfitnah Dakwah Ilahi walaupun dalil-dalil serta bukti
ternyata jelas, mereka akan menggunakan hujah lemah yang hanya akan mendedahkan
kejahatan tubuh dan besarnya kebiadapan mereka terhadap Keluarga Muhammad (as).
Salah satu hujah yang mereka gunakan adalah: Sayed Ahmed Al-Hassan (as) membaca
Surah Al-Qadr seperti ini:
تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم بِكُلِّ
أَمْر سَلَامٌ
{Para Malaikat dan Ruh turun padanya dengan
izin Tuhan mereka dengan setiap perkara keamanan}
- maka beliau adalah salah - sedangkan beliau terhindar dari itu! -
disebabkan beliau membaca dengan bacaan yang lain dari yang terkandung dalam
salinan Qur’an sekarang, versi Fahd yang terdapat di kalangan masyarakat hari
ini.
تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ
وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن كُلِّ أَمْرٍ سَلَامٌ
{Para Malaikat dan Ruh turun padanya dengan dengan izin Tuhan mereka dari setiap perkara}].
{Para Malaikat dan Ruh turun padanya dengan dengan izin Tuhan mereka dari setiap perkara}].
Dengan hujah/alasan seperti itu,para Syiah Marji’ dan mereka yang
mendakwa diri berpengetahuan ingin memadamkan cahaya Allah.
Apabila saya bertanya beliau tentang perkara ini, beliau (as)
menjawab:
(Mereka berkata bahawa Ahmad Al-Hassan membaca [dengan berkata] { بِكُلِّ أَمْر - dengan
setiap perkara} [daripada membaca] { مِّن
كُلِّ أَمْر - dari setiap perkara}], dan ini
bertentangan dengan salinan [Quran] yang tercatit sekarang, jadi apa sahaja
yang bertentangan dengan catitan sekarang adalah betul-betul palsu,? Oleh itu,
berpandukan penghujahan mereka, kesemua Ulama’ Usuli/Fiqh mereka berada dalam
kesalahan, kerana mereka mengatakan perkara yang lebih besar dari itu, rujuklah
kepada kitab-kitab fiqh mereka, dan saya tidak akan berkata mengkaji, kerana
ianya penuh dengan penerimaan/pengesahan [perbezaan] cara pembacaan, satu pihak
mengatakan bacaan begini lebih tepat, sementara di pihak lain mengatakan bacaan
begitu lebih tepat. Malah, rujuklah kepada kitab-kitab Fatwa [27]
berkenaan cara pembacaan, kamu akan dapati mereka berkata bilangan Surah (bab)
Al-Quran adalah 112 dan bukannya 114, serta mengatakan terdapat dua Bismillah [28]
tambahan. Oleh itu, mereka saling menyanggahi antara satu sama lain; kerana
bersalahan dengan naskhah salinan sekarang. Itu yang pertama
Ibn Fahd juga berkata: (Kedua: Ketiga: telah diriwayatkan (Surah
Ad-Dhuha (Surah 93) dan Surah Asy-Sharh (Surah 94) adalah satu surah, dan juga
Surah Al-Fil (Surah 105) dan Surah Quraisy (Surah 106) adalah satu Surah. Jadi
adakah Bismillah diulang antara mereka? Ia berkata: Tidak.) - Al-Mahthab
Al-Bar'i Jilid 1 halaman 365.
Pengulas dalam Al-Mu'tabar berkata: (Jika terdapat dua Surah maka
perlulah ada Bismillah, tetapi jika hanya satu Surah maka Bismillah tidak perlu
diulangi)
Kedua: Kamu mempunyai kitab “Kifayat Al-Usul” dan ulasan
Al-Mishkini terhadapnya; kerana mereka mengkaji salinan ini di Hawzah Al-Najaf
dan merujuk kepada ulasannya. Mereka berkata [dalam kitab tersebut, tentang
kesahihan Al-Quran yang jelas, adakah anda baru saja menemukannya? Adakah anda
membaca tulisan pengarang kitab tersebut dan ulasan Al-Mishkini tentang
penyimpangan Al-Quran? Bacalah dan anda akan menjumpai pengarang kitab tersebut
berkata penyimpangan Al-Quran adalah lebih berkemungkinan, dan Al-Mishkini
mengesahkan penyimpangan Al-Quran menerusi Al-’itibar dan Al-Akhbar. Al-Akhbar
adalah nyata, dan apa yang dimaksudkan dengan Al-’itibar adalah kecacatan
sebutan atau pemotongan ucapan atau kecacatan dalam Nahu...dll.
Para Ulama’ dan Ahli Fiqh terkemuka tersebut mengatakan terdapat
penyimpangan [dalam Al-Quran] dan mereka mengisytiharkannya. Bagi kami, kami
hanya berkata untuk mereka mempertimbangkan bacaan/penyampaian Ahlul Bayt (as)
sebagaimana 7 bacaan/penyampaian yang telah kamu terima. Jadi apakah
masalahnya?
Demi Allah, Saya pernah berkata pada seorang Wahabi: Sila
pertimbangkan bacaan/penyampaian Ahlul Bayt seperti 7 bacaan/penyampaian lain
yang kamu baca/sampaikan, dia kemudian diam tidak menjawab dan menerima
perkataan saya. Jadi kenapa dengan mereka [Shiah]? Sedangkan Wahabi tersebut
pernah berkata Ahlul Bayt mengatakan Quran telah menyimpang dan dia akan
berhujah mengenainya, namun mereka ini telah dibutakan dengan hasad dengki
hinggakan tidak mampu memahami ucapan.
Dan saya telah bertanya kepadanya tentang 7 bacaan/penyampaian dan
7 huruf, dan itulah salah satu perkara yang menjadi perdebatan Ansar dengan - salah
seorang Sheikh dari Marji’ dan jurucakap mereka -menjadikan jawapan Imam kepada
apa yang masyarakat biasa katakan tentang 7 huruf sebagai bukti, dan dengan
begitu sahaja dia mengatakan 7 bacaan/penyampaian adalah salah. Maka Beliau (as)
berkata:
[Mereka] Ini tidak membezakan antara apa yang masyarakat katakan
tentang 7 bacaan/penyampaian, dan apa yang mereka katakan tentang Qur’an yang
turun ke atas 7 huruf. Sunni berkata, menurut tradisi mereka, bahawa Qur’an
turun ke atas 7 huruf [29], bermaksud:
Ianya dibenarkan untuk berkata “ Al-Aziz Al-Hakim (Yang Perkasa
Yang Bijaksana) selain “Al-Aziz Ar-Rahim (Yang Perkasa Yang Pemurah), dan
seterusnya. Maka Ahlul Bayt (as) membantahnya dan mereka berkata: Sesungguhnya,
Qur’an itu satu dan datangnya dari Yang Esa. Dan ini tidak berkaitan dengan 7
bacaan/penyampaian.
Perihal 7 bacaan/penyampaian datang selepas mereka berkata tentang
7 huruf, dan alasan di sebalik 7 bacaan/penyampaian adalah; Selepas Uthman
mengumpulkan orang untuk satu terjemahan Qur’an - bermaksud satu teks bertulis -
bukan satu bacaan; kerana ia tidak mempunyai titik atau Hamzah atau [fatah dan
kasrah], jadi mereka membaca tulisan tersebut dalam berbagai cara bergantung
pada pemahaman si pembaca, maka bacaan/penyampaian menjadi banyak. Dan ketika
Dinasti Umayyah apabila penguasa Umayyah menyatukan bacaan/penyampaian masyarakat
mengikut peyampai yang [dianggarkan] bersesuaian dengan masyarakat serta
pemerintah. Dan mereka menghalang Mushaf (salinan Al-Qur’an) disalin atau
dibaca - dengan titik atau hamzah atau [fatah dan kasrah] -[menggunakan]
bacaan/penyampaian selainnya, maka mereka menerima 7, dan menolak yang lainnya.
Dan anda mempunyai sejarah Al-Quran, berhujahlah dengan mereka menggunakan
kitab dan apa yang ada bersama mereka dan apa yang telah tertulis di dalam
kitab tentang sejarah al-Quran.
Dan 7 bacaan/penyampaian telah ada ketika zaman para Imam (as), dan
Qur’an ditulis dengan semua bacaan/penyampaian tersebut dan masyarakat akan
membaca mengikutnya. Jadi ucapan Imam (as), bacalah sebagaimana orang ramai
membaca, bermaksud: Mengikut pembacaan yang dibaca orang ramai dan terdapat 7
atau lebih cara pembacaan, bukannya satu. Dan hingga sekarang, sesiapa yang
mempunyai pengetahuan tentang 7 bacaan membacanya semua sekali, seperti Qari
Mesir yang terkenal, Abdul Bassit, di mana dia membaca dengan 7 bacaan dan jika
dia sampai pada perkataan yang mempunyai 2 atau 3 cara bacaan yang berbeza, dia
membaca bahagian tersebut lebih dari sekali dan setiap kalinya dengan bacaan
yang berbeza.
Kemudian beliau (as) mengarahkan salah seorang Ansar untuk
memberikan ceramah tentang perkara ini, di mana dia akan menjawab kepada
[orang] jahil ini dan mematahkan hujahnya berdasarkan kepada siapa yang berkata
sesuatu yang bertentangan dengan naskhah [Qur’an] sekarang-dan saya maksudkan
versi Fahd - akan berada dalam kesalahan kerana dia akan mengatakan terdapat
penyimpangan [dalam Al-Qur’an]. Maka beliau (as) berkata kepadanya:
(Dalam ceramah menjelaskan bahawa kesemua ulama Syiah mengatakan
bahawa Surah Ad-Dhuha dan Surah Ash-Sharh adalah satu surah dan ianya tidak
dibenarkan untuk membaca [hanya] salah satu darinya di dalam solat [30].
Dengan mengemukakan pendapat mereka, dan juga tradisi Ahlul Bayt (as) mengenai
perkara ini [31]. Dan juga hubungan antara Surah Al-Dhuha dan Surah
Al-Syarh, maka adalah jelas bahawa Surah Al-Syarh bukanlah surah, sebaliknya,
ia melengkapkan Surah Al-Dhuha. Maksudnya, Allah berfirman pada akhir Surah
Ad-Dhuha:
{Adapun dengan nikmat Tuhanmu, maka umumkanlah/sebut-sebutkanlah} [Surah
Al-Dhuha (93) ayat 11].
Jadi apakah nikmat ini? Dan mengapa umumkannya/sebutkan?
{Bukankah Kami telah melapangkan untuk kamu dada kamu, Dan diangkat
dari kamu beban kamu} [Surah Ash-Sharh (94)].
Dan Juga Surah Al-Fil dan Surah Quraisy adalah satu surah. Dan jika
anda suka, sebutkan kepada mereka perkataan ulama mereka agar mereka tidak
terkeliru, bagi orang yang hampir tidak mendengar, jadi mungkin mereka akan
mendengar sedikit. Ingatkan mereka, beritahu mereka, sekurang-kurangnya biarlah
maklumat dan pengetahuan bersama dengan mereka kerana mungkin suatu hari nanti
mereka akan sedar penipuan tentang perkara ini, dan menyelamatkan diri mereka
sendiri).
✡✡✡✡✡
______________________________
[1] Musnad Ahmad: Jilid 1 Halaman 7. Sunan Ibn Majaj Jilid 1
Halaman 49 Hadis 138. Dan sumber-sumber lain. Dan menurut mereka Sanad
(rantaian perawi) adalah sahih (boleh dipercayai / sahih) sama seperti Ahmad
Muhammad Penghurai daripada Musnad Ahmad berkata. Dan ia telah diriwayatkan
juga oleh Abu Dawud, dan Ibnu Katsir dalam Al-Tafsir, dan makna yang sama
diriwayatkan oleh Ibn Saad dalam Al-Tabaqat. Al-Haithami berkata: "Ahmad
dan Al-Buzar dan Al-Tabarani juga telah nyatakan ia ..... dan seluruh perawi
Ahmad adalah perawi Al-Sahih, dan penyampai yang Tabarani adalah penyampai
Al-Sahih , kecuali Furat ibn Mahbob, dan dia adalah Thiqah (boleh dipercayai).
"- Mujma 'Al-Zawa'id Jilid 9 Halaman 288-289
[2] Musnad Ahmad: Jilid 1 Halaman 414
[3] Rujuk kepada: Kitab "Al-‘Ijl" Jilid 2, oleh Sayyed
Ahmad Al-Hassan (as)
[4] Fath Al-Bary: Jilid 9 Halaman 36
[5] Al-Ya'qubi berkata dalam Kitabnya Jilid 2 Halaman 170:
"Dan Ibn Mas'ud berada di Kufah, jadi dia enggan memberikan mushafnya
(salinan Al-Quran) kepada Abdullah ibn Amer .... .. jadi dia memasuki masjid
ketika Uthman sedang memberi ucapan, Lalu Uthman berkata:.. seekor binatang
jahat telah masuk menhampiri kamu dan dia bercakap dengan kata-kata yang keras
kepada Ibn Mas'ud, Lalu Uthman mengarahkan supaya mengheret Ibn Mas'ud, lalu
dia diseret melalui kakinya sehingga memecahkan dua tulang rusuknya, jadi
Saidatina Aisyah ra bercakap dan berkata banyak perkara "
[6] Al-Mu'jam Al-Awsat by Al-Tabarani Jilid 5 Halaman 101.
Al-Mu’jam Al-Kabir Jilid 9 Halaman 76. Mujma' Al-Zawa'id Jilid 9 Halaman
116.
[7] Al-itqan fi 'ilum al-Qur'an by Sayuti Jilid 3 Halaman 66
[7] Al-itqan fi 'ilum al-Qur'an by Sayuti Jilid 3 Halaman 66
[8] Musnad Ahmad ibn Hanbal Jilid 5 Halaman 132, dan dalam
Al-Musnad Al-Jam'i oleh Bashar Awwad Jilid 1 Halaman 53: (Zirr ibn Hubaysh
diriwayatkan dari Abi ibn Ka'b katanya: "Berapa banyak ayat-ayat yang kamu
baca ? dalam Surah Al-Ahzab (Surah 33] "Dia berkata:" Tujuh puluh dan
beberapa ayat-ayat "Dia berkata:." Saya telah membacanya bersama
Rasulullah saw seperti Surah Al-Baqarah (Surah 2) atau lebih dan ia mempunyai
ayat rajam di dalamnya.")
[9] Al-Muhadarat Udabaa 'oleh Ragheb Al-Asfahani, Jilid 2 Halaman
420. Dan dalam Al-Ikhtilaf Ulamaa 'oleh Al-Tahawi Jilid 2 Halaman 317
[10] Al-'Ajluni berkata: ("Lelaki tua dan wanita tua, jika
mereka melakukan zina" telah diriwayatkan oleh Al-Tabarani dan Ibnu Manda
di Al-Ma'rifa dari Ibn Hunayf dari Al-Ujmaa'. Dan ia diriwayatkan oleh
Al-Nisa'ei dan Abdullah ibn Ahmed dalam Zawa'id Al-Musnad, dan ia telah
disahkan dalam keadaan Sahih oleh Ibn Hibban dan Al-Hakim dari pengesahan Ibn
Abi Ka'ab. dan Ahmad diriwayatkan dari Zayd ibn Thabit dan mereka berdua
bersetuju ia kepada pihak berkuasa Amr. dan ia telah diriwayatkan oleh
Al-Shaf'ee dan Al-Tirmidhi dan lain-lain, dengan pengesahan Amr, dengan
pengesahan daripada sebahagian daripada mereka bahawa ayat ini adalah antara
yang yang diriwayatkan, maka ia telah dimansuhkan tanpa kebijaksanaan ")
Kitab Kashf Al-Kafaa 'oleh Al-'Ajluni Jilid 2 Halaman 23
[11] Al- fi itqan ' ilum al-Qur'an oleh Al- Sayuti Jilid 2 Halaman
69. Dan dari kalangan orang-orang yang meriwayatkan Ayat Rajam dengan
pengesahan daripada Umar ibn Al-Khattab adalah sebagai berikut : Sahih Bukhari
Jilid 8 Halaman 25, 113, dan 152. Sahih Muslim Jilid 5 Halaman 116. Musnad
Ahmad ibn Hanbal Jilid 1 Halaman 23 , 29, 36, 40, 43, 47, 50 55, dan Jilid 5
Halaman 132, dan Jilid 6 Halaman 269. Juga Sunan ibn Maja Jilid 2 Halaman 853.
Sunan Al-Darqatni Jilid 4 Halaman 179. Al-Kandahuli dalam buku " Fi Hayat
Al-Sahaba " Jilid 3 Halaman 454. Al-' Ayni dalam Kitab " Fi Umdat
Al-Qar'i " Jilid 23 Halaman 9. Al-Asqlani dalam Fath Al-Bari oleh
penjelasan Sahih Al-Bukhari Jilid 12 Halaman 120 dan Jilid 13 Halaman 135. Dan
Al- Shaukani dalam Kitab "Fath Al-Qadeer " Jilid 4 Halaman 354.
Al-Raghib Al-Asfahani dalam Muhadarat Al-Udabaa 'Jilid 2 Halaman 420. Dan ibn
Manzur dalam Mukhtasar Tareekh Dimashq Jilid 12 Halaman 201. Dan Al-Birqi dalam
Musnad ibn Auf Halaman 43. Dan Al-Haithami dalam Mawarid Al-Zam'aan Halaman
435. Dan Malik dalam Al-Mawta 'Jilid 2 Halaman 179
[12] Al-Diyaa' Al-Maqdisi, dengan Sanad Sahih: Al-hadits
Al-Mukhtara Jilid 3 Halaman 368
[13] Al-Haithami menyebutnya di dalam Mujma 'Al-Zawa'id Jilid 7
Halaman 141 dan ia telah diriwayatkan oleh Ahmed dan perawinya adalah
perawi-perawi Al-Sahih
[14] Al-Mu'jam Al-Kabir oleh Al-Tabarani: Jilid 9 Halaman 234
[15] Al-Tawdeeh Mushtabih: Jilid 1 Halaman 8. Dan Al-Bukhari telah
menjelaskan ini di dalam sahihnya: Jilid 5 Halaman 210, dan Jilid 8 Halaman
118. Juga dalam Imta 'Al-Ismaa' oleh Al-Maqreezi Jilid 4 Halaman 247. Al-Riyadh
Al-Nadhira fi Manaq'ib Al-'ishra oleh Al-Tabari: Jilid 2 Halaman 68. Tareekh
Al-Khulafa '' oleh Al-Siyouti Halaman 77. Sifat Al-Safwa oleh ibn Juzi Jilid 1
Halaman 704. Hilyat Al-Awliyaa 'oleh Na'eem Al-Asfahani Jilid 2 Halaman 51. Dan
yang lain-lain daripada mereka.
[16] Al-Durr Al-Manthour Jilid 2 Halaman 246. Fath Al-Qadeer Jilid
1 Halaman 754.
[17] Al-dala'il Nubuwa oleh Al-Baihqi Jilid 7 Halaman 151
[18] Al-Kashaf oleh Al-Zamakhshari Jilid 2 Halaman 171. Juga riwayat yang sama seperti yang telah diriwayatkan oleh Al-Sitouti dalam Al-Durr Al-Manthour Jilid 3 Halaman 296
[19] Mukhtasar Basa'ir Al-Darajat: 193
[17] Al-dala'il Nubuwa oleh Al-Baihqi Jilid 7 Halaman 151
[18] Al-Kashaf oleh Al-Zamakhshari Jilid 2 Halaman 171. Juga riwayat yang sama seperti yang telah diriwayatkan oleh Al-Sitouti dalam Al-Durr Al-Manthour Jilid 3 Halaman 296
[19] Mukhtasar Basa'ir Al-Darajat: 193
[20] Kifayat Al-Usul Halaman 284, 285.
[21] Ini adalah Fatwa beliau: "Perkara yang lebih sesuai ialah bacaannya cibolehkan kepada apa yang dikenali dari tujuh qiraat / bacaan, walaupun ia adalah lebih disyorkan untuk membaca / melafazkan mengikut apa yang sepadan dengan Bahasa Arab [bahasa] walaupun .... "- Al-Masa'il Al-Muntakhaba Page 121/Case 267
[21] Ini adalah Fatwa beliau: "Perkara yang lebih sesuai ialah bacaannya cibolehkan kepada apa yang dikenali dari tujuh qiraat / bacaan, walaupun ia adalah lebih disyorkan untuk membaca / melafazkan mengikut apa yang sepadan dengan Bahasa Arab [bahasa] walaupun .... "- Al-Masa'il Al-Muntakhaba Page 121/Case 267
[22] Seperti pengarang kitab Jawahir Al-Kalam berkata. Rujuk kepada
"Jawahir Al-Kalam Jilid 9 Halaman 291.
[23] Fudhail ibn Yassar meriwayatkan: (Saya berkata kepada Abu
Abdullah (as):. Orang-orang mengatakan bahawa al-Quran turun dengan tujuh
huruf. Maka dia (as) berkata: "Mereka musuh-musuh Allah telah berbohong,
tetapi ia telah turun dengan satu huruf dari Yang Satu ") - Al-Kafi Jilid
2 Halaman 630 Hadis nombor 13
[24] Al-Bayan Halaman 123, 124.
[25] Ta'weel Al-Ayat: Jilid 2, Halaman 820, Hadith 8. Al-Burhan:
Jilid 5, Hadis nombor 11784. Bihar Al-Anwar Jilid 25, Halaman 70, Hadith nombor
59.
[26] * Ta'weel Al-Ayat: Jilid 2, Halaman 827, Nombor Hadis 2.
Al-Burhan: Jilid 5, Hadis nombor 11789. Bihar Al-Anwar Jilid 25, Page 97, Hadis
Nombor 70.
[27] Al-alamma Al-Hulliyy berkata: (Surah Al-Dhuha (bab 93) dan
Surah Al-Sharh (bab 94) adalah satu Surah, mereka tidak dipisahkan antara satu
sama lain dalam satu Rakaat. Juga menurut ulama kami, Surah Al-Fil (bab 105)
dan Surah Quraisy (bab 106) adalah satu surah. - Tathkirat Al-fuqaha, Kes 233.
Dan Sayyed Al-Khoei berkata: (Surah Al-Fil (bab 105) dan Surah
Quraisy (bab 106) adalah satu surah, dan juga Surah Ad-Dhuha (bab 93) dan Surah
Asy-Sharh (bab 94) adalah satu surah, jadi jangan pisahkan mereka dari satu
sama lain, sebaliknya, mereka mesti dikumpul bersama-sama. - Minhaj
As-Saliheen, Kes 605. Serta Ulama-ulama/Ahli fiqh yang lain.
[28] Al-Muhaqiq Al-Hulleyy berkata: (Yang ketiga: Telah
diriwayatkan (Surah Ad-Dhuha (bab 93) dan Surah Ash-Sharh (bab 94) adalah satu
surah, dan juga Surah Al-Fil (bab 105) dan Surah Quraisy (bab 106) adalah satu
surah, jadi tidak dibenarkan membaca salah satu daripadanya tanpa yang lain
dalam setiap Rakaat, dan tidak ada Bismillah antara mereka) - Shara'i Al-Islam
Jilid 1 halaman 66.
[29] Rujuk Sahih Bukhari Jilid 3 halaman 91. Sahih Muslim Jilid 2 halaman
202. Musnad Ahmad Jilid 1 halaman 24. Dan sumber-sumber yang lain.
[30] Rujuk nota kaki nombor 27 dan 28, bahawa ianya tidak
dibenarkan, dan dipersetujui oleh kesemua mutaa’khir[ulama/ahli hukum]
[31] Zayd ibn Shahham meriwayatkan: (Abu Abdullah (as) solat Fajr
bersama kami, maka baginda membaca Surah Ad-Dhuha dan Surah Ash-Sharh sebagai
satu surah dalam satu rakaat)- Al-Tahtheeb jilid 2 halaman 72 hadis no 266. Dan
Mufaddal meriwayatkan bahawa Imam As-Sadiq (as) berkata: (Jangan mengumpulkan 2
surah dalam satu rakaat, melainkan untuk Surah Ad-Dhuha dan Ash-Sharh, serta
Surah Al-Fil dan Quraisy)- Mujma’ Al-Bayan 10:544, Al-Mu’tabar 2:188
Tiada ulasan:
Catat Ulasan